Een loonwerker heeft zaterdag in Lith een boete gekregen van 1000 euro, omdat zijn voertuig te breed was en gevaarlijk uitstekende punten had. De loader waarmee hij reed was 3,90 meter breed, terwijl dit maximaal 3 meter mag zijn. De boete leidt op social media tot meer dan tweeduizend reacties. Wat had deze boer dan moeten doen, vragen mensen zich bijvoorbeeld af. Onder het bericht van de verkeerspolitie Oost-Brabant op X staan talloze reacties. Veel mensen geloven niet dat hiervoor een boete van 1000 euro wordt gegeven. Veel mensen vinden dat de verhouding tussen overtreding en boete niet meer klopt. Ook vragen mensen zich af hoe deze loonwerker dan van de ene boer naar de andere moet. Erik Bouman van de politie wil dat best uitleggen. Hij zag de loader van het loonwerkersbedrijf zaterdag rijden. “Hij was door de dorpskern van Lith gereden en wij hebben hem aangehouden op de Hertog Janstraat”, vertelt Bouma. “Met die extra set wielen was die loader veel te breed. Hij had ook geen markeringsborden op zijn voertuig. Niet in de breedte en ook niet in de lengte. Maar daarvoor én voor de scherpe delen hebben we hem een waarschuwing gegeven. De boete had dus nog hoger kunnen zijn.”De boete werd vastgesteld op 1000 euro, omdat het behalve een gevaarlijke situatie volgens Bouman ook een economisch delict is. “Deze man had eigenlijk die extra set wielen en de scherpe delen van zijn voertuig moeten halen vóór hij de weg op ging, maar dat kost hem blijkbaar te veel tijd. En dat is eigenlijk oneerlijk ten opzichte van andere mensen die daar wel in investeren. Hij had ook een vergunning kunnen aanvragen om met een voertuig te rijden tot 3,50 meter breed, maar dat had hij ook niet gedaan. Het is geen boertje pesten, het gaat echt om de veiligheid.” Reactie loonwerker Bij het loonwerkersbedrijf zijn ze niet zo te spreken over de boete en ze laten het er dan ook niet bij zitten. “Onze chauffeur moest van de ene boer naar de andere om kuilgras dat net gemaaid is af te voeren. Wij doen gewoon ons werk, wij werken voor de boeren. En het is geen optie om die extra banden er even af te halen. Daar heb je een heel team voor nodig.”“Natuurlijk moeten we aan de veiligheid denken”, gaat de medewerker van het loonwerkersbedrijf verder. “We werken al jaren met groot materieel en het is gewoon in de polder. We moeten wel over de weg, want we kunnen niet vliegen. Deze agent had best een waarschuwing mogen geven.”
Hallo, Ik wil mijn uitlaat graag naar boven ombouwen en ben op zoek naar een passend spruitstuk. Ik heb een luchtgekoelde 102s met een MWM D325-3, past hier een uitlaatspruitstuk op van een MWM D225/226-3 uit een watergekoelde 100 serie 3 cilinder of moet ik specifiek op zoek naar eentje voor een luchtgekoelde? Ze lijken in eerste instantie hetzelfde zie foto voor het spruitstuk dat er nu bij mij op zit. Mocht iemand iets hebben liggen dan hou ik mij aanbevolen.
Hallo, Ik begin er bij mijn kieper steeds meer aan te ergeren dat ik de kieper te kort op de tractor zit waardoor ik elke bocht moet oppassen dat ik niet de banden tegen de dissel heb en ik met achter uit rijden de kieper niet haaks om krijg. Een oplossing zou zijn de kieper in de zwaailaat te hangen maar daar ben ik niet zo weg van. Mijn andere idee is de dissel verder naar voor te laten zetten? Ik hoor graag jullie mening hier over of andere ideeën.
Franse boeren bezetten al ruim een week verschillende snelwegen in Frankrijk uit onvrede met het landbouwbeleid. Twee vakbonden roepen boeren op vrijdagmiddag richting Parijs te trekken.
Hallo, ik heb even een vraag Ik heb ongezien een John Deere Lanz 500 gekocht nu is het probleem dat de trekker niet wil starten (ook niet bij opslepen). Er komt diesel op de plek, rookt enorm maar wil niet aanslaan. kan dat liggen aan de verstuivers? zo niet wat kan het dan wel zijn. Groet Wichmond
Hallo hebben jullie tips/ervaring voor mij waar ik op moet letten als ik een trekker uit Duitsland/Frankrijk/Spanje wil importeren naar Nederland Of moet ik dit laten doen door een bedrijf dat er in gespecialiseerd is Bedank als vast voor jullie reactie
[b]Originele beschrijving[/b] Boeren registreren naar schatting duizenden hectaren overheidsgrond als eigen weiland of akker, zonder dat ze daarvoor toestemming hebben van de eigenaren. Door deze ‘spookpercelen’ kunnen boeren meer Europese landbouwsubsidie aanvragen dan waar ze recht op hebben. Ook kunnen ze zo meer mest uitrijden dan is toegestaan, blijkt uit onderzoek van onder meer De Gelderlander.
Heb een paar hectare te onderhouden. Nu uitzoeken wat voor klepelmaaier of ander soort mulczer achtige maaier. Moet ook de hobbels uit het terrein halen, door jaren braak liggen gekomen. Vraag is, wat voor maaier, nieuw of gebruikt en welke grootte? Wie wil mij helpen met advies?
Af en toe werk ik met een kleine New Holland T3. Als ik de Cardan inschakel valt die geregeld uit en geeft hij aan dat er niemand op de stoel zit. Maar zit er wel degelijk op en weeg 77 kg. Dat is blijkbaar niet genoeg en daarom valt hij uit in veiligheid. Is er een mogelijkheid om deze sensor af te stellen op gewicht?
Beste forummers, de afgelopen weken zo'n 500 baaltjes geperst met de Markznt, en nu wat vraagjes. Het gaat hem wel om een Markant zonder nummer. 1/ Terug proper zetten machibe, stof plakt overal aan het vet, hoe snel weer proper krijgen? Hoe het laatste hooi uit het perskanaal halen? 2/ smeren knoperwieltjes, welke wieltjes zijn dat juist? Glijlagers perskolf, ik heb het ijzer waar dat heen en weer op schuift ingevet...? Aandrijving pick up onder perskolf. Enkel lager aan pick up smeren, die kruiskoppelingen lijken geen nippel te hebben? 3/ vastzetten pick up tijdens wegtransport, is 2 keer na bult in weg naar beneden gevallen, kan je dat ergens vastzetten? Voor de rest werkt het oude beestje voortreffelijk, 2 keer 2 open balen, reden onbekend, 3de keer was het knoop in touwenkast.
We hebben hier een oude Miedema opraapwagen (enkelasser op heel brede banden) die we inzetten in natuurgebieden. Deze is uitgerust met een tapijt met L-ijzers en kokers. Nu trekken we regelmatig deze ijzers krom waardoor die uit de kokers schuiven en in het gras komen te liggen tijdens het lossen. Terug recht maken is nogal een werkje omdat ze over de volledige lengte buigen. Iemand een idee waarom deze krom gaan? Overbelasting uiteraard, maar waarom? Wagen te vol? Materiaal te zwaar? Zouden we deze misschien beter vervangen door een ander type of vorm van lat? Vastlassen op de ketting is misschien ook nog te doen maar dan gaan we waarschijnlijk andere problemen krijgen als de lat krom is.
Hallo, Ik heb voor hobby doeleinden een Renault 53 aangeschaft met daarachter een klepelmaaier voorzien van hamers (Blackstone BL 140). Ik was in de veronderstelling dat een klepelmaaier al snel overal wel doorheen moet komen. Maar ik heb de grootste moeite om mijn hectare aan weide kort te maaien. Ik heb al van alles geprobeerd, verschillende diepte instellingen, naar achter kantelen met de topstang, met en zonder schraper achter de roller, hamers geslepen, etc . Het ding wil gewoon niet mulchen. Zodra het gras meer dan 15cm hoog staat raak alles verstopt. Gras hangt in lange stukken over de roller. De hamers zitten vol gras, en vanaf daar rol ik het alleen maar plat. Het is om te huilen. Nu ben ik er ondertussen achter dat het vermogen van de traktor op het randje is. Of zelfs te laag? Het kan ook goed dat de maaier ronduit slecht van kwaliteit is, of misschien verwacht ik wel te veel? Voordat ik verder ga experimenteren ben ik benieuwd naar jullie mening. Mijn volgende stap zou het vervangen van de hamers door Y messen zijn. In de hoop dat die minder vermogen vragen en beter door het hoge gras komen. Wat denken de experts?
Beste TF’ers Na het leegrijden van de dieseltank wil mijn John Deere 6506 niet continue draaien. Starten is doorgaans geen probleem. Maar na 10-20 minuten draaien valt de motor plotsklaps uit. Om hem vervolgens opnieuw op te starten moet ik alles eerst weer ontluchten waarna hij wanneer de motor warm is na ca. 5 minuten weer uitvalt. Wanneer ik hem ontlucht bovenop het dieselfilter dan hoor je dat hij vacuüm zuigt op het filter. Ik heb zelf de volgende dingen al vervangen of gecontroleerd: -opvoerpomp in tank is nieuw en het zeefje is schoon. -dieselslang naar filter is vernieuwd. -terugslagklepje in dieselslang is schoon en werkzaam. - nieuw dieselfilter is erop gezet. -het kleine zeefje in de brandstofpomp is ook gecontroleerd, maar was niet vies. Wanneer de motor draait, dan draait hij ook als een zonnetje, dus de brandstofpomp en verstuivers zouden goed moeten zijn.(?) Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Leeftijd: onbekend Laatst online: 1wk geleden
Ik heb ervaring met de volgende machines: