Renault 145-14

Laatste 1 reacties (4 totaal)

Bobcat 322 - Welke heeft de voorkeur: Bobcat 323 of Kubota KX36-3

Beste lezers, Voor een bouwprojectje wil ik een minigraver aanschaffen. Ik wil er eerst een stukje bestrating mee opnemen, dan een bouwputje graven en dan voorkomende karweitjes uitvoeren. Ook zou ik er wat slootonderhoud mee willen doen. Omdat hij achter de auto (trekgewicht max. 1800 kg) meegenomen moet kunnen worden, zit ik voor de graver aan de max. gewicht van zo'n 1300 kg. Ik vond advertenties van een betaalbare Kubota KX36-3 en een Bobcat 323. Zijn er op dit forum mensen die ervaringen hebben met genoemde apparaten? Is het wat of kan ik beter naar een ander merk/type uitkijken? Mijn max. te besteden bedrag ligt rond €10.000. Ik weet dat ik moet kijken naar de rupsen en de sprockets, verder naar speling op de draaikrans. Zijn er verder nog zaken die aandacht vragen? Al vast bedankt voor jullie antwoorden.

Stroomnet uitgebreid met elektrische graafmachines, hoogwerkers en trucks

Het elektriciteitsnet zit in bijna heel Nederland vol. Ook in Brabant is geen ruimte meer voor nieuwe bedrijven die grote hoeveelheden stroom willen afnemen. Om dat probleem op te lossen worden drie hoogspanningsstations in Tilburg-Zuid, Maarheeze en Woensdrecht binnenkort uitgebreid. Bouwconcern BAM gaat elektrisch materieel gebruiken bij de werkzaamheden. Op die manier kan de bouw van de stations ook in de buurt van kwetsbare natuurgebieden gewoon doorgaan, zonder dat stikstofregels voor vertraging zorgen. De belangrijkste oplossing voor het capaciteitsprobleem van het elektriciteitsnetwerk is het uitbreiden van het aantal stroomstations, transformatoren kabels in de grond. Maar daar komt stikstof bij vrij en dat is op dit moment in Brabant niet toegestaan.Daarom gaat BAM bij de werkzaamheden elektrische graafmachines en hoogwerkers inzetten. Ook het transport van en naar de bouwplaats gaat met elektrische vrachtwagens. Daarnaast worden delen van de stroomstations al in de fabriek in elkaar gezet. De werkzaamheden starten in het voorjaar en moeten in 2026 klaar zijn. Domino-effectDe stikstofcrisis heeft grote gevolgen voor de werkzaamheden van netbeheerders. Door dat gebrek aan stikstofruimte kunnen netbeheerders de netten niet versneld uitbreiden en dreigen projecten vertraging op te lopen. Daarbij dreigt volgens Tim van Ham van netwerkbeheerder Enexis een domino-effect. "De gevolgen voor industrie, mobiliteit en woningbouw zijn groot. Zonder extra stroomkabels komen er immers ook geen nieuwe laadpalen of woongebieden."Daarom pleiten de gezamenlijke netbeheerders al langer voor een uitzonderingspositie. Volgens hen veroorzaken ze relatief weinig stikstofuitstoot, terwijl de werkzaamheden op lange termijn juist kunnen zorgen voor minder stiktstofuitstoot. Bijvoorbeeld doordat processen in de industrie elektrisch worden. Wachtlijst wegwerkenRutger van der Leeuw, bestuursvoorzitter van Enexis Groep. “We hebben op dit moment heel veel grote bedrijven die we niet kunnen helpen vanwege een gebrek aan ruimte op het elektriciteitsnet. Die wachtlijst krijgen we alleen weggewerkt als we zo snel mogelijk nieuwe stations bouwen en bestaande stations uitbreiden. We zijn altijd op zoek naar manieren om dit sneller te doen. Of in dit geval: manieren die ervoor zorgen dat we geen vertraging oplopen door stikstof." In Brabant zijn de problemen vooralsnog het grootst. Niet alleen omdat ook hier nauwelijks meer ruimte is op het stroomnet, maar vooral omdat er in deze provincie helemaal geen vergunningen meer worden uitgegeven voor projecten die leiden tot extra stikstof op kwetsbare natuur. Voorrang in BrabantDaarom krijgt Brabant voorrang bij het bouwen met elektrisch materieel. In elk geval in Tilburg, Maarheeze en Woensdrecht. Ook de transformatorstations in Best en Eerde worden uitgebreid. Daar wordt nog onderzocht of dat ook geheel elektrisch moet gebeuren. Brabant heeft geluk, want er is nog niet heel veel elektrisch materieel voorhanden.

Inspectie: rijden op stookolie moet stoppen

DEN HAAG (ANP) - De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil dat bedrijven nu al stoppen met het rijden op stookolie. Het brandstofmengsel is goedkoper dan diesel, maar slecht voor de gezondheid en het milieu, stelt de inspectie. Het ministerie van Financiën gaat de accijns- en milieuwetgeving voor brandstoffen volgend jaar aanpassen. Daarmee moeten de eisen voor nieuwe brandstoffen hetzelfde worden als die voor benzine en diesel. De ILT wil dat het gebruik van stookolie, ook wel designer fuel genoemd, al eerder beperkt wordt en doet een "dringend beroep" op bedrijven om nu al met deze praktijk te stoppen. Er geldt nu een lage accijns op stookolie, waardoor er een sterke financiële prikkel is voor bedrijven om stookolie te gebruiken. Het ministerie van Financiën wil per 1 januari het accijnstarief van stookolie gelijktrekken met dat van diesel, om het gebruik ervan te ontmoedigen. Stookolie is slechter voor het milieu dan gasolie door onder meer het hoge zwavelgehalte. "Het milieu en onze gezondheid kunnen niet wachten op aangepaste regelgeving en harmonisering van de accijns", zegt de ILT. De ILT heeft onderzoeksbureau TNO daarom gevraagd om in kaart te brengen wat het gevolg is van de uitstoot van stookolie door vrachtverkeer, bouwverkeer, tractoren en mobiele machines in de agrarische sector. Ook gaat de inspectie in gesprek met wegvervoerders en anderen. "De hoop en verwachting is dat betrokkenen hierdoor al eerder dan verplicht door regelgeving zullen stoppen met gebruik en handel in deze stookolie", aldus de inspectie. Bron: https://www.welingelichtekringen.nl/anp/inspectie-rijden-op-stookolie-moet-stoppen

Weide 2,7ha: welke traktor of kniklader?

Hey Iedereen, Ik verhuis binnenkort de paarden van mijn vrouw van een wei van 40are naar een wei van 2,7ha. Die wei ga ik waarschijnlijk dan ook hooien. Momenteel heb ik een Solis 26, maar om een paar redenen denk ik dat dat trekkertje van 26pk niet voldoende zal zijn: * Er komt op die grote weide een hooiopslag. Ik moet dus balen kunnen tillen met een voorlader of kniklader, en die zit momenteel niet op de traktor. Ook voor het uitscheppen van de inloopstal en naar de kopakker voeren is een hefwerktuig wel zo handig. * Een kniklader draait wel korter/handiger en heft meer dan een voorlader. Maar een kniklader + traktor heeft meer plaats onder het afdak nodig dan een trekker met voorlader... * Met 26pk is de werkbreedte van een cirkelmaaier beperkt tot 1m50, waardoor je toch net iets langer aan het maaien bent. * Ditto voor het hooien: meer pk's is meer werkbreedte * Die Solis 26 is een traktor met de takas gekoppeld aan de wielen. Als je even achteruit wil rijden met de maaier tot in de hoek, dan moet je veel geduld hebben of je sloopt de versnellingsbak. Ook de rijsnelheid regelen is beperkt tot de ratios van de versnellingsbak: tussen H en L zit een enorm gat. * De laatste is misschien megalomaan, maar ik heb een hekel om achter mensen (= loonwerkers) aan te zitten. Misschien dat ik ooit van miserie een rond balenpers wil kopen, maar dan moet het trekkertje dat wel kunnen trekken. De meeste balenpersen willen 70pk!, Bijvoorbeeld een Maschio Entry heeft genoeg aan 40pk, maar is dat uberhaupt iets... I know, een balenpers voor 2,7ha kopen. Waanzin. Maar gemoedsrust is ook een ding, en als ik weet dat ik een trekker koop waar ik die optie mee heb, dat zou zeker zo fijn zijn. * Maar een grotere trekker = grotere aanbouwwerktuigen = meer plaats onder het afdak nodig. Budget is niet de beperkende factor (anders zou ik niet eens van die balenpers durven dromen), maar plaats is dat wel: je bouwt stedenbouwkundig niet alle afdakjes die je wil. Elke machine is een rij hooi minder in de opslag. En ja, het moet het een beetje zinvol blijven, al afschrijvingstijd tot op zekere hoogte ondergeschikt aan de gemoedsrust dat je op niemand hoeft te rekenen. Daarom: * Hoeveel pk traktor? 40? Meer? 75pk?? Of het gewoon doen met de 26pk, en een kniklader bijkopen? * Die balenpersjes van 40pk, is dat uberhaupt de moeite? * Kniklader of voorlader? plaats vs draaicirkel? (mijn hooiopslag is een stalen loods waarvan ik de kop open laat: 10m breed, 7m diep, met voor die kop een 14tal meter om te maneuvreren. De inloopstal is 6,5x10,5) Groetjes, Johan

New Holland BB 950 A

Laatste 1 reacties (14 totaal)

Doosan DX140W

Laatste 1 reacties (6 totaal)

Steyr miniatuur

Laatste 1 reacties (10 totaal)

Laatste 1 reacties (27 totaal)

dennisbouter


Foto’s
22
Video’s
3
Topics
14
Reacties
2.300
Stemmen
676
Volgers
7

Over mij

Woonplaats: oud-alblas
Leeftijd: 38jr
Laatst online: 1d geleden

Ik ben Dennis Bouter uit oud-alblas actief als ondernemer in kraanverhuur, tuinaanleg en beschoeiingen. Met in het machinepark een bobcat e10z, , volvo ec55b pro , ford 7810 en 1210 en een New-Holland Boomer 25

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering