Wij hebben een voorlader gekocht voor onze Fendt 306 LS.
Het is een Chieff voorlader, en komt van een 306 LS af, alles zou dus moeten passen. Hebben hem zo gekocht van een LMB.
Er zitten 3 slangen aan voor de bediening. Er zit een elektrisch ventiel op voor de derde functie, en het knopje voor op de hendel is ook aanwezig, dit is me allemaal wel duidelijk.
Er zitten op het ventielenblok ook 3 aansluiting die afgedopt zijn. Is het nu zo simpel dat die slangen daar zo op kunnen?
En welke moet dan op welke, wie weet dat uit zijn hoofd?
Foto's ga ik nu uploaden...
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 306 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Als je nu een kruishendelbediening hebt voor het bedienen van 2 ventielen moeten de kabels wel gewisseld worden zodat je de voorlader ( 1 enkel- en 1 dubbelwerkend ventiel) kunt bedienen. Het extra derde ventiel ( nodig om achterop de trekker wat te kunnen bedienen als de voorlader op de trekker zit) kan op de achterste kruishendel.
@Fendt926Driver
Het is ook de bedoeling hem te bedienen met de bestaande hydrauliekhendels.
Er zitten nu 2 dubbelwerkende ventielen op. Ik wou 1 gaan gebruiken voor omhoog en omlaag, en die andere voor de bak kiepen. Deze gaat dan vie het elektrich ventiel, dus als je het knopje niet indrukt en de hendel beweegt kiept de bak, als je het knopje wel indrukt en de hendel beweegt gaat bv de klem open of dicht.
Dit moet toch kunnen zo?
Overigens komen beide foto's van mij, de bovenste is van wat aan de voorlader zit, en de onderste is het ventielenblok van onze trekker.
Ja die plaat met snelkoppelingen zit al aan de voorlader, inclusief kogelkranen.
Van die drie leidingen gaat er dus 1 rechtstreeks naar die plaat, en die andere 2 via het ventiel aan de voorlader.
Zo kan ik het dus gewoon aansluiten? En weet je zo welk t stuk van welk ventiel is, of kan ik gewoon die 2 die boven elkaar zitten gebruiken als het dubbelwerkend ventiel, en die links ervan voor omhoog?
Ja, dat klopt maar dat is een electrisch omschakelbaar ventiel om de "bakkiep"-functie om te schakelen naar bijvoorbeeld een balenklem.
& @ Fendtgek: De 'losse' slangen kun je zo op de trekkerventielen monteren (op de plek waar de dopjes zitten).
Nogmaals: monteer ook een derde ventiel op de trekker voor hydrofuncties 'achter' de trekker. ( Anders wordt je gek van kraantjes omzetten of slangkoppelingen in- en uithalen. (Zo heb ik het ook bij m'n Fendt + voorlader).
zou dan een enkelwerkend erbij zetten voor de enkelwerkende laadarm. kan de dubbelwerkende gebruikt worden voor achter
Dat had ik ook al in m'n eerste reactie genoemd.
@Wimsumar
Heb het er ff met mn pa over gehad, en het is allemaal toch maar voor hobbymatig gebruik, dus kraantjes omzetten maakt niet zoveel uit. We gaan dat eerst wel proberen.
Dan kunnen dus uiteindelijk gewoon de 3 slangen op de 3 t-stukken aangesloten, met de kraantjes ertussen?
Als ik de foto's van jou zo bekijk heeft het ook zo gezeten.
Je kunt aan achterzijde van de trekker de "overbodige" dubbelwerkende stand van het ventiel voor de laadarm drukloos maken door een ''hulpslang'' in deze snelkoppeling te doen en de andere zijde rechtstreeks in de drukloze retoursnelkoppeling.
Oke, dan doe ik dat.
Dan moet is dus nog een slang laten maken van zeg maar een halve meter mannetje naar mannetje, en die in de dubbelwerkende van het ventiel voor omhoog en omlaag, en dan naar drukloos retour? Dat moet dus zoiezo?
En maakt het dan nog uit welk ventiel omhoog en omlaag is? Degene die het verst van de trekker af zit heeft namelijk maar 1 t-stuk, dus is het het makkelijkst om die te gebruiken voor het heffen.
klopt maar ik had er al weer een heel verhaal bij getypt en vond het zonde dat dat niet zou zijn blijven hangen.
probeer zoveel mogelijk tips te geven over ervaringen die ik in het verleden heb opgedaan.
Je kunt het zo op het oog op de gemakkelijkste manier aansluiten. Blijkt dat het voor de bediening in de cabine handiger was geweest dat het andersom was dan kun je de bedieningsstangtjes die naar het ventielblok gaan omwisselen.
N.B.: Ik heb "kruishendelbediening" in de cabine ( 2 ventielen met 1 hendeltje) en kan daardoor meerdere functies tegelijk doen. (heffen/zakken + bakbediening tegelijk).
Oja, dat kruishendel systeem ken ik wel, zit bij ons echter niet op. Wij hebben 2 aparte hendels naast elkaar.
Ja, ik heb ze zien staan in m'n onderdelenboek. Dat werkt met een kabel of met een stangenstelsel naar het ventielblok.
Blijft de bedieningshendel bij jouw in alle posities (met name "druk" en op "zakken") staan of springt de hendel altijd weer terug naar neutraal zodra je deze loslaat?
Uhm, even denken. Normaal staat hij in neutraal, dan staar er wel druk op maar beweegt de cilinder niet. Naar achter gaat de cilinder uit en zodra je hem weer loslaat netzo. Andere kant op identiek, maar dan kan je hem nog verder doordrukken naar drukloos, en hier blijft hij dan ook in staan.
Eigenlijk hetzelfde als bij jou kruishendel zo uit mijn hoofd.
Bij mij bleef de kruishendel in elke positie staan waar je hem losliet. Ook op volle druk. De bediening ging dus erg zwaar doordat je iedere keer de hendel uit de blokkering moest trekken.
Nu zit er aan de achterzijde van elk ventiel een dop (sleutelmaat 24). Als je deze losdraait kun je de veertjes (2 stuks) eruitnemen die het ventiel in iedere stand vasthoud. De bedieningshendel springt bij mij, vanuit iedere stand, altijd weer terug naar neutraal als je 'm loslaat.