844-s koppeling wil niet

Hallo,
ik heb mij trekker vandaag weer voor het eerst gestart hij heeft een klein jaar
stil gestaan. Maar de koppeling wit niet. Als ik hem indruk blijft de versnellingsbak door draaien. Het moertje is helemaal ingedraait. Wat zou hier het probleem van kunnen zijn alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

hilbertvdberg
Ik denk een plakkende koppellings plaat. kan zijn omdat hij iets vettig is, gewoon proberen te laten slippen door een hoge vernelling en de rem in te trappen
old man jose
Je koppelingsplaat zit vast gekleefd of geroest.
Blokkeer de trekker zet in een hoge versnelling en dan met de koppeling in proberen te starten. Wel even naar buiten slepen in neutraal en zorgen dat je ruimte hebt om te rijden.
suc 6
PS Als het niet lukt, stoppen met de stopknop
bartele
@old man jose owke ik zal het proberen bedankt
bartele
@hilbertvdberg oke bedankt
old man jose
@bartele
Je kan ook de trekker in een lage versnelling zetten en met de koppeling ingetrapt een paar mensen laten duwen op en neer,
hilbertvdberg
Als hij gewoon rijdend weg gezet is, dan moet het zo wel weer goed komen
bartele
@old man jose oke en mn remmen willen ook niet of niet goed wat dat kunnen wezen even ontluchten?
old man jose
@bartele
Heeft deze trekker hydraulische remmen of remmen met een remolie systeem ken de trekker alleen van zien niet technisch.
Anders gewoon met een andere trekker een beetje heen en weer schudden met de koppeling ingetrapt en de bak in een lage versnelling.
bartele
@old man jose met remolie systeem
old man jose
@bartele
Weet hierover niet zoveel, heb eens gezien dat dan de astrompet eraf moet en nieuwe remschijven erin moeten dit is een heel grote operatie en je hebt veel speciaal gereedschap nodig.
Als het of de pedalen "" zacht"" zijn is het lucht zijn de pedalen diep in te trappen is het slijtage van de "" brake disc"" en moeten deze worden vernieuwd met het verhaal als hierboven vermeld.
looman
Mijn koppeling zat ook vastgeplakt na lang stilstaan, uiteindelijk losgekregen door een schroevedraaier tussen de drukpunten te tikken als wig (tank was er toen nog wel af...) Remmen zou ik eerst ontluchten. Doe er geen remolie in, maar hydrauliek of Hytran olie. Van remolie groeien de o-ringen in de trompetten en gaat alles vast zitten. Dat ken ik uit eigen ervaring.
Wimsumar
Beste
Quote @old man jose:
zorgen dat je ruimte hebt om te rijden

Of zet de trekker met een ketting aan een boom vast.

( P.S.: Neem een voldoende sterke boom en ketting.
P.S.2: ketting laag aan de trekker, anders ga je achterover.)
atlaspower
@Wimsumar hier is al een keer iemand overleden omdat ie zijn trekker aan een boom had vastgemaakt(een hele grote boom) helaas kwam de boom ook richting trekker en zat de beste man eronder. einde verhaal voor hem
casejxu115
@Wimsumar aan een boom maar wat wil je dan doen want ik snap het niet
Wimsumar
Beste @Casejxu115: Als een trekker langdurig ( enkele maanden) stil staat kan het gebeuren dat bepaalde onderdelen op 1 of andere manier vastkleven (of vastroesten). Dit is een bekend verschijnsel bij koppelingsplaten. Start je de trekker dan weer dan krijg je de versnellingen niet ingeschakeld. Ofwel: Je kunt het koppelingspedaal wel intrappen maar de koppelingsplaat komt niet vrij omdat deze in deze situatie aan het vliegwiel van de motor vastgekleefd blijft zitten.
De truc is dan door een schokeffect de koppelingsplaat los te laten schieten.
Welnu: duw of sleep (met een andere trekker) de "patiënt" naar een stevige boom en maak de trekker daar met een ketting aan vast. Vervolgens kan de trekker in de versnelling worden gestart ( je weet inmiddels immers dat je niet kunt schakelen bij draaiende motor). De trekker zal aanslaan en meteen beginnen te rijden. Al die tijd moet het koppelingspedaal ingetrapt gehouden worden. Als de ketting vervolgens (met een rukje) strak komt te staan is het de bedoeling dat door deze schok (de trekker moet immers ineens trekken) dat dan de vastgekleefde koppelingsplaat losschiet.

P.S.: Als de trekker niet aan de boom vaststaat (in plaats van vastzetten kan de truc ook met sterk pulserend afremmen gedaan worden ) kan het gebeuren dat je de koppelingsplaat niet los krijgt. Heb je dan niet de tegenwoordigheid van geest de trekker 'gewoon' uit te zetten, dan blijf je rijden totdat je bijvoorbeeld dwars door de tuin bij de buren tegen een muur knalt, of, de trekker stopt pas als midden in Amsterdam de tank leeg is. 😉
acwillem
Wij laten een trekker met geplakte koppeling een paar uur draaien zodat de koppeling goed warm wordt en dan springen ze wat makkelijker los
+1
mikejd
Wij hadden dit probleem ook ook met een trekker die we voor iemand opgeknapt hebben gewoon ff een andere trekker er achter ketting strak trekken starten en vooruit rijden met de trekker waar de koppeling blijft kleven koppelingspedaal ingetrapt houden en remmen met de ander .... is iets veiliger dan un boom
basia
@acwillem

Klopt helemaal ! Gaan ze inderdaad veel makkelijker los dan als ze koud zijn !

Erg goede tip !
Wimsumar
Beste
Quote @Mikejd:
is iets veiliger dan un boom

Daar heb je gelijk in.

P.S.: Hier blijkt maar weer dat je donders moet opletten wat je anderen adviseert. Voor je in de gaten hebt gaat het mis:

[url]sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s480x480/…]
Wimsumar
Beste @GD tuning Garyp: Okee, nu weer even serieus: je moet donders opletten.........etcetera.

Let op bij 11 seconden (hefarmen):
GD tuning Garyp
@Wimsumar Dat filmpje staat hier ook bij bloopers op tf... niet normaal meer, en die keerl blijft eerst ook maar doortrekken hé.........
casejxu115
@Wimsumar dankjewel nu ben ik weer wat wijzer 😄

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
16