CVTs: Functie en opbouw in vergelijk

Omdat de vorige discussie het topic van iemand anders kaapte (en tevens uit de hand liep) hier even opnieuw: Ik heb het bericht over de Kindheid des Vario nog eens uitvoerig gelezen. https://www.fendt.de/vario_kindheit.htm Wat me opviel was de snelheid-trekkrachtdiagram van de testtransmissie in 1986 getest in een Favorit 615: in tegenstelling tot de ontwerp-eisen die Marschall zich in 1973 ten doel gesteld had (max kracht vanaf 5kmh over te brengen, met 1 rijbereik) zat ie inmiddels al op twee rijbereiken, om maximale trekkracht vanaf 3kmh te hebben: Dit testmodel is dus de blauwdruk voor alle Varios van de bouwserie ML (de lateren in bijvoorbeeld de 1000 serie heten TA 400) en de karakteristiek van de serieproductie zal zéker niet slechter zijn dan die van het testmodel. https://www.fendt.de/zugkraftvergleich2.pdf Je ziet in deze grafiek de karakteristiek: Tot 3kmh is het uitgangskoppel aan de wielen gelijk, omdat de oliedruk van de hydrostaat de beperkende factor is. Daarna neemt de trekkracht af omdat het motorvermogen de beperkende factor is. Conclusie: Siete en Noorderling hebben gelijk: Het punt waar de variobak tegen zn fysieke grenzen aan loopt wat betreft de maximale trekkracht, dat punt kun je ONMOGELIJK bereiken in de praktijk: een schakeltrekker heeft vaak niet eens versnellingen die laag genoeg zijn om de maximale wielkracht van een Vario te bereiken. Om de 12.75 ton trekkracht van deze 615 met TriStat getriebe te bereiken in de praktijk, op droog asfalt met n wrijving van 0.85, zou je de 615 moeten verzwaren tot 15 ton (ver boven het toegestane totaalgewicht) om uberhaupt die vario te kunnen overlasten voordat de wielen slippen.. In het veld met wrijvingsfactor van rond de 0.4 kom je daar in de verste verte niet bij in de buurt tenzij je de 615 verzwaart tot 32 ton, wat natuurlijk waanzin is. Dit zal voor de productieversies van de jaren 90/00/10 niet anders zijn. ===edit: Voortschrijdend inzicht na de uitvoerige discussie hieronder in de conclusie verwerkt:=== Conclusie: Diegene die tegen mij zei dat de Vario "door zijn olie gaat" bij erg lage snelheden en niet trekt, ===bij zwaar trekwerk VOORUIT== kan gewoon niet met n Vario overweg, dat kan niet aan de techniek liggen. ===bij zwaar trekwerk ACHTERUIT klopt dit, omdat de Vario achteruit rijdt door een rijpomp om te schakelen is ie achteruit minder sterk dan n CVT met powershuttle=== Wat je ook ziet aan de grafiek van de 615 testmodel, is dat die bak t niet fijn vindt als je zwaar trekwerk onder de 7kmh in Fahrstufe 2 doet: Dàn pas gaat ie door zn oliedruk. Duik je verder in de techniek, dan is een Vario, door zijn opbouw waarbij de hydrostaat op zwaar trekwerk juist met hoge druk en laag toeren werkt, het meest effient; Dat maakt een Vario misschien wel een betere bak voor zwaar sleepwerk bij lage snelheid, dan de CVTs van ZF, CNH, Claas.

Pottinger Jumbo Combiline

Laatste 1 reacties (5 totaal)

Pottinger Europrofi - Ervaringen & verschillen t.o.v. Super Vitesse of serie groter

De laatste 12 maanden is er van alles voorbij gekomen hier m.b.t. de juiste manier van het inkuilen. Hakselaars hebben onder andere de revue gepasseerd maar daar konden we niet de juiste inpassing voor vinden. Dan nu ladewagens.. Op dit moment; Strautmann Super Vitesse 29m3 DIN bakinhoud Trekker; Steyr 4110 Profi powershift (boost 145pk) Toekomst; Nieuwe Pöttinger Europrofi/ Torro of Strautmann Super/ Giga Vitesse Trekker; Puma 165 voor de wagen. Nu staat onze Profi nog voor de wagen, maar deze wordt in de nabije toekomst vervangen voor een andere. Ladewagen moet dus wel getrokken (desnoods met agri chip) kunnen worden door deze 4 pitter. Om de volgende 4 snedes elke keer een demo machine te proberen, zitten we ook niet op te wachten. Ik kan dus wel de dealer bellen, maar ga liever gericht zoeken. Kortom; wat zijn nu de échte verschillen tussen de beide merken? Breedte pick-up/ invoer/ vermogensbehoefte? Eigenlijk gewoon op zoek naar de wagen welke de minste PK's nodig heeft om fatsoenlijk te rapen.. ''Beide merken zijn super, voorkeur gaat naar dichtstbijzijnde dealer of mooiste aanbieding'' is ook gewoon een antwoord natuurlijk.

Valtra N143

Laatste 1 reacties (64 totaal)

Fendt Meerdere

Laatste 1 reacties (13 totaal)

Krone krone

Laatste 1 reacties (3 totaal)

Zelfbouw Zelfgemaakte constructies

Alarm oliedruk transmissie renault 540 rx ares

Hallo iedereen, Een paar dagen geleden, direct NA het inschakelen van de PTO voor een schijvenmaaier aan te drijven (achteraan) heeft onze renault 540 rx ares het voor bekeken gehouden. Wat lukt niet meer: - vooruit of achteruit rijden - PTO gaat niet meer - stuurbekrachtiging werkt niet wat hebben we wel: - alarm oliedruk transmissie - sporadisch alarm olietemperatuur transmissie (ook bij koud staan) - vaak alarm onderspanning batterij wat ging kort na het voorval nog wel: - een half metertje vooruit of achteruit rijden, hoe meer gas je gaf, hoe trager hij reed, tot hij stil stond (we spreken over 1 km/h) - de achterbrug (hefarmen) gingen nog op en neer, nu niet meer. wat hebben we gecontroleerd: -olieniveau is perfect (en propere olie) - olie filters zijn gecontroleerd , zien er beiden goed uit (niet ingeklapt en niet verzadigd) - zekeringen doorgemeten , allen ok. nu heb ik zelf geen ervaring met Renault (wel met Fiat tractoren) dus wou ik hier even jullie mening vragen wat hier aan de oorzaak zou kunnen zijn vooraleer ik begin te sleutelen. wat kan er hier aan de oorzaak liggen? de transmissie hydrauliek pomp? de koppeling? andere mogelijkheden. mijn beste gok is de hydraulische pomp die het begeven heeft, nu dit is een interne denk ik, weet iemand waar deze het best toegankelijk is? En iemand een guide line voor 1/ zeker te zijn dat het de pomp is en 2/ een guide line hoe best de pomp te vervangen. Alvast bedankt voor jullie mening! vriendelijke Groet Tim

Massey Ferguson 7719

Massey Ferguson 7719

Krone Easy-Cut

Claas Ares 656

Massey Ferguson 7719

Massey Ferguson 7719

Massey Ferguson 8730

Laatste 1 reacties (14 totaal)

rickboer blija


Foto’s
214
Video’s
1
Topics
14
Reacties
4.202
Stemmen
184
Volgers
22

Over mij

Woonplaats: blija
Leeftijd: 25jr
Laatst online: 4u geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering