Dat schiet op

#t=456V

Deel dit topic

Reacties

ADB996
Veel te groot voor ons land. 😛
EA_MF
Staat al meerdere malen op tf 😉
Loeideutz
@ADB996 Te groot is niet het goeie woord. Je houdt te weinig loonwerkers over, waardoor er voor de boeren te weinig keus, en dus te weinig concurrentie, is.
Arrie94
Maar hij rijdt ook niet snel, hij is lomp dus waar zit je winst? In NL niet.
ADB996
@Loeideutz ook hier bij is weer een punt, maar veel boeren willen zo grote bek niet op het land hebben.
je moet het op de kuil wel aan kunnen.

de hakselaar werkt bij ons niet op vol gas 😉
Loeideutz
@ADB996 Is ook geen probleem. Een paar jaar geleden gelezen. Op de kuil moet een of meerdere voertuigen staan, die samen even zwaar zijn als de helft van de aanvoer per uur. Een veel moeilijker punt is dat er nog genoeg boeren zijn met een sleufsilo van 8 meter breed. Daar kun je niet tegelijk lossen en verdelen en aanrijden. Dat probleem speelt feitelijk nu al bij hakselaars van 600 pk of meer met 10-rijige bekken.
Trekkerman Tom
@Loeideutz Toch speelt het gewicht van deze bek wel een zeer grote rol hoor.
Loeideutz
@Arrie94 wil dit snel gaan, dan moet er hakselaar achter staan van 1500 pk. Je moet ongeveer 60 tot 80 pk per rij hebben om fatsoenlijk door te kunnen rijden. Meer pk's leidt er toe dat de snelheid zover omhoog moet dat het oncomfortabel wordt.
Loeideutz
@Trekkerman Tom D'r staan toch extra wielen onder. Dat verlicht en helpt de boel toch. Je hoort mij ook niet zeggen dat dit de toekomst is in Nederland. Ik denk dat de 12-rijige bek in Nederland al te groot is. Je komt niet meer door het eerste rondje rondom met 1 wagen, of zelfs met 2. Bij een kleine afstand moet je al veel afvoercombi's hebben. Bij het aanmaaien van een nieuw perceel ligt heel de boel weer stil. En zoals ik net al zei, er zijn nog veel sleufsilo's die te smal zijn voor de aanvoer van zoveel product per uur.
stannetje96
@Loeideutz haha alsof die kleine wieltjes in de bagger nog wat dragen, denk het niet
Trekkerman Tom
@Loeideutz Op de kopakker moet je hem toch optillen, en dan rust alle gewicht op de voorwielen.

Ik vraag me ook af hoe dit ding het land inkomt. Zulke brede dammen zie je niet (veel). En hoe zit het met transport over de weg? Dan heb je altijd een vrachtauto nodig lijkt me. Ik zie er ook nog niet echt heil in.
tommie
Capaciteit zit in de breedte niet in snelheid
Trekkerman Tom
@tommie Dat hoeft niet per sé. Voorbeeld:

Als je 8 km/h rijdt met een 4-rijer, heb je toch even veel capaciteit als dat je 4 km/h rijdt met een 8-rijer?
SJB533
En toch is de capaciteit van de achtrijer hoger
tommie
@Trekkerman Tom als ik t filmpje zo bekijk is
Het snelheids verschil tussen een tien rijer en twintig rijer niet gelijk aan de snelheid van een tien rijer.
Trekkerman Tom
@tommie Dit hangt natuurlijk ook af van het vermogen van de hakselaar. De hakselaar op de foto is wellicht aan de lichte kant.
johndeere6230
Quote @Trekkerman Tom:
Als je 8 km/h rijdt met een 4-rijer, heb je toch even veel capaciteit als dat je 4 km/h rijdt met een 8-rijer?

Doe je nou zo dom of ben je het ook echt, met een 8 rijer heb je veel meer capaciteit!
radium45
Quote @Trekkerman Tom:
Als je 8 km/h rijdt met een 4-rijer, heb je toch even veel capaciteit als dat je 4 km/h rijdt met een 8-rijer?

Klopt wel in theorie, allebei 24000 M²
radium45
@johndeere6230 Denk dat jij zo dom bent 😛
Trekkerman Tom
@johndeere6230 Wat zeg ik nou net :?
Trekkerman Tom
@radium45 Dat dacht ik ook. In de praktijk zullen er natuurlijk ook andere factoren meespelen, zoals gewicht i.c.m. de bodemgesteldheid.
Loeideutz
@SJB533 Het voordeel van de 8-rijer, en zo hebben ze de eerste 6-rijige bekken ook verkocht, zit hem voornamelijk bij het aanwerk maken. Meteen meer plaats in de hoek, je hoeft een keer minder terug te zetten, je hoeft niet op het randje van de sloot te rijden. Maar gewoon de lange rijen is er nul voordeel omdat de snelheid halveert zoals@Trekkerman Tom zegt.
SJB533
@radium45
In theorie wel ja, in praktijk heeft de achtrijer een beter resultaat en hogere capaciteit
radium45
@Loeideutz De meercap./uur komt mede voort uit de netto maaitijd, door minder keren over de wendakker te hoeven rijden.
radium45
Quote @SJB533:
beter resultaat en hogere capaciteit

waar komt het betere resultaat uit dan?
SJB533
@radium45
Vullingsgraad
Loeideutz
@stannetje96 In de bagger moet je niet hakselen. Da'shet grootste probleem bij al die supergrote oogstmachines. Zodra de omstandigheden miner worden, lees teveel regen, liggen die er veel sneller uit, omdat banden of rupsen op een gegeven moment ook niet meer het gewicht kunnen dragen. Bij deze 20-rijer moet een heel lange pijp zitten om bij modder een extra trekker voor de wagen te kunnen spannen, want achter de bek is die plaats er niet.
radium45
@Trekkerman Tom Uit testen van Krone bleek dat bij dezelfde machine die wisselde van 8 naar bv 12 rijen dat er per minuut meer mais uit de pijp kwam. Per minuut dus, niet gerekend per uur. Verklaring is dat bij een afnemende rijsnelheid er minder vermogen verloren gaat naar voortbeweging, logisch... Snelheid is kracht. Maar jou theorie klopt wel gewoon.
mdoornekamp
Als je meer rijen hakseld is je rijsnelheid lager. dus ben je minder vermogen kwijt op de wielen. Krone heeft dit ook getest en gemeten met 6 of 12 rij op dezelfde hakselaar.
radium45
@SJB533 Een kooi kan ook te vol raken met als gevolg dubbelhakselen, je ziet dit aan de invoerrollen, er komt dan vaak gehakseld product terug gespuwt.
Trekkerman Tom
@radium45 Oké. Van die test had ik nog niet gehoord. Weer wat kennis vergaard 😉
SJB533
@radium45
Wet ie ongeveer, wanneer ze dr met an t testen ewes bunt?
radium45
@Trekkerman Tom Krone veldtest vergelijking 8-rijige en 14-rijige maïsbek.
Het verkoopverhaal van Krone dat een bredere bek beter scoort in capaciteit en brandstofverbruik dan een smallere wordt in de markt met een korreltje zout genomen. Daarom is Krone met een aantal veldtesten gestart waarin loonwerkers zich kunnen overtuigen van het verhaal. Een verslag van de eerste sessie waarin de metingen er niet om liegen.

Eerst zien en dan geloven. Zeker als Krone met veel tamtam uitlegt dat je vooral een grote hakselaar moet kopen met een extra brede bek. De concurrentie, die in dit segment nauwelijks of niets te bieden heeft, heeft haar eigen antwoord: zolang er niets bewezen is, …
Krone heeft daarom de veldtest in het leven geroepen. Daarin willen ze per streek een aantal loonbedrijven bij elkaar halen en dan ter plekke systemen vergelijken en doormeten. bang om op hun gezicht te gaan, zijn ze niet. Krone kent zelf natuurlijk de getallen en geeft aan dat er regionaal door gewas, seizoen en bodemverschillen wel wat spreiding in de getallen zit, maar de verhoudingen tussen breed met acht en heel breed met veertien blijven. en dus durven ze gerust met de billen bloot het veld in.
De eerste sessie is gehouden een eindje ten zuiden van Stuttgart (Duitsland); eerst voor een aantal loonwerkers en de dag daarna voor vakjournalisten. Krone organiseerde de meting en riep hiervoor de onafhankelijke hulp in van het zelfstandig testbureau AgrarTraining van Klaus Semmler te Glandorf(D).

De test
Voor het testwerk werd de big X 650 ingezet; als voorzetstukken de EasyCollect 6000 (8-rijer) , 7500 (10-rijer) en 10500 (14-rijer). Krone voerde twee vergelijkende metingen uit. een smalle versus een brede bek bij dezelfde hakselaar en een normale versus een biogastrommel bij hetzelfde type hakselaar met dezelfde maïsbek. Het opzet was heel praktisch. De big X 650 hakselde een werkgang voluit van 340 meter. Daarbij kon je op een scherm on-line meekijken wat er op het dashboard te zien was. Er was namelijk afgesproken continue voluit te gaan waarbij het motortoerental door de hoge belasting terugviel (afgewurgd werd) tot rond de 1800 toeren.
De tijd van de rit werd opgemeten en na afloop brandstof met een maatbeker bijgevuld. Dat betekent dat er altijd iets extra verbruik voor het heen- en terugrijden in het getal zit. Maar daar vind je procentueel niet veel van terug. De inhoud van de silagewagen is gewogen op een nabijgelegen geijkte weegbrug van een
transportbedrijf.
Uit twee silagewagens werd een maïsmonster getrokken. Dat werd door Semmler door een schudzeef gehaald en de afzonderlijke fracties werden gewogen met een weegschaal. Het enige waar we Krone op hun woord moesten geloven is dat de hakselaars niet speciaal geprepareerd waren voor deze test.

Conclusies
In het kader metingen zie je dat een bredere bek inderdaad een flinke capaciteitsverhoging geeft bij dezelfde hakselaar en aanmerkelijk zuiniger scoort in brandstofverbruik. De verklaring van Krone is vrij eenvoudig. De rijsnelheid van een hakselaar vraagt veel vermogen. Hoe hoger de rijsnelheid hoe hoger het gevraagde
aandrijfvermogen. Dat deel van het motorvermogen is dan niet beschikbaar voor aandrijving van de hakseltrommel. Volgens metingen van Krone zelf bij dezelfde hakselaar (big X 650) met dezelfde EasyCollect bek vraagt de hakselaar 45 pk
aandrijfvermogen voor het rijden bij 5 km/uur en 110 pk bij 10 km/uur. Reken je daar
nog wat verschillen in mee voor de overige verbruikers, dan kom je bij 5 km/uur op 503 pk beschikbaar voor de hakseltrommel en bij 10 km/uur op 440 pk. De rijaandrijving maakt het grootste verschil. Het verschil in gevraagd vermogen van (dezelfde) bek is met 30 (5 km/uur) tegenover 33 pk (10 km/uur) verwaarloosbaar.

Kopakkers en slechtdragende grond.
In onze test gaat het alleen over het capaciteitsverschil bij het trekken van een
rechte baan. in de praktijk moet men de manoeuvres op de kopakker en het aantal
keren dat er moet worden ingestoken bij het nemen van de hoeken meerekenen. Krone gaat ervan uit dat hier ca. 25% van de tijd aan opgaat en dus betekent dat
een bredere bek hier serieus wat tijdwinst oplevert in vergelijking met een smallere.
Dit gegeven moet je dus wel even meenemen bij de beoordelingen van de absolute capaciteitsgetallen.
Daarnaast moeten ook de verschillen in brandstofverbruik van de volgtrekkers worden bekeken. Dit gaat niet kolossaal zijn, maar enig verschil zal er zijn.
Krone merkte hierbij op dat de verschillen in slappere ondergronden groter worden ten gunste van de bredere bek. Eenvoudig dat een hogere rijsnelheid dan nog meer extra vermogen kost dan op de harde ondergrond bij onze veldtest. Maar als het erg nat wordt kan snelheid juist het verschil uitmaken tussen blijven rijden of vastzitten; of een lichtere combinatie erover gaat en een zware hakselaar erdoor. met weer als tegenargument dat je met een bredere bek meer ruimte hebt een gunstig spoor te
kiezen. en zo blijft iedereen zijn gelijk halen. Maar dan meteen wel even de gewichten van de hakselbekken absoluut vergelijken. Een 14 rijer weegt dankzij de nieuwe bouwwijze zonder reinigingsschijven nauwelijks meer. Dit betekent 2.800 kg
voor de 8 rijer, 3.200 voor de 10, tegenover 3.150 kg voor de 14-rijer.
De prijzen liggen verder uit elkaar. Een 8-rijige easy collect kost standaard
68.550,00 euro bruto, een 14-rijer kost 106.350,00 euro exclusief btw ( Prijzen
in Duitsland) Dat moet je wel mee in de berekening opnemen.

Resultaten hakselkwaliteit
Claus Semmler van het onafhankelijke bedrijf AgrarTraining heeft voor ons het
verschil in hakselkwaliteit gemeten tussen normaal en fijn hakselen met de normale
trommel.
Te grof (boven 20 mm) laten de koeien liggen. te fijn (onder 4 mm) bevat te weinig
structuur. volgens Semmler is het belangrijk dat de invoer en het gewaspakket goed zijn. Dat lukt volgens hem lang niet elke hakselaar. Schuin afsnijden betekent een hoger aandeel te fijn en te grof. Ook moet de ingestelde haksellengte dan naar beneden bijgesteld worden voor het verkrijgen van hetzelfde eindproduct (haksellengte). Voor het verkrijgen van dezelfde fractieverdeling kan dit zo drie mm kortere instelling haksellengte betekenen.

Kolfjes van een euro
In schril contrast met het hakselaarsgeweld oogstten enkele medewerkers van Lebenshof Engishausen te Egg ad Gunz (D) onder het label van Naturland even verderop maïs met de hand. Met een mand vol kolven in een uur even een heel andere maar wel menselijkere capaciteit. maar ook een andere prijs. Handgeplukt met enkel schudblad leveren deze kolven suikermaïs op de markt een euro per stuk op. Dat brengt de zaak weer in evenwicht. mens en machine, het blijft boeiend.
Loeideutz
@SJB533 Vulligsgraad wordt lager bij meer rijen hakselen. Er komt meer product per minuut in de wagen, waardoor de wagen minder lang over de akker dendert bij een lagere snelheid. Daardoor zakt het product minder in elkaar, en heb je uiteindelijk minder kg's in de wagen. Je moet hier bij denken aan hooguit een paar procent.
SJB533
@Loeideutz
Van de kooi 😉
radium45
En in de tekst staat een heel interessant stukje over het vermogen voor de rijaandrijving bij verschillende snelheden... Iets om over na te denken...
Trekkerman Tom
@radium45 Danku!
radium45
@Trekkerman Tom Dit gaat op voor alle werkzaamheden, bv ploegen... reken maar eens uit wat het aan vermogen kost als je bv ipv 5 naar 8 km/h gaat.
Loeideutz
@radium45 Bij perceelslengtes van 300 meter zit het capaciteitsprobleem niet in het keren op de wendakker, maar in het wachten op de wagen achter op net perceel, omdat daar de vorige wagen vol was.
weurding
Droog en vlak land zal het best gaan, maar owee als het nat wordt en een kant zakt weg, krijg je de zijkant door de grond met schade als gevolgd, en bigger isn't always better, spreuk van de wallen overigens 😃
Loeideutz
@SJB533 Als de kooi niet vol is, dan rij je te langzaam. Ergo gas geven!
SJB533
Quote @radium45:
reken maar eens uit wat het aan vermogen kost als je bv ipv 5 naar 8 km/h gaat.

Aj 50 kunt, met een schakel cq PS, moet je 40-45 rijden 😉
SJB533
Quote @weurding:
spreuk van de wallen overigens

Huhum.... Hoe weet ie dat nou weer, Arend?
Trekkerman Tom
@radium45 Dat is zo. Je kunt het makkelijk vergelijken als je je hand door het water beweegt. Doe je dit langzaam kost het weinig kracht. Doe je dit sneller, ondervindt je meer weerstand en gaat het dus zwaarder. Pure fysica 😃
erik9831
@Trekkerman Tom

Ja en neen ...

zijn je vingers tegen elkaar op hoge snelheid of staan je vingers open, is ook nog een verschil 😄
nagd2010
Ik zou me er niet al te druk om maken over dat formaat. Ze zeggen duidelijk dat het een concept model is, kijken óf het mogelijk is. Is niet meteen gezegd dat het er ook daadwerkelijk komt of nut heeft.

Ze maken ook een straat auto die 400KM/h kan, is het nuttig? nee, waarom dan toch doen? omdat het kan! (althans, kijken of het technisch mogelijk is).

Denk ook wel dat het een beetje reclame is voor kemper, "kijk eens wat wij kunnen", hoe je het went of keert ze hebben de primeur, dat trekt aandacht en dat wil je als fabrikant, mensen moeten naar jouw producten kijken.

Zelf denk ik niet dat er daadwerkelijk in 2020 20 rijers zijn, althans niet in NL (te veel landen die te klein zijn). Bij die grote Duitse BGA velden kan het misschien wel een uitkomst zijn. Nu zie je soms dat ze met meerdere hakselaars het veld op moeten, dan zou je het met minder afkunnen (minder brandstof, minder personeel).

Goed, het is een concept, niks definitiefs nog.
Trekkerman Tom
@erik9831 Nee, dat maakt geen enkel verschil. Belangrijk is wel dat je bij beide snelheden je vingers in dezelfde positie houdt.
Loeideutz
@radium45 Ik geloof dat hele Krone verhaal direct. En het zal wel kloppen ook. Toch zie je juist bij Krone, zeker sinds de laatste upgrade van de hakselaars een beschikbaar motorvermogen van ongeveer 70 pk per rij. Als ze zo overtuigd zijn van hun verhaal moeten ze niet die hakselaar bouwen van 1100 pk, maar hadden ze een 16-rijige bek moeten bouwen voor hun hakselaar van 1000 pk.
erik9831
Uiteindelijk zal het allemaal groter en groter worden ... Dat kan niemand ontkennen ...

Maar vanaf het punt dat je als landbouwer niet groter meer nodig hebt of groter kunt gaan, omdat het te groot word ben je gezien.

Als de Nederlander of Belg maar kan oogsten op 6 meter tegen 10-15 km per uur en de Amerikaan kan oogsten tegen 12m en tegen dezelfde snelheid ben je op dat moment te duur.

Vandaag was het nog maar eens op de radio ... Er komen geen nieuwe boeren bij, er stoppen teveel boeren en ze vroegen zich af hoe dit nu eigenlijk kwam. Antwoorden genoeg te noemen denk ik dan.

Onlangs heeft een Europees merk een Canadees of Amerikaans merk over genomen, omdat ze hun technologie konden overzetten op de Amerikaanse modellen, om ze zo toch sneller te kunnen laten werken. Het draait enkel maar om snelheid en hoeveelheid.
radium45
Quote @Loeideutz:
16-rijige bek moeten bouwen voor hun hakselaar van 1000 pk.

Wie weet zijn ze nu wakker in Spelle nu ze in Stadtlohn ff een 20 rijer laten zien die klaarblijkelijk ook nog goed werkt.
stannetje96
Hakselen is toch pas leuk als het nat is 😃
mdoornekamp
@weurding brede maisbekken hebben allemaal een hydraulisch geregeld pendelsysteem zodat de bek altijd vlak loopt.
radium45
Eind van het filmpje... Is dat een bekende die daar in dat bakje van de Manitou staat?
mdoornekamp
@radium45 Ik heb zelf ervaring met 3 en 4 schaar ploeg achter dezelfde 130 pk trekker. Met 3 schaar 60 are per uur en met 4 schaar 70 are per uur. ( op klei, geen potgrond)
radium45
@mdoornekamp Dat is goedkopere meerwinst als met de 3 schaar sneller rijden denk ik.
mdoornekamp
@radium45 ik rij al een versnelling harder dan met de 4 schaar.
erik9831
@mdoornekamp
Het hangt er ook vanaf hoeveel hoger je verbruik is met een 4 schaar tegenover een 3 schaar of er nog winst over is.

Als je met een 3 schaar 60are aflegt en je verbruikt bijvoorbeeld 10 liter brandstof en met een 4 schaar 15 liter ... dan is een 3 schaar ook voordeliger op dat vlak ...

het is uiteraard hoe je het allemaal berekent, je aantal pk's, de grond, de kwaliteit van het materiaal, de tijd die je hebt ... Zoveel factoren die kunnen bepalen of het voordeliger of nadeliger is met klein of groot materiaal. komt altijd veel rekenwerk vooraf aan zulke beslissingen.

uiteindelijk is het zoals @nagd2010 het zegt, het is maar een concept ... komt het of komt het niet zullen we later pas weten. Tegen dan zijn er misschien andere dingen om ons zorgen over te maken.
radium45
Quote @erik9831:
Tegen dan zijn er misschien andere dingen om ons zorgen over te maken.

Daar zit een kern van waarheid in.
Loeideutz
@stannetje96 Neen. Voor de hakselploeg is na 3 maal vastrijden de lol eraf. Alleen de toeschouwer, en dan met name de 15-jarige puber met zijn te grote digitale camera, vindt het dan nog leuk.
stannetje96
@Loeideutz gelukkig heb ik niet zon camera
newholland6640
Quote @Trekkerman Tom:
Als je 8 km/h rijdt met een 4-rijer, heb je toch even veel capaciteit als dat je 4 km/h rijdt met een 8-rijer?

Nee. Beter nadenken..
newholland6640
@Loeideutz

Ja... Ik geniet er inderdaad van als het land naar de klote word gereje
JD6930
Quote @Loeideutz:
@ADB996 Is ook geen probleem. Een paar jaar geleden gelezen. Op de kuil moet een of meerdere voertuigen staan, die samen even zwaar zijn als de helft van de aanvoer per uur. Een veel moeilijker punt is dat er nog genoeg boeren zijn met een sleufsilo van 8 meter breed. Daar kun je niet tegelijk lossen en verdelen en aanrijden. Dat probleem speelt feitelijk nu al bij hakselaars van 600 pk of meer met 10-rijige bekken.

Bijna iedere gemiddelde Nederlandse boer heeft denk geen ruimte op de kuilplaats of in de sleufsilo om tegelijk bij te rijden en te lossen.

Bij ons kunnen de shovel en trekker/wagen goed langs elkaar af, maar ruimte om te lossen en tegelijk aan te rijden is er niet.
Trekkerman Tom
@newholland6640 Je hebt dit topic niet goed gelezen zeker? Gebleken is dat mijn theorie wel klopt. Dus, beter lezen...
johndeere6230
@radium45

in theorie 😉
JD6930
Quote @radium45:
Eind van het filmpje... Is dat een bekende die daar in dat bakje van de Manitou staat?

Dhr Velderman? Of hoe heet ie?

Dacht dat bij Deerefan op FB te zien.
radium45
@newholland6640 Jij kunt niet rekenen 😛
newholland6640
@Trekkerman Tom

Met een 8 rijer rijd je de helft minder op de kopakker!
newholland6640
@radium45

Waarom niet 😛 ?
JD6930
@Eddie V

Geplaatst, afgelopem zondag alsk het goed heb:

Een met print schreen genomen foto van dit filmpje met in de beschrijving het filmpje:
ADB996
@Trekkerman Tom zo zijn er wel meer wat in theorie wel kan in praktijk niet zoals tijdreizen.
radium45
@newholland6640 Ik ga het je niet nog een keer voorrekenen.
newholland6640
@radium45

Houd je dan ook stil :lol:

Maar jij bedoelt. 4x8 en 8x4 is allebei 32?
radium45
@newholland6640 Broei nog maar ff verder 😛 Of een reaktie of wat van mij terugkijken.. Tip 1: Het gaat hem om de M²
ADB996
@newholland6640 hectaren is 10.000m2
bij een snelheid van 4 km/h =4000m per uur * 8 m(breedte)= 32.000m2 per uur of wel 3.2 hectaren per uur

bij een snelheid van 8 km/h * 4 m = 32.000m2 dus ook 3.2 hectaren per uur.

dit is theoretisch gezien maakt het voor de tijd niet uit.

dit hoefde ik voor een ezel niet uit te leggen! 😃
Trekkerman Tom
Quote @newholland6640:
Met een 8 rijer rijd je de helft minder op de kopakker!

Maar de 8-rijer rijdt ook de helft langzamer dan de 4-rijer! Dus dat maakt geen verschil.
newholland6640
Quote @ADB996:
dit hoefde ik voor een ezel niet uit te leggen!

Nee, das bij voorbaat al gedoemt om te mislukken :lol:
JD3010
Quote @ADB996:
dit hoefde ik voor een ezel niet uit te leggen!
Let op wat je schrijft. 😄
De 4 en 8 rijer worden vergeleken, die zijn maar 3 en 6 meter breed, 😉
SJB533
Quote @Trekkerman Tom:

Maar de 8-rijer rijdt ook de helft langzamer dan de 4-rijer!

Op papier misschien, maar daar teel ik geen maïs!
Hurli356
Quote @Trekkerman Tom:
Maar de 8-rijer rijdt ook de helft langzamer dan de 4-rijer! Dus dat maakt geen verschil.

Tijdens het hakselen zou dat wel waar kunnen zijn, maar bij het keren op de kopakker rijdt de 8-rijer wel net zo snel als de 4-rijer en hoeft de 8-rijer de helft minder te keren. De 8-rijer hoeft minder krap te sturen dus is waarschijnlijk sneller. Dus in totaal plaatje is de 8-rijer sneller.
ADB996
@newholland6640 @JD3010 ik weet niet uit mijn hoofd hoe breed de mais staat. volgens mij was dat iets va 70/80cm. zelf vond ik 100cm makkelijker rekenen. en voor de som maakt het niet zo veel uit. 😉

even over de ezel, die stoot zijn hoofd niet 2 keer aan de zelfde steen. daar mee bedoel ik er mee dat het niet 2 keer hoeft uitgelegd te worden. dus je kunt nagaan hoe slim die persoon wel niet is. 😃
newholland6640
@ADB996

Ja och, verstand komt met de jaren. Er is nog hoop voor me :lol:
ADB996
@SJB533 ik teel ook geen mais op papier, maar betaal er wel mee 😃
JD3010
Quote @ADB996:
70/80cm.
Normaal op 75 cm, zat je toch aardig goed.
Hurli356
@ADB996 Nog niet gehoord van internetbankieren? 😃
newholland6640
Quote @Hurli356:
Tijdens het hakselen zou dat wel waar kunnen zijn, maar bij het keren op de kopakker rijdt de 8-rijer wel net zo snel als de 4-rijer en hoeft de 8-rijer de helft minder te keren. De 8-rijer hoeft minder krap te sturen dus is waarschijnlijk sneller. Dus in totaal plaatje is de 8-rijer sneller.

Kiek, dat bedoel ik. Jij snapt me tenminste 😄
ADB996
@newholland6640 ze zegen tegen mij dat het verstand komt met de jaren en het stop bij de 50 jaar en dan gaat het met de jaren 😞
radium45
@JD3010 Gemiddeld genomen zat hij goed ja 😛
ADB996
@Hurli356 betaal bijna alles met cash
Hurli356
@ADB996 Zorgen dat je voldoende muntgeld hebt, ben je niet meer afhankelijk van papier 😃
Jasperfendt
Quote @JD6930:
Bijna iedere gemiddelde Nederlandse boer heeft denk geen ruimte op de kuilplaats of in de sleufsilo om tegelijk bij te rijden en te lossen.

wij wel hoor
JD3010
@radium45 Soms 70-80cm voor de sluitrijen? 😄
ADB996
@Jasperfendt uitzonderingen zijn er op 1 hand te telen, dus waar praten wij over??
Jasperfendt
@ADB996 hier zijn er veel meer sleufsilos waar dat kan hoor
ADB996
@Hurli356 als het op de bank(ing, rabo. geen zitbank) heb staan is het lucht. das is nog minder als papier 😃
radium45
@JD3010 Ik ken er hier 1 uit de buurt die altijd 7 rijen voor de bek houd... Diegene die zaaide was wel eens kunstig bezig en dan kon het maar zo voorkomen dat er heel spontaan een rij bij kwam 😃
JD3010
@radium45 Fijn zo'n zaaier, maar het houdt het wel spannend. 😄
Loeideutz
@JD6930 Hier in de regio liggen al genoeg sleufsilo's van 15 meter of breder. Zoals ook @Jasperfendt dat zegt. En daar kan dat heel makkelijk. En die komen er alleen maar meer.
radium45
Quote @Loeideutz:
15 meter of breder.

Goedendag dan, mag je wel bewegwijzering plaatsen voor de te volgen route op de kuil...
Deutz-oldie
Quote @radium45:
Dit gaat op voor alle werkzaamheden, bv ploegen... reken maar eens uit wat het aan vermogen kost als je bv ipv 5 naar 8 km/h gaat.

Ik betwijfel of je de redenering zo snel mag doortrekken naar bewerkingen waar het vermogen op de grond moet gezet worden. Een 4-schaar zal met dezelfde trekker en een lagere rijsnelheid meer slip opleveren, wat ook ten koste gaat van het verbruik. Extra ballastgewicht verhelpt het probleem voor een stuk, maar vraagt ook een zeker vermogen door extra druk op de grond. De praktijkervaring van een 3 of 4 schaar bij 130 pk geeft deels een vertekend beeld denk ik, want zelfs in zware klei lijkt 130 pk mij te veel voor een 3 schaar.
Jasperfendt
@Loeideutz onze is n0og geen 15 onze is 10 en der zijn er her ook zat van 12
JD3010
Quote @Deutz-oldie:
want zelfs in zware klei lijkt 130 pk mij te veel voor een 3 schaar.
Maar kan je soms op zware klei wel hard nodig hebben.
radium45
@Deutz-oldie Ik gaf dit aan ervan uitgaande dat dit met dezelfde ploeg was, dus alleen sneller ploegen. Wat snelheid aan vermogen kost.
Deutz-oldie
Quote @radium45:
Ik gaf dit aan ervan uitgaande dat dit met dezelfde ploeg was, dus alleen sneller ploegen. Wat snelheid aan vermogen kost.

Dat brengt de redenering idd in een ander perspectief. Een versnelling terug schakelen of gas terugnemen zorgt er wel voor dat de motor niet meer optimaal belast wordt en dus een lager rendement haalt. Bij een kleinere trekker komt het slipprobleem weer naar boven... Het zou nog een boeiende praktijkstudie zijn.
radium45
@Deutz-oldie dit is reuze interesant, vooral tegenwoordig nu de peut niet geheel gratis meer is. Ik merk aan mijn eigen rijstijl dat ik daar terdege mee bezig ben, ik gooi 's avonds die tank vol maar ik betaal ook de rekening van de leverancier. Dat helpt wel. Zelfde verhaal is bv met het dumperen... die extra kar vol die je op een dag meer wegbrengt als een ander, is vaak een dure kar geweest. Aan de pomp krijg je al snel verschillen van 30 ltr/dag.
Deutz-oldie
@radium45
Ja er valt nog heel veel rond te vertellen. Bv. de tandemdumper combinaties met tractoren van 300pk.
Of het traditioneel volgas rijden met oudere tractoren bij ploegwerken e.d.
Alles heeft zijn voor- en nadelen.
mdoornekamp
@Deutz-oldie dat verhaal over 3 of 4 /schaar ploeg komt dus overeen met 6 of 10 rijen hakselen. met 6 rijen benut je de hakselaar te weinig
SJB533
@Deutz-oldie
Volgas haalde mijn vader nooit met ploegen, misschien 1500 rpm....
radium45
@SJB533 Dat had weer een andere oorzaak? 😃
boggie
Als je kijkt wat de meerprijs is van een bredere bek is het de vraag of je dat met brandstof wel terrug verdiend.
Daar komt bij dat bij heel veel loonwerkers de hakselaar vaak moet wachten op een wagen omdat uiteindelijk op de kuil de capaciteit bepaalt wordt als het goed is.
Denk dat veel loonwerkers met een kleinere hakselaar dezelfde bunders in dezelfde tijd hakselen, hadden dus de meerprijs van de grotere machine in de zak kunnen houden.
Loeideutz
@radium45 Wat moet die boer met 300 tot 500, of dadelijk na 2015 nog meer koeien dan? Of die rosekalverboer met een paar duizend kalveren? 6 sleufsilo's langs elkaar leggen en dan 5 tot 10 meter per dag voeren? Vertel mij eens waar dan de efficiëntie te zoeken is? Diezelfde boeren kuilen ook zomaar 5-6 meter of nog hoger. De voersnelheid halen ze toch wel.
mdoornekamp
@boggie klopt helemaal. Voor gewoon een beetje mais hakselen is 500 pk ZAT. En dan een 6 of 8 rij bek ervoor. Kun je in ons kikkerland goed uit de voeten en de shovel machinist int zweet jagen. Elke pk en rij meer is puur prestige en kostprijs verhoging. En die hakselaars die energiemais hakselen kun je op 2 handen tellen
radium45
@Loeideutz Wilde aangeven dat de streek hier nog lang niet zo ver is, Ze groeien allemaal wel een beetje qua omvang, de kuilplaten niet. Sleufsilo's zie je ook nog bar weinig.
Loeideutz
@radium45 Oké! Hier zijn toch al best wat bedrijven in de regio van 200+. Zij die op een geleidelijke manier groeien, moeten op een gegeven moment een plaat of sleufsilo bij maken. Vaak zie je hier dat ze eerst van een plaat een sleufsilo maken. Maar vooral degene die in relatief korte tijd willen groeien, zie je gewoon dat ze sleufsilo's aanleggen van 20 meter of meer breed, met muren van 3 meter hoog.
SJB533
@radium45
Dat was met de zodenbemester...
tractortje
Het filmpje laat duidelijk het grooste probleem zien. grotere bek = meer mais/ minuut door de pijp. Dus ofwel grotere karren (wat niet mogelijk is want de huidige karren zijn al zo groot) of meer karren. Maar dat betekent nog meer personeel nog duurder. En dan heb ik nog niet over stilstaan van de hakselaar gesproken of over de stress aan de kuil.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
118
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
1