300pk op aftakas == 300pk op motor?
Als een trekker 300 pk op de aftakas heeft heeft hij dan ook 300pk op de motor ??
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
maar het is dus hetzelfde
-een kale motor zonder dynamo, koeling, waterpomp
-een motor met dynamo, koeling, waterpomp
-een ingebouwde motor gemeten aan de krukas
En die hebben weer verschillende benamingen.
Want 300 pk is geen 300 pk.
en mijn buur heeft fiat 160-90 die doet er 280 op atftekas
dat is tenminste de moeite
751 = 75 pk an aftakas 79 motor
891 = 89 pk op aftakas 95 motor
zo ook met andere types
mijn 125cc crossmotor heeft ongeveer 40 pk, maar daar kan ik niet mee voor een eenschaar ploeg, met een trekker van 40 pk wel omdat die een hoger koppel heeft, dus als ik veel koppel heb maar een laag toerental heb ik hetzelfde vermogen dan wanneer ik een laag koppel heb met een hoog toerental
ik weet eigenlijk niet wat de grens precies is, die waterrem van ons geeft zelf aan dat je 1000 toeren aftakas inschakelen moet, maar bij sommige oude (ook kleine) trekkertjes zegt ie 540, terwijl er vaak ook een duizend op zit dan.
maar dat is dan weer dat koppel verhaal, als je bijv. 200 pk wilt meten op een aftakas kan je dat beter op de 1000 toeren doen, omdat het koppel op de as dan bijna de helft kleiner is dan bij 540 toeren.
als je de trekker dan maximaal belast dan kan het gebeuren dat op 540 de aftakas, of wat anders breekt, en op 1000 niet.
en waarom wordt is het verlies groter als je een trekker met meer pk hebt dan ??? dar klopt niks van volgens mij
maar weet ik dat ook weer, het een aftakas ook een vliegwiel?? of wordt daar voor gewoon het vliegwiel van de motor gebruikt??
een vloeistofkoppeling neemt trouwens ook 1 tot 2 procent vermogen
vliegwiel van de motor gewoon het is bijna 1 rechte as naar achteren zit alleen een schakel vork tussen om te kiezen tussen 540 en 1000 . Of net als bij mn 1246 alleen 1000 toeren in schakelen of uit .
martijn oow ok kan best , ik heb nog nooit de renault zover uit elkaar gehad dus jah (gelukkig niet)
Ik ben ook geen renault specialist ik rij rond in een renault clio daar houdt het helemaal mee op .
5.5 ton mag dacht ik 145 pk aan de aftakas hebben . Heb je meer vermogen ben je gediskwalifiseerd .
2. Motorkoppel (koppel is eigenlijk hardstikke fout, kijk maar eens in NL-Duits/Frans/Engels woordenboek, kennen ze alleen maar draaimoment!) timloto.org/formules/motorkoppel.html/
Motorvermogen veranderd praktisch niet. Toerental van een as *2 is draaimoment /2. Kijk maar naar de 1e link, 2 pi blijft iedere keer hetzelfde, blijven er 2 variabelen over, dus om het zelfde vermogen te houden bij een ander toerental moet het koppel wel het tegenovergestelde doen als het vermogen niet veranderd.
En voor het verhaal van de verliezen. Als jij 10 km in 2 uur loopt (100pk), pk is ook hartstikke foute eenheid, vermogen hoort in KiloWatt), of in 1 uur (200pk), wanneer kost het je meer energie?! Als je je handen 10 keer per minuut langs elkaar wrijft worden je handen warm. Maar als je dit 20 keer per minuut doet worden ze warmer. En warmte opwekken kost energie. Deze energie levert (bij een trekker) de motor, en verliest hij dus aan de tandwielen/assen e.d., bij dubbele vermogen (10/20) verliest hij dus het dubbele (10/2=5% 20/4=5%)
Hoop dat iedereen het nu wat beter begrijpt. Studeer zelf landbouwtechniek dus weet er wel het een en ander van haha.
Ander leuk linkje over afmetingen van een band: timloto.org/formules/bandhoogte.html/
Gegroet
onze renault 681 heeft ook eens vor zon ding
72 pk moter en 71 pk op de aftakas
boerderij.nl/106335/Landbouw/…
Link onderzoek: landbouwmechanisatie.nl/media/default.aspx/…
want de meest renault hebben 1 lange as naar achtren. of hij gaat bovenlangs of onderlangs
@De MF man zei: het verlies in procenten loopt zelfs op zeker bij de vario's kijk ma in de trekker en werktuig daar staat dat een 936 250 pk aftakas vermorgen heeft.
Lijkt me sterk dat vario's meer verliezen aan de aftakas hebben want 1000 toeren aftakas is nog steeds 1 overbrenging tussen de motor en de aftakas.......... Waarom denk je dat dat bij een MF powershift beter zal zijn?
Wat hier af en toe beweerd wordt over Fendt Vario transmissie's is op verhalen en niet op feiten gebaseerd. Het hydraulische rendement van een Fendt Vario ligt tussen de 90 en 96% en mechanisch ligt het nog iets hoger. Bij 9 km/uur is de verhouding 50%/50%. Daarboven krijg je een groter mechanisch aandeel.