Illustratie van:

Mc-Cormick 432 - motorblok

Geachte mede-fans,
Ik ben een startende fan, heb namelijk een D-432 ge-erfd van mijn opa. Ik wil graag de tractor opknappen, maar om te beginnen is het motorblok gesprongen, waarschijnlijk door redelijk langdurig vochttekort in de carburateur. (Verbeter me maar als ik het mis heb, want veel verstand heb ik er nog niet van).
Nu is mijn vraag, hoe dit aan te pakken?
Ik wil uiteraard wel graag originele onderdelen, maar ik ben me ook wel bewust van het feit dat deze waarschijnlijk moeilijk te krijgen zijn.
Ik hoor graag uw reacties. Spoedig zal ik zorgen voor wat foto's.
Met vriendelijke groet,
Ronald Bakker.

Deel dit topic

Reacties

Kosak
Hallo Ronald.

waar is het blok gesprongen, zit er dan een scheur in?

wat ik zou kunne bedenken is dat er geen koelvloeistof maar water in het blok gezeten heeft dat in de koude dagen bevroren is. als het water dan bevriesd zet het uit waardoor het staal kan scheuren. dit hebben wij ooit eens meegemaakt met een mercedes (auto).

het blok is dan eigenlijk niet meer te repareren.
het beste zou je dan een ander motorblok erin kunne leggen.

trouwens op diesels zitten nooit carburateurs die werken altijd dmv. een brandstofpomp en verstuivers 😉

hoop dat je hier wat aan hebt!
pekelderboer
Als je spoedig voor wat foto's gaat zorgen maak dan drekt 1 van het blok , dan kunnen we met zeker heid zeggen dat je hem weg kan gooien als die gescheurt is .
bakker1977
Ik zal deze week nog even een foto maken van wat er kapot is. Van wat ik ervan begreep, was dat reservoir dat aan de voorzijde zit lek en is iemand daar een keer vergeten water in te gooien en is ermee gaan rijden. De foto's zullen hopelijk wat verduidelijken 😄
pekelderboer
Radiator lek is wel te verhelpen dat kunnen ze solderen, en je kan ook wel effe zonder water rijden zo snel wordt die niet heet . . .
Kosak
Ja of een andere radiator zijn ook de kosten niet. voor een gebruikte dan heh
pekelderboer
Maken is makkelijker , anders moet je weer op zoek naar zoon ding
zijstandaard
Maar zijn er dan niet meer dingen kapot gegaan doordat hij te heet is geworden?
Ik zou ook maar even naar de waterpomp kijken
caseih212
Met de 4 cilinders nooit zonder water gaan rijden want in verhouding met andere trekkers hebben ze minder koelwater en daarom al met 5 minuten (zonder koelwater) gloeiend heet > dat wil zeggen dat de cilinderkop (hoogstwaarschijnlijk) is kromgetrokken en daardoor de koppakking niet meer afdicht wat dus water in de olie of andersom tot gevolg heeft. Doordat zo'n 4 cilindermotor warm loopt gaat de motor binnen 5 min. vanzelf uit omdat het metaal allemaal uitzet en daardoor de zuigers klem komen te zitten in de bussen > normaalgesproken scheurt zo'n Cormick blok dan niet; ik denk daarom dat die scheur dan ook van vorstschade komt. Meet anders eens de bussendiameter op > ik heb nog wel een paar blokken liggen.
Scheuren tussen de bussen maakt niet uit, want dit hebben ze vanaf de fabriek al, omdat het gietijzer afkoelde waardoor er krimspanning ontstond en daardoor een scheur trok tussen de bussen > dit is doodnormaal. Als er ergens anders een scheur zit kun je het vaak vergeten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick 432 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
11