Ik ben een nieuwe tractor aan het samenbouwen. Hoe regel je de stelschroeven van een dubbele koppeling af? In de handleiding wordt gebruik gemaakt van hulpstukjes, maar die heb ik uiteraard niet. Iemand die me de afstanden volgens de foto’s kan geven? Of me duidelijk kan uitleggen hoe ik deze afregel aub? Bedankt
Ik vraag mij af welke olie ik het beste kan gebruiken voor de hef inrichting van mijn Deutz d40
De top 15 met de populairste foto's op TruckFan van deze week: Een [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558818/]Kaelble K-serie[/url] van [url=https://www.truckfan.nl/user/20535]@oldtimergek[/url] [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558818/][limg]https://thumbs.truckfan.nl/groot/k/kaelble/1558818-kserie-kaelble.jpg[/limg][/url] Een [url=https://www.truckfan.nl/picture/1559332/]Volvo FMX 2nd gen[/url] van [url=https://www.truckfan.nl/user/21647]@105ls78[/url] [url=https://www.truckfan.nl/picture/1559332/][limg]https://thumbs.truckfan.nl/groot/v/volvo/1559332-fmx-2nd-gen-volvo.jpg[/limg][/url] Een [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558822/]Mercedes-Benz Actros MP1[/url] van [url=https://www.truckfan.nl/user/68425]@Tarik Speelman[/url] [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558822/][limg]https://thumbs.truckfan.nl/groot/m/mercedesbenz/1558822-actros-mp1-mercedesbenz.jpg[/limg][/url] Een [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558892/]Renault Goelette[/url] van [url=https://www.truckfan.nl/user/59597]@stijn-de-bock[/url] [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558892/][limg]https://thumbs.truckfan.nl/groot/r/renault/1558892-goelette-renault.jpg[/limg][/url] Een [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558875/]Volvo FH 3rd gen[/url] van [url=https://www.truckfan.nl/user/48959]@Katy Kleyn[/url] [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558875/][limg]https://thumbs.truckfan.nl/groot/v/volvo/1558875-fh-3rd-gen-volvo.jpg[/limg][/url] Een [url=https://www.truckfan.nl/picture/1559179/]MAN TGX[/url] van [url=https://www.truckfan.nl/user/37707]@pierius-van-solkema[/url] [url=https://www.truckfan.nl/picture/1559179/][limg]https://thumbs.truckfan.nl/groot/m/man/1559179-tgx-man.jpg[/limg][/url] Een [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558585/]DAF XF Euro 6[/url] van [url=https://www.truckfan.nl/user/37707]@pierius-van-solkema[/url] [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558585/][limg]https://thumbs.truckfan.nl/groot/d/daf/1558585-xf-euro-6-daf.jpg[/limg][/url] Een [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558725/]DAF XF 2021[/url] van [url=https://www.truckfan.nl/user/37707]@pierius-van-solkema[/url] [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558725/][limg]https://thumbs.truckfan.nl/groot/d/daf/1558725-xf-2021-daf.jpg[/limg][/url] Een [url=https://www.truckfan.nl/picture/1559196/]Scania R450 (new)[/url] van [url=https://www.truckfan.nl/user/37707]@pierius-van-solkema[/url] [url=https://www.truckfan.nl/picture/1559196/][limg]https://thumbs.truckfan.nl/groot/s/scania/1559196-r450-new-scania.jpg[/limg][/url] Een [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558589/]DAF XF 2021[/url] van [url=https://www.truckfan.nl/user/37707]@pierius-van-solkema[/url] [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558589/][limg]https://thumbs.truckfan.nl/groot/d/daf/1558589-xf-2021-daf.jpg[/limg][/url] Een [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558874/]Renault D-serie[/url] van [url=https://www.truckfan.nl/user/48959]@Katy Kleyn[/url] [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558874/][limg]https://thumbs.truckfan.nl/groot/r/renault/1558874-dserie-renault.jpg[/limg][/url] Een [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558591/]Scania S450[/url] van [url=https://www.truckfan.nl/user/37707]@pierius-van-solkema[/url] [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558591/][limg]https://thumbs.truckfan.nl/groot/s/scania/1558591-s450-scania.jpg[/limg][/url] Een [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558860/]Scania R500 (new)[/url] van [url=https://www.truckfan.nl/user/48959]@Katy Kleyn[/url] [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558860/][limg]https://thumbs.truckfan.nl/groot/s/scania/1558860-r500-new-scania.jpg[/limg][/url] Een [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558876/]Iveco Stralis[/url] van [url=https://www.truckfan.nl/user/48959]@Katy Kleyn[/url] [url=https://www.truckfan.nl/picture/1558876/][limg]https://thumbs.truckfan.nl/groot/i/iveco/1558876-stralis-iveco.jpg[/limg][/url] Een [url=https://www.truckfan.nl/picture/1559184/]Volvo FM 5th gen[/url] van [url=https://www.truckfan.nl/user/37707]@pierius-van-solkema[/url] [url=https://www.truckfan.nl/picture/1559184/][limg]https://thumbs.truckfan.nl/groot/v/volvo/1559184-fm-5th-gen-volvo.jpg[/limg][/url]
Goedendag, Ik ben in het bezit van een Major van 1952. Deze ben ik helemaal aan het opknappen. Nu ben ik tegen een 2-tal motoren aangelopen om te gebruiken voor het ombouw project naar een 6 cilinder. 1. Een 590E motor. De gebruikelijke motor met c.a. 90PK. 2. Een 2725E motor (6.2 ltr) met 120 - 130PK Voor beide motoren heb ik geen stalen carterpan. Ik zal dus iets moeten maken voor de vooras. En uiteraard nog vele aanpassingen. Ik heb een aantal vragen. 1. Welke motortype moet ik kiezen? Passen beide redelijk op het koppelingshuis? 2. Zijn er fotos te vinden van de aanpassingen die gedaan moeten worden? 3. Heeft iemand nog onderdelen te koop voor een dergelijke wissel? Hoeveel uur werk haal ik op de hals met dit project? Gewoon gemiddeld ervaren. Groet, Wim
Wij hebben over laatst een Ford 6640 SLE uit 1992 bijgekocht. Toen we deze gingen kopen had deze het probleem dat de koppeling niet te doseren was. Na een kalibratie van de versnellingsbak was dit probleem tijdelijk opgelost. Toen hij uiteindelijk bij ons was had hij dit probleem weer en dus kalibreerde wij hem weer en was dit soms voor een tijd opgelost en soms maar voor 1 keer. Hierna hebben wij de potentiometer van de koppelingspedaal vervangen en was dit al veel beter maar nog niet 100%. Als hij een tijd heeft stilgestaan heeft hij het weer een tijd dat de koppeling niet te doseren valt maar word na een tijd terug beter. Ook als hij in lage versnelling staat valt hij tussen de 1ste en 4de versnelling slecht te doseren maar tussen 5 en 8 weer niet. Ook komt de toerenteller niet direct aan als je hem start. Kan dit er ook iets mee te maken hebben?
Wie kan mij helpen? Ik heb een probleem met een Ford 9600 dual power/aftakas en hefinrichting doen het allemaal allen ik de hydrauliek ventielen doen het niet als ik druk meet krijg ik maar 20 bar druk wat kan hier het probleem van wezen ?
Hallo Is er iemand die weet waar ik een nieuw set verstuiver leidingen kan vinden voor mijn ford major ? Het gaat om een 590e 6 cilinder motor (met lange as tussen pomp en distributie) Mvg hj
Zijn zuigers en bussen van histoparts of een pat techniek van goede kwaliteit? Of kan ik beter naar een mechanisatie bedrijf gaan om zulke onderdelen te kopen?
hallo we hebben een ford 6610 uit 1988 nu is de koppeling versleten. wat zouden de koste ongeveer zijn om deze te laten repareren groeten lester
Heb een lekke koppakking gehad waardoor er olie in de radiateur is gekomen. bij het vullen komt er weer olie op het koelwater te staan, hoe kan ik deze goed schoon krijgen van binnen
Omdat ik zo her en der wat meer klussen krijg in natuur gebieden in Duitsland, overweeg ik om mijn machines af te gaan vullen met Panolin of een andere biologisch afbreekbare olie. (vaak wordt dit dwingend voorgeschreven) Wat me een beetje tegenhoud is dat ik op internet weinig ervaringen tegenkom. Ik ken een vereniging die dat spul gebruikt en die hebben tot nog toe weinig problemen. Een ander ding is de prijs. Het lijkt ongeveer drie keer zo duur als gewone olie. Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben en die misschien nog andere merken kennen. Ook tips/opmerkingen waarom wel of niet te doen zijn welkom. Grts. Bouke
Hallo, vanaf welk toerental begint het schadelijk te worden voor de moter op lang termijn? Alvast bedankt
Goedemorgen, Ik ben bezig met het vervangen van de zuiger bussen van mijn fordson major uit 1955. Betreft bussen met 1 o-ring. Ik wil de bussen koud maken in vloeibare stikstof. En dan plaatsten, ik vroeg mij alleen af, of deze kou de o-ring niet aantast? En dat ik straks weer opnieuw kan beginnen :) Ik hoor graag. Alvast bedankt
Beste forum gebruikers, zoals bekend zijn Ford 590E motoren veel gebouwd en gebruikt, maar ik kan geen nokkenas lagers vinden. Wie kan mij een tip geven waar ik ze zou kunnen krijgen?
Onze Ford 4000 slingerd bij een bepaalde snelheid over de weg, de stuurkogels en stuurhuis zijn goed, gisteravond de fusees los gehaald en zijn iets ingelopen. Waar kan ik het beste nieuwe bussen en fusees bestellen en wat zal dat kosten? Mvg Marcel
Weledelgeleerden, afgelopen week m'n super major met 590E eindelijk gestart. De motor had ik niet los gehad, enkel de kleppen gesteld, thermostaat en radiator vervangen. Helaas heb ik gauw vastgesteld dat zich druk opbouwt in het koelsysteem, er blijven maar lichtbellen naar boven komen. Omdat ik 'm pas afgevuld had heb ik gewacht en natuurlijk wat bijgevuld. Volgende dag weer gestart en tot bedrijfstemperatuur laten komen, helaas blijft hij luchtbellen produceren. Lijkt mij koppakking of cilinderkop als er gassen in het koelsysteem komen. De kop heb ik er af gehaald, maar kan niet vaststellen dat er duidelijk is mis was met de koppakking. Tot nu toe heb ik in de kop ook geen scheurtjes kunnen vinden. Ik wil de kop sowieso schoon laten vlakken, dan is hij beter te inspecteren. Tevens de kleppen en geleiders vernieuwen (speling). Heeft er iemand tips waar specifiek op te letten bij deze motoren m.b.t. de oorzaak van de luchtbellen? Het is een later type industrieblok van '64 met FL kop en mechanische regulateur.
Hallo Ik heb een fordson major staan als project en wil deze gaan ombouwen met een 6 cylinder motor in. Wat moet er hiervoor allemaal aangepast worden? Is het moeilijk ? Bedankt
Vraag aan degene die ervaring heeft met de originele Fordson stuurcilinders. Zie afbeelding met de exploded view, en dan de O-ring waar ik zelf met de pen de maat bij heb gezet. De vraag is waar deze O-ring precies moet zitten. Op deze afbeelding lijkt hij in de boring te moeten van het ventielhuis (valve body). Zie ook foto van de boring van het ventielhuis, maar als ik dan de schuif (andere foto) in het huis schuif heb ik hier geen goed gevoel bij dat dit juist is: de reaction washer drukt dan tegen de O-ring waardoor je tegen de veerdruk in de zaak op de plaats moet houden. Tevens is op de doorsnede tekening (zie afbeelding) geen o-ring op die plek te zien. Wie weet of er ergens in de boring van het ventielhuis een O-ring moet komen? (dit lijkt wel zo te zijn volgens de exploded view).
De stuurbekrachtiging op deze Ford 3000, geleverd als Whitlock 306 werkt niet meer. Daarnaast is de uitvoering en type voorwielophanging niet zoals bij een normale 3000. Normaal gesproken is de stuurbekrachtiging vanaf het stuur richting pomp aangesloten maar dat is hier niet het geval. Iemand die de voorwielophanging herkend en/of weet hoe de werking van deze stuurbekrachtiging werkt? Er zit behoorlijk veel speling op het stuur en aan de rechterkant zou er eigenlijk een bus tussen maar zonder te weten welk type ophanging het is, maakt het zoeken naar de juiste onderdelen wat lastig. De stuurbekrachtigingspomp ga ik er eerst maar eens afhalen en kijken of alles er nog goed uitziet.
Goede avond Ik wou gaan te beginnen met de keringen van de rem dwars as vervangen van mijn 2600. Nu is mijn vraag heeft iemand hier een tekening van hoe het in elkaar zit. Is net wat makkelijker werken als je ziet hoe t in elkaar zit. Mvg patrick
Goede middag allen. We zijn bezig met het dichten van een lek, en verder in orde stellen van een Ford 4600, elektrisch en mechanisch. Nu hebben we ook nog gezien dat de plaat, bovenop de versnellingsbak in olie is. Niet overdreven, maar terwijl we bezig zijn, toch proberen op te lossen. De olie komt precies niet van tussen de plaat, maar begrijp niet vanwaar deze komt. Zou er via de polen olie ontsnappen, want daar zit er geen dichting tussen. Of zou er olie kunnen ontsnappen via het contact. Bedankt voor de reacties.
Wie gebruikt er een stoelhoes in z'n Ford 10 serie gen 2. ? Ik zoek dus een hoes passend voor Bostrom A100/U-2, maar ik zou niet weten welke te kiezen.
Beste leden, het werd tijd te onderzoeken waarom de brandstofmeter van de 5110 al een paar jaar niet meer werkt. Dashboard uit elkaar. als ik brandstofmeter op een lab-voeding aansluit kan ik 'm mooi met t potmetertje laten uitslaan, dus die moet werken. Tankvlotter geeft geleidelijke verandering op de Ohm meter dus die lijkt ook goed. Ooit is er een nieuw kabeltje getrokken vanuit multi-stekker van dashboard naar de tankvlotter. Dus ik wil de bedrading nu goed nalopen want ik begrijp niet wat er fout is, maar toch werkt hij niet. Tevens brand de tanklamp nu ook als de vlotter helemaal niet aangesloten is. Waar kan ik een goed bedradingsschema vanaf halen? Is door 5110 gen 2 met Q-cab van '88. Dus van schema van 5610, 6610, 7610 moet voldoen. Ik heb schema's van internet gehaald, die had iemand ingescand. Maar ik vind ze onduidelijk en er zitten geen poslijsten bij de schema's. In de bijlage een foto van een stukje schema. Maar dit komt niet geheel overeen. Dit is van een De Luxe straddle cab. Niet super de luxe flat deck cab. Dus kan anders zijn.
Dit onderdeel lekt een beetje bij mijn Ford 5000. Waar is dit voor en hoe heet het? Het is geplaatst bij de dieseltank en spanningsregelaar. Er zitten leidingen aan van de dieseltank en brandstofpomp.
de ford 3000 motor is geheel reviseerd, doch rookt behoorlijk , en een zeer hoog brandstof verbruik, de brandstofpomp is niet gerevisserd , verstuivers wel vernieuwd.wat is de oorzaak ?
Boswachter Erik de Jonge haalt deze week reekalfjes, complete eendennesten en fazantenkuikens uit de velden in natuurgebied De Brabantse Wal. Daarbij gebruikt hij een drone met een warmtecamera. Zo wil hij voorkomen dat de dierent per ongeluk worden opgeslokt als de velden worden gemaaid. "Als je één keer hebt meegemaakt dat een reekalfje wordt geraakt door een maaier, word je heel fanatiek in dit werk." Al om vijf uur woensdagochtend stond hij in het natuurgebied tussen Woensdrecht en Bergen op Zoom. Het is deze week dagelijkse prik, want vanaf half juni mogen boeren de velden in het natuurgebied maaien. Maar niet voordat Erik en zijn collega's de velden hebben geïnspecteerd.Dat controleren kan tegenwoordig een stuk efficiënter dan jaren geleden. Ooit liepen ze met zeventig mensen over een veld om jonge dieren te vinden. "Dan misten we wel eens een kalfje, dat wil je echt niet meemaken. Dinsdag vonden we met de warmtecamera nog een reekalfje van een dag oud. Dat hadden we op de oude manier over het hoofd gezien", vertelt de boswachter van Brabants Landschap.Erik staat tijdens de klus met zijn collega's en een dronepiloot langs het veld. De drone vliegt met een warmtecamera over het veld. Tijdens de vlucht kijkt Erik mee op een scherm. "Als je een witte stip ziet oplichten, dan zit daar waarschijnlijk iets. Met de camera wordt ingezoomd, zodat je kunt zien wat het is. Met deze warmtecamera zie je zelfs muizen lopen." Daarna stapt hij het veld in om het dier te zoeken. De dronepiloot geeft aanwijzingen over de precieze plek. "Het liefste willen we dat een reekalf dan zelf wegrent, dan zorgen we dat het dier de bosjes in gaat. Maar de jongste dieren blijven liggen. Dan pakken we ze met handschoenen op, zodat er zo min mogelijk van onze geur aanzit." Zodra een veld is doorzocht, belt hij de boer, zodat die meteen kan gaan maaien. "Die samenwerking verloopt heel goed, want ook de boer wil niet meemaken dat een dier in zijn maaier terechtkomt. Hij kan de dieren met het blote oog echt niet zien." Zelf is hij één keer ooggetuige geweest toen een reekalfje in een maaier terechtkwam. "Je wilt niet zien en horen hoe zo'n beestje gillend door het veld rent met afgemaaide pootjes. Als je dat één keer hebt meegemaakt, word je heel fanatiek in dit werk."Na drie dagen vroeg opstaan, staat de teller inmiddels op twintig reekalfjes. "Vandaag vonden we er maar liefst tien. Maar ook jonge hazen en piepkleine kuikens van een fazant hebben we eruit gehaald en in de bosjes gezet. Als we complete nesten vinden, zetten we er stokken omheen zodat de boer eromheen maait." François Coppens is dronepiloot en stond woensdagochtend naast Erik in het veld. De techniek van drones en warmtecamera's wordt volgens hem steeds beter. "We zagen vanmorgen vanaf 120 meter hoogte hoe een ree haar kalf voedde in het hoge gras. De drone horen ze niet en we konden heel ver inzoomen. Zo zagen we hoe het vrouwtje haar kalf voedde. Zoiets zie je normaal gesproken niet, dat is echt heel bijzonder."
Goedenavond, Ik wil graag de kopbout aanhaal momenten van een ford 8000 weten.heeft iemand die? Groet Gatze
Vicon 218 gaat dat
Beste belangstellenden, vervangen aftakas remband bij een 5110 gen II met Q-cab wil ik via het hefdeksel doen i.p.v. splitten omdat mij dit het minste werk lijkt. Ik heb ervaring met aftakas rembanden bij Ford, alleen tot nu toe bij tractoren zonder cabine, en die heb ik gesplitst omdat ze sowieso uit elkaar moesten om meerdere redenen. Zoals ik het zie is het mogelijk om de verbindingskoker die achteraan van links naar rechts onder de cabine loopt (dus helemaal achteraan boven de topstang zogezegd) los te halen middels twee bouten links en twee bouten rechts, is klopt mijn aanname? Dan de vloermat uit de cabine halen en het luikje open schroeven, zodat ik bij het leidingwerk en deel van de bouten van het hefdeksel kan komen. Is dit voldoende om het hefdeksel middels een juk er uit te krijgen, of moet additioneel de cabine aan de achterkant nog 10 cm omhoog gekrikt worden? Dit laatste heb ik ergens gelezen, anders krijg je het hefdeksel er niet uit. En om de cabine achter die 10 cm omhoog te krikken, volstaat het dan om de achterste cabinebouten te verwijderen en de voorste te lossen of zijn er verder nog dingen om op te letten, b.v dat hij zich wil knijpen bij de motorkap of zo. Graag jullie ervaringen. Bedankt.
Ik zoek een handleiding van een ford 6410 Heeft iemand iets liggen of misschien online beschikbaar?
Hallo, Tussen dieseltank en de tanksteun heb ik rubber van ca. 5 mm dik gelegd. Dus zowel op de voorste steun als de achterste steun. Bij het monteren van het dashboardje merkte ik dat het dashboardje aan ligt op de tank, maar niet op de flens van de stuurkolom. Dus niet goed. Als ik de achterste rubbers verwijder zakt de tank achteraan 5 mm en kom ik wel goed uit met het dashboard. Hoe is dit origineel geweest, alleen aan de voorzijde rubber tussen tank en tanksteun en achter niet? Gr, Sjors
De aftakas blijft doordraaien , al is die uit geschakeld, wie weet de oorzaak , en de oplossing ,en hoe te werk gaan
is er een leverancier of iemand die 8630 onderdelen heeft,ben op zoek naar een uitlaat en een stickerset
Hoe wordt t carter geventileerd bij uitvoering zonder beluchtingsfilter op t distributiedeksel? Dus gewoon blind deksel. Gr, Sjors
Leeftijd: 111jr Laatst online: 4u geleden
Ik heb ervaring met de volgende machines: