300pk op aftakas == 300pk op motor?

Als een trekker 300 pk op de aftakas heeft heeft hij dan ook 300pk op de motor ??

Deel dit topic

Reacties

pjotr
Nee, motorvermogen, min de verliezen in de aandrijving is het aftakasvermogen
mfpowwer
Volgens mij is aftakas vermogen meer maar weet nie zeker?
Lijkt me nog al logisch en mfpower ben je wel wakker.. 😛
pjotr
Nee, je kan er na de krukas geen vermogen meer bij verzinnen, er gaat alleen maar af, jammer he 😃
Fendttrisixfan
Ik dacht ook dat op de aftakas meer was dan motor
maar het is dus hetzelfde
Wat zou dat mooi zijn .. zomaar 300 pk op de aftakas en met 250 aan de motor wahaha
Nee tuurlijk niet, motor heeft meer pk dan aftakas, al die overbrengingen kost alleen maar vermogen
Mengeledriver
De 1000 toeren aftakas heeft meestal maar 1 overbrening en er zijn dus niet zoveel verliezen maar ik denk/schat zo rond de 5%?
Fendttrisixfan
Nouw weet ik het maar is omdat tractorfanlid Fiat180-90 een fiat 180-90 heeft en ze hebben hem op testbank gezet en tekende 300pk 😃 😃
Fendttrisixfan
Dus hij zou dan 315 pk op motor hebben :-?
Mengeledriver
Dan kunnen we het ook nog hebben over welke pk's, er zijn pk's gemeten aan:
-een kale motor zonder dynamo, koeling, waterpomp
-een motor met dynamo, koeling, waterpomp
-een ingebouwde motor gemeten aan de krukas
En die hebben weer verschillende benamingen.
Want 300 pk is geen 300 pk.
Mengeledriver
Ja, zou zou best kunnen ja.
Fendttrisixfan
Zal dan ook wel een litertje meer verbruiken
en mijn buur heeft fiat 160-90 die doet er 280 op atftekas
pjotr
Haha, even aan het schroeven geweest?
dat is tenminste de moeite 😃
stoker
Die ivecoo moters zijn natuurlijk ook de beste
Malf
Het koppel is wel groter aan da aftakas omdat je toerental kleiner is, denk dat er sommigen dit verwarren.
pekelderboer
Staat net een heel stuk over in in trekker en werktuig over verschillende pk metingen, bij elke trekker is het vermogen an de aftakas wel wat anders , aftakas scheelt ongeveer 5 pk , is niet in procenten aan tegeven want dan zou een trekker van 1000 pk 50 pk verliezen op aftakas !
pekelderboer
@malf, hoe kom je daar nau bij?? , als je trekker in kleinere versnelling zet krijgt de motor egt niet meer koppel hor
pekelderboer
Renault heeft bij de oudere types nooit de motor vermogens uit gegeven ,

751 = 75 pk an aftakas 79 motor

891 = 89 pk op aftakas 95 motor

zo ook met andere types
pjotr
@pekelderboer: jawel, dat is juist het probleem, daarom hebben die trekkertrek dingen zo'n onwijze wielspin bijvoorbeeld, en mag jij met je trekker niet trekken in de kruip, omdat het koppel op de assen in de bak dan te groot wordt

mijn 125cc crossmotor heeft ongeveer 40 pk, maar daar kan ik niet mee voor een eenschaar ploeg, met een trekker van 40 pk wel omdat die een hoger koppel heeft, dus als ik veel koppel heb maar een laag toerental heb ik hetzelfde vermogen dan wanneer ik een laag koppel heb met een hoog toerental
me
Op de aftakas ben je al een deel van het vermogen kwijt .. dus inprincipe is deze minder als op de motor .. Bij levering van trekkers wordt vaak wel wat minder opgegeven als dat de trekkrs op de motor hebben .. Zo kunnen ze niet in de fout gaan bij de klant.
pekelderboer
Die trekker heeft meer cc's en langere slag motor , darom kan die trekker het wel trekken
pekelderboer
Zet jij maar eens een auto van 300 pk naast een trekker van 100pk die auto en die trekker hebben bijna even veel newtonmeter
pekelderboer
Komt nog bij dat diesel zoiezo sterker is in lage toeren en om zen aantal toeren vast tehouden
pjotr
Nou zeg je zelf precies wat ik bedoel, die auto maakt 6000 toeren, en een trekker 2000 bijvoorbeeld. vermogen en koppel is niet hetzelfde.
pekelderboer
Trouwens ik heb al een heele lange tijd niet meer zoon intresant topic gezien 😃
MaartenMandemaker
Das ook logisch pekel, een dieselblok van een auto van pakweg 130 pk heeft meestal een inhoud van rond de 2 liter, een blok in een trekker is dan meestal een 6 cilinder, en die zijn meestal toch wel 6/6.5 liter, een automotor draait ongeveer het dubbele aantal toeren van een landbouwdiesel, dus is het koppel ook maar de helft zo groot
MaartenMandemaker
Das ook logisch pekel, een dieselblok van een auto van pakweg 130 pk heeft meestal een inhoud van rond de 2 liter, een blok in een trekker is dan meestal een 6 cilinder, en die zijn meestal toch wel 6/6.5 liter, een automotor draait ongeveer het dubbele aantal toeren van een landbouwdiesel, dus is het koppel ook maar de helft zo groot
pekelderboer
Maar water rem is op 1000 toeren tog??
MaartenMandemaker
Daarom mag je ook niet zoveel vermogen leveren op de 540 toeren aftakas, omdat het koppel=kracht bijna dubbel zo hoog is als bij 1000 aftakastoeren
sebas deutz150
Heej op de wielen heb je toch meer vermogen als op de aftekas
pekelderboer
@sebas, neej ik dacht nog minder
MaartenMandemaker
Bij moderne diesels is de karakterestiek zo dat het koppel zo snel stijgt bij afnemend toerental, dat het vermogen eerst nog toeneemt bij afnemend toerental van de krukas, dat noemen ze constant vermogen
MartijndenBoer
Water rem kan op 540 en 1000 toeren . over het algemeen houden ze 10 % verlies aan via de aftakas . Mechanische bak iets minder powershift iets meer . Dus een trekker met 100 pk aan de aftakas is 110 pk aan de motor . Des te meer vermogen aan de as wordt je verschil ook groter 200 pk is dus al 20 pk meer aan de motor .
pjotr
Boven de honderd pk normaal wel
ik weet eigenlijk niet wat de grens precies is, die waterrem van ons geeft zelf aan dat je 1000 toeren aftakas inschakelen moet, maar bij sommige oude (ook kleine) trekkertjes zegt ie 540, terwijl er vaak ook een duizend op zit dan.

maar dat is dan weer dat koppel verhaal, als je bijv. 200 pk wilt meten op een aftakas kan je dat beter op de 1000 toeren doen, omdat het koppel op de as dan bijna de helft kleiner is dan bij 540 toeren.
als je de trekker dan maximaal belast dan kan het gebeuren dat op 540 de aftakas, of wat anders breekt, en op 1000 niet.
MaartenMandemaker
Het vermogen aan de wielen is afhankelijk van het soort transmissie tussen de 80 en 90% van het aftakasvermogen. eenvoudige mechanische transmissies zitten rond de 87/88 procent en de minst efficiente rond de 80%
pekelderboer
Mechaniche bak hef minder verlies als powerschift en vario het nog meer verlies ,

en waarom wordt is het verlies groter als je een trekker met meer pk hebt dan ??? dar klopt niks van volgens mij
sebas deutz150
Bij onze agrotron's hebben we meer vermogen op de wielen dat op de aftakas
MartijndenBoer
In verhouding is dat , 10 % van 200 pk is meer dan 10 % van 100 lijkt me simpel .
pekelderboer
Martijn da klopt volgens mij niet want waarom zou een trekker met meer pk meer verlies hebben ????
MaartenMandemaker
@pekel, als het goed is word de aandrijving van de trekker aangepast aan het aantal pk's toch? als een trekker van 100 pk 10 pk verlies heeft (noem maar een getal) heeft een trekker van 200 pk toch 20 pk verlies? tenzij je dat 200 pk blok op de aandrijflijn van die 100 pk zet, dan is het verlies 10 pk, met drempelgarantie 😃
MaartenMandemaker
@ sebas, droom jij maar lekker verder 😃
pjotr
Whahhaha drempelgarantie....:D
pekelderboer
Maar aftakas achter op is niks groter dus dat houdt op een gegeven moment wel op dagt ik zo ,

maar weet ik dat ook weer, het een aftakas ook een vliegwiel?? of wordt daar voor gewoon het vliegwiel van de motor gebruikt??
pjotr
Bij een variobak is het rendement trouwens sterk afhankelijk van de rijsnelheid en het motortoerental, bij een john deere autopowr is het hydraulisch aandeel van de bak bij zes kilometer per uur en ongeveer 1500 toeren ongeveer nul bijvoorbeeld, omdat de bak dan in het midden van de eerste versnelling zit, en dat komt het rendement ten goede
Jarno1h
Als ik het goed heb komt er 10% over heen als aan de aftakas. dus dan moet hij 330 aan de motor hebben.
pjotr
Bij een fendt trekker is dat bij topsnelheid zo, daarom is die bak heel geschikt voor transportwerk over lange afstanden (zeg ik met pijn in het hart :D)
MartijndenBoer
Dan zou een 423 van zeg 50 pk 5 pk verlies hebben en een 1455 van 150 ook 5 pk . dan zouden ze wel zeggen 5 pk verlies bij iedere trekker zo werkt het niet . dan zou inverhouding die 1455 veel rendabeler zijn dan die 423 . is logisch grotere trekker zwaardere bak . dan blijf je op die 10 % verlies zitten
MaartenMandemaker
Nee pekel een aftakas heeft geen eigen vliegwiel.

een vloeistofkoppeling neemt trouwens ook 1 tot 2 procent vermogen
sebas deutz150
@ maarten ik zal de test gegevens wel inscannen en een keer op tractorfan zetten en dan mag jij verder drommen 😉
MartijndenBoer
@ pekelderboer

vliegwiel van de motor gewoon het is bijna 1 rechte as naar achteren zit alleen een schakel vork tussen om te kiezen tussen 540 en 1000 . Of net als bij mn 1246 alleen 1000 toeren in schakelen of uit .
MaartenMandemaker
Het bestaat nooit dat een trekker meer pk's op de wielen zet dan dat ie op de aftakas heeft. naar de aftakas zitten maar heel weinig overbrengingen itt de versnellingsbak en achterbrug.
pjotr
Nee idd, die trekker zou ik ook wel eens willen zien
pekelderboer
Bigbud mist dan 45 pk op aftakas, (als die eentje heeft)

martijn oow ok kan best , ik heb nog nooit de renault zover uit elkaar gehad dus jah (gelukkig niet)
MartijndenBoer
Niet meer pk s maar wel meer koppel . Zitten namelijk 1 of 2 traps vertraging in . Stel dat je die er uit zou gooien kan je zo sport rijden . veel wielspin maar erg weinig kracht om de boel rond te draaien
MartijndenBoer
@ pekelderboer
Ik ben ook geen renault specialist ik rij rond in een renault clio daar houdt het helemaal mee op . 😛
Fendttrisixfan
Je mag dan zeker ook niet meedoen aan trekkertrek voor klassement als hij zo opgeschroeft is
MaartenMandemaker
@ trisixfan, vake bu'j te bange 😃
pekelderboer
Ik ben zoiezo al geen specialist , als ik van alles maar een beetje weet vin ik het al meer als zat
MartijndenBoer
In brabant kan alles Ntto is streng met vermogens aan de aftakas .
pjotr
??? hoe bedoel je dat martijn?
MartijndenBoer
Dat er in brabantse regionale wedstrijden niet gecontroleerd wordt op vermogens . Ntto heeft een maximum vermogen aan de aftakas vast gesteld voor iedere klasse.
pekelderboer
Voor iedere klasse???????? wadapatja
pjotr
Oh, ik dacht dat het alleen op gewicht was altijd. weer wat geleerd 😛
MartijndenBoer
Is op gewicht en vermogen .

5.5 ton mag dacht ik 145 pk aan de aftakas hebben . Heb je meer vermogen ben je gediskwalifiseerd .
pekelderboer
Hier mag je in de 3,5 ton niet meer als 100 pk hebben en in de andere klassen is geen maximum volgens mij , ze motten gewoon standaar wezen, ow jah in 4,5 ton mag het geen 6cilinder MET turbo wezen dus een 4cil met turbo of 6 zonder of nog minder natuurlijk
De MF man
Het verlies in procenten loopt zelfs op zeker bij de vario's kijk ma in de trekker en werktuig daar staat dat een 936 250 pk aftakas vermorgen heeft waar k werk hebbe ze een MF 8250 met 256 Pk op de aftakas is wat geholpe maja en die geeft er volgens de PC van de waterrem 298 a 300pk op de motor en dat is er een met een gewone versnellingsbak+dynashift
MartijndenBoer
Ntto heeft voor iedere standaard klasse een gewicht en vermogen . En idd het wel en niet turbo verhaal met 4,6 en 8 cillinders . In brabant ook wel het met en zonder turbo verhaal , maar daar is het onbeperkt met vermogen. 956 die aant cultiveren is met die dikke pluim rijdt ook vaak mee op wedstrijden waar ik ook rij. Die is net niet standaard 😛
IHC-MM
Het licht er inderdaad maar net aan wat voorn versnellingsbak je achter je motor hebt zitten
Tinus
Ik heb me dit ook al eens afgevraagd
RobDeutz104
Je hebt ook nog een oliepomp die vermogen verbruikt, ondaks als die niet aangesproken wordt
pekelderboer
Maarjah die dingen kanje moeilijk effe afkoppelen
pekelderboer
Airco kost ook een boel
RobDeutz104
Airco kan je uitzetten, oliepomp niet
pekelderboer
Neej tuurlijk nie , airco wordt meestal wel vergeten als een boer zegt dat zen trekker meer verbruikt 😃
MartijndenBoer
Nee airco vermogen is bepaald door de capaciteit waar die op gemaakt is . aantal gram vulling die er in zit . Werkt het zelfde als een koelkast simpel gezegd .
Voor de ge%uFFFDnteresserden: 1. Motorvermogen: timloto.org/formules/motorvermogen.html/
2. Motorkoppel (koppel is eigenlijk hardstikke fout, kijk maar eens in NL-Duits/Frans/Engels woordenboek, kennen ze alleen maar draaimoment!) timloto.org/formules/motorkoppel.html/

Motorvermogen veranderd praktisch niet. Toerental van een as *2 is draaimoment /2. Kijk maar naar de 1e link, 2 pi blijft iedere keer hetzelfde, blijven er 2 variabelen over, dus om het zelfde vermogen te houden bij een ander toerental moet het koppel wel het tegenovergestelde doen als het vermogen niet veranderd.

En voor het verhaal van de verliezen. Als jij 10 km in 2 uur loopt (100pk), pk is ook hartstikke foute eenheid, vermogen hoort in KiloWatt), of in 1 uur (200pk), wanneer kost het je meer energie?! Als je je handen 10 keer per minuut langs elkaar wrijft worden je handen warm. Maar als je dit 20 keer per minuut doet worden ze warmer. En warmte opwekken kost energie. Deze energie levert (bij een trekker) de motor, en verliest hij dus aan de tandwielen/assen e.d., bij dubbele vermogen (10/20) verliest hij dus het dubbele (10/2=5% 20/4=5%)

Hoop dat iedereen het nu wat beter begrijpt. Studeer zelf landbouwtechniek dus weet er wel het een en ander van haha.

Ander leuk linkje over afmetingen van een band: timloto.org/formules/bandhoogte.html/
MartijndenBoer
Staat allemaal erg intressant maar wat hier grotendeels staat is allang gezegt
MartijndenBoer
Mensen ik ga naar een Inter party in rijsbergen .

Gegroet
Even samenvatten met een paar handige linkjes erbij en ook een paar praktische voorbeelden leek mij wel handig voor de mensen die het (nog) niet begrijpen. Doe het niet uit verveling :S
magerehein
Hangt gewoon van de constructie van de versnellings bak af hoeveel verlies je hebt en welke overbrengingen je gebruikt.Zelfs de olie kan nog wat uitmaken, maar meer als 10 procent mag je wel op rekenen
pjotr
Als koppel enzo niet meer mag, dan moet je ook spreken van een 9Hz en een 21Hz aftakas (ik heb ook landbouwtechniek gedaan 😃
pjotr
Tijd om naar de kroeg te gaan, doei
Klopt helemaal pjotr, behalve 21, 1000/60 is nog altijd 16 2/3 voor zover mij bekend!
Rensjuh309
Volgens mij is het aftakas vermogen keer 1,6 = motor vermogen. of kw X 1,6 = pk ofzo iets
redpower
Mooi dit ja, net als dat ik op school vertelde dat ik met mijn 956 de sterkte auto zo weg zou slepen als je er een kabel tussen zou doen, 1 iemand geloofde dit, de rest lachte me hard uit, ik vond het dan ook zeer jammer dat er toen geen auto beschikbaar was,.. 😃
pino
Het is maar net wat voor moter je hebt een lange slag oter is sterk onder in de moter maar niet op de aftaks en als je een korte slag hebt die verliezen amper pk,s
onze renault 681 heeft ook eens vor zon ding
72 pk moter en 71 pk op de aftakas
schuivens
Uit de volgende link wordt duidelijk dat het motorvermogen meer bedraagt dan het aftakasvermogen. We mogen aannemen dat het hier om een goed onderzoek gaat.

boerderij.nl/106335/Landbouw/…
schuivens
Op de site van Case staat zowel het motorvermogen als het aftakasvermogen weergegeven, hier zie je dat een tractor met een motorvermogen van 325 pk een aftakasvermogen heeft van 270 pk. Deze heeft dus een verlies groter dan 10% van het motorvermogen
schuivens
En voor de echte diehards: In een onderzoek van landbouwmechanisatie staat dat "Dan zul je merken dat het vermogen aan de aftakas bij benadering gelijk is aan 85% van het motorvermogen."

Link onderzoek: landbouwmechanisatie.nl/media/default.aspx/…
HOOIJMAN
Lange of korte slag wil nix zegge met pks op motor of afakas lange slag motor heeft eeen hoger koppel
caseih1056xl
Ja en houdt het langer vol dan een korte
caseih1056xl
Iedere trekker heeft zo ie zo 5%verlies. op aftakas behalve een 1455xl. die niet
county1124driver
De mf 3060 heeft standaard ook maar 4 pk verschil aftakas en motor. dus iets van 5 %, verschilt erg per trekker volgens mij
pino
Bij renault gaan maar 1 pk verloren op de aftaks bij de ouderen
want de meest renault hebben 1 lange as naar achtren. of hij gaat bovenlangs of onderlangs
Mengeledriver
@Pino: Zeker alleen een 2400 omw/min aftakastoerental??

@De MF man zei: het verlies in procenten loopt zelfs op zeker bij de vario's kijk ma in de trekker en werktuig daar staat dat een 936 250 pk aftakas vermorgen heeft.

Lijkt me sterk dat vario's meer verliezen aan de aftakas hebben want 1000 toeren aftakas is nog steeds 1 overbrenging tussen de motor en de aftakas.......... Waarom denk je dat dat bij een MF powershift beter zal zijn?

Wat hier af en toe beweerd wordt over Fendt Vario transmissie's is op verhalen en niet op feiten gebaseerd. Het hydraulische rendement van een Fendt Vario ligt tussen de 90 en 96% en mechanisch ligt het nog iets hoger. Bij 9 km/uur is de verhouding 50%/50%. Daarboven krijg je een groter mechanisch aandeel.
+1
RobDeutz104
Dat is wel eens jammer dat er mensen proberen mee te praten over iets waar ze eigenlijk te weinig verstand van hebben
De MF man
Dan lees de t&w maar eens daar staat het en als je kijkt die powershift van MF is alleen de dynashift dan en dat is ma een gedeelte van de aandrijving waardoor die toch minder verlies heeft aan de aftakas
Mengeledriver
Motor - gesloten lamellenpakket - 1 vertraging - uitgaande as. Bij MF dynashift net zo als bij Fendt als bij bijna elk merk.
pjotr
Dan is een fendt vario toch goed geschikt voor transport, wijsneus
Mengeledriver
Klopt ook maar we hebben het eff over de aftakas.
De MF man
En toch zit er verschil in je kunt het zelf toch zien in de trekker dat een 936 ma 250 pk aan de pto heeft
FENDTfarmer
Zal wel gereduceerd zijn dan.
pjotr
Ik had het niet tegen jou mengeledriver, haha
ljdekker
Eigelijk zou er in nederland ook gewoon net zoals in canada en amerika de aftakas pk`s worden gebruikt, daar heb je wat aan, niet aan als die normen want zonder dynamo en andere dingen op de motor kun je nog niks, aftakas pk`s zijn het eerlijkst om trekkers te vergelijken
MaartenMandemaker
Mf vertelt in z'n folders ook het aftakasvermogen van de trekkers, als enigste fabrikant.
FENDTfarmer
Ooh, dus daarom zijn ze zo slap 😃

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
110
DEELNEMERS
28
WEERGAVES
45