Illustratie van:

Mc-Cormick D 439 - koppeling ''afstellen''

Hallo allemaal,

Ik heb hier een cormick D439 staan, die als hij koud is behoorlijk kraakt als je hem in de versnelling wilt zetten. Als hij maar even gelopen heeft is het goed, dan schakelt hij feilloos, maar als hij dus koud is merk je dat je hem gewoon niet vrijtrapt.

Is er een manier om hem af te stellen of moeten er gewoon nieuwe platen in? Er zitten namelijk naast de versnellingsbak aan beide kanten een ronde schijf met sleufgaten, die je kan stellen. Volgens de vorige eigenaar kan je het daarmee afstellen, maar hoe?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Nog prettige kerstdagen trouwens!

Deel dit topic

Reacties

deutz110
Die sleuf gaten zijn voor de agriomatic doed die het goed niet aan komen doed die het slecht afstellen!
Fendtgek
@deutz110

de agriomatic werkt super
lindehydrocart30
Dat hij kraakt tijdens het schakelen bij koud weer, kan ook komen door de verkeerde olie, dan heeft de olie niet zo snel de tijd, om tussen de synchromessring weg te komen, dus dan is de omtreksnelheid van beide tandwielen nog niet helemaal goed, en kraakt ie ook. en als de olie warmer word, dan gaat dat beter.
deutz110
Dan moet ie gewoon goed schakelen als die niet goed is afgesteld schakeld hij ook niet goed
Fendtgek
@lindehydrocart30

Dat zou goed kunnen, echter is het zo dat als hij een tijdje stilstaat hij ook echt niet direct in de versnelling wil. Maar het zou goed kunnen idd.

Welke olie hoort erop?
lindehydrocart30
@Fendtgek

dat zou ik niet weten., weten de IHC kenners wel. maar je 5e versnelling is niet gesynchroniseerd dacht ik, dan moet je dubbel clutchen., kan zijn dat als je dat niet doet, dat ie dan ook kraakt 😄
Fendtgek
@lindehydrocart30

T is bij alle versnellingen.
Wimsumar
Quote @Fendtgek:
Welke olie

20 liter S.A.E.-80
Zie:
McCormick D-439 Handleiding Deel 1: docs.google.com/file/d/…

Handleiding Deel 2: docs.google.com/viewer/…

Nog meer info: ihcparts.nl/home/
jo845xl
Het zou kunnen dat de koppeling door een olielek hier of daar wat blijf kleven in het begin maar dan moet je hem eens doormiden halen om eens te kijken . Maar dat daar syncromessen in zitten ?
valmet
Het kan ook zijn dat het toplager aan zijn eind is. waardoor de as niet goed kan bewegen.
Fendtgek
@valmet

Zou inderdaad best een kunnen dat het toplager versleten is.

Weet iemand ook of daar een kijkgat oid voor is of zal de trekker in 2en moeten?
deutz110
Geen 1 versneling is gesynchroniseerd
international533
Onder de trekker zit een blikken plaat. Die kun je verwijderen. En dan kijk je op de koppeling. Dit is tenminste zo bij een d430
caseih212
D439 is bij geen één versnelling gesynchroniseerd... 80W90 GL5 transmissieolie doe ik altijd op de D-series.

@Fendtgek hoeveel 'vrije slag' heeft het pedaal?
Fendtgek
@caseih212

Hij heeft exact 5 cm vrije slag.

@international533 idd, ik zag dat deze dat ook heeft. Zal hem binnenkort eens onder weg draaien.
Fendtgek
@Wimsumar

Oja en Wim, bedankt voor de handleiding! Zeer handig zulke dingen.
Wimsumar
Beste
Quote @Fendtgek:
5 cm vrije slag

Dat is te veel. Zie Handleiding 2, blz 31 + plaatje nr 65.
De vrije slag dient ongeveer 3 cm te zijn.
Fendtgek
@Wimsumar

Oke, super. Ga ik die afstellen donderdag en kijken we wel eens wel weer.
Fendtgek
@Wimsumar

Zit me nog net te bedenken, dat hij zonder dat je hem bediend op 170 mm zit, bovenkant pedaal tot treeplank. Volgens het boek is het ongeveer 120 mm, moet ik dit dan afstellen, of de vrije slag?
Wimsumar
Beste
Quote @Fendtgek:
ongeveer 120 mm, moet ik dit dan afstellen, of de vrije slag

Beide.
Eerst de afstand tussen pedaal en treedplank op 120 mm (12 cm) afstellen en dan de vrije slag à 3cm.
Fendtgek
@Wimsumar

Maar als ik nu het pedaal door de vrije slag heendruk, zit ik op 12 cm. Dan heb ik toch geen vrije slag meer?

Of moet ik dus de vrije slag juist groter maken?
Wimsumar
Beste
Quote @Fendtgek:
Dan heb ik toch geen vrije slag meer?

Dat klopt.
Volgens het 'boek' moet je eerst de maximale hoogte van het pedaal (12 cm vanaf treedplank) afstellen, met de stelbout onder het pedaal.
Vervolgens d.m.v. het verdraaien van het gaffeltje de vrije slag op 3 cm.

AANVULLING:
Jouw gemeten afstand van 17 cm ( 16 onder pedaal) houdt in dat je bij de "12 cm"-afstelling nog 1 cm vrije slag over hebt van de 5 cm die je nu meet. Bij een nieuwe "3cm"-vrije slag-afstelling zal de koppeling minder ver 'losgetrapt' worden dan nu het geval. Of het de koppelingswerking beïnvloedt weet ik niet.
Waarom het pedaal zo hoog is afgesteld is mij een raadsel.
(Trekker is zeker van een lomperik, die met maat 48 klompen aan trekker reed, geweest. 😉 )

P.S.: Ga hier A.U.B. wel heel voorzichtig mee aan het werk aangezien jouw pedaal nogal afwijkende stand heeft!
Fendtgek
@Wimsumar

oke, maar ik ben wel bang dat het de koppeling juist negatief beinvloed. kan ik niet beter de vrije slag afstellen en het pedaal op 16 cm laten staan? ik draai zoiezo de plaat eronder weg, dan kan ik ook zien wat er gebeurd.
Wimsumar
Beste
Quote @Fendtgek:
pedaal op 16 cm laten staan

Ik weet het niet, het (16 cm) is niet volgens het boekje en als je daarbij de vrije slag van 5 naar 3 cm terugbrengt, zou de koppeling ook te ver ingetrapt kunnen worden.
Fendtgek
Hierbij de foto met de plaat eronder weg:


Zie er zo niks aan, wat kan ik nog checken?
Fendtgek
@Wimsumar
Het lijkt erop dat het nu goed is. Heb de drukgroep er nog niet uit gehad, maar heb net de hoogte en de vrije slag van het pedaal volgens het boek afgesteld, en hij deed het vandaag goed. Morgen maar eens weer kijken na een koude nacht.
Wimsumar
Beste @Fendtgek: Mooi dat het weer zo eenvoudig opgelost lijkt te zijn. 😄
Fendtgek
T is toch niet opgelost jongens...

Hij doet het nog steeds, kraakt direct als hij koud is. Als hem dan met beleid in de versnelling wil drukken, zie je aan de wielen dat hij al iets vooruit wil zeg maar, dus hij ontkoppelt gewoon niet.

Als ik dan ga staan, houd de koppeling ingedrukt en met mijn linkerhand help ik t wiel mee zeg maar, dan gaat t goed, druk je hem zo in de versnelling. Rij je 1 meter en haal je hem er weer uit, is t klaar, niks geen last meer.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 439 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
20