David Brown 950 - Rookte blauw, revisie motor gedaan maar draait nog te rijk

Hallo, Vorig jaar heb ik een David Brown 950 aangekocht met frontlader om hier thuis wat mee te werken. De trekker rookte veel maar verbruikte bijna geen olie. De trekker heeft 5800h op de teller staan. Heb hem vorig jaar gans de zomer gebruikt, maar telkens als je eraf stapte was je volledig in zwarte druppels die vanuit de uitlaat kwamen. Daarom had ik besloten om de motor gedeeltelijk te reviseren. Heb de cullase laten vlakken, heb nieuwe kleppen, klepsteel dichtingen en geleiders laten inbouwen. Terwijl de motor toch open was heb ik tevens ook de injectoren laten vernieuwen en afregelen. Ook zijn alle filters vernieuwd, mazoutbak gereinigd en alle leidingen gereinigd. Dacht dat alle problemen hiermee opgelost zouden zijn, bij de opstart draaide de trekker terug mooi maar na een paar uur begon hij opnieuw wat meer te roken en een paar uur later was het terug zoals van te voren. Ik dacht dat de trekker rookte omdat hij olie verbruikte maar dit was niet het geval, olie blijft steeds op hetzelfde niveau. De trekker rookt blijkbaar omdat hij teveel mazout krijgt. De uitlaat buis hangt ook altijd vol. Nu was mijn vraag, hoe zou ik dit probleem kunnen oplossen? Ik heb geprobeerd om de mazout pomp los te zetten en iets meer achteruit te draaien, maar krijg het niet goed. (had dit hier gelezen in een forum maar lukt mij momenteel niet) Nu zag ik net (tractor heeft een 2 tal maand aan de kant gestaan) dat er mazout op de grond druppelde. Heb een tijdje gezocht vanwaar het komt en toen kwam ik tot de schokkende ontdekking dat de motor volgelopen was met mazout. Heb het zojuist afgelaten er zat 15l in de motor. (olie en mazout gemengd) Hoe is dit mogelijk? Zou het kunnen dat de tank op druk gekomen is door de warmte en zo mazout door de injectoren in de motor geduwd heeft? Ik zie het even niet meer zitten met deze trekker, iemand die mij wat raad kan geven? Alvast bedankt, Dimitri

Is deze droom te verwezenlijken?

Is deze droom te verwezenlijken? Ik ben een boerenzoon opgegroeid op een klein akkerbouw bedrijf. Ik ben bekent met de werkzaamheden van het bedrijf zelf en op andere loonbedrijven. Ik heb veel ervaring opgedaan en het is mij laatste jaren opgevallen dat ik eigenlijk nooit echt interesse had in het telen van gewassen, en ook andere takten zoals veehouderij of pluimvee spreekt mij totaal niet aan. Ook de mechanisatie kant ervan (sleutelen, lassen etc) spreekt mij ook niet echt aan. Doe het vaak om kosten plaatje zo laag mogelijk te houden maar verder... Waar ik altijd van geniet is het rijden van tractoren, kranen en shovels. Gewoon het besturen ervan. En nee, rijden met een vrachtwagen is toch weer anders. Zit je alleen maar op het asfalt en heeft eigenlijk niks meer met boeren te maken. Nou had ik altijd als klein kind van gedroomd om met een trekker en wagen (om in te wonen) door het land te trekken, langs andere grondverzet of loonbedrijven te gaan om mijzelf te verhuren als trekkerchauffeur met trekker. Eigenlijk precies het idee wat Extra-trekker deed in het verleden, alleen wil ik dan mijn eigen camper te bouwen van een uitschuifbaar zeecontainer. (glamcontainer) bouw zo’n container om tot een woning (tiny house idee) op een trailer en gaan met die banaan. Nou is dit een leuke droom (vind ik zelf dan) en in theorie makkelijk uit te voeren maar mijn vraag is of je hiermee in de praktijk ook echt brood mee verdienen? Er zijn wat drempels die betreden moeten worden. Ten eerste moet er voor dit plan eerst een behoorlijke trekker gehuurd worden. Wat mij goedkoopste optie lijkt, gezien aanschaf ervan een fortuin kost. Ik wil tenslotte mezelf met een stevige trekker presenteren die beetje snel en krachtig is om zoveel mogelijk werk te kunnen accepteren. Ik heb geen idee wat zo’n trekker lease kost en vraag ik mij ook af of onderhoud en/of reparatie kosten hiervan inbegrepen zijn. Dat moet ik nog in verdiepen maar als iemand mij hierover meer kan vertellen hoor ik het graag. Tweede drempel is om een netwerk te bouwen, jezelf bekend te maken door het hele land. Nou dat lijkt mij ook niet al te moeilijk denk ik. Wat advertenties plaatsen in de boeren dagbladen zoals Boerderij, Nieuwe oogst, etc. Zal waarschijnlijk ook een berg kosten in het begin maar vooruit. Maar dan uiteindelijk is de vraag, - Hoeveel werkgevers zijn hier nou werkelijk in geinterreseerd? Lijkt mij dat een werkgever liefst mensen wilt uit eigen omgeving. Ik heb dus geen flauw benul hoe aantrekkelijk het is voor andere bedrijven om mij in te huren. - Kun je met deze methode het hele jaar door werk krijgen? Ik ken de akkerbouw sector, veel hollen in drukke seizoenen en stil staan in winterperiodes. De grondverzet is hierin meer stabiel maar ook deze bedrijven hebben vaak zat hun eigen mensen uit hun eigen omgeving. Ik vraag mij dus eigenlijk af hoe Extra-trekker dit voor elkaar heeft gekregen, en of hij uberhaupt voor het hele jaar werk had. Martin had naast Extra-trekker nog andere bedrijven dus hij hoefde niet perse geld te verdienen aan Extra-trekker alleen. Ik moet/wil dit wel maar of dit te verwezenlijken is, is mijn vraag... Het voordeel voor mij is dat ik niet vast zit aan een huur woning en vaste lasten moet blijven betalen. Ik schrijf mezelf dan gewoon terug in op het bedrijf van mijn ouders. En om alvast antwoord te geven op de vraag: "waarom vraag je het Martin zelf niet?" nou dat was mijn 2de stap, maar een mening van wat groter publiek is ook welkom.

International 644 - Aan te raden bij motorrevisie

Hallo TF'ers, Om te sproeien gebruiken wij een International 644. Jammer genoeg liep het gisteren verkeerd, en besloot de motor van de trekker ineens veel rook te ontwikkelen bij de carterontluchting. Dat de motor niet meer fabrieksnieuw was (trekker ongeveer 12d uren, motor 10d) wisten we al, hij verbruikte de laatste tijd meer olie en het starten ging ook niet meer zonder startpiloot. 2 jaar terug blies hij er de koppakking door, maar omdat de trekker eigenlijk maar weinig uren meer maakte hebben we besloten toen enkel de kop te reviseren en nieuwe kopdichting te monteren. Maar omdat we nu meer akkerbouw gaan doen, en de trekker dus weer meer uren gaat maken, hij nu toch open moet, hebben we besloten toch de motor te reviseren. Ook wil ik van die elendige startpiloot vanaf. Aangezien ik via mijn werk op Kramp kan bestellen, heb ik daar gekeken voor onderdelen. Nu vroeg ik mij het volgende af; Er zijn 2 sets beschikbaar voor een bus, zuiger, zuigeveren, dichting voor de bus en pen voor de zuiger. Een van Kolbenschmidt en een van Vapormatic. Het prijsverschil is zodanig groot dat de set van Kolbenschmidt dubbel zo duur is, als die van Vapormatic. De motor is bij 2000u al gereviseerd geweest, omdat daar een fabrieksfout inzat. Er kwam water bij de olie, omdat er elektrolieze (of hoe je het ook schrijft) ontstond, en daardoor gaten in de bussen kwamen. Vandaar dat ik wel weten wat goed is. Wat raden jullie mij aan? Zijn er mensen die ervaring hebben met het spul van Vapormatic? Ook had ik graag de diameter voor de krukasschalen van de drijfstang geweten? In een International 644 zit een D206 motor. En zijn er buiten de zuigers en bussen nog dingen die ik het best nieuw doe, zoals bvb de boutjes van de drijfstang? Want deze vind ik niet direct apart op kramp en weet ook nog de maat niet? Het slechte starten ligt aan de brandstofpomp. Die zou te weinig startdebiet geven. De trekker is daar jaren terug al voor binnen geweest, maar er werd toen gezegt dat die type pomp (Bosch VA of VE, weet het zo niet meer uit het hoofd) niet gereviseerd konden worden. Een andere goede brandstofpomp (liefst het zelfde type dat er origineel op hoort) zou de uitkomst zijn. Liefst een waar NIET aan gefoefeld is voor trekkertrek of andere doeleinden. Weet iemand een goed adres hiervoor? Ook zoek ik een lijst waar de momentwaarden opstaan voor het aantrekken van de cilinderkop, drijfstangboutjes,... Dank bij voorbaat! Mvg, Simon

International 844 S - Koppeling controleren/revisie

Ik ben nu ong 1,5 jaar in het bezit van mijn 844. Al wat kleine onderhoud werkzaamheden gedaan, maar er zit me al een tijdje wat dwars. Als ik de koppeling indruk hoor ik een knarsend geluid. Na wat onderzoek en lezen op deze site blijkt dat dat het top of druklager zou kunnen zijn. Om mijn kennis niveau aan te geven: ik moest opzoeken hoe die er uit zien en wat ze doen. Nu heb ik wat klus ervaring, maar zeker niet op trekker(of auto) gebied. Ik ben langzaam moed aan het verzamelen om de trekker te splitsen en de boel te inspecteren. Ben aan het lezen en filmpjes aan het kijken. Maar de filmpjes zijn vaak voor andere trekkers en de instructies voor ervaren monteurs:) Dus zou ik graag ook van jullie kennis gebruikt maken. Ik heb een hoop vragen, hoop dat er een paar beantwoord kunnen worden. - waar haal ik betaalbare onderdelen(ik heb nu de webshop histoparts gevonden). En zijn onderdelen zoals de drukgroep ook tweede hands verkrijgbaar(zo ja, waar)? Het is nu niet dat ik heel veel uren met de trekker maak met mijn 1,5 hectare grasland:) - welke onderdelen heb ik zowiezo nodig(incl bijv pakkingen) - welk gereedschap heb ik zowiezo nodig. doppenset bijv heb ik wel, maar kan me voorstellen speciaal gereedschap, zo las ik iets over een hulpstuk om de koppelingsplaat te centreren? - Waar moet ik op letten bij de overige onderdelen(druklager en toplager wil ik zowiezo vervangen). Hoe kan ik zien dat die aan vervanging toe zijn. - Mijn stappenplan ziet er nu als volgt uit. Als er iemand is die dit gedetaileerder kan maken of tips kan geven voor stappen graag: 1. voorlader demonteren 2. alles demonteren dat voor en achterkant met elkaar verbind 3. hulpmiddel maken dat voorkant ondersteund en voor en achteruit kan rijden 4. achterkant ondersteunen, voorkant losbouten en vooruit rijden. 5. koppeling inspecteren en noodzakelijke onderdelen vervangen. 6. in elkaar zetten Thanks, Henri

Elektrische auto in plaats van dieselaggregaat

[b]Het Bredase project AirQon wil vervuilende dieselaggregaten op festivals vervangen door elektrische auto’s. Die hebben immers net zoveel capaciteit in de accu als bijvoorbeeld een foodtruck gebruikt tijdens een festival. Alleen bleek de specifieke hardware voor het aansluiten van een elektrische auto op een externe elektriciteitsvoorziening nog niet te bestaan. Daarom heeft AirQon deze maar zelf laten ontwikkelen. Als de techniek werkt en gecertificeerd is, kan deze op alle plekken waar aggregaten worden ingezet toegevoegde waarde bieden.[/b] De hardware om elektrische auto’s in te kunnen zetten als aggegraten ontwikkelt een consortium samen met het Duitse bedrijf Bender, Avans Hogeschool en PR Electronics. Onder aanvoering van Greeny Energy heeft het consortium een subsidie ontvangen van het Brabant Geeft Energie-programma om een Vehicle to X-charger te ontwikkelen. “Dit is een goede optie om in kleinere structuren met behulp van elektrische auto’s een steentje bij te dragen aan een duurzamere energievoorziening. De elektrische auto wordt zo veel meer dan alleen een vervoermiddel om van a naar b te komen. Een auto kan ook geld opleveren als ie stilstaat en wordt daardoor bijvoorbeeld ook interessant voor mkb-ers.”

Massey Ferguson 6713S

Laatste 1 reacties (37 totaal)

Massey Ferguson 3000-Serie - Overweeg zo'n trekker aan te schaffen, wie kan me wat tips of adviezen geven?

Hallo allen, Ik overweeg een andere trekker te gaan kopen, om toch iets meer mee te kunnen doen met het boeren werk. Bij voorkeur gewoon een redelijke boerentrekker, niet te lomp voor de schudder en niet te licht voor de kiepkar. (dus een zware 4-cilinder of een lichte 6-cilinder) Ik ben niet echt merkgebonden, al is de Fendt 300 wel een echt jeugdsentiment (later als ik groot ben, koop ik zo'n trekker..je kent het wel) Maar gezien mijn voorliefde voor MF, mag het ook wel een rode worden. En als ik zo rondzoek op internet, komt de 3000 serie er eigenlijk altijd vrij positief van af, (beter dan z'n opvolger; de 6100 serie.) Je krijgt best veel trekker voor je geld en ik lees er weinig slechte verhalen over, op de verhalen over de AB-bak na dan. En het is een trekker die nog niet helemaal vol zit met elektronica. Maar het is lastig in te schatten of het een goede keuze is en voor welk type dan te gaan. Zijn bijvoorbeeld de onderdelen nog goed te krijgen? Moet je er eentje zoeken met een 'ouderwetse' Perkins of eentje met de nieuwere Quadram motoren? Liever eentje met turbo of eentje zonder? Er staat staat al een hele tijd een best mooie 3120 met dynashift te koop op marktplaats, dan vraag ik me af waarom zo'n trekker niet verkocht wordt. Zo veel anders koop je niet met die urenstand, voor dat geld, in die pk-klasse. Ik hoop op jullie advies!

County 4000-Four

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Ford 8210

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Bert353


Foto’s
5
Video’s
0
Topics
0
Reacties
758
Stemmen
154
Volgers
2

Over mij

Leeftijd: onbekend
Laatst online: 3wk geleden

Hoi, Ik ben Bert, woon in Frankrijk, en stook op hout, mede daarom heb een tractor gekocht, om het hout in het bos te gaan zagen en mee naar huis te nemen om te kloven en stoken.
mijn tractor was een Someca 750, en nu een trotse bezitter van een MF 65

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering