Foto van een Pottinger europrofi. Tandem 35 cm naar achteren verplaatst voor meer oplegdruk. Kijken of dat genoeg helpt.

Pottinger europrofi

CaseCS130
Foto van een Pottinger europrofi. Tandem 35 cm naar achteren verplaatst voor meer oplegdruk. Kijken of dat genoeg helpt.

Reacties

deutz dx 470
Quote @CaseCS130:
naar achteren
om beter de kuil op te komen of waarom?
CaseCS130
mdoornekamp
@CaseCS130 dit gaat wel flink helpen. Ik heb het bij mijn vorige strautmann ook gedaan. Maar niet zo veel als jij. Wel je dissel en frame in de gaten houden bij zwaar gras. Ik denk dat je zo een ton extra oplegdruk hebt zo. Je merkt het ook wel als de knikdissel niet meer omhoog wil. Dat hadden we bij de oude Krones ook vaak. Bij die Krones braken dissels en chassis ook regelmatig.
velsje
@CaseCS130 Dat scheelt zeker een bult. Wij ook gedaan. Eerst bij onze oude mengele ladewagen. en later bij de claas ladewagen. Waar we eerst op een 1 meter hooge kuil niet meer op kwamen. rijden we nu gewoon een kuil van 4 meter hoog over heen 😄 en dat terwijl we de as maar 20 cm naar achteren verplaatst hebben 😉
CaseCS130
@mdoornekamp Maar even zien hoe het gaat. Heb het nu zo gemaakt dat ik kan variëren tussen de 25-50 cm. Als dit teveel is kan die dus weer een stukje terug. Ik schat ook ongeveer een ton extra oplegdruk. Maar had nu wel erg weinig bij volle wagen, trekker stond op het beton al te slippen.
Wat zeg je van de verhouding als je puur naar de foto kijkt? Zo op het oog zit er nog voldoende lengte achter het middelpunt van het tandem.
CaseCS130
@velsje Ja, was er ook flauw van. Laatste meter van de bult telkens met halve tot tweederde volle wagens gereden. Kont gewoon leeg zeg maar, dan tokkel je er zo bij op. Maar goed, schiet niet op natuurlijk en dan had ik ook wel een kleinere wagen kunnen kopen.
mdoornekamp
Jouw tandem staat nu wel achter het midden net als deze Krones waar ik het eerder over had. Met deze Krones reed je ook elke bult zo op tot 4 m hoog. Ik vind dat jij hem wel aardig ver terug hebt staan. Gewoon in het midden is ook wel aardig goed. Je laadt voorin altijd meer en je invoer unit weegt ook heel wat. Ik wou mijn nieuwe Strautmann ook terug zetten, maar durf het toch niet echt aan. De mijne staat ook aardig in het midden, terwijl oudere types verder naar voren stonden.

Ligt er ook aan of je een automatische afslag op de klep hebt als ie vol is. Bij Strautmann kun je de bodemketting gewoon weer aanzetten als hij tegen de klep zit.

Heb je ook disselvering? Die gebruik ik altijd bij dikke vrachten. Of gewoon iets rustiger rijden over hindernissen. Heb je hem trouwens op de kipperknobbel of zwaaiende trekhaak?
+1
CaseCS130
@mdoornekamp puur naar de bak gekeken zat het middelpunt zelfs het tandem zelfs voor het midden van de bak. Nu een stukje erachter idd. Onze Krone had dat net als hij jou ook, reed ook bij elke hult omhoog met een trekker die bijna twee ton lichter was.
Duport zei ook max 25cm,maar ik was weer eigenwijs.
CaseCS130
@mdoornekamp dissel vering gebruik ik meestal wel idd. Grote verschil met de Krone is dat de Krone bij minimale druk op de achterklep het bodemketting al liet stoppen. De pottinger stopt pas wanneer de klep iets open drukt, maar dan zit hij achter ook al even vol als voor.
mdoornekamp
@CaseCS130 OK. Gewoon proberen nu dus. Ik heb meestal ook wel 600 kg voor op de trekker. Heb ook wel eens gedacht aan wielgewichten achterin.

Tandem naar achter is het mooist, ook in het land. Als je wagen het maar hebben kan. De grote Pottinger Combiline wagens hebben het tandem wel ver naar achter.
newholland6640
En hoe bevalt het??
CaseCS130
@newholland6640 Gaat goed, veel meer druk op de trekker. Bult is nog niet op maximale hoogte dus nog ff afwachten. Maar het scheelt sws veel.
Hurli356
@CaseCS130 Nog steeds tevreden? Of toch wat verder naar voren gezet
+1
CaseCS130
@Hurli356 Nee, gaat prima zo. Niks meer aan doen.
newholland6640
@CaseCS130

Oke goed om te horen. Voldoet tot nu toe aan de verwachtingen dus.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Pottinger europrofi ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!