Een loonwerker heeft zaterdag in Lith een boete gekregen van 1000 euro, omdat zijn voertuig te breed was en gevaarlijk uitstekende punten had. De loader waarmee hij reed was 3,90 meter breed, terwijl dit maximaal 3 meter mag zijn. De boete leidt op social media tot meer dan tweeduizend reacties. Wat had deze boer dan moeten doen, vragen mensen zich bijvoorbeeld af. Onder het bericht van de verkeerspolitie Oost-Brabant op X staan talloze reacties. Veel mensen geloven niet dat hiervoor een boete van 1000 euro wordt gegeven. Veel mensen vinden dat de verhouding tussen overtreding en boete niet meer klopt. Ook vragen mensen zich af hoe deze loonwerker dan van de ene boer naar de andere moet. Erik Bouman van de politie wil dat best uitleggen. Hij zag de loader van het loonwerkersbedrijf zaterdag rijden. “Hij was door de dorpskern van Lith gereden en wij hebben hem aangehouden op de Hertog Janstraat”, vertelt Bouma. “Met die extra set wielen was die loader veel te breed. Hij had ook geen markeringsborden op zijn voertuig. Niet in de breedte en ook niet in de lengte. Maar daarvoor én voor de scherpe delen hebben we hem een waarschuwing gegeven. De boete had dus nog hoger kunnen zijn.”De boete werd vastgesteld op 1000 euro, omdat het behalve een gevaarlijke situatie volgens Bouman ook een economisch delict is. “Deze man had eigenlijk die extra set wielen en de scherpe delen van zijn voertuig moeten halen vóór hij de weg op ging, maar dat kost hem blijkbaar te veel tijd. En dat is eigenlijk oneerlijk ten opzichte van andere mensen die daar wel in investeren. Hij had ook een vergunning kunnen aanvragen om met een voertuig te rijden tot 3,50 meter breed, maar dat had hij ook niet gedaan. Het is geen boertje pesten, het gaat echt om de veiligheid.” Reactie loonwerker Bij het loonwerkersbedrijf zijn ze niet zo te spreken over de boete en ze laten het er dan ook niet bij zitten. “Onze chauffeur moest van de ene boer naar de andere om kuilgras dat net gemaaid is af te voeren. Wij doen gewoon ons werk, wij werken voor de boeren. En het is geen optie om die extra banden er even af te halen. Daar heb je een heel team voor nodig.”“Natuurlijk moeten we aan de veiligheid denken”, gaat de medewerker van het loonwerkersbedrijf verder. “We werken al jaren met groot materieel en het is gewoon in de polder. We moeten wel over de weg, want we kunnen niet vliegen. Deze agent had best een waarschuwing mogen geven.”
Heb je vragen, opmerkingen of reacties naar aanleiding van het evenement "Ford Werkdag Meddo" stel ze dan in dit topic. De reacties worden ook getoond op [url=/agenda/4602/ford-werkdag-meddo/]de speciale Ford Werkdag Meddo pagina[/url] in de agenda.
Hey iedereen ik zou graag mij ford opvoeren maar weet niet hoe dat moet zou iemand mij daarmee kunnen helpen. Alvast Bedankt
Hallo, Iemand hier ervaring met maaien op gps met een dubbel maaisetje? (2x3.20m) Had al even gegoogeld en ook wel iets gevonden, maar maaide er teveel "naast" in de praktijk. Gaat in dit geval om jd gps set, maar maakt voor m'n vraag in principe niet uit. Alvast bedankt, Gr Bart
[quote]LITH/OSS - De politie heeft zaterdagmiddag een boer een boete gegeven omdat hij met een te groot landbouwvoertuig reed. De 58-jarige boer reed het voertuig in Lith.[/quote]
Iedere New Holland T5 heeft te lichte hefarmen voor een 320 maaier met kneuzer.
ROSSUM - Een zwaan is zaterdag doodgereden door een tractor in Rossum. ,,Zeer respectloos naar dieren om ze zo aan hun eind te laten komen.”
Hallo, Ik heb vorig jaar trekkertrek gedaan met een valtra 8050. Ik heb een trekoog pas gemaakt op de kipper knobbel. Ik zat alleen 7 cm onder het limiet van 50cm. Heeft iemand een ander idee voor de trekhaak zodat die op 50 cm komt te zitten. Het onderste gat van de trekhaakslede is te hoog voor de 50 cm.
Ontheffing aanvragen om met bredere machines of werktuigen over de openbare weg te mogen (tot 3,5 meter) kan tegenwoordig mooi online via het cbr in 70 procent van de gemeenten, netjes aangevraagd, kosten 3 tientjes, voor de zekerheid ook maar de omliggende gemeenten ingevoerd bleek t 3 tientjes per gemeente per 3 jaar te zijn, maar goed wie t wil aanvragen hoeft waarschijnlijk niet meer langs t gemeentehuis
Ik zit er over te denken Molcon blokken te monteren op mijn velgen. Heb zelf nog geen setje dubbellucht maar wil de velgen er wel alvast op voor bereiden omdat deze nog een keer over gespoten moeten worden. Nu is de vraag past een 3 ster ook op een 5 ster montering? Zodat ik niet perse hoef te zoeken naar een R34 5 ster maar er ook gewoon een R34 3 ster op kan als deze toevallig op mijn pad komt. Ik hoor graag van jullie hier over denken.
Heeft er iemand ervaring met sleepslangen op bouwland en dan specifiek in de polderklei. In België moet dit nu direct ingewerkt worden in plaats van 2u nadien. Dit is weer zo'n regel van een bureaumanneke 🫢. Heeft er iemand een bemester zelf gemaakt of aangepast die dit toelaat? Een gewone cultivator haalt te grote brokken naar boven en dit willen de klanten niet.
Enkele dagen met oostenwind en zonneschijn hebben ervoor gezorgd dat akkerbouwers massaal het land op zijn gegaan. Het is voor velen de eerste mogelijkheid om zomertarwe te zaaien en een kunstmestgift te strooien. Veehouders zijn ondertussen druk met de drijfmest op het land te krijgen.
Wij hebben over laatst een Ford 6640 SLE uit 1992 bijgekocht. Toen we deze gingen kopen had deze het probleem dat de koppeling niet te doseren was. Na een kalibratie van de versnellingsbak was dit probleem tijdelijk opgelost. Toen hij uiteindelijk bij ons was had hij dit probleem weer en dus kalibreerde wij hem weer en was dit soms voor een tijd opgelost en soms maar voor 1 keer. Hierna hebben wij de potentiometer van de koppelingspedaal vervangen en was dit al veel beter maar nog niet 100%. Als hij een tijd heeft stilgestaan heeft hij het weer een tijd dat de koppeling niet te doseren valt maar word na een tijd terug beter. Ook als hij in lage versnelling staat valt hij tussen de 1ste en 4de versnelling slecht te doseren maar tussen 5 en 8 weer niet. Ook komt de toerenteller niet direct aan als je hem start. Kan dit er ook iets mee te maken hebben?
We hebben (nog niet vastberaden) besloten om eens rond te gaan kijken voor een vervanger. We zitten met een aantal eisen. Het moet blauw zijn :) Hij mag niks hoger zijn dan een Ford 5110 (op 34 inch). En een PK'tje of 80/90. Is hiervoor een TS serie, 40'er serie of TL serie geschikt voor? Graag jullie mening.
Gisteren was niet zo'n topdag want voor de zoveelste keer moest ik het snijbord van mijn trioliet voerbak voor de zoveelste keer uit elkaar trekken. Het is allemaal niet zo'n ramp als het een keertje gebeurd maar de algehele staat van het snijbord wekt niet echt vertrouwen en ik zal dit jaar er wel een beetje geld in moeten steken. Of, ik ga op zoek naar iets anders en zijn er goede ideeën hier. Eisen: zelfladend en moet een net snijvlak achterlaten, ook bij heel droog spul. En het zou ook leuk zijn als ie met matig gesneden ronde balen zou kunnen omgaan en als emdat zonder bewegend mes kan zou het prachtig zijn. Ik kwam laatst een kleine zelfrijdende RMH voermengwagen tegen, dat lijkt me ook wel. Jaren geleden heb ik naar een VDW voerbak gekeken met vast mes maar ik vond het de kwaliteit om te huilen en droge kuil maakte die een beetje een bende van.
Hallo, De as naar de eindvertraging van de vooras is ingesleten op de plaats waar de keerringen zitten. Hoe kan ik het best deze as weer repareren, zodat hij niet direct weer begint te lekken? De diameter is rond 38mm. Gaat is dit geval om een selene vooras van een Ford 7000.
4x4 met 6500 uur ,in welke prijsklasse zou ik deze mogen aankopen
Hallo , Ik ben van plan om misch een new holland ts te kopen aleen wil ik graag van jullie weten wat jullie ervaring is tussen een ts110 of een ts115 Kzou graag de voor en nadelen willen van alle 2 de moddelen ik denk dat dit een goede trekker zou zijn omdat ik denk dat deze genoeg pk hebben en redelijk compact zijn met toch alles op en je er toch veel mee kan omdat onze velden soms kleiner zijn denk ik dat deze trekker er wel goed voor zou zijn kzou aleen jullie ervaring willen weten met deze trekkers is de 115 veel groter dan de 110 bv graag weten waarom jullie het zon goede trekker vinden of de nadelen Grts
Wie van jullie gaan er morgen rijden?: Eigenlijk is het op veel plaatsen te nat om deze week te starten met mestrijden. Maar veel mestputten zitten vol en daarom zullen er noodgedwongen toch trekkers met mesttanks of sleepslangen het land op gaan. ‘Het is kiezen tussen twee kwaden’, zo schetst Leo Tjoonk, ruwvoerspecialist bij Agrifirm, het dilemma. ‘Als je echt niet anders kan, bemest dan een paar hoger gelegen percelen en ga met zo min mogelijk gewicht het land op. Rijd desnoods met een halve tank om zo min mogelijk in te sporen.’
Zowel in de akkerbouw als in de rundveehouderij is John Deere voor ondernemers het belangrijkste trekkermerk. Tuinders geven hun voorkeur aan New Holland. Dit blijkt uit een rondvraag van agrimarketingbureau AgriDirect.
Hallo, Vorige week met de eerste 500 kuub uitrijden viel het me op dat de pomp een ander geluid maakte als normaal, en 1 minuut langer over het vullen deed als normaal. Gelijk een nieuwe revisieset besteld, en vandaag de pomp open getrokken. Van de 5 waaiers, zat eentje naar binnen vast geplakt, dit zou het ander geluid verklaren. Na alles schoon gemaakt te hebben glijden ze weer soepel. De nieuwe waaiers zijn maar 4-5mm breder als de oude, wel heeft een waaier een scheurtje op de eerste centimeter in de lengterichting. Mijn vraag is zijn de schoepen/waaiers überhaupt versleten? Of kunnen ze nog een ronde mee? En lag het langer vullen/ander geluid echt aan die eene waaier die vastzat? Groeten, JanJacob
Hallo. Ik heb op een trekker een molcon allpas ring zitten. Nu staat er op een veiling een setje dubbellucht met 5 ster erin. Nu zitten hier van die punt beitels in. Passen deze met de molcon ring. Of moet je dan de bredere beitels hebben. Groet Gert. Bijgevoegde foto van de dubbellucht.
Sinds vandaag wil de 7710 plots niet meer schakelen. Als de dual power in de laag (schildpadje) staat is er niks aan de hand en kan ik gewoon zoals normaal schakelen maar als de dual power in de hoog staat is het net alsof de versnellingsbak blokkeerd. Als ik de koppeling in trap kan je hem uit de versnelling halen maar krijg je hem geen versnelling weer in. Heeft iemand een idee waar dit aan ligt
hoi, ik heb een new holland 6640sle en ik ben eens benieuwd wat de mogelijkheden en kosten zijn om er een turbo op te bouwen. want ik kan eigenlijk wel wat meer pk's gebruiken bij de 10m3 tank en de frontmaaier. ik heb vernomen dat een 7740 een 6640 is met turbo maar is dit ook zo? en zijn er setjes ofzo voor te koop? ik was eens benieuwd als er mensen zijn die dit hebben gedaan en wat de kosten er van waren. en hoeveel pk komt er dan bij? en is dit zelf te doen of valt dat tegen? ik hoor het graag jorn
Ik hoorde in de wandelgangen dat loonwerkers dit seizoen hogere tarieven hanteerd...? Klopt dat ook voor aankomende seizoen
Zoals hier gemeld heb ik sinds kort een New Holland TS 125 A met voorlader. Nu een aantal uurtjes mee bezig geweest om te oefenen (is toch wel echt anders als de 8210) loop ik tegen het probleem aan dat ik de werktuigen (palletvork, grondbak, krokodilvork) echt niet kan zien. Ik moet echt gaan staan om over de neus van de 6 cilinder heen te kijken. Werkt natuurlijk niet echt lekker. Nu zag ik er aan te denken om een achteruitrij camera op de neus te plaatsen zodat ik iig beter kan zien waarmee ik bezig ben aan de voorkant. Zijn er mensen die er ervaring mee hebben en weten of dat zoiets werkt, of dat het weggegooid geld is. Nu kosten die dingen inmiddels niet zoveel meer, maar toch. Met vriendelijke groet, Bouke
Hallo, vanaf welk toerental begint het schadelijk te worden voor de moter op lang termijn? Alvast bedankt
Sterkte akkerbouwers
Ik vroeg me af of jullie mij nog meer zouden kunnen vertellen over de case mx serie
De akkers van boer Willem de Bruin in Milheeze zijn veranderd in een grote modderpoel. Door de enorme regenval in de afgelopen weken, is het nauwelijks nog mogelijk om de suikerbieten van het land van te halen. Daarom is boer Willem nu met een rupsvoertuig aan de slag in een poging tóch zijn bieten te oogsten. Een grote modderpoel met waterplassen. Zo zien de akkers van Willem de Bruin er na weken van regen uit. De jonge akkerbouwer heeft het nog nooit eerder zo nat gezien: "Ik hoor dat het in 1998 ook zo slecht was, maar dat is van voor mijn tijd." Omdat het veel te nat is, heeft hij drie weken met het oogsten van de bieten gewacht. Maar droger werd het niet, en het oogsten kon niet langer wachten. "Normaal gesproken zijn we voor de kerst wel klaar, maar nu zijn we hier met alle jongens tijdens de feestdagen aan het oogsten. En ik denk dat we ook heel januari nog wel bezig zullen zijn." Stevig prijskaartje Over de drijfnatte akkers rijdt daarom nu een rupsvoertuig dat, net als een tank, geen moeite heeft om zich door de modderpoel te verplaatsen. De bieten worden in een laadbak bovenop het rupsvoertuig gekieperd. Willem is blij dat de bieten eindelijk van het land komen, maar er zit wel een stevig prijskaartje aan: niet alleen het rupsvoertuig moet worden gehuurd, ook extra mensen zijn aan het werk. Het oogsten gaat meestal met twee man, nu zijn er vijf nodig. En het duurt flink langer: "Normaal gesproken oogsten we een hectare per uur. Nu ben ik blij als in die tijd een halve hectare lukt." Gelukkig heeft hij over de kwaliteit van de bieten heeft de akkerbouwer ondanks de nattigheid niet te klagen, die is gewoon goed. En dankzij de inzet van zwaar materieel schat hij dat toch nog 95 procent van de bieten geoogst worden. Die gaan naar Dinteloord, naar de suikerfabriek. Laat oogsten is laat zaaien Boer Willem verwacht dat de problemen volgend jaar er weer opnieuw zullen zijn. Want door het slechte weer en het late oogsten nu, kan er volgend voorjaar pas laat gezaaid worden. "De grond moet eerst herstellen, tot rust komen en weer opdrogen." Pas dan kan hij weer zaaien. En al zou hij het graag willen: de bieten groeien niet sneller. "Die hebben gewoon hun tijd nodig. De natuur laat zich niet dwingen." Dat zijn problemen voor volgend jaar. Na de suikerbieten, heeft boer Willem eerst ook nog aardappelen om uit de grond te krijgen. "Dat gaat op dezelfde manier als hier: veel meer mensen en machines hebben we daarvoor nodig." In tegenstelling tot de suikerbieten, hebben aardappels wel te lijden onder het slechte weer. Maar daar lijkt Willem zich al bij neer te hebben gelegd. "We wachten eerst op een beter moment. En kijken dan wel wat we nog kunnen oogsten." https://www.youtube.com/watch?v=x9X0X1M0K_E
Woonplaats: Noord-West Friesland Leeftijd: 24jr Laatst online: 1u geleden
Ik heb ervaring met de volgende machines: