Foto van een folder van een New Holland Articulée bunkerhakselaar gebouwd door Atelier Racine uit Frankrijk.

New Holland Hakselaar

+4
Foto van een folder van een New Holland Articulée bunkerhakselaar gebouwd door Atelier Racine uit Frankrijk.

Reacties

Jan mf6465
Nooit gezien zo een model. Daar zullen er niet veel van gebouwd zijn. Ik heb het principe van een bunkerhakselaar altijd een vreemd iets gevonden. Ik heb wel eens een Claas gezien met een haakarm, dat is al iets handiger dan zo een bunker.
roscho
Quote Reactie van @Jan mf6465:
bunkerhakselaar altijd een vreemd iets

Het apparaat wordt wel groot door die bunker, maar de bunker kan bijna een wagen schelen en met kanten losmaaien is het maar wat makkelijk.
Ook in de modder kom je met een bunker verder dan bij naastrijden met trekker en wagen.
Ik weet niet hoe deze precies werkt, maar een goede bunker kun je onder het maaien lossen. Je maait een ton of 4 en lost dat in een keer in de wagen. Zo is het niet erg als de wagen er niet meteen is.
Jan mf6465
@roscho
Dat zal wel inderdaad de logica geweest zijn toen ze de bunkerhakselaars ontworpen hebben, maar je tijdswinst ben je al kwijt met overladen. De mais ligt ook heel los in de wagen terwijl het bij het blazen toch iets of wat verdicht is. Dat scheelt zich vlug een paar kuub laadvermogen. In die jaren waren er wel nog veel 2 wiel aangedreven tractoren aan het meerijden en heel natte najaren waar het niet vastrijden in de modder de grootste bekommernis was.
assink
Staat er nu niet zo 1 te koop bij beverdam? Of een iets modernere versie hier van?
roscho
Quote Reactie van @assink:
tijdswinst ben je al kwijt met overladen

Dat viel toch mee. Wij beschikten over een Hesston 7730 waarvan het hakseldeel was vervangen door een heffing, aftakas en aanhangende Kemper Champion 3000. Was er geen wagen, dan blies de Kemper in de bak. Was er wel een wagen, dan blies de Kemper rechtstreeks in de wagen. De bak kon dan hydraulisch lossen achterin de wagen en de pijp blies dan voorin.
Inderdaad was het materiaal misschien wat losser.
Bijkomende zaak was ook dat de meeste hakselaars nog niet zoveel kracht hadden met uitblazen. Kanten losmaken en over de trekker heen blazen gaf een hoop rommel en verlies en daarom werd dan meestal de wagen achter de hakselaar gekoppeld. Met die bunker hoefde dat niet meer en daar had je toch wel flinke tijdwinst.
+1
SJB533
@roscho
De 7730 kan hakselen en lossen. Met een 7655 of deze New Holland wordt dat stukken lastiger.
Jan mf6465
@roscho
Loonbedrijf Jossa heeft speciaal Hawe overlaadwagens gekocht omdat die het materiaal in vrachtwagens blazen had ik eens ergens gelezen. Ik dacht dat er toen bij stond dat ze 30% meer konden laden dan wanneer het los geladen word. Over de tractor blazen geeft inderdaad zelfs nu ook nog geknoei, vooral bij het beginnen en in de bochten. Ik vind het vreemd dat een wagen achter de hakselaar niet vaak toegepast word. Dan knoei je niks en aanhangen duurt nu ook weer niet zo lang.
Hurli356
@Jan mf6465 met die grote gestuurde en luchtgeremde wagens van nu wordt dat best ingewikkeld hoor, en ook niet heel goed voor de hydraulische aandrijving van de hakselaar
roscho
Quote Reactie van @Jan mf6465:
wagen achter de hakselaar niet vaak toegepast word

Het blijft onhandig rijden met een wagen erachter, zeker met grote wagens wordt het sturen van de hakselaar belemmerd. En als zo'n grote hakselaar 5 min. stil staat om een wagen aan- of af te koppelen, had hij in die tijd ook al weer een flink stuk kunnen maaien.
roscho
Quote Reactie van @assink:
1 te koop bij beverdam

Bij Beverdam staat een Claas met bunker, maar dat is een hoogkipper en geen hydraulische transportband. Wil je die hoogkipper leegmaken, dan moet je er echt wel mee stilstaan.
+1
assink
Staat niet op de site, maar wel op dit filmpje:
roscho
@assink Die had ik nog niet gezien. Hier hangt een groene hakselinvoer voor, dat zou van een JD kunnen zijn. Bij de onze was alles wat met hakselen te maken had verwijderd. De pijp van de Kemper ging langs de cabine, rechtstreeks in de bunker en daarvoor was de invoerkap ook van de bunker afgehaald, anders was de Kemper-pijp te lang.
assink
@roscho
Heb ik toch maar bijzondere combinaties gemist vroeger bij mij in de buurt.
Weet nog wel dat Roossink met belarus en een schlüter kwam inkuilen bij de buurman vroeger.
Jan mf6465
@assink
Daar staat wat bij mekaar! Mooier dan een beurs om eens een keer rond te lopen denk ik.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland Hakselaar ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!