Zelf zodebemesten

Hallo

Ik zat te denken om zelf te gaan zodebemesten. mijn vraag is of dat wel uit kan en of er veel onderhoud zit aan mesttanks. wij moeten 30 grasland bemesten. als we dat laten doen zijn we 3800 euro per jaar kwijt. een trekker hebben we wel, ik zat te denken aan een 8 kuubs tank met een 6 metr bemester.

Deel dit topic

Reacties

coenvaltra
7-8 kuubs kost geen drol 2e hands
dx11
Hangt er vanaf wat je eisen zijn.

Een oude tank met een 3 meter bemestertje kost je ook niet het meeste.

Wil je nieuw tank dan hangt het wederom van je eisen af, maar dan moet je wel even serieus gaan rekenen
boer
Jaa best leuk maar kan vaak niet uit een tank hebben bij ons kan het eigenlijk ook niet uit maar we hebben hem staan omdat ik het zelf heel mooi werk maar zoveel gebuiken we hem niet met februarie is het eerst sleepslanen en na de eerste snee is het nog een keer sleepslangen en dan nog is in de zomer doe je het is zelf dus ja kan het dan wel uit je hebt er wel en zooitje gasolie heb je nodig
Case-IH Fan
Misschien is huren ook een optie. ik weet niet precies hoe duur dat is.
coenvaltra
Zolang je niet een tank neemt met te veel toeters en bellen kan het zowizo wel ongeveer uit volgens mij
janwilleboer
De tank mag wel tweedehands zijn ik heb zelf ook gekeken op internet, zo'n tank kost ongveer 13000 euro.
coenvaltra
Nieuw zonder bemester jah, op inter net zijn zat te vinden die goedkoper zijn, en de prijs die er bij staat is de VRAAG prijs kan er wel wat af, mechanistaie bedrijfen zijn lang blij dat dat spul weg is staat de wereld aan 7-8 kuub te koop
Tuurlijk ga je dat niet zelf doen. Zoiets laat je toch over aan een loonwerker 😄 Daar zijn ze voor.
Kamps
Denkd at je knap moet rekenen wil je 3800 euro per jaar terug verdienen door zelf te bemesten
Als je alleen 30 hectare wil doen ben je denk wel een paar dagen zoet. Vooral na de eerste snede. De loonwerker doet het in een dag.
dx11
@janwilleboer

Quote:
zo'n tank kost ongveer 13000 euro.

traktorpool.nl/details/mesttank/…

Staat er al een hele tijd op, kan vast nog een paar 100 af.
coenvaltra
Koop je een nieuwe tank van ongeveer 25000 euro simpele tank met bemester schrijf je in 10jaar af kost 2500 euro per jaar + 5% rente 125 euro, en dan is 2650 euro per jaar aan de tank kwijt, moet je de rest verdelen aan onderhoud (heb je de eerste jaren bijna niet) en trekker en gasollie en uren.
coenvaltra
En alle jaren die je er langer mee doet dan 10 jaar is winst
ome joop
Wat wil je voor 3800 euro zelf doen dan?? Die tank van 13000 moet je al 3 en half seizoen voor werken. Jullie trekker kost ook geld, (vraag maar eens wat je er per draaiuur bij moet doen) dieselolie is duur. Je eigen uren (je kan in die tijd nuttiger dingen doen. En die koe die bevrucht had moeten worden heb je gemist omdat je op de trekker zat maarja die komt over 3 weken wel terug.
coenvaltra
Die jonge is 17 jaar, heeft ook wel een vader neem ik aan die op de koeien past, 3800 euro zijn ze per jaar aan de loonwerker kwijt, en als jij 30 ha hebt dan hebt je ongeveer 60??? koeien dan heb je echt wel tijd om strond te rijden
alhyco diver
Snel een tank kopen want zo'n tank kost zeker geen 13000 euro
voor 6000 euro vind je er makkelijk en voor zo'n 700 euro maak je een injector
jehan
Hahah dit wordt een hele leuke discussie ..mijn mening is laten doen door de loonwerker ..puur omdat die het beter inorde heefd dan menig boer ..
10 jaar tank afschrijven = €1300 per jaar
150 draaiuren diesel= 1500 liter x 0,80 = €1200
dan blijft er nog 1300 euro over waar je AL het onderhoud van moet betalen, slijtage enz enz..... succes, en ik denk dat ik met het verbruik nog erg netjes heb gerekend...
jehan
Das wel heel krap uitgerekent heersink
ome joop
De tijd zal er wel zijn ma het kan niet uit en het werk dat je maakt lijkt er vaak niet op maarja als we het zelf doen maakt dat niet uit he.
CoenNijenhuis
Scheelt wel dat je zelf eerder de wei in kunt als de loonwerker, als boeren zelf een spoor rijden geeft het niet maar o wee als de loonwerker dat doet...
coenvaltra
Een 2e hands tank van 13000 moet je niet in 10 jaar afschrijven, tenminste boekhoudkundig, in praktijd mschien wel, koop dan een nieuwe, dan heb je de eerste jaaren bijna geen onderhoud en wel garantie, en als je er met fatsoen mee omgaat kun je der makkelijk 15 jaar mee doen en ook wel langer
Janwilleboer;
wie is jullie loonwerker? misschien dat we het dan wél verstandig vinden dat je zelf gaat bemesten...
coenvaltra
Dat is onzin dat de loonwerker netter werkt dan de boer, ligt gewoon aan de boer of het netjes gebeurt of niet
ome joop
Ut is en blif prutjerieje.
anoniem
verwijderd
weurding
Jaaah, laten doen,zelf doen voor weinig = gebruikte rommel van een ander, snijmolentje dicht en slecht werkend, kop onder de stront en meer ergernissen, mooi laten doen, dus ongeveer 12/1300 kuub per jaar? niet zelf aan beginnen is mijn mening
sjonnies
Wij hebbe nu een schuitemaker robusta met 5 meter slootsmid bemester bevalt prima kosste bij me kaar 15000 euro
JD 6330
Ik zou een gloednieuwe tank kopen, 2e hands is vaak niks , je weet nooit of het ding altijd goed onderhouden is, wij hebben voor 15 jaar terug een hagelnieuwe tank gekocht veenhuis 7,5 kuub met 3 meter bemester, nu 15 jaar later is het ding nog helemaal top innodder, kan met de bemester nog wel 5 jaar rijden voordat hij op is. dit is dikke winst, omdat het een simpele tank is en niks geen luxe kan zowat niks aan kapot.
coenvaltra
Gewoon nieuw kopen, heb je geen onderhoud, als je goed mixt gaat er niks vestopt en een 7-8 kuub is 2x zo licht als eenloonwerkers tank, als je er fatsoenlijke banden onder doet rij je minder kapot!
tone29
Haha maar aan een bemester is tog elk jaar onderhoud.
reken die kosten maar mee.
weurding
@tone29

en dan verdien je er ook aan of doe je het voor de lol?
JD 6330
Weurding

Hobby noem je dat!!
jehan
Jaja die mensen die zelf bemesten rekenen zich weer mooi rijk zie ik wel weer
dx11
@JD 6330

Quote:
wij hebben voor 15 jaar terug een hagelnieuwe tank gekocht

in 15 jaar kan er veel veranderen. Misschien (hopelijk) mag je dan weer met de ketsplaat bemesten. Je bemester is dan al niets meer waard!

Als je dan een 2e handse had gekocht, dan is het zooitje tegen die tijd oudijzer, en hoef je alleen nog maar een tank te kopen!

Je weet het niet, het kan.........
coenvaltra
Hahaha met de ketsplaat, dat gebeurt nooit meer, denk ik eerder dat de tank niks meer waard is omdat alle mest word gesheiden
tone29
Jaja voor de lol en hobby!!
denk het ook wel ofnie!

wij doen het ook voor andere boeren dus!
zodoende doen wij het ook zelf thuis.
Meneer Kool
Grappig.. Ik zie o.a. mensen waarvan ik weet dat het loonwerkers zijn, het hardste bléren dat het niet uit kan.

Je moet het gewoon maar even voor jezelf bekijken. Kijk of je misschien ook ergens in de buurt een bemester kan huren. Heb je die 30 hectare weide bij huis liggen of op afstand? Bij huis ben je goedkoper uit met de loonwerker. Op afstand is het het overwegen wel waard, wegens transportkosten en de uren die de loonwerker schrijft. Je eigen uren hoef je niet te rekenen. En daar kan je de winst op pakken. Ook omdat je combinatie lichter is dan die van de loonwerker rij je misschien minder kapot. En als je nu het geval hebt dat iemand anders op de koeien let kun je rustig in de rondte kneuren. het ligt er dus ook maar aan hoeveel tijd jezelf hebt 😉 Maar goed, als je er een beetje handig in wordt heb je er ook wel plezier van.
fendt-412
Wat zijn de loonwerkertarieven dan zoal van de TF'ers hier?
anders kun je natuurlijk niet vergelijken. Rond de 2.20/kuub ofzo?

Laatst even aan het rekenen geweest, doen het hier voor 1.80 exclusief arbeid. Bij een capaciteit van 40kuub/uur is het toch zon 16euro/uur als de loonwerker voor 2.20komt.
Zitten brede en hoge banden onder de tank, en ook mooie banden onder de trekker. Mag niet klagen over het materiaal.
@Meneer Kool

Jij bent toch ook een loonwerker ?
coenvaltra
Die jonge is 17 tijd zat dus buiten school om en zen vader is ook niet de hele dag met de koeien bezig neem ikaan
JD 6330
Dx 11

je hebt gelijk maar dit noemt men ONDERNEMERSRISICO en ook al zou het na 5 jaar weer mogen dan gooi ik de bemester er toch achter heen bedoel dat simpele bemestertje van 3 meter kost zowat niks , en zodebemesten blijven wij altijd doen ook al mag het met de ketsplaat, je hebt veel minder kans op dat het gras verbrand in de zomer!!
eppo
Een dure tank kopen moet je echt niet doen want dan moet je en ook als het nat is. zoals nu met de ga ik er echt niet zelf aanbeginnen. maar straks als het land mooi droog is na de 1ste snee doe ik wel alles zelf. voor heel weinig geld kun je al een tank hebben wij rijden met een zelfbouw tank van al wel 20 jaar oud kost niks. het duurste was de bemester maar iedereen moet dit voor zich zelf rekenen en kijken waar die lol aan heeft.
tone29
Het ligt overal aan!
ook hoe de situatie thuis is.
de loonwerker is ideaal. je houd de koeien thuis in de gaten en als er grond op afstand hebt dan help je tog met aanbrengen?
jehan
Weer de opmerking je eigen tijd hoef je niet te rekenen ..grote onzin is dat ..als je tijd over hebt kun je veel beter een aantal uren in de week uit werken gaan ..zeker weten dat je dan nog meer verdiend dan zelf zodebemesten
Valtra-Fordpower
Ons materieel is afgescheven, dus betalen alleen de uren feitelijk. Bij ons kan het uit. 😛
coenvaltra
Wie wil nou iemand hebben voor een paar uur in de week op onregelmatige tijden
@jehan

En daar ben ik het volkomen met je eens 😉
me
Beetje genoemde redelijke combinatie zoals hierboven wordt genoemd ( 8 kub 6 meter ) een 10000 ex .. Kan voor sommige uit! Als je zelf beetje handig bent en je koopt iets voor minder, en weer wat van maakt dan is het natuurlijk helemaal leuk!

Bij ons kan het uit ! Rijden voor nog geen 1,50 euro de kub strond uit! Rekenen voor onszelf niet de hoofdprijs maar een 10 euro. Komt misschien omdat we goedkope trekker hebben per draaiuur. En zeer goedkope tank.
jehan
Janwilleboer als ik uitreken wat jullie per kuub kwijt zijn dan hebben jullie een dure loonwerker
@coenvaltra

Hoeft helemaal niet op onregelmatige werktijden. Dat is een kwestie van plannen 😉
jehan
@JoriskleinGunnewiek jehan is zo gek nog neet hahaha..
eppo
Maar wat ik duidelijk probeer te maken is dat sommige boeren veel stuk maken doordat ze in het voorjaar zelf willen bemesten en dat word wel eens vergeten. want er gaat niets boven sleepslang. dit is ook het enige voordeel wat ik van een agrarische loonwerker kan noemen dat wel.
coenvaltra
Is wel op onregelmatige tijden, als je kalverij hebt of een een zieke koe ofzo dan ben je niet thuis, als je strond rijd kun je op elk moment de trekker stil zetten en een kalf trekken of zieke koe behandelen
jehan
@coenvaltra ..dat zal je meevallen dat werk vinden voor een bepaald aantal uren per week als je maar wilt ..ik ben zo ook begonnen als ik tijd over had ging ik bij een aannemer hier in de buurt aan het werk ..die vond het geen probleem als ik onregelmatig kwam ..ik ging dan met de trekker naar de bouw plaats en ging dan opperen of de boel opruimen was ik er niet dan moesten de mestelaars dat zelf doen ..dit is maar een voorbeeld van mezelf ..zijn mogelijk heden zat
coenvaltra
Licht ook aan de grond soort wat je allemaal kapot rijd, het grootste probleem met boeren is het wachten tot het goed droog is en put ruimte, in maart ben je nog vroeg zat met strond rijden
jehan
@eppo sleepslang bemesten in lang niet overal het beste
me
Zijn weinig plekken waar dat kan, en ik vindt het altijd erg fijn om savonds stront te rijden .. En savonds is er in de bouw weinig te bekennen 😄! En tuurlijk, dan kan je 25 rekenen maar dat is ook niet het geene wat je over houd ..
@coenvaltra

En dan staat de trekker stil. Stil stand kost tijd. En tijd is geld. De loonwerker gaat op die momenten gewoon door.
coenvaltra
Zijn er wel, maar dat gaan vaders vaak niet doen, dan gaat de zoon dat wel doen, maar de zoon in dit geval zit neem ik aan nog op school
jehan
@coenvaltra wij hebben de ervaring dat gemiddeld genomen hoe eerder je bemest hoe meer gras je hebt
huub
Alle mensen die uren niet tellen mogen zich morgenochtend om 6 uur hier melden, overall en laarzen zorg ik wel voor..
coenvaltra
Veschild per grond soort jehan, en joriskleingunnewiek komt niet op een paar dagen aan
jehan
Hahah huub das een hele goeie
me
STilstand kost geld ja 😉! .. Scheeld dat meeste boeren toch gemiddeld een goeie trkeker hebben, zoiets kan ook prima met een inter 1056 maar dat zijn de meeste loonwerkers vergeten. En die kost geen geld als die stil staat 😄!

En 1 of 2 dagen later maakt idd geen ruk uit .. En ik bedoel werkdag is niet om 8 uur afgelopen .. als je tot middernacht rijdt 2 avondjes dan rijdt je al gauw hoop kubjes weg ..
@coenvaltra

En als de zoon van school af is en gaat werken dan ?
fendtfan16
Ik had het laten doen. over het algemeen heeft een loonwerker het spul voor elkaar dus die maakt vaak ook mooier werk. doet die dat niet dan kun je de loonwerker op de kop geven en als je dat dan nodig vindt zou je eventuele schade ook op de loonwerker kunnen verhalen. doe je het zelf en je maakt schade dan kun je er eingelijk niks mee. hebben hier ook samen met de buurman een tank en dit jaar ook zelf is beetje gedaan maar we hebben maar snel de loonwerker gebeld! ding werkte niet mooi genoeg. ik blijf bij een loonwerker.
fendt-412
Hoezo stilstand kost geld? Trekker gaat er niet meer uren door maken als jeaan het verlossen bent. Of die trekker nou op dinsdag of woensdag zn kuubs uitrijd maakt niet uit. Het uurtarief van de trekker verandert er niet van. Met mestrijden ben je toch wel flexibel.

Als je wel de tijd hebt gaat een boer nog niet op zn krukje in de stal zitten om te kijken of een koe kalft. Zoiets heb je op atentielijsten staan en dan weet je welke koe je in de gaten moet houden. Zoiets zie je ook wel aankomen. Moet een beetje de middenweg zien te vinden. Onder het vullen kun je ook nog wel kijken of een koe tochtig is.
coenvaltra
Zien ze dan maar weer, zoveel tijd neemt strond rijden niet, mijn vader heeft het ook altijd gedaan tot dat ik en me broertje het deden, stront rijden is het best te combineren met boeren werk, komt niet aan op een dag , maaien wat veel boeren ook zelf doen komt veel meer aan op een dag
me
Dan wil die zoon dat in zijn avonduurtjes ook wel effe doen .. en anders vaders zelf wel. Meeste boeren die zulke dingen doen hebben trouwens wel opvolger en rollen vaak op dat moment het bedrijf in en verhuren zich daarbij als zzper.
me
En veel hebben over structuurschade, ik weet niet of je wel eens heb gezien dat een zelfrijder mooi alles behalve rap gaat op kleine akkertjes ? .. en al gauw overlap van 5 meter heeft .. en op kopakker graag wat zode losaait ..
eppo
Achja de een die melkt liever 20 koeien meer en de ander kruipt op de trekker ieder zijn voorkeur en zo blijft iedereen ook redeneren. boeren zijn soms net mensen.
@me

Op de kopakker graag wat zode los aait ?? Met wat voor een machine komen ze dan wel niet ??
coenvaltra
20 koeien meer melken kan iig ook niet uit
fendtfan16
@coenvaltra

Quote:
20 koeien meer melken kan iig ook niet uit

want?
coenvaltra
Quotum kopen is duur
JD 6330
Gewoon zelf doen, je hebt toch een tank nodig om over te pompen dus aj daar een simpel bemestertje achter knupt blijf je gewoon goedkoper als een loonwerker!!!
eppo
Mest afvoeren voer aanslepen daarom? dus verder optimalisatie van de bedrijfsvoering en zo veel mogelijk centen binnen de deur houden.
me
En die moet je voor 2015 afschrijven ..

Verveat joriskleingunnewiek ..

Iemand enig idee wat je dan voor jezelf moet rekenen met een 100 pk trekker (inclusief man).. Neem bijvoorbeeld onze jd 6400 uit 97 ? Volgens mij zitten daar ook hele verschillen in werkelijke kosten per draaiuur en wat velen voor hun ogen hebben.
huub
Met chaffeur €35-40 per uur..
me
Ga zelf uit van 32,50 per uur.
dx11
@me

Quote:
iemand enig idee wat je dan voor jezelf moet rekenen met een 100 pk trekker (inclusief man)

10 euro afschrijving, 10 euro diesel, en jij nog een tientje.

Edit, telaat, maar het klopt dus ongeveer wel.
@me

Dan moet die gene die daar mee rijdt, een schop onder zijn *loten krijgen. Want kwaliteit staat wel bij meeste boeren hoog in het vaandel.
janc
Wij doen het zelf voordelen als de koeien buiten lopen doe je gauwer een perceel dan als je het laat doen want dan laat je ze niet voor 2 ha komen
wij hebben wel nieuw gekocht
bemester is nu nieuwe platen en pomp in/op de verdeler + mesjes gekomen verder weinig onderhoud gehad in 10 jaar
valtradriver
@huub neem aan dat het met dit "vrijwilligersbaantje" maar om 1 ochtend in de week gaat 😉
huub
@valtradriver

Ik kan nog wel meer klusjes bedenken..
coenvaltra
Ik denk niet dat de loonwerkers het met de boeren eens gaan worden over dit onderwerp, je moet voor jezelf rekenen of het uit kan of niet, voor veel boeren is op je eigen land aan het werk wezen 1 van de mooiste dingen die er is vooral naar een lange winter, veel geld zal je er in ieder geval niet aan veliesen.
Meneer Kool
@JoriskleinGunnewiek

Jazeker.. Maar niet in die tak van de sport 😉 Maar vind het wel typerend als ik de reacties zo lees 😉 Maarja. laat het lekker luchtig.. ik kan er wel om lachen 😛
interpowerrr
@dx11

afschrijving, diesel, uurloon 30 euro?, en onderhoud, slijtdelen dan???? of een band stuk rijden????
valtradriver
@huub klusjes......tja ik kan me voorstellen dat we je nog het één en ander 'voor' moeten doen dit i.v.m. met je nieuwe hobby (heb jarenlang ervaring...) 😄
coenvaltra
Bant stuk rijden is van het slechste geval uit gaan , dat moet je nooit doen 😃 slijt delen komen naar 10 á 15 jaar pas als je nieuw koopt onderhoud is eerste 5 jaar allen vet en olie en mischien de 5 jaar daarop ook mischien ook niet
Of dat een aandrijfas afbreekt bij de mestpomp.
jehan
@valtradriverhahahaha ik denk dat huub zich er mee red
Wat me ook vaak opvalt is dat de boeren die het hardst schreeuwen: de loonwerker laten doen, eigen uren rekenen enz. er altijd bij staan te kijken als de loonwerker bezig is, dus met inkuilen constant zitten te ruiken en te voelen aan het voer enz. Dan denk ik ga dan ook iets anders doen, je had zelf ook op die trekker kunnen zitten. En als je de kwaliteit van het voer wilt zien dat zie je nergens beter dan dat je zelf aan het oprapen bent.
ljdekker
Bij ons kan het wel uit, daarom hebben we ook nog een andere gekocht. Het is per bedrijf verschillend, maar in het geval van Janwilleboer zou ik er zeer sterk over nadenken om het niet te doen. Als je het goed wilt berekenen moet je de trekker en jezelf ook rekenen. Voor € 3800 wat je anders kwijt zou zijn aan de loonwerker kun je zelf weinig beginnen.
ljdekker
@Masseyfergusondriver of boeren die met de loonwerker mee gaan op de trekker:P
Haha ja die heb je ook hoor! gaan ze de hele tijd mee met mesten, de natte plekken aanwijzen.
jehan
Boeren die overblijven zijn naar mijn idee toch de boeren die zelf weinig trekker werk doen en het meeste door de loonwerker laten doen ..dus de echte koeieboeren
coenvaltra
Wij hebben ook een nieuwe gekocht dus ook aan het rekenen geweest maar het kan bij ons makkelijk uit, 2 snotneuzen thuis lopen die 'niks'kosten 😃 familie mexicanen noemen wij dat, maar als er betaalde arbeid op zit kan het bij ons nog wel uit, 3500- 4000 kuub per jaar, vorige tank heeft 15 seizoen gedraait laatste jaaren paar keer bemester aan gelast maar niet echt kosten gemaak, 1 keer schoepen vervange
dx11
@interpowerrr

Quote:
, en onderhoud, slijtdelen dan???? of een band stuk rijden????

Ja, hoe wil je dat rekenene? wij hebben een trekker die rijd na 45 jaar nog op zijn eerste koppeling, en zijn 2e set banden.......

Maarja, je hebt gelijk, dan doen we er 2,5 euro bijop. 😉

Dan kun je elke 2000 uur een nieuwe koppeling en nieuwe banden halen 😛
huub
@valtradriver

Ik heb de dame in kwestie nog niet horen klagen..
ljdekker
@jehan dat ben ik niet met je eens
jehan
Haha huub en heefd die dame in kwestie veel ervaring
jehan
@ljdekker dat mag
huub
Daar is ze druk mee bezig Jehan 😃
coenvaltra
@jehandenk dat het percentage machine boeren/ koeien boeren/ en alletwee gelijk blijft met wat het nu ook is
JD 6330
Jehan

bij mij zijn de boeren die overblijven KOSTPRIJSBOEREN je kunt wel een echte koeienliefhebber zijn maar daar kom je er niet, je moet alles meenemen op het hele bedrijf, vee, machines, huisvesting, etc
interpowerrr
@JD 6330

kostprijsboeren, kunnen rekenen en gaan niet zelf liggen prutsen met stront!

vraag de boekhouder maar wat de kostprijs is van zelf bemesten! daar schrik je van!
Wolf_miniatuur
Wij hebben ong. 16 ha en doen het zelf,

1. de loonwerker doet het op ZIJN tijd
2. bij ons is het tusse de schuren/putten aardig krap
3. 2dehand 6 kuub tank + tobroco kost niet veel..
MaartenMandemaker
Beetje domme reactie interpower
jehan
@Wolf_miniatuur jaja een tobroco now zeg daar noem je wat
jehan
Nee maarten das geen domme reactie ..als boeren het zelf uit rekenen kan het altijd uit ..als je het de boekhouder laat uitrekenen kan het nooit uit
MaartenMandemaker
Mooi simpel en onderhoudsarm jehan.
huub
@Wolf_miniatuur

Quote:
1. de loonwerker doet het op ZIJN tijd

Een loonwerker heeft zoveel capaciteit dat het altijd past 😉 Zelf ben je niet flexibel omdat het vaak ontbreekt aan capaciteit..
@MaartenMandemaker

Onderhoudsarm ? Elke machine heeft onderhoud nodig. Leg eens uit ?
jehan
Damwantplaten bemester zeg die tobrocos ..die dingen zouden ze moeten verbieden
anoniem
verwijderd
JD 6330
Interpowerr

Prutsen met strond??
Het is niet alleen de loonwerker die professioneel kan zodebemesten, boeren kunnen het ook, en daarbij heb ik de boekhouder niet bij nodig kan zelf wel uitrekenen dat ik er veel geld mee kan besparen.

Heb een 7,5 kuub met een 3 meter bemester van 15 jaar oud en doet het nog steeds prima , hoe meer ik mijn trekker gebruik hoe efficienter hij is en dat met zon goedkope tank waar niks geen poespas op zit is dat gewoon stukken goedkoper als de loonwerker, je kunt tenslotte zelf bepalen wanneer het gaat gebeuren en niet als het niet kan.
ljdekker
Het is van alles wat, als je alleen maar inzet op fokkerij en de rest laat verloederen dan wordt het ook niet wat. Je moet gewoon op alle punten scherp blijven!Je wordt er ook niet rijk van, eigen mechanisatie. Als het door mekaar ook maar geen geld kost is het mooi zat.
@ interpower, kosten van bemesten kun je zelf ook wel uitrekenen.
MaartenMandemaker
En waarom zou het niet uit kunnen? Denk dat dat voor ieder bedrijf heel verschillend is. Wij hebben ook nog vrij veel transport en dat is voor een loonwerker gewoon duur. En als ik de prijzen hier zo hoor, dat is nog behoorlijk meer als wat wij hebben gerekend toen wij onze tank kochten 7 jaar geleden.
coenvaltra
De boek houdingen waar meneer inter power in heeft gekeken zullen warschijnlijk op 1 hand te tellen zijn en anders wel op 2, ik denk dat bij bijna alle boeren die al meerdere jarenzelf uitrijden het wel uit kan anders doen ze het niet
MaartenMandemaker
Hebben nog geen onderhoud gehad aan de tobroco in 6 seizoenen.

Kan het dan te goedkoop ofzo Jehan en rj dat jullie zo zeiken op een tobroco 😄
coenvaltra
Zolang je nog met een tobroco mag strond rijden is der niks mis mee gras groeit er wel om
fendtjuh
Onbekend maakt onbemind Maarten... Denk dat als je zoiets heb zien werken het zeker wat is, lijken mij geen verkeerde dingen.

Mooie discussie hier weer 😃

Of het uit kan of niet ligt geheel aan de situatie. Soms kan je wat goedkoops op de kop tikken en als je niet voor ieder wissewasje naar de dealer gaat en een beetje geluk hebt kun je er best wat mee verdienen.

Rijk zul je niet worden, maar dat wordt je van boeren sowieso al niet 😃
interpowerrr
Meeste boeren kunnen het niet zeggen wat het hun zelf kost, ze hebben er hobby aan en dat mag vind ik.
als de loonwerker net zulke kostprijsberekeningen maakt als menig boer bij dit topic, zijn ze met 2 jaar bankroet!!!!!!!!
coenvaltra
@fendtjuhdat is wijze praat
anoniem
verwijderd
fendtjuh
Waarom zou je perse alle mest echt IN de grond willen hebben? Plus dat je op de klei echt niet de mest in de grond krijgt in de zomer, dan mag je wel zoveel druk zetten dat je de tank optilt. En dan heb je een week later een scheur van 3cm breed.
coenvaltra
Op klei zitten er als het droog is sowiezo al scheuren in de grond 😃 waar je je fiest ik kan parkeren
Wolf_miniatuur
@huub

Quote:
@Wolf_miniatuur

Quote:
1. de loonwerker doet het op ZIJN tijd

Een loonwerker heeft zoveel capaciteit dat het altijd past Zelf ben je niet flexibel omdat het vaak ontbreekt aan capaciteit..

als je zelf 1 dag van tevoren zeg: ik ga gieren, dan kan dat. de loonwerker komt de volgende dag echt niet..

verschil moet er wezen, ook in injecteur..
Deur324
Weet je wat je het beste kan doen www.traktorpool.nl en kijken wat er allemaal staat. hebben wij onze tank ok vandaan. ik denk als je een beetje tank wil met 6 meter bemester toch wel naar de 10000 euro of 12000 euro gaat.
obelix
Volgens mij kun je voor dat geld niet veel zelf doen, gewoon laten doen door een loonwerker en blijf bij de koeien daar verdien je meer aan.
fendtjuh
Jawel hoor Wolf_miniatuur, een belletje naar de loonwerker en klaar! Bovendien ook al zijn ze een dag later, de capaciteit is vaak een stuk hoger dus dan ben je uiteindelijk gelijk klaar...
GijsMF
Nog een 8 kuuber nodig? Nog 1 seizoen en we gaan wat nieuws zoeken:
maartendankers
Ach als je het spul beter voor mekaar hebt dan de loonwerker. Waarom niet? 😃
DESLAGERURRE
Ja jij wel :lol:
me
Mensen roepen hier veelste hoge prijzen, rekenen zelf voor trekker en man 32.50 .. moet wel alles tegenzitten wil je die kosten halen. want onderhoud en reparatiekosten zitten bij ons gemiddeld op 1 euro per draaiuur. Laat nou keer tegenvallen en 2 gloednieuwe voorbanden opkomen en 2 of 2.5 euro rekenen is het veel!
wiegehts
@me

kom jij maar bij ons dan voor 32.50 met trekker en jou zelf er op. Ga je zien he
flyinghollander
Dat bedrag wat ik zag staan kan je het zelf niet doen. Maar als iemand het graag wil kan ie vaak wel zo rekenen dat het uit kan.
En afschrijving is altijd max 8 jaar en op tweehands weer minder. En dit heeft invloed op je belasting betalen en zeker als je meer rekend dan mag gaat dit je belasting kosten. Is het je hobby dan mag het vast wel geld kosten.
Deur324
Ik weet wel dat ze bij ons, een klein loonwerkertje met een 5 kuubs tankie die vroeger altijd bij ons kwam 2,50 per kuub rekende. en de loonwerker met sleepslangen vroeg altijd iets van 300 euro per uur, maar dat weet ik niet zeker. Wij hebben gelukkig een tank met nieuwe 8000 liter pomp op de kop zien tikken en voor ons is het rendabel want na dit seisoen hebben we de tank eruit oftewel dat heeft 2 jaar geduurd dus dat is nog makkelijk te overzien. Als je een eigen tank hebt gekocht kunnen er ook altijd mensen zijn die aan je vragen of je ook voor hun wilt uitrijden, dus daar kan je ook gewoon voor rekenen en dan gaat het ook weer wat sneller om je tank eruit te halen.
flyinghollander
Trouwens als je de vraag hier al steld betekend dat je nog niet eens zelf hebt berekend, dus beetje onserieus.
valtradriver
@rj

Quote:
Ik zeik op zo'n golfplaat omdat het appels met peren vergelijken is. We hebben het over ZODEBEMESTEN, daarbij breng je ALLE mest IN de grond.

Rj bedoel jij niet een Simco,dan ben ik het met je eens maar een tobroco moet toch zeker 3 cm de grond in kunnen,het is alleen de vraag of de in meeste gevallen boer zelf dat ook doet/wil!!
Maar heb er genoeg gezien die net werk leverde,maar dat ligt wel aan je instelling als gebruiker!
2 straffe veren/element,goede sproeiverdeler,max gift van 20/25 m3.
valtradriver
@Deur324

Quote:
die vroeger altijd bij ons kwam 2,50 per kuub rekende.

Met grote kans dat dat nog guldens waren!
fendtjuh
@Maarten, niet zo pochen jong 😉

@Thom, vanuit de kroeg maar achter tf gerold? 😃

Ochja je kan altijd rekenen dat iets uit kan of niet uit kan! Beetje creativiteit.

@Deur, jij kan wel mooi zeggen dat je dan voor iemand kan gaan mestrijden maar je moet je hoofdtaak wel in de gaten houden, gaat om de koeien, als jij de hele dag op de trekker wil zitten moet je maar loonwerker worden.
me
Ach soms moet je wat, denk ga is effe kijken 😉!

Ja ik denk dat dat kosten zijn als je voor jezelf 10tje pakt .. En dat je voor dat geld ook prima een trekker kan rijden van 100 pk. Wel is waar geen nieuwe maar toch!
valtradriver
@huub

Quote:
Ik heb de dame in kwestie nog niet horen klagen..

Ben je bij deze dame 'in opleiding' vast een goede (eerste 😉 ) leermeester há há
Ja dan kunnen we verder weinig doen,voeren laat je doen en melken doe je graag zelf....
janwilleboer
Deze berekening heb ik gemaakt:
brandstof: 724 per jaar
onderhoud trekker: 500 per jaar
onderhoud bemester: 600 perjaar
afschrijving mesttank: 1400 perjaar
uren: 300 euro
totaal:3524 euro
hierbij zitten de uren nog in dus dit betekend dat je ongeveer 300 euro winst zit. en als de tank afgeschreven is worden de kosten nog minder en als je ooit de tank weer verkoopt levert dit ook nog weer geld op.
coenvaltra
Heb je ook met restwaarde rekening gehouden toen je de afschrijving berekende?
NH-Ford
Op wat voor een bemester en tank baseer je dit dan??
draaien nu 7 jaar met deze tank, en 9 jaar met bemester, ik denk dat ik in totaal maar net aan die 1400 en 600 kom, of nog geen eens..
@janwilleboer

Even een serieuze vraag;
hoeveel uren denk je er in totaal mee bezig te zijn? met an en afkoppelen/bemesten en het jaarlijks onderhoud?
Claas-JD
Ik mis de rente nog even. Maar het is heel simpel.. heb je er zelf tijd en zin in.
janwilleboer


ik heb geen rekening gehouden met de restwaarde ik denk er 70 uur per jaar voor nodig te hebben om te bemesten enzo
Dat is denk ik wel erg optimistich geschat, ik verwacht, vooral met het onderhoud erbij, dat je wel 3x zoveel tijd kwijt bent.
dan denk ik ook nog dat je dieselkosten veel hoger zullen zijn. en als je 1x in je leven een pomp kapot draait en om de 5 jaar de lagers van de bemester vernieuwd ben je wel iets meer geld kwijt aan onderhoud.

maar wel goed dat je in elk geval wat uitrekend!

maar stel dat je er 100 uur per jaar mee bezig bent ( ik denk dus veel meer) en je verhuurt jezelf voor €20,- aan een loonwerker, dan heb je € 2000,-....en geen kosten....
of verhuur jezelf in een andere sector, dan kan het uurloon nog veel hoger zijn.
dan kun je misschien niet bemesten, maar dan hoef je ook niet zolang te rekenen of je er wat aan verdient.
succes.
maartendankers
En Bouwland dan? Moet de loonwerker daar alsnog voor komen?
Deur324
@fendtuh: ik weet niet wat jij doet na het voeren en melken en de koeien nalopen en de roosters aanschuiven en de boxen checken, maar het werk staat tussen de middag wel effe stil oftewel dan heb je tijd om bij iemand anders te kunnen mestrijden. IK zie genoeg boeren die dat doen.
Romke
Tussen de middag effe met je eigen trekker en tank naar iemand anders toe om te bemesten :? :?
dan doe je zo'n 6 tankjes en dan kun je weer naar huis, en zo elke dag??
dat is dus helemaaaal niets
fendtjuh
4 uurtjes mest rijden schiet toch niet op bij iemand anders? Dan moet het doorgaan. Thuis kan je evt tussendoor steeds wat tanken doen.

Je was me net voor Romke.
maartendankers
Boer ziet je aan komen. Elke dag enkel uurtje mest rijden en aan het einde van het liedje is alles veel te laat bemest omdat je er de tijd niet voor hebt... Als je mest rijd moet het constant doorgaan, dan moet je niet telkens moeten stoppen omdat je thuis ook moet werken...
Deur324
Nee pikies, zo bedoel ik dat niet als je vanaf 10:30 of zoiets of vroeger het ligt er maar net aan hoe snel jij bent met melken en dingen na checken enzo. Als je van pakweg 10 uur kunt beginnen en je stopt om 16:30 uur dan heb jij heb je 6,5 uur gereden dan ligt het er maar net aan hoeveel capiciteit je hebt. Maar in ieder geval je hebt dan wel een paar stukken gedaan en het is wel haalbaar. Het ligt er ook maar net aan hoe groot je eigen boerderij is en of jij een knecht in dienst heb of een zoon die graag trekker rijd en wil mest rijden bij iemand anders. Dan kan je natuurlijk al om 7 uur beginnen en om 18:00 stop je, als je dan niet tevreden bent weet ik het ook niet meer. Maar het kan wel.
me
Is net hoe flexibel je bent, denk dat jullie bedrijfsvoering daarvoor ook stuk flexibeler is als die van menig groot melkveehouderij.

Wij doen het ook nog wels voor andere, is mooi in de buurt dus ik zou hetzelfde kunnen doen. Maar doe het meestal liever in namiddag. Dan kan je idd zo uurtje of 6 doorrijden.
tone29
Tja!
tis ook een stukje eigen keuze.
maar is 70 uur niet een beetje weinig voor 1 jaar jan?
d8 dat jullie daar wel iets langer mee bezig waren voor (hoeveel) bunder?
flyinghollander
Waar is in de berekening de afschrijving van jou tractor? Ja je hebt hem al op het erf maar toch wel even mee rekenen en dan nog de rente.
Net als heersink zegt, verhuur jezelf en vang meer.
Daarnaast als het uit zou kunnen zou je het willen?
wibe
Ik denk dat he bij ons ook wel uit kan. We hebben de tank en bemesters samen met de buurman. wij hebben 25 bunder gras en 8 mais. hun denk ik ook wel rond de 25/30 gras en heel wat mais(korrel mais voor cccm/varkens, en snijmais) ook wel een 20 bunder. Dus de tank maakt de dus veel bunders, en we hebben de tank nu 10 jaar ofzo. 7 kuub met 5 meter weiland bemester en 3 meter bouwlandbemester. Hebben 1 keer een 'nieuwe' ruilpomp eropgezet, en deze winter is er een nieuwe snijmolen opgekomen. Verder hebben we weinig onderhoud, en aan de bemester is het elke winter ff alles langslopen, slangen of voetjes vervangen, evt. een paar lagers van de schijven. Dit doen we zelf op de zaterdagen of savonds. het is een hobby van ons, dus ik doe het met plezier. Dus de tank maakt veel bunders/kuubs en weinig onderhoud, dus kan wel uit denk ik. Dat is dus ook een idee, om samen met de buren een tank te kopen. Goede afspraken maken, en alle kosten, wat er ook gebeurt, delen we. Nog weinig problemen mee gehad.
tone29
Wij hebben niet eens een bouwland bemester!
wibe
Wij wel. vroeger had je van sloodsmid van die bemesters wie je kon ombouwen van zodenbemester naar bouwland, schijven eraf en tanden eraan, slangen omwisselen en klaar was je. toen we een nieuwe zodenbemester kochten, hebben we die gehouden voor alleen bouwland.
tone29
Slim!
tja eerder deden wij het met de ketsplaat. NOG idealer. maargoed wij hebben het ook al eens 1 jaar met de zodenbemester gedaan.
Deur324
@wibe: het enige nadeel vindt ik met het samen doen van een mesttank is als het februari is jullie alle twee gaan uitrijden, maar wie gaat er eerst?. Oftewel je bent altijd een beetje afhangkelijk van elkaar. En stel dat je in een bocht rijd en de tank gaat over de kop hoe ga je dat dan oplossen met het betallen van de reparaties of met het aanschaffen van een nieuwe tank?. Soms krijgen de boeren die samen doen met iets op gegeven moment de grootste ruzie's, maar dat is natuurlijk niet in alle gevallen zo maar het gebeurt wel.
me
Wibe : Zoow 😃 ! Dan zijn jullie sterk gemechaniseerd voor dat werk wibe ! Netjes voor elkaar!

Overal is oplossing voor deur324.. En hoelang rijd jij stront in februarie volgens mij is dat ook paar dagen maximaal ?
Siebenga
Laten doen is goedkoper
Romke
Zelf doen is leuker...... 😃
Valtrapowerr
@siebenga, ja kan best maar een aantal boeren vind het ook gewoon mooi om te doen.

zoals ik pas een keer las hier op tf: (bij een foto van iemand die een nieuwe maaier had gekocht) : waarom kopen jullie een nieuwe maaier? antw. mn vader en ik vinden het veels te mooi om uit te besteden.
mijn vader zegt ook: ik hoef geen duizenden geiten, ik vind het nou juist leuk om ook dat landwerk te doen (diversiteit van het vak)

natuurlijk moet je kijken naar de kosten, maar er kunnen wel meer dingen niet of bijna niet uit, maar je moet ook nog wel plezier in je werk houden!
me
Is ook net hoe alles uitkomt, soms kan je tank op kop tikken, soms kom het uit met belasting .. Een andere krijgt alles kapot! Zo is altijd wel te redeneren of iets uit kan of niet.
Valtra-Fordpower
Boer zijn is hobby, uit kan het nooit. 😄
Valtrapowerr
Ja idd @me
me
Als ik zie wat jullie voor het mesten kwijt zijn wel Valtra ford .. Als je 2 tanken per uur doet dan zou hier niet eens uitkunnen, ja hele grote tank! En geen aanschafprijs 😛!
Valtrapowerr
Voordeel van zelfdoen is: met een goede melkprijs kun je in (dit geval) in machines investeren en hoef je niet alles naar de belasting te brengen en in tijden van slechte prijzen heb je die loonwerk kosten niet omdat je zelf de machines hebt.
jehan
De doe het zelvers blijven zich maar rijk rekenen zie ik wel
Valtra-Fordpower
Bedenk ook wel dat we super land hebben, super gras, 200kuub wat er max. per keer wordt weg gereden. 😄
Valtrapowerr
@jehan, je ziet je werk nu al dalen ofso?

(iedereen gaat et zelf doen) 😃
Romke
Och het heeft bijde zo z'n voor en nadelen 😉
of het uit kan verschilt per bedrijf
me
Wat reken jij dan voor jouw valtra 6400 jehan ? .. volgens mij reken ik niet mis voor ons zelf namelijk 😄! ..
jehan
Nee hoor zie mn werk niet dalen ..hier in de buurt zijn weinig boeren die het zelf doen ..de meesten zijn zo verstandig om het te laten doen ..hihihi
jehan
Ik reken voor mn valtra plus persoon 35 euries ,,zonder persoon kom ik op 17.50 uit
me
Valtra fordpower .. Las dat jullie 2 tanken per uur deden .. dus dat is capaciteit van 11 kub per uur .. Dan wordt t wel duur als je eigen uren en trekker gaat rekenen, over tank nog niet gehad dan!
Valtrapowerr
Oke das mooi! bij jullie stikt het misschien wat minder van de loonwerkers?
Valtra-Fordpower
Als we eerst een kilometer het land in moeten on de tank te legen, heb je wel transport. en op je land ga je geen 40km/h rijden natuurlijk. 😛
jehan
Bij ons stikt het juist van de loonwerkers ..zijn bijna meer loonwerkers dan boren haha
me
35 euro per uur .. Wij huurde tot dit jaar een huurtank van 10.5 kub ( laaid 10 kub ) voor 20 euro per uur .. Ex btw ( is af te dragen ) .. Dan rijdt ik voor 55 euro per uur! Stukken dichtbij en zoiezo 3 bunder rijd ik 6 tanken per uur weg. Laat gemiddeld is op 4 tanken per uur komen. Dan koste het nog geen 1.5 euro per kub!
Valtrapowerr
@me die tank is onderhand afgeschreven en onderhoud en aantal reparaties worden door @VFp gedaan dus weinig kosten hebben ze er aan!
jehan
Wat wij wel hebben bij de meeste klanten is dat we voor een kuubs prijs gaan werken
WimBe
@Valtra-Fordpower

Twee tanken in het uur? Dat schiet niet erg op...
jehan
@me en wat kost het je als je het laat doen
Valtra-Fordpower
Ik kan nu alleen zeggen dat de Valtra momenteel in de verhuur is en dat dat meer oplevert als de prijs van Jehan 😄
Bij land dicht bij is 4 tanken wel haalbaar denk ik, als het dik moet. 😛 Dus een gem. van 3 is dan wel redelijk denk.
maartendankers
Wij werken bij "klanten" ook gewoon per kuub. En de prijs is dat afhankelijk van de afstand land>bassin.
me
Hmm. en als trekker 35 euro per uur kost en je rijd 11 kub per uur dat is 3 euro per kub. En onze tank die we nu gekocht hebben was heel stuk voordeliger als de 3 meter tobroco van valtrafordpower alleen al 😄!
Valtrapowerr
Ooh nou vind het hier al heel wat: hier 6 ong.
maar zoals ik al zei wij kunnen gwoon kiezen wie mag mestrijden 😃
maartendankers
Voor 3 euro per kuub kunen er heel veel loonwerkers rijden. Vooral bij huis.
jehan
Voor nog minder dan 3 eurie
me
Gaat niet per kub jehan .. zaten 3 jaar terug op 2.5 a 3 euro meende ik. Dan gebeurt het wel stuk netter dat dan wel. Maar 35 euro komen we niet an, doen al het onderhoud aan trekker zelf en komen per draaiuur niet hogere onderhoudskosten en reparaties dan 2.5 euro per draaiuur. Dat is zeer ruim en met eventueel nieuwe banden.
Valtrapowerr
Komop jongens, julle weten allemaal in wat voor situatie ze bij VFp boeren, hun kunnen wel alles door de loonwerker laten doen maar ze hebben 25koeien, dan zouden ze de rest van de dag uit hun neus zitten te eten. en ze doen zelf nog loonwerk
me
Bedoel het niet lullig, en op veen kan je ook niet te grote tank rijden .. Maar is best duur als je gaat rekenen .. en je kan wel uit je neus gaan zitten vreten, maar als daar meer aan verdien dan aan strontrijden dan ga ik er wel effe voor zitten denk.
wibe
@Deur324

dat wie er eerst mag rijden en wie daarna moet je gewoon plannen. hun zijn altijd met 2 man, kunnen altijd. bij ons doe meestal ik of men oom het. dan word het toch vaak savonds of zaterdags. Dus dan word het gewoon hun een paar dagen, dan wij paar dagen, en op 1 zaterdag kun je heel wat weg brengen, hebben 20 bunder om huis, en 5 op 1 kilometer. goed te doen dus.. en als er bijvoorbeeld iemand met het ding op dak gaat, en er moet een nieuwe komen, dan zou de een wel meer betalen als de ander, maar daaar komen we wel uit. Hebben wel meer machines samen, zoals de voersnijder, schaaf, 5 kuubs vacuum tankje voor overpompen ofzo, kettingzaag en wij lenen nog wel eens bij hun de opraapwagen ofzo, hun halen aan het eind van het jaar nog wel eens mais bij ons als wij teveel hebben en hun het op hebben.. dat komt wel goed 😛 maar de buren wouden toen al wel eens een grotere tank kopen, alleen hebben de afgelopen jaren een nieuwe stal gebouwd, en vorig jaar een boerderij georven, dus het geld is op. 😞 helaas, zag gister nog een heeeele mooie 9.5 kuubs schuitenmaker met zuigarm een 7 meter bemester in de agrapower staaan 😛
flyinghollander
Valtrapowerr - 24 minuten geleden

voordeel van zelfdoen is: met een goede melkprijs kun je in (dit geval) in machines investeren en hoef je niet alles naar de belasting te brengen en in tijden van slechte prijzen heb je die loonwerk kosten niet omdat je zelf de machines hebt.

Economie lessen nog niet gehad? In slechte tijden zou je de afschrijving en kosten ook nog mee moeten rekenen!
Maar ja als je iets graag wilt valt iets kroms nog recht te rekenen.
me
Mee eens ! Maar als je anders de helft moet afdragen kan wel goeie rede zijn om ergens in te inversteren wat op die manier wel ideaal is in zo'n jaar! Niet dat je andere helft niet betaald, want die betaal je ook gewoon dus die moet zich ook verdienen! Maar dat zijn wel de momenten om zoiets te kopen!
flyinghollander
Ik had liever deel schuld af betaald als er niks zinnigs was te inversteren, kan je in slechte tijden ook overleven, maar zolang er nog genoeg subsidie naar de veehouderij gaat, zitten ze wel warm. Moeten ze eens afschaffen, houd je de echte ondernemers over.
Valtra-Fordpower
Wij zitten niet op veen jah. Er wordt momenteel voor 24uur op contract buitenshuis gewerkt. Bij ons is alles afgescheven, er zijn geen kosten meer aan (behalve gebouwen) dus ja... loonwerker moet ook betaald worden, en die doet het nét iets anders dan jij wilt... Sinds we zelf zijn begonnen met kuilen hebben we minder restproduct, minder broei en een hardere kuil. En dat met eeen trekkertje van 4ton. 😄
Deur324
@wibe: hebben jullie een grote boerderij georven? want dan zou je ook die boerderij(stal bedoel ik dan) verhuren aan een andere boer als je hem zelf niet gebruikt. Dan heb je toch iedere maand een vast salaris om zo maar te zeggen en dat geld kan je dan opzij zetten om te investeren of om je gebouwen aftebetalen.
me
Idd dan is afbetalen beter idee, als je dan machines gaat kopen kan je daar ook nog eens 5% constant over betalen bij aanschafprijs. Dan ist nog moeilijker om het rendabel te maken zeker als je niet zoveel mee doet.

Valtra ford ... Om die reden doen we ook zat werkzaamheden zelf, of afgeschreven spul weer gangbaar maken en mee werken, vooral bij degelijke simpele machines.

Inkuilen gaan we denk ik nooit aan beginnen, als je ziet wat je moet doen om loonwerker bij te houden wanneer ze gang hebben, gaat het richting 20 km/h met oprapen op mooie lange vlakke stukken! Kan zelf niet een opraapwagen voor kopen, en heb je tevens maar 5 ton op de kuil ipv 13 ..
Valtra-Fordpower
Tsja 13ton op de bult.. Niet ideaal dunkt me, zakt alleem maar uit met op de kantjes rijden, zolang het zelf gaat mooi blijven doen, blijft immers mooi werk 😄
me
Sleufsilo, en verschillende aanrijdtrekkers net welke het beste uitkomt vaak ... Kuil kan in mijn ogen nooit vast genoeg zitten eigenlijk 😄!
Valtra-Fordpower
In zekere zin wel ja, maar de vork moet hm wel los krijgen 😃 En toch kan ik hm met het Fordje vaster krijgen dan de loonwerker, die meer ingericht is op snelheid.
me
Dat is waar, beetje verdelen is wel lekker 😄! En idd is allemaal op snelheid, maar daar zit ook verschil in! Maar als je 20 bunder op een dag moet wegrijden krijg je dan niet heelveel verschil in zwaarte van het gras en dan droog spul ? .. als wij smiddags maaien is dag erop schudden en snel wiersen, en dan gewoon wegrijden en niet te lang wachten want dan ist net hooi.
fendtjuh
Das hier ook zo, waait hier altijd, en alst hard waait + zon met weinig bomen ist zo droog.

@Vincent, ja als je maar blijft rijden wordt de kuil wel vast, maar als je ziet hoeveel tijd erin gaat zitten...

32,50 euro thom, tientje diesel, tientje jezelf en tientje afschrijving en 2,5 onderhoud? Afschrijving zit je dan weer vrij hoog mee, maar is 10 euro voor de diesel niet weinig? Ik schrok er laatst van hoeveel dat kreng zoop met alleen een auto ambulance erachter op de weg...
fendt-412
Bij jullie is de mogelijkheid qua opslag ook niet zo groot. Jullie kuil moet lang en smal zijn om voersnelheid te houden. Hoe meer kanten hoe meer tijd er in het aanrijden zit. Omdat de aanvoercapaciteit bij jullie lager is zit de kuil vaster. Op een kuil van 10meter breed ga je het niet winnen van een shovel qua vastrijden.
Sleufsilo is niets meer dan hol houden en aanrijden en nog meer aanrijden. Capaciteit van de machines wordt veel beter benut. Ondanks dat de verdeler bij ons meer dan genoeg capaciteit heeft met 1 ladewagen, komt de trekker er nooit weer op. Wereld van verschil, zoals ME al zegt, een kuil kan nooit vast genoeg. Blokken die we nu happen zijn ongeveer 1/3 zwaarder dan met trekker op de kuil.

En in machines investeren omdat je anders belasting betaalt? Wil best 50.000 belasting betalen als je een 100.000 winst hebt in plaats van zoveel investeren in machines die niet uit kunnen en dan 30.000 overhouden. Bij wijze van 😛
Dan zijn er wel betere dingen om in te investeren die het arbeidsgemak ten goede komen. 10x liever een minishovel, kalverdrinkautomaat of mestrobot dan een giertank 😛
me
Hmm als je dag gaat maaien en ook gewoon max capaciteit wil halen zit ik meestal op ongeveer 12 liter per uur. Als je hoop trekkers tegenwoordig ziet is dat niet zo gek veel. En met zodebemesten met huurtank (10m3) kan je net wel net niet 20 uur rijden. Dus dan zit je op 8 a 10 liter per uur. Dan pak je iets meer diesel want als die 10tje per uur afschrijft is die over 2000 uur terugverdient.. Denk dat trekker uiteindelijk nog lang niet 20 euro kost, maar dat kan ik je over paar jaar pas vertellen.
fendtjuh
Nouja precies, zo zat ik ook te denken met de afschrijving.

Valt me mee de diesel, ik had het idee dat hij op de weg 1 op 3 zoop... Uitgaande van het metertje ongeveer.
tone29
Het is eigenlijk gewoon een keuze die hij zelf moet maken. maar in de tijd dat je hem in onderhoud doet dan kost dat ook nog eens tijd want tijd is ook geld.
me
En ik reken ex btw, btw is voor ons af te dragen dat scheeld ook weer beetje dieselgeld .. Maar afschrijving van die trekkers is niet zo groot omdat die 2e hands is gekomen en oerdegelijk is .. Als er al iets kapot gaat is er nog vaak zat zelf wat aan te doen.

Toen tank ben wezen halen in friesland had ik 350 km gereden en ging er meende ik 80 liter diesel bij in ..
Valtra-Fordpower
Tsja Guido, tis af en toe nog aanpoten voordat de wagen er weer is 😃
ford8630power
Maar los van of het niet uitkan of wel, het is ook gewoon mooi werk :mrgreen:
fendtjuh
Verdeel je met de hand dan ofzo vincent? 😛

Hm das alweer 1 : 4,2 ofzo 😃

En nee klopt met de afschrijving, dingen blijven altijd wel wat geld waard. Op moment koop je een verragte 6400 met >10.000 uur ook voor 12000 euro amper. Ja oke, wij helaas niet in de BTW regeling, maakte aantal jaar terug niks uit toen we het uitgerekend hebben. Achteraf misschien toch beter wel kunnen doen.
me
Idd, en ook geheel afhankelijk of een boer ook een machineboer is. ( Deze rijden vaak 2x zoveel kubs met de helft aan kosten 😃 ) En het is mooi werk, maar moet wel uitkunnen anders is de lol er gauw af denk 😛!
me
Daarom, dus als onze nu met 7000 uur eens heel ruim 20 waard zou zijn .. dan is die over 3000 uur en 5 jaar verder nog 10 waard als die beetje netjes is ? Bedoel dat zijn niet echt hoge afschrijvingskosten van 3,33 euro per uur 😄! Neem erbij dat je 12 euro diesel in pomp en 2.50 euro onderhouds/reparatiekosten hebt .. Dan zit je overal redelijk ruim ( onderhoud misschien niet, maar diesel is ruim omdat je nooit altijd het max verbruikt ) Op een goedkope trekker van 17.50 euro per draaiuur!
ford8630power
Hier kan die tank wel uit want ik heb er wel tijd voor en we hebben 2/3e van ons land op afstand liggen.
fendt-412
Ach, en de een koopt een mooie auto en een crossmotor en de ander is liever aan het bemesten. Dat is het mooie van het vak, je kunt je eigen dingen doen 😄
fendtjuh
Tja maar anders kun je ergens anders geld verdienen Dinand 😉 Land op afstand heb je wel een punt.

Hm, kan me niet voorstellen dat je nou superblij wordt van knoeien in de stront terwijl je ook eem pilsje kunt pakken 😃
maartendankers
Maar dat is het punt juist thom, die trekker is nu geen dikke 20 meer waard.
Valtra-Fordpower
Kleine wagen is weer snel terug natuurlijk 😃
Deur324
Het ligt er maar net aan hoe je redeneert. ik zou ook niet als ik veel winst zou maken gelijk nieuwe machines kopen en vooral niet in deze tijd. Je kan nu beter een buffertje maken voor de aankomende tijden. de melkprijzen zijn nu wel aardig maar dat kan zomaar weer een klap krijgen en dat je hetzelfde gezeik hebt als twee of drie jaar geleden.
me
Nee .. ik pak 20 ruim omdat dan de afschrijvingskosten meer zijn als dat ik in eerste instantie reken .. dus zijn afschrijfkosten nog steeds lager als genoemd.. Tevens ken ik mensen die graag 20 voor die van ons willen geven maar dat doet er niet toe .. Dan hou je het op 18 of 19 ..
ford8630power
Wat dacht je van dit dan Guido, dat doe ik ook niet voor niks 😃 En mijn vader kan alles thuis toch niet alleen af dus kan dat mooi zo als oproepkracht 😉
fendt-412
Zij hebben het alleen wel druk als jullie het thuis ook druk hebben. Wat kies je dan? Thuis of de loonwerker uit de brand helpen?
Neem aan dat bij jullie ook iemand moet maaien, harken en bemesten in de piekperioden, terwijl de loonwerker ook klanten moet bedienen. In de winter wanneer het rustig is tikt af en toe een dumperklusje ook niet aan.
maartendankers
Dat zal wel goed komen robert 😉 Vroeger zal dinand zijn vader het bedrijf immers ook rond hebben kunnen zetten in drukke periodes.
me
En in overleg is altijd alles te regelen 😄! Bedoel thuis gaat voor maar vaak is er wel middenweg waardoor iedereen aan de beurt komt .
maartendankers
Tis gewoon kijken waar je het meeste verdiend 😉
Claas-JD
Thuis moet altijd voorgaan. althans eigen bedrijf lijkt me belangrijker dan die van een ander 😄
magerehein
Draai hier om de deur 80m3 per uur weg.Maal 3 is 240 euro per uur.Aan de 14 is dit jaar na 9 jaar een nieuwe accu op gekomen,anders niet.Verder bemest ik zelf voor goede kuil analyses.Dus bemesten als het er goed aan is.Lage percelen bemest hebben als het weer omslaat.Dat word door de boekhouder niet gerekend.Als er 25 eurocent voor een liter melk betaald word bemest ik liever zelf.Om op het boven genoemde nog even verder te gaan....Een één ieder rekend zich hierboven een vet uurloon toe.Dat leer je snel af met dit soort inkomsten.Vind wanneer je je zelf een uurloon van 35 euro wilt toe schrijven je niet helemaal van deze wereld bent meer.
De melkfabriek lacht je tenminste je midden in je gezicht uit
ford8630power
Is eigenlijk nog nooit voorgekomen dat ik thuis echt niet wegkon, al heeft mijn vader een gloeiende hekel aan trekkerrijden en dus het voer ook niet op de kg precies laadt 😃 En als wij bv. harken dan doen andere boeren dat ook en dan hakselen we gewoon aan 1 stuk door.
fendtjuh
Als je het wil overnemen wel ja. Als hier wat te doen is en ik kan ergens anders aan het werk wat goed verdiend houdt m'n pa me echt niet tegen.

20 krijg je er wel voor denk ik, ff geduld, ding is zo netjes! Of onderhoud zo gek laag zit, valt ook wel mee vind ik.

Oke Dinand, maar hoeveel uur maak je daar dan gemiddeld zien over het hele jaar p/week?

Achja iedereen moet maar zien, als je er maar lol in hebt en de boel niet failliet laat gaan!

@Hein, tja maar jij bent ook wel een machineboer he.. Fixt het zelf ff, niet alles is nieuw meer dan kan het ook goedkoop.

35e p/uur krijg je nergens, maar 15 zou je toch wel moeten hebben.
me
Hij gaat niet weg, maar is ook net wat je rekend uiteindelijk! Lekkere goedkope trekker, en onderhoud moet je ook keer nieuwe set banden bij tellen en zoals laatst een lekker koppakking ..

Dan rijdt je mooi goedkoop stront weg om huis hein 😄! En 35 hoef je niet te rekenen, maar volle dagen bij ander in diverse ( minder mooie als bemesten 😃 ) werkzaamheden kan je wel op 25 ex rekenen. Al hou je daaraan ook maar de helft over.
maartendankers
Ti's maar net wat je vakgebied is en wat je kwaliteiten zijn... Een goede monteur bijv mag soms wat meer kosten, zeker als die op zondag ook nog even tijd heeft om een hydroslang te persen oid.
ljdekker
Ik reken een uurloon van € 20 in berekeningen. Daarom doen wij trouwens ook veel zelf, de flexibiliteit die je hebt. Zijn toch altijd te laat met bellen voor een loonwerker.
Deur324
Ik ben het helemaal met ljdekker eens, je bent niet steeds afhangkelijk van de loonwerker van wanneer die kan en dat soort dingen. Natuurlijk heb je meestal wel minder capiciteit dan de loonwerker,omdat hij met grof geshut komt aanzetten. Maar voor de meeste is trekkerrijden wel een hobby en hebben ze er geen hekel aan om dat soort klussen te doen.
fendt-412
Loonwerker doet met sleepslang op een dag wat een boer in een week nog niet doet tussen andere werkzaamheden door. Je bent dan maar 1 geschikte dag nodig ipv 5 dagen waarbij een sleepslang ook nog eens minder bodemdruk heeft.

Weet niet of ik zelf thuis wel zou kiezen voor eigen mechanisatie. Is allemaal erg mooi werk. maar als je de planning een beetje op orde hebt en goede afspraken maakt met de loonwerker en optijd belt moet het opzich ook goed gaan. Verkaveling is uitstekend, sleepslangen is geen enkel probleem, hakseltrein hoeft ook weinig stil te staan denk ik, waar zij een dagje voor nodig zijn, zijn wij zelf al snel twee volle dagen aan het rijden.
Koe
En dan heb je het nog geeneens over de kwaliteitsverbetering die op kan treden. 1 dag kortere veldperiode geeft ook weer minder verliezen. Sleepslang geeft minder structuurschade dan met tank rijden.
fendt-412
Die veldperiode is een kwestie van planning. Daarom kuilen we alle snedes ook in 2x in, anders is het niet te behappen.

Je kunt wel eerder wat vangen tussen de buien door met eigen materiaal. Bij beweiden eventueel een perceel schoonmaaien en een apart kuiltje maken. Al gebeurt dat ook niet vaak in de praktijk.
Koe
Da's idd het voordeel, en met beweiden is het ook prettig om een eigen tank te hebben. Om elke keer voor 10ha. de loonwerker te bellen is ook zo wat
dx11
@Koe

Quote:
elke keer voor 10ha. de loonwerker te bellen is ook zo wat

Nou, 10 ha. is toch al snel weer 180 kuub, en dus ook zomaar weer 3 uur daar komt de beste man graag voor hoor. Kan er mooi nog even tussendoor vaak.

Mijn vader bevalt het helaas best dat de loonwerker komt. Ik zou het graag zelf gaan doen maarja, hij heeft liever dat ik meer naar de koeien om zou kijken, maar dat is weer niet mijn ding.

Helaas. De discussie wat het best of het goedkoopst is wordt hier echt niet beantwoord, dat kun je, zoals je leest beide kanten op rekenen.

Arm wordt je er niet van, maar rijk ook zeker niet.
fendtjuh
@dx11

Quote:
Helaas. De discussie wat het best of het goedkoopst is wordt hier echt niet beantwoord, dat kun je, zoals je leest beide kanten op rekenen.

Arm wordt je er niet van, maar rijk ook zeker niet.

Amen, discussie gesloten :lol:
wibe
@Deur324 wij hebben dat niet georven, maar onze buren hebben dat. En ze hebben een paar jaar geleden ook al een nieuwe stal gebouwd, dus hun geld is op 😛 maar hun huurde de grond en de stallen altijd al, dus ze hebben nu alleen een huis extra, de rest hadden ze al. maar wij hebben de meeste grond toch bij huis, maar hun niet. dus voor hun is een grotere tank handiger als ons. Maar deze leek mij nog wel een mooie tank 😛 sarryvanderscheer.nl/index.php/?id=1610&view=12881 ziet er nog strak uit. iemand wie hier toevallig nog meer informatie van weet? 😃
fendtjuh
Hahaha dikke aap. zo'n woeste tank kopen 😃
Deur324
@wibe mooi ding hoor, maar is zo'n ding niet een beetje overdreven groot voor jullie en jullie buren, tevens kan je als het land een beetje nat is, niet meteen betreden vanwege kapot rijden en verzaken en structuurschade.
dx11
@Deur324

ik weet bijna zeker dat deze tank minder vernielt als die van jullie. De banden zijn al de helft breder, en 2 keer zo hoog. Ook is de bemester nog een stuk breder, dus heb je minder sporen.
eddie
Naja als een loonwerker komt met een maaicombi van 9 meter lang en doe doet et voor 16 euro der hectare dan wou ik er niet voor zitten te kloten met eigen maaier en trekker.
fendtjuh
Waar zit die loonwerker ralf? 😃 16 euro, dat zijn toch geen prijzen meer :|

Kun je je eigen trekker nauwelijks voor klaarzetten met maaier.
me
Ben wel deels met dx11 eens of het uit kan of niet. Maar daar komt idd veel bij kijken ook hoe je verkaveling is en hoe handig je er zelf mee bent. Zie hier mensen van alles kopen zoals een snijkast of weet ik wat, en dan moet een lmb hem monteren.. Dan weet ik zeker dat die tank zich 2 jaar moet bewijzen om die snijkast alleen al terug te verdienen ..

16 euro ja, maiaen is geen aangenomen werk ralf want met een triplemaaier schiet het bij jullie voor geen donder op 😄! Net als bij ons, en stukken die mooi zijn en waar het hard gaat kan ik ook 3.5/4 bunder het uur doen uiteindelijk hetzelfde geld dus 😛!
radium45
Ik ga het hier nog ff gezelliger maken. Stel, stel je laat het doen door de loonwerker, met welke machine moet hij komen? Welke combinatie levert het mooiste werk?
fendt-412
Sleepslang voor en na de eerste snede, daarna nog een beetje uitrijden met een zelfrijder of eventuele buurman om het gras wat op gang te houden.
eppo
Precies en daar is het in te verdienen en niet nu koste wat het kost het land op maarja ieder zijn eigen keus.
fendt-412
Gaat er ook niet om wat het in het begin kost, maar wat er op het eind over blijft. En zoveel duurder is het niet eens dan een loonwerker laten komen met zelfrijder, wist ik het ook wel als je afhankelijk bent van loonwerk.
WimBe
Oja, sleepslang is op de klei wel erg in trek of niet?
fendt-412
Je ziet hier niet anders, er is haast geen loonwerker die nog wat bemest in het voorjaar met een mesttank. Lopen hier in noordoost groningen, in een straal van 20km wel 10combinaties, waarvan sommigen dag en nacht.

Nadat alles bemest is gaan ze richting de polder bij uithuizen of het oldambt de tarwe in. Daar draaien ze flink wat kuubs weg en dan kunnen ze na de eerste snede weer bij enkele boeren terecht.
WimBe
Oké, tsja hier je ze eigenlijk niet 😉
me
Hier wel, niet apart veel maar onze loonwerker doet t wel. Gaat er ook overal mee naartoe. Maar ook in de regio, grote aaneengesloten stukken dan ist al gauw intressant voor een boer! En zulke stukken zie je denk ik meer in het noorden!
sebas1993
We hebben 150 melkkoeien, 90 stuks jongvee en nog droge koeien. Deze mest rijden we allemaal zelf uit.
We hebben veel grond op afstand. wijzelf en loonwerker halen dan maar 2 tanken in een uur. Onze loonwerker met een tank van 14 kuub vraagt 95 euro per uur. Dit is dus 3 euro 40 per kuub mest. terwijl het grootste deel van de tijd de loonwerker toch op de weg zit. met aanvoer met vrachtauto's komen we op ongeveer dezelfde kostprijs per kuub mest.
we hebben zelf een deutz agrotron 150 Mk3 en tank hebben we nu nog steeds eentje van 15 jaar oud. zit een goede bemester op van 7 meter nogwat breed. binnenkort misschien een andere tank kopen 12 kuub of 13 kuub
Reken nou 47,50 voor de tractor met brandstof, personeel, slijtage van banden en andere onderdelen.
als we dan met een tank rondrijden van 12 kuub, dan kost het aan de tractor nog geen 2 euro per kuub. dit is 1,5 euro goedkoper per kuub dan de loonwerker. de injecteur zetten we gewoon over. Jaarlijks 5000 kuub mest*1,5 euro = 7500 euro wat je bespaard ten opzichte van loonwerker. Van dit geld koop je in 5 jaar een leuke tank van!
De loonwerker heeft hier dus in verhouding dan ook niet veel meer capaciteit dan dat wij zelf hebben. En de loonwerker heeft in het voorjaar die tank net gekocht, dus daar komt de komende 5 jaar toch geen grotere tank voor in de plaats.
bovendien hoef je de loonwerker op zondag niet te bellen om ff een perceel onder te rijden. loonwerker is in de eerste weken in februari en maart gigantisch druk.
Als wij de grond allemaal dicht bij huis zouden hebben dan zou het een heel ander verhaal zijn. maar dat is nou eenmaal niet zo. bij de buurman hiernaast doet de loonwerker bijvoorbeeld wel al het werk. omdat het daar gewoon veel efficiënter werken is. op kleinere bedrijven is het minder rendabel om een tank aan te schaffen omdat ze dat terug moeten verdienen in 15 jaar. en als hij dan is afgeschreven kun je het beter de loonwerker laten doen.
Deur324
Hier komt de sleepslang overal als het net februari is behalve bij een paar boeren die niet zo krap zitten en die altijd zelf uitrijden. als het gras eenmaal voor de eerste snee gemaaid is doen de meeste boeren het zelf op een paar na. in ieder geval heeft de loonwerker bij ons in de buurt genoeg werk met de sleepslang omdat hij de enigst is met een sleepslang, dus meer voor de werk voor hem en dat is wel gunstig voor hem.
@sebas1993

je bent goed bezig. je denkt er goed over na, maar als ik je goed begrijp moet je je tank en bemester voor € 7500,- per jaar draaiende houden.
Ik neem aan dat jij met deze afstanden 1050 banden op je 12m3 tank hebt liggen?
bij veel transport denk ik dat je elke 5 jaar een nieuw setje nodig hebt. ik gok € 8000,-, dat is al 1600 per jaar.
1x een pomp kapot draaien? wat kost dat, of kunnen jullie al die jaren zonder pomprevisie?
en wat te denken van de bemester? elke 2-3 jaar nieuwe schijven? wat kost dat?

wat ik wil zeggen is:
ik denk dat je op jaar basis toch nog erg dicht bij de € 7500,- komt.
misschien zit je er wel 1000,- per jaar onder (ik denk van niet) maar daar heb je dan ook knap veel werk voor gedaan. ik had mezelf liever verhuurt aan een loonwerker. dan had ik in die uren iets meer verdient.
dus als je ABSOLUUT geen ander werk hebt, kan het uit, maar als je je ergens anders nuttig kan maken, dan kan je daar veel en veeeeeel meer mee verdienen.

tis maar hoe je rekent.
en erg goeie berekeningen heb ik hier nog niet gezien.
fendtjuh
Ik denk niet dat je meteen bij die 7500 komt, vallen best banden te krijgen voor een geschiktere prijs, als je alles meteen bij de dealer besteld wordt het duur...
En daarnaast, pomp reviseren kost je de kop ook niet en als je de boel goed onderhoud gaat het wel lang mee.

Al heb je wel gelijk dat je vaak bij een loonwerker veel meer kunt verdienen.
Er zit hier ook iemand op TF die ook zelf bemest. met een 10m3 tank. na 4 jaar nieuwe brede banden. nu alweer een andere tank.(kijken of hij reageerd) misschien is het allemaal wel iets goedkoper dan de loonwerker, maar zoals ik al zei, je kan in diezelfde tijd veel en veel meer verdienen.
En ik weet niet wat jullie ervaring is, maar als je het zelf doet (maakt niet uit wat voor werk het is) dan gaat er nog al eens wat kapot, misschien niet de eerste paar jaar, maar na een paar jaar??? en wie betaald dat?? en de tijd?? en de ergernis??
vergeet niet dat alleen het gemak al wat waard is....tenminse bij mij, misschien dat jullie graag in een koude voorjaarsavond in de stront liggen te trekken, maar ik doe dan liever wat anders. 😄
jehan
Het blijft een hot item dit topic haha
Tja.
maar ik heb nog niet echte rekenwonders hier gezien. En dat was zijn vraag volgens mij.

ik heb heel erg vaak gelezen;
het kan zat uit.
ik denk dat het uit kan
bij ons kan het uit

onderbuikgevoelens...en daar wordt dan mee gewerkt.

moet je eens mee bij de bank komen....
hoeft een metaalbedrijf niet te doen...of een transportbedrijf....dan krijgen ze heel simpel geen geld.
jehan
Wat ik ook vaak las was de opmerking een keer een nieuwe pomp of iets dergelijks ach zal de kop wel niet kosten ..ze weten niet eens wat het exact kost ..maar het kan uit is de uitspraak dan
wibe
@Deur324

nou, dat ding heeft 1.5 kuub meer, en de banden zijn dubbel zo breed! hangt ook een zwaardere bemester aan, maar ik denk dat de druk dan tovch wel lager is. topdruk dus beetje druk op de vooras, en dan kan het loos. maar dat word niet wat, er komt toch geen nieuwe. al zou ik het wel willen 😃 maar iedere 5 jaar nieuwe banden? wij hebben iets van 8 jaar ofzo met die banden gedaan, en onze buren rijden heel wat over de weg, dus lijkt mij wat overdreven. en elke 2/3 jaar nieuwe schijven? koop dan een goede bemester, wij hebben er in die 6 jaar ofzo naar mijn weten geen een vervangen. dus aan die 7500 kom je lijkt mij niet snel aan. en als je een pomp ofzo kapot draait dan heb je een probleem ja. en wat iedereen al zegt, alles optijd smeren, en als je het mooi werk vind ben je er wel zuinig op. en op een winterdag ff alles langslopen, eventueel een rubbertje of lager van een schijf vervangen, dan gaat het best wel langer mee.
fendtjuh
Tja de mensen hier kunnen dat toch niet voor hem bepalen?

Ligt geheel aan de situatie...
Er zijn weinig goede berekeningen ja, maar tot op de laatste euro uitrekenen lukt je toch niet.
Net als de prijzen van de loonwerker over 5 jaar, de dieselprijzen enz kun je ook weinig over zeggen.

Ligt ook aan de aard van boeren denk ik, als je echt gaat rekenen zou je niks verdienen, toch blijven de meesten boer en wordt er wel winst gedraaid...

@Jehan, prijzen van pompen zijn zo op te zoeken, maar hoe wil jij dat meenemen in je berekening? Beste lijkt mij gewoon een schatting/reeel mogelijke berekening van het onderhoud.

Compleet andere sector dan bijv een supermarkt.
Hahaha jehan..inderdaad!!

ik hou al vanaf 2002 bij wat ik betaal en aan wie. Dus vanaf het begin huur/reparatie/verzekering/onderhoud/verbruik enz enz
het gekke is dat ik lang en kort kan rekenen, maar sommige reparaties kosten toch echt veel geld. als ik dan een boer zie met een soortgelijke reparatie, dan valt het wel mee zegt ie dan....je komt er pas achter wat het kost als je alles exact bijhoudt, en niet globaal, want pas als je alles optelt kom je erachter wat het kost en ik ken maar weinig boeren die zo rekenen. tel alles maar eens op, pak de rekeningen er maar eens bij!
fendtjuh
En hoe wil jij dan vantevoren een berekening maken? Achteraf kan iedereen. Rekeningen nazoeken is niet zo moeilijk, en dan valt het inderdaad vaak nog tegen, uurtje bij een lmb is zo om.
jehan
@fendtjuhals je echt gaat rekenen is er bij de boeren nog heel wat te verdienen ..maarja er zijn boeren die rekenen zich zelf altijd rijk ..daar kan alles uit ..we kunnen hier uren over door discuseren maar als een boer er zelf zin in heefd en vindt het mooiwerk dan moet ie het vooral doen ..maaaaaar ik wil die boer niet horen klagen dat het slecht gaat met de melkrijs of de loonwerker is te duur ..wat ik nogaleens meemaak ..tsja denk ik dan als je eens net zo gaat rekenen als een loonwerker dan kom je er echt wel achter waar en bezuinigd kan worden
fendtjuh
Dat klopt, veel rekenen naar zich toe, je kan alles zo berekenen dat het uitkan of niet uit kan.

Andere kant, loonwerker zegt altijd dat het zo gepiept is enz, maar ook daar zit het wel eens tegen bij de boer...

Goed, ook hier geld eigenlijk weer, schoenmaker blijf bij je leest! Je bent boer geworden om de koeien, zoniet kun je beter loonwerker worden of je moet het al als pure hobby zien dat trekkerrijden en repareren.
WimBe
Maar mensen, dit geldt toch niet alleen voor het bemesten? Als je dan rekent kun je beter alleen nog tussen de koeien vertoeven. Maar dat wil je als boer ook niet lijkt me? Sommige mensen mss wel weer natuurlijk...
flyinghollander
Ik ga mee in het verhaal van Heersink er word veel te veel natte vinger werk hier gedaan.
En zag iemand over winst praten? Dus subsidie kan wel uit de melkveehouderij! Weet niet of je de uurprijs ook rekend, maar ja, net hoe je wil rekenen.
Ik heb ook op een bedrijf gezeten met een totaal jaar mest van meer dan 50.000 m3, maar wij hadden berekend dat het niet uit kon. Om de simpele volgende reden daar, 1 xtra personeellid en zware trekker van meer dan 200 pk plus samson pg 25.
Nu loonwerker, die kwam soms met 8 van deze combinaties op een dag om er door te komen in het korte tijdsbestek.
Goed rekenen daar gaat het bij goeie ondernemers om!
flyinghollander
Wimbe ik verdien meer tussen de koeien dan op die trekker rijden..
fendtjuh
En waarschijnlijk nog meer op de bureaustoel als je een paar honderd koeien heb 😃
WimBe
@flyinghollander

Ja ik zeg ook niet dat je wel verdiend op de trekker, maar veel mensen willen een beetje afwisseling.... En daarom wordt er na zich toe gerekend 😉
flyinghollander
Fendtjuh, juist 😄
Wil je echt iets besparen? Ga je eigen koeien bekappen, verdien je sneller terug.
Zelf insemineren. Zorg dat ze het goed hebben, die ene kreupele koe, die je pakt voordat ze erg kreupel is verdien je meer mee 😉
fendtjuh
Bekappen doen we nu ook weer zelf na het een aantal jaar te hebben laten doen. Kwestie van bijhouden, elke keer stuk of 5 ff langs lopen en een goeie box hebben. Bekapper kwam hier eerst aantal x p/jaar en dan stuk of 10/15 tegelijk, deels omdat het nodig was deels uit voorzorg zegmaar.

Insemineren valt ook best wat te verdienen ja.

Maarja, trekkers blijft hobby voor sommigen! En das maar goed ook, afwisseling is ook goed.
maartendankers
@flyinghollander
Quote:
Ik ga mee in het verhaal van Heersink er word veel te veel natte vinger werk hier gedaan.
En zag iemand over winst praten? Dus subsidie kan wel uit de melkveehouderij! Weet niet of je de uurprijs ook rekend, maar ja, net hoe je wil rekenen.
Ik heb ook op een bedrijf gezeten met een totaal jaar mest van meer dan 50.000 m3, maar wij hadden berekend dat het niet uit kon. Om de simpele volgende reden daar, 1 xtra personeellid en zware trekker van meer dan 200 pk plus samson pg 25.
Nu loonwerker, die kwam soms met 8 van deze combinaties op een dag om er door te komen in het korte tijdsbestek.
Goed rekenen daar gaat het bij goeie ondernemers om!

Het verschil tussen de boer en de agrarisch ondernemer. 😄
fendtjuh
En die kant zullen 'boeren' toch meer opmoeten...
Vroeger kon je mooi paar koetjes houden en redde je het vrijwel altijd, das tegenwoordig anders.
flyinghollander
Verschil werkende rekenmachine en niet werkende rekenmachine met liefde voor machines(jonge wilde haren:D)
fendtjuh
Zou bijna denken dat jij al een ouwe lul bent 😃
sebas1993
Die 7500 euro is alleen wat loonwerker meer kost dan dat we het zelf zouden doen. en dan reken ik 47,5 euro voor de tractor! en dit is Ruim voldoende. Oke, al is het misschien 5000 euro wat we besparen. Het is toch een keuze. nu kan het 7 dagen in de week wanneer het ons uit komt en wanneer wij vinden dat het weer het toelaat. wij rijden nog steeds met 8 kuub tank. maar dit wordt waarschijnlijk 12 of 13 kuub. met die 8 kuub tank hebben we een band er nu al 10 jaar onder liggen. de andere band is twee jaar geleden vervangen. het uitrijden doen we pas in maart want putten zitten toch nog niet bomvol. kun je beter uitrijden als het bodemleven actiever is. dan wordt het tenminste opgenomen!
flyinghollander
:d
sebas1993
En hoezo 'dan had je in die uren meer verdiend' die uren die gemaakt worden worden gewoon uitbetaald. Al zet je personeel erop, dan is het minder duur dan de loonwerker. en die uren worden gewoon uitbetaalt.
sebas1993
Maar als je bijvoorbeeld 30 hectare grond hebt, en 3000 kuub mest af moet laten voeren. Dan kun je beter geen andere tank kopen. Kun je beter de loonwerker bellen of hij ff tijd heeft.
jehan
@sebas1993 ik ben blij dat ik niet bij jullie werk ..als ik die reactie van jou lees met ook al zet je er personeel op dan dan is het minder duur dan de loonwerker ..denk je dat het personeel jullie betaald om bij jullie te komen werken
wibe
Zoek je zon jonge jongen(zoals ik :D) wie op een vrije dag/zaterdag/ savonds ff voor je rond hobbelt met dat ding, die geef je 10 euro per uur, en hij is ook weer tevreden 😛 en jij kunt rustig verder met je koeien, wat volgens de meeste hier heilig is. als je zelf tijd genoeg hebt, is dit niet nodig natuurlijk 😃
@sebas1993

ik bedoel daar mee;
als je jezelf verhuurt in al die uren waarmee je nu aan het bemesten bent voor €30,- per uur, dan verdien je meer. want ik ben benieuwd naar jouw berekeing waarmee je met eigem mechanisatie meer dan € 30,- per uur verdient.

en als jij naar een 12m3 machine gaat, dan zal er heel wat geld bijmoeten. en vergeet niet dat AL het onderhoud geld kost. pak de rekeningen er maar eens bij van da laatste jaren.
maar begrijp me goed, van mij mag je hoor.
maar ik was in dezelfde tijd ander werk gaan doen.
me
Kan voor sommige wel uit sommige niet, onderhoud en reparatie doen wij ook allemaal zelf .. En bemestcombinatie hoeft tegenwoordig geen drol meer te kosten ..
jehan
@heersinkvoedertechniek dat probeer ik ze ook al steeds wijs te maken van als je tijd over hebt ga dan uit werken
@me

dat bedoel ik nou....als je die tijd meetelt, het zelf bemesten en het eigen onderhoud, dan kun je je beter verhuren, dan krijg je elk uur betaald. handje contantje.
dat ws de vraag ook in dit forum, of het uit kon.
misschien op sommige bedrijven wel, maar als je geld wilt verdienen moet je in dezelfde tijd wat anders gaan doen, dat heb ik hier eerder ook al een paar keer gezegd.
jehan
Tsja ik zeg dit ook voor de zoveelste keer een hobby mag geld kosten he
@jehan

jazeker, en dat moet ook iedereen zelf weten, maar ik geef antword op de vraag in dit forum, terwijl iedereen zijn eigen situatie probeert recht te rekenen.
jehan
Heel verstandig heersink
wibe
Maar jehan, als jij 10 uur per week werkt, je verdient laten we zeggen 25 euro p/u(ik zou niet weten heoveel dat moet zijn, maar ga hier maar ff vanuit), dan heb je 250 euro. dan moet je al heel wat uren maken wil je een loonwerker betalen voor het bemesten. ik weet verder ook niet wat zelf bemesten per uur kost, maar laat je er eens dubbel zo lang mee bezig zijn, ik weet niet of er dan nog zo'n groot verschil is. en om nou in het najaar voor die 3 bunder de loonwerker te bellen? het is wel eens stukje vrijheid, wat mij ook wel zeer fijn lijkt. maar ik weet geen egte bedragen, dus kan niet oordelen.
fendt-412
Leuk dat de loonwerkers zeggen dat een boer zichzelf rijk rekend. Maar voor hoeveel euro/kuub komen jullie het uitrijden dan? anders kunnen we natuurlijk niet vergelijken 😉

Kunnen het hier voor 1.80 uitrijden exclusief arbeid. 5% onderhoud en verzekering, vrij vors genomen dus, 5%rente, 10% afschrijving Brandstofverbruik 0,17liter/kw/uur. Komt hij ook niet aan, loopt de hele dag op 1500toeren dus zal ook lager uitvallen. Hebben helaas geen verbruikmeter op de 412.

Is je uurvergoeding bij een loonwerkerstarief van 2.20 toch zon 15euro, kun je het voor doen toch?
wibe
En trouwens, het is TRACTORfan, dus iedereen heeft er hobby aan om met de trekker te rijden, wat sommige ook wel als iets moois ervaren 😃
me
Als ik voor mijzelf 12.50 reken dan kan het allemaal makkelijk uit.. ( dat houd ik ook over als zzper mezelf verhuur voor 25 ex ).. trekker draaid voor 17.50 per uur .. En ik voor 12.50tje .. Al met al 32.50 per uur ruim genomen. Rijden jaarbasis 2000 kub uit .. 30 kub per uur.. is 66 uur op jaarbasis .. Rijden zelf voor 1.50 per kub. Dan heb ik aan trekker en eigen kosten 2145 euro .. En totaal rijden we voor 3000 euro uit! Voor die overige 855 euro kunnen wij makkelijk onze tank kopen en onderhouden! Tevens zijn onze trekker kosten van 32.50 erg ruim genomen, en komt niemand hier voor 1.50 bemesten omdat het kleine stukken zijn waar een verveat of vredo geen capaciteit haalt ..
casepuma
@wibe

Als je geen bedragen weet kun je ook niet oordelen,wij hebben klanten bij die jaren zelf bemest hebben en dan is de pomp,lagers,enz enz versleten en dan gaan ze pas aan het rekenen en dan blijkt vaak dat ze al die jaren niets verdient hebben.
huub
@me

Quote:
Als ik voor mijzelf 12.50 reken dan kan het allemaal makkelijk uit.. ( dat houd ik ook over als zzper mezelf verhuur voor 25 ex

Waar blijf je dan met de andere 12,50??
@fendt-412

mooie berekening. maar dat zijn alleen de productieve uren. onderhoud? aan en afkoppelen?
storingen?
en ik denk dat jij langer bezig bent dan de loonwerker.
WimBe
Verzekering denk ik... Vind de bedragen die mensen rekenen voor een uur werk ook wel hoog... zoek maar eens een 'baantje' die dat wil betalen. Zowel bruto als netto 😉
wibe
@heersinkvoedertechniek

bij ons thuis doen altijd mijn oom of ik bemesten. ik doe het voor niks, een mijn oom krijg afentoe eenst een tank benzine. dus eigenlijk geen uurkosten. men vader heeft tijd zat, zit altijd maar een beetje te prutsen 😛
wibe
@casepuma

ik oordeel toch ook niet?
@wibe

dat heb je ook goed, van mij mag je hoor, maar ik geef alleen antwoord op de vraag van het forum. en dat heb ik nu al 4x gedaan.
@wibe

als je voor niks wilt werken kun je nog wel meer bemesten denk ik...
fendt-412
Ik probeer niet te zeggen dat eigen mechanisatie altijd goedkoper is. Denk dat loonwerker hier ook goedkoop kan werken door de verkaveling.

40kuub/uur halen we wel. Daardoor kun je je eventuele berekende uren toch over meerdere kuubs verspreiden. Waardoor een kleinere tank niet altijd goedkoper is.

En om die storingen en onderhoud rijden we juist met jong materiaal. Is een sleepvoetbemester met vacuumpomp, minimaal onderhoud dus. Op een slag vet onder het vullen na. Tuurlijk gaat er wat tijd in onderhoud zitten na een aantal jaar en omkoppelen zitten, zou je echt moeten bijhouden komend seizoen hoeveel uur je ermee bezig bent wil je echt kunnen zeggen hoeveel uur je bezig bent. Al zal dat direct geen 10cent schelen.

Als boer ben je zelf wel flexibeler, na het weiden eventueel een perceel bemesten. Loonwerkers rekenen hier zelfs al voorrijkosten. eerst bellen, dan praatje maken, zeggen waar en hoeveel ze moeten bemesten, die tijd kun je ook wel wegstrepen tegen het aankoppelen.

Stalling zou ook nog berekend moeten worden, weet alleen niet wat de schuur gekost heeft, dus dat wordt lastig.
me
Overige gaat naar belasting en verzekering denk ..
Als jij afkoppelen etc mee gaat rekenen kan je beter gewoon thuis in stoel gaan zitten 😄! Tank zit in met 2 slangen en 1 stekker eraan .. En storingen hebben we niet, misschien keer lekke slang nou daar tel ik idd mijn uren niet echt voor. Overigens zitten die kosten bij de trekker wel allemaal bij in gerekend, en dan heb ik 12 liter diesel gerekend maar met bemesten is het de helft ..

Hier kan je trouwens ook gewoon niet komen met zo'n apparaat .. En leer landbouwtechniek dus keer bemesten is voor mij ook hobbie... En in de bouw werken voor het besproken geld is niet zo moeilijk, maar savonds zit dat er meestal niet in .. En je kan savonds wel vaak mooi effe uurtje of 6 je land in de stront jagen .. En om voor 5 bunder en 150 kub je loonwerker iedere keer te laten komen schiet ook niet op, bedoel die betaal je ook per uur .. En dat op en neer rijden is ook niet goedkoop .. Al ist keer kwartiertje ..
wibe
@heersinkvoedertechniek

haha, dat is dan weer net teveel van het goede 😛 ik krijg men rijbewijs, maar dat is ook omdat we zowiezo altijd helpen met het werk. nou heeft ook niet iedereen een zoon/dochter wie op die manier kan helpen, maar dat verschilt per situatie
sebas1993
En bovendien als je voor 30 euro gaat werken bij iemand anders in die tijd, daar houd je niets aan over. zowat de helft ben je kwijt aan belastingen. En hoe kan het dan wel dat de loonwerker voor 47,50 per uur met tractor (dus met personeel) + kiper komt rijden! wat verdienen zei dan! dat personeel van de loonwerker. terwijl ik dat alleen reken voor tractor + personeel. zei moeten daar ook een grondkar van kopen binnen een paar jaar! anders was het loonbedrijf/grondverzet bedrijf al faiet 😛

Maar ik moet toegeven, het is ook wel hobby een beetje afwisseling.
Omdat een loonwerker veel meer uren maakt. dat is tochniet zo moeilijk? Dat is toch het eerste wat je leert op school?

maar ik val je niet aan hoor, maar het valt mij altijd op dat elke boer net zolang rekent totdat het uit kan, zonder een keer ELKE rekening te bekijken en alles op te tellen van de afgelopen jaren.
zo mag je als ondernemer niet rekenen.
maar boeren zijn vaak tevreden met een lager uurloon, dat is ieder zijn keuze. jemoet natuurlijk wel plezier houden in je werk.
huub
@sebas1993

Quote:
en bovendien als je voor 30 euro gaat werken bij iemand anders in die tijd, daar houd je niets aan over. zowat de helft ben je kwijt aan belastingen.

Als zelfstandige niet 😉
fendt-412
En dat is het mooie van het vak, de afwisseling 😄 je kunt zelf bepalen wat je doet en wat je wilt laten doen.

Als je alleen in de stal bent komt het ook niet goed, laat je dingen in het land liggen. Vind dat daar over het algemeen nog te makkelijk over wordt gedacht door veehouders. Terwijl zon beetje alles bij de dieren te maken heeft met voeding. Klauwproblemen, veeartskosten, melkgift etc.
sebas1993
Nou daarom. Ik hoef voor zelf mest te rijden o.i.d geen 30 euro per uur te hebben. als ik personeel van 30 euro per uur dr op zou moeten hebben dan deed ik het niet.
Dan liet ik het de loonwerker doen
huub
@fendt-412

Quote:
Als je alleen in de stal bent komt het ook niet goed, laat je dingen in het land liggen. Vind dat daar over het algemeen nog te makkelijk over wordt gedacht door veehouders.

Ik denk dat de kwaliteit van je ruwvoer niet beter is als je het zelf doet..
sebas1993
Dat is grotendeels afhankelijk van het weer. Je hebt wat je hebt. het is niet zo dat er meer bestendig eiwit of meer suiker in je gras gaat zitten als je het over laat aan de loonwerker 😛
fendt-412
Bedoel over het algemeen, niet door werkzaamheden zelf uit te voeren.
Akkerbouwers lachen zich kapot als die lompe veeboeren, kosten wat kost de mais van hun land willen hebben. Loonwerker laten komen sleepslangen met drukwissel en zelf nog net geen sporen trekken met 30cm brede banden onder de trekker. Ze zitten er tussen 😉

Met gras kun je nog wel spelen met moment van maaien en de suikers. Net even harken voordat de douw invalt. Op het gebied van bemesting, dus moment van bemesten en de benutting van de mest valt ook nog genoeg te winnen. Dat zal toch allemaal beter moeten met de normen van tegenwoordig. Moeten hier wegens beperkte opslag en het natte najaar volgende week wel aan de bak. Had het ook liever niet gezien. Zal komend jaar wel een extra ring op de silo moeten, moeten het dan nog een maand langer opslaan.
O N
@huub

Quote:
Als zelfstandige niet

Enkel met een btw boekhouding de meeste boeren zijn forfetair en trekken geen btw terug ed.

Aan de meeste anderen:

Ik heb geen ervaring met drijfmest enkel met vast mest wij voerne ook ons eigen mest weg terwijl we zelf weinig land hebben maar veel gaat toch met burenregeling.

Het grootste voordeel bij zelf doen is dat je weet wanner en waar, je kan veel beter je land op orde houden en weten wat waar en hoeveel er ergens gestrooid is ook kun je zelf bepalen wanneer je het rijd en niet volgens de loonwerker zijn agenda.

Velen hier hoor je roepen dat het niet kan.
wel die trekker waar je het mee doet hebben de meeste al staan dus onderhoud en slijtage daaraan word gewoon mee opengespredi naar het mesvervoer dus meer inzet die investering doet het ook weer wat beter.

Na een kleine speurtocht op het internet leert me dat mengmesttanks redelijk goedkoop kunnen zijn en met mss een kleine opknapbeurt zeer fijne tankjes waar je nog jaren met voort kan en geen kostne aan hebt.

Trouwens zij die zeggen dat je beter in die uren voor een loonwerker kan werken.
Die 30 euro dat jullie zeggen die krijg je nooit! 2 het moet kunnen niet idereen kan zomaar ergens werken.
3 velen doen dit toch als hobby
4 Als die zijn personeel zoveel kost dat zij ervoor niet zelf kunnen bemesten draait die loonwerker dus met verlies immers hij grotere kosten heeft dan die boer .

Ieder zijn mening erover en dan nog de oude spreuk.
" Wat je zelf doet , doe je beter ! "
sebas1993
Het nieuwe mestbeleid voor 2012 wordt gewoon erg!
februari tot 1 augustus! Dan is net het graan er van af. waar willen ze de mest kwijt! Afvoerkosten zullen gigantisch stijgen.
Beter doen ze 1 maart tot 15 september. i.v.m nawerking mest. en waarom kan het hier een paar kilometer over de grens in duitsland dan wel gewoon met de ketsplaat?
En dit noemen ze EEN EUROPA
Zullen we in nederland dezelfe mestwetgeving maken als in duitsland? ik denk dat je je nog niet helemaal verdiept hebt in de duitse wetgeving....
dan kan half nederland wel stoppen....

eerst kennis van zaken hebben, dan iets roepen.
HOOIJMAN
@heersinkvoedertechniek

Dat valt ook wel mee.......
sebas1993
In duitsland hoeven ze geen injecteur achter de tank van duizenden euro's
Waarom denk je dat er zo veel nederlanders net over de grens gaan zitten in duitsland? omdat boeren in duitsland blijkbaar beter uit kan. andere grondprijs e.d
Machineman
@fendt-412

Quote:
Akkerbouwers lachen zich kapot als die lompe veeboeren, kosten wat kost de mais van hun land willen hebben
want de aardappelen en bollen laten ze liever in de grond rotten?? dacht het niet.....
sebas1993
Hier hemelsbreed 10 kilometer vandaan zit zo'n bedrijf met 1000 melkkoeien. en ja hoor! nederlander. (boer richard van boer zoekt vrouw)
sebas1993
Mijn ouders hebben zelfs overwogen om naar Duitsland te gaan. maar dit toch niet gedaan i.v.m de kinderen. Nu kan er gewoon niet goed geconcurreerd worden met Duitsland. het wordt tijd dat ze dat wat rechter gaan trekken die regels.
HOOIJMAN
@sebas1993

de grondprijs hier net over de grens is precies hetzelfde....
voordeel in Duitsland is wel dat veeboeren al jaren onbeperkt over hun quotum heen kunnen melken.....
fendt-412
@Machineman

Quote:
@fendt-412

Quote:
Akkerbouwers lachen zich kapot als die lompe veeboeren, kosten wat kost de mais van hun land willen hebbenwant de aardappelen en bollen laten ze liever in de grond rotten?? dacht het niet.....

Bollen is weer een heel ander verhaal, daar zit een fortuin in de grond 😛 Maar er zijn hier in de buurt wel aardappels en wortels blijven zitten, gewoonweg omdat het hele land op de kop werd gezet en het niet wou. Loonbedrijf uit de buurt had van die mini rupsdumpers gehuurd waar kisten op werden gezet voor wortelsrooien. Werden zelfs aardappels gerooid met een terra gator op rupsen die ze wegbracht ipv kiepers.

Wij hebben de mais er precies optijd af gekregen, weg niet eens schoon hoeven te maken. Als we een week later waren geweest waren we de lul, is daarna nooit weer droog geworden. Vraag me af of een rupsdumper en een hakselaar op rupsen dan duurder is dan de structuurschade die wordt aangericht. Heb je nog minstens 5jaar last van, sommige percelen kunnen nu niet eens geploegd worden omdat ze helemaal verreden zijn. Kun je straks met mazzel zomergerst inzaaien. Mais is een gegarandeerde misoogst.
fendtjuh
Als je het goed had gedaan was je dik 10 jaar terug naar Canada gegaan en kreeg je nu 55 cent voor de melk 😃

Bedragen van 30 euro p/uur, dat gaat toch ook nergens over? Geen boer die dat verdient.

Loonwerkers zeggen wel mooi dat het voor een boer niet kan, maar waar zijn de prijzen? Zit nogal verschil tussen een bedrijf met blokken van 10/20 ha en blokjes van 0,5 tot 2 hectare.

Wordt hier na mijn inzien ook veel te veel gekeken naar nieuwe machines en dat die over 5 jaar weer weg moet enz. 2ehands bemestcombie kost weinig, en als je er verstand van hebt, handelen kunt dan kun je goedkoop een leuke machine kopen.

Maar iedereen moet maar mooi zien, dit jaar ga ik voor het eerst bemesten m'n eigen tank 😃
@sebas1993

En die mestnormen zijn daar ook precies hetzelfde. Sterker nog daar zijn ze nog scherper.
maartendankers
En in duitsland moet je er niet van opkijken als je moet betalen om mest te ontvangen.
fendtjuh
Ieder land heeft zo z'n regels, in Duitsland wordt het ook steeds meer aangescherpt, die ketsplaat wordt ook nog wel verboden.
Valtra-Fordpower
Trekker hebben we al, wordt ook regelmatig ingezet voor loonwerk en verhuur.

Tank is afgeschreven. Onderstel in goede staat, bj '86. Tank heeft ons 5jaar terug ca 500euro kost. i.z.g.t. bj '83. Bemester bj 2005. Tank verkopen heeft geen zin want wie wil er nu een 5,8kuubertje met een 3mtr tobroco 😃 Pomp (schotten) is goed onlangs nieuwe schotten in gegaan (€50,- setje)

In een hoek zetten en niet gebruiken is duurder dan wel gebruiken. Dus de spullen zijn er... Waarom niet zeg ik dan. Meestal wordt ie gebruikt voor max. 5bunder. Loonwerker zit niet te springen om kleine stukkies. Totaal op jaarbasis zal er ongeveer 400kuub worden uitgereden... 😛
fendtjuh
2500 krijg je er prima voor vincent, 3 lukt waarschijnlijk ook nog wel.
eddie
Zoals hier die mest business is ook nie normaal ander dankers.. vind het een beetje een rare handel ook trouwens.
Valtra-Fordpower
Niet te vergeten heeft de tank ook ook wel 800kuub water aan boompjes gegeven e.d. tijdens loon werk... Dan zijn we dan weer kwijt bij ede verkoop van de tank.
sebas1993
Gelukkig begint de lente weer over een paar weken. want de winter heb ik nu toch wel genoeg van gehad. en dan hopen dat binnen een maand de melkrobot een beetje wil draaien 😃
Valtra-Fordpower
Binnen een week kunnen we mestrijden, als het blijft vriezen 😛 Dat zou mooi zijn 😄
DESLAGERURRE
Mut eerst de tank nog an passen 😉 :lol:
Valtra-Fordpower
Tsja... Worst is nog gien worst denk 😃
DESLAGERURRE
Binnenkort 😉
Valtra-Fordpower
Sjo. "Project Worst" is weer ontdooid ? 😃
maartendankers
Neejoh Vincent, niks vriezen. staat gewoon op een laag pitje 😃
Valtra-Fordpower
Hier vroor het vandaag al weer een paar graad. Als het droog en koud blijft kan de mest erover. Hoe eerder Hoe beter 😄
fendtjuh
Hoezo hoe eerder hoe beter? Wordt 1 februari nauwelijks benut door de grond.
fendt-412
Spoelt ook niet uit, als er teminste geen sneeuw valt op een bevroren ondergrond.
kunnen hier meestal toch wel merken welke percelen als eerst zijn bemest.

Dinsdag maar even de eerste percelen bemesten en als het het nog genoeg vriest direct vaste mest erover verspreiden. Kunnen we het daarna weer een poosje houden. Volgend jaar moeten we het nog een maand langer houden. Opzich niet eens zon slechte zaak, maar moet even een stok achter de deur hebben. Moet maar een ringetje bij de silo op.

vandaag nog aan het ploegen geweest, vorst begon er vanochtend goed in te komen, gister ochtend nog 1centimeter. Vanochtend rond 8uur was het al iets van 5cm. Hield niks over 😛
flyinghollander
Me - 21 uur geleden
en dan heb ik 12 liter diesel gerekend maar met bemesten is het de helft ..

6 liter diesel geloof ik niet.
Daarnaast 30 euro voor de heren, die nog geen economie hebben gehad, dat is een prijs die een werkgever moet betalen, dus als je als eigen ondernemer 12.50 omdat je dat ook anders netto overheid reken je niet goed.
En nog geen berekening erbij gekomen, allemaal aannames.
Voordelen zijn ook wel, zoals genoemd word, maar er werd gevraagd: financieel voordeel.
fendtjuh
Kan er wel afspoelen 😉 En op zand spoelt het wel uit. Gaat de stikstof of fosfaat niet verloren als je het er zo vroeg op gooit terwijl het nog lang niet groeit?

Hehe, hier zie je ze nu ook overal cultiveren/ploegen.
fendt-412
Fosfaat is grotendeels de dikke fractie, fosfaat komt ook maar langzaam vrij. Denk niet dat dat uitspoelt. Weet niet hoe het met stikstof en andere stoffen zit.
Beste is gewoon eind februari/begin maart. Als het ook een beetje op begint te warmen.

Maarja, soms moet je wat. Afgelopen winter hebben we wel weer geleerd dat je je kanzen moet grijpen. Dus direct maar het zekere voor het onzekere nemen 😛

Iedereen is hier ook aan het ploegen en aan het zaaien. Hield op het laatst ook niet meer over, bovenste 5cm was bevroren. Wou ook niet al te best breken. net alsof je aan het stoeptegels ploegen was :lol:
Valtra-Fordpower
@fendtjuh

Quote:
Hoezo hoe eerder hoe beter? Wordt 1 februari nauwelijks benut door de grond

Dit gaat zeker wel op... 😛 Vaste mest dient tijdig/zsm het land op te gaan... Anders zitten de koeien weer stront te vreten volgend jaar. 😉
Valtrapowerr
Ja idd, hier ook zo snel mogelijk dr onder rietn
houwie87
Sleepvoetbemesters worden ook verboden toch volgend jaar?
als dat zo is dan moet iedereen aan een echte injecteur, en dan komt er wel het één en ander aan onderhoud bij kijken, denk dat de meeste dan nog wel eens gaan rekenen, maarja de tank is er dan dus nieuwe bemester en weer voor niks werken.
Valtra-Fordpower
Op de klei mag een sleufkouter gewoon nog. 😛
Valtrapowerr
Idd tobroco's mogen volgend jaar op zand niet meer
Valtrapowerr
Of dit jaar al......
fendtjuh
Ja vaste mest is een ander verhaal 😛

Das waar Robert, als het altijd maar mooi weer was als je dat wilde dan kan het altijd wel 😛

2012 dacht ik valtrapower 😉
Deur324
Weet je wat het is, die regering laat zowat op mestgebied alles verbieden en veranderen. Heel veel boeren die op klei en veen grond zitten hebben een simko of een tobroco bemester. dan mag deze bemester nieuw nog niet zo duur zijn als een veenhuis bemester nieuw, maar het is voor een boer toch een investering. Hoe kan je dan in godsnaam dat gaan verbieden, geen boer die zich denk ik daar van aantrekt. of ze een nieuwe bemester moeten kopen van 22000 euro of meer, of gezeik van de aid en de regering. maar ja zo bekijk ik het, je zit natuurlijk ook niet iedere keer op een prent van 800 euro of meer te wachten. ik had laatst gelezen dat het verschil niet zo uit maakt tussen de ketsplaat of injecteren. alleen het gezicht met strepen vindt ik persoonlijk mooier, maar ketsplaat natuurlijk veel voordeliger haha.
fendtjuh
Haha en of iedereen zich daar wat van aantrekt. 1500 euro boete + 20% korting op je toeslagrechten wil je wel voor buigen 😉
me
Dat stront op 1 februarie nauwelijks wordt benut zeggen er meer, ik weet t niet maar rijden om die reden meestal ook pas eind februarie om die reden! Kan ook wel zijn omdat het hier vrij schralle zandgrond is en dat je snel last hebt van uitspoelen!

Dat tobroco's en simko's worden verboden vindt ik niet zo raar, het hele injecteren slaat nergens op .. Maar als je dan doet en gaat t met zo'n apparaat doen ist ook net niets .. Wij hebben sleepvoet maar dat is ook net niets 😃 !
fendt-412
Van dat geld kun je een leuk tankje kopen, en dat doe je dan ook wel 😛
fendtjuh
Sleepvoet is net wat ja! Al die dikke schijvendingen, niks waard op de klei.
me
Kopen 😄 ? .. Onze zat er volgens mij gratis bij want op internet leveren ze niets op .. Heb hem weer voor paar tientjes helemaal gangbaar nu en snijmolen is nog erg goed en dus wat waard 😄! Zolang die het doet zonder geemmer ist mooi 😃 !
fendtjuh
Ja hoor, 400 euro wordt die opgehaald 😄

Wat is der niks waard aan dan? Je ziet hier veel sleepvoet.
me
Hier mag t straks niet meer, en dingen staan op internet met bosjes te koop voor een prikkie .. Bedragen die jij noemt .. Maar een verdeler die er 3 of 4 seizoenen op zit en daarin amper kubs heeft gemaakt en nieuwwaarde heeft van 3000 euro 😛! .. Zie zelf toch liever slootsmidje ofzo, maar dit verdeeld prima en snijd nog wel iets door de zode dus t lijkt redelijk netjes 😄! .. 3x beter als een tobroco iig!
fendtjuh
GAatie niet eens in op een topbod 😛

Zijn er zat ja, maar de meesten is wel veel werk aan... Ben er ook naar op zoek geweest maar viel me toch nog tegen.

Hoeven toch ook geen sloten te worden waar je de mest mee onder de zode pompt? Zal op zand wel anders zijn, maar hier zie je weinig schijven, hebben het zelf liever ook niet.
me
He wat flauw of niet 😃 ! Misschien nog wel mooie snijfilter voor je 😛! Nieuwwaarde is 3970 ex .. als het goed gaat zonder is die te koop 😛!

Zie liever wel beetje netjes geinjecteerd werk .. Een vredo dubbelschijf is mooi maar misschien wat overdreven ..
En dat opjecteren is ook net niet alles .. en redelijke slootsmid of vredo enkelschijf lijkt me wel af!
Maarja je kan het ook zo zien dat wat je ermee doet toch lekker goedkoop gaat!
AW217
Even van de LNV site gehaald:

In 2010 en 2011 moet u dierlijke meststoffen en zuiveringsslib op grasland en op zand- en lössgrond direct op of in de grond brengen. Vanaf 1januari 2012 mag u de dierlijke mest of het zuiveringsslib alleen nog direct in de grond brengen. U mag dan geen sleepvoet meer gebruiken.

Op grasland op klei- en veengrond moet u dierlijke mest en zuiveringsslib onmiddellijk op of in de grond brengen. Dit geldt voor de hele periode van 2010 tot en met 2013.

Op de grond betekent: in strookjes tussen het gras, waarbij het gras van tevoren wordt opgelicht of zijdelings wordt weggedrukt. De strookjes zijn maximaal 5 cm breed en liggen minimaal 15 centimeter uit elkaar.
in de grond betekent: in sleufjes met een maximale breedte van 5 cm.

Dus sleepvoet mag volgend jaar op zand niet meer, maar sleufkouter dus wél!
Deur324
Ja en dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven, hoop ik. maar hoe wil je anders injecteren op de klei? en op veen wil je niet in de zomer met een schijven bemester komen injecteren, want dan kan je wel gedag zeggen tegen je zoden. uiteindelijk hoop ik dat het voor ons gewoon zo blijft en dat ze een keer op houden met dat gezeik.
harald vrieling
Als je er goedkoop aan kunt komen en je zelf tijd over hebt en je een beetje handig met onderhoud bent zou ik het zelf doen, ben je een druke boer die liever in de stal loopt en net werk wild kun je het beter laten doen een loonwerker moet het netjes en goed voor elkaar hebben
Deur324
Klopt daar heb je gelijk in, maar de meeste grote boeren hebben wel een knecht of een zoon die tijd over heeft en best wel mest wilt rijden. Dan is het natuurlijk ook nog bekijken in hoeveel jaar je de tank terug hebt verdiend en hoeveel die gekost heeft. Die van ons heeft niet veel gekost en is na dit jaar terug verdiend, dat betekend dat ik maar twee jaar gereden hebt en die jaren daarna is puur op de benzine kosten na en kleine onderhoud winst.
huub
@Deur324

Quote:
de meeste grote boeren hebben wel een knecht of een zoon die tijd over heeft

Een knecht die tijd over heeft? Waarom is hij dan op je bedrijf??
flyinghollander
Huub er zijn wel meer zulke reacties,waarbij je kan denken,hoe kan je het schrijven.
Deur324
Tuurlijk niet die knecht kan ook zo'n gastie zijn die je in de ochtend helpt met voeren en melken en daarna voor de rest van de dag naar school moet. dan heeft hij dus geen tijd over! om verder iets te doen.
wibe
Als je er een knecht voor moet inhuren, dan word het te duur denk ik. dan kun je beter een buurjongen ofzoe wie naar school gaat en na school/savonds of op de zaterdagen bemest. maar iedereen rekent hier dat het allemaal zo goedkoop mogelijk moet gebeuren. Sommige betalen misschien lever wel een paar honder euro extra per jaar, en doen het dan liever zelf, alleen al om de vrijheid van bemesten waneer het je zelf uitkomt, en het mooi werk vinden.
janwilleboer
Allemaal bedankt voor jullie reactie. ik denk wel dat het uit kan maar dat je geen duizenden euro's verdient. maar ik heb nog een vraagje. gaat dit oude type verdeelmolen van veenhuis gauw verstopt zitten? of zijn die nieuwere types verdeelmolens beter. traktorpool.nl/details/mesttank/…
fendtjuh
En, heb je er al een? 😃
superboer071
Misschien wel want de traktorpool-pagina is niet meer beschikbaar 😃

hier gebeurt het trouwens met een 3 jaar oude veenhuis 10,5 kuub + 6 meter bemester. kon voor 15000,- over worden gekocht van familie ivm opheffing. r staat daar trouwens nog een dikke 6290 met 6000 uur ook 15000
fendtjuh
Das niet veel geld, zowel de mesttank als de trekker... Heeft hij nog meer machines te koop?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
389
DEELNEMERS
60
WEERGAVES
18