Onbekend Onbekend

Tractor ook gewoon verzekerd tijdens officiële boerenprotesten, zegt Univé (niet op snelweg)

Univé gaat coulant om met eventuele schade aan tractoren die boeren oplopen bij deelname aan het boerenprotest dat vandaag in het Gelderse Stroe plaatsvindt. Waar eigenaren bij afwijkend gebruik van hun landbouwvoertuigen normaal niet verzekerd zijn, maakt de coöperatie een uitzondering voor verzekerden die tijdens hun reis van en naar de demonstratie schade rijden met hun tractor. ‘Gezien de omstandigheden vinden we enige coulance op zijn plaats,’ aldus directeur van Univé Schade Johan Van den Neste. Nederlandse boeren komen vandaag in groten getale samen om te protesteren tegen de stikstofplannen van het kabinet. Het naar Stroe afreizen is ets wat volgens Van den Neste niet zonder risico’s is en normaal gesproken niet op dekking hoeft te rekenen in geval van schade. [b]Normaal gebruik[/b]    ‘Zoals de benaming al doet vermoeden zijn landbouwvoertuigen bedoeld voor gebruik voor landbouw en in het verlengde daarvan veehouderij. Voor die toepassing zijn ze ook verzekerd in geval van schade,’ legt Van den Neste uit. ‘Gebruik je een tractor als dagelijks vervoersmiddel of leg je er lange afstanden mee af, dan geeft dat extra verkeersrisico’s vanwege onder meer omvang en de beperkte snelheid. Een tractorverzekering verleent daarom alleen dekking voor gebruik waar het voertuig voor is bedoeld en ingeschreven.’ [b]Begrip voor motieven boeren[/b]  Dat Univé zich rondom deelname aan de demonstratie in Stroe flexibel opstelt in geval van schade zit hem volgens Van den Neste in het begrip dat Univé heeft voor de motieven van boeren. ‘Als regionaal betrokken coöperatie – nota bene ooit opgericht door boeren – staan we dicht bij onze leden, waaronder we veel agrarische ondernemers rekenen. Daardoor weten we wat er bij hen speelt en leeft,’ aldus de bestuurder. ‘Zonder een standpunt in te nemen in het stikstofdebat, begrijpen we dat boeren zich geraakt voelen door de stikstofplannen van het kabinet, onzekerheid ervaren met betrekking tot hun toekomst en dus willen deelnemen aan de protestacties. Zoals de demonstratie op zichzelf staat, is de symbolische inzet van tractoren hierbij ook uitzonderlijk. In dat licht zien wij ook ruimte een uitzondering te maken wanneer het gaat om schadedekking.’ [b]Coulance alleen bij georganiseerd protest[/b] Zonder voorwaarden is de coulance van Univé echter niet. Van den Neste benadrukt dat het niet meewerkt aan niet-toegestane acties. ‘Zoals met het protest in Stroe werd ingestemd door de burgemeester van de gemeente Barneveld, zijn we alleen flexibel in gevallen van georganiseerde protesten waarvoor vooraf toestemming is verleend door de autoriteiten,’ aldus de bestuurder. [b]‘Daarnaast verwachten we dat iedereen zich aan de wet blijft houden; met een tractor de snelweg oprijden is niet voor niets verboden. We sluiten schade die men hier oploopt dan ook per definitie van dekking uit, tenzij de bestuurder deel uitmaakt van een georganiseerd konvooi dat wordt gedoogd en begeleid door de politie.'[/b]

Onbekend Meerdere

Onbekend Meerdere

New Holland T 7540

Operatie op OORLOGSCHAAL! Brussel zoekt duizenden transporteurs die extra vrachtwagens naar de Oekraïense grens kunnen sturen

Om Oekraïne te helpen zijn graanoogst zo snel mogelijk naar Europa uit te voeren roept de Europese Commissie transporteurs op met spoed extra vrachtwagens en mobiele graanladers naar de grenzen te sturen. Ze stelt voor een online platform op te zetten om dit logistiek te coördineren en ‘solidariteitsrijstroken’ aan de grenzen aan te leggen. "Binnen drie maanden moet 20 miljoen ton graan het land uit", zegt transportcommissaris Adina Vălean. De situatie bedreigt de voedselveiligheid, aldus de commissie. Door de Russische invasie kan Oekraïne zijn havens aan de Zwarte Zee niet langer gebruiken. Normaal gaat 90 procent van de export van graan en oliezaden via die weg over zee naar het buitenland. Nu dat niet meer kan staan duizenden trucks aan de EU-grenzen te wachten op toelating en onder andere de douane is daar niet op berekend. De gemiddelde wachttijd bedraagt zestien dagen, zegt Vălean, en aan sommige grenzen zelfs dertig dagen.

Geen Geen

Geen Geen

New Holland T 7.210

New Holland T 7.210

New Holland T 7.210

New Holland T 7.210

New Holland T 7.210

New Holland T 7.210

Deutz D6806

Laatste 1 reacties (12 totaal)

Tinus


Foto’s
312
Video’s
42
Topics
316
Reacties
24.963
Stemmen
4.452
Volgers
106

Over mij

Woonplaats: Hoogersmilde
Leeftijd: 39jr
Laatst online: 4d geleden

Voor de kost webmaster van TractorFan, TruckFan, Prikkebord en Boeren.nu, omdat ie verder eigenlijk niets kan 😀

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering