Maximaal koppel
Ik vroeg mezelf af hoe je onder belasting het maximale koppel hebt uit je tractor b.v. je hebt een 845 met een maximaal koppel van 310 nm bij 1600 toeren. als hij bij zwaar werk nu gaat aftoeren bijvoorbeel tt hoe hou je dan je maximale koppel, evenveel gas blijven geven of gas bij geven tot hij weer bij de 1600 toeren komt?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Kijk maar eens hier:
luiemotorfiets.nl/motoren/koppel/
en dit gaat over bromfietsen.
Of hier:
autoblog.nl/archive/2007/…
Veel plezier.
tractorfan.nl/topic/10172/
tractorfan.nl/topic/10999/
tractorfan.nl/topic/10665/
De reden dat het koppel altijd oploopt in zo'n grafiek is omdat het toerental een heel stuk kleiner wordt, en het geleverde vermogen minder zakt. Als je dat uitrekent, dan zie je dat je op laag toerental meer koppel krijgt dan op hoog toerental, vermogens zijn juist andersom. En dat is ook de reden dat de trekker zeker niet het sterkst bij het maximale koppel is!! Dat lijkt zo, door de belasting, die inmiddels ook lager is.
Verder moet je bij dat aftoeren dat ding gewoon gas geven, dan probeert de regulateur van de pomp maximaal in te spuiten, omdat het toerental niet gelijk is aan de gasstand.
Ja ; klopt ; maar steeds meer motoren tegenwoordig zijn "constand-vermogen -motoren "
dit betekend ; bij het zakken in toeren neemt het koppel zoveel toe ; dat uit je eindberekening het vermogen weer gelijk is !
zoals me goed voorstaat heeft John- Deere ook constand vermogen motortypen ( b.v . tussen 2300 toeren en 1600 toeren is vermogen constand door het oplopende koppel )
( voorbeeld toerentallen )
Beste Huub, het vermogen is de capaciteit om een bepaalde arbeid te leveren per tijdséénheid.Als je de waarde van het koppel kent bij een bepaald toerental kun je perfect het vermogen berekenen, mijn Deutz D6806 (vermogen 70 pk) is bij 1600 toeren 53 pK (=bij max koppel)
Een koppel is de kracht die een as uitoefent op een bepaalde afstand (uitgedrukt in Newton (1 Newton= 98.1 'gram') maal meter)dwz dat een koppel van 10 Newtonmeter gelijk staat aan een 'rotatiekracht' van 981 'gram' op één meter.Nu is het maximum koppel de sterkste kracht van de motor bij een bepaald toerental.Je geeft hem volgas en gaat hem dan belasten bv op een waterrem, het koppel( =draaimoment=rotatiekracht) gaat stijgen naarmate je de motor belast en het toerental daalt, tot op een bepaald moment, dat het koppel weer daalt, als je hem belast voorbij het punt van het maximum koppel, dan valt de motor 'dood'.Het maximum koppel is dat punt waar het hoogste koppel wordt gemeten bij een bepaald toerental Het verloop van het koppel in verhouding met het toerental is een karakterestiek van de motor.Bij het toerental van het maximum koppel gaat de motor het meest efficiënt om met de brandstof, doch levert niet zijn maximum vermogen.
Ja dat klopt de vermogen lijn loopt dan eerst omhoog bij ongeveer 1900 en dan weer naar beneden (bijna vlak tot de bijvoorbeeld 1600) Maar dit is al commonrail, en dus ook op andere parameters af te stellen, en niet alleen op het toerental, en max afgifte per slag.
Maar hier gaat het over een ouwe Inter, met een mechanische pomp, en dan is die motor zeker niet het sterkst op de gestelde 1600 toeren
Compliment ; Zeer duidelijk en goed omschreven ; niks aan toe te voegen !!!
296Nm bij 1300, das om bij te blijten in mijn ogen...
Sorry ; ik had even niet gekeken om wat voor motor het ging .
Ja ; tegenwoordig kunnen ze door electonische pompen of common rail systemen de motorkarakterristiek heel erg aanpassen + ook nog een turbo met variabele geomietra ( verstelbare schoepen op het turbowiel ) hierdoor is al bij lage toeren maximale turbodruk mogelijk !!!
Excuses voor schrijffouten ; nederlands was niet mijn schoolvak )
@WimBe, op 296 bij 1300 toeren. Ik ben er heel erg bang voor dat Boeke Heesters een fout in de folde heeft gemaakt, al dan niet bewust Zit trouwens wel een roterende pomp in...
Dat ik dit een lage waarde vind voor een trekker van 80pk, ben wel meer gewend
En dan hing het nog af als je er een kocht met Schlüter of MAN motor, want het koppel van een Super 850V (85pk) met 6 cilinder Schlüter motor was even hoog als dat van een Compact 1050V6 met MAN 6cilinder van 105pk...
Compact 850V met 4 cilinder ter vergelijking met een 844 van Inter had er 350 bij 1300. De Super met 6cilinder had er zelfs 380.
Oh dat kan, ik zag zo die waarde staan maar dat is wel een mechanische pomp
@basia
Maar, volgens mij zijn al die technologische ontwikkelingen van de laatste tijd, CR, VGT, EGR ook alleen gekomen omdat de fabrikanten er niet meer omheen kunnen (emissies) waren er geen emissie-eisen, dan hadden trekkers nu nog mech. pompen.... Op misschien de zwaarste topmodellen na
Ja ; klopt helemaal ; en dan te bedenken dat al die aanpassingen ook nog extra brandstof vergen ! Zijn er hier (NL) al trekkers met
Blue -add tankje ?
Ja klopt jammer genoeg .... Plus het andere 'gezeur' van verstopte filters en turbo's (verstelling van geometrie ) en de EGR kleppen...
JD schijnt ook het verbruik nog weer naar beneden gekregen te hebben nu bij de allernieuwste eisen (maar goed, zou ik ook zeggen, aangezien ze nog de enigen zijn zonder SCR )
Ja wat Fendt'en en MF'en geloof ik..
de schluter hebben gewoon wat meer koppel omdat maximale pk's bij een lagere toerental (1900-2100rpm) ? terwijl de meeste trekkermerken 2300 aanhouden en dan heb je minder koppel nodig voor de zelfde pk's
Vaak wordt ook"positief " gesproken over het begrip "koppelstijging" Hoe hoger dat percentage, hoe beter. Eigenlijk is het andersom: Je moet het zien als "koppeldaling" ( vanaf het toerental met maksimum koppel tot het toerental met maksimum vermogen) waarbij hoe groter het dalingspercentage , hoe slechter.
Ja ; ik ben het helemaal met je eens ; en dat "verhaal" van wimsumar vind ik erg "duister" cq "duimzuigerrij "
Of ik moet zo onnozel wezen ???
Ja : dan moet je toch bij een motorconstucteur zij denk ik ; wat denk je van de "vulling "bij hoge toeren ? enz
Daarom zijn de moderne electronisch geregelde motoren steeds vaker "constant " vermogen motoren ; wat betekend dat tussen max. koppel en max vermogen het vermogen (PK.s) gelijk blijft!!!
Mijn redenatie is inderdaad een nadenkertje maar een motor waarvan gezegd wordt dat deze een hoge "koppelstijgingspercentage" heeft, en daarom een taaie motor wordt genoemd, heeft feitelijk in het traject van maksimum koppel tot maksimum vermogen een hoog koppelDALINGSpercentage. Door dit sterk dalende koppel (= kracht van de werkslagen) is diezelfde "taai-genoemde motor" ook een motor die slecht op toeren komt. Dus een "weke-motor".
Ik begrijp we wat je bedoelt, maar jouw motor met een 'kleine koppeldaling bij stijgend toerental' gaat bij een belasting véél rapper zijn toerental verliezen, dus ook vermogen. Die konstantvermogen motors hebben een koppelstijging die de daling van het toerental compenseert waardoor het vermogen gelijk blijft, er zijn zelfs motoren waarbij het koppel zo sterk stijgt bij dalend toerental dat het vermogen toeneemt bij dalend toerental, en ja deze tractoren komen moeilijk op toeren (snelheid) en dit wordt opgevangen door de transmissie vb Fendt 400 serie vario
In de praktijk heb je aan deze materie eigenlijk niets: Als de trekker regelmatig smoort tijdens grasmaaien dan ga je een standje powershift of tussenbak langzamer rijden omdat de toerentaldaling vaak slecht maaiwerk geeft (of zelfs helemaal stilvallen). Zo ook met zwaar trekwerk, bijvoorbeeld kilveren. Hierbij ga je niet de hele dag "op het scherpst van de snede" de motor maksimaal belasten omdat je ook dan te vaak corrigerend moet schakelen en / of weer vanuit stilvallen op moet trekken.
Wat de heren 'motorconstructeurs' heeft bezield zogenaamde constant-vermogen-motors te maken is gewoon een technische misser, immers iedere motor wordt (tot op zekere hoogte) sterker bij hoger toerental. Daarbij zijn ze er ook niet goedkoper door geworden.
Hoe verklaar je wegrijkoppel, Wim?
Indien de motor het werk niet aan kan, zal deze dalen in toeren, maar bij dit lagere toerental kan de motor dezelfde hoeveelheid arbeid(vermogen) leveren. De kilverbak vraagt echter minder, door de langzamere snelheid. Hierdoor blijft de motor op lager toerental hangen, of kan zelfs nog meer grond mee slepen.
Bij een 'ouderwetse' motor zal de motor langzaam maar zeker dood vallen.
Juist! Zoals ik ook al eerder zei vergeten mensen de verminderde vermogensvraag, en denken dus dat de trekker het 'sterkst' is op het toerental van maximum koppel...
Dit is (ook al ) een vaag begrip waar je in de praktijk niets aan hebt ( het kiezen van de juiste 'versnelling" is belangrijker. Het is de kracht aan de wielen van het door de versnellingsbak omgevormde motorkoppel om "een voertuig" in beweging te zetten.
Maar beste man, als je toch een hoger koppel aan de krukas hebt, dan zal het uiteindelijk ontwikkelde koppel aan de wielen toch ook hoger zijn? en een trekker met veel wegrijkoppel zal dus ook 'makkelijker' weg trekken, zonder trucjes als 'spelen met de koppeling' te gebruiken...
De technologie van de laatste jaren heeft er juist voor gezorgd dat het wegrijkoppel verbeterd is! Hierdoor zou je juist met een kleinere trekker toe kunnen(theoretisch bekeken, als het wegrijden het knelpunt voor de trekkerkeuze is )
Hoog wegrijkoppel kan bijv. bepalend zijn of je met een gronddumper in de lage groep weg kunt rijden, of gewoon direct in de hoge. En dat spaart de techniek, zoals WimBe aangaf, en geeft rust aan de chauffeur
Constant-vermogen motoren 'technische misser '
Volgens mij juist niet ; meer een technisch hoogstandje ; mogelijk gemaakt door moderne
electronica enz ; of zie ik dit verkeerd ???
Die teorien van Wimsumar zijn die vandaag een beetje op hol ???????
Beste Wimsumar ;
van zo.n moderne motor heb ik geen motorkarakter-diagram ; maar het vermogen stijgt echt wel boven de 1600 rpm ; want pk.s is arbeid per tijds-eenheid ;dus een berekening .
Maar als je zo.n motor aan de waterrem zet en je smoort hem af ; blijft het vermogen van b.v. 2200 rpm tot 1600 rpm gelijk doordat de motor zo "terug-vecht " dat door het oplopende koppel dat door een berekening het uiteindelijke vermogen gelijk blijft .
En verder ben ik metje eens ; de tegenwoordige motor is een stukje H.Tec met superfijne filters enz. enz . maar dit heeft ook te maken met de steeds strenger wordende emissie-normen ; maar zover ik weet is de tegenwoordige electronica op zo.n peil ; dat storingen niet zoveel voorkomen bij normaal onderhoud .
ja alle nieuwe systemem hebben "vaak " kinderziekten ; ik weet er alles van bij b.v. de eerste Mondeo.s met common rail en die Delphi verstuivers ; maar later met siemens of bosch had je nooit problemen .
Juist! Wat ik nog toevoegen wou, is dat het vermogen op bijvoorbeeld op 1600 en 2100 (JD) gelijk is, en daartussen gaat het vermogen nog omhoog. Max vermogen ligt dan op 1900 Bij een "oude" motor was je dan het vermogen al kwijt. Als je dan bijvoorbeeld aan het maaien bent, met dus de 2100 toeren en het wordt zwaarder, dan zakt de trekker lang niet zo af als een oude, omdat het vermogen zelfs nog een stukje stijgt, alvorens het 'smoren' begint. Het door mijn naamgenoot gestelde feit dat de 'oude' situatie beter was, ben ik het dus ook niet mee eens, die trekker was veel meer in toeren gezakt, omdat daar het max vermogen bij maximaal toerental ligt...
He; gellukig ; ik had het bijna opgegeven ;
Berichtje nog gekregen ?
Heb filmpje gezien ; Jammer dat het invoer systeem niet te zien is !
Vermogensreserves worden nog altijd gekocht in (fors) "oververmogen" en niet in high-tech-constant vermogen.
Jazeker! Heb je toevallig net een bericht teruggestuurd
Hallo, je vergeet bij mijn thuissituatie dat de trekker gekocht is om beide maaiers met kneuzer er VOL in te kunnen trekken.... Verder kunnen we juist met de 540E met 1500 toeren ofzo heel erg 'rustig' bemesten, waar je met een 'oude' volgas moest... Dus dat valt wel een beetje mee
Hopelijk zul je nog eens aan mij denken als je zelf de nieuwe trekker mag betalen
Dat zal niet zo snel gebeuren denk ik, want ik ga niet de agrarische kant op Maar zo heel veel verschil zit er tussen 120 en 100 pk ook niet hoor...
Wat voor trekker wil jij voor dat '7kuubs bemestertje' zetten dan? vergeet niet dat we hier zeer natte veen stukken hebben.... En dan ben ik zeker wel blij dat ik de beschikking over 120 paarden heb, en dat over een breed toerenbereik (ook handig met afgifte bepalen )
De bemester trekken had met 40 p.k. minder ook wel gelukt. Misschien dat er dan wat langzamer zou kunnen worden gereden maar voor de mest van +/_ 50 koeien was dat ook 'roeg zat'.
Nu moet je niet doorslaan, Wim. Gisteren zat ik bij een boer op de trekker met een 7 kuubs tank erachter op het veenland, en de trekker was al zijn 135 pk'tjes nodig.