Illustratie van:

Case IH JX 90U - probleem met het kippen

Hallo trekker fans
ik heb een probleem met mijn trekker
als ik de kipper omhoog doe minderd de motor in toeren iets wat nog maar een tijdje voordoet
en bij het laten zakken blokkeerd de cilinder steeds
zit dit probleem nu in de trekker of toch in de cilinder van de kipper

Deel dit topic

Reacties

PatrickNH
Is het ook bij andere karren?
rubenv
Das een klep in de cilinder

Moet j hem niet helemaal omhoog doen 😉
nhmonteur
Kan zijn dat je slangbreukbeveiliging ligt te vervelen. Als je er liters doorheen moeten slaat deze dicht waardoor de trekker door overdruk heen gaat en bij het zakken de kar gaat haperen.

Probeer eens een andere trekker om zeker te weten dat het daar niet in zit, maar denk dat je het in de beveiliging moet zoeken
jacco94
Geen idee of het bij een andere kipper ook is ik zal morgen wel eens kijken
jacco94
Die slangbreuk beveiliging zit die in de cilinder of er buiten
jacco94
Die slangbreuk beveiliging zit die in de cilinder of er buiten
Loeideutz
Als bij het zakken de cilinder steeds blokkeert, is er iets mis met je slangbreukbeveiliging. Dit kan er ook voor zorgen dat je bij het heffen de olie door een te kleine opening moet duwen, wat jouw smoren van de trekker zou kunnen verklaren. Slangbreukbeveiliging zit daar waar de slang op de kipcilinder zit gemonteerd.
DANOONTJE POWERR
@jacco94 Heb je de slang in een enkelwerkend ventiel zitten?
De meeste kiepcilinders werken niet lekker op een dubbelwerkend ventiel.

Het mooiste gaat het met een ventiel met vrijloop erop, dan stroomt de olie gewoon terug de trekker in ipv onder druk.
Wimsumar
Beste Jacco94: In beginsel zijn beide problemen geen probleem.
Als de oliepomp (hoge) druk moet geven, zal je dat altijd aan de motor horen. (Anders wordt het als je het ook zou horen aan teruglopend mototrtoerental bij het omhoogdoen van een lege kieper: dan moet je op onderzoek uit waar de oliestroom afgekneld wordt ).
De blokkerende cylinder wordt veroorzaakt door een te snel terugstromende hoeveelheid olie uit de kiepcylinder waardoor de slangbreukbeveiliging dicht slaat. Houdt het regelventiel "half-open/half dicht" als je de bak laat zakken. (De onderste trappen van de cylinder laten zich doorgaans wel op volle snelheid zakken zonder dat de veiligheid dicht slaat, mits de bak leeg is natuurlijk).
jacco94
Danoontje powerr
op mijn trekker zitten 2 dubbelwerkende ventielen
dus wat moet ik anders
Wimsumar
Beste
Quote @jacco94:
2 dubbelwerkende ventielen

Maak er een hulpslangetje bij zodat je de ongebruikte dubbelwerkende stand rechtstreeks in de drukloze retourleiding kunt laten gaan. Het ventiel is dan als enkelwerkend.
jacco94
Beste wimsumar
het terug lopende toerental is ook met een lege kipper
Wimsumar
Beste
Quote @Jacco94:
ook met een lege kipper

Dan vermoed ik dat de trekker zijn eigen snelkoppeling dichtdrukt (immers, de kiepbak wil wel (te)snel zakken).
Probeer eens op het andere ventiel en/of vervang de beschadigde snelkoppeling.
EA_MF
@jacco94 heb je geen ventielen die je kunt omzetten van dw naar ew?, zou normaal in het boek moeten staan van de trekker
jacco94
Beste wimsumar
dan ga ik morgen eerst de snelkoppeling eens vervangen
dat was ik toch al van plan want die lekt behoorlijk wat oil de laatste tijd
alvast bedankt
jacco94
Beste ea mf
ik heb ik het boek gekeken naar die ventielen zijn niet om te zetten helaas
DANOONTJE POWERR
@jacco94 Nog ff een tip, om mensen persoonlijk te beantwoorden of een vraag te stellen druk je op het gele ballonnetje, dan krijgt diegene een melding 😉
hert
@rubenv jij heb helemaal gelijk
jacco94
@Wimsumar
vanmorgen de snelkoppeling vernieuwd
de bak gaat nu omhoog zonder dat de motor inhoudt
alleen bij het laten zakken blijft het probleem het zelfde
de bak zakt en blokkeerd direct
dan is het dus toch de slangbreuk beveiliging.
Wimsumar
Beste
Quote @Jacco94:
zonder dat de motor inhoudt

Mooi. Goed gewerkt zo.

De slangbreukbeveiliger zullen we maar als defect beschouwen als deze met lege kiepbak ook telkens dichtslaat.
rubenv
@hert heb zelf wel eens een 10 minuten lopen klote in alblaserdam
Wad voor de begraafplaats aant rijden en me bak wou niet omlaag dus sta je daar midden op de weg voor daar busbordje (hang op 4m hoog)........
hert
@rubenv haha tja dan ben je toch iets hoger denk
rubenv
@hert werdt het niet helemaal 😛
hert
@rubenv martien effe gebeld zeker
rubenv
@hert nee ff aan men collega gevraagt
jacco94
Hallo allemaal hier even het laatste nieuws
van het probleem.
heb zo juist de slang breuk beveiliging vernieuwd
en daarmee is gelijk het probleem opgelost
iedereen bedankt voor het mee denken
mvg jacco94
radium45
Quote @Wimsumar:
De slangbreukbeveiliger zullen we maar als defect beschouwen als deze met lege kiepbak ook telkens dichtslaat.

Hoeft niet, kan ook te ''scherp'' afgesteld staan, veelal op te lossen door een 1 richtings drossel in de leiding te zetten, kost maar een paar tientjes.kramp.com/shop-nl/nl/…
Wimsumar
Beste
Quote @Radium45:
op te lossen door een 1 richtings drossel

Dit is geen vervanger voor een (veiligheids)slangbreukbeveiliging!
Bovendien gaat met een drossel de bak altijd langzaam zakken (en, ten overvloede vermeld, een drossel slaat niet dicht bij slangbreuk!).
radium45
@Wimsumar Dat schrijf ik ook niet, deze kan helpen voorkomen dat je beveiliger steeds dichtslaat, hoef je niet je ventiel op ''half'' zakken te zetten. En het is een behoud voor je keerringen in de bak mocht de ontluchting aan de krappe kant zijn.
Wimsumar
Beste
Quote @Radium45:
behoud voor je keerringen

Dat vind ik erg ver gezocht. 😄
radium45
@Wimsumar ik niet, als ik bij de moderne grote kippers hoor hoe hard de ontluchting blaast als er ff 40 ltr terug de kont in moet.
Wimsumar
Beste
Quote @Radium45:
40 ltr terug........

Nee, dat lijkt me ook geen fijn gevoel. 😉
Maar de ontluchting hoort op zulke terugloophoeveelheden berekend te zijn. Anderszijds, een onluchting met groter luchtdoorlaat zal vast goedkoper zijn.
radium45
@Wimsumar Denk als je een meter zou plaatsen van een 0.10 tot zeg maar 1 bar je nog verbaasd zou zijn hoe die druk soms oploopt.
Wimsumar
Beste
Quote @Radium45:
druk

Ik heb er geen voorstelling van. Nogmaals ik schat de (lucht)doorlaat van het ontluchtingsventiel hoger in dan bijvoorbeeld de openingen in de snelkoppelingen welke ook een "flessehals" in het hydraulieksysteem zijn.
Anderszijds, als "40 liter" terugstroomt in een (versnellings-achterbrug-)bak met een veelvoud van de "40 liter" dan zal de naald niet ver van de 0,1 BAR afgaan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case IH JX 90U ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
3