Fendt 209

Laatste 1 reacties (10 totaal)

Agromec 700 Vario Electric - toekomsttrekker

Als basis is gekozen voor de bekende Fendt 700-serie. Daarvan is simpel gezegd in feite alleen de motor met toebehoren en brandstoftank verwijderd om zoveel mogelijk van de trekker intact te houden. Op de plek van de motor zit nu een elektromotor, die rechtstreeks de Fendt Vario-transmissie aandrijft. Onder de motorkap komt nog een accupakket met een beperkte capaciteit voor kort werk en om van hoofdaccupakket te kunnen wisselen. Dat hoofdaccupakket kan met een snelwissel in de fronthef zo worden opgepikt en dan is het nog een kwestie van de stekker aansluiten. Agromec ziet hiervoor kansen voor de landbouw. ‘Zonne-energie uit eigen panelen of windmolen kost 5 cent per kilowattuur’, rekent ontwikkelaar Mart Van der Valk. ‘Waterstof kost zo’n 15 euro per kilo, waar je 16 kilowattuur uit haalt. Dat is duurder dan diesel, wat 45 cent per kilowattuur kost. Zelfs wanneer je stroom van het net haalt, is elektrisch rijden goedkoper.’ Met zo’n 500.000 euro voor de trekker, wat oploopt tot 750.000 euro met twee powerboxen, is het prijskaartje stevig. productmanager Coen Loeffen van Agromec ‘Mogelijk dat de accu’s in de toekomst zijn te huren bij een brandstofleverancier. Netcongestie is een probleem. Zelf stroom opslaan in accu’s op het erf is de toekomst.’ 700 VARIO ELECTRIC – Schoon en emissieloos werken en bouwen – Zero-emission – 100% elektrisch – Uniek concept: snelwisselbaar energiepakket – Schaalbaar: energie meenemen op basis van behoefte en kosten(reductie) – Tractor gebruiken terwijl de accu laadt – Duurzaam en verantwoord ondernemen Bronnen: https://www.cumela.nl/nieuws/techniek-vakinformatie/eerste-contouren-agromec-700-vario-electric-trekker-gepresenteerd https://www.akkerwijzer.nl/artikel/488960-agromec-laat-electric-700-vario-zien/ https://www.fendtfarming.nl/producten/elektrische-tractor/ en Nieuwe Oogst

Fordson Major

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Fendt Farmer 2

Laatste 1 reacties (8 totaal)

Holder Meerdere

Laatste 1 reacties (5 totaal)

'Over vijftien jaar wordt er, denk ik, geen diesel meer verkocht'

Fossiele brandstoffen zijn vervuilend en (momenteel) duur. Daarom zijn veel sectoren op zoek naar alternatieven. Carlo Kloosterman denkt de oplossing te hebben gevonden voor zijn loon- en transportbedrijf. Hij heeft als eerste in Zeeland een tractor gekocht die rijdt op waterstof. https://i.regiogroei.cloud/1104x620/c2d99333-f64b-365a-8561-70e03832ddcb.jpg Op het eerste gezicht lijkt het op een normale trekker. Alleen op het dak van de cabine zit een verhoging. "Daar zitten de tanks in. Het zijn er vijf en als we die gevuld hebben kunnen we daar anderhalve dag mee werken voor we weer moeten tanken," aldus Carlo Kloosterman. Pioniers De tractor draait voor zeventig procent op waterstof en dertig procent op diesel. Daarom wordt de uitstoot flink terug gedrongen. "Als wij meedingen naar een grote klus dan kunnen we punten scoren op het gebied van duurzaamheid. We hopen dat dat helpt in de strijd om werk." Minder uitstoot en dus beter voor het milieu. De tractor is dus een Zeeuwse primeur voor Kloosterman die houdt van innovaties: "Samen met mijn neef run ik het bedrijf. We vinden het allebei leuk om nieuwe dingen te bedenken en te ontwikkelen. We houden van pionieren." Een miljoen liter diesel Kloosterman heeft ongeveer vijftig werknemers in dienst. Diesel is een grote kostenpost: "We gebruiken ongeveer een miljoen liter per jaar. Dat wordt zo een stuk minder. Door de kant die ze in Brussel opgaan op het gebied van brandstof kan ik wel een beetje voorspellen dat er over een jaar of vijftien er helemaal geen diesel meer verkocht mag worden dus dan lopen we hopelijk al wat voor." Een andere populaire oplossing voor auto's is elektrisch rijden. Bij Kloosterman is het enthousiasme daarvoor nu nog minder groot: "We zijn vaak op het land bezig met verschillende omstandigheden. Als het land nat is terwijl je maait verbruik je veel meer energie. Het is niet handig als opeens je batterij leeg is terwijl je bezig bent. En er is niet genoeg ruimte op het elektriciteitsnet om alles daarop aan te sluiten." Tanken is een uitdaging Het tanken van de tractor is nog wel een uitdaging voor Carlo Kloosterman: "We hopen dat de geplande waterstoffabriek ook naar Zeeland komt. Dat zou het allemaal een stuk makkelijker worden. Nu krijgen we het vanuit Arnhem aangeleverd en zijn we in overleg om een eigen tankstation op het erf te krijgen. De gemeente en provincie zijn enthousiast maar er moet een hoop bekeken en geregeld worden. We zijn echt aan het pionieren.

John Deere 4440

Laatste 1 reacties (3 totaal)

Same Meerdere

Laatste 1 reacties (9 totaal)

John Deere 1640

Laatste 1 reacties (6 totaal)

Massey Ferguson 3085

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Schlüter Super 1500TVL

Laatste 1 reacties (9 totaal)

Eicher G 200 Kombi

Laatste 1 reacties (4 totaal)

Mc-Cormick D 219

Laatste 1 reacties (7 totaal)

Volvo BM 350

Laatste 1 reacties (12 totaal)

Ursus c360

Laatste 2 reacties (7 totaal)

Geen

Laatste 1 reacties (7 totaal)

Claas Xerion

Laatste 1 reacties (8 totaal)

Eicher G 400 Unisuper

Laatste 1 reacties (4 totaal)

Fiat Onbekend

Laatste 1 reacties (5 totaal)

Deutz-Fahr Agrocompact 70F3

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Eicher Königstiger

Laatste 1 reacties (3 totaal)

Aanhangwagen Pipowagen

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Same Meerdere

Laatste 1 reacties (27 totaal)

Volvo BM 350

Laatste 1 reacties (20 totaal)

Fendt 108 LS

Laatste 1 reacties (4 totaal)

John Deere Lanz 310

Laatste 1 reacties (4 totaal)

International 3588

Laatste 1 reacties (5 totaal)

Eicher 3705/3706

Laatste 1 reacties (7 totaal)

Deutz F2L612

Laatste 1 reacties (4 totaal)

John Deere 3120

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Fendt Meerdere

Laatste 1 reacties (22 totaal)

Onbekend Onbekend

Laatste 1 reacties (4 totaal)

Ferrari Raptor

Laatste 1 reacties (10 totaal)

Geen Geen

Laatste 1 reacties (4 totaal)

Ford 3910

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Deutz-Fahr Intrac 2004

Laatste 1 reacties (6 totaal)

Fiat 215

Laatste 1 reacties (4 totaal)

Onbekend Van alles

Laatste 1 reacties (8 totaal)

Same Minitauro 60

Laatste 1 reacties (16 totaal)

Same Onbekend

Laatste 1 reacties (9 totaal)

Peugeot Expert

Laatste 1 reacties (3 totaal)

Kramer kl150

Laatste 1 reacties (6 totaal)

David Brown 880

Laatste 1 reacties (4 totaal)

Deutz D4006

Laatste 1 reacties (26 totaal)

Zetor meerdere

Laatste 1 reacties (20 totaal)

John Deere 1640

Laatste 1 reacties (5 totaal)

Massey Ferguson 65

Laatste 1 reacties (3 totaal)

Zetor 6911/6945

Laatste 1 reacties (16 totaal)

Ford 4000

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Ford Meerdere

Laatste 1 reacties (3 totaal)

Guldner G50 AS

Laatste 1 reacties (6 totaal)

De eerste ammoniak-aangedreven, emissievrije tractor is gepresenteerd

Amogy Inc., een pionier op het gebied van emissievrije, energierijke ammoniakstroomoplossingen, kondigde vorige week de succesvolle demonstratie aan van de allereerste ammoniak-aangedreven, emissievrije tractor. De demonstratie vond plaats op 25 mei in het Advanced Energy Center, gelegen in het Research & Development Park aan de Stony Brook University in Stony Brook, New York. [b]Elektriciteit opwekken met ammoniak[/b] ​Amogy’s efficiënte ammoniak-naar-stroomtechnologie werd met succes geïntegreerd in een middelgrote standaardtractor van John Deere. Het unieke systeem bestaat uit een standaard vloeistofopslagtank en zeer efficiënte ammoniak-kraakmodules die zijn geïntegreerd in een hybride brandstofcelsysteem, dat gedurende meerdere uren per tankbeurt consistent primair vermogen kan leveren. Daarom behoudt het baanbrekende voertuig de functionaliteit en de duur waarop operators vertrouwen om landbouwtaken te ondersteunen, wat nooit is aangeboden met andere alternatieve energieoplossingen. De ammoniak-aangedreven trekker werd voor aparte periodes gereden, met tussendoor een tankbeurt. Het tanken van een tractor met vloeibare ammoniak is snel en eenvoudig, vergelijkbaar met het tanken van gas of diesel.​ [b]Koolstofvrije ammoniak als brandstof[/b] “We zijn verheugd om voor het eerst onze emissievrije ammoniakstroomoplossing in actie in een tractor te demonstreren. Ammoniak is een levensvatbare emissievrije brandstof voor alle zware voertuigen, maar vooral voor boeren en landbouw, waar de gemakkelijk beschikbare chemische stof al tientallen jaren als meststof wordt gebruikt”, zegt Seonghoon Woo, CEO van Amogy. [i]“Amogy loopt voorop bij de inspanningen om koolstofvrije ammoniak als toonaangevende brandstof voor deze voertuigen te ontwikkelen. Ammoniak biedt een hoge energiedichtheid en er zijn tal van bestaande infrastructuren, zoals pijpleidingen, terminals en opslagmethoden, in de VS en wereldwijd, om een ​​dergelijke transitie te ondersteunen.”[/i]

Volvo BM 400

Laatste 1 reacties (2 totaal)

International 844 S

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Deutz D2505

Laatste 1 reacties (11 totaal)

Guldner G60A

Laatste 2 reacties (4 totaal)

Onbekend Onbekend

Laatste 1 reacties (6 totaal)

Guldner G75

Laatste 1 reacties (7 totaal)

Onbekend Onbekend

Laatste 1 reacties (17 totaal)

David Brown 996

Laatste 1 reacties (4 totaal)

Normag NG22

Laatste 1 reacties (7 totaal)

BM Volvo 600

Laatste 1 reacties (5 totaal)

Fendt 102 S

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Fordson Dexta

Laatste 1 reacties (3 totaal)

Same Meerdere

Laatste 1 reacties (38 totaal)

Deutz-Fahr Agrotron 85

Laatste 1 reacties (4 totaal)

Porsche Meerdere

Laatste 1 reacties (6 totaal)

Same Sametto 120

Laatste 1 reacties (56 totaal)

Fendt 818

Laatste 1 reacties (3 totaal)

Massey Ferguson Goudbuik

Laatste 1 reacties (3 totaal)

Tractors Diverse

Laatste 1 reacties (14 totaal)

Atlas 1200

Laatste 1 reacties (7 totaal)

Albert Peters


Foto’s
548
Video’s
0
Topics
4
Reacties
7.471
Stemmen
10.008
Volgers
27

Over mij

Woonplaats: koudekerk aan de rijn
Leeftijd: 74jr
Laatst online: 8u geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering