Foto van een Pottinger europrofi, bezig met gras inkuilen.Tot nu toe grootste nadeel Europrofi. Rem mechanisme steekt enorm naar beneden uit en ploegt door de kuil.

Pottinger europrofi

CaseCS130
Foto van een Pottinger europrofi, bezig met gras inkuilen.
Tot nu toe grootste nadeel Europrofi. Rem mechanisme steekt enorm naar beneden uit en ploegt door de kuil.

Reacties

GROENEDEERE
Misschien een teken dat de kuil niet vast genoeg gereden is?
CaseCS130
@GROENEDEERE Nee, kuil is perfect aangereden, drogestof gem. 40 procent en band aan band met enkellucht en cs aangereden. Met oude wagen nooit problemen, maar dit rem mechanisme hangt slechts 15 - 20 cm boven de grond en werkt als een soort cultivator tand. Aan de voorkant hebben ze niet voor niets een zwaar stuk ijzer als bescherming van het mechanisme gemonteerd.
Dit is een constructie fout in mijn ogen. Dat mechanisme hoort naar boven gemaakt te zijn, maar dat is lastig vanwege bladveren en stuuras.
moarten
Dat zal niet mee vallen... je hebt erg weinig ruimte tussen de remtrommel en de bladveren.
Aangezien het ook nog een gestuurd tandem is past de rem hevel niet daar boven
CaseCS130
@moarten Nee, dat had ik al gezien dat het niet makkelijk is. Anders hadden ze vast ook niet voor deze oplossing gekozen. Toch zal het anders moeten, dit geploeg is onacceptabel. Vervelend, want zal het zelf wel weer mogen oplossen.
@CaseCS130 Bij onze Bergmann zitten de remcilinders bovenop vrij ver in het midden van de as, en zitten ze met bowdenkabels met de hevels verbonden die rechtop aan de trommel zitten. Mss is dat hier ook wel zo te maken?
CaseCS130
@MaartenMandemaker Zou misschien kunnen idd. Mocht je eens in de positie komen om er een foto van te maken, dan graag.
hobbyboer
@CaseCS130 Ik neem aan dat het bij de voorste as wel goed zit?
Dan is het ook nog een mogelijkheid om alles wat in de weg zit bij de achterste as er af te halen en met 1 rem-as verder te rijden.
CaseCS130
@hobbyboer Heb ik ook aan gedacht. Voorste as zit inderdaad goed gemonteerd. Zou je de remkracht niet missen? Of problemen krijgen bij een eventueel ongeluk?
hobbyboer
Quote @CaseCS130:
Zou je de remkracht niet missen?

Ik niet 😉
Haha, nee ik denk dat het mee valt.
Wij hebben ook jaren rond gereden met een tandemas-opraapwagen die maar op 1 as geremd was (was origineel zo).

Als je niks hoeft af te slijpen, kun je het toch gewoon proberen. Als het jou wel tegen valt schroef je de boel er weer onder.
Ik vraag me ook af of het de bult oprijden merkbaar lichter gaat als dit ijzer niet meer door de bult ploegt. Komen er echt hele grote bulten gras voor te zitten?
CaseCS130
@hobbyboer Ja ding gaat er vooral achteruit als een woelpoot doorheen. Dat duwt zeker zwaarder, hoeveel is moeilijk meetbaar. Ook der ergernis van een nette aangereden bult die opengereten wordt telt mee.
Komende winter maar eens kijken of het op te lossen is. Anders moet er maar een zeven wielig custom made onderstel onder 😉
Baltus_steyr
@CaseCS130 volgensmij heeft onze taarup ook maar een geremde as. en dat werkt wel super als je een volle vracht hebt!!!
maggi
Je stuurcilinder zweet ook al 😉
CaseCS130
@maggi Leiding werk was inderdaad niet allemaal goed vast gedraaid onder de wagen. Rem slangen lekten ook.
newholland6640
Je kunt eerst toch gewoon even proberen hoe hij met 1 as remt? 2 slangen even afdoppen lijkt me een kleine moeite.
newholland6640
Je kunt eerst toch gewoon even proberen hoe hij met 1 as remt? 2 slangen even afdoppen lijkt me een kleine moeite.
mdoornekamp
De schuitemakers van 10 jaar geleden hadden ook alleen de voorste as geremd. Bij mijn Strautmann zitten de remcilinders aan de voorkant van de as, vlak bij het wiel.

Die van mij heeft boegie tanden. Dat is met 1 lang bladveer pakket van as naar as. Dat pendelt makkelijker over de bult dan met 2 bladveren met een kantelstuk zoals bij Pottinger.
CaseCS130
@mdoornekamp Van de week op ATH maar eens een rondje onder verschillende machines door kijken hoe die het opgelost hebben. Schuitemaker heeft een heel ander tandem heb ik wel gezien. De oplossing van Bergmann zoals MaartenMandemaker die hebben lijkt wel goed maar zal niet heel gemakkelijk worden te maken.
En anders maar op 1 as remmen inderdaad, daar ben ik ook niet heel angstig voor als je kijkt hoe zwaar dit tandem is uitgevoerd.
fendtboertjes
Hoe heb je het uiteindelijk opgelost?ben wel benieuwd eigenlijk 😄
CaseCS130
@fendtboertjes Niet 😉 Het zit nog steeds zoals het zat. Enige oplossing die ik tot nu toe kan bedenken is de hele remmerij van die as afslopen, maar dat vind ik wat zonde.
marcford
En wat @newholland6640 zegt dan? alleen de slangen er even afhalen bij 1 vracht? als het wel bevalt bout je er alles onder weg
CaseCS130
@marcford Dat zou goed kunnen inderdaad, over de remkracht ben ik ook niet erg bang. Maar goed, ze hebben het al over keuringen van trekkers en aanhangers, dan mag je vast niet met gesloopte remmerij rondrijden.
Ik weet het nog niet, heb nu eerst het tandem naar achteren geplaatst voor meer oplegdruk. Dit jaar was de eerste snede ook vrij zwaar, de bult was nu zo hard dat de remmerij de kuil niet eens raakte.
marcford
@CaseCS130 aha, ja ze worden steeds erger daar in den haag, scheeld dus toch met een andere trekker ervoor misschien, zit die ook lager in de trekhaak ofzo dat die van achter meer omhoog komt? of had je onderstel met 1ste snede al naar achteren?
CaseCS130
@marcford Nee, tandem na de eerste snede verplaatst. Met andere trekker ervoor lukte het nog niet. Eerst dit maar proberen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Pottinger europrofi ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!