Schlüter geht stufenlös mit Euro Trac!Na 15 jaar verscholen geweest te zijn, eindelijk terug onder de mensen! Een verrassing vond ik het in ieder geval wel, toen ik deze trekker zag staan op de MB T

Schlüter Eurotrac 1000 CVT

Schluterfan
Schlüter geht stufenlös mit Euro Trac!

Na 15 jaar verscholen geweest te zijn, eindelijk terug onder de mensen! Een verrassing vond ik het in ieder geval wel, toen ik deze trekker zag staan op de MB Trac Feldtage in Nordhorn.

De 1000CVT was de kleinste Euro Trac die Schlüter bouwde. Het bleef echter bij een "einzelstuck". De trekker is gebouwd om de versnellingsbak, een Hurth riemband vario transmissie uit te proberen. Het principe is ongeveer het zelfde als dat uit de Daf Variomatik auto's, die even snel vooruit als achteruit konden rijden. Ook de vooras komt uit het huis Hurth.

Uit het proberen bleek dat de versnellingsbak niet voldeed aan de eisen. De trekker belande bij Hurth aan de kant. Er was zelfs sprake van verschroting. Zover kwam het gelukkig niet, de handelaar wou toen de trekker niet zo meenemen, omdat er nog olie op de versnellingsbak en motor was, en dat er nog wielen onder zaten. Zo bleef hij daar nog even staan. Tot de vorige eigenaar van de trekker dat te horen kreeg, en zich aanbood als eventuele koper. De Schlüter werd gered van zijn dood, en kon aan een nieuw leven beginnen op een landbouwbedrijf in het midden van Duitsland als ik het goed heb. Volgens bronnen zou er ook een frontlader gemonteerd geweest zijn. Echter na een kleine 300uren, als de urenstand op de teller klopt, begaf de bak het, en kwam de trekker terug aan de kant te staan.

Na vele jaren van stof vergaren, en na het sterven van de voormalige eigenaar, kreeg de trekker terug een nieuwe eigenaar. Reden deed de trekker bij aanschaf echter niet. Tot verrassing van vele (Schlüter) liefhebbers stond de trekker, rijklaar op het treffen in Nordhorn. Nuja, rijklaar, vooruit rijden wil hij ondertussen wel, achteruit schijnt nog een probleem te zijn, @Schlütermarco?

Andere technische informatie. Jaren werd beweerd dat er onder de cabine een 4 cilinder MAN "unterflur" motor lag, tot dat er dit jaar een foto op het internet terecht kwam, van wat er werkelijk onder de cabine verscholen zit, een staande MAN 6 cilinder van 100pk. Het was wel de bedoeling, dat als de trekker eenmaal productierijp was, dat er een 100pk 4 cilinder onder de cabine kwam te liggen. Zo kon ook de cabine lager gebouwd worden. Uit een folder blijkt dat Schlüter 3 of 4 trekkers met CVT wou uitrusten, 800, 900, 1000 en ik dacht ook 1100. Zo ver kwam het niet, de modellen die op de markt kwamen waren 1300, 1600 en 1900, met de door Schlüter ontwikkelde "LastSchaltung", beter bekend als "LS".

Jammer dat het nooit zover gekomen is.

Reacties

Niels OM
@Schluterfan Mooi verhaal, gelukkig is deze trekker goed bewaard gebleven 😉
SchluterMarco
Quote @Schluterfan:
Nuja, rijklaar, vooruit rijden wil hij ondertussen wel, achteruit schijnt nog een probleem te zijn

Ik heb de Euro Trac zaterdag zien rijden, en ik heb de eigenaar ook gesproken, hij heeft de deksel van de bak gehaald en hij weet nu wat het probleem is.
Door een nieuwe afdichting te monteren kan de Euro Trac nu weer langzaam vooruit rijden. Er is nog een grotere lekkage bij een as, of de as gebarsten is of dat er alleen een nieuwe afdichting in moet kan hij zo niet zien, daarvoor moet de hele bak uit elkaar. Daarvoor was geen tijd meer voor het treffen in Nordhorn.
David Bakker
Het blijven toch intresante trekkers die schluters
johnymf
@SchluterMarco: Gaat hij de trekker ook opknappen nog of alleen het spatbord herstellen dat beschadigd is?
En de grote vraag is natuurlijk ook gaan we m meer zien op treffens in de regio van Nordhorn of toch meer aan de kante van München?
Ik moet zeggen dat ik heel erg verast was nadat @Schluterfan mij het smsje stuurde dat de trekker daar stond! En dat ik geen minuut spijt heb gehad om in de auto te springen om daar nog te gaan kijken (we waren in Kirchlengern häver en was toen ongeveer een uur rijden dus het was te doen 😛 )
ford5000
Dus eigenlijk was niet de Mali Li-Trac 300 de zeldzaamste trekker op de show, maar deze.
Ik heb hem ook op de foto gezet.
SchluterMarco
@johnymf
Ik heb hem niet gevraagd of hij hem helemaal gaat restaureren, het is wel de bedoeling om de bak binnenkort te repareren.
De eigenaar komt uit de buurt van Hannover, hij is ook de eigenaar van de Mali Trac. Ik denk dat we hem wel vaker gaan zien.
schluterman
@SchluterMarco
Het is wel te hopen.
Schluterfan
@SchluterMarco

Toen hij net gekocht was, was er sprake dat ze alleen het rood gingen herdoen, het grijs hier en daar wat opfrissen en het gewicht er terug op monteren. En natuurlijk de versnellingsbak herstellen.
dickt
Ik, SchluterMarco en JD3010 hebben dit object verplaatst van Tractoren Schlüeter Eurotrac (Poseren) naar Tractoren Schlüeter Eurotrac 1000 CVT (Poseren)
Schluterfan
@mf 6150

Mijn geldbeugel voor Schlüters is voor het moment leeg 😛.
mf 6150
@Schluterfan
Haha, ok. Wat is deze schluter nou ongeveer waard? Die man had ook nog een schluter super 2000 TV-LS vario staan:

Wat is deze waard?
mf 6150
Ik vind die Schluter machtig mooie trekkers, erg jammer dat ze niet zo veel zijn gemaakt 😞
Schluterfan
@mf 6150

Deze staat niet meer op de site vermeld. Ik weet niet of hij nog te koop is. Waarde, kan ik geen cijfer op plakken. Weet wel wat hij er voor wou in 2013. Weet niet of de prijs nog het zelfde is indien hij nog te koop is.
mf 6150
@Schluterfan
Hij staat er wel: angebote-1e in de rij. Oh ok.
Schluterfan
@mf 6150

De Euro Trac is te koop ja, maar die 2000 word niet meer van vermeld, dat wou ik bedoelen 😉.
mf 6150
@Schluterfan
Oh zo, die is al een tijdje niet meer te koop, heb je hem toen ie te koop stond gezien? Zijn er maar 2 van toch?

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Eurotrac 1000 CVT ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!