Hallo allemaal,
op me werk staat een ford 4000 met t nieuwe front. bouwjaar 72 schat ik zo.
alleen is hier volgens mij de waterpomp van kapot. misschien kapot gevroren omdat er gewoon water in zit ofzo. ik heb ooit eens een topic geopend over het lekken van water, dat doet hij nu ook al niet meer aan dat lekken opzich hebben we nog helemaal niks gedaan
(topic over het lekken van water) tractorfan.nl/topic/8087/
nou wou ik weten of die waterpomp demonteren en er een andere gebruikte in zetten, een beetje te doen is. volgens mij moet de vooras er zowizo vanaf en de poulie op de krukas ook. kan iemand mij misschien aan (een deel van) een werkplaats handboek helpen? kopie ervan is ook goed.
maar.... wie heeft hier ervaring mee en waar moet ik de kosten (bij beukeveld) ongeveer op schatten
- pakkingen die nodig zijn
- inlaat spruitstuk + pakking
- waterpomp
bij voorbaat dank,
Bram
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Je hoeft alleen met een platte ringsleutel 13 de 4 bouten van de koelvin los te draaien om deze te lossen.
Vervolgens los je de dynamo om de V-snaar uit de poelie te kunnen halen. De pomp zelf zit met een aantal bouten vast die je met een pijpsleutel of verlengstuk op de ratel met dop 14 of 15(ja het is een paar jaar geleden) los kunt draaien. Haal ook de slang eraf en dan kun je hem als het goed is er al naar de zijkant uitnemen.
Lukt dat niet dan zou je nog even de neus en de radiateur eraf kunnen halen. Dan kan hij er zeker af.
Je kunt een ruilpomp ergens vandaan halen, maar ook even naar een reviesiebedrijf gaan en er een nieuw lager in laten persen. Dat laatste moet je voor een 100 Euro wel voor elkaar hebben. Wat een ruilpomp precies kost durf ik je zo niet te zeggen.
Het is ruim 15 jaar geleden dat ik zelf een ruilpomp heb moeten halen.
alleen ik zie helemaal geen water rondgaan in de radiateur dus ik denk dat de schoepjes een beetje kapot zijn. een verrotte lager zou je wel moeten horen of voelen lijkt mij
bedankt voor je snelle reactie!
Heb je hem wel eerst op bedrijfstemperatuur laten komen?
Schoepjes die afbreken in die pompen heb ik nog nooit van gehoord namelijk, dus ik zoek het niet hebben van circulatie eerder in het feit dat of de motor niet op temperatuur was, of je themostaat is kapot en gaat niet goed open. Check dat dus ook even goed als je toch bezig bent.
Dat hij trouwens niet meer lekt wat hij eerst deed komt waarschijnlijk doordat het ontwateringsgaatje van het lager dan dicht zit.
ja motor heb ik kokend heet gehad. toen viel het me op dat hij niet pompte
zou ook kunnen, waar zit die?
Mocht je die trouwens moeten vervangen dan goed kijken dat je hem naderhand niet verkeerd om in het huis monteerd, en een nieuwe pakking ertussen.
Daar heb ik er al meer de mist mee in zien gaan, met hele vervelende gevolgen.
De themostaat zit in het huisje rechtsboven de waterpomp als je voor de trekker staat.
dan kijk ik even of hij zonder termostaat wel koelen wil.
Klopt
Wel handig om dan even de motorkap eraf te halen, dus even uitlaat eraf en de 4 boutjes loshalen.
Thermostaat er al uit gehad dan?