John Deere 4955

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Deutz D6005

Laatste 1 reacties (5 totaal)

Ford 4000

Laatste 1 reacties (13 totaal)

eDumper, de grootste elektrische trekker ter wereld

Dumpwagens. Wie houdt er niet van een dumper? We durven te wedden dat je ooit in je jeugd op Tonka Toys rondsloeg terwijl je probeerde kostbare metalen uit je achtertuin te halen. Dumpertrucks zijn bliksemafleiders voor je innerlijke peuter; ze zijn zo groot, zo doelgericht, zo... dom. Maar het zijn ook vieze beesten. Niet alleen omdat ze hun leven lang rondsluipen in smerige steengroeven, maar omdat ze worden aangedreven door gigantische dieselmotoren. Deze fantastisch getitelde truck is hier om dat laatste punt te veranderen. Omdat het elektrisch is. Zou u dan alstublieft eerlijk willen zijn, voor de eDumper. Wat een naam. Wat een ding. Het is een geëlektrificeerde mijnbouwtruck met dumper van de Zwitserse divisie van machinefabrikant Kuhn. Omdat ze wilden afstappen van de dieselgewoonte, bouwden ze een Komatsu HD 605-7 om zodat ze op elektriciteit konden rijden – waardoor het de grootste elektrische auto ter wereld werd. De Komatsu HD 605-7 (klinkt een beetje als een goedkope Koreaanse televisie, nietwaar?) dankt zijn laadvermogen normaal gesproken aan een enorme 23,1-liter zescilinder turbodiesel. Maar dat werd in een grote container gegooid en vervangen door motoren die elektriciteit halen uit een lithium-ionbatterij van vier ton en 600 kWh – zes keer de capaciteit van Tesla's Model X. Zoals veel elektrische voertuigen beschikt hij ook over regeneratief remmen, een cruciaal element bij het kruipen door mijnen. Omdat hij zo'n zware klomp is en zo'n zware last moet dragen, kan de eDumper niet rekenen op een magische doorbraak in de batterijtechnologie. Er wordt dus gebruik gemaakt van natuurkunde. Stel dat de eDumper van 45 ton een helling van 13 procent oprijdt om 65 ton materiaal op te halen naar een cementfabriek. Wanneer hij weer naar beneden rijdt, is hij zo zwaar dat het regeneratieve remsysteem de meeste of alle energie genereert die nodig is om de heuvel op te gaan. Slim, hè? Volgens de makers maakt de eDumper feitelijk meer energie dan hij verbruikt. En door batterijen als energiebron te gebruiken, wordt jaarlijks ongeveer 50.000 ton diesel bespaard.

Ford 7610

Laatste 1 reacties (10 totaal)

International 553

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Fendt 612

Laatste 1 reacties (16 totaal)

Ford 3000

Laatste 1 reacties (11 totaal)

Ford 5000

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Ford TW 15

Laatste 1 reacties (12 totaal)

John Deere Meerdere

Laatste 1 reacties (3 totaal)

Ford TW 25

Laatste 1 reacties (2 totaal)

JDFreaky


Foto’s
17
Video’s
6
Topics
5
Reacties
577
Stemmen
978
Volgers
3

Over mij

Woonplaats: Siddeburen
Leeftijd: 42jr
Laatst online: 3wk geleden

Echte JD man

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering