New Holland Onbekend

Case Magnum 7230

Boerenprotest ongeval: A12 bij Veenendaal afgesloten na ongeval met tractor

Woensdagmiddag 22 juni tegen 16.45 uur heeft een botsing plaatsgevonden op de Rijksweg A12 in Ede. De tractor zou zijn bak te hoog hebben gehad terwijl hij op de snelweg reed. Daardoor klapte de bak tegen de brug en kwam de tractor plotseling tot stilstand. Een vrachtwagen die vlakbij de trekker reed moest uitwijken maar zou het landbouwvoertuig niet hebben geraakt volgens getuigen. De vrachtwagenbestuurder bleef ongedeerd maar voor de boer moest een ambulance komen. De traktor reed in zijn eentje op de A12 op de linkerrijbaan. Alle drie de beschikbare rijstroken zijn dicht in de richting Utrecht, melden verkeersdiensten. De vertraging liep snel op en bedroeg kort na 17.00 uur 22 minuten, meldt wegbeheerder Rijkswaterstaat. https://twitter.com/1001boeren/status/1539639634266923008 https://twitter.com/POL_Gelderland/status/1539628418224078850  

Tractor ook gewoon verzekerd tijdens officiële boerenprotesten, zegt Univé (niet op snelweg)

Univé gaat coulant om met eventuele schade aan tractoren die boeren oplopen bij deelname aan het boerenprotest dat vandaag in het Gelderse Stroe plaatsvindt. Waar eigenaren bij afwijkend gebruik van hun landbouwvoertuigen normaal niet verzekerd zijn, maakt de coöperatie een uitzondering voor verzekerden die tijdens hun reis van en naar de demonstratie schade rijden met hun tractor. ‘Gezien de omstandigheden vinden we enige coulance op zijn plaats,’ aldus directeur van Univé Schade Johan Van den Neste. Nederlandse boeren komen vandaag in groten getale samen om te protesteren tegen de stikstofplannen van het kabinet. Het naar Stroe afreizen is ets wat volgens Van den Neste niet zonder risico’s is en normaal gesproken niet op dekking hoeft te rekenen in geval van schade. [b]Normaal gebruik[/b]    ‘Zoals de benaming al doet vermoeden zijn landbouwvoertuigen bedoeld voor gebruik voor landbouw en in het verlengde daarvan veehouderij. Voor die toepassing zijn ze ook verzekerd in geval van schade,’ legt Van den Neste uit. ‘Gebruik je een tractor als dagelijks vervoersmiddel of leg je er lange afstanden mee af, dan geeft dat extra verkeersrisico’s vanwege onder meer omvang en de beperkte snelheid. Een tractorverzekering verleent daarom alleen dekking voor gebruik waar het voertuig voor is bedoeld en ingeschreven.’ [b]Begrip voor motieven boeren[/b]  Dat Univé zich rondom deelname aan de demonstratie in Stroe flexibel opstelt in geval van schade zit hem volgens Van den Neste in het begrip dat Univé heeft voor de motieven van boeren. ‘Als regionaal betrokken coöperatie – nota bene ooit opgericht door boeren – staan we dicht bij onze leden, waaronder we veel agrarische ondernemers rekenen. Daardoor weten we wat er bij hen speelt en leeft,’ aldus de bestuurder. ‘Zonder een standpunt in te nemen in het stikstofdebat, begrijpen we dat boeren zich geraakt voelen door de stikstofplannen van het kabinet, onzekerheid ervaren met betrekking tot hun toekomst en dus willen deelnemen aan de protestacties. Zoals de demonstratie op zichzelf staat, is de symbolische inzet van tractoren hierbij ook uitzonderlijk. In dat licht zien wij ook ruimte een uitzondering te maken wanneer het gaat om schadedekking.’ [b]Coulance alleen bij georganiseerd protest[/b] Zonder voorwaarden is de coulance van Univé echter niet. Van den Neste benadrukt dat het niet meewerkt aan niet-toegestane acties. ‘Zoals met het protest in Stroe werd ingestemd door de burgemeester van de gemeente Barneveld, zijn we alleen flexibel in gevallen van georganiseerde protesten waarvoor vooraf toestemming is verleend door de autoriteiten,’ aldus de bestuurder. [b]‘Daarnaast verwachten we dat iedereen zich aan de wet blijft houden; met een tractor de snelweg oprijden is niet voor niets verboden. We sluiten schade die men hier oploopt dan ook per definitie van dekking uit, tenzij de bestuurder deel uitmaakt van een georganiseerd konvooi dat wordt gedoogd en begeleid door de politie.'[/b]

Onbekend Kipper

Laatste 1 reacties (10 totaal)

Volvo L70C

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Ford 7810

Ford Onbekend

Laatste 1 reacties (14 totaal)

Steyr Meerdere

Laatste 1 reacties (21 totaal)

Ford 6610 - Valt stil na enkele 100m

Beste iedereen, Ik heb een ford 6610 4wd met een extra brandstoftank onder de trap. Deze viel stil na enkele meters. Na onderzoek van de brandstoftank bleek dat deze was vervuild aan de wanden. Tank gedemonteerd helemaal gekuist (geen roest) en doorgeblazen en de elektrische opvoerpomp vervangen. Deze was ook sterk vervuild aan de filter en draaide niet zuiver meer. Ondertussen ook de mazoutfilter bovenaan vervangen. Deze was nog ok geen sterke vervuiling. Nu blijft hij echter na enkel 100m Stilvallen. Eerst verliest hij vermogen en erna valt hij uit. De mechanische handpomp op de lijnpomp werkt bij het bedienen. Weet er iemand wat ik hier over het hoofd zie? Na het stilvallen slaagt hij na even starten terug aan.

De 7 grootste misverstanden over registratie van (land)bouwvoertuigen

De klantenservice van de RDW merkt dat bij sommige eigenaren misverstanden bestaan over de registratie van (land)bouwvoertuigen. Die kunnen vergaande gevolgen hebben, omdat de (land)bouwvoertuigen maar tot 1 januari 2021 online zijn te registreren. Daarna kan de registratie alleen via een keuring – en dat is veel lastiger en duurder. RDW zet 7 veelvoorkomende misverstanden op een rij. 1. 'Ik kom nooit op de openbare weg, dus registreren hoeft niet' Op zich helemaal waar, maar is het wel duidelijk wat er allemaal tot de openbare weg behoort? Het gaat niet alleen om alle asfalt-, klinker-, zand- en andere wegen. Het gaat ook om het eigen terrein of een bedrijfsterrein dat toegankelijk is voor anderen, zelfs als er een hek of slagboom staat. Zelfs bij het oversteken van een weg om van het ene stuk land naar het andere te komen dan is er sprake van de openbare weg, hoe kort het stuk ook is. En die 18 euro voor een kentekenbewijs staat in geen verhouding tot de boete als de politie je wél staande houdt. 2. 'Mijn voertuig hoeft niet geregistreerd te worden' De vuistregel is: heeft een voertuig een afgeknotte driehoek, dan moet ‘ie ook geregistreerd worden. Vooral de zogeheten motorrijtuigen met beperkte snelheid (MBBS) worden dan over het hoofd gezien. Dat zijn rijdende werktuigen die in de bouw, infra, groen, transport, recreatie of op het land gebruikt worden. Denk aan zelfrijdende oogstmachines, knikdumpers, graafmachines, wielladers, veegmachines, minitrekkers, gazonmaaiers die breder zijn dan 1,30 m, verreikers en heftrucks. Maar MMBS’en omvatten ook wegtreintjes, SRV-wagens, kleine transportvoertuigen zoals quads, golfkarretjes en gators, teruggekeurde auto’s en begrensde bedrijfsauto’s die zijn omgebouwd naar agro-truck. Let op: er zijn een paar uitzonderingen. Check via de keuzehulp op www.rdw.nl/registreren om het zeker te weten of een voertuig moet worden geregistreerd. (Land)bouwvoertuigen hoeven alleen niet geregistreerd te worden als ze 6 km/u of minder rijden. En ook aanhangwagens die getrokken niet harder gaan dan 25 km/u zijn vrij van registratie. 3. 'Mijn voertuig krijgt toch geen registratie' Dit hoort de RDW vooral van mensen met een oudere trekker of werktuig. Hun voertuig heeft dan vaak geen chassisnummer (in RDW-jargon: voertuigidentificatienummer oftewel VIN) of het bouwjaar is onbekend. Registratie is inderdaad lastiger, maar ook voor deze voertuigen zijn oplossingen. Zo is het VIN met enige hulp misschien wel te vinden. Ook kan de RDW een identiteitsonderzoek doen en daarna een nieuw VIN inslaan. Het bouwjaar is misschien te achterhalen via de fabrikant/importeur of staat op het typeplaatje of een ander onderdeel. Een oldtimervereniging of een zoektocht op internet kunnen hulp bieden. Achterhaal het VIN of regel het inslaan in ieder geval voor 1 januari, want volgend jaar wordt registratie een stuk lastiger. 4. 'Mijn voertuig is al verzekerd, dus ik hoef niets meer te doen' Dat klopt niet. Ook als een (land)bouwvoertuig al verzekerd is, moet het in ons kentekenregister komen. Daar moet de eigenaar zelf wat voor doen. Sterker nog: Bij ontvangst van het kentekenbewijs, moet de eigenaar zelf het kentekennummer en meldcode doorgegeven aan zijn verzekeraar. De verzekeraar zorgt dat het voertuig als verzekerd wordt geregistreerd in het kentekenregister. 5.'‘Ik wacht wel met registreren tot het op mijn maatschap kan' Registreren op naam van een maatschap is niet mogelijk en dat dit jaar zal zo blijven. De RDW begrijpt dat dit erg jammer is voor een groep bedrijven, maar helaas is het niet anders. Maatschappen kunnen hun (land)bouwvoertuigen registreren op naam van een van de maten die daarvoor hun persoonlijke DigiD gebruiken. 6. 'Mijn trekker rijdt geen 25 km/u, dus die hoeft geen kentekenplaat te hebben' Let goed op: als een (land)bouwvoertuig geen 25 km/u rijdt, moet het wél geregistreerd worden. Wel moet het direct een kentekenplaat voeren als het harder dan 25 km/u rijdt. Pas vanaf 2025 moeten ook gemotoriseerde (land)bouwvoertuigen die minder hard gaan dan 25 km/u een gele kentekenplaat voeren. Als er met een getrokken aanhanger of werktuig niet harder wordt gereden dan 25km/u, dan volstaat een witte kentekenplaat en hoeft het voertuig niet geregistreerd te worden. 7. 'Ik registreer mijn (land)bouwvoertuig volgend jaar wel' Volgend jaar wordt registreren zoveel lastiger en duurder, hierdoor raadt de RDW dat ten zeerste af om dan te doen. Tot 1 januari 2022 is een voertuig online te registreren voor 18 euro per voertuig. Vanaf 1 januari kan registreren alleen nog na een keuring op een van de 16 RDW-keuringsstations. De keurings- en registratiekosten zijn minimaal 140 euro– en vaak veel meer. Ook moet het voertuig voldoen aan de permanente eisen van de voertuigcategorie. Voor meer informatie: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/landbouwvoertuig

dennisbouter


Foto’s
21
Video’s
3
Topics
14
Reacties
1.876
Stemmen
481
Volgers
7

Over mij

Woonplaats: oud-alblas
Leeftijd: 36jr
Laatst online: 7u geleden

Ik ben Dennis Bouter uit oud-alblas actief als ondernemer in kraanverhuur, tuinaanleg en beschoeiingen. Met in het machinepark een bobcat e10z, , volvo ec55b pro , ford 7810 en 1210 en een New-Holland Boomer 25

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering