Ammoniak de redder van de aarde!

Een bijzondere ingezonden tekst in het Noordhollands Dagblad: Ammoniak Het stikstofprobleem wordt ruim bemeten in het Noordhollands Dagblad. Helaas snappen de mensen die bezwaar maken tegen stikstof en ammoniak niet helemaal waar het over gaat. Er moeten niet minder, maar meer koeien komen.In 1909 wisten Fritz Haber en Carl Bosch in Oppau, vlak bij Ludwigshafen, ammoniak te maken als kunstmeststof voor de voedselproductie, het zogenaamde HaberBosch-procedé (ammoniaksynthese). In 1918 kregen ze er de Nobelprijs voor scheikunde voor. In 1981 was er een slimme vogel in de VS, Greg Vezina, die van ammoniak hydrogen wist te maken, een keurige brandstof: honderd procent vrij van uitstotende gezondheid schadende gassen. President Bush jr. was hier eerst razend enthousiast over, maar wist het toch naar de vergetelhoek te dringen, want de Bushes deden in aardolie. De TU Delft, de NWO en C-Job zijn in een zeer vergevorderd stadium om van koeienmest en -urine een ammoniak-brandstofproduct te maken waar zware motoren mee kunnen worden gevoed: honderd procent emissievrij. Ze hebben er zelfs in 2020 van de EU een die voor gekregen. We hebben dan - bijna - geen fossiele brandstoffen meer nodig, want vloeibare ammonia kunnen we met een kleine aanpassing zo gebruiken in gasgestookte ketels. Ammoniak wordt dus, naast zonne-energie en windmolens, de redder van de aarde. HUISMAN - VENHUIZEN

Fendt 824

Laatste 1 reacties (7 totaal)

Holder A 60

Laatste 1 reacties (8 totaal)

Same Sametto 120

Laatste 1 reacties (25 totaal)

MB Trac 800

Laatste 1 reacties (8 totaal)

Valtra 8950

'Over vijftien jaar wordt er, denk ik, geen diesel meer verkocht'

Fossiele brandstoffen zijn vervuilend en (momenteel) duur. Daarom zijn veel sectoren op zoek naar alternatieven. Carlo Kloosterman denkt de oplossing te hebben gevonden voor zijn loon- en transportbedrijf. Hij heeft als eerste in Zeeland een tractor gekocht die rijdt op waterstof. https://i.regiogroei.cloud/1104x620/c2d99333-f64b-365a-8561-70e03832ddcb.jpg Op het eerste gezicht lijkt het op een normale trekker. Alleen op het dak van de cabine zit een verhoging. "Daar zitten de tanks in. Het zijn er vijf en als we die gevuld hebben kunnen we daar anderhalve dag mee werken voor we weer moeten tanken," aldus Carlo Kloosterman. Pioniers De tractor draait voor zeventig procent op waterstof en dertig procent op diesel. Daarom wordt de uitstoot flink terug gedrongen. "Als wij meedingen naar een grote klus dan kunnen we punten scoren op het gebied van duurzaamheid. We hopen dat dat helpt in de strijd om werk." Minder uitstoot en dus beter voor het milieu. De tractor is dus een Zeeuwse primeur voor Kloosterman die houdt van innovaties: "Samen met mijn neef run ik het bedrijf. We vinden het allebei leuk om nieuwe dingen te bedenken en te ontwikkelen. We houden van pionieren." Een miljoen liter diesel Kloosterman heeft ongeveer vijftig werknemers in dienst. Diesel is een grote kostenpost: "We gebruiken ongeveer een miljoen liter per jaar. Dat wordt zo een stuk minder. Door de kant die ze in Brussel opgaan op het gebied van brandstof kan ik wel een beetje voorspellen dat er over een jaar of vijftien er helemaal geen diesel meer verkocht mag worden dus dan lopen we hopelijk al wat voor." Een andere populaire oplossing voor auto's is elektrisch rijden. Bij Kloosterman is het enthousiasme daarvoor nu nog minder groot: "We zijn vaak op het land bezig met verschillende omstandigheden. Als het land nat is terwijl je maait verbruik je veel meer energie. Het is niet handig als opeens je batterij leeg is terwijl je bezig bent. En er is niet genoeg ruimte op het elektriciteitsnet om alles daarop aan te sluiten." Tanken is een uitdaging Het tanken van de tractor is nog wel een uitdaging voor Carlo Kloosterman: "We hopen dat de geplande waterstoffabriek ook naar Zeeland komt. Dat zou het allemaal een stuk makkelijker worden. Nu krijgen we het vanuit Arnhem aangeleverd en zijn we in overleg om een eigen tankstation op het erf te krijgen. De gemeente en provincie zijn enthousiast maar er moet een hoop bekeken en geregeld worden. We zijn echt aan het pionieren.

Schlüter Meerdere

Laatste 1 reacties (9 totaal)

Boerenprotest ongeval: A12 bij Veenendaal afgesloten na ongeval met tractor

Woensdagmiddag 22 juni tegen 16.45 uur heeft een botsing plaatsgevonden op de Rijksweg A12 in Ede. De tractor zou zijn bak te hoog hebben gehad terwijl hij op de snelweg reed. Daardoor klapte de bak tegen de brug en kwam de tractor plotseling tot stilstand. Een vrachtwagen die vlakbij de trekker reed moest uitwijken maar zou het landbouwvoertuig niet hebben geraakt volgens getuigen. De vrachtwagenbestuurder bleef ongedeerd maar voor de boer moest een ambulance komen. De traktor reed in zijn eentje op de A12 op de linkerrijbaan. Alle drie de beschikbare rijstroken zijn dicht in de richting Utrecht, melden verkeersdiensten. De vertraging liep snel op en bedroeg kort na 17.00 uur 22 minuten, meldt wegbeheerder Rijkswaterstaat. https://twitter.com/1001boeren/status/1539639634266923008 https://twitter.com/POL_Gelderland/status/1539628418224078850  

Ford 7000

Laatste 1 reacties (50 totaal)

International 453

Laatste 1 reacties (44 totaal)

Same Meerdere

Laatste 1 reacties (38 totaal)

Valtra man


Foto’s
76
Video’s
0
Topics
0
Reacties
1.340
Stemmen
3.074
Volgers
12

Over mij

Woonplaats: Belgie
Leeftijd: 37jr
Laatst online: 3u geleden

Ik ben Laurent, gepassioneerd door alles op wielen met of zonder motor. In hoofberoep leid ik een verhuurbedrijf met kranen en hoogwerkers. Daarnaast beleef ik mij passie op het akkerbouw bedrijf dat ik van m’n vader overnam. We telen granen en mais. Tractoren zijn Valtra, Valmet en Holder. Ik heb een zwak voor youngtimers.

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering