Oprolsnelheid wijzigen tijdens oprollen van de slang bij een idrofoglia 63/100

Heb een beregeningshaspel van Idrofoglia gekocht. Lengte 100 mtr en een diameter van 63 mm. Niks mis mee. Enkele keren uitgerold en beregend. Lijkt aardig. Nu heeft de vorige eigenaar iets gewijzigd aan deze haspel. Een T-stuk met een kraan, met een rood wiel, gaat naar boven naar de buis die tussen de turbine en de trommel zit, neem aan voor ekstra water. Als ik de slang, met sproeier, afrol naar bv bijna 100 mtr en ik begin met sproeien kan ik de oprolsnelheid regelen met de kogelkraan die in de vertikale leiding zit. Als de slang oprolt komt er een moment dat de trommel van links naar rechts "vol" zit met slang en de slang dus over deze eerste rij zal lopen EN dat de oprolsnelheid, omdat de diameter van de trommel groter wordt, zal de sproeier ook sneller binnengehaald worden. Dat willen we niet. We willen namelijk overal evenveel water sproeien. Aan rechterzijde zit een beugel die tegen de slang aan loopt. Omdat de diameter groter wordt gaat deze naar rechts en trekt de hefboom van de kogelkraan, voor de snelheid, naar rechts. Het gevolg is dat de kogelkraan verder dicht gaat en er meer water door de turbine gaat en de snelheid dus GROTER wordt. Hoe kan ik er voor zorgen dat de haspel LANGZAMER gaat draaien tijdens het oprollen? Pompdruk is 4 bar, op de haspel is deze bijna 3 en bij de sproeier 2 bar. Wie van de deskundigen kan mij helpen. Bij voorbaat dank.

Renault 551

Renault 551

Deutz D6806 - Lift gaat schokkend en langzaam omhoog

Hallo allemaal, het is mijn eerste topic hier dus als ik het fout formuleer of niet de juiste terminologie ken bij voorbaat mijn excuses. Ik heb een Deutz D6806 van 1974. Ik gebruik deze met een kiepwagen. Onlangs is er op de kiepwagen een hydraulische leiding gesprongen toen ik begon te heffen met als gevolg dat bijna alle olie uit de tractor is weggespoten in de opvangbak onder de wagen. Nadien heb ik de hydraulische olie achter de zetel terug op peil gebracht. Maar nu gaat de lift zeer langzaam en in schokjes omhoog. Als ik de hydraulische leiding naar de kiepwagen losmaakt dan stroomt daar veel te weinig olie uit en eveneens in gulpjes. Er komt ook te weinig druk om de wagen op te heffen. Er staat op de rechterkant voor de liftbediening een hendel om te kiezen of de hydraulische druk naar de lift gaat of naar het bijgeplaatste verdeelblok voor de kiepwagen of hydraulische 3de punt. Bij draaiende motor hoor ik dat de hydraulische olie een fluitend geluid maakt onder de zetel en in de drukleiding die van de pomp komt. Dit op het ritme dat de lift schokt bij het omhooggaan. Maar het geluid blijft ook aanwezig als er geen oliedruk gevraagd wordt. Lift in laagste stand. Wat ik al gedaan heb is: Hydraulische atf olie op peil gebracht. Het sterk vervulde filterpatroon vervangen door een nieuwe. Rechts naast het filter zit onder een dop en veer een naaldklep. Deze gedemonteerd en terug geplaatst er zat geen vuil in. Heeft iemand hier een suggestie wat de oorzaak kan zijn?

Kuhn Maaier - Problemen aftakas GMD 802F

Allen, Ik heb een bijzonder probleem waar ik maar geen oorzaak voor kan vinden. Sinds aanschaf van onze Kuhn GMD 802F frontmaaier blijf ik problemen houden met de tussenas tussen maaier en trekker. Eens in de zoveel tijd komt er op volle toeren zoveel spanning op de tussenas dat de maaier niet meer volledig zakt. Zet ik de PTO uit, dan zakt deze wel normaal en schuift deze super. Eerste keer dus de tussenas uit elkaar gehaald, blijkt dat de hoge kant van de citroenbuis flink heeft lopen vreten. Betreft maar 1 van de 2 aangedreven contactvlakken. In eerste instantie er vanuit gegaan dat de tussenas misschien te kort was geweest. Dus de lengte maar gemaximaliseerd met nieuwe buizen. Na 1-1.5 seizoen opnieuw het zelfde probleem. Zonder belasting kun je de as zonder moeite inschuiven, maar onder belasting gaat ie weer niet soepel. Opnieuw de buizen geïnspecteerd, zelfde probleem, dus opnieuw vervangen voor de eerste snede. Opnieuw, net als de voorgaande keren de buis flink ingevet. Nadat we klaar waren met de eerste snede de buizen uit voorzorg geïnspecteerd, opnieuw zijn er al weer lichte sporen te zien. Opnieuw maar aan één zijde van de buis. Kuhn dealer geeft aan dat de aftakas de juiste is voor deze machine (zwaarste type citroenbuis)en kent deze problemen niet bij andere vergelijkbare machines. Graag wil ik dit probleem definitief uit de wereld hebben, voor er een tandwielkast sneuvelt onder de krachten die er op komen. De oudere generatie thuis let namelijk niet altijd even scherp op. Ik heb echter geen idee wat het nog kan zijn. Alvast bedankt voor jullie feedback!

spotmelker


Foto’s
4
Video’s
0
Topics
1
Reacties
4.067
Stemmen
4.219
Volgers
4

Over mij

Leeftijd: 57jr
Laatst online: 5u geleden

Melkveehouder in de NOP die graag alles zelf doet/klust

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering