Illustratie van:

International 523 - Hef afstellen international 523

Graag tips voor de afstelling van de hef van mijn 523
Hefdeksel vervangen, heft nu goed maar zakt niet op de hendel.
Oude situatie kan ik niet vergelijken omdat die zeker niet goed was.
Ventiel helemaal los gehad en schoongemaakt.
Daal snelheid knop aan de zijkant is niet het probleem.

Als ik beide lepels van de hendels (diepte regeling en hef) naast elkaar zet, achter tegen uitstekende plunjer van links onder (groen) dan heb ik een korte slag maar heft de trekker zoals het hoort. Hef daalt dan niet meer.
Duw ik met een schroevendraaier tegen de niet uitstekende plunjer in het midden boven (rood) dan daalt de hef wel normaal.
Lepel van de hef hendel kan ik wel met schroevendraaier tegen niet uitstekende plunjer (rood) duwen, maar krijg hem niet afgesteld dat dit ook met de hef hendel lukt.

Graag tips voor de afstelling of foto van een juiste afstelling

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Klein Rot
@Paardenkweker
De hef positie moet, de korte hendel, is de hoogte instelling. Hiermee regel je de hoogte van de hef als je de lange hendel, de diepte regeling gelijk zet met de kleine zal de hef nooit verder zakken dan de instelling van de kleine hendel. Om alleen de hoogte te regelen dien je de lange hendel helemaal naar beneden te zetten.
Ik heb een paar foto´s van het boek bijgevoegd. (volgorde klopt niet helemaal meer)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Paardenkweker
Bedankt voor de duidelijke foto's. De pagina nummers zijn goed zichtbaar dus die volgorde komt helemaal goed.

De hendel stand buiten is ook duidelijk, dat is helaas het probleem niet.
Want ook als ik de Kleine hendel (diepte regeling) helemaal los gooi zakt de hef nog niet op commando van de grote hendel.

Wat ik niet goed begrijp is wat binnen in het hefdeksel en waar dat het commando voor zakken moet geven.
Moet dan het kleine lepeltje van de lange buitenste hendel tegen de plunjer komen die ik rood heb gemarkeerd.
Of word het dalen ook door de groen gemarkeerde plunjer geregeld die ook zorgt voor het heffen?
Klein Rot
@Paardenkweker
De lange hendel het dichts bij het spatbord is de diepteregeling die je bij het ploegen gebruikt de korte hendel is voor de normale hef bediening. Als het goed is zal als je de lange hendel helemaal onderin drukt de korte de hoogte van de hef regelen en als je de korte maximaal bovenin zet gaat de hef naar omhoog, trek je nu de lange hendel ook helemaal omhoog zal de hef nog een klein stukje extra omhoog gaan.
Paardenkweker
Bedankt voor de reactie.
Maar dat is niet wat ik bedoel. De werking van die hendels buiten het hefdeksel is bekend.
De vraag is wat moet waar tegen drukken in het hefdeksel om de hef te laten zakken?

Zorgt plunjer groen of plunjer rood voor het zakken? Of is er nog een derde waarvan ik niet weet dat die er is?
Klein Rot
@Paardenkweker
De groene plunjer die onderin ligt zorgt voor het heffen en het dalen, als de hef de gewenste positie bereikt gaat deze plunjer weer naar de midden stand.
Als de korte hendel een deel omhoog wordt gezet zal via de stangetjes deze plunjer worden ingedrukt daardoor komt de hef omhoog waardoor de stand van de plunjer door de stangetjes weer naar de midden positie gaat. Via de instelling van de lange hendel en de stift achter bij de grote veer wordt ook deze plunjer bediend als je de diepteregeling gebruikt. Gaat de ploeg te diep zal er meer druk op de topstang komen die drukt dan de veer en de plunjer in, via de stangen binnen wordt de plunjer bediend totdat er weer een evenwicht ontstaat.
Paardenkweker
Oke bedankt voor het bericht dan is mij duidelijk dat het probleem in de groene plunjer zit.
Deze functioneert nu namelijk als volgt:
Door de veer die aan de buitenkant van het blokje zit word de plunjer volledig uitgedrukt.
Op het moment dat een van de lepeltjes of stangetje tegen de plunjer drukt gaat de hef omhoog, is de druk van de lepeltjes of stangetje weg dan is de plunjer weer terug volledig uitgedrukt.
De plunjer beweegt in zijn geheel ongeveer een cm in en uit.

De plunjer heeft geen zichtbare beschadigingen en beweegt heel soepel op het moment dat je de veer los maakt. Er zit geen vuil in de kanaaltjes.

Wat kan het probleem zijn dat de plunjer er niet voor zorgt dat de hef zakt?
De lepeltjes en stangetje kunnen ver genoeg los zodat zij in de uiterste stand de plunjer niet raken. Het kan daarmee niet zijn dat een verkeerde afstelling van de hef hendels de gang van de plunjer belemmeren
Paardenkweker
Ik kan de vraag ook anders stellen: is circa 1 cm slag op de plunjer normaal of zou dit beduidend meer moeten zijn?
Klein Rot
@Paardenkweker
Als u op de laatste pagina kijkt staat daar hoe de hendels afgesteld moeten worden.
De kleine moet zo afgesteld worden dat de hef begint te heffen als de hendel het stukje H omhoog gezet word. Dit kan afgesteld worden door de klemschroef (nr 23 afbeelding 77 blad 45) van de hendel op de bediening as te lossen en de as te verdraaien.
De diepteregeling hendel afstellen door deze in de middenstand positie T te zetten, de stift achter bij de veer moet dan net tegen de stift liggen er mag geen kracht op staan, dit eventueel aanpassen door ook de stand van de hendel t.o.v. de as te verstellen.
Als het dan goed is gaat de hef dan met de kleine hendel max omhoog (je kan de hef dan met de hand nog een stukje optillen) als dan de lange hendel in bereik A gezet wordt zal de hef nog een klein stukje verder gaan.
Paardenkweker
De afstelling van de hendels is het probleem niet. Die had ik al afgesteld zoals omschreven in uw kopie.
De hef heft dan zoals het moet (stopt op tijd, blijft niet doordrukken en bovenin nog een stukje op te tillen met de hand)
Maar dalen wil de hef niet
Klein Rot
@Paardenkweker
Dan blijft alleen het smoorventiel over zie blad 36. Met het schroefje druk je het kogeltje uit de zitting waardoor de olie terug kan lopen en de hef weer zakt.
Paardenkweker
Het smoorventiel is helemaal schoon en werkt naar behoren. Dus dat is het ook niet
henrie-assinck
@Paardenkweker Ik denk dat het probleem dan toch in de plunjer (groen) zit. Deze heeft drie standen:

  • ingedrukt (=heffen)
  • niet-ingedrukt (=dalen, zweefstand)
  • er tussen in (=positie behouden)

Als ik lees dat de plunjer slechts 1 cm terugschuift van de ingedrukte stand (=zo ver mogelijk ingedrukt), dan lijkt me dat (te) weinig. Ik heb onlangs een hefinrichting van een D-439 open gemaakt om allerlei afdichtingen te vervangen. Daarbij ook de hele afstelling moeten doen en de plunjer kon naar mijn idee een beduidend langere afstand bewegen.

Kan het zijn dat de plunjer niet ver genoeg terug uitschuift, doordat deze binnen in het stuurventiel huis ergens vasthaakt? In dat geval zou je 'ns kunnen proberen of je die met een grote schroevendraaier voorzichtig wat verder naar buiten zou kunnen duwen?
+1
Paardenkweker
@henrie-assinck bedankt voor het bericht.
Ik denk inderdaad dat de plunjer het probleem is.
Heb alles nog eens helemaal los gehad inclusief het smoorventiel en nog eens schoongemaakt en gecontroleerd.

Bij het verwijderen van de plunjer voelde ik wat weerstand en die is nu weg en heb nu ook een langere slag.
Moet het nog monteren om te testen maar ben hoopvol.

Laatste mogelijkheid is dat er een verkeerde plunjer in zit.
Weet niet of er verschil zit tussen types en of bouwjaren, maar dat zou nog mogelijk zijn.
Er is in het verleden al duidelijk van alles aan de hydrauliek gesleuteld
Paardenkweker
Ik probeer het nog eens.
Inmiddels veel geprobeerd maar de hef wil nog steeds niet zakken.

Wel heb ik de oorzaak gevonden.
De plunjer komt niet ver genoeg uit het hydrauliek blokje omdat deze tegen de "endabschaltung" komt. (Pagina 21 hierboven, foto 20, nummer 5)

Nu zijn er twee opties
Optie 1: de endabschaltung hoort tussen het guldentje en het hydrauliek blokje
Optie 2: de endabschaltung hoort tussen het guldentje en hevel nr 3 en 4 van pagina 21 hierboven foto 20.

Optie 1: krijg ik niet voor elkaar om het guldentje over de u van de endabschaltung te krijgen en kan ik dus niet testen
Optie 2: dan heft hij perfect, maar wil met geen mogelijkheid zakken

Het hele hydrauliek systeem is inmiddels brandschoon dus ook het smoorventiel, dus daar ligt de oorzaak zeker niet.
Oorzaak ligt erin dat het plunjertje niet ver genoeg uit het blokje kan.

Wie heeft er de gouden tip?
+1
Paardenkweker
@Paardenkweker

Update optie 1 was de oplossing. Inmiddels werkt de hef perfect.
Wel de spie pen uit de plunjer moeten halen en was behoorlijk lastig om hem over het beugeltje te krijgen, maar nu het zit functioneert het perfect.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 523 en hebben de trefwoorden hef en afstellen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN