Ford Meerdere

Laatste 1 reacties (9 totaal)

Onbekend Ploegen - Ervaringen verschillende merken van wentelploegen

Hallo allemaal, We ploegen al heel wat jaren met een Kuhn Huard TR 3-schaar. Wel altijd tevreden mee geweest, is nog een ploeg die mijn vader indertijd tweedehands heeft gekocht. Na verloop van jaren zijn alle slijtdelen ondertussen serieuze slijtage gaan vertonen. We kunnen nu zeggen, dat we de ganse boel eens gaan vernieuwen, maar ik denk aan een vierschaar, als deze versleten is. En ik wou eens kritische ervaringen horen bij verschillende merken. Ik heb 2 trekkers waarmee ik mijn ploegwerk doe. Beiden 105 pk, de ene een 6 cilinder, de andere een 4-cilinder. Mijn bedrijf ligt in de Belgische provincie West-Vlaanderen, en ik heb verschillende grondsoorten, gaande van een vrij lichte naar een zware zandleemgrond. In tegenstelling tot heel wat mensen die een variabele ploeg willen, wil ik gerust nog een vaste ploeg kopen. Ik moet jaarlijks een 20 ha ploegen. We kunnen ook kijken naar een nieuwe ploeg, maar hoogstwaarschijnlijk zal het een tweedehandse worden. Als ik kijk welke merken rondom mij het meest zijn vertegenwoordigd, dan zijn dit Steeno, Kverneland, Kuhn, Lemken en Aerts. Wat verderop zie je eens een Baeke, Rabe, Amazone of Gregoire Besson. Ikzelf heb ploegervaring met Steeno, Kverneland, Kuhn, Lemken en Rumpstadt. Van Rumpstadt is de dealer er niet meer, en het merk bestaat ook niet meer, dacht ik. Was wel een ploeg die mooi ploegde. Op een 30 km bij mij vandaan is een aantal jaren terug iemand begonnen met de import en verkoop van Ünlu ploegen. Iemand hier ervaring mee; ik hoor goedkoop, maar is dit wat? Je komt ze niet veel tegen. Steeno wil ik niet meer, heeft mijn vader vroeger jaren mee gewerkt, maar slijten enorm. Op vandaag hoor ik dit nog steeds. Die Kuhn die we daarna tweedehands hebben gekocht, zijn we altijd véél tevredener over geweest. In de laatste jaren zijn hier ook enkele dealers begonnen met aanbieden van de merken Pöttinger, Unia en Regent. Maar in de praktijk zijn er nog heel weinig tot geen te zien. Iemand ervaring met deze merken? Ik hoor ze graag. Over Aerts hoor je goede dingen, maar ikzelf heb er geen ervaring mee. Ook met Rabe, Baeke en Gregoire Besson heb ik geen ervaring. Ook hierover hoor ik graag de ervaringen. Van de merken waar ik wel ervaring mee heb, heb ik toch een lichte voorkeur voor Kuhn of Kverneland. De Lemken (Europal) waarmee ik heb geploegd bij de loonwerker was ook niet verkeerd, maar om één of andere reden ben ik er net iets minder voor te vinden. Ik heb in het verleden bij 2 bevriende collega-landbouwers wat mindere ervaringen met Lemken gehoord. Wat betreft ploegen hoeft het voor mij niet één bepaald merk te zijn, ik wil gewoon een degelijke, voldoende slijtvaste ploeg die mooi ploegwerk aflevert. Ik sta open voor andere merken, zeker als je wil uitkijken naar een mooie tweedehandse ploeg. Laat gerust zowel jullie positieve als negatieve ervaringen weten. Wel graag een kritisch en eerlijk oordeel, en niet enkel: "mijn merk is het beste...". Met vriendelijke groeten, David.

Eicher Onbekend

Laatste 1 reacties (13 totaal)

Ford 3000

Laatste 1 reacties (10 totaal)

John Deere Interieur

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Ford 6640 SLE - Koppeling doet schokkerig | Foutcode E11

Dit is meer even ter referentie zodat anderen er ook wat aan hebben, het lijkt tot nu toe opgelost te zijn. Mijn vader z'n Ford 6640 SLE deed raar met de koppeling tijden het baal rijden, wanneer de tractor warm werd. Vorig jaar ook een keer ongeveer hetzelfde met de hef. Op een gegeven moment deed hij niks meer en gaf foutcode E11 Het koppelingspedaal heeft net zoals bij de hef een potentiometer sensor, als ik het goed heb deze: https://www.techniekwebshop.nl/new-holland-potentiometer-3980855.html Ik dacht het zal wel hetzelfde probleem zijn, dus de linkerzijkap van het dashboard eraf gehaald en de potentiometer eruit gehaald en de pinnetjes van de stekker bekeken. Hier zat ook weer aanslag op. De busjes met een heel klein schroefendraaier beetje geschoond en de pennetjes wat opgeruwd met een punt tangetje. Hierbij heb ik de accupolen voor de zekerheid wel even losgehaald om geen kortsluiting te veroorzaken, ook al wordt de voeding van de sensor geschakeld via het contactslot. Ook op weerstand doorgemeten: Rood-Zwart 4.5K draaien heeft geen invloed, is logisch omdat dit de voeding is Zwart-Groen 0.55k -> 4.26K Rood-Groen 4.16K -> 0.37K Weerstand neemt mooi toe met het draaien van de potmeter. Tot nu toe doet hij het weer goed, maar nog niet echt heel warm geweest. Mocht de storing zich weer voordoen, dan kom ik hier op terug. Wat ik wel vreemd vind aan deze tractor is dat er ook nog een bowden kabel bediend wordt dus er zit waarschijnlijk ook nog ergens een mechanische koppeling ?

Ford 7000

Laatste 1 reacties (27 totaal)

International Meerdere

Laatste 1 reacties (53 totaal)

Zelfbouw Mestpomp

Laatste 1 reacties (3 totaal)

John Deere gaat de strijd met Fendt aan in VS

In de Corn Belt van de Verenigde Staten, het gebied in het Midwesten van het land, is trekkerbouwer Fendt bezig aan een opmars. Door die opmars lijkt John Deere terrein te verliezen, en dus geeft John Deere volgens Farm-Equipment.com zijn dealers subsidies om gebruikte Fendt trekkers op te kopen. De berichtgeving van Farm-Equipment is deels gebaseerd op de uitlatingen van een anonieme branche-expert. Het verhaal borduurt voort op een rapport van Ag Equipment Intelligence waarin de strategie van John Deere uit de doeken wordt gedaan. Door de investeringen die Fendt de afgelopen jaren heeft gedaan – bijna 1 miljard dollar – is het nu meer dan ooit aanwezig op de Amerikaanse markt. Fendt opende in 2012 een nieuwe fabriek in Duitsland waardoor de jaarlijkse capaciteit op 30.000 trekkers kan liggen. Daarbij komt dat Fendt het aantal dealers in Noord-Amerika verdubbelde tussen 2018 en 2019.

Fordson Dexta - Dexta 3000 - versnellingspook zit muurvast

Dag iedereen, ik zit met een serieus probleem. Enkele weken geleden heb ik een oude ford Dexta 4000 gekocht. even laten testen door een vriend (kenner) en was goedgekeurd. Ik heb er vandaag zelf even mee gereden voor de eerste keer. Geen enkel probleem. Tot ik vanavond nog een keertje wilde rijden. de versnellingspook is vast komen te zitten en kan geen enkele kant meer op. Hij zit muurvast en staat in een rare positie. Ik ben zelf absoluut geen mechanieker en heb geen kennis met traktoren herstellen. Via internet lees ik dat dit blijkbaar een meer voorkomend probleem is bij de Ford Dexta en dat het vaker voorkomt als men niet rustig en "in H" schakelt. Wellicht heb ik te snel geschakeld. Er wordt verteld dat middels 6 bouten het deksel van de versnellingsbak er af gehaald kan worden om de pook weer vrij te maken. Dit lukt me niet. Als ik de 6 bouten losschroef zit het deksel nog vast en ik zie ook nog een grote moer bovenaan op het deksel zitten. Zie foto's in bijlage. Kan iemand me aub helpen? Ik heb de traktor voor 2000€ gekocht als hobby en hoop nu niet meteen voor extreme kosten te staan... Wie kan mij helpen? Alvast heel erg dank voor jullie reactie. Fijne avond, Bruno

jammermaarhelaas


Foto’s
40
Video’s
0
Topics
15
Reacties
5.196
Stemmen
5.622
Volgers
41

Over mij

Woonplaats: Dinxperlo
Leeftijd: 49jr
Laatst online: 11u geleden

Kleine landbouwer

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering