Welke melkrobot is het beste en waarom

Welke melkrobot is het beste.
geef ook aan waarom.

Deel dit topic

Reacties

Ronijn
Fullwood natuurlijk: Beste resultaten 😉
egesink
De Laval..
degelijke machine..
fendtkubota
Zoveel keus ie er toch niet lely westfalia en de laval , fullwwood zie je hier in belgie bijna niet dat ik weet
turbomatik
Lely heeft zich in iedergeval bewezen maar dat wil niet zeggen dat ze het beste zijn.. en er hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan die rode boxen
tvt145
Sac/senior en boumatic ook nog...
tvt145
Boumatic en sac hebben die arm van insentec...
maar wij bouwen nog maar voor minimaal 25 jaar een nieuwe caroucel...
tvt145
Nee nee, is ook goed... ik heb op verschillende bedrijven meegekeken en verschillende bedrijven mee aangemolken met robots... maar die mogen er best wezen!
tjeerdfiat
Wij hebben op het werk een rms titan melkrobot met 3 boxen en een verrijdbare robotarm. inmiddels is titan overgenomen door werstfalia. wij hebben ontzettend veel problemen met de melkrobot gehad, en met de deuren , met de computer , en met de robotarm & daar komt ook nog eens bij dat de service ronduit slecht is , en hondsbrutaal. ik zou ten alle tijden een lely robot adviseren heeft een boer bij ons uit de buurt ook en nooit problemen.
valtradriver
Dat is nou weer het nadeel van robots,dat ze geen paringsdrift hebben....
De andere merken buiten deze 2 blijven toch steeds een beetje de schijn tegen hebben en omdat je niet maar zo ff na een jaar inruilt krijgt blauw/rood meestal het voordeel,waardoor de anderen zich toch moeilijker ontplooien kunnen en dat maakt een gezonde concurrentie (lees lagere prijs) in de toekomst wel moeilijk!!
Kamps
Ik ben absoluut voor de blauwe van Delaval, Allereerst werkt die met een voorbehandelbeker en niet met een borstel die van de ene naar de andere speen gaat en dus besmetten kan. Daarnaast werkt een delaval met een hydraulische arm, een lely werkt pneumatisch en zal nooit 100 procent stil hangen. met hydrauliek is beter te sturen en sneller te sturen waardoor het aansluiten vlotter verloopt. daarnaast hangt er achter de delaval een serviceapparaat wat meer weet dan alleen robots maar ook echt verstand heeft van melktechniek.
FENDTfarmer
Jah, alleen jammer dat delaval zn arm nog wel is krom wil, dat als een koe de zooi eraf trapt dat het midden in de stront valt, opgetrokkenword en niet schoongemaakt word. met als gevolg een vieze tepelbeker die weer word aangesloten.

verder ben ik het niet een met jou kamps als jij beweerd dat een luchtsysteem niet stil hangt. heb ze ruime ervaring met een lely a3 maar het systeem werkt zeer goed. lucht heeft in mijn ogen nog een voordeel als er kracht op uit geoefend word als bijv alles uitvalt dat je koeien naar buiten kunnen. met de laval blijven ze dan in de robot staan te kijken.

voor de rest kijken vele mensen naar de prijs. dan komen inderdaad lely en de laval negatiever uit de bus. toch zou ik in zon geval liever iets meer betalen dat ik er vertrouwen in heb dat het werkt als dat het wat goedkoper is en wat hierboven ook gezegt word de service en onderhoud etc minder is en de kwaliteit vooral.
stoker
De Laval en lely, ze hebben beide voor en nadelen een groot voordeel van de lely is dat hij snel aansluit.
landbouw
Gewoon ene melkstal (carousel) maar in robots is hier lely het best zeggen ze
fendt-412
Je moet wel de tijd hebben voor een carousel, hebben er 8jaar gelenden ook over gedacht, alleen die robot's waren toen nog niet zo goed, allemaal met parralelogrammen enzo, werkte niet goed, dus toen toch maar voor een 20stands draaimelkstal gegaan, maar die technieken van de robots van tegenwoordig zijn goed, zeker de laval en lely, denk dat dat de 2 besten zijn
egesink
Even een reactie op fendtfarmer.. een arm krom trappen lukt bij een laval bijna niet.. als er teveel kracht op komt beweegt de arm wel mee.. en de bekers die in de stront vallen doordat ze afgetrapt worden of door wat dan ook worden zeker wel schoon gespoeld.. van binnen en buiten.. als een de laval robot ook helemaal uit valt kan de koe de poort ook open drukken omdat dan de tegendruk van de poortjes er ook af is..
voordeel van de lely is dat hij snel aansluit.. daarin tegen gebruikt hij heel veel reinigingsmiddel en is de kans op besmetting veel groter dan de laval met de aparte beker waar alles word afgezogen..
stoker
@fendt-412 als je er een robot in zet neemt het ook meer tijd dan je denkt, de meeste mensen denken dat die robot al het werk wel doen
maar je moet zelf veel meer in de stal zijn om je koeien te controleren wat je normaal in de melkput doet.
FENDTfarmer
Even een reactie op egesink. ik heb hier in de buurt bij 2 bedrijven gehoord dat ze beide al met hun 3e robotarm bezig waren in 1.5 jaar omdat de oude armen krom zouden zijn.

de tepelbekers bij lely geven helemaal geen grotere besmetting. de eerste melk word appart genomen, dan word er gewoon gemolken. na het melken is er de optie(wel aan te raden) om te kiezen voor een hittedoding van bactieren dit gebeurd met water van rond de 160 graden waarna alles dood is. heb je direct geen last van besmettingen!!
fendt-412
Maar je bent wat flexibeler denk ik, je hoeft niet persee om 6/7uur beginnen met melken, je kan dan op een ander tijdstip achter de koeien aan, ik weet wel dat je moet blijven controleren, want je ziet je koeien niet meer 2x per dag langs komen.
debiel derksen
Ik vin lely wel goed hebbe ze op mijn stage hij is robuust gemakkelijk in de bedining en hij is snel en hij melk de koeien goed en ziet het meteen als een koe 1 kilo is af gevallen of aangekoemen
jvw

De Laval zeker! qua voorbehandelen ver voor op lely,(wil niet zeggen dat ik lely de grond in trap, zeker niet). Voor de rest alles z'n voor-en nadelen, maar het gaat om de melktechniek, en dan is het de blauwe!
debiel derksen
Lely reinigt ook nog mooi met stoom en maakt de uien ook mooi sgoon enzo heb eigenlijk geen negatieven ervaring met lely aleen maar positieve
jvw

Ze kwamen er later niet voor niks mee, met zo'n stoomreiniging...toch? Want het gaat zonder niet echt goed he
FENDTfarmer
Jah dat voorbehandelen met die tepelbeker van delaval werk ook zeer mooi. maar aan de andere kant vind ik die borstels van lely ook goed schoonmaken mooiste zou in dat voorbeeld een lely robot zijn met het schoonmaak systeem van delaval 😉
jvw

tja...je moet een keuze maken, en of het nou blauw of rood is, je moet er zelf mee om kunnen gaan!
FENDTfarmer
Stoomreiniging is gekozen bij lely om de besmetting van de ene na de andere koe fors te verminderen. hoe doet delaval dat? weet ik zogauw niet meer? doen die ook aan een na behandeling van de tepelbekers dmv stoom?
jvw

die voorbehandel methode daar zit het in.... die borstels zal best werken, maar is een vreselijke besmettingsbron.
case-ihfor-ever
Ik zou zeggen De Laval of SAC of Bou-matic
FENDTfarmer
Borstels worden ook altijd gereinigt met een ontsmettingmiddel jvw. zodra de koe is aangesloten spuit een nozzel wat spray op de draaiende borstels waardoor ze ontsmet worden
RemcoPower
Delaval is het beste heeft me oom ook, werkt heel goed!!:D
NH-Ford
Wij hebben thuis Lely, A2.
Werkt goed, is niet heel vaak wat mee.

Wat Ronald (fendtfarmer) zegt, dat arm krom gaa van DeLaval is een bekend 'probleem'.
Buurman heeft twee DeLaval robots, en heeft dit al paar x gehad.
Verder verdiep ik me niet zo heel veel in de robot (ben de boer niet 😄 ) Maar weet wel dat Lely, en Delaval de beste 2 zijn...
Fendt-Niels
Wij ook een Titan 2 boxs melkrobot van Westfalia, nu bevalt het wel weer maar in begin veel storingen en aanloopproblemen en net als mij voorganger al zegt de service is wel beetje apart te noemen en ook misselijk voor de monteurs die er werken
egesink
De service is idd ook zeer belangrijk.. bij ons zit de dealer /service net aan de andere kant van het dorp (3km).. mede daarom hebben wij voor de laval gekozen..
RemcoPower
@ egesink je bedoelt kuiper breedenbroek?
dat is my ooms dealer ook
MFdriver
Beeter koop je gewoon een caroussel ofzo..
hoorde laatst wat de service kosten zijn van 3 robots, per jaar.. nou daar kan je amper tegen melken...
zetorfan
Wat zijn de jaar kosten van zoon robot.
Wij hebben nog een simpele Manus 2x7 melkstal met een infarood melkmeter, deze bevald ons goed. De jaar kosten zijn amper 5000 euro.
gerrit power
Wij hebben een galaxy nu is dat een andere naam maar daar kom ik nu niet op maar die hebben we al 7 jaar en we hebben er geen klachten over alleen al valt de stroom uit moet je snel zijn
egesink
@remcopower.. ja kuiper..
MFdriver
Ik hoorde ergens dat een boer 3 robots had en per jaar zon 68000 eu kosten eraan had,, dan ook wel de koeling van de melk erbij gerekend geloof ik,..
jvw

net wat je zegt...geloof ik haha
Bla bla bla.... eerst feiten!

@remco power, wie is je oom?
jvw

vind ik ook....wat een gezemel, dus alle melkveehouders die met robot melken haha laat me niet lachen....
RemcoPower
@heersinkvoedertechniek Ruessink uit Meddo (winterswijk) Heersink voer jij nog steeds by klaasman(oonk)?
egesink
Ik hoorde hier, ik hoorde daar.. ik geloof dit en dat.. daar hebben we niks aan..
husqvarna te250
De laval vraag de gebruikers maar
FENDTfarmer
Als je het rechtstreeks van de boeren hoort is dat niet goed? lely heeft ook echt wel zn puntjes af en toe. zo wil vaak met monstername dat het wegpompen niet altijd goed werkt endaardoor gaat de robot in "storing"
NH-Ford
Met de monstername hebben wij niks geen last.
Maar daarom kan wel gebeuren 😉
Ach ja, ieder merk heeft zo zijn voordelen/nadelen
jehan
Ik had al heel vroeg een melkrobot een zak sheg en een zak dropjes in de week en mn vader was te vreden
@remco, ja, hoezo?
egesink
@fendtfarmer.. dat sloeg niet op jou.. maar op mfdriver..
MFdriver
Wel es bij nagedacht wat koeling van de melk al kost.. tank wordt de heledag vol gegooid dus moet ook de heledag koele.. anders onder het melken en erna en dan blijft het de heledag wel koel,.
fendt311
Gewoon zij aan zij met hekwerk van van dinther 😄
fendtjuh
Als ik het hier zo zie, en de verhalen hoor:

DeLaval en Lely, beide draaien hier veel in de buurt, andere merken weet ik zo niet, behalve kenissen die een ander hebben gehad, maar hem uit pure ellende weg hebben gedaan...
Mf driver..... vraag dat maar eens na.... ik denk dat een robotmelker minder koelings kosten kwijt is. kom eerst maar met feiten, geen geschreeuw
MFdriver
Nou dan zou ik ook graag jou kant van het verhaal horen? op welke manier denk jij dan dat een robot melker minder kwijt is aan koelingskosten?
jvw

zeker weten.... er wordt naar thermostatisch gekoeld, motor draait niet voluit...Tank halfvol werkt al als koeling. Moet je is proberen als je in 1 keer 2500 liter erin melkt...volaan~!!
egesink
Precies zoals jvw zegt..
valtrapower
Lely is beste koeien snel gewend en rustig bij mijn stage boer meegemaakt na 3 weke heel rustig koeien in de robot en over 5 weken begint onze lely a3 te draaie:D
FENDTfarmer
@ NH-Ford ik bedoel niet de A2 maar de A3 daar kwam dat probleem na voren 1 keer in de maand'.

zal nog even een aanvulling maken op jvw.

bij een robot komt er zoals gezegt elke keer een klein plupje melk in de tank. een robot zit meestal ook verder van de tank af als een melkput waardoor de leidingen ook langer zijn. in de leidingen koelt de melk ook al een paar graden af, daarna kan hij door een voorkoeler gaan. doordat de melk niet met grote hoeveelheden tegelijk komt heeft de melk meer tijd om door de voorkoeler te gaan, dus de melk krijgt meer contract met de koeling waardoor de melk ok weer een paar graden meer afkoelt. nu wat duidelijker??
BEboer
Delaval bij lely reinigt de robot de tepelhouders niet meer bij het opnieuw opsteken nadat een koe deze afschopt dus heb je grote kans dat je vuil meezuigt
valtrapower
@ beboer bij lely kunne de koeien de tepelhouders bijna niet afschoppen want hij schopt tegen de carbonnen arm en dat is niet kapot te krijge maar de koe raakt niet de tepelhouder
FENDTfarmer
Jup. en als die er de tepelbeker wel aftrapt dan valt de tepelbeker niet. het systeem al merken dat er 1 af is terwijl die nog niet uit is en zal um op nieuw aansluiten. maar smerig worden doet hij niet
deutz4life
Hej,
de 2 grote merken zijn toch delaval en lely denk ik, zelf vind ik de lely een mooiere machine.. hij sluit ook zeer snel aan etc.
as zomer krijgen wij ook 4 a3´s met alles erop en eraan. mijn vader heeft toen met een groepje 15 robot´s gekocht. komen in 3 identieke stallen plus 1 beetje kleinere maar bijna dezelfde stal. het groepje heeft toen voor lely gekozen ook omdat ze goede service hebben.. dat scheelt een hoop frustratie etc. en je weet van de machine dat ie heel degelijk is.. dus niet vaak/nooit (langdurige)storingen!
ik zou zeggen.. vergelijk die 2 merken eens goed en zet alle voor en nadelen op een rijtje. en je dan ff laten adviseren 😃

hoi
claas celtis
Gewoon een carousel kopen over 10 jaar kun je daar wel een robot in krijgen
FENDTfarmer
Jah, en dan nog 10 jaar melken :? :? :? blech
fendt-412
Als je van je geld afwilt moet je dat doen, je kan het beter in 1x goed doen, zon carousel is na 10jaar nog niet aan vervaging toe. koop dan direct 2of 3 robots of ga voor een mooie 24/28stands binnenmelker.
Kijk, ik ben even een uurtje weg en mijn vraag over de koeling is ook behandeld....

volgens mij zijn er maar twee merken die op dit moment de zaken goed voor elkaar hebben, delaval en lely. ik heb 7 klanten met robots, 3 lely, 3delaval, en 1 zo'n andere met 1 arm en twee boxen (ben de naam kwijt)

allemaal vrij jonge machines. maar alleen bij de lely en delaval loopt het naar behoren qua techniek en storingen.
wel valt het me op dat alle merken problemen hebben met het krijgen/houden van monteurs, dat kan nog wel een probleem worden.

volgens mij hangt het meer van de boer af wat voor merk het wordt dan van de machine, omdat ze allebei al bewezen hebben (door goede verkoopcijfers) dat ze technisch goeie kwaliteit leveren.

En de meeste boeren zijn erg tevreden over hun eigen merk. Mooi toch?
ford8630power
De buurman hier heeft een SAC senior. bevalt tot nu toe erg goed, is zon galaxy arm waar 2 boxen op kunnen.
NH-Ford
Precies, Heersink
Als de boer maar tervreden is,
hij moet er immers zelf mee werken.
En jah, het krijgen en houden(!) van goede monteurs is erg lastig.
Ook bij lely, we hadden met onderhoudsbeurt laast alweer een andere...
Krijgen ook vaak genoeg folder materiaal, of je geen monteur wil worden, of iemand weet...
__amelootje__
Wel waar zal ik beginnen men pa zit heledagen in de delaval robots van de delaval robots zyn er al meer verkocht in nederland dan dat lely verkocht heeft in heel europa kwa depaneurs delaval het beste lely moet je soms een hele dag wachten tot er iemand komt delaval max 3 uur dus je robot ligt minder stil. delaval kan zonder selectiepoorten max 50 koeien aan als het goed gaat met selectiehekkens 80 90 koeien verschil in arm delaval ook beter vergelijk lely met delaval als de koe stampt tegen de arm van lely wees maar zeker dat er iets kapot zal zyn bij delaval klein en handig en natuurlijk ook stevig in westvlaanderen tot aan brussel hebben we hier zo'n 200 en iets meer delavals draaien dus voor mij zal het rap besloten zijn en in verband met de reineging lely borstels als de koe in een stront gelegen heeft dan zal je toch wel lachen smeert het gewoon open meer kans op cellen dus delaval circulatie van water en word nog droog gezogen ook alles in 1 als er nog vragen zijn je kan me altijd toevoegen op jonahameloot@msn.com
FENDTfarmer
Nou, wat let je 😃
FENDTfarmer
Koe in de stront liggen? men hoort de boxen schoon te maken. en laten we het met delaval is hebben over gedwongen koeverkeer! waarom willen ze dat? zou jij zelf door allerlij hekken en poorten gedruk willen worden dat je eerst door die robot moet waar die oude bazige rotkoe weer staat waar je niet langsdurft om te gaan vreten??? neem maar van mij aan dat gedwongen koeverkeer is geen kloten waard! het moet uit zichzelf komen en je moet er ruimte hebben
NH-Ford
Ga geen monteur van robots worden! 😃
Wel van andere dingen 😄

Halve dag wachten tot monteur van lely er is?? :?
Nou hier echt niet!
FENDTfarmer
Bwt ook raar. jij zegt 50 koeien! verkopers van delaval die zeggen overal ooh 70 koeien aan de melk op 1 robot is geen probleem! beetje heel erg tegenstrijdig!! service van lely is cker niet slechter als delaval. lely neemt niet meer robots aan namate ze personeel hebben om alles in goede banen te laten leiden. delaval, senoir en allen verkopen en verkopen en verkopen en als er storing is waar een monteur naartoe moet zeggen ze: jah sorry we hebben momenteel geen monteur vrij er zin ... wachtenden voor u. succes.
boerluuk
Bevalt prima wij hebben er zelf 3 a2 Lely's.
NH-Ford
Buurman hier heeft 170 koeien op 2 DeLaval robots..
Het gaat nog steeds goed! 😄
__amelootje__
Wel alsje nog een stroput hebt natuurlijk heer zijn er immers nog heel veel en gedwongen koe verkeer kun je het niet noemen lely woordje dus en ruimte moetje niet veel hebben daarvoor 5 op 10 meter is al genoeg door die hekkens zorgt men ervoor dat de koe zekr 33 keer daags komt en zo heeft ze ook meer melk en financieel is dit wel betr en je kunt er meer aan met 1 robot dus dit is ook een voordeel
en lely in belgië ja een halve dag 2 boeren zyn al veranderd van lely naar delaval omdat de monteur altijd veel te laat kwam
egesink
Zo.. gaat goed hier.. @ronald, jij koopt geen de laval zo te lezen.. 😃 amelootje zei dat je met selectiepoort 80/90 kunt.. 70 is maximaal denk ik.. zonder selectiepoort 50.. dus ook geen koeverkeer.. denk wel dat je dan drukker bent met koeien naar de box jagen.. et is niet fijn als koe zijnde maar wel beter voor de koe..
__amelootje__
Wel alsje goede uiers hebt kan hij er 80 90 aan is hier al bewezen
__amelootje__
NH-FORD bewijsd dit hier ook
egesink
Word et stil van hier.. 😃
FENDTfarmer
Neej, ik weet wel dat ik niets anders neem als lely!

dus een koe komt 33x daags bij de robot? of komt hij 33x daags door zon hekje?

als elke individuele koe 33x daags door de robot gaat en daar dan 3 maal van gemolken word (hoogproductive koeien vaker) zou je volgens mij nooit zoveel koeien op een robot kunnen houden. want als het zootje voor elke koe open gaat, koe moet gelezen worden, ding moet nadenken of ze al is geweest koe moet er weer uit. kost je zo een halve munuut per keer.
Shrekkie
Ik vind de coberco de beste 😃
FENDTfarmer
Jaah hoow. 80/90 aan de melk of totaal incl droogstaande koeien. scheelt een beste bult!
egesink
Zou wel 3 komma 3 zijn..
RemcoPower
@heersink ik dacht dat die wel een keer zelf ging voeren maar dat doet die niet dus
Waarom dacht je dat?

en waar wil die de tijd vandaan halen? 150 koetjes in je uppie melken, een vrouw die werkt, 2 kinderen....enz enz
__amelootje__
Ja gwn een typfout kan iedereen overkomen marja je kiest wat je wilt ik kan daar niks aan veranderen heb gwn eventjes de voordelen uitgelegd en de nadelen
Gelukkig voert ie zelf niet.... is een mooi adres om te voeren, erg aardigfe mensen, en kun je goed mee overleggen.
huub
Gewoon een 2x10 of 2x14..twee keer daags anderhalf en je bent klaar..geen pieper die afgaat..
Ieder zn voorkeur...
FENDTfarmer
Jah, zoals alle verkopers. de voordelen van hunzelf opnoemen ten nadele van de anderen. zo gaat het hier al de hele avond 😛
NH-Ford
Amelootje, moet er wel een duidelijke notitie bijmaken,
Staan wel 170 koeien op 2 robots, maar, de boer is zelf ook erg druk mee, zodra koe wat mankeert wordt hij gemolken in oude stuk stal, en (veel te) vaak achter aan gaan.
egesink
Je moet er machineboer voor zijn zeg ik altijd.. een echte koeienliefhebber wil het zelf blijven doen..
FENDTfarmer
@ huub, als je van melken houd ga je gang. wil jou over een jaarof 40 wel is weer spreken. 150 koeien 2 maal daags. lang leve je schouders en rug.
tvt145
80/90 koeien...? wat voor productie? 5000/6000 ?
__amelootje__
Wel 1 nadeel dat we niet kunnen veranderen is het glas vor de lens waar er soms wat kalk op kan komen en daar heeft hij moeilijkheden voor de spenen te vinden gwn eventjes een doekje pakken me een beetje zuur op en het is weer proper maar anders geen klachten gehoord
FENDTfarmer
Dat ben ik niet met jou eens erwin.

een echte koeienliefhebber kan het ook van de andere kant bekijken. laat de robot het werk doen. en focus je nog meer op de dieren nogmeer controle. want wil jij zeggen als jij als koeiengek die staat te melken in de put de koe ziet die achter in de wachtrij staat en zich rot reppelt op soortgenoten???
tvt145
65/70 houd het toch echt op... met een beetje melk eronder dan, productie heeft er ook nogal wat mee te maken
FENDTfarmer
Je moet gewooon standaard 2 maal daags ff de robot schoonmaken en dan ook ff met een doekje de lens schoonpoetsen. dan heb je daar geen last van. je moet bij alle robots ook zorgen dat je niet veel haar op t uier van je vee hebt dan melken ze ook makkelijker en blijven ze ook nog is schoner
NH-Ford
Daar hebben we een vlammetje voor, Ronald 😃
tvt145
Ik wil smorgens om 10 uur klaar zijn bij de koeien... en met zo'n robot blijf ik mn eigen de hele dag ongemakkelijk voelen, smorgens heb je ze allemaal gezien en de probleem koeien behandeld en dan kun je weer een middag wat anders doen...
huub
@ NH-FORD..en jij zegt "tot nu toe gaat 't goed"

@ fendtfarmer..de melkstal die je nu maakt hoef je over 40 jaar niet meer in te melken..
en over die tochtige koe..radio uitzetten in de melkstal..melken heb je alle 5 (en soms 6) zintuigen bij nodig..
__amelootje__
Ik blijf stand bij 80 90 en geen melk eronder maar moet dan wel 24 op 24 draaien + nog 1 voordeel als de koe te veel stampt max 3 keer laat hij de koe buiten als de uier spant komen ze toch wel terug om gemolken te worden
tvt145
80/90 koein met weinig melk juist ja...
FENDTfarmer
Nu een citaat van Van Bakel: alle boeren die 2 maal daags een paar uur melken zijn niet efficient bezig. je melkstal is een investering die je op zon moment niet gauw rendabel kan maken. daarom melkt hij dus zowat de hele dag door.

nu ben ik het toch eens een keer met hem eens 😃 voor de rest vond ik het maar een arrogante zak.
huub
Inderdaad..ik zag 't ook 😃
tvt145
Maar met 8500/10.000 echt niet!
egesink
Ja ronald zo kun je het ook zien.. maar wat ik er mee wil zeggen dat er wel veel meer techniek bij komt kijken dan een "gewone" melkput.. dat moet je wel liggen..
huub
Van bakel..laat 'm maar praten..hij heeft het met koeien melken niet verdiend..
tvt145
Jaja 300.000 voor robots of 200.000 voor een draaistal, en je kunt nog uitbreiden niet met 60/70 koeien in een keer... mij maar een draaistal!
FENDTfarmer
@ Huub jij zegt toch dat jij liever 2 maal daags alles voorbij ziet komen? als ik nu na mn pa kijk die melk zon 30 jaar die krijgt steeds meer last van zn schouders en hij melkt er dan nog niet een 300 per dag. maar met 130 houd het wel op.

en over die radio uitzetten weet wel dat het op de meest bedrijven niet gebeurd. zelfde verhaal als in de auto of trekker meestal staat de radio nog eerder aan als dat het voertuig gestart is.
tvt145
Kijken kijken
FENDTfarmer
Jah amelootje dat kan wel. totdat je dan storing krijgt met je delaval robot, je moet 3 uur wachten op de monteur, die moet eerst naar een andere veehouder. dan sta je daar. duurt dagen voordat je het oude ritme weer hebt. je kunt dan beter 10 koeien minder melken dan heeft de robot ook nog is tijd om in bepaalde gevallen de achterstand weer gauw in te halen
tvt145
Ja, helemaal mee eens fendtfarmer
IH power in dk
Als ik zou zeggen wil ik een lely, die hebben de meeste ervaring. maar die van de laval werkt ook prima dat zijn beide overgens de mest verkochte robotten hier in denemarken.
@egesink,
je moet wel intresse/feeling hebben voor computers, maar bij mijn klanten met een robot, is er geen 1 die ook maar iets om machines geeft. echte koeien boeren.
egesink
Ik denk ook dat 70 wel et maximale is.. zou best op grotere bedrijven wel meer kunnen maar dan hebben ze ook meer robots.. als ik kijk bij vader die melkt er 70 met 1 robot.. past prima.. je moet ook nog tijd hebben voor onderhoud en schoonmaak..
FENDTfarmer
Jah, dat klopt erwin. je word meer manager als ik het zo mag zeggen zonder anderen hier tegen de kop te stoten die zelf melken. je moet het meer hebben van wat de computer jou zegt. en je moet op de computer willen vertrouwen

@tvt145 300.000 is 3 robots van lely of de laval minimaal 180 koeien melken maar kan ook wel na 200 en misschien nog wel meer... wat voor draaistal wil jij hier? 20 stands? 10 rondjes is 100 minuten op een dag ex. schoonmaken. en dan nog wat. je moet een wachtruimte maken, je moet een opdrijfhek kopen, je moet een gigantische ruimte EXTRA bouwen waar die carrousel in kan.
huub
@ tvt145, wat is volgens jij het voordeel van een draaimelkstal..ik snap 't niet..dingen zijn veel te duur..

@ fendtfarmer, in een visgraat zeker? daar krijg ik ook overal last van..we melken zelf in een 60 graden, ik wil niet meer anders..
Huub, jij bent ook nog geen 65....
FENDTfarmer
@ huub jah een visgraat zelf kan ik er niet in melken. krijg dan last van mijn rug omdat ik zowat onder een 90graden hoek onder de koe sta te kijken. die put is voor mij dus veel te ondiep..

en over de draaistal die heeft wel zn voordelen. elke individuele koe kan eruit. je hoeft niet te wachten met je koppel loslaten tot die ene taaimelkte koe ook eindelijk is uit is. daar kun je met een carrousel je winst pakken
huub
Nee..en als een melkstal die je nu bouwt afgeschreven is ben ik ook nog geen 65..en wie weet wat er dan gaat gebeuren..

In nieuw zeeland molken we 950 koeien in een 50-stands buitenmelker..en ook daar zijn ze er al achter dat een carrousel te duur is..
Draai melkstal sta je constant in de zelfde hoek onder te hangen, aan dezelfde kant toch?
vriend van mij heeft oook intresse in draaistal, maar ziet elke dag dezelfde houding nog niet echt zitten.
huub
Bij een "normale" melkstal kan dat ook..gewoon een automatische selectiepoort in de terugloop gang..en de capaciteit valt tegen bij draaimelkstal..in een 2x12/2x14 met wachtruimte en opdrijfhek haal je een hogere capaciteit als in een 28 stands..
huub
@ heersink..hoor je vaker..
MFdriver
Me oom is ook bezig met een draaimelkstal.. vooral omdat ie het liefst 2 keer op een dag melkt en misschien de overstap naar een robot.. te groot/raar is..
fendtjuh
En het gaat natuurlijk mooi snel...

Tja, de ene boer wil graag een robot en de ander perse niet... De échte koeienfanaten willen geen robot maar melken. Je ziet onder het melken alle koeien even langs komen en ziet meteen als er wat mis is, drm moet je zeker als je een robot heb veel in de stal zijn om alles in de gaten te houden... Dus als je een echte machine man die alles zelf wil doen moet je er goed om denken dat je ook wel in de stal moet zijn... 😉

Wij hebben zo'n 5 jaar geleden weer voor een melkstal gekozen (DeLaval 2x 10 50graden), omdat een robot toen een stuk duurder was, het moeilijk was in onze stal, en we eigenlijk al iets teveel koeien hadden voor 1 robot, en veel te weinig voor 2, en we wilden evt wel wat groeien en zeker niet verkleinen, en voor 2 robots moest er een nieuwe stal komen enz. enz.
FENDTfarmer
Toch raar dat de visie van de ene grote veehouder die over de 500 koeien melkt over de draaistal heel anders is als dat een evengrote collega/concurent erover denkt
tvt145
Ja, 130/140 ooo voor de draaistal en de rest maken we zelf wel voor 60.000 euro, moet lukken... hebben tot nu toe altijd alles nog zelf gebouwd... 24 stands dan.
voordeel, 200 koeien melken in klein 2 uur en smorgens weer alles gezien hebben, weer helemaal op de hoogte en het uitbreiden kan wat soepeler hoeft niet meteen 70 koeien extra te houden.. ja en verder nog etc
@fendtfarmer dat geldt ook voor een bedrijf met 60 koeien.... ieder bedrijf een andere mening
FENDTfarmer
Jah fendtjuh, dan komt nu alle milieueisen als je bij een natuurgebied zit. dan baal je nu hard als dat je het toen misschien niet gedaan hebt. het bouwen van 1 spantvakje bij de stal aan is verledentijd. als het gebeurd moet het goed en groot. denk dat verdubbelen tegenwoordig de trend is. maar niet meer van 90 naar 110 koetjes.
__amelootje__
Wel je hebt zo van die boeren die persee zoveel koeien willen melken ben er zelf niet voor en ik geef je groot geleik FENDTfarmer maar 3 uur is het maximum he ze sturen een depaneur waar hij het dichtste bij de plaats is
Kan iemand van jullie mij uitleggen WAAROM een boer zo graag 2x per dag verplicht 7 dagen in de week in die melkput wil staan?
het vraagt enorm veel van je priveleven, kan nooit je eigen tijden bepalen, en je moet je leven lang werk doen dat een machine ook kan.

ben ik wel erg benieuwd naar.

zoals je begrijpt was ik 1 van de eersten die een robot zou aanschaffen!!
FENDTfarmer
Voor 60.000 heb jij geen wachtruimte, opdrijfhek en ruimte voor de draaistal!!! niet in nederland tenminste. bouwkosten zijn in nederland zo rond de 350 euro per m2!!
tvt145
Rapid exit ook naar gekeken, ook veel plaats nodig en dan... 24 koeien leeg (hebben nogal wat taaie koeien, die niet op willen ruimen)kun je er in een x 24 onder hangen, caroucel kun je alleen melken optimaal met 2 maar gaat alleen, groot voordeel de rust onder het melken.. en ik ben gewoon geen robotboer
fendtjuh
@FF, tja, de trend, maar dan hoeft niet iedereen dat te doen 😉 Hoevaak staat er wel niet in in de boerderij dat verdubbelen vaak helemaal niet rendabel is, al moet je natuurlijk wel wat groeien om in te toekomst ook nog blijven te bestaan....

Tja, natuurgebied, dat weet je niet vantevoren en kan je ook niet incalculeren...
FENDTfarmer
@ heersink, t zal dr wel bijhoren..
__amelootje__
Wel de robot is wel handig als je veel land hebt natuurlijk
tvt145
Wij bouwen alles zelf spanten kopen we 2 de hands maken we pas, bekisting huren we... recht toe recht aan... ja maar je zit dan niet met dat 120/180/250 aantal verhaal... 4 ton aan robots... echt niet!
FENDTfarmer
@ amelootje, klopt! moet je wel de loonwerker het werk op het land laten doen
tvt145
Haha ja, robot, je kunt niet van huis!
huub
@ arjan..je moer er evengoed twee keer per zijn..
en dat onbenullige groeien is nergens voor nodig..die boeren van 80 naar 160 zijn gegaan komen er nog wel achter..
__amelootje__
Wel de grotere dingen wel ja zoals dorsen en hakselen en wat ik nog gehoord heb het is niet dat je een robot zet dat je geen echte koeienliefhebber bent
huub
En melken is gewoon mooi werk.. 😃
FENDTfarmer
@ fendtjuh. bouwkosten per m2 worden goedkoper naarmate je groter bouwt. dus weer over effecientie gesproken.

@tvt145. nu ook ff je eigen arbeidsuren reken a 15 euro per uur per man.

met een robot ben je ook niet heel afhankelijk om van 3 na 4 te gaan dat je bij moet kopen. je kunt er langzaam ingroeien van 200 na op top misschien 220 koeien op 3 dan er 1 bij kom je netjes op 55 koeien op een robot en je groeit weer langzaam door. kan kun je in mijn ogen best groeien. maar als je van 1 na 2 moet zal je inderdaad wel voor zon probleem komen te staan dat je eventueel wat aan moet kopen als je um direct vol hebt. of je kunt er zelf infokken met eigen vee wat ietsje langer zal duren
huub
Tvt145, alles zelf doen..uren reken je zeker niet? jij werkt graag voor niets..dan kun je ook wel bij ons komen 😃
__amelootje__
Nieuw van delaval ze zijn aan het kijken vor een zenderdje in je telefoon en als je robot stil ligt krijg ej een bericht enzo kunje dan de depaneur laten komen hij kan zelfs via de telefoonlijn in de robot komen zonder dat hij er naar toe moet kan soms helpen
FENDTfarmer
Ook met een robot kun je wel van huis je moet gewoon zorgen dat je iemand hebt die in geval van storing aanwezig komt en er ff na kijkt en eventueel actie onderneemt.

maar, om het melken moet je nog wel weg kunnen, kan ok net zijn dat je toevallig ergens heen moet. vergadering iod dat er dan een koe moet kalven. dan bel je ook iemand op die dan stand-by is. net zo flexibel dus.
tvt145
Ja als we de uren gaan tellen waren we gisteren nog failliet, hobby en werk, wat is er toch mooier?
egesink
@amelootje.. dat heeft mijn pa ook al... hij kan op afstand met mobiele telefoon de robot bedienen..
FENDTfarmer
Dat heeft delaval toch al lang??? je kunt zo als je storing in de software hebt na zweden bellen en vanaf daar kunnen ze met een computersysteem zo in jou robot komen. (moet je natuurlijk wel zweeds kunnen) 😃
__amelootje__
Ja inderdaad wat moetje nog meer hebben
gerjopennings
Ik heb alle 83 reacties nog niet gelezen. maar mijn advies is: koop geen robot. het werkt heel prachtig en best ingieus. maar je loopt er de heledag achteraan. tijdbesparen is het niet. het is meer een andere verdeling van je tijd. is het ding een x kapot, moet je onmundig goed tegen stres kunnen. en het opstarten kan vies tegenvallen. ik zou denk ik liever een 2x10 melkstal willen met rapit exit en swing over of watdan ook
FENDTfarmer
Dit is ook een reden dat veel boeren alles zelf doen lijkt heel goedkoop. maar in veel gevallen word er geen cent voor eigen arbeid gerekend
FENDTfarmer
@ gerjo nu ga je dus ff die 83 bovenstaande reacties lezen en dan weet je ook hoe wij er over denken 😛
egesink
Haha.. precies ronald.. en niet wat oom pennings je voor heeft gepraat..
gerjopennings
Dan ben ik ja de hele avond bezig. had ik geen zin in 😉
ma bemoej me veder nergens mee, ma fendt415 wou reacties hebben, nou dan geef ik die he 😉
tvt145
Ja, gerjo helemaal mee eens, een gevoel van een kan weer een paar uur van de plaats af, niets aande hand, op plaats waar ik bedrijf overneem met robots: alles voor elkaar, denk ga even buiten de deur werken, goed en wel op de plaats, half uur gereden:ALARM! weer half uur trug, niets voor mij, wordt gek, krijgt niets gedaan..
__amelootje__
Dit was me een pittig topicje zal eventjes zoet zyn met de lezen denk ik
tvt145
Maar even antwoord op de vraag ja.... gewoon een lely met de voorbehandelbeker van de laval!
die bortels is maar een smerige bende en dan dat zuur waar die iedere keer mee worden gereinigd, kan ook niet gezond zijn...gewoone betonvloer na 3 weken al licht aangetast onder die borstels???
gerjopennings
@erwin, ondergetekende moet 2x in de week met zon robot werken en denkt datie inmiddels wel een beetje weet wat dat is een robot.
ford8630power
En amelootje, leer eens punten.... en komma's ,,,,, typen, ik kan er zo niks uit wijs worden
__amelootje__
Borstels raad ik inderdaad zekr af maar dat zuur kan natuurlijk zijn
__amelootje__
Sorry, ik ben van de west-vlaanderen. Een heel ander accent natuurlijk.
egesink
Niet genoeg dus gerjo..
larsfendt
Lely
loopt het meest voor met technologie en werkt mooi
tvt145
Alfalaval heeft die vacuumpomp een end van de box afstaan, is ook wel mooi...rust in de stal. en met aanmelken ideaal, voordat het hek van de lely gesloten is begint dat ding als een gek tekeer tegaan, vaars dus weer trug deruit als je pech hebt
FENDTfarmer
Accent heeft niets te maken met punten en komma's! leestekens zijn zowel in nederland als in belgie gelijk
__amelootje__
Punten en comma's zijn men sterkste kant nooit geweest, maar het gaat hier niet over maar over de melkrobots
FENDTfarmer
Niets van waar tvt145 delaval kan um er ook naast zetten.
tvt145
Hier in de buurt gebeurt dat niet meer bij delaval allemaal een end van de box af, ideaal
FENDTfarmer
Ben blij dat jij geen robotscherm bent. moej alles eerst 3 maal nalezen. duurt veel te lang.
gerjopennings
Heb net ff vlot alle reacies gelezen, maar je bespaard er nogmaal niet veel tijd mee. een voerrobot lijkt mij intresanter.
droogzetten wanneer doe je dat met een robot? ant als de robot beld dat de koe in de robot is.
nou, ik ga niet de heledag die robot achterna om die koeien te behandelen.

kijk, als je zelf inkuilt enzo dan is het ideaal, kun je onder melkenstijd gewoon doorgaan zonder extra personeel. en uieronsteking heb je veel eerder in de gaten.

met een voerrobot voer je elke dag 5 tot 7x. elke keer precies de juiste hoeveelheid.
mij lukt het nogsteeds niet om onder het voeren een koe te behandelen. miss 1 van julie?
Gerjo... vertel ook ff wie die robot heeft geïnstalleerd.... en of andere met dezelfde robot net zoveel problemen hebben....
jou bedrijf is een super slecht voorbeeld!!

mijn zwager heeft al vanaf 2001 een robot en vanaf 2007 een tweede erbij, heeft enorm veel vrijheid, deelt zn eigen dag in, veel minder lichamenlijk werk, kan erg veel info uit de computer halen, en heeft absoluut niet vaker dan 1x per week storing, en dan kun je aan de mobiel gewoon zien wat er mis is, je hoeft dus heel vaak ook niet eens meteen erheen.
dus die argumenten van gerjo...... daar kan ik niets mee.... vraag je dan eens af of er bij jullie niet iets anders aan de hand is....

pas als je bij meerdere bedrijven met robots bent geweest kun je volgens mij een eerlijk beeld geven.
En ook dan kun je liever een melkstal hebben hoor!
En dat op dit moment 59% van alle bouw/verbouw een robot wordt zegt ook wel iets....
FENDTfarmer
@ gerjo. plannen!! droogzetten op 1 dag per week doen. dan alles droogzetten wat moet en ff bekappen.eventueel huur je op zo'n dag een man van ab oost erbij om te helpen. voor de rest kun je het alleen af

koe met uieronsteking ff ophalen als je de boxen toch doorloopt en ff schoonmaakt door de robot halen en uitsepareren. dan ff de injector erin en klaar.
gerjopennings
Wat denk je, dat ze dr elke week een x storing hebben? nou dat absolut niet.
de laatste 2 maand gaan het super daar. weinig problemen de laatste tijd. wil ook niet zeggen dat het overal zo is hoor. heb ook andere verhalen gehoord waar ze van de een op de andere dag zijn begonnen in een heel onlogische opstelling. maar het gelijk goed liep. maar dit zijn mijn ervaringen en daar vroegen ze om.
tuurlijk als je lichamelijk problemen hebt, moet je iets zoeken, en dat is zeker een oplossing.
FENDTfarmer
Als je lichamelijk problemen hebt ben je al te laat!
fryslan
Wij hebben thuis een delaval melkrobot. Melken ongeveer 780.000 kg melk met 75 koeien (inclusief droge koeien) Voornaamste reden dat wij voor DeLaval hebben gekozen is het voor behandelen. Zeker met koeien met mest op de spenen maakt delaval veel beter schoon. Verder kan je bij de delaval veel van de koe zien, erg open box. Verder de hydraulische arm zeer nauwkeurig weinig onderhoud. Verhalen over krom trappen van de arm beetje raar. Moet je wel erg lastige koeien hebben. Koeien zijn veel rustiger in en robot dan in de melkstal. Verder als er een storing is kan je vaak het zelf oplossen of met telefonische hulp.
Vind zelf dat de hele arm van de lely beetje koe onvriendelijk is die arm duwt vaak tegen de buik van de koe en die gaat daardoor weer extra bewegen. Wel een groot voordeel van de arm van de lely is dat aftrappen bijna niet gebeurd. Voordeel van delaval is het overzichtelijke touchscreen mooie grote letter in tegenstelling tot lely.Vind de lely een vrij ingewikkelde machine en Delaval wat simpeler Verder is het gewoon bij meerder boeren gaan kijken wat hun bevindingen zijn. En gewoon de robot kopen waar jij je prettig bij voelt.
Duidelijk verhaal!!
fryslan
Tis ook allemaal niet zo moeilijk 😛
FENDTfarmer
Het tegen de buik aandrukken laat lely bewust doen! doet een kalf ook. hun visie daarmee is het stimuleren van de melkgift (zeg maar het melkhormoon stimuleren)
ford8630power
Mooi verhaal ja, ga zo toch minder negatief over die delaval denken. 😉
Favorit614
De beste melk machine heeft 4 poten
Mengeledriver
Of 2 voeten...
egesink
Dat is een mooi verhaal van fryslan..!! ik vind dat idee van lely zeker niet slecht dat tegen de buik drukken.. alleen denk ik dat de koe wel in de gaten heeft dat het geen kalf is..
fryslan
Klopt ook vooral verkooppraatje, kan ook niet anders met lely omdat de arm zo ontworpen is. Zeiden ze bij delaval ook de voorbehandel beker lijkt op het zuigen van een kalf

Verder nog even een aanvulling 8ton melken met een robot kan zeker maar dan moet je niet meer dan 70 koeien er op hebben omdat je dan gewoon vaker de koeien moet gaan halen. En je moet een robot niet kopen om dan maar twee keer op een dag de stal in te gaan om te kijken of er nog koeien zijn die gemolken moeten worden. Meeste problemen met mastitis en celgetal komen doordat melk intervallen meer dan 14 uur worden. zeker bij nieuwmelkte koeien.
FENDTfarmer
Nieuw melkte koeien een interval van 14 uur? zet die direct maar is op 6 oud melkte koeien die bijna droog moeten mogen wat mij betreft wel op 14 uur staan mits het celgetal van de dieren goed is.
Favorit614
He paul je moet ook an een melkrobot zie ik. hahahaha .
Zeiden ze bij delaval ook de voorbehandel beker lijkt op het zuigen van een kalf
Mengeledriver
Klinkt goed, hoor je dat Rik??
fryslan
Ik bedoeld dat je het interval op 6 uur zet maar ze komen zelf niet. die koeien moet je niet te lang laten staan.
RIK89
Bij mijn zwager hebben ze een senior werkt volgens hun zeer mooi. 1 robot arm in het midden en heeft 2 melk plekken.
1 er aan gehangen dan draaien naar de andere.
gerjopennings
Idd fryslan. als je dan maar 2 tot 3 x per dag door de koeien gaat krijg je de nieuwmelkten met onmundige uiers rond te lopen. dus soms moet je wel met je krabbertje door de boxen om enkele koeien in de wachtruimte te doen. hoeveel tijd kost dat? scheeld dat uiteindelijk tijd?
FENDTfarmer
Boxen moet je toch door gerjo liever een keer vaker dan een keer niet! dan kun je toch zo ff 3 koeien in de gaten houden en langzaamaan na de robots leiden. de andere koeien zijn wel gewend dat je er tussendoorloopt dus ze zullen niet allemaal meegaan.
egesink
Volgens mij heeft niemand hier gezegt dat je dan tijd over had.. je kunt met een robot je tijd beter indelen.. je bent niet afhankelijk van een bepaalde tijd dat je gaat melken..
FENDTfarmer
Een keer iets van voorbij zien komen geloof ik. maar klopt als een bus erwin
Pascal
Melkrobot moet ook bij je passen. Als jij je niet helemaal toelaat aan die automatisering dan wordt het zowiezo niet wat. Dan kun je beter weer in een put gaan melken oid.

Voor de rest spelen ook veel aspecten mee met succes van melkrobot. Denk aan plaatsing, koeien, e.d.

Ervaringen die ik hoor zijn vrij goed. De eerste 1-2 maand gaan het niet vanzelf, maargoed dat hoort erbij.
Een belangrijke reden is denk ik dat je meer tijd hebt met je gezin.
fendt-412
Nu nog eens wat over een draaimelkstal, het mooiste zou zijn dat je een wachtruimte had, maar wij hebben de koeien tussen de boxen staan, en als ze gemolken zijn komen ze bij het voerhek weer uit, er hangt wel een opdrijfhek met kettingen met stroom erop, op het laatst moet je soms nog even 3koeien halen alleen dat doet diegene die de boxen aan het schoonmaken is.

wij hebben een 20stands en we halen met 1man 80 koeien per uur, met 2man kan je 110koeien per uur halen. je kan rustig aan melken, het is niet zo dat je er opeens weer 12 moet aansluiten, het gaat allemaal wat rustiger. veel rust in de melkstal.

Als ik melk hang ik het onderstel van 1koe verderop onder als de ene instapt, dan kan ik die weer voorbehandelen en dan hang ik de volgende onder, en ondertussen zet ik dan de melkstal soms stil om de koeien te dippen.

je kan het jezelf zo moeilijk maken als je wilt, je kan mooi instellen hoe snel je hem laat draaien.
fendt-412
Alleen met 1man 120koeien melken zit er dan niet in, mn opa helpt hier ook nog mee op het bedrijf en hij voert dan de koeien onder het melken, melkt nog een koe in het strohok en maakt de boxen schoon, in de vakanties doe ik dat of ik help melken. Wij hebben die luxe dat hier 2man zijn, maar als je alleen 120 koeien wilt melken kan je denk ik beter 2robots kopen.
fendtjuh
Tja, voordelen robot:

-meer je eigen tijd indelen
-beter sociaal leven (vaak dan)
-flexibeler met bijv. inkuilen

nadelen:
-je bent nooit écht klaar, overal moet die
pieper mee, stel je bent klaar met melken hoef je pas savonds weer, en verder tussendoor niet.
-groeien, je kunt niet langzaam groeien, want dan zit de boel te vol of te leeg, een robot een paar jaar half stil laten staan omdat je nog te weinig koeien hebt kan ook niet uit...
-Je ziet de koeien niet meer 2x p/dag, met melken zie je vaak heel veel, dus zul je met een robot toch vaak door de stal moeten lopen...

Maarja, robot of niet, het is een afweging,
sommigen zijn helemaal gek van melken en anderen niet!
gerjopennings
Mooi gezegt fendtjuh.
nogmaals, er werd naar ervaringen gevraagt. en ik heb het niemand verboden of gezegt dat ze het niet moesten doen met een melkrobot melken. maar het is lijkt mij ook logisch als je minder goede ervaringen hebt je dat gewoon links laat liggen maar ook eerlijk zegt. volgensmij heb ik ook nergens gezegt welk merk of wat dan ook slecht of goed is.
Ik heb hier al een paar keer gelezen dat een robot niet uit kan als tie niet 100% vol bezet is.
Leg een suit aan een boer uit amerika dat je hier met een 2x8 melkstal in een paar uur per dag 100 koeien melkt.... dan zal die ook zeggen dat het nooit uit kan..... denk daar maar eens over na....

een melkstal heeft zo'n lage bezetting, dat het nooit een rendabele machine is, draait maar een paar uur per dag. een robot die dat ook doet kan dan niet uit??
jvw
Yep, of je moet het als bij v Bakel doen, 24 uur per dag draait dat rotortje rond....

Trouwens ben er nog niet uit joh, met een mengvoerwagen, lastige keus!
Ach... wat is lastig.... ik had het wel geweten. denk aan het gemak waarmee je je rantsoen kunt sturen, alle kanten op, maar vooral structuur,structuur,structuur!!
1x per dag voeren, de rest van de tijd heb je over voor andere zaken. anders kijk je ff op www.heersinkvoedertechniek.nl voor nog meer voordelen van het gemengd voeren.
waar twijfel je tussen?
jvw

jajaja, wel gemengd voeren, maar de wagen op zich, zijn nogal wat merken. Wil gewoon de (het) beste voor m'n koeien
Waar woon je? dicht bij een fabrikant? dat kan de doorslag geven.

ik zal zowieso vertikaal mengen, niet te klein kopen, je koopt m voor meer jaren, en je kunt ook een keer heel droog gras hebben, dan istie al gauw te klein. en let op het aantal windingen op de vijzel, dat bepaald het vermogen (diesel) en de vullingsgraad.
FENDTfarmer
Neem dan ma een usa wagen. die krijg je niet kapot 😃
Klopt, mijn aandrijving ist zelfde, dat is best degelijk....
FENDTfarmer
Kost wat, hej ok wat 😛
huub
Vandaag de veeteelt gelezen? robotboeren hebben een lager saldo (!!)
Ik ben er geen lid van.
maar ik ben nooit zo kapot van zulke berekeningen. hebben ze arbeid meegeteld? en ja voor hoeveel? en wat willen ze dan wel? ik weet zeker dat je met de hand melkt en voert je de laagste kosten hebt, maar of dit wenselijk is..?...?
in mijn ogen worden de robots zoveel verkocht omdat het een stuk flexibilteit geeft, en veel minder lichamelijk werk. dat zijn volgens mij de hoofd redenen die je onderweg hoort, en dat kun je in geen enkele berekening weer vinden!!!

maar ieder zn eigen keus.
huub
Arbeid is meegerekend..
Hoeveel? en wat is het waard dat je minde lichamilijk werk hebt? en meer flexibel? wat is meer vrijheid met je gezin waard??

ik denk dat je snapt wat ik bedoel.... hahahaha
huub
Ja 😃
pjotr
Astronaut rules!
jvw

Geen lager saldo.... misschien per liter, maar zeker niet op bedrijfsniveau!!!
huub
Wat is volgens jou het verschil tussen per liter en op bedrijfsniveau..als je wil vergelijken moet je toch bedrijven pakken van dezelfde grootte..
FENDTfarmer
Per liter ligt het saldo vaak zo rond de cent lager als bij niet robotboeren. aan de andere kant heb je met een robot meer melkingen per dag. helemaal voor toppers is dat beter zo houd je het celgetal meestal ook lager, daar heb je dan minder kosten aan, verder is het vaak dat de productie van de koeien stijgt dit heeft voor en nadelen. koeien die al op hun tenen lopen zullen breken wat infeite geld kost.
koeien die te weinig gaven zullen waarschijnlijk meer melk.
huub
3.5 cent..scheelt voor ons bedrijf €28000,- daar wil ik best voor melken..en die "voordelen" van een robot moeten wel geld opbrengen..
FENDTfarmer
3.5 cent meer doordat je robot melkt? now way. als dan je kostprijs 3.5 cent hoger word doe je echt iets niet goed!!
devonvdkroon
Onze buurman en wij zelf hebben alle twee een nieuwe melkvee stal gebouwd wij hebben voor delaval gekozen. onze buurman wou ook voor de delaval kiezen tot dat de lely in eens 13000 euro per robot onder delaval door ging. alleen omdat ze niet wouden dat er nog een delaval kwam in de buurt. dan kan er in eens wel 13000 euro af. alleen daarom zou ik al geen lely kiezen
KHD Deutz-Fahr
@devonvdkroon

Lijkt me een sterk verhaal. Zomaar 13000 euro van de prijs af, ze geven zo'n robot zomaar niet weg. Lely denkt meer met de boer mee, nog voor dat de robot is geplaatst, service en ondersteuning is ook beter dan concurrenten. Ik heb het op stage bedrijven mee gemaakt. Daarnaast scoren ze in testen beter dan de concurrentie. Alleen water of stroom verbruik, één van die twee, is bij de Laval beter dan Lely, op andere punten scoort Lely weer beter.

Zit jij trouwens in Houten op school?
devonvdkroon
Ja ik zit in houten maar dat zat mijn buurman zelf te vertellen
Husqvarna
Quote @KHD Deutz-Fahr:
service en ondersteuning

Nou nou, dat was vroeger wel anders, verkopen waren ze goed in, en plaatsen konden ze ook wel, en dan een dag of 2 begeleiding van mensen die er totaal geen verstand van hadden, maar bij andere merken was het nog veel erger.
Tegenwoordig hebben ze gelukkig vele jaren ervaring en een boel kennis in huis, maar wel wat personeelsverloop onder de monteurs, en een goede monteur bepaalt mede het succes van een robot.
devonvdkroon
Bij delaval wordt je top geholpen vinden wij. wij melken nu 5 dagen met een robot en de jonge die bij ons inkwam in melken is gister voor het laatst geweest niet omdat het slecht ging maar omdat ze zeker wilden zijn of alles goed ging
KHD Deutz-Fahr
Quote @devonvdkroon:
ja ik zit in houten

Daar heb ik ook gezeten 😉. Moet je maar eens aan Jan Vloostwijk vragen, waarom hij een Lely heeft gekocht, en niet iets anders.
devonvdkroon
Ja spreek hem haast nooit
Valtra-Fordpower
De MIone's draaien skoftig tegenwoordig, zijn het snelste met aansluiten en zijn de beste in onafhankelijke testen melkkwaliteit (zuurtegraad o.a.)
Valtra-Fordpower
@KHD Deutz-Fahr Prijs van een box staat vast, is bij elke boer hetzelfde. Alleen de rommel eromheen kan Lely veel meedoen, dus iets extra's erbij bijvoorbeeld. Service van Lely kan nog steeds veel beter. Groot nadeel is de landelijke "dekking". Met regionale dealers zijn de onderdelen meestal sneller ter plaatse, dit geld ook voor de monteurs zelf bij een software matige storing.
KHD Deutz-Fahr
Quote @Valtra-Fordpower:
Service van Lely kan nog steeds veel beter.

Bijvoorbeeld Lely denkt veel meer mee met de boer waar de robot precies geplaatst moet worden, waar het systeem het best tot zijn recht komt. Concurrenten kunnen daar nog veel van leren.
Valtra-Fordpower
@KHD Deutz-Fahr

Zodra dat ding staat en draait benne ze met 2dagen vertrokken.
Favorit614
@Valtra-Fordpower Das met Delaval niet beter.
hier een klant met lekstroom op de robotarm van Delaval (300mA), regelmatig gebeld , regelmatig een monteur geweest , maar konden het niet vinden waar het weg kwam. boer ten einde raad heeft verguning aan gevraagd verbouw (nieuwe)stal , om er weer een melkput in te zetten.
Na zelf wat expirimenteren heeft hij een massadraad en een aardpen laten slaan, nu is het probleem verholpen. Van Delaval uit heeft hij te horen gekregen dat het zijn probleem was en Delaval er niks aan kon doen.Zelfs de monteurs van Delaval gaven elkaar de schuld, in het bij zijn van de boer, ook dat moet je niet willen als bedrijf zijnde
jehan
@Favorit614 he das een heel bekent verhaal.kon welbij een klant van ons zijn ..die klant van ons heefd nu na jaren gehannes lely ..en is nu een tevreden robotboer
Favorit614
@jehan ha maar dat moet je toch niet willen als bedrijf. een simpele oplossing , en tegen de boer zeggen , red je er mee.
jehan
@Favorit614 die klant was er op een gegeven moment helemaal klaar mee ..soms ging het weken goed en dan begon de ellende weer ..koeien met geen geweld bij de robot kunnen krijgen enz enz .zowil je toch niet melken ..poosje terug sprak ik hem weer en vroeg hoe gaat het melken ..onvooorstelbaar dat robotmelken zo ontspannend kan zijn vertelde hij
fendt-412
@KHD Deutz-Fahr
weet jij wat de productiekosten van zon lely robot zijn?
Een gefabriceerde robot kost nog niet de helft van de prijs die de boer betaald. De rest is allemaal kantoorvolk en ontwikkeling dat er betaald wordt 😉

Ze maken de robots net zo duur dat ze nog kunnen concureren met melkstallen, eigenlijk kunnen ze net niet concureren.

Lely kan wel goedkoper, alleen dan komen ze om in het werk. Het is al eens eerder gebleken dat ze het bij tijden niet kunnen behappen. In die periode moesten er eerst monteurs komen voordat er robots verkocht werden.

De ene boer heeft het extra geld graag voor zn kantoortijden over, de ander niet. Ze zijn echt niet gek daar in maassluis, ik zou een paar aandelen opeissen bij aanschaf, krijg je tenminste nog iets van de winst uitgekeerd. of zijn ze niet beursgenoteerd? 😛

Onderdelen maken ze ook geen verlies op. Als je zelf de kanalen een beetje weet te vinden waar de onderdelen goedkoper zijn gaan ze dreigen met garanties. Dan laat je het eerst wel weer. Je bent compleet van ze afhankelijk.
KHD Deutz-Fahr
Quote @fendt-412:
of zijn ze niet beursgenoteerd?

Lely is een familie bedrijf, eigendom van de familie, van der Lely 😉. Verder wil dit bedrijf gewoon winst maken, en overleven, daar is niets raars aan want dat doen de anderen bedrijven ook.
KHD Deutz-Fahr
Quote @fendt-412:
De rest is allemaal kantoorvolk en ontwikkeling dat er betaald wordt

Ja en? Die mensen moet je toch ook betalen. Lely besteed de fabricage van zijn robots voor het grootste deel uit, ze staan alleen maar bouten en moeren aan te draaien in de fabriek.
fendt-412
@KHD Deutz-Fahr
klopt helemaal, moet ook gebeuren. Maar of dat de andere helft aan kosten is vraag ik me af 😉
Valtra-Fordpower
Het enige dat ik van Laval weet is goedkoop in aanschaf, schreeuwend duur in onderhoud.

Lely wil overal de grootste in zijn en zoveel mogelijk patenten op hun naam hebben. Er zit ongeveer 70man op kantoor die alleen maar met patent rechten en dergelijke bezig zijn!
fendtjuh
Onderhoud en onderdelen zijn overal schreeuwend duur...

Haal je ze ergens anders vervalt je garantie. Zo'n dikke Atlas Copco compressor scheelt bijna de helft als je die buiten de robotdealer om weghaalt bij bijvoorbeeld een technische groothandel... Maarja dan vervalt de garantie op de rest.
Valtraboerties
Quote @Favorit614:
hier een klant met lekstroom op de robotarm van Delaval (300mA), regelmatig gebeld , regelmatig een monteur geweest , maar konden het niet vinden waar het weg kwam. boer ten einde raad heeft verguning aan gevraagd verbouw (nieuwe)stal , om er weer een melkput in te zetten.
Na zelf wat expirimenteren heeft hij een massadraad en een aardpen laten slaan, nu is het probleem verholpen. Van Delaval uit heeft hij te horen gekregen dat het zijn probleem was en Delaval er niks aan kon doen.Zelfs de monteurs van Delaval gaven elkaar de schuld, in het bij zijn van de boer, ook dat moet je niet willen als bedrijf zijnde

Even een aanvulling 😃 dat was niet door de robot zelf, bij ons in het land was al het koper uit de hoogspanningsmasten gehaald, daarom was die lekstroom, nu is het weer over, maar toch gaat hij idd weer terug naar melkstal.
Favorit614
@Valtraboerties zo ver ik weet blijft de robot.
Fendt926Driver
Quote @Valtra-Fordpower:
Prijs van een box staat vast, is bij elke boer hetzelfde
ja right. lely zelhem begint met de prijs voor 1 robot is 110.000 en de 2e 100.000. en lely zuidwest begint met 2 robots voor 170.000 leg jij dan eens uit wie er gelijk heeft. vorige maand bij lely rotterdam geweest in de fabriek rondleiding gehad. gevraagd hoe dat kan. zegt lely iedere wederverkoper mag zij eigen prijsbeleid voeren mogen ze bij lely niets over zeggen want dat zijn prijsafspraken en mag van de mededingingsautoriteiten niet
Valtra-Fordpower
How even, ik speel ook alleen maar informatie door uit betrouwbare, rode bronnen... 😉
wilminkje
@fendtjuh

onderdelen zijn misschien per onderdeel wel duur,
maar wat vind jij duur? op hoeveel cent zit je dan per kilogram melk?

het is idd zo dat ze direct gaan zeiken over die garantie, maar is ook wel begrijpelijk, als iemand anders ergens aan gaat zitten knooien krijg je altijd dat er bij problemen iedereen naar een ander gaat wijzen, nu is de robotboer (lely of delaval) gewoon verantwoordelijk.
fendtjuh
@wilminkje

Doel op het algemeen, auto, trekker, melkstal enz. Ff een melkmetertje, val je van achterover.

Wat betreft de garantie, oke, maar er zijn natuurlijk zat onderdelen aan zo'n ding die los van de rest staat zoals bijvoorbeeld die compressor of een luchtcilinder of wat dan ook.

Maargoed, met de hand melken is ook niks 😃
wilminkje
@fendtjuh

maar dat is bij die melkstalboeren toch precies het zelfde?

maar er zaten er ook een paar te lullen (weet niet meer precies wie) dat de kosten voor een melkrobot op 3,5 cent per kg melk zaten...
fendtjuh
@wilminkje

Klopt maar met een robot heb je veel meer vaste onderhoudskosten dan bij een melkstal omdat hij intensiever gebruikt wordt. Hoeveel abonnementen worden er wel niet afgesproken voor onderhoud en storingen bij robots.

Oke, die 3,5 cent, geen idee.
wilminkje
@fendtjuh

Ik denk dat er bij 95% van de robots wel zo'n contract zit.
Maar dat machientje moet ook 23 uur per dag draaien hé! Die onderhoudscontracten zit ook het iedere keer updaten van de software bij in, na zoveel uur klepjes en slijtdeeltjes vervangen (die heb je natuurlijk veel meer bij een robot).

Er was een studiegroepje van 25 lelyboeren met allemaal 2 boxen, zaten tegen de 1 cent aan... vind ik best meevallen!
Waren wel allemaal type A3 (draaien het beste)
S Schenning
@wilminkje
De A3 is ook nieuw nog, dan mag die ook niet hoger zijn. Volgens berekeningen in denemarken liggen de omkosten 3,5 cent hoger dan bij een melkstal per liter, met een levering van tussen de 2,5-3,5 mil liter melk merk je het verschil wel.
In mijn wereld moet je niet meer dan 2-3 dingen van die dingen hebben staan, anders wordt het veel te duur tegen over een melkstal.
Hier lopen ze ook allemaal van minder werk, dus minder personeel, lekker rustig in de stal, meer melk net voor dat ze een koopen, hebben ze die dingen staan, valt het allemaal nog tegen, het melken is nooit klaar, dus moet er altijd een mannetje klaar staan, personeel weet ook wel wat ze voor het ongemak moeten hebben als ding snachts alarm geeft in het weekend. Ze moeten nog koeien de robot in jagen, meer melk valt ook vaak tegen. Staat genoeg gebruikte robots te koop, en vrij nieuw spul vaak!
wilminkje
@S Schenning

ik heb het ook over bedrijven met 2 melkrobots.
want de kracht van de robot zit hem denk ik juist net in de groeimogelijkheid van een gezinsbedrijf zonder personeel.

Bij zo'n groot bedrijf is trouwens zo'n carousel met gebouw en wachtruimte ook niet goedkoop 😉 maar je kunt wel wat makkelijker groeien...

Door het 3x daags-melken-principe kun je wel meer melk onder die koeien vandaan plukken, maar dan moet alles er omheen wel kloppen. En als er qua management (zoals voeren, klauwgezondheid, vruchtbaarheid, enz.) niet klopt dan zijn de gevolgen allemaal wat groter en duidelijker in beeld!

en 3,5 cent lijkt me wel heel sterk, bij 650.000 kg melk per robot zit je dan al op €22.750 aan EXTRA kosten volgens jou!

Bij een groot bedrijf is het inderdaad wel zo dat 's nachts en zondags de alarmen voor de ondernemer zelf zijn.

Ik zou zeggen, koop die tweedehands lely A3 melkrobots maar op en verkoop ze in Nederland maar, die tweedehandsen zijn bijna niet aan te komen.
newholland6640
Quote @S Schenning:
Staat genoeg gebruikte robots te koop, en vrij nieuw spul vaak!

Als de boer er niet geschikt voor is... Dan kan de techniek net zo goed wezen maar dan gaat het bij die boer nooit werken 😄!
newholland6640
Quote @Valtra-Fordpower:
Het enige dat ik van Laval weet is goedkoop in aanschaf

Toen wij 2,5 jaar geleden met robot begonnen hebben we met lely en delaval om tafel gezeten. delaval bleek bij 1 robot maar heel iets goedkoper te zijn. Bij 2 robots zouden we bij de laval zelfs duurder zijn geweest. 2e robot is bij lely 20 000 euro goedkoper.
newholland6640
Quote @Valtra-Fordpower:
Zodra dat ding staat en draait benne ze met 2dagen vertrokken.

Toen er hier na 2 dagen toch nog een paar kleine probleempjes waren stonden ze ook binnen een uur op de stoep. Wij hebben de service van lely als super ervaren 😄!
fendt favorit 4s
Lely schijnt wel te stunten hoor ook van prijzen
onder de 80.000 + transponders bij 2 boxen
Siebenga
@fendt favorit 4s ze moeten ook wel want de concurrent blijft niet stilstaan! Boumatic heeft me ook positief verrast... hoor over lely niet alleen maar goede verhalen, ook dat ze geen gehoor geven als het niet goed gaat.

Volgens mij zit een voorbeeld daar van hier op tf, of heeft er stage gelopen in het noorden des land.
fendt favorit 4s
@Siebenga klopt arrogantie is er wel bij lely
maar dat is er bij delaval ook ..als je eenmaal een
handtekening gezet hebt
Ruben-Wind
@Siebenga Dat zal ik dan wel zijn ik heb stage gelopen bij een boer die zijn 4 lelys a4 robots na 3 jaar heeft weggedaan voor boumatic.
Husqvarna
Lely is wel zo arrogant dat er geen functie voor handmatig aansluiten op zit, echt een minpunt. Ze willen blijkbaar niet toegeven dat dat soms nodig is.
Maar als er storing is lossen ze het gauw op, iets veranderen met nieuwe voorkoeler ofzo is wel razendduur, dus gewoon robot kopen en nooit weer iets veranderen.
En bij Delaval zijn ze bij sommige melkstallen ook een half jaar bezig om de koeherkenning goed te laten werken, of carroussels wat 1 drama is.
Fendt926Driver
Quote @fendt favorit 4s:
..als je eenmaal een
handtekening gezet hebt
ja daar ben ik ook achter met een sac future line. heb handtekening gezet en bij dat koopcontract stond ook dat zij niet aansprakelijk zijn voor wat voor schade ook gemaakt door robot of personeel.
ben 35 koeien kwijt volledig overspannen bijna falliet maar de 245000 euro schade die ik erbij heb wordt volgens sac niet door hun vergoed door die kleine lettertjes....
fendt favorit 4s
@Fendt926Driver das veel geld!
maar hoe kom je aan zoveel (35) koeien kwijt ? is dat
omdat de robot die koeien niet kon aansluiten of mastitis ?
Ken ook wel boeren met SAC maar heb nooit zulke verhalen gehoord
fendt favorit 4s
@Ruben-Wind Is dat die boer met dat parasol dak?
A4's hoor ik toch wel goede dingen over maar in het begin hadden ze wel behoorlijk wat kinderziektes met koevolgcamera
en vacuumklep ook achterhek is vervangen.
Maar om nu 4 a4's direct weer interuilen moet het wel heel beroerd draaien of meningsverschil (geld) hebben...
ford8630power
@Fendt926Driver

Een buurman hier gaat weer een melkstal bouwen na 6 jaar melken met 2 SAC robots. Heeft er ook een bult gedoe met de koeien aan overgehouden.
Fendt926Driver
Quote @fendt favorit 4s:
maar hoe kom je aan zoveel (35) koeien kwijt ?
de instellingen in het programma stonden niet goed. eerst stonden de brokken verkeerd om. dus een koe die lactatie start moest hebben kreeg melk brok en andersom. later bleek dat het programma voor de brokken opbouw van de nieuwmelkte koeien niet aanstond. die kregen de eerste 100 dagen maar 2.5kg in plaats van 7.5. veel koeien die het niet konden volhouden. klauwbevangen heid celgetal schoot over de 500 veel koeien die niet meer op konden en 54 van de 90 koeien moeten halen elke dag. heel vaak gebeld maar eerst hoor je "duurt wel 3 weken voor alles loopt" later was het drrrt wel 3 maand voor het loopt. weer later alle koeien moeten eerst een keer gekalfd hebben voordat het loopt. en omdat je geen enkele ervaring er mee hebt en zij wel geloof je hen.
steeds weer een ander schema van ophalen toen lag het aan de koeien die in de koppel zaten daarna mocht ik niet meer in 2 groepen melken want daar lag het aan. het verse gras (waar de koeien nog iets van op de been bleven) moest uit het rantsoen want daarom wouden ze niet komen enz enz.
heb er weken bij gehad dat er 7 koeien tegelijk weg gingen. 2 dood gespoten en distructie een noodslacht op bedrijf en 4 op de vrachtwagen naar dichtsbijzijnde slachthuis omdat de rit naar abatoir amsterdam te veel voor ze was.

hele zware tijd geweest (en nog) maar eerst zei sac dat het hun schuld was. er is zelfs een expertise bureau geweest die een heel schade rapport heeft opgesteld en daarna kwamen ze met het bvericht dat in de kleine lettertjes stond die ik had getekend in het koopcontract dat zij nergens voor aansprakelijk zijn.
Fendt926Driver
Quote @ford8630power:
gaat weer een melkstal bouwen na 6 jaar melken met 2 SAC robots.
ben ik ook voor. ze mogen van mij die robot elke dag ophalen. ben er aan begonnen omdat mijn schouders versleten waren maar liever zere schouders en mooi melken dan geen pijn in de schouders en je hoofd helemaal in de war

wie is die buurman? (mag via pb) want als ik sac moet geloven ben ik de enigste met problemen verder gaat het overal super volgens hun
dx11
@Fendt926Driver Dat zegt Sac altijd. bij ons ook. Nee dat komt normaal nooit voor, Dit heb ik nog nooit mee gemaakt bla bla bla
johndeere6230
@Fendt926Driver

Pfff heel verhaal zo!
Waarom toen voor SAC gekozen en niet voor een DeLaval of Lely? Aangezien deze toch meer ervaring in de melkrobots hebben....
veeboertje
Beste robot?
2x 14 zij aan zij van de laval met rapid exit 😛
Fendt926Driver
Quote @johndeere6230:
Waarom toen voor SAC gekozen en niet voor een DeLaval of Lely?
sac paste goed in de infra structuur in de stal.
bij sac kun je met de hand aansluiten.
goede ervaringen van gebruikers waar we voor de tijd zijn wezen kijken
total aangeboden plaatje was bijna 50 000 goedkoper dan laval of lely
Fendt926Driver
Quote @dx11:
Dat zegt Sac altijd. bij ons ook
jullie hebben toch geen robot?
dx11
@Fendt926Driver nee. gewoon 2 x 10 stands 60° half automatisch
johndeere6230
@Fendt926Driver

Ooh oke, dat scheelt nogal wat dan ja... en als andere er dan wel goede ervaringen mee hebben ja..
Fendt926Driver
Quote @johndeere6230:
en als andere er dan wel goede ervaringen mee hebben ja..
de problemen zijn hier ontstaan door een medewerker die die vijzels verkeerd heeft ingeprogrammeerd en die het opstart programma niet heeft aangevinkt in de software.
machine zelf werkt wel zoveel maar de nasleep is gigantisch. gheen melk geen melkgeld wel hoge vaste lasten en al 3 ton quotum moeten verkopen om niet falliet te gaan
fendt favorit 4s
Ok eerlijk verhaal!
maar denk ook wel dat je van robot boeren niet alles hoort..
via via hoor je nog wel eens problemen celgetal aantal ophaal koeien storingen e.d.
Laatst nog gehoord van boer met Boumatic robots dat het totaal niet liep (weet niet waarom technisch/koeien)
dus sta dan ook te kijken van boer met 4 lely a4's met redelijk goede reputatie dat die ze eruit doet voor boumatic??
johndeere6230
@Fendt926Driver

Pfff he... das niet niks :| en er is ook geen enkele medewerking te verwachten van sac dan?
Fendt926Driver
Quote @fendt favorit 4s:
Laatst nog gehoord van boer met Boumatic robots dat het totaal niet liep
hier in de buurt ook een met bouwmatic robot die het eerste jaar heel veel problemen heeft gehad. wat ik hoorde vooral op het gebied van service. de monteurs hebben ook nog geen enkele ervaring.
JD5620
Schop die robots er uit melkput erin en smiddags melken uitlaten besteden 😉
boer
De boumatic is met het nieuwe ook flink aan de weg aan het timmeren met via achterlangs melken en hadden het al een kleine 3 jaar geleden er toen al over dat ze heel erg met de prijs konden gaan doen wij melken nu 2,5 met de mrd1 was toen het eerste prototype in het begin wel wat aanloop probleempjes gehad maar dat was snel verholpen en melkt gewoon helemaal probleemloos zijn er heel erg tevreden over this alleen een klein nadeel omdat wij het prototype hebben dat alles van de fabriek uit gedaan moet worden dus moeten altijd vanaf emmeloord komen maar wel hele goeie service
fendt favorit 4s
@boer hoeveel koeien kan 1 box melken dan?
en hoge vooruiers /diepe achteruiers heb je daar geen problemen mee?
Separatie heb je wel extra mogelijkheden mee!
boer
@fendt favorit 4s hoge en diepe uiers is heel geen probleem gaat mooier als vanaf de zijkant wij melken met een dubbelbox 70/75 maar op de enkelbox zeggen ze en heb ze gezien met 55/60 dat is het idiaalste ben er ook wel bij een geweest die had er 70 op maar dat is net te druk voor het mooie maar bij ons gaan ze overdag van half 8 tot half 2 nog naar buiten en de seperatie is dat je 4 emmers kan ophangen per melkbox wij hebben 2x4 sepertatie rekken
Husqvarna
@Fendt926Driver
Je hoort meestal alleen succesverhalen, opscheppen over je dure investering doet het altijd goed. Maar ze hebben hier met Lely vanaf 1999 ook genoeg trammelant gehad, verkochten em toen voor 80 koeien, kon ook 10 koeien gewoon de spenen niet vinden, nou gelukkig hadden ze de melkput nog. Maar met wat updates draait dat ding nog steeds maar ik vind het niks, een boer verderop had 2 Prolions en is na een 1,5 jaar ellende helemaal gestopt met boeren, was zelfs overspannen en een AB-er die er hele nachten bij zat. Maar heb je de melkstal nog?
Wij hebben in 2001 een Galaxy gekocht. 6 weken heeft ie gedraait. Ding sloot spenen niet aan, of hing ze onder aan de buik. Trok de tepelbekers er zo weer af zonder dat de kwartieren uit waren. Zat geen treklastbeveiliging op de afname, dus als een koe er een poot op zette trok ie alles kapot. Dit was wel beloofd bij de koop maar daar was geen geld voor was het excuus. S avonds konden we alle koeien bijlangs op te controleren of ze uit waren en dan stond je er zo 10 te melken met een ketel aan het voerhek. Monteurs sliepen er op een gegeven moment ook bij, omdat ie constant storingen gaf. Op een gegeven moment stelden ze voor om hem een jaar stil te zetten en het dan weer te proberen. We werden op een gegeven moment voorgelogen door de monteurs en de fabrikant zelf. En als we er over gingen praten met de buitenwereld dreigden ze dat ze geen service meer verleenden. Ze wisten zelf op een gegeven moment niet meer waarom ie storing gaf en waar het weg kwam. Als de fabrikant het al niet meer weet word het wel erg moeilijk. Achteraf hebben ze hem met opzet te vroeg in de markt gezet omdat ze geld nodig hadden. Ze hebben hem toen weer terug genomen na veel ellende, uiteraard heeft het ons wel geld gekost. We hadden het geluk dat we onze oude melkstal nog hadden in de oude stal. Dus daar hebben we nog 3 jaar weer in gemolken. Hebben nu een 2 keer 7 zij aan zij van Delaval, en dat draait gewoon goed. Dan weet je ook zeker dat het klaar is als de koeien uit zijn. Ben zeker niet anti robot, maar door zo'n avontuur word je wel voorzichtiger. Zijn hier in de buurt de laatste jaren meer robot's uit gegaan voor een melkstal. En bij anderen komt er een robot en draait het gewoon goed.
Siebenga
Gene die robot's langer als 5-6 jaar hebben zijn de serieuse pioniers van het robot melken geweest. laatste jaren hebben ook de robot's giganties grote sprong gemaakt en de concurrentie doet het ook goed om iedereen scherp te houden.

Robot moet je passen! robot moet zich niet aan jou aanpassen want dat werkt niet 😉
@Siebenga Moet de boel wel deugen want ander wen je nooit aan elkaar. Het is wel je veestapel waar het om gaat en daar moet het wel mee verdiend worden.
fendt-412
Als ik al het bovenstaande lees moet je wel heel makkelijk in het leven staan wil het dan nog bij je passen. Kan me voorstellen dat je wild wordt als je ziet dat de koeien hard van je af gaan.
JD5620
@fendt-412 en is ook wel handig dat je zelf wat handig met computers bent, zodat je zelf ook nog eens een storing kan verhelpen.
Siebenga
@MaartenMandemaker Ja in jullie geval is dat niet gegaan zoals je verwacht had, dat is altijd zuur.

Maar zijn ook succes verhalen van boeren die om wat voor reden dan ook moeite hebben om te kunnen melken en de robot als uitweg zien.. en vervolgens positief verrast! Mooie hier thuis is dat mijn vader verschrikkelijk tegen melkrobots is maar dat hij ook begint in te zien dat een robot wel werk in bepaalde gevallen. En dan praat ik over de nieuwe technieken, als je de techniek van nu en 10 jaar geleden robot ziet merk je een wereld van verschil. Een robot is in mijn ogen niet een verlichting van je dagelijkse werk! Wel ben je flexibeler in het indelen van de tijd.

De grote mannen zullen niet voor een robot gaan hoewel het mij niet zal verbazen dat een robot in combinatie met een draaiertje een succes verhaal gaat worden. maar dan moet de techniek eerst nog jaartje of 5 door
JD5620
@Siebenga denk dat de grotere boeren (250 koeien of meer) liever een grote carousel hebben als een carousel met robot omdat zulke boeren toch al met personeel werken en zo n carousel met een robotarm is ook nogal duurde dan een gewone carousel.
devonvdkroon
Achja kleinigheidje hou je toch bij o ns thuis was een stuurklep van de robot niet helemaal goed waardoor melk met penicilline voor 80 procent in de tank kwam in plaats van in een dump emmer.
fendt-412
@JD5620
Dat is wel handig ja, en je moet vaak wel helpen met nadenken. Vaak is het probleem simpel en wordt er naar moeilijke oplossingen gezocht, afschuiven op andere merken/onderdelen waarmee samengewerkt wordt.

Momenteel is arbeid nog redelijk eenvoudig te vinden. Vraag me af of je over 10jaar nog gekken vind een shift van 8uur willen melken. Na een uurtje of 6 melkstellen onder slingeren begin je spieren te voelen waarvan je niet wist dat je ze had. Dan is een beetje boxen krabben en koeien drijven aardig minder belastend dan een shift van 8uur koeien melken. Polen zitten ook al liever op een trekker dan dat ze in de melkstal staan. Standaarden worden daar ook hoger, moet nu al aardig verder oost om mensen te vinden die willen melken. Dit kan alleen maar erger worden.

Technieken gaan bij robots hard vooruit, aanschafprijzen dalen iets maar onderhoudskosten blijven hangen rond 1cent. Vind dit nog vrij fors, ben benieuwd hoe Gea het doet na verloop van tijd op dit gebied.
Siebenga
@JD5620 Daarom geef ik aan 5 jaar! Die techniek is nog redelijk duur en werkt nog niet perfect, maar dit gaat goed komen. Onderschat het onderhangen van de klauw niet. Als jij 500 koeien hebt is dat 2000 bekers dus 4000 bekers op een dag plus wat aftrappers zit je snel op 4500 bekers per dag onderhangen. Dat hou je als boer niet vol je hele leven en het is relatief lopende band werk het onderhangen! Wat het met nieuwe sensoren techniek dus ook een klus voor robot kan maken.

Als jij als persoon dan het controlerende werk kan doen en koeien kan opjagen enz is dat extra centje wat de robot kost snel terug verdient! bij dit soort grote bedrijven zie je nou al dat er spray robots worden aangekocht. (een wat makkelijkere handeling dan onderhangen dat zeker)
Valtra-Fordpower
@Husqvarna Ha, Die Proline gingen er toen ook massaal weer uit! Toch draaien er nog een enkele in nederland, naar te vredenheid! Een klant van ons heeft het ook 14maanden geprobeerd, maar mocht weer vertrekken en daar hebben wij toen een 2x7 Westfalia Surge visgraat geplaatst.

Helaas begon zijn gezondheid weer een rol te spelen, dus daar draait nu een maand naar volle tevredenheid een mooie MIone! 😄
Husqvarna
@Valtra-Fordpower
Ja bij gezondheid bied het zeker uitkomst, mijn vader was al zo'n 55 en had 40 jaar gemolken van 30 tot 110 koeien in de jaren '80, ik zat nog op de middelbare school, maar ben nu alle dagen op het bedrijf, er mag van mij wel een mooie zijaanzij melkstal komen, Westfalia ofzo 😉 Melkers zijn hier tegenwoordig wel genoeg om af en toe uit te besteden.
JD5620
@fendt-412 das waar de melkrobots worden steeds beter, maar ik vind ze nog steeds veelste duur, liever een wat grotere melkstal waar je in 3 uurtjes klaar bent met melken dan een robot. wij zijn ook niet geschikt voor een robot, vind het mooi om er naar te kijken bij andere boeren maar zou zelf niet een willen en gelukkig mijn vader ook niet.
Husqvarna
Hebben ook wel meegemaakt dat na onderhoud dat ding een 10% van de koeien niet goed uitmolk, eerst adviseren ze om handmatig op doormelken te zetten, een boel werk, en dan een keer monteur die wel van de ouwe typen verstand heeft dat het een instelling was, vervroegde afname.
Valtra-Fordpower
@Husqvarna Zeker, maar goede betrouwbare melkers zijn schaars hoor...

Wat natuurlijk wel een mooi detail in mijn vorige verhaal is, is dat Proline ook van WestFaliaSurge was, vervolgens heeft TiTan (ook WestFalia Surge/Gascoine Mellotte) daar modificaties op verricht, waarna GEA Westfalia de robot heeft opgekocht en zelf is gaan ontwikkelen, daar kwam een geboren klassieker uit! De MIone!

GEA had al vaker robots geplaatst bij robotboeren, voornamelijk omdat het andere merk niet beviel, maar dit was voor het eerst dat hetzelfde "merk" weer terug kwam. 😛
JD5620
Quote @Siebenga:
Als jij als persoon dan het controlerende werk kan doen en koeien kan opjagen enz is dat extra centje wat de robot kost snel terug verdient! bij dit soort grote bedrijven zie je nou al dat er spray robots worden aangekocht. (een wat makkelijkere handeling dan onderhangen dat zeker)

das zo en je kan meer koeien per man melken, maar je moet ook geschikt zijn voor een robot en een beetje handig met elektronica/computers wezen zodat je zelf ook eens een storing op kan lossen.

en ik vind melken veelste mooi werk om dat door een robot te laten doen. je moet zelf ook geschikt zijn voor een robotm anders word het niks.
fendt favorit 4s
Hier ook lely a2's werkt op zich goed maar alles draait wel om de koe wil het een beetje lekker draaien , je moet gewoon meer je best doen om de het de koe naar z'n zin te maken en goed te voeren (structuur) melken ook al meer dan 10jr. met lely en in het begin was ons een scherp onderhoudscontract aangeboden waarin de robot voor dat geld werd onderhouden (dus geen extra kosten) later bleek dit anders zodat vervangende onderdelen wel betaald moesten worden hierdoor liep het onderhoudscontract behoorlijk op .
Ook veel vroegtijdige vervangingen van onderdelen gehad ..
Robotmelken heeft zeker toekomst maar soms wordt er te gemakkelijk over gedacht.
Husqvarna
@fendt favorit 4s
De A2 is ook een van de beste robots ooit gemaakt, met een paar updates kan ie ook redelijk meekomen met de rest. Dat is met Delaval ook alleen kost dat een kapitaal.
Maar absoluut is koemanagement de beperkende factor, alles moet wel kloppen, op tijd klauwbekappen e.d. Een robot ziet vrijwel niks aan een koe, een melker wel. Heb hier ook een vrij regelmatig onderhoud maar daardoor wel weinig (dure) storingen, robot is 15 jaar oud nu.

Als je het robotmelken proberen wilt en een aparte groep van 60 koeien kun hebben, zou ik overwegen om 1 gebruikte/gereviseerde A2 te plaatsen, bevalt het dan niet ben je geen kapitalen kwijt en doe je ze weer door de melkstal en de robot op marktplaats.
fendt favorit 4s
@Husqvarna klopt helemaal ..
Lely a2 is een uit ontwikkelde a1 uit 1993 a2 is begonnen in 1998 eerst alleen in rechter uitvoering en gegalvaniseerd later in 2000 ook rvs en linker uitvoering tekoop. verder werden laser (met petje) vervangen door tds laser in 2005 en nieuw type vacuümpomp Busch 2004 .
Lely kan met a2 nog altijd meekomen al heeft het bepaalde beperkingen t.o.v. a4 o.a. ondiepe uiers is moeilijker en de inloop van a4 is mooier.
Ga ze denk ik ook nog niet vervangen voor nieuwe omdat robotmelken in principe al duurder is en dan ook nog eens versneld afschrijven..
Husqvarna
@fendt favorit 4s
Ja hier wel bij hoge vaarzen, kunnen wel langere bekers met wat aanpassingen op maar heel soms ook een ouwe koe met een te diep uier. Wij hebben gelukkig een RVS bj. 99, de TDS-laser was echt een hele verbetering. De A2 heeft nog een voordeel dat je vrij gauw handmatig kunt aansluiten, schijnt bij de A3 en A4 veel moeilijker te gaan. Bijvoorbeeld vaarzen inmelken als ie dan te lang aan het zoeken is en tegen de poten aan drukt gauw de lucht er af voor dat het beest zenuwachtig en trappen gaat.
fendt favorit 4s
@Husqvarna hier ook top! ff lucht eraf
dat lely dat bij de nieuwe modellen niet aanbied is toch
waanzin nieuwe vaarzen moet je niet zo lang mee zitten te scannen dan maar handmatig .
JohnDeere5720
Hier drie Delavals, zijn prima.. Maar net zoals bij alle andere boeren met robots ook de zelfde ''klachten''

Maar werkt wel super mooi 😃
Jasperfendt
@JohnDeere5720 wij hebben met onze lely's geen klachten hoor
jannie2001
Lely
JohnDeere5720
Quote @Jasperfendt:
geen klachten hoor

Ik bedoel meer over de ''klachten'' als duur, meestal de storingen in de nacht 😛
Dat soort dingen 😉
Jasperfendt
@JohnDeere5720 Wij hebben geen storingen s nachts. het is heel enkel dat we een storing hebben en dat zijn dat meestal klienigheidjes zoals slangen in de knoop
JohnDeere5720
Quote @Jasperfendt:
geen eens storingen

Oh dat is alleen maar mooi natuurlijk! 😃

Helemaal niet? das toch best onmogelijk? :?
daan knol
Hier in de buurt draaien veelal Fullwood melkrobots door een dealer in de buurt, volgens mij hebben die niet enorm veel problemen ermee wij melken gewoon vrolijk 180 koeien in een GEA Westfalia 2x10 Rapid Exit en we willen groeien naar 220 koeien dus dan staan we straks 3 uur in de put (inclusief schoonmaken) 😉 Dat schoonmaken vindt ik het grootste nadeel van een rapid exit melkstal
Jasperfendt
@JohnDeere5720 Bijna helemaal niet nooit snagts bedoelde ik
Jasperfendt
@JohnDeere5720 En van de storingen zijn de meeste kleinighiedjes zoals slangen in de knoop.
Nick421
Eerst 6 jaar 2x lely a2 gehad. Super robots! Weinig storing etc.

Sinds 3 jaar hebben wij nu 4 lely a3 next staan. En gaan binnenkort over op 6x lely a3 next.

Weinig storing voor 4 melkrobots, en het zijn vaak de kleine dingetjes die voor storingen zorgen. Zoals: gaatjes in slangen etc. Is makkelijk verholpen.

Een in de zoveel tijd een monteur later komen voor onderhoud scheelt ook veel in storing!
Dit is voor 4 robots natuurlijk wel makkelijker als een monteur te moeten laten komen voor 1 robot.
JohnDeere5720
Quote @Nick421:
over op 6x lely a3 next.

Hebben jullie zoveel koeien, of kunnen die robots niet veel capaciteit halen :?
Nick421
@JohnDeere5720 65 koeien per robot. Reken maar uit 😉
Husqvarna
65 is wel genoeg, meer zou ik er ook niet op zetten. Je moet met 65 ook geen taaie koeien hebben dan duurt het te lang.
Altijd goed op klauwen letten, koppelbehandeling. Voer is ook belangrijk.
fendt-412
@Husqvarna
Als je dat een beetje voor elkaar hebt bij een melkstal kun je in dezelfde tijd ook zomaar een rondje extra melken.

Bij een melkstal wordt misschien makkelijker gedacht en wordt je niet direct ermee geconfronteerd, daar gaan na verloop van tijd kreupele en taaie koeien ook extra tijd kosten. Die komen ook nooit vanzelf de put in lopen en gooien het ritme overhoop. Koeien moeten wachten en de staart gaat omhoog..
JohnDeere5720
@Nick421 390 ?!?

JEEEEETJE! Das een hele mooie hoop 😛
Hoeveel land hebben jullie er dan ook wel niet bij? 😃
JD5620
@Nick421 6 robots voor 300.000 euro heb je een mooie carosel 55 stands en voor 200.000 kun je heel wat keren een melker laten melken 😃 . waarom eigenlijk de keuze voor robotmelken met 400 koeien?? als ik vragen mag
Middenwijzend
Hmm? Trekkers? Tja, die melkrobots trekken ook melk natuurlijk, haha. Vanavond nog storing bij onze Laval. Had werkoverleg met de mestrobot van Lely, die stond voor de uitgang stil.... Tja, dan komt er geen koe meer uit en dan stopt ie natuurlijk... Verder kom ik op oude reacties nogal eens tegen dat je 'die koeien geen 2x per dag meer ziet'. Onze ervaring is dat je weliswaar zelf je rondje moet doen, maar dat je de koeien eigenlijk beter bekijkt dan in de melkstal. Maar inderdaad, grof gezegd, die dooie koe moet je zelf uit stal slepen. Met andere woorden, alle andere werk moet je nog steeds zelf doen. Dan is een medewerker voor een groot bedrijf misschien toch ook een prima optie. Hadden afgelopen weken 70 koeien op de robot, ging prima op 1 rotvaars na.
Ben de Cormick 624 AS aan het verven. Wel een bereklus hoor. Duurt nog wel even voor ie af is!
Husqvarna
@Nick421
Ze hebben het hier weer weken uitgesteld, maar gister onderhoud gehad, en dat verschil merk je wel hoor, ging steeds langzamer melken, maar draait nu weer als een trein.
Siebenga
@Husqvarna ja dat merk je snel! als hij bij elke koe 15 seconden langer bezig is telt dat lekker an
timvh123
Delaval en lely zijn de beste melkrobots maar een carusel is ook ni mis want je hebt geen lemiet want je kan altijd meer koeien melken je moet gewoon langer melken maar her heeft veel ruimte nodig voor de wachtruimte en nog een voor de carucel zelf en dan koop je meestal ook nog een opdrijfhek voor het gemak maar de robots kosten veel en ook de onderhoud maar je hebt meer vrijetijd want je staad ni elke morgen en elke avond te melken

ik zelf zou voor een delaval melkrobot kiezen want niet elke dag melken het lijkt me makkeler te melken dan die van lely en dat hij beter de spenen kuist dan de 2 borsteltjes en het heeft een veel dunnere arm
mtx 120
80 koeien aan de melk gekozen voor 2 a2 van lely 2dehands goedkoop en simpel als ze 5 uur stil staan nog geen stress gemideld een keer in de twee weken een storing en kan geleidelijk door groein zonder duren stapen s ochtends en s avonds alle koeien aan het voerhek toch nog een mooi overzicht en beweiden mogelijk door onderbezeting maar als je gek ben op melken gewoon blijven melken
Valtra-Fordpower
@timvh123 En waarom geen MIone (EU MA)?
Husqvarna
@mtx 120
40 koeien/robot wie doet je wat 😄
Hier lopen er 66 op en dat gaat ook nog wel. En storen doen de a2's nauwelijks, als ik zie hoe dat bij sommige nieuwere gaat..
timvh123
Valtra-fordpower wat is een mlone
timvh123
@Husqvarna een delaval melkrobot stoort die vaak
Arrie94
Husqvarna
@timvh123
Ik heb er geen, maar collega's worden nogal eens gebelt, ook over pietluttige dingen, en er is maar 1 type dus alles updates kun je er op doen, maar zou met 2ehandse wel opletten, als je die nog moet updaten ben je een kapitaal kwijt. Bij een Lely A2, nieuwe laser kost ong. 8000, T4c (computer) 6000 ofzo. Voerboxen moet je niet doen gewoon 2 voersoorten op de robot max. 50 koeien/robot ben je ook geen weidepoortjes nodig.
timvh123
@Husqvarna aa oke bedankt want ik ben aan het twijfelen tussen delava,lely of GEA als ik een robot koop
Husqvarna
@timvh123
Gebruikt of nieuw?
Als het goedkoop moet is A2 een optie, als het nieuw moet zou ik ook Delaval en GEA overwegen, Delaval heeft zich bewezen, Lely ook maar al die verschillende types en bijbehorende kinderziekten. Bij A3 en A4 kun je ook niet handmatig aansluiten wel een groot nadeel.
timvh123
@Husqvarna oke bedankt maar ik ga veelkans een delaval melkrobot nieuw kopen als ik er 1 zet

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
341
DEELNEMERS
72
WEERGAVES
214