Dumpwagens. Wie houdt er niet van een dumper? We durven te wedden dat je ooit in je jeugd op Tonka Toys rondsloeg terwijl je probeerde kostbare metalen uit je achtertuin te halen. Dumpertrucks zijn bliksemafleiders voor je innerlijke peuter; ze zijn zo groot, zo doelgericht, zo... dom. Maar het zijn ook vieze beesten. Niet alleen omdat ze hun leven lang rondsluipen in smerige steengroeven, maar omdat ze worden aangedreven door gigantische dieselmotoren. Deze fantastisch getitelde truck is hier om dat laatste punt te veranderen. Omdat het elektrisch is. Zou u dan alstublieft eerlijk willen zijn, voor de eDumper. Wat een naam. Wat een ding. Het is een geëlektrificeerde mijnbouwtruck met dumper van de Zwitserse divisie van machinefabrikant Kuhn. Omdat ze wilden afstappen van de dieselgewoonte, bouwden ze een Komatsu HD 605-7 om zodat ze op elektriciteit konden rijden – waardoor het de grootste elektrische auto ter wereld werd. De Komatsu HD 605-7 (klinkt een beetje als een goedkope Koreaanse televisie, nietwaar?) dankt zijn laadvermogen normaal gesproken aan een enorme 23,1-liter zescilinder turbodiesel. Maar dat werd in een grote container gegooid en vervangen door motoren die elektriciteit halen uit een lithium-ionbatterij van vier ton en 600 kWh – zes keer de capaciteit van Tesla's Model X. Zoals veel elektrische voertuigen beschikt hij ook over regeneratief remmen, een cruciaal element bij het kruipen door mijnen. Omdat hij zo'n zware klomp is en zo'n zware last moet dragen, kan de eDumper niet rekenen op een magische doorbraak in de batterijtechnologie. Er wordt dus gebruik gemaakt van natuurkunde. Stel dat de eDumper van 45 ton een helling van 13 procent oprijdt om 65 ton materiaal op te halen naar een cementfabriek. Wanneer hij weer naar beneden rijdt, is hij zo zwaar dat het regeneratieve remsysteem de meeste of alle energie genereert die nodig is om de heuvel op te gaan. Slim, hè? Volgens de makers maakt de eDumper feitelijk meer energie dan hij verbruikt. En door batterijen als energiebron te gebruiken, wordt jaarlijks ongeveer 50.000 ton diesel bespaard.
Beste TF-ers, Binnenkort ga ik kijken voor een tweedehands elektrische Linde E18P-02. Hij heeft bijna 10.000 uur. Waar kan ik volgens jullie het beste op letten? Zelf dacht ik aan de toestand van de accu, maar met deze urenstand uiteraard ook de hoeveelheid speling in bijvoorbeeld de mast en stuurinrichting.
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Linde E16-02. Alleen zijn de lagers waar de mast aan bevestigd is versleten. Heeft iemand ervaring met het vervangen hiervan? En hoe deze lagers überhaupt heten? Mastrollagers misschien? En zijn dit gewone lagers die ik bij het LMB kan halen? Het gaat om het lager in de rode omkasting met zwart dopje zoals te zien is op de foto.
Ik heb een stuk land van 0.8 bunder wat ik graag zelf zou willen hooien ivm. het onderhouden van bloemrijk grasland. Daarvoor heb ik een trekker met cyclomaaier nodig (natuurlijk). Ik weet alleen niet wat voor trekker. Heb ik aan een 24 pk minitrekker genoeg vermogen om een cyclomaaier van 1.35 of 1.65 of 1.85 m te kunnen gebruiken? En voor een schudder, hoeveel pk is daarvoor nodig? Het liefst wil ik een kleine trekker die, met toebehoren, weinig ruimte inneemt. Voor een stukje van 0.8 ha is een grote ook niet perse nodig. Maar de trekker moet natuurlijk wel de maaier goed kunnen trekken. Kortom, wat is de ideale combinatie van trekker, cyclomaaier en schudder?
Hoi TF-ers, Heeft er iemand ervaring met een faunamaster zaaimachine, of kennen jullie iemand die zo'n zaaimachine gebruikt? Voordeel van deze zaaimachine is dat-ie volgens mij goed door gewasresten heen snijdt, maar ook op 'gewoon' land goed kan zaaien. Alvast bedankt! https://www.faunaseeds.com/a-75067812/zaaimachines/faunamaster-zaaimachine-180-cm/ Hier staat er eentje, qua prijs is het ook heel redelijk in mijn ogen, en hij past achter een bescheiden trekker.
Wat ik nodig heb is een trekker die goed in de berge tuis is, minde dan 2 meeter breed is, wijnig elektronica heeft (omdat ik het zelf moet repareren) en voor een of andere reden gaan alle gemotoriseerde apparaten op deeze boerderij stuk dus ik wil geen hydrauliek stuur stuursysteem
Hoi TF-ers, Omdat meten weten is, wil ik graag weten wat het elektriciteitsverbruik van mijn ventilatoren en verwerkingsmachines is. Dit alles draait op 380 volt. Nu kan ik wel aan een verbruiksmeter voor 1 fase komen, maar voor 3 fasen lijkt dit nog niet uitgevonden. Daarom denk ik eraan om er zelf eentje te gaan maken. Maar ik weet niet of het kan, en aangezien het om een gevaarlijke spanning gaat, wil ik jullie om advies vragen. Het gaat om de volgende meter: https://www.kwhmeter.nl/Webwinkel-Product-199176575/SDM72D-3-fase-kWh-meter-100A-LCD.html. Wanneer ik hier een stekker en een contrastekker aan bevestig, kan ik dan aflezen wat mijn verbruik op dat moment is? Ik hoor het graag van iemand die er meer van weet dan ik. Groet!
Hallo, Ik wil graag een batshouder en evt bezemhouder aan de zijkant van mijn VGM kipper maken. Het gaat om de GD-4 (bijna identiek aan de ZK10) Hoe hebben jullie dit gemaakt? Voorbeelden zijn welkom
Hoi TF-ers, Ik ben van plan komend voorjaar op relatief kleine schaal (paar 100m2) verschillende bloemen te zaaien, puur voor de zaadteelt. Alleen zit ik nu even over de oogst na te denken. Om er een combine voor aan te laten zetten, ik ook zo wat. Maar om nu alles met de hand uit te schudden, gaat mij te ver. Weet iemand een oplossing hiervoor? Ik ben dus op zoek naar een oogstmethode die tussen handmatig en combine in zit.
In een blaadje kwam ik een advertentie tegen voor de GPS van FJDynamics tegen. Het gaat om de volgende GPS: https://www.fjdynamics.com/FJD-Autosteering-Kit-2022.pdf Deze heeft een precisie van 2,5 cm en werd aangeboden voor bijna 6.000 ex. btw. Heeft iemand ervaring met dit systeem en is het te vergelijken met Trimble GPS of krijgt je meer hetgeen je voor betaalt?
Leeftijd: onbekend Laatst online: 3mnd geleden
Ik heb ervaring met de volgende machines: