John Deere 1630

John Deere 1630

John Deere 1630

International 644

International 644

International 644

Atlas 1302D

Atlas 1302D

International 724 - motor vast - oplossing

Zie mijn eerdere post omtrent restauratie: zie foto's - ik zoek een degelijke en natuurlijke sterke sleutel om de krukas poelie te verdraaien. Motor zit momenteel vast maar wens eerst met een deftig materiaal beweging in te krijgen vooral alles open te gooien. MAAR de krukas poelie is bevestigd met 3 bouten maatje 17-sleutel (waar ik niet teveel wil op wringen). In de poelie zijn wel 2 gaatjes van dia 6-7mm voorzien. Dus veel heb ik niet om kracht op te zetten. Op de achterkant van de poelie zitten 2 verdikkingen waar ik eventueel ook iets kan achter "haken" Dit heb ik gevonden maar graag jullie advies en of ervaringen vooraleer ik prullen bestel: https://www.autogereedschap.com/a-45694519/universeel/poelie-blokkeer-sleutel-set-uni-bgs/#description (hierbij maak ik mij de bedenkingen dat de gaten in de poelie verzonken zijn en dus de stangen van deze tang tekort zijn) https://www.autogereedschap.com/a-22190177/universeel/poelie-en-tandwiel-blokkeer-tool-bgs/#description Alvast bedankt!

Atlas 1302D

Atlas 1302D

Atlas 1302D

Fendt Onbekend

Fendt Onbekend

Fendt Onbekend

Fendt Onbekend

Fendt Onbekend

Is deze droom te verwezenlijken?

Is deze droom te verwezenlijken? Ik ben een boerenzoon opgegroeid op een klein akkerbouw bedrijf. Ik ben bekent met de werkzaamheden van het bedrijf zelf en op andere loonbedrijven. Ik heb veel ervaring opgedaan en het is mij laatste jaren opgevallen dat ik eigenlijk nooit echt interesse had in het telen van gewassen, en ook andere takten zoals veehouderij of pluimvee spreekt mij totaal niet aan. Ook de mechanisatie kant ervan (sleutelen, lassen etc) spreekt mij ook niet echt aan. Doe het vaak om kosten plaatje zo laag mogelijk te houden maar verder... Waar ik altijd van geniet is het rijden van tractoren, kranen en shovels. Gewoon het besturen ervan. En nee, rijden met een vrachtwagen is toch weer anders. Zit je alleen maar op het asfalt en heeft eigenlijk niks meer met boeren te maken. Nou had ik altijd als klein kind van gedroomd om met een trekker en wagen (om in te wonen) door het land te trekken, langs andere grondverzet of loonbedrijven te gaan om mijzelf te verhuren als trekkerchauffeur met trekker. Eigenlijk precies het idee wat Extra-trekker deed in het verleden, alleen wil ik dan mijn eigen camper te bouwen van een uitschuifbaar zeecontainer. (glamcontainer) bouw zo’n container om tot een woning (tiny house idee) op een trailer en gaan met die banaan. Nou is dit een leuke droom (vind ik zelf dan) en in theorie makkelijk uit te voeren maar mijn vraag is of je hiermee in de praktijk ook echt brood mee verdienen? Er zijn wat drempels die betreden moeten worden. Ten eerste moet er voor dit plan eerst een behoorlijke trekker gehuurd worden. Wat mij goedkoopste optie lijkt, gezien aanschaf ervan een fortuin kost. Ik wil tenslotte mezelf met een stevige trekker presenteren die beetje snel en krachtig is om zoveel mogelijk werk te kunnen accepteren. Ik heb geen idee wat zo’n trekker lease kost en vraag ik mij ook af of onderhoud en/of reparatie kosten hiervan inbegrepen zijn. Dat moet ik nog in verdiepen maar als iemand mij hierover meer kan vertellen hoor ik het graag. Tweede drempel is om een netwerk te bouwen, jezelf bekend te maken door het hele land. Nou dat lijkt mij ook niet al te moeilijk denk ik. Wat advertenties plaatsen in de boeren dagbladen zoals Boerderij, Nieuwe oogst, etc. Zal waarschijnlijk ook een berg kosten in het begin maar vooruit. Maar dan uiteindelijk is de vraag, - Hoeveel werkgevers zijn hier nou werkelijk in geinterreseerd? Lijkt mij dat een werkgever liefst mensen wilt uit eigen omgeving. Ik heb dus geen flauw benul hoe aantrekkelijk het is voor andere bedrijven om mij in te huren. - Kun je met deze methode het hele jaar door werk krijgen? Ik ken de akkerbouw sector, veel hollen in drukke seizoenen en stil staan in winterperiodes. De grondverzet is hierin meer stabiel maar ook deze bedrijven hebben vaak zat hun eigen mensen uit hun eigen omgeving. Ik vraag mij dus eigenlijk af hoe Extra-trekker dit voor elkaar heeft gekregen, en of hij uberhaupt voor het hele jaar werk had. Martin had naast Extra-trekker nog andere bedrijven dus hij hoefde niet perse geld te verdienen aan Extra-trekker alleen. Ik moet/wil dit wel maar of dit te verwezenlijken is, is mijn vraag... Het voordeel voor mij is dat ik niet vast zit aan een huur woning en vaste lasten moet blijven betalen. Ik schrijf mezelf dan gewoon terug in op het bedrijf van mijn ouders. En om alvast antwoord te geven op de vraag: "waarom vraag je het Martin zelf niet?" nou dat was mijn 2de stap, maar een mening van wat groter publiek is ook welkom.

International 724 - Motor vast na lange stilstand

Trekker stond een 10-tal jaren stil (onder afdak) en probeer deze opnieuw tot leven te brengen. Heeft al groot onderhoud gehad (nieuwe olie, filters, water etc). Na het oplossen van defect contact slot en slechte massa op de batterij krijg ik bij het starten enkel 1 harde metaal-"klop" en daarna niets meer. Volgens mij zit de motor vast na al die tijd maar geen beweging te krijgen en dit heb ik al geprobeerd: - op de krukaspoelie zit geen central bout maar 3 bouten maatje 17, heb geprobeerd om even kracht op te zetten maar te riskant om af te breken en dus geen beweging. - geprobeerd op de aftakas achteraan grote glassleutel te zetten met buis van 2m maar geen beweging - startmotor af gehaald en startkrans proberen te bewegen met koevoet maar geen beweging - in hoge versnelling tractor voorzichtig vooruit en achteruit getrokken.. Ik denk er nu aan om de verstuivers of volledige injectoren te verwijderen en via hier de blok op te gieten met diesel om te laten weken en binnen een 2-tal dagen nog eens een poging te doen om los te krijgen. Of iemand een beter idee vooraleer de Carter eraf te gooien en cilinder kop? In bijlage enkele foto's om de staat van de motor te visualiseren.

International 724 - Geen stroom op dashboard, contactslot stuk?

Zie mijn vorige post: ik ben momenteel gestart met de restauratie van International 724. Deze heeft een 10-tal jaar stil gestaan bij de vorige eigenaar. Ik heb reeds een groot onderhoud gedaan vooraleer te proberen starten, alsook nieuwe batterij. Wanneer ik de contactsleutel in stand 1 of 2 zet krijg ik geen enkele stroomindicatie (lampje) op de dashboardmeters. Na wat zoeken en meten heb ik uiteindelijk het contactslot er even uitgehaald en ik meet in stand "0" 13V op de grote rode draad onderaan in het midden op de foto. Maar zowel in stand "1" of "2" blijf ik enkel op die rode draad stroom meten en niets op de andere contacten wat ik logischerwijze wel zou moeten? Contactsleutel stuk of is er meer aan de hand? Ik vraag dit liever hier eerst dan allerijl snel een nieuw contact te bestellen. Of iemand een idee om dit eventjes te overbruggen dat ik de trekker eens kan proberen starten (en voorverwarmen) Bedankt voor de hulp! PS: de sleutel van het contact is spoorloos geraakt en ik behelp mij met een schroevendraaier. Ik denk niet dat dit iets uitmaakt maar ik het vermeld het toch :-)

International 644 - VA Bosch verdeler pomp

Hallo TF'ers, Ik schreef onlangs een topic over het reviseren van de motor van mijn International 644. We hebben gewikt en gewogen, en zouden toch eerder geneigt zijn om de motor te reviseren. Gebruikte motoren weet je overigens ook niet wat je in handen hebt. Op zo'n Inter zit ook een Bosch VA verdelerpomp. Die brandstofpompen zijn voor zover ik al altijd begrepen heb niet te reviseren. En een 2de handsje, naja het zelfde verhaal van de motor zelf, hoe goed is die dan weer. Die op onze trekker is enkele jaren terug al binnen geweest bij de Bosch Service. Dus als die gasten er al niet veel mee kunnen aanvangen... Mijn trekker start heel slecht. ALS ik de motor effectief zou reviseren, want ik kijk nu eerst wat er nog allemaal mogelijk is, monteer ik gelijk ook nieuwe inspuitnozzl's. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het uitwisselen van zo'n VA pomp, bvb naar een VE, of zelfs een Bosch Lijnpomp. Is dit een beetje te doen, of is dat een onderwerp van begin er niet aan? Ik wil de trekker NIET gebruiken voor trekkertrek, maar voor terug zijn uren te maken voor de sproeier. Een andere trekker kopen zit er niet in, omdat er emotionele waarde aanhangt, en om hem aan de kant te laten staan... Mvg, Simon

Non-stop rondebalenpersen

Hallo allen, Een drietal non-stop rondebalenpersen zijn reeds gepresenteerd. Krone, Lely en Vicon zijn degenen die erin geslaagd zijn om een werkend ontwerp op tafel te leggen die zich allemaal ook inmiddels in de praktijk bewezen hebben. Aangezien het mij lijkt dat deze persen een grote stap in het rondebalenpersen zijn wil ik graag dit topic opstarten om een discussie over deze machines te ontknopen, om zo te zien hoe en wat iedereen hierover denkt. Allereerst wil ik de vrijgegeven informatie hieronder duidelijk weergeven, zodat iedereen ook een duidelijke mening kan vormen, en zo ook leert wat men kan met zo'n pers. Voordat u begint met t lezen van de kenmerken, laten wij er vanuit gaan dat alle onderstaande fabrikanten inmiddels wel weten hoe ze een normale rondebalenpers kunnen maken. Ik bedoel hier dus mee dat de pickup en de normale perskamer als betrouwbaar beschouwd kunnen worden. Natuurlijk zal de ene wel beter zijn dan de ander, maar daar gaat dit topic niet over, maak dan maar zelf een andere.... [b]Krone[/b] [b]Krone Ultima CF 155 XC[/b] https://www.youtube.com/watch?v=EHCwYhpRgEc Krone is er als eerste in geslaagd een non-stop rondebalenpers op de markt te brengen. De Ultima is een non-stop rondebalenpers die werkt met een reservoir die het gras opvangt terwijl het net om de baal heen gaat. [i]Balen per uur[/i] Krone beweert zelf met de Ultima 50% meer balen per uur te kunnen maken dan een normale conventionele rondebalenpers. Volgens Farmers Weekly komt dit neer op 65 balen per uur. [i]Besturing[/i] De besturing van de pers is volautomatisch, zelfs de rijsnelheid van de trekker wordt door de pers aangestuurd met behulp van het Isobus systeem, genaamd Tractor-Implement-Management-System (TIM). Tevens heeft de pers een eigen boordhydraulieksysteem, waardoor de pers hydraulisch onafhankelijk is van de trekker. [i]Wikkelaar[/i] De pers is standaard uitgerust met een wikkelaar. Deze is in staat de capaciteit van de pers bij te houden. [i]Balendichtheid[/i] Krone zegt dat balendichtheid een groot punt was bij het ontwerpen van de Ultima. Het bedrijf zegt dat ze geen losse homp gras in een keer de perskamer in wilde sturen wat de balendichtheid niet ten goede zou komen. De oplossing was om het gras al in het reservoir te persen, door middel van een transportband bovenin het reservoir en onderin, waarna het gras in geperste vorm door kan gaan naar de perskamer. [i]Betrouwbaarheid[/i] Het systeem wat deze pers non-stop maakt is het reservoir. De perskamer wordt afgesloten van het reservoir terwijl het net om de baal gaat. Het reservoir vangt dan het gras op totdat de baal uit de perskamer is en deze weer gesloten is. Om overbelading van het reservoir te voorkomen stuurt de pers zelf de snelheid van de trekker aan. Aangezien het reservoir dus een nieuw iets is, kan dit als onbetrouwbaar beschouwd worden. Tevens kan de deur van de perskamer wel eens beschadigen, aangezien deze aardig snel en hard sluit. [i]Prijs[/i] De pers is op het moment op de markt te verkrijgen. De prijs is ongeveer 120.000 euro. [b]Lely[/b] [b]Lely CB[/b] https://www.youtube.com/watch?v=X7A0gBInJk4 Lely presenteerde afgelopen jaar hun oplossing voor het non-stop rondebalenpersen. Samen met het Amerikaanse bedrijf Vermeer kwamen ze tot het Continuous Baling Concept (CB concept). Dankzij de naadloze riem van 22m lang is kan deze pers 2 balen tegelijk in het systeem houden. In de perskamer wordt de baal tussen 2 ronde platen en de riem gevormd. Wanneer de baal zijn gewenste grootte heeft bereikt wordt deze doorgeschoven naar het achterste gedeelte van de pers, terwijl hij nog steeds in de riem blijft zitten. Ondertussen wordt er gelijk weer een nieuwe baal gevormd boven de pick-up, wat het systeem non-stop maakt. De baal achterin de pers wordt gebonden in een net waarna hij uitgeworpen wordt. [i]Balen per uur[/i] Volgens Lely is een capaciteit van 110 tot 130 balen per uur realistisch. Volgens Farmers Weekly ([url=http://www.fwi.co.uk/machinery/lely-unveils-speediest-baler-yet.htm[/url]) werden er tijdens een test 44 balen in 22 minuten geperst, wat neerkomt op wel 120 balen per uur. Dit maakt de Lely CB dus bijna 200% sneller dan de Krone Ultima [i]Besturing[/i] Aangezien de Lely CB nog steeds een concept is, zijn er nog weinig duidelijkheden over de besturing. Wel zegt Lely dat de aansturing van de pers volautomatisch kan gebeuren. Ook wordt er gesuggereerd dat de pers ook zelf de snelheid van de trekker aanstuurt, al is dat niet gezegd. [i]Wikkelaar[/i] Op het moment heeft Lely nog niet zelf een wikkelaar in zijn arsenaal dat deze capaciteit aankan. Wel zeggen ze dat ze er druk mee bezig zijn om een wikkelaar voor zo'n snelle pers toch mogelijk te maken. [i]Balendichtheid[/i] De balendichtheid is bij dit concept te vergelijken met normale persen met een riem. De opvang van de riem in combinatie met een cilinder zorgt ervoor dat de riem constant strak staat, waardoor de dichtheid van de baal gegarandeerd is. Tot het moment van uitwerpen is de baal continu omringd door deze riem. [i]Betrouwbaarheid[/i] Het CB concept is nauwelijks te vergelijken met normale rondebalenpersen. Enkel de pickup is hetzelfde als op de andere persen. Omdat niemand eerder een dergelijk systeem heeft gebruikt, moet het systeem zijn eigen betrouwbaarheid bewijzen. De naadloze riem van 22m is een risicofactor, net als het systeem dat de machine langer maakt om 2 balen te bergen, en zo ook het systeem dat de overtollige riem opvangt. [i]Prijs[/i] Aangezien de pers op het moment nog in ontwikkeling is en dus nog niet op de markt is, is de prijs onbekend. Wel zegt Lely dat ze verwachten dat de prijs tussen de prijs van een grootpakpers en die van een rondebalenpers valt. [b]Vicon[/b] [b]Vicon Fastbale[/b] https://www.youtube.com/watch?v=mPAClmNH19E Afgelopen jaar presenteerde Vicon zijn non-stop rondebalenepers. De Vicon Fastbale. De 2 perskamers maken het mogelijk continu te blijven persen. In de eerste perskamer wordt het begin van de baal geperst. Wanneer de baal een bepaalde grootte heeft bereikt geeft de eerste perskamer de baal door aan de tweede perskamer. Hierna wordt de invoer van het gewas omgezet naar de 2e perskamer, waarna de baal tot de volledige grootte wordt geperst. Wanneer dit zo is wordt de invoer van het gewas weer omgezet naar de 1e perskamer, waarna het net om de baal wordt gebonden in de 2e perskamer waarna hij uitgeworpen wordt. [i]Balen per uur[/i] Vicon heeft deze informatie nog niet bekend gemaakt. Tevens valt er ook niet uit de bestaande filmpjes af te leiden wat de capaciteit is. Gespeculeerd wordt dat de capaciteit 100+ balen per uur is, waardoor hij dichtbij de Lely CB komt. [i]Besturing[/i] Nog helemaal niets is gezegd over de besturing van de pers. Het lijkt logisch dat de pers zelf regelt wanneer de baal van de 1e naar de 2e perskamer gaat, en daarbij ook zelf de gewasinvoer regelt. [i]Wikkelaar[/i] Vicon presenteert samen met de nieuwe pers ook met trots de bijbehorende wikkelaar. Door verticaal te wikkelen in plaats van horizontaal kan de wikkelaar de capaciteit van de pers bijhouden. [i]Betrouwbaarheid[/i] De pers is gebaseerd op 2 persen achter elkaar, met een gewasinvoer die kan wisselen. De gewasinvoer is het systeem wat deze pers mogelijk maakt non-stop balen te persen. Dit systeem is echter nog niet eerder gebruikt, waardoor het zichzelf moet bewijzen. [i]Prijs[/i] Omdat de pers nog een concept is, is de prijs nog niet bekend, tevens bestaan er ook weinig tot geen speculaties over. Alle drie de persen zijn zeer verschillend in de techniek die ze gebruiken om non-stop te persen. Maar welke is het best?

International 644 - Aan te raden bij motorrevisie

Hallo TF'ers, Om te sproeien gebruiken wij een International 644. Jammer genoeg liep het gisteren verkeerd, en besloot de motor van de trekker ineens veel rook te ontwikkelen bij de carterontluchting. Dat de motor niet meer fabrieksnieuw was (trekker ongeveer 12d uren, motor 10d) wisten we al, hij verbruikte de laatste tijd meer olie en het starten ging ook niet meer zonder startpiloot. 2 jaar terug blies hij er de koppakking door, maar omdat de trekker eigenlijk maar weinig uren meer maakte hebben we besloten toen enkel de kop te reviseren en nieuwe kopdichting te monteren. Maar omdat we nu meer akkerbouw gaan doen, en de trekker dus weer meer uren gaat maken, hij nu toch open moet, hebben we besloten toch de motor te reviseren. Ook wil ik van die elendige startpiloot vanaf. Aangezien ik via mijn werk op Kramp kan bestellen, heb ik daar gekeken voor onderdelen. Nu vroeg ik mij het volgende af; Er zijn 2 sets beschikbaar voor een bus, zuiger, zuigeveren, dichting voor de bus en pen voor de zuiger. Een van Kolbenschmidt en een van Vapormatic. Het prijsverschil is zodanig groot dat de set van Kolbenschmidt dubbel zo duur is, als die van Vapormatic. De motor is bij 2000u al gereviseerd geweest, omdat daar een fabrieksfout inzat. Er kwam water bij de olie, omdat er elektrolieze (of hoe je het ook schrijft) ontstond, en daardoor gaten in de bussen kwamen. Vandaar dat ik wel weten wat goed is. Wat raden jullie mij aan? Zijn er mensen die ervaring hebben met het spul van Vapormatic? Ook had ik graag de diameter voor de krukasschalen van de drijfstang geweten? In een International 644 zit een D206 motor. En zijn er buiten de zuigers en bussen nog dingen die ik het best nieuw doe, zoals bvb de boutjes van de drijfstang? Want deze vind ik niet direct apart op kramp en weet ook nog de maat niet? Het slechte starten ligt aan de brandstofpomp. Die zou te weinig startdebiet geven. De trekker is daar jaren terug al voor binnen geweest, maar er werd toen gezegt dat die type pomp (Bosch VA of VE, weet het zo niet meer uit het hoofd) niet gereviseerd konden worden. Een andere goede brandstofpomp (liefst het zelfde type dat er origineel op hoort) zou de uitkomst zijn. Liefst een waar NIET aan gefoefeld is voor trekkertrek of andere doeleinden. Weet iemand een goed adres hiervoor? Ook zoek ik een lijst waar de momentwaarden opstaan voor het aantrekken van de cilinderkop, drijfstangboutjes,... Dank bij voorbaat! Mvg, Simon

stephan-inter


Foto’s
88
Video’s
0
Topics
0
Reacties
1.577
Stemmen
807
Volgers
12

Over mij

Leeftijd: 32jr
Laatst online: 2wk geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering