Case IH Meerdere

Laatste 1 reacties (20 totaal)

Valtra Interieur

Laatste 1 reacties (44 totaal)

Claas Lexion 7700

Laatste 1 reacties (8 totaal)

CVTs: Functie en opbouw in vergelijk

Omdat de vorige discussie het topic van iemand anders kaapte (en tevens uit de hand liep) hier even opnieuw: Ik heb het bericht over de Kindheid des Vario nog eens uitvoerig gelezen. https://www.fendt.de/vario_kindheit.htm Wat me opviel was de snelheid-trekkrachtdiagram van de testtransmissie in 1986 getest in een Favorit 615: in tegenstelling tot de ontwerp-eisen die Marschall zich in 1973 ten doel gesteld had (max kracht vanaf 5kmh over te brengen, met 1 rijbereik) zat ie inmiddels al op twee rijbereiken, om maximale trekkracht vanaf 3kmh te hebben: Dit testmodel is dus de blauwdruk voor alle Varios van de bouwserie ML (de lateren in bijvoorbeeld de 1000 serie heten TA 400) en de karakteristiek van de serieproductie zal zéker niet slechter zijn dan die van het testmodel. https://www.fendt.de/zugkraftvergleich2.pdf Je ziet in deze grafiek de karakteristiek: Tot 3kmh is het uitgangskoppel aan de wielen gelijk, omdat de oliedruk van de hydrostaat de beperkende factor is. Daarna neemt de trekkracht af omdat het motorvermogen de beperkende factor is. Conclusie: Siete en Noorderling hebben gelijk: Het punt waar de variobak tegen zn fysieke grenzen aan loopt wat betreft de maximale trekkracht, dat punt kun je ONMOGELIJK bereiken in de praktijk: een schakeltrekker heeft vaak niet eens versnellingen die laag genoeg zijn om de maximale wielkracht van een Vario te bereiken. Om de 12.75 ton trekkracht van deze 615 met TriStat getriebe te bereiken in de praktijk, op droog asfalt met n wrijving van 0.85, zou je de 615 moeten verzwaren tot 15 ton (ver boven het toegestane totaalgewicht) om uberhaupt die vario te kunnen overlasten voordat de wielen slippen.. In het veld met wrijvingsfactor van rond de 0.4 kom je daar in de verste verte niet bij in de buurt tenzij je de 615 verzwaart tot 32 ton, wat natuurlijk waanzin is. Dit zal voor de productieversies van de jaren 90/00/10 niet anders zijn. ===edit: Voortschrijdend inzicht na de uitvoerige discussie hieronder in de conclusie verwerkt:=== Conclusie: Diegene die tegen mij zei dat de Vario "door zijn olie gaat" bij erg lage snelheden en niet trekt, ===bij zwaar trekwerk VOORUIT== kan gewoon niet met n Vario overweg, dat kan niet aan de techniek liggen. ===bij zwaar trekwerk ACHTERUIT klopt dit, omdat de Vario achteruit rijdt door een rijpomp om te schakelen is ie achteruit minder sterk dan n CVT met powershuttle=== Wat je ook ziet aan de grafiek van de 615 testmodel, is dat die bak t niet fijn vindt als je zwaar trekwerk onder de 7kmh in Fahrstufe 2 doet: Dàn pas gaat ie door zn oliedruk. Duik je verder in de techniek, dan is een Vario, door zijn opbouw waarbij de hydrostaat op zwaar trekwerk juist met hoge druk en laag toeren werkt, het meest effient; Dat maakt een Vario misschien wel een betere bak voor zwaar sleepwerk bij lage snelheid, dan de CVTs van ZF, CNH, Claas.

worteljcb


Foto’s
199
Video’s
1
Topics
2
Reacties
2.529
Stemmen
1.828
Volgers
15

Over mij

Woonplaats: Elspeet
Leeftijd: 30jr
Laatst online: 15min geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering