Open pijp 310

We willen nu een holle pijp op onze 310 vario zetten
in plaats van de gewone uitlaat met demper
aleen krijg je hier nu vermogenverliest of juist meer vermogen van of blijft alles het zelfde

Deel dit topic

Reacties

inter-Eric
Een dijk herrie zoon 4 cil geeft geen mooi geluid
staaf
Alleen een 6 of een halve 6 klinkt mooi 😃
martijn-fendt
Volgens mij meer vermogen want door de de mper heeft ie tegendruk en dan moet de motor iets meer toeren maken lijkt mij maar zal nie o heel veel schelen denk
staaf
Heb zown ding turbo? Want je moet wel tegendruk hebben voor je turbo, weet niet hoeveel maar toch.
MaartenMandemaker
Een halve 6? staaf heeft ook een zwaar weekend gehad denk...

ja zo'n trekker heeft wel een turbo ja
redpower
Martijn fendt? meer vermogen? als een motor geen tegendruk heeft verliest ie vermogen, en het is slecht voor je motor, iig ik weet niet of een fendt daar wel zo goed tegen kan, ff bij dealer informeren.
De MF man
Wat un onzin een 4 takt motor heeft helemaal geen tegendruk nodig hoe makkelijker de lucht weg kan hoe meer vermogen
staaf
Maarten, t begint met de C, en eindigt op arnaval... 😃
redpower
Iedere motor heeft toch tegendruk nodig? anders slijten de kleppen harder heb ik me laten vertellen..
Rik_fordpower
Als je er af en toe een open pijp op hebt staan zal het niet zoveel schelen.. het word misschien anders als je hem er altijd op hebt staan, maar dan word je toch knettergek van de herrie 😃
eddie
4 takt weet ik niet maar bij een 2 takt weet ik het wel 😛, hoe meer compressie hoe harder die loopt,
makr-fendt-307
Oke maar het is niet altijd erop aleen voor trekkertrek of kleine klusjes ofzo
maar als ik een hele dag moet frezen ofzo dan maar wel ff de normale pijp erop
Jarno1h
Ik heb dat nu ook wil wel mooi ook aleen voot trekkertrek en trekkertochten of voor kleine klusjes en gewoon komt de normaale pijp er op.
makr-fendt-307
Maar ik bel wel ff met de MH en vraag het wel ff
De MF man
Als een motor gwoon gesmeerd wordt lijdt een dieselblok daar eigelijk niets van
johnd-ts
Bij een 2 takt moet je er ook niet vanuit gaan dat meer compressie beter is.
als een 2 takt teveel compressie heeft, loopt het blok juist slecht, en barst het blok als je pech hebt..
FENDTfarmer
Dikke onzin ofnie dan. maakt geen hole uit voor ene trekker. hij krijgt er wat meer vermogen door, maar word wat minder taai. en het geluid valt tegen
fendtinterfan
Volgens mij heeft een common-rail motor tegendruk nodig
makr-fendt-307
Ik heb net ff een rondje op de weg gereden maar ik vind het wel een mooi geluid hoor
maar das zonder pijp maar met pijp word het nog mooier lijkt me dan hoor je dik grommen in die pijp maar hij lijkt wel veller maar waarom heeft hij die motor tegendruk nodig
fendtinterfan
Volgende keer met punten en comma's A.U.B.!
FENDTfarmer
Er moet een inoxdemping inzitten dan loopt hij ff wat mooien. staat wel ergens een topic op tf daarover.

maar volgensmij moet het zo ook wel kunnen. zie het namelijk wel vaker
fendt-412
Lijkt me wel mooi zon dik geluid uit zon 300vario, nu zit er eigenlijk een klotengeluid in als hij er echt aan moet werken, in de trekker gaat het nog wel, maar je moet niet te dicht bij de uitlaat komen, wat een gejoel.
Favorit614
Het maakt voor de motor niet uit of er een demper tussen zit of niet .
Het geeft een bult kabaal , maar of de buurt er op zit te wachten is een tweede
FENDTfarmer
Oude motoren maakt idd geen biet uit.

maar die commonrail week niet pcies
fiatnhpower
@ fendtinterfan... Voor je ons de les spelt, leer zelf je les. Komma's met een C...
makr-fendt-307
Het geluid nu is ook wel mooi maar moet je eens proberen fendt-412 met 1 moertje los draaien en je ken hem er zo afpakken maar je hoor stadcionair die turbo onwijs maar dat gebrul uit die pijp komt op zijn top met alle ramen dicht niet boven de motor uit
fendt-412
Haha, mooi man 😛 bij de 412 hoor je de turbo ook wel wat als hij stationair loopt, eigenlijk moet er een dikke RVS piepe op, alleen dan weet de hele buurt wel dat ik weer bezig ben 😃 zou het wel eens willen proberen 😛

haal je dan gewoon heel die pijp eraf?
Mengeledriver
Er hoeft geen andere pijp om, de demper zit onder de motorkap en niet in de pijp naast de cabine.(dacht ik) Gewoon eff demper ertussen uit en een flexibele slang ertussen en klaar! Maar een RVS pijp naast de cabine staat ook mooi.
Fendt_favorit
Ja idd het is toch veel mooier als je de originele pijp laat zitten en alleen de demper ertussen uit haalt?
fendt-412
Aha, weer wat geleerd, zal eens kijken of ik dat een x doe, lijkt me wel leuk 😃

@mengeledriver, weet je toevallig ook of het iets uitmaakt voor de motor? zoals vermogenverlies bij commonrailmotoren?
Machineman
Pffftt...als een trekker van origine al gin mooi geluid heeft hoef ik hem niet eens.. 😄 Er gaat niks boven het bloaze van een dikke inter met originele uitlaat!!!
interman
Mijn woorden, of et gefluit van de 44/45 serie, machtig is dat. dat fendt dat nou nie heeft tja......
MX `en schijnen ook machtig te brullen.
fendtinterfan
Oke fiatnhpower, vandaar dat er een rode streep onder stond..
JaspervantOever
Boel lawaai
FENDTfarmer
@ interman, het is maar hoe je smaak is. ik vind dat gefluit van zon 44serie maar 3 maal niets 😉
makr-fendt-307
Fendt-412 je ken onder aan die rechte pijp zit een klem als je daar dat moertje van losdraaid dan klem eromweg dan ken je hem er zow afpakken
maar er zit zeker wel een demper in die pijp waarom maken ze hem anderz zow dik en is hij best zwaar en hij is zeker niet hol
maar las het goed is zit er ook een demper bij de motor ja en een in de uitlaat maar met of zonder scheeld een hoop maar jullie horen het vrijdag want dan is die als het goed is klaar
fendt-412
Ik ben benieuwd, ook eem een filmpje maken he 😛
makr-fendt-307
Compressie ?? tis geen brommer ja filmpjes komen eruiteraard op
pekelderboer
Bij commonrails zit er een sensor aande uitlaadt dagt ik die de uitlaadt gassen in de gaten houdt als die maar niet in de war raakt
fendt-412
Tegendruk heb je alleen nodig bij 2tact motoren, zonder uitlaat heeft zon motor geen power, maar heb je een beetje een leuke uitlaat dan kan je veel uit zon motortje halen 😄
pekelderboer
Als jij met de compressie slag de uilaadt klep open hebt stan mag jeje trekker wel eens na kijken 😃
pekelderboer
@fendt-412 nooit in een auto gezeten waar van de uit laadt er gedeeltelijk is onder weg gevallen . nau dan trekt die voor geen meter meer
makr-fendt-307
Ja maar die zit bij het blok denk en niet buiten de motor dus die gassen boeren der wel langs dan daar zal je wel geen last van hebbe maar ik heb al een paar rondjes gereden en hij doet niks anders ofzo hij trekt wel ff beter lijkt me maar dat ken het geluid je ook mislijden
makr-fendt-307
Kijk fendt-412 hier gaat hij eraf

tractorfan.nl/picture/205687/
fendt-412
Als je de demper van de brommer eraf haalt lijkt het soms ook net of je 10km harder gaat 😛 lijkt wat ruiger he 😃

de demper valt er wel vanaf te halen denk ik, maar verder moet je er niet te veel aan veranderen denk ik. het zal we het beste zijn zoals het nu is.
pekelderboer
Ik denk (DENK) dat de cilinder met de uitlaadt slag het temakkelijk krijgt en dat die dan meer toeren wil/kan maken maar dat dat dan tegen de andere cilinders in werkt en dat de verbrandings tijd per cilinder dan verandert
Jarno1h
Als dat zo is dan zal dat neit best zijn voor je krukassen want dan willen die ook ongelijkmatig gaan bewegen.
pekelderboer
Jah darom dat is ook zoiets
makr-fendt-307
Ik had ff gekeken volgas op de weg maar hij maakt niet meer toeren hoor mischien 10 ofzo maar dat zxal wel geen ramp wezen denk
Fendt615LSA
Krukassen? zit er maar 1 in hoor!
pekelderboer
Meer toeren is wel erg als je turbo niet genoeg voor zien wordt van olie, en je tubo bouwt miss teveel druk op dan komen je kleppen uit de motorkap zetten 😛
FENDTfarmer
@ pekelder het is bewezen dat men met een auto waar men de demper en de kathalisator van verwijder zo rond de 8 pk meer hebt!

die 8 pk worden nu dus opgeslokt in weerstand van beide. zelfde geld dus ook bij een trekker. die zal een paar pk meer krijgen als er geen demper meer in zit!
pekelderboer
Kathalysator is heel wat anders als een voor de helft ontkoppelde uitlaadt , maar dat van die 8pk da wis ik nie
FENDTfarmer
Jah. desnoods haal je het hele spruitstuk weg. misschien heeft hij dan nogwel meer.

tis niet op de pk noukeurig maar een kath vraagt normaal zo rond de 5 a 6 pk.

en opzich rijden met een holle pijp kan wel onder zware belasting. denk dat het met trekkerslep toch wel genoeg bewezen is (wel van korte duur) maar ik kan met de trekker ok wel is een dag cultiveren met een holle pijp zonder dat er een klep uitvliegt 😃
NH-Ford
Ow dan haal ik van de 7810 ook hele spruitstuk eraf!
Fronthef eraan, en maaien maar! 😃
pekelderboer
Spruitstuk er af stofzuiger er aan 😃
IHC-MM
Voor de pk toename hoef je het niet te doen, maar het geeft natuurlijk wel een leuk geluidje 😛
Als je het echt graag wil weten moet je `m gewoon voor waterrem zetten met standaart pijp.. testraport uitprinte, en dan met holle pijp en weer uitprinten.. dan zie je het verschil wel (als dat er is).. is er geen verschil, dan kan het sowiso al niet uitmaken voor levensduur trekker..
Spoekie
Ik heb hier ook even de uitlaat eraf gehaald en wat een bebrul en gefluit van die turbo zeg haha mooi wark! wat zou zo'n rvs pijp kosten als je m ff laat maken?
Spoekie
Van onze 312vario bedoel ik dan..
makr-fendt-307
Eeh weetn iet maar een maat van mij last er een maar mischien nog een keer later vergromen dan maar dat kost wel onwijs duur maar het brult wel lkkr hea
Mengeledriver
Bij een motor met kathalisator verlies je meer dan 10 % vermoten t.o.v. een motor zonder kathalisator. De demper van een dieselmotor is veel ruimer als een kathalisator, hij filtert niet of nauwelijks, hij dempt alleen het geluid. Denk dat je misschien een of 2 pk meer krijgt, het is nooit nadelig zolang je maar na de turbo begint te slijpen of draaien. De demper onder de motorkap dempt het meeste, de rechtopstaande pijp dempt amper dus ik zou de rechopstaande pijp mooi laten wezen en de demper onder de motorkap ertussenuit halen. Ga niet aan de demper slijpen want dat zijn hele dure dingen. Je kunt beter pasklare ringen (laten) maken of kopen en een buis op de plaats van de demper monteren.

De sensor meet volgens mij voor de turbo om zo uitlaatgassen terug de inlaat in te laten stromen door een EGR klep.
Niet lassen aan de uitlaat als je deze aan't passen bent op de flenzen. Op de trekker passen en naast de trekker lassen.
makr-fendt-307
Oke dankje maar maar uit jouw verhaal blijkt dus alles wat je na de turbo doet kan er niks mis gaan maar ik ga niet heel die pijp eraf slopen want je ken niks aan die pijp zien aan de buitenkant tot aan de turbo dus dan moet je wel slijpen en we lassen niet aan de treker want er hebben alle maten opgenomen en we maken hem op school
Mengeledriver
Onder de turbo wordt het gevaarlijker. Daar zit een klep met een stangetje en een kleine uitlaatbuis met een haakse bocht. Daar meet hij de uitlaatgastemperatuur en kan hij aan de hand van berekeningen uitlaatgassen terug laten stromen. Maar na de turbo zit alleen een holle buis richting demper. Die gaat weer naar de rechtopstaande pijp.
makr-fendt-307
Ja dus het maakt niks uit begrijp ik uit jouw verhaal wat ik dus nu aan het vermaken ben zolang ne meer niet dichter op de tubo gaat zitten kloten
Mengeledriver
Juist.
pjotr
Haha, ik zou de gezichten van die vaders van de tf-ers wel eens willen zien als ze morgen in de schuur zien dat zoonlief de dempers van hun trekkers weggehaald, whahaha, ik bedoel zo'n topic lokt uit natuurlijk 😃
Mengeledriver
Of dat pa wegrijdt en de trekker wil opeens opvallend goed trekken en er staan dikke zwarte pluimen op de pijp!
Spoekie
Hier is de pijp ook in de maak:) hoe dikke pijp pak jij? heb hier 90mm pijp met boven hoek van 45 graden erop
En wie maakt nou eens een filmpje van een fluitende 300 vario? (als je gas los laat he)
makr-fendt-307
Ik had pijp 100 maar die is als je hem erop zet ook wel erg grood hoor

martijnsteyerdriver die staan op youtube en op tf van de 310 zonder pijp voor de kuul
makr-fendt-307

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
73
DEELNEMERS
28
WEERGAVES
14