ipsam Giertank - Pomp olie/onderhoud, hoe wat en waarom?

Beste Tractorfans, ik werk als TD bij een bloemenkweker en sleutel aan plantrobots, knippers, transportbanden, inpakmachines en ander spul. Allemaal niet ouder dan 10 jaar, meeste werkt op lucht of elektra. Wij hebben sinds kort een oude giertank met pomp, maar ik heb helemaal geen kennis over dit soort pompen! Hopelijk kunnen jullie me een klein stukje op weg helpen, het is lastig zoeken omdat ik helemaal geen informatie heb behalve dat de tank van Ipsam is, en dat dit een gierpomp is denk ik. Via het forum heb ik het e.e.a. gevonden: Als ik het goed begrijp heeft zo'n pomp 2 aparte oliesystemen. De ene is voor smering van iets, waarbij de olie alleen rond gaat. De andere is voor smering van wat anders (iets met schijven?) maar daar word de olie van verbruikt, en komt er soms wat mee via de uitlaat. De hoeveelheid olie die word verbruikt kan je regelen via de druppelaar, die bovenop zit. Klopt dit dusver? Kan iemand mij kort uitleggen wat precies de werking is, of waar ik hier meer info over kan vinden? Ik neem aan dat via het reservoir onder poort 3 (foto's) de olie via de druppelaar naar de ruimte van poort 2 gaat. Maar onder poort 3 is gewoon een hele grote open ruimte, dus hoe komt die olie dan in die druppelaar? En, hoe weet je wanneer de druppelaar goed staat afgesteld? Voor nu, om te beginnen heb ik de druppelaar losgehaald en schoon gemaakt, je kon niet echt door het glaasje kijken. Wat voor pakkingen zitten er onder en boven dat glaasje? Lijkt iets van fiber, eentje is gescheurd. Vervolgens heb ik door de poorten gekeken, bij poort 1 zie ik iets van een tandwiel met daarop wel een beetje olie. Poort 2 is vreemd, ziet er heel erg vervuild uit, lijkt me niet goed, of wel? Poort 3 kan ik niks in zien, als ik er een stok in steek kom ik uiteindelijk op een bodem uit zonder dat er olie op de stok zit. Hoeveel olie moet er in elk gat? Gaat dat op volume, of kun je het peilen? Neem aan dat je alleen via 1 en 2 bijvult, aangezien gat 3 veel kleiner is. Kan dat gewoon 15W40 zijn? Wellicht is het een goed idee om ze even te spoelen met olie en daarna opnieuw te vullen? Ik zie alleen de plug (rood omcirkeld) die voor poort/ruimte 1 is denk ik, dus hoe ververs je de olie uit ruimte 2? Zijn er nog andere belangrijke dingen die ik moet onderhouden/in de gaten houden? Overigens werkt de pomp wel gewoon. Uiteraard mag je me ook verwijzen naar informatie elders, misschien als ik de juiste zoektermen heb dat ik dan wat verder kom zonder de pomp direct uit elkaar te gaan zitten halen. Alvast heel erg bedankt, groet Mike

MikeHWF


Foto’s
0
Video’s
0
Topics
0
Reacties
3
Stemmen
0
Volgers
0

Over mij

Leeftijd: onbekend
Laatst online: 1jr geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering