Hallo trekker fans
ik heb een probleem met mijn trekker
als ik de kipper omhoog doe minderd de motor in toeren iets wat nog maar een tijdje voordoet
en bij het laten zakken blokkeerd de cilinder steeds
zit dit probleem nu in de trekker of toch in de cilinder van de kipper
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Case IH JX 90U ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Moet j hem niet helemaal omhoog doen
Probeer eens een andere trekker om zeker te weten dat het daar niet in zit, maar denk dat je het in de beveiliging moet zoeken
De meeste kiepcilinders werken niet lekker op een dubbelwerkend ventiel.
Het mooiste gaat het met een ventiel met vrijloop erop, dan stroomt de olie gewoon terug de trekker in ipv onder druk.
Als de oliepomp (hoge) druk moet geven, zal je dat altijd aan de motor horen. (Anders wordt het als je het ook zou horen aan teruglopend mototrtoerental bij het omhoogdoen van een lege kieper: dan moet je op onderzoek uit waar de oliestroom afgekneld wordt ).
De blokkerende cylinder wordt veroorzaakt door een te snel terugstromende hoeveelheid olie uit de kiepcylinder waardoor de slangbreukbeveiliging dicht slaat. Houdt het regelventiel "half-open/half dicht" als je de bak laat zakken. (De onderste trappen van de cylinder laten zich doorgaans wel op volle snelheid zakken zonder dat de veiligheid dicht slaat, mits de bak leeg is natuurlijk).
op mijn trekker zitten 2 dubbelwerkende ventielen
dus wat moet ik anders
Maak er een hulpslangetje bij zodat je de ongebruikte dubbelwerkende stand rechtstreeks in de drukloze retourleiding kunt laten gaan. Het ventiel is dan als enkelwerkend.
het terug lopende toerental is ook met een lege kipper
Dan vermoed ik dat de trekker zijn eigen snelkoppeling dichtdrukt (immers, de kiepbak wil wel (te)snel zakken).
Probeer eens op het andere ventiel en/of vervang de beschadigde snelkoppeling.
dan ga ik morgen eerst de snelkoppeling eens vervangen
dat was ik toch al van plan want die lekt behoorlijk wat oil de laatste tijd
alvast bedankt
ik heb ik het boek gekeken naar die ventielen zijn niet om te zetten helaas
vanmorgen de snelkoppeling vernieuwd
de bak gaat nu omhoog zonder dat de motor inhoudt
alleen bij het laten zakken blijft het probleem het zelfde
de bak zakt en blokkeerd direct
dan is het dus toch de slangbreuk beveiliging.
Mooi. Goed gewerkt zo.
De slangbreukbeveiliger zullen we maar als defect beschouwen als deze met lege kiepbak ook telkens dichtslaat.
Wad voor de begraafplaats aant rijden en me bak wou niet omlaag dus sta je daar midden op de weg voor daar busbordje (hang op 4m hoog)........
van het probleem.
heb zo juist de slang breuk beveiliging vernieuwd
en daarmee is gelijk het probleem opgelost
iedereen bedankt voor het mee denken
mvg jacco94
Hoeft niet, kan ook te ''scherp'' afgesteld staan, veelal op te lossen door een 1 richtings drossel in de leiding te zetten, kost maar een paar tientjes.kramp.com/shop-nl/nl/…
Dit is geen vervanger voor een (veiligheids)slangbreukbeveiliging!
Bovendien gaat met een drossel de bak altijd langzaam zakken (en, ten overvloede vermeld, een drossel slaat niet dicht bij slangbreuk!).
Dat vind ik erg ver gezocht.
Nee, dat lijkt me ook geen fijn gevoel.
Maar de ontluchting hoort op zulke terugloophoeveelheden berekend te zijn. Anderszijds, een onluchting met groter luchtdoorlaat zal vast goedkoper zijn.
Ik heb er geen voorstelling van. Nogmaals ik schat de (lucht)doorlaat van het ontluchtingsventiel hoger in dan bijvoorbeeld de openingen in de snelkoppelingen welke ook een "flessehals" in het hydraulieksysteem zijn.
Anderszijds, als "40 liter" terugstroomt in een (versnellings-achterbrug-)bak met een veelvoud van de "40 liter" dan zal de naald niet ver van de 0,1 BAR afgaan.