Aangezien ik inmiddels 4 trekkers heb lijkt het me wel handig om in elke trekker een bakje te hebben om met de andere trekkers te kunnen communiceren. Wat raden jullie me aan een gewone 27 mc of echt een portofoon?. Ik zit eigelijk niet echt te wachten op systemen die een bak geld kosten aan frequenties.
Welk merk 4 elements hark is het meest betrouwbaar/stevigste? Ik heb enkele merken bekeken maar vind vaak de ophanging van de voorste twee elementen er vrij licht uit zien. Wat zijn jullie ervaringen met verschillende merken? Krone staat bekend om hun degelijke bouwstijl, maar is dit bij hun 4 elements harken ook? Zo zijn Pöttinger, Claas en Kuhn ook vooraanstaande merken maar ik ken niemand die hier mee werkt en weet welke merken waar zwakke punten hebben. Er is hier iemand die met een Fella rijd, maar die is al op enkele plekken gelast. Kan vicon/kverneland mee qua stevigheid ten opzichte van krone en dergelijke?
Omdat de vorige discussie het topic van iemand anders kaapte (en tevens uit de hand liep) hier even opnieuw: Ik heb het bericht over de Kindheid des Vario nog eens uitvoerig gelezen. https://www.fendt.de/vario_kindheit.htm Wat me opviel was de snelheid-trekkrachtdiagram van de testtransmissie in 1986 getest in een Favorit 615: in tegenstelling tot de ontwerp-eisen die Marschall zich in 1973 ten doel gesteld had (max kracht vanaf 5kmh over te brengen, met 1 rijbereik) zat ie inmiddels al op twee rijbereiken, om maximale trekkracht vanaf 3kmh te hebben: Dit testmodel is dus de blauwdruk voor alle Varios van de bouwserie ML (de lateren in bijvoorbeeld de 1000 serie heten TA 400) en de karakteristiek van de serieproductie zal zéker niet slechter zijn dan die van het testmodel. https://www.fendt.de/zugkraftvergleich2.pdf Je ziet in deze grafiek de karakteristiek: Tot 3kmh is het uitgangskoppel aan de wielen gelijk, omdat de oliedruk van de hydrostaat de beperkende factor is. Daarna neemt de trekkracht af omdat het motorvermogen de beperkende factor is. Conclusie: Siete en Noorderling hebben gelijk: Het punt waar de variobak tegen zn fysieke grenzen aan loopt wat betreft de maximale trekkracht, dat punt kun je ONMOGELIJK bereiken in de praktijk: een schakeltrekker heeft vaak niet eens versnellingen die laag genoeg zijn om de maximale wielkracht van een Vario te bereiken. Om de 12.75 ton trekkracht van deze 615 met TriStat getriebe te bereiken in de praktijk, op droog asfalt met n wrijving van 0.85, zou je de 615 moeten verzwaren tot 15 ton (ver boven het toegestane totaalgewicht) om uberhaupt die vario te kunnen overlasten voordat de wielen slippen.. In het veld met wrijvingsfactor van rond de 0.4 kom je daar in de verste verte niet bij in de buurt tenzij je de 615 verzwaart tot 32 ton, wat natuurlijk waanzin is. Dit zal voor de productieversies van de jaren 90/00/10 niet anders zijn. ===edit: Voortschrijdend inzicht na de uitvoerige discussie hieronder in de conclusie verwerkt:=== Conclusie: Diegene die tegen mij zei dat de Vario "door zijn olie gaat" bij erg lage snelheden en niet trekt, ===bij zwaar trekwerk VOORUIT== kan gewoon niet met n Vario overweg, dat kan niet aan de techniek liggen. ===bij zwaar trekwerk ACHTERUIT klopt dit, omdat de Vario achteruit rijdt door een rijpomp om te schakelen is ie achteruit minder sterk dan n CVT met powershuttle=== Wat je ook ziet aan de grafiek van de 615 testmodel, is dat die bak t niet fijn vindt als je zwaar trekwerk onder de 7kmh in Fahrstufe 2 doet: Dàn pas gaat ie door zn oliedruk. Duik je verder in de techniek, dan is een Vario, door zijn opbouw waarbij de hydrostaat op zwaar trekwerk juist met hoge druk en laag toeren werkt, het meest effient; Dat maakt een Vario misschien wel een betere bak voor zwaar sleepwerk bij lage snelheid, dan de CVTs van ZF, CNH, Claas.
Omdat het topic wel erg sloom word en ik geen zin heb reacties te gaan verwijderen hierbij het vervolg. De injecteur zit er aan dus een mooi moment voor deel 2. Deel 1: https://www.tractorfan.nl/topic/236284/
Sinds 1 januari 2025 mag je als zzp niet meer als losse hulp aant werk. Oftewel geen verkapte loondienst situatie. Je mag dus geen factuur sturen van enkel gewerkte manuren. Alleen met machine. Hoe gaan jullie dat oplossen als tijdelijke melker of losse hulp bij de loonwerker?
Wij willen een 4-elements hark achter onze John Deere 6620 SE knopen, alleen hiervoor heb ik een Load Sensing aansluiting nodig. Hoe kan ik dit simpel opbouwen?
Hallo, hij zijn een beetje aan het kijken voor een vervanger van de 6465 van ons. Deze heeft een hef vermogen van 7100 kg en met een volle pootmachine van grimme heeft de hef niks over. Nu als vervanger wil ik sowieso een 6 cilinder hebben omdat deze motoren veel mooier lopen. En hij moet meer hefvermogen hebben 8t+ Maar ik vind het hef vermogen overal tegenvallen. Bij een 7615 of 7715 ga je er niks op vooruit in hef vermogen(achterbrug is wel dikker) dus kom je al uit op een 7619. Of we moeten de overstap maken naar een vario. Maar hoe betrouwbaar is een gebruikte vario? Een dyna 6 kun je mee rijden en als die goed schakelt of dergelijke is die waarschijnlijk ook goed. Maar is dit bij een vario ook het geval. Ik zit ook niet te wachten bij een trekker van ca6000 uur om na een jaar de vario te laten vervangen. Is dit te testen of moet je gewoon de gok nemen. En dit bij aankoop mee berekenen?
De laatste 12 maanden is er van alles voorbij gekomen hier m.b.t. de juiste manier van het inkuilen. Hakselaars hebben onder andere de revue gepasseerd maar daar konden we niet de juiste inpassing voor vinden. Dan nu ladewagens.. Op dit moment; Strautmann Super Vitesse 29m3 DIN bakinhoud Trekker; Steyr 4110 Profi powershift (boost 145pk) Toekomst; Nieuwe Pöttinger Europrofi/ Torro of Strautmann Super/ Giga Vitesse Trekker; Puma 165 voor de wagen. Nu staat onze Profi nog voor de wagen, maar deze wordt in de nabije toekomst vervangen voor een andere. Ladewagen moet dus wel getrokken (desnoods met agri chip) kunnen worden door deze 4 pitter. Om de volgende 4 snedes elke keer een demo machine te proberen, zitten we ook niet op te wachten. Ik kan dus wel de dealer bellen, maar ga liever gericht zoeken. Kortom; wat zijn nu de échte verschillen tussen de beide merken? Breedte pick-up/ invoer/ vermogensbehoefte? Eigenlijk gewoon op zoek naar de wagen welke de minste PK's nodig heeft om fatsoenlijk te rapen.. ''Beide merken zijn super, voorkeur gaat naar dichtstbijzijnde dealer of mooiste aanbieding'' is ook gewoon een antwoord natuurlijk.
We hebben storing aan onze rapide 100sw. Met oude bedieningskast met potmeter voor de bodemketting snelheid. De bodemketting wil niet draaien, om hoge snelheid gaat hij heel traag/ schokkerig en stopt dan. Zet je de bediening in neutraal en op nieuw op lossen dan begint hij weer. Terug uit doet hij wel prima. Hij lost nog wel als ik hem op lossen zet en dan een andere functie bedien, bijvoorbeeld pick up of messenbalk, bij gaat dan op maximale snelheid ongeacht of de pot meter op 1 of op 10 staat. Ik heb de bedieningskast door laten meten en lijkt in orde. Waar of wie heeft een goede tip? Bijvoorbaat dank
Hallo allemaal, Heeft iemand toevallig een idee of de stickers die op de motorkap staan nog beschikbaar zijn voor onze claas. En zoja, wat deze dan moeten kosten? Mvg Rick
Welke trippelmaaier heeft het beste masiresultaat in een zwaar gewas.wat is jullie ervaringen
Hoi, Ik ben voor mijn krone schudder opzoek naar de nieuwe stabilisatiestang. Nu kan ik zelf niks vinden, dus heeft iemand van jullie enig idee waar ik deze kan vinden? Gaat om een krone kw 7.70
Hallo iedereen, Een paar dagen geleden, direct NA het inschakelen van de PTO voor een schijvenmaaier aan te drijven (achteraan) heeft onze renault 540 rx ares het voor bekeken gehouden. Wat lukt niet meer: - vooruit of achteruit rijden - PTO gaat niet meer - stuurbekrachtiging werkt niet wat hebben we wel: - alarm oliedruk transmissie - sporadisch alarm olietemperatuur transmissie (ook bij koud staan) - vaak alarm onderspanning batterij wat ging kort na het voorval nog wel: - een half metertje vooruit of achteruit rijden, hoe meer gas je gaf, hoe trager hij reed, tot hij stil stond (we spreken over 1 km/h) - de achterbrug (hefarmen) gingen nog op en neer, nu niet meer. wat hebben we gecontroleerd: -olieniveau is perfect (en propere olie) - olie filters zijn gecontroleerd , zien er beiden goed uit (niet ingeklapt en niet verzadigd) - zekeringen doorgemeten , allen ok. nu heb ik zelf geen ervaring met Renault (wel met Fiat tractoren) dus wou ik hier even jullie mening vragen wat hier aan de oorzaak zou kunnen zijn vooraleer ik begin te sleutelen. wat kan er hier aan de oorzaak liggen? de transmissie hydrauliek pomp? de koppeling? andere mogelijkheden. mijn beste gok is de hydraulische pomp die het begeven heeft, nu dit is een interne denk ik, weet iemand waar deze het best toegankelijk is? En iemand een guide line voor 1/ zeker te zijn dat het de pomp is en 2/ een guide line hoe best de pomp te vervangen. Alvast bedankt voor jullie mening! vriendelijke Groet Tim
We hebben een Fliegl giertank van 11000 liter, heeft 4 Alliance A-885 750/45R26,5 banden, kan er geen bandenspanning tabel van vinden, how low can I go? Hoef niet veel over de weg.
Hallo allemaal, Hierbij een paar fotos van de rotor van mm rapide 130 wagen. Graag de mening van een paar deskundigen over de staat van mn rotor (hoe ver is ie versleten?) . Danku
Onze 7726 is gps voorbereid en kan dat via de datatronic aansturen. Dus hoeft er alleen een antenne te komen, echter kan ik hier weinig over vinden op internet hoe dit er op het scherm uit komt te zien kwa bediening en wat het systeem kan. Zijn er tf`ers die ervaring hebben met dit systeem?
Goeiedag Ik ben op zoek. NAar een stroverdeler die ook geschikt is voor het uitschudden van hooi deze zou aan een minishovel moeten dus mag ook niet te zwaar zijn. Welke merken zijn er en wat zijn de ervaringen ? (Geen stro blazer) Al vast bedankt
Ik heb af en toe problemen met het toerental dat blijft hangen op 1400 (dat doet die ook vanzelf als hij gewoon staat te draaien)op deze moment gaat hij dus niet harder of zachter en moet hij uitstaan voor enkele minuten voor dat hij terug werkt. Er is al een nieuwe dieselpomp, voorste kabelboom, gaspedaal regelaar, boordcomputer en dashbord geplaatst maar het probleem komt nog terug maar is niet altijd. Tijdens het probleem komen er ook 3 foutcodes op zoals op de foto’s te zien. Bouwjaar 2004
Hier zijn we opzoek na een nieuwe/ andere frontmaaier. We gebruiken hem zowel voor inkuilen als stalvoeren. op dit moment hebben we een Kuhn trommel maaier, onze ervaring hiermee is dat deze niet erg goed bevalt/ erg licht gebouwd zijn. Dus vandaar ook de vraag waar maaien jullie mee? Heb hier een samasz 3 meter trommel maaier gezien iemand die al in gebruik? En hoe is de prijs kwaliteit verhouding. Want dat valt ons bij de dure Kuhn erg tegen
Ik was bezig met het berekenen van de oplegdruk en het gewicht wat op de banden komt. Nu had ik een berekening gemaakt maar dat lijkt me vrij veel. Nu was mijn vraag hoe bereken je de oplegdruk en het gewicht wat op de banden komt? Gegeven zijn: Gewicht trekker 8 ton Gewicht mesttank leeg 9.5 ton 4-in-line met Tankinhoud van 12m3
Wat voor werkzaamheden kun je doen met een heftruck op een melkvee bedrijf ? Kan dat alleen met een heftruck certificaat ? of moet je daar een rijbewijs voor hebben ? Welke heftrucks zij daar erg geschikt voor ? Hoe zwaar ? Extra hydroliek fungsys ? Welke werktuigen zijn daar voor ? Banden afmetingen en meest geschikte profiel ? Af metingen ?
Beste TF-ers, Binnenkort ga ik kijken voor een tweedehands elektrische Linde E18P-02. Hij heeft bijna 10.000 uur. Waar kan ik volgens jullie het beste op letten? Zelf dacht ik aan de toestand van de accu, maar met deze urenstand uiteraard ook de hoeveelheid speling in bijvoorbeeld de mast en stuurinrichting.
Woonplaats: blija Leeftijd: 25jr Laatst online: 4u geleden
Ik heb ervaring met de volgende machines: