Stroomnet uitgebreid met elektrische graafmachines, hoogwerkers en trucks

Het elektriciteitsnet zit in bijna heel Nederland vol. Ook in Brabant is geen ruimte meer voor nieuwe bedrijven die grote hoeveelheden stroom willen afnemen. Om dat probleem op te lossen worden drie hoogspanningsstations in Tilburg-Zuid, Maarheeze en Woensdrecht binnenkort uitgebreid. Bouwconcern BAM gaat elektrisch materieel gebruiken bij de werkzaamheden. Op die manier kan de bouw van de stations ook in de buurt van kwetsbare natuurgebieden gewoon doorgaan, zonder dat stikstofregels voor vertraging zorgen. De belangrijkste oplossing voor het capaciteitsprobleem van het elektriciteitsnetwerk is het uitbreiden van het aantal stroomstations, transformatoren kabels in de grond. Maar daar komt stikstof bij vrij en dat is op dit moment in Brabant niet toegestaan.Daarom gaat BAM bij de werkzaamheden elektrische graafmachines en hoogwerkers inzetten. Ook het transport van en naar de bouwplaats gaat met elektrische vrachtwagens. Daarnaast worden delen van de stroomstations al in de fabriek in elkaar gezet. De werkzaamheden starten in het voorjaar en moeten in 2026 klaar zijn. Domino-effectDe stikstofcrisis heeft grote gevolgen voor de werkzaamheden van netbeheerders. Door dat gebrek aan stikstofruimte kunnen netbeheerders de netten niet versneld uitbreiden en dreigen projecten vertraging op te lopen. Daarbij dreigt volgens Tim van Ham van netwerkbeheerder Enexis een domino-effect. "De gevolgen voor industrie, mobiliteit en woningbouw zijn groot. Zonder extra stroomkabels komen er immers ook geen nieuwe laadpalen of woongebieden."Daarom pleiten de gezamenlijke netbeheerders al langer voor een uitzonderingspositie. Volgens hen veroorzaken ze relatief weinig stikstofuitstoot, terwijl de werkzaamheden op lange termijn juist kunnen zorgen voor minder stiktstofuitstoot. Bijvoorbeeld doordat processen in de industrie elektrisch worden. Wachtlijst wegwerkenRutger van der Leeuw, bestuursvoorzitter van Enexis Groep. “We hebben op dit moment heel veel grote bedrijven die we niet kunnen helpen vanwege een gebrek aan ruimte op het elektriciteitsnet. Die wachtlijst krijgen we alleen weggewerkt als we zo snel mogelijk nieuwe stations bouwen en bestaande stations uitbreiden. We zijn altijd op zoek naar manieren om dit sneller te doen. Of in dit geval: manieren die ervoor zorgen dat we geen vertraging oplopen door stikstof." In Brabant zijn de problemen vooralsnog het grootst. Niet alleen omdat ook hier nauwelijks meer ruimte is op het stroomnet, maar vooral omdat er in deze provincie helemaal geen vergunningen meer worden uitgegeven voor projecten die leiden tot extra stikstof op kwetsbare natuur. Voorrang in BrabantDaarom krijgt Brabant voorrang bij het bouwen met elektrisch materieel. In elk geval in Tilburg, Maarheeze en Woensdrecht. Ook de transformatorstations in Best en Eerde worden uitgebreid. Daar wordt nog onderzocht of dat ook geheel elektrisch moet gebeuren. Brabant heeft geluk, want er is nog niet heel veel elektrisch materieel voorhanden.

Inspectie: rijden op stookolie moet stoppen

DEN HAAG (ANP) - De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil dat bedrijven nu al stoppen met het rijden op stookolie. Het brandstofmengsel is goedkoper dan diesel, maar slecht voor de gezondheid en het milieu, stelt de inspectie. Het ministerie van Financiën gaat de accijns- en milieuwetgeving voor brandstoffen volgend jaar aanpassen. Daarmee moeten de eisen voor nieuwe brandstoffen hetzelfde worden als die voor benzine en diesel. De ILT wil dat het gebruik van stookolie, ook wel designer fuel genoemd, al eerder beperkt wordt en doet een "dringend beroep" op bedrijven om nu al met deze praktijk te stoppen. Er geldt nu een lage accijns op stookolie, waardoor er een sterke financiële prikkel is voor bedrijven om stookolie te gebruiken. Het ministerie van Financiën wil per 1 januari het accijnstarief van stookolie gelijktrekken met dat van diesel, om het gebruik ervan te ontmoedigen. Stookolie is slechter voor het milieu dan gasolie door onder meer het hoge zwavelgehalte. "Het milieu en onze gezondheid kunnen niet wachten op aangepaste regelgeving en harmonisering van de accijns", zegt de ILT. De ILT heeft onderzoeksbureau TNO daarom gevraagd om in kaart te brengen wat het gevolg is van de uitstoot van stookolie door vrachtverkeer, bouwverkeer, tractoren en mobiele machines in de agrarische sector. Ook gaat de inspectie in gesprek met wegvervoerders en anderen. "De hoop en verwachting is dat betrokkenen hierdoor al eerder dan verplicht door regelgeving zullen stoppen met gebruik en handel in deze stookolie", aldus de inspectie. Bron: https://www.welingelichtekringen.nl/anp/inspectie-rijden-op-stookolie-moet-stoppen

Weide 2,7ha: welke traktor of kniklader?

Hey Iedereen, Ik verhuis binnenkort de paarden van mijn vrouw van een wei van 40are naar een wei van 2,7ha. Die wei ga ik waarschijnlijk dan ook hooien. Momenteel heb ik een Solis 26, maar om een paar redenen denk ik dat dat trekkertje van 26pk niet voldoende zal zijn: * Er komt op die grote weide een hooiopslag. Ik moet dus balen kunnen tillen met een voorlader of kniklader, en die zit momenteel niet op de traktor. Ook voor het uitscheppen van de inloopstal en naar de kopakker voeren is een hefwerktuig wel zo handig. * Een kniklader draait wel korter/handiger en heft meer dan een voorlader. Maar een kniklader + traktor heeft meer plaats onder het afdak nodig dan een trekker met voorlader... * Met 26pk is de werkbreedte van een cirkelmaaier beperkt tot 1m50, waardoor je toch net iets langer aan het maaien bent. * Ditto voor het hooien: meer pk's is meer werkbreedte * Die Solis 26 is een traktor met de takas gekoppeld aan de wielen. Als je even achteruit wil rijden met de maaier tot in de hoek, dan moet je veel geduld hebben of je sloopt de versnellingsbak. Ook de rijsnelheid regelen is beperkt tot de ratios van de versnellingsbak: tussen H en L zit een enorm gat. * De laatste is misschien megalomaan, maar ik heb een hekel om achter mensen (= loonwerkers) aan te zitten. Misschien dat ik ooit van miserie een rond balenpers wil kopen, maar dan moet het trekkertje dat wel kunnen trekken. De meeste balenpersen willen 70pk!, Bijvoorbeeld een Maschio Entry heeft genoeg aan 40pk, maar is dat uberhaupt iets... I know, een balenpers voor 2,7ha kopen. Waanzin. Maar gemoedsrust is ook een ding, en als ik weet dat ik een trekker koop waar ik die optie mee heb, dat zou zeker zo fijn zijn. * Maar een grotere trekker = grotere aanbouwwerktuigen = meer plaats onder het afdak nodig. Budget is niet de beperkende factor (anders zou ik niet eens van die balenpers durven dromen), maar plaats is dat wel: je bouwt stedenbouwkundig niet alle afdakjes die je wil. Elke machine is een rij hooi minder in de opslag. En ja, het moet het een beetje zinvol blijven, al afschrijvingstijd tot op zekere hoogte ondergeschikt aan de gemoedsrust dat je op niemand hoeft te rekenen. Daarom: * Hoeveel pk traktor? 40? Meer? 75pk?? Of het gewoon doen met de 26pk, en een kniklader bijkopen? * Die balenpersjes van 40pk, is dat uberhaupt de moeite? * Kniklader of voorlader? plaats vs draaicirkel? (mijn hooiopslag is een stalen loods waarvan ik de kop open laat: 10m breed, 7m diep, met voor die kop een 14tal meter om te maneuvreren. De inloopstal is 6,5x10,5) Groetjes, Johan

New Holland BB 950 A

Laatste 1 reacties (14 totaal)

Doosan DX140W

Laatste 1 reacties (6 totaal)

Steyr miniatuur

Laatste 1 reacties (10 totaal)

Laatste 1 reacties (27 totaal)

Werktuigen Voorlader - Kun je in plaats van een 3de functie ventiel ook de aansluitingen achterop gebruiken?

Goedendag, als ik op een voorlader een werktuig wil koppelen met hydrauliek dan moet je daar ook een aansluiting voor hebben. Nu kun je zo'n 3de functie kit kopen. Dan heb je wat slangen, beugels en een elektrisch ventiel die je dan bedient met het knopje op de joystick. Nu zie ik van die kits te koop staan (USA) voor $925 (dollar dus) Wat ik mij afvraag, kan het ook met de ventielen achterop? Daar zitter er 4 (dus 2 hendels naast de stoel en 2 setjes van 2 aansluitingen. Dus dat je dan 2 lange slangen neemt met male-female koppelingen en wat beugels zo de aansluiting maakt op de voorlader en dan de 3de functie bedient met de hendel naast je stoel? Of werkt dat gewoonweg niet en is dit te simpel gedacht? ***** Reden: (lang verhaal) Ik heb nu een balenprikker op de voorlader voor het vullen van mijn hooiruif. (ronde gewikkelde hooibalen) De oude situatie: De hooibalen komen vanaf de overbuurman die voorheen werden gebracht door de buurman's hulp/tuinman met de buurman zijn trekker (met zo'n balendrager achterop) Hij zetten de balen dan op een pallet op mijn oprijdpad en ik zette met mijn trekker de pallets weg. Uiteindelijk pak ik dan met de prikker in mijn voorlader een baal als ik m nodig heb. Huidige situatie. De buurman's tuinman/hulp is langdurig ziek en niet zeker of ie terugkomt. Dus ik zelf hooi halen. Met mijn trekker naar de overkant, Dan zijn trekker starten, baksleep erafhalen omrijden want de balentransport drager moet in de achterhef en die ligt ergens anders op het erf. Kost tijd omdat alles op een andere plek ligt. Onhandig is dat de balen 2 hoog zijn gestapeld dus dan loop je best even te klieren. Dan met zijn trekker daar de balen op een palet zetten en ik met mijn trekker met palletvork achterop de balen thuis brengen. laatste keer konden we de sleutel niet vinden van zijn trekker. Zijn balentransportdrager past niet in mijn hef vanwege CAT2 of 3 (zijn trekker) vs CAT1 pennen. Dus uiteindelijk alles met de prikker gedaan, met de prikker één baal op een pallet gezet en de tweedebaal in de prikker gelaten en die naar thuis gereden. vervolgens zorgen dat alles op pallets staat en de gaten dichtplakken. Nu aan het kijken voor een klem in de voorlader, dan kan ik makkelijker, in minder tijd, 2 balen in één rit halen en dat ze heel blijven. ****

Wat zou jij willen zien in TractorFan 3.0?

In 2016 lanceerde ik de huidige versie van TractorFan. In ICT jaren is dat alweer een heel leven geleden. Aangezien ik de enige ontwikkelaar achter de website ben en ik de website van de grond af gebouwd heb zonder “frameworks” of code van andere projecten te gebruiken, is de website geheel afhankelijk van mijn eigen kennisniveau. Daarnaast staat de techniek nooit stil. Er komen nieuwe mogelijkheden bij en verouderde functionaliteit verdwijnt. Technisch gezien loop ik nu gewoon vast in de basis die ik destijds heb gelegd. Om het simpel te zeggen: Wat ik eigenlijk wil is een flatgebouw bouwen, terwijl ik in 2016 een basis heb gelegd met mijn kennis van houtskelet bouw. De afgelopen jaren heb ik weer veel bijgeleerd vanuit persoonlijke interesse en vanuit de ervaring die opdeed bij mijn consultancy klussen. Mijn grootste project loopt in maart vanwege een overname van mijn applicatie af en dat geeft mij weer de tijd en ruimte om te werken aan een nieuwe basis. We noemen het maar gewoon TractorFan 3.0. Eind september ben ik begonnen met het leggen van de nieuwe basis en ik ben inmiddels bezig met het uitwerken van de eerste functies. Eerst moet natuurlijk alles werken wat nu ook al in de website werkt (maar dan beter). Dat is op zich al een hele klus. In grote lijnen zijn mijn doelstellingen: [list] [*]Ik wil de website bouwen waarvan ik wou dat hij bestond: o Een mooi uiterlijk o Zeer gebruiksvriendelijk o Veel informatie o Mooie discussies o Grote foto’s o Grote video’s o Geen Google advertenties o Geen cookie meldingen o Geen popups of verzoeken om toestemming o Geen spam o Een website om dagelijks te bezoeken o Echt iets om trots op te zijn o Ook beschikbaar in het Engels [*]Technisch gezien moet het solide zijn en voldoen aan industriestandaards [*]De website moet mij kunnen overleven. Stel dat er iets met mij gebeurt dan moet iemand anders de website voort kunnen zetten. [/list] Ik verwacht hier ook echt wel een jaar mee bezig te zijn. Mijn doelstelling is dan ook om in september van dit jaar de nieuwe website gereed te hebben. Vanaf deze vrijdag wil ik proberen elke vrijdag een topic te openen met een filmpje van nieuwe functionaliteit op de nieuwe website. Zo blijven jullie een beetje op de hoogte. Ik heb natuurlijk een hele lijst met wensen voor nieuwe functies op de website. Maar ik ben wel benieuwd wat jullie zouden willen zien in een vernieuwde website? Eén ding is wel zeker: een echte app komt er niet. Alleen de website herbouwen is eigenlijk al een manjaar werk. Een app bouwen kan ik zelf niet en het uitbesteden kan niet van het beetje geld dat de advertenties opleveren.

Gedoe op TractorFan (en Prikkebord)

Meestal is het heel gezellig op TractorFan en werkt de website geheel zoals ik voor ogen had. De gesprekken gaan over tractors, geschiedenis, werkzaamheden, technische problemen en meer. Heel veel mensen zijn dagelijkse bezoekers, waarvan een groot deel ook actief meedoet met het plaatsen van foto’s, video’s of reacties. Maar zoals op iedere plek waar veel mensen samenkomen, is er ook wel eens gedoe. Meestal is het dan eenvoudig om in te grijpen. Als iets in overtreding is met de regels, dan kunnen we zaken verwijderen. Of iemand blokkeren als het echt uit de hand loopt. Maar soms zit het gewoon in dingen die niet in regels te vatten zijn: - Iemand plaatst “te veel” foto’s - Iemand reageert nooit op iemand anders - Iemand reageert altijd op iemands anders - Iemand reageert “met de verkeerde toon” op iemand anders - Iemand heeft altijd vriendjes die hem bijvallen - Iemand heeft een verkeerde politieke mening Als we in zulke gevallen ingrijpen, dan levert ons dit bijna altijd gezeik op. Mensen zeggen terecht dat ze geen regels overtreden. Daarom vragen we meestal netjes of iemand een beetje in wil binden. We vragen ook vaak of mensen het niet beter onderling uit kunnen praten. Onlangs was er ook wat gedoe tussen enkele mensen die al jaren lid zijn van de website. Na enkele PB’s over en weer leek het weer goed te komen. Diezelfde dag ging ik vanwege corona op tijd plat, om pas een uur of 12 later weer uit bed te stommelen. Omdat Co en ik dagelijks contact hebben over het tiental websites die wij beheren heb ik heb gevraagd om de betreffende discussie nog een beetje op te schonen. Co deed dit iets te rigoureus, waardoor er opnieuw mensen boos werden. Dit leidde zelfs tot een hele discussie over de koers van de website, de relatie met Prikkebord, de zakelijke relatie tussen mij en Co. Ik denk dat het goed is om hier even los bij stil te staan. [b]De relatie tussen Prikkebord en TractorFan[/b] Het is veel mensen niet echt duidelijk wat de relatie is tussen Prikkebord en TractorFan. Prikkebord is in de begindagen van het internet gestart als forum op startpagina.nl. Een tiental jaren geleden heeft Co mij gevraagd of het systeem van TractorFan ook gebruikt kon worden voor Prikkebord. We hebben toen de leden en discussie overgezet naar dit systeem, met een gezamenlijke gebruikers “tabel” tussen beide websites. In 2016 zijn de websites helemaal samengevoegd, net als TruckFan. Het is dezelfde database, dezelfde server, dezelfde code en grotendeels dezelfde beheerders. Co beheert met name Prikkebord en levert regelmatig foto’s, video’s en reacties op TractorFan en ik hou dag in, dag uit via mijn Dashboard een oogje op alles wat er binnenkomt van alle gebruikers op alle websites (hoewel ik nog steeds genoeg mis). Daarnaast probeer ik er natuurlijk voor te zorgen dat alles technisch blijft werken. [img]https://i.imgur.com/w904ooY.jpg[/img] [i]Dashboardje[/i] Het “uit elkaar trekken” van beide websites is technisch gezien eigenlijk geen doen. En ik ben er ook niet van overtuigd is dat dit een must is. Hoewel er een aantal gebruikers is met irritaties, zien we ook dat er dagelijks door duizenden mensen heen en weer geklikt wordt tussen de websites. Er is gewoon een grote overlap tussen boeren en tractorliefhebbers. En dat is natuurlijk logisch. Daarnaast komen er al jaren heel veel reacties op de foto’s op TractorFan eigenlijk gewoon binnen via de foto’s op Prikkebord omdat ze daar ook gewoon zichtbaar zijn via de Media menu optie. Daar is nooit gedoe over geweest. Als er irritaties of andere problemen zijn over en weer dan kunnen we beter proberen dit op een andere manier weg te nemen. Er is meer irritatie ontstaan sinds we actieve discussies onder foto’s zijn gaan promoten op de homepagina’s. Co en ik zullen deze discussies beter in de gaten houden. Als we inzien dat het geen toegevoegd nut meer heeft, dan zullen we deze functie niet langer gebruiken. [b]Cultuurverschil tussen Prikkebord en TractorFan[/b] Op TractorFan gaan de discussies natuurlijk vooral over alles wat te maken heeft met mechanisatie. Dat gaat over het algemeen vrij beschaafd. Op Prikkebord heeft men het vooral over melkveehouderij. Maar met dat laatste komt ook een hoop politiek kijken. Helaas is daardoor de sfeer onder melkveehouders bijzonder giftig. Er is wantrouwen naar iedereen, inclusief elkaar en de discussies daar zijn ook niet altijd gezellig te noemen. En daardoor lopen de gemoederen ook veel sneller op. Ik zal eerlijk toegeven dat dat ook echt niet leuk is. Maar je kunt op een discussieplatform niet ontkomen aan onrust die leeft in de maatschappij. Co en ik zullen per topic goed kijken of het überhaupt zin heeft om dit op beide websites te laten zien. [b]Iets strenger[/b] Om de goede sfeer te bewaken zullen Co en ik de komende weken iets strenger zijn met modereren. Dat betekend dat we sneller mensen zullen blokkeren omdat ze gewoon niet gezellig zijn (en niet alleen omdat men regels overtreed).

dennisbouter


Foto’s
22
Video’s
3
Topics
14
Reacties
2.267
Stemmen
664
Volgers
7

Over mij

Woonplaats: oud-alblas
Leeftijd: 37jr
Laatst online: 14u geleden

Ik ben Dennis Bouter uit oud-alblas actief als ondernemer in kraanverhuur, tuinaanleg en beschoeiingen. Met in het machinepark een bobcat e10z, , volvo ec55b pro , ford 7810 en 1210 en een New-Holland Boomer 25

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering