Ik zoek een techisch onderwerp voor mijn eind presentatie.

Ik zit in mijn laatste jaar technisch specialist personen auto's en daar moet ik een eind presentatie houden. Nu ben ik opzoek naar een technisch onderwerp op niveau 4. Het hoeft helemaal niks met auto's te maken hebben. Nu mijn interesse de laatste tijd meer in de landbouwmechanisatie ligt wil ik daar mezelf liever in verdiepen. Wie heeft enig idee?

Deel dit topic

Reacties

+4
Fendt926Driver
De werking van een cvt.
kun je die leraren ook nog wat leren
+1
JD3010
@Fendt926Driver en mij ook.
+1
T6020 power
@Fendt926Driver en hijzelf ook en dab kun je ook nog erin doen waarom auto's geen powershift hebben want dat vraag ik me soms nog af.
stannetje96
@T6020 power waarom zouden autos powershift moeten hebben? Totaal geen toegevoegde waarde zit daar in.

Trekkers rijden met zware lasten en moeten zo veel mogelijk verschillende snelheden kunnen rijden op een vast toerental met land werkzaamheden.
SJB533
Quote Reactie van @stannetje96:
waarom zouden autos powershift moeten hebben? Totaal geen toegevoegde waarde zit daar in.

Ze zijn er anders zat, volgens mij....
stannetje96
@SJB533 welke dan
SJB533
@stannetje96
Automaten?
stannetje96
@SJB533 neem aan dat @T6020 power een aantal powershifttrappen binnen een versnelling bedoeld en dat is niet zo bij autos
SJB533
@stannetje96
Dat valt helemaal nergens uit af te leiden.
+1
CHALLENGERfan
@stannetje96 @SJB533 Inderdaad zijn heel veel auto's uitgevoerd met een 'powershift', de automaten dus. Deze powershifts worden tegenwoordig alleen steeds meer DSG bakken, wat een meer een soort combi is tussen de handmatige bak en de powershift. Bij sommige grote bedrijfsbussen en vrachtwagens kun je de powershift ook nog handmatig bedienen, dan heb je wat meer het idee van een powershift, maar een automaat is gewoon een automatische powershift.
unipower
@CHALLENGERfan Bij een BMW automaat kun je ze ook zelf bedienen dan heb je soort van full powershift 😁
CHALLENGERfan
@unipower Bij nagenoeg elke automaat kun je de hoogste versnelling selecteren, maar dan schakelt ie alsnog automatisch naar die versnelling toe. Of het moet bij die BMW anders zijn, maar dat is meestal het geval
unipower
@CHALLENGERfan Bij BMW kun je de automaat hendel in D naar links trekken dan kun je naar voren tikken opschakelen en naar achter tikken terugschakelen 😉 en in de normale D doet hij het zelf
SJB533
@unipower
Bij een Mercedes-Benz zet je m in z'n Drive en schakel je terug door m naar links te tikken. Niets bijzonders dus
unipower
@SJB533 Ik zeg ook niet dat het bijzonder is 😉
CHALLENGERfan
Quote Reactie van @unipower:
opschakelen
Jaa, dat systeem ken ik, maar daar kun je niet mee in zn 5e versnelling optrekken bijvoorbeeld. Dat is vooral gemaakt voor steile hellingen waar het beter voor de bak is een versnelling terug te gaan.
+1
jd user
Welnu:.....Waarom zijn auto's steeds vaker stuk na terugkomst van een periodieke apk keuring?.....Ik praat met veel mensen hierover,maar iedereen heeft het altijd over de apk en het daarna vertonen van mankementen/slecht rijden/stotterendemotor,wegligging/trilling stuur/dashbordlampjes die spontaan door blijven branden enz.
Dit betreft wel de hedendaagse auto van nu van de afgelopen 5 jaar tot nu.Automerk verschilt van frans tot japans.

Is dit misschien iets waar je als speciaal onderwerp je in kan verdiepen?...
+1
spotmelker
@jd user Dit is een hele leuke suggestie. Bij nieuwe trekkers heb je ook regelmatig de geluiden dat ze te weinig power hebben omdat ze op maximale emissiewaarden (Tier norm) staan afgesteld. Na goed tunen hebben ze meer power en zijn vaak ook een stuk zuiniger. Waar zit nu de milieuwinst/volksverlakkerij?
stannetje96
@spotmelker omdat uitstoot wat anders is dan verbruik
+2
spotmelker
@stannetje96 Wat zou het schoonste zijn, de trekker met de laagste emissiewaarden of die met het laagste verbruik?
Robwoudenberg
@spotmelker Een trekker kan wel zuiniger getuned zijn met meer vermogen, maar als dat komt doordat de EGR is uitgeschakeld ben je niet schoner.
volvo430
De werking van Load Sensing? Is wel interessant wat mij betreft
coreje
@volvo430 das een goed idee. Ook vrij veel informatie over te vinden dat is ook wel handig.
selectford
Over de ford select o speed
poech prut
Oud dafje kopen met variomatic bak en wat aan gaan kloten, bijvoorbeeld:
- iets met hybride aandrijving
- ze hebben geen motorrem, als je daarvoor nou dikke dynamo opzet die werkt als remgenerator ofzo.
jurgenkrijt
Cvt is echt een goed onderwerp en als je slim bent en het blad Trekker koopt van december 2016 heb je direct informatie genoeg voor je prencentatie
Fordje4600
Werking van een CVT
coreje
CVT hebben we al behandelt op school dus die valt sowieso af.
jd4050
@coreje

De cvt zoals die in een trekker voorkomt? Die heeft een heel andere werking dan bijvoorbeeld het dafje.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
853