'Over vijftien jaar wordt er, denk ik, geen diesel meer verkocht'

Fossiele brandstoffen zijn vervuilend en (momenteel) duur. Daarom zijn veel sectoren op zoek naar alternatieven. Carlo Kloosterman denkt de oplossing te hebben gevonden voor zijn loon- en transportbedrijf. Hij heeft als eerste in Zeeland een tractor gekocht die rijdt op waterstof. https://i.regiogroei.cloud/1104x620/c2d99333-f64b-365a-8561-70e03832ddcb.jpg Op het eerste gezicht lijkt het op een normale trekker. Alleen op het dak van de cabine zit een verhoging. "Daar zitten de tanks in. Het zijn er vijf en als we die gevuld hebben kunnen we daar anderhalve dag mee werken voor we weer moeten tanken," aldus Carlo Kloosterman. Pioniers De tractor draait voor zeventig procent op waterstof en dertig procent op diesel. Daarom wordt de uitstoot flink terug gedrongen. "Als wij meedingen naar een grote klus dan kunnen we punten scoren op het gebied van duurzaamheid. We hopen dat dat helpt in de strijd om werk." Minder uitstoot en dus beter voor het milieu. De tractor is dus een Zeeuwse primeur voor Kloosterman die houdt van innovaties: "Samen met mijn neef run ik het bedrijf. We vinden het allebei leuk om nieuwe dingen te bedenken en te ontwikkelen. We houden van pionieren." Een miljoen liter diesel Kloosterman heeft ongeveer vijftig werknemers in dienst. Diesel is een grote kostenpost: "We gebruiken ongeveer een miljoen liter per jaar. Dat wordt zo een stuk minder. Door de kant die ze in Brussel opgaan op het gebied van brandstof kan ik wel een beetje voorspellen dat er over een jaar of vijftien er helemaal geen diesel meer verkocht mag worden dus dan lopen we hopelijk al wat voor." Een andere populaire oplossing voor auto's is elektrisch rijden. Bij Kloosterman is het enthousiasme daarvoor nu nog minder groot: "We zijn vaak op het land bezig met verschillende omstandigheden. Als het land nat is terwijl je maait verbruik je veel meer energie. Het is niet handig als opeens je batterij leeg is terwijl je bezig bent. En er is niet genoeg ruimte op het elektriciteitsnet om alles daarop aan te sluiten." Tanken is een uitdaging Het tanken van de tractor is nog wel een uitdaging voor Carlo Kloosterman: "We hopen dat de geplande waterstoffabriek ook naar Zeeland komt. Dat zou het allemaal een stuk makkelijker worden. Nu krijgen we het vanuit Arnhem aangeleverd en zijn we in overleg om een eigen tankstation op het erf te krijgen. De gemeente en provincie zijn enthousiast maar er moet een hoop bekeken en geregeld worden. We zijn echt aan het pionieren.

Massey Ferguson 35

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Met trekker de boer op naar de Noordkaap

Veehouder Paul Fontaine uit De Bilt gaat deze zomer voor het goede doel met zijn trekker naar de Noordkaap, een reis van ruim 3900 km. door Eric Roeske DE BILT - Veehouder Paul Fontaine stapt komende zomer voor het goede doel op zijn tractor naar de Noordkaap, zo’n 3900 kilometer noordwaarts vanaf zijn boerderij in De Bilt. En weer terug. Omdat zijn trekker een topsnelheid heeft van 32 kilometer per uur neemt de onderneming wel zo’n zes weken in beslag. Toch draait hij er zijn hand niet voor om. „Een goede vriendin van ons kreeg vorig jaar kanker, en zij wilde net als wij een keer naar de Noordkaap”, vertelt de 49-jarige Fontaine. „We waren vorige zomer in Zweden op vakantie en maakten toen allebei plannen daarover, maar nu volgt ze chemokuren en kan er niet heen.” Dat gegeven bracht hem op het idee wat voor haar te doen, en voor alle andere 115.000 Nederlanders die jaarlijks de diagnose kanker krijgen. Kankerbestrijding „Ik wil tijdens mijn expeditie met iedereen die ik ontmoet in gesprek en stel ze allemaal dezelfde vraag ’Wat zou u doen als u morgen te horen krijgt dat u kanker heeft?’.” Zijn actie voor KWF Kankerbestrijding heet ’Zet je wekker voor de trekker’. „Mijn avonturen, interviews, video’s en foto’s zullen dagelijks te volgen zijn, en ook via een livestream met een dashcam op mijn tractor.” Het streefbedrag is 1 miljoen euro. Slapen doet hij op zijn trekker. „Ik ga er een daktent op monteren. De eerste dagen wil ik zo’n 15 uur rijden voor een dagelijkse 350 kilometer, vanaf Noorwegen rijd ik 200 kilometer per dag om te kunnen genieten.” Zijn vrouw begeleidt hem met een camper en verkent vooraf de routes. „Mijn twee jongste kinderen van 18 en 20 nemen de boerderij tijdelijk over.” Het vertrek staat gepland op vrijdag 17 juni. https://acties.kwf.nl/fundraisers/paulfontaine/zet-je-wekker-voor-de-trekker?fbclid=IwAR3rIpUvxoWzXN0oEO45tty3VCvT2SWArF0o4i3hAmyh7uXwWjWs3ytkFls Bron: Telegraaf

Kubota KX41-2 - Graafarm gaat niet meer omhoog

Beste TF'ers, Ik heb 2 weken geleden men graafmachine bij een dealer binnen gebracht met een probleem. Het probleem is, de arm tegen de cabine komt na een 10 minuten draaien niet meer omhoog of heeft niet meer de kracht om omhoog te gaan, we kunnen hem nog wel steeds met de hand omhoog duwen. Wanneer ik het 3de functie pedaal induw, werkt de arm perfect ... ook werkt de arm perfect wanneer ik de 2de arm (waar de grondbak aanhangt), nog maar lichtjes bedien werkt de arm tegen de cabine ook weer normaal. Mij werd er gezegd, dat dit mogelijk de hydraulische pomp kan zijn, een kostelijke zaak zei men. We zijn nu 2 weken later, belt de mechanieker mij gisteren op, om te vertellen, dat ze vermoeden dat het de hydraulische pomp. Ook weer, het kan een kostelijke zaak zijn. 2x dat men zegt 'vermoeden' ... 2x dat men zegt kan kostelijk zijn. Niet dat ik hun niet vertrouw, want ik ken helaas niks van hydraulische dingen. Maar ik vind het vreemd, dat wanneer ik de 3de functie aanstuur of de bediening van de bak-arm, alles wel perfect werkt. Dit is toch dezelfde pomp, die dan plots wel meer als voldoende druk levert. Er zitten meerdere olie circuits in vermoed ik, is er misschien nog ergens een klep die deze circuits bedient ? Wanneer er op een trekker 2 dubbelwerkende ventielen staan en 1 van de 2 circuits werkt niet correct, dan is dit toch niet perse de hydraulische pomp, maar misschien eerder het ventielblok of vuil in het circuit. Men heeft niet aan de telefoon gemeld dat er druktesten zijn uitgevoerd. Maar dat is toch iets wat ik zou verwachten, dat ze zit doen. Iemand die dit probleem al ooit heeft voorgehad en die kan zeggen, het is effectief dit of dat omwille van ... ? Moest ik de bal in mijn denken compleet mis slaan, vertel het maar, wil altijd wel iets bijleren :)

Valtra 8150

Laatste 1 reacties (31 totaal)

Zijn er hier eigenaren aanwezig van een Herenboeren bedrijf?

Hallo allemaal, Ik vroeg mij af of hier eigenaren zitten die een Herenboeren bedrijf zijn begonnen. Ik zit misschien te denken om het 21ha boerderijtje van familie over te nemen en hiervan een Herenboerderij te maken. Nou is er veel info op de website te vinden en natuurlijk kan ik ook contact met de oprichters opnemen (wat ik ook ga doen) Maar ik zou graag in contact willen komen met zo'n boer zelf, om zijn ervarings-verhaal te horen ipv alleen maar de mooie verhaaltjes te lezen op de website en sociale media. Al heb de afgelopen jaren 2 a 3x gehoord dat dit soort bedrijven als paddenstoelen uit de grond schieten en de aanmeldingen om parttime medewerker te worden op zo'n boerderij explosief is toegenomen sinds corona vraag ik mij af of dit allemaal een tijdelijke hype is of ook iets is voor de long run. Misschien is dit het nieuwe manier van boeren in de toekomst? Gezien ik familie hebt die over een boerderij beschikken (en daarnaast ook nog op een goede locatie gevestigd zijn) maar eigenlijk te klein is om echt goed brood mee te verdienen als eenmansbedrijf vraag ik mij af of ik deze kans moet pakken en dit een once-in-a-lifetime kans is. Om verwarring te voorkomen, Ik heb het dus niet over om parttime op zo'n boerderij te gaan werken. Ik heb het over zelf zo'n bedrijf te starten/beheren.

Lely ROTORKOPEG

Lely ROTORKOPEG

Lely ROTORKOPEG

Lely Onbekend

Trekker met kenteken in de toekomst zelf slopen?

Beste leden, Onlangs heb ik een brief gehad van de verzekering maatschappij waar ik mn trekker WA heb verzekerd over de registratie en kentekenplicht Hierin staat dat als ik de trekker heb geregistreerd en dus een bijbehorende kenteken plaat binnen heb, ik binnen 14 dagen met de assurantie adviseur moet regelen dat de verzekering in combinatie met meldcode aangemeld is bij het RDW Dit houd dus in dat als ik de trekker niet verzeker een boete krijg, Dus verzekeren, maar wat als ik over een x aantal jaar de trekker demonteer/sloop? Dan zit ik met een probleem omdat het kenteken nog actief is en dus moet ik de verzekering blijven betalen, gelukkig de onderstaande pagina gevonden bij het RDW https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/landbouwvoertuig/slopen-of-demonteren/slopen-of-voor-onderdelen-gebruiken-online-aanvraag Nu schijnt het dus nog particulier te kunnen, als het RDW dmv bewijs het voertuig als gesloopt in het systeem zet, nu vervalt de verzekering Hoe wordt het gedaan bij auto's? Idd door een RDW erkend demontage bedrijf Beste leden, u zult begrijpen dat ik bang ben dat de regels voor slopen van auto's zo ook gaan worden voor trekkers Dus dan is de sloop trekker niets meer waard en worden de sloop onderdelen door zulke demontage bedrijven voor goed geld verkocht denk ik zo? Beste leden, denk ik te moeilijk?

Clayson M80


Foto’s
11
Video’s
0
Topics
1
Reacties
553
Stemmen
3
Volgers
2

Over mij

Woonplaats: Fryslan
Leeftijd: 62jr
Laatst online: 3d geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering