Rotor taarup 1030, versteving op de duo manier... Foto is geplaatst door sjouke op 06-02-2008 om 15:52:47, met 76 reacties.

Taarup Opraapwagen

sjouke
Rotor taarup 1030, versteving op de duo manier..

Reacties

MaartenMandemaker
Zelfde als hooijman hef of niet
sjouke
Ja in principe op de zelfde manier, 2 sterren aan elkaar vast gelast..
egesink
Ben je nog wel ff een paar uurtjes mee aan et lassen geweest...
hermanjohndeere
Oo zoo nou zie ik um 😃
hobbyboer
Zo dat is een pittig portie noeste arbeid. maarre waarom doe je dit? was het eerst te slap of werkt dit beter/trekt lichter ofzo??????
HOOIJMAN
Das zeker een pittige arbeid... wij hadde het in een paar dage gefikst... moesten toen ant kuilen namelijk uit de 1030 ligge nu nog alle messen en afstrijkers uit moet ook nog... als we tijd hebbe binnenkort maar het systeem bevalt perfect
HOOIJMAN
Sterren van taarup zitten op de rotor geklikt nadat ie veel gras gezien heeft gaan ze los zitten... onze 1030 hebben we 7 jaar gelede alle sterren op de rotor gelast en dit jaar word ie dus ook nog zo verstevigt de 465 heeft nog heel weinig gereden... maar de vorige eigenaar hef de hele tijd gereden met heel weinig kunstof punten eraan en dan gaan ze heel snel los zitten en dat deden ze dus ook al een paar dus hebbe we dit meteen gedaan voordat er wat anders mee was
arnaud
Dit ziet er precies zo uit als die THM Turbo Rotor, van dat metaal bedrijf uit Hummelo. Kan relatief goedkoop weer een fikse tijd vooruit..!!
HOOIJMAN
Jah is zelfde principe (deblaauw) zo is ie beter als een nieuwe rotor
arnaud
Die rotor van de blauw is toch niet aan mekaar gelast, dat zijn toch (lomp) dikkere rotorsegmenten ?
HOOIJMAN
Jah nou maar is ut zelfde principe
arnaud
Tis allemaal steviger jah 😛
sjouke
Ja, was een aardig werkje ja. zijn we een paar dagen mee bezig geweest. maar dan is de wagen voor een paar euro weer goed. en een DeBlaauw rotor kost een paar duizend mee 😛
me
Ja idd .. en dan als t je hobbie is en je uren niet telt is dit zoiezo een strakke optie 😉 .. voor lang plezier 😃 .. geen verstand van opraapwagens maar dit ziet er wel gezond uit 😛 !
HOOIJMAN
Nouja die stukkies ijzer erin lasse is niet bepaald onze hobby.. turke werk hahaha
me
En als er turk op de vloer staat laat je toch ana jezelf over omdat t nogal nauw komt zeker 😃 ? en liever zelf aan je eigen spul zit 😉 ..
Siebenga
Turke werk 😉 maar je kan de hele zomer genieten vna je eigenwerk 😉 en niet elke turk kan lassen 😛
HOOIJMAN
Jah mot wel goed vast zitten jah
eshuis
Hoe doe je dat precies? ik heb net de rotor er uit liggen
sjouke
Wij hebben staaf gekocht van 14, en die past er precies tussen en de stukjes gebogen met de vorm van de rotor mee, er tussen gedrukt en vastlassen..
HOOIJMAN
Zoiets?? zo hebbe wij ut gedaan is ook rond 14
HOOIJMAN
tractorfan.nl/picture/70313/
klote klembord werkt weer niet
HOOIJMAN
@eshuis de hele rotor eruit gehaalt??? wat een werkt wij hebben hem gewoon opgetilt van voren en kun je er zo bij
eshuis
Ik had een oude 1030 bij gekocht, met goede rotor, die heb ik er nu uit gesloopt!!pfff. die wou ik dus over zetten. misschien kan ik zo mijn eigen nu ook wel repareren. iedergeval bedankt voor de info
sjouke
Wij hebben de afstrijkers er uit gehaald en dan konden we van boven er mooi bij. van onderen hebben we het ook wel over gehad maar nu konden we erbij liggen, wel zo relaxt.
HOOIJMAN
Jah kan ook afstrijkers eruit jah (hoeft de helft er later ook maar in) tjah mij vader wol nie op de knieen erbij haha dus voor opbeuren en lasse
sjouke
Ja kan ook. maar ons vader wou zich er niet mee bemoeien. was ons idee dus mochten wij het ook uitvoeren. en hij heeft gister proef gedraait en het lijkt allemaal goed 😃
eshuis
Ik heb vanmiddag die verotte rotor nog even bekeken. word toch wisselen denk ik. maar wat is beter rond 14 of vierkant 14 ijzer gebruiken
sjouke
Rond is beter te buigen, en de geul die je krijgt als je hem erin plaatst kun je mooi vollassen, dat was onze bedenking. en 4kant krijg je moeilijker vast gelast omdat je oppervlakte kleiner is.
Chiel
Zo dat is een heel kunst werk geworden 😛 Ben benieuwd hoe het gaat werken.
radium45
Die kunstof punten op de afstrijkers zijn alleen maar bedoeld om doorzagen van de rotor te voorkomen, wat gebeurd als deze door ondeskundigen niet goed zijn afgesteld, de segmenten van de invoer gaan loszitten door veelvuldig gebruik met ook nog een te grote tractor ervoor.
HOOIJMAN
Ja klopt en als je er geen op hebt zitte gaat er gras tusse en gaan de sterre ook los zitte
HOOIJMAN
En met stompe messen rijden heeft het ook veel van te lijden
sjouke
De messen die destijds bij de wagen zaten waren niet veel meer, dus bij deze revisie is ook meteen een nieuw set messen besteld.

verder, nieuwe rollen in de curvebaan van de pickup.
paar nieuwe afstrijkers en kunstofpunten, de oude hadden al veel geleden met het loszitten van de sterren..
HOOIJMAN
Hoeveel messen heb je erin??
jehan
Kunstof punten moet je met 19 gelijk vernieuwen he anders kun je ze niet afstellen
jehan
Ik heb laatst van onze wagens de meenemers vast gezet ..klem dr op zetten warm maken en dan krimpen ze weer vast
Chiel
Waar hebben jullie de onder delen weg gehaald sjouke. Wij moesten namelijk nogal lang wachten op het spul van de pick-up
sjouke
Er zitten straks zo'n 18 messen in. en ja alle punten zijn vervangen.

onderdelen hebben we besteld bij Veenma, 1 a 2 dagen volgens mij, toen was alles er..
HOOIJMAN
Aha ja wij hebbe er 36 of 38 messen in weet niet precies
huub
36 zal wel..als er maximaal 72 in kunnen..dan is 36 de helft..
arnaud
Zal wel 36 messen zijn, dat geeft een snijlengte van 4 cm, 24 messen heb je nog een snijlengte van 6 cm en bij 18 messen 8 cm. 😉
me
Kerel geweest die had er 24 in .. en hobbelde er mooi met een 845xl of 6110 ervoor .. echt grof .. hij vondt t ook wel leuk zo zijn trekker ervoor plat leggen 😉 !
eshuis
Allermachtig wat een werk!!!!!!!! bijna klaar.
thmtrader
Sjouke, prima oplossing! sterker nog deze aanpassing is het uitgangspunt voor de THM rotor geweest. voor degene die dit ook willen doen, dit gaat alleen goed als je buis nog goed is, is deze te dun dan zal hij breken door de sterke meenemers en is je wagen voor 80% total-los! Wees ook niet te zuinig met lassen de meenemers zijn niet van gewoon staal! De verbinding met gewoon staal is riskant en kan plotseling breken dus lange rupsen is het advies.
Voor de goede orde, onze rotors krijgen een nieuwe buis, nieuwe kammen en slijtstrtippen, met daarnaast een andere spoed.
Voor verdere technische info kun je reageren.
en anders succes!
Siebenga
Zie hier alleen maar rupsen 😛
Siebenga
THMtrader zou jij eens foto's van jullie resultaten willen plaatsen op de site?
HOOIJMAN
Kijk maar bij ons haha hebben we ook gedaan een de blaauw rotor was te duur
jehan
TMH trader verstevigen jullie ook de houders van de afstrijkers ..die plaat zou te dun zijn werd ons verteld door de firme blauw ..omdat je de helft van de afstrijkers dr maar meer in hebt
jehan
Hooijman de blauw verstevigt nog meer dan alleen de rotor
HOOIJMAN
Ja de hele wage zowat maar zo moet ut ook makkelijk gaan...
jehan
Ja en dan kost het bijna 10.000 euries
thmtrader
Binnenkort heb ik de eerste foto's van de THM Rotor V2008, 26 mm. meenemers grotere spoed en negatieve spoed aan aandrijfzijde(Taarup 470). Ik zal kijken of ik die kan plaatsen.
Nieuwe rotors zijn niet goedkoop, maar ik tref ook wel eens een wagen aan met een opgelaste rotor die vervolgens gebroken is en dan is alles in de buurt van de rotor meteen ook helemaal krom en soms onherstelbaar vervormd, de wagen kan dan verder als snipperkar voor de houtjongens want grasladen kun je dan wel vergeten. Is het dan goedkoop of duurkoop?
een De blaauw rotor is gemaakt van 25 mm. dik staal, de wagens zijn daar niet op berekend en moeten verstevigd worden, ook moeten er andere afsrtijkers gemonteerd worden.
Onze rotor is nog geen 50 kg. zwaarder dan de standaard rotor, kan geplaatst worden met een paar kleine aanpassingen aan de wagen (+/- 1 uur werk) en je kunt je standaard onderdelen blijven gebruiken. Van de afstijker monteer je inderdaad de helft, voor de niet gebruikte sleuven hebben wij blinde inzetstukken, echter meer om vervuiling van de afstrijkerhouder tegen te gaan dan versteviging.
De bedoeling is dus niet om er eens even een trekker met 150 pk aftakasvermogen voor te zetten! Het tegenovergestelde wel brandstofbesparing door minder vermogensbehoefte.
HOOIJMAN
115/125 pk is mooi voor zon wage
MaartenMandemaker
Jup
sjouke
Wij hebben er 110 pk max. voor staan, dus de kans op breken word daardoor alweer een stuk kleiner.
thmtrader
Ho wacht even, PK verhaal gaat op voor onze eigen rotors! De meenemers gaan loszitten op de buis omdat ze inslijten op de buis, daardoor word je buis zwak, las je er 2 aanelkaar dan moeten beide menemers gelijkdragen, doe je dat niet dan komt er 2x maal zoveel kracht op de buis en loop je een groter risico.
jehan
Je moet zorgen dat de meenemers vast blijven zitten ..we verhitten elk jaar de meenemers ..zetten er eerst een klem op ..zodat ze niet uit zetten met het verhitten ..wachten even en dan de klem dr af ..en dan krimpen ze zich zelf weer vast om de buis
sjouke
Thmtrader, bedankt voor al uw waarschuwingen, maar deze rotor blijft er toch inzitten... en als de buis straks knapt op tordeert is het gewoon jammer..
thmtrader
Zie het liever als tips en niet als waarschuwingen! Ik volg dit soort dingen met plezier, doe er veel ideeen op dus eigenlijk moet ik jullie bedanken.
Maar mocht de rotor toch breken, dan hou ik me aanbevolen!
bartjan82
Dacht dat we de las er goed heet in hebben gebrand, er staat straks max een viercilinder belarus voor de wagen dus zal wel meevallen.
gezien de aanschafprijs destijds is de wagen geen nieuwe rotor waard en een gebruikte rotor kost ok zon 1500,- mislukt dit; dan maken we er een oude bietenbladhakselaar voor die we hebben liggen en word het een hakselwagen. dan hebben we weer iets wat de buren niet hebben hahahaha !!!!!!!!!!!!!!!
HOOIJMAN
Meerdere wie hier zo rondrijden en nog nix an het handtje
bartjan82
Vind het trouwens een superprodukt van HTM. in mijn optiek veel beter dan de blaauw rotor omdat je de hele wagen niet hoeft te veranderen en daarbij heb ik nog geen enkel verhaal gehoord wat meteen succes was bij die dikke rotor met gigantische verstevigingen !!!
HOOIJMAN
Wij hebt er zoeentje lopen werkt perfect en lopen er hier meer in de buurt
bartjan82
He hoojman , jij geeft de burger moed zullen we maar zeggen!!!
HOOIJMAN
Ckr moete de 1030 ook nog.. afstrijkers en alles ligt er al uit
thmtrader
Foto THM Rotor V2008 geplaatst, op dit moment zijn we bezig een rotor in te bouwen in een 465, hiervan zal ik ook wat foto's plaatsen.
thmtrader
Foto geplaatst van slijtvast stalen inzetstukken geplaatst.
bartjan82
Wat kosten de inzetstukken p stuk?
moeten die aan de onderkant gelast worden?
radium45
180 pk ervoor en blazen met dat spul ,haha. Wij hadden altijd het probleem met taarup dat de bodemmat het niet kon trekken, en het lag zeker nie aan de oliedruk, wie heeft dit probleem ook?
MaartenMandemaker
Wij hadden dat probleem bij de 1030. onder de 465 ligt een zwaardere hydromotor
radium45
Ja, klopt. met als gevolg dat de ketting langzamer loopt, maar die trok het ook nie. Was wel us lastig als je bij de bult stond.
HOOIJMAN
Onze bodemketting trekt het bijna altijd.. ook als vochtiger spul is en goed vol heeeel soms moet je wel is stoeken maar dan zit ie echt te vol... waarschijnlijk haha maar misschien hebben ze bij onze dat als ooit verandert
HOOIJMAN
En hier ging er een 1455 wels plat voor in de buurt haha ... vochtig spul lang dikke zwad en messen stomp lekker laden in 1 laag en vol haha de hele wage krom en scheef....
egesink
Ik heb dit object verplaatst van Machines Taarup Folder (Poseren) naar Machines Taarup Opraapwagen (Poseren)

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Taarup Opraapwagen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!