TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
je moet het op de kuil wel aan kunnen.
de hakselaar werkt bij ons niet op vol gas
Ik vraag me ook af hoe dit ding het land inkomt. Zulke brede dammen zie je niet (veel). En hoe zit het met transport over de weg? Dan heb je altijd een vrachtauto nodig lijkt me. Ik zie er ook nog niet echt heil in.
Als je 8 km/h rijdt met een 4-rijer, heb je toch even veel capaciteit als dat je 4 km/h rijdt met een 8-rijer?
Het snelheids verschil tussen een tien rijer en twintig rijer niet gelijk aan de snelheid van een tien rijer.
Doe je nou zo dom of ben je het ook echt, met een 8 rijer heb je veel meer capaciteit!
Klopt wel in theorie, allebei 24000 M²
In theorie wel ja, in praktijk heeft de achtrijer een beter resultaat en hogere capaciteit
waar komt het betere resultaat uit dan?
Vullingsgraad
Wet ie ongeveer, wanneer ze dr met an t testen ewes bunt?
Het verkoopverhaal van Krone dat een bredere bek beter scoort in capaciteit en brandstofverbruik dan een smallere wordt in de markt met een korreltje zout genomen. Daarom is Krone met een aantal veldtesten gestart waarin loonwerkers zich kunnen overtuigen van het verhaal. Een verslag van de eerste sessie waarin de metingen er niet om liegen.
Eerst zien en dan geloven. Zeker als Krone met veel tamtam uitlegt dat je vooral een grote hakselaar moet kopen met een extra brede bek. De concurrentie, die in dit segment nauwelijks of niets te bieden heeft, heeft haar eigen antwoord: zolang er niets bewezen is, …
Krone heeft daarom de veldtest in het leven geroepen. Daarin willen ze per streek een aantal loonbedrijven bij elkaar halen en dan ter plekke systemen vergelijken en doormeten. bang om op hun gezicht te gaan, zijn ze niet. Krone kent zelf natuurlijk de getallen en geeft aan dat er regionaal door gewas, seizoen en bodemverschillen wel wat spreiding in de getallen zit, maar de verhoudingen tussen breed met acht en heel breed met veertien blijven. en dus durven ze gerust met de billen bloot het veld in.
De eerste sessie is gehouden een eindje ten zuiden van Stuttgart (Duitsland); eerst voor een aantal loonwerkers en de dag daarna voor vakjournalisten. Krone organiseerde de meting en riep hiervoor de onafhankelijke hulp in van het zelfstandig testbureau AgrarTraining van Klaus Semmler te Glandorf(D).
De test
Voor het testwerk werd de big X 650 ingezet; als voorzetstukken de EasyCollect 6000 (8-rijer) , 7500 (10-rijer) en 10500 (14-rijer). Krone voerde twee vergelijkende metingen uit. een smalle versus een brede bek bij dezelfde hakselaar en een normale versus een biogastrommel bij hetzelfde type hakselaar met dezelfde maïsbek. Het opzet was heel praktisch. De big X 650 hakselde een werkgang voluit van 340 meter. Daarbij kon je op een scherm on-line meekijken wat er op het dashboard te zien was. Er was namelijk afgesproken continue voluit te gaan waarbij het motortoerental door de hoge belasting terugviel (afgewurgd werd) tot rond de 1800 toeren.
De tijd van de rit werd opgemeten en na afloop brandstof met een maatbeker bijgevuld. Dat betekent dat er altijd iets extra verbruik voor het heen- en terugrijden in het getal zit. Maar daar vind je procentueel niet veel van terug. De inhoud van de silagewagen is gewogen op een nabijgelegen geijkte weegbrug van een
transportbedrijf.
Uit twee silagewagens werd een maïsmonster getrokken. Dat werd door Semmler door een schudzeef gehaald en de afzonderlijke fracties werden gewogen met een weegschaal. Het enige waar we Krone op hun woord moesten geloven is dat de hakselaars niet speciaal geprepareerd waren voor deze test.
Conclusies
In het kader metingen zie je dat een bredere bek inderdaad een flinke capaciteitsverhoging geeft bij dezelfde hakselaar en aanmerkelijk zuiniger scoort in brandstofverbruik. De verklaring van Krone is vrij eenvoudig. De rijsnelheid van een hakselaar vraagt veel vermogen. Hoe hoger de rijsnelheid hoe hoger het gevraagde
aandrijfvermogen. Dat deel van het motorvermogen is dan niet beschikbaar voor aandrijving van de hakseltrommel. Volgens metingen van Krone zelf bij dezelfde hakselaar (big X 650) met dezelfde EasyCollect bek vraagt de hakselaar 45 pk
aandrijfvermogen voor het rijden bij 5 km/uur en 110 pk bij 10 km/uur. Reken je daar
nog wat verschillen in mee voor de overige verbruikers, dan kom je bij 5 km/uur op 503 pk beschikbaar voor de hakseltrommel en bij 10 km/uur op 440 pk. De rijaandrijving maakt het grootste verschil. Het verschil in gevraagd vermogen van (dezelfde) bek is met 30 (5 km/uur) tegenover 33 pk (10 km/uur) verwaarloosbaar.
Kopakkers en slechtdragende grond.
In onze test gaat het alleen over het capaciteitsverschil bij het trekken van een
rechte baan. in de praktijk moet men de manoeuvres op de kopakker en het aantal
keren dat er moet worden ingestoken bij het nemen van de hoeken meerekenen. Krone gaat ervan uit dat hier ca. 25% van de tijd aan opgaat en dus betekent dat
een bredere bek hier serieus wat tijdwinst oplevert in vergelijking met een smallere.
Dit gegeven moet je dus wel even meenemen bij de beoordelingen van de absolute capaciteitsgetallen.
Daarnaast moeten ook de verschillen in brandstofverbruik van de volgtrekkers worden bekeken. Dit gaat niet kolossaal zijn, maar enig verschil zal er zijn.
Krone merkte hierbij op dat de verschillen in slappere ondergronden groter worden ten gunste van de bredere bek. Eenvoudig dat een hogere rijsnelheid dan nog meer extra vermogen kost dan op de harde ondergrond bij onze veldtest. Maar als het erg nat wordt kan snelheid juist het verschil uitmaken tussen blijven rijden of vastzitten; of een lichtere combinatie erover gaat en een zware hakselaar erdoor. met weer als tegenargument dat je met een bredere bek meer ruimte hebt een gunstig spoor te
kiezen. en zo blijft iedereen zijn gelijk halen. Maar dan meteen wel even de gewichten van de hakselbekken absoluut vergelijken. Een 14 rijer weegt dankzij de nieuwe bouwwijze zonder reinigingsschijven nauwelijks meer. Dit betekent 2.800 kg
voor de 8 rijer, 3.200 voor de 10, tegenover 3.150 kg voor de 14-rijer.
De prijzen liggen verder uit elkaar. Een 8-rijige easy collect kost standaard
68.550,00 euro bruto, een 14-rijer kost 106.350,00 euro exclusief btw ( Prijzen
in Duitsland) Dat moet je wel mee in de berekening opnemen.
Resultaten hakselkwaliteit
Claus Semmler van het onafhankelijke bedrijf AgrarTraining heeft voor ons het
verschil in hakselkwaliteit gemeten tussen normaal en fijn hakselen met de normale
trommel.
Te grof (boven 20 mm) laten de koeien liggen. te fijn (onder 4 mm) bevat te weinig
structuur. volgens Semmler is het belangrijk dat de invoer en het gewaspakket goed zijn. Dat lukt volgens hem lang niet elke hakselaar. Schuin afsnijden betekent een hoger aandeel te fijn en te grof. Ook moet de ingestelde haksellengte dan naar beneden bijgesteld worden voor het verkrijgen van hetzelfde eindproduct (haksellengte). Voor het verkrijgen van dezelfde fractieverdeling kan dit zo drie mm kortere instelling haksellengte betekenen.
Kolfjes van een euro
In schril contrast met het hakselaarsgeweld oogstten enkele medewerkers van Lebenshof Engishausen te Egg ad Gunz (D) onder het label van Naturland even verderop maïs met de hand. Met een mand vol kolven in een uur even een heel andere maar wel menselijkere capaciteit. maar ook een andere prijs. Handgeplukt met enkel schudblad leveren deze kolven suikermaïs op de markt een euro per stuk op. Dat brengt de zaak weer in evenwicht. mens en machine, het blijft boeiend.
Van de kooi
Aj 50 kunt, met een schakel cq PS, moet je 40-45 rijden
Huhum.... Hoe weet ie dat nou weer, Arend?
Ja en neen ...
zijn je vingers tegen elkaar op hoge snelheid of staan je vingers open, is ook nog een verschil
Ze maken ook een straat auto die 400KM/h kan, is het nuttig? nee, waarom dan toch doen? omdat het kan! (althans, kijken of het technisch mogelijk is).
Denk ook wel dat het een beetje reclame is voor kemper, "kijk eens wat wij kunnen", hoe je het went of keert ze hebben de primeur, dat trekt aandacht en dat wil je als fabrikant, mensen moeten naar jouw producten kijken.
Zelf denk ik niet dat er daadwerkelijk in 2020 20 rijers zijn, althans niet in NL (te veel landen die te klein zijn). Bij die grote Duitse BGA velden kan het misschien wel een uitkomst zijn. Nu zie je soms dat ze met meerdere hakselaars het veld op moeten, dan zou je het met minder afkunnen (minder brandstof, minder personeel).
Goed, het is een concept, niks definitiefs nog.
Maar vanaf het punt dat je als landbouwer niet groter meer nodig hebt of groter kunt gaan, omdat het te groot word ben je gezien.
Als de Nederlander of Belg maar kan oogsten op 6 meter tegen 10-15 km per uur en de Amerikaan kan oogsten tegen 12m en tegen dezelfde snelheid ben je op dat moment te duur.
Vandaag was het nog maar eens op de radio ... Er komen geen nieuwe boeren bij, er stoppen teveel boeren en ze vroegen zich af hoe dit nu eigenlijk kwam. Antwoorden genoeg te noemen denk ik dan.
Onlangs heeft een Europees merk een Canadees of Amerikaans merk over genomen, omdat ze hun technologie konden overzetten op de Amerikaanse modellen, om ze zo toch sneller te kunnen laten werken. Het draait enkel maar om snelheid en hoeveelheid.
Wie weet zijn ze nu wakker in Spelle nu ze in Stadtlohn ff een 20 rijer laten zien die klaarblijkelijk ook nog goed werkt.
Het hangt er ook vanaf hoeveel hoger je verbruik is met een 4 schaar tegenover een 3 schaar of er nog winst over is.
Als je met een 3 schaar 60are aflegt en je verbruikt bijvoorbeeld 10 liter brandstof en met een 4 schaar 15 liter ... dan is een 3 schaar ook voordeliger op dat vlak ...
het is uiteraard hoe je het allemaal berekent, je aantal pk's, de grond, de kwaliteit van het materiaal, de tijd die je hebt ... Zoveel factoren die kunnen bepalen of het voordeliger of nadeliger is met klein of groot materiaal. komt altijd veel rekenwerk vooraf aan zulke beslissingen.
uiteindelijk is het zoals @nagd2010 het zegt, het is maar een concept ... komt het of komt het niet zullen we later pas weten. Tegen dan zijn er misschien andere dingen om ons zorgen over te maken.
Daar zit een kern van waarheid in.
Nee. Beter nadenken..
Ja... Ik geniet er inderdaad van als het land naar de klote word gereje
Bijna iedere gemiddelde Nederlandse boer heeft denk geen ruimte op de kuilplaats of in de sleufsilo om tegelijk bij te rijden en te lossen.
Bij ons kunnen de shovel en trekker/wagen goed langs elkaar af, maar ruimte om te lossen en tegelijk aan te rijden is er niet.
in theorie
Dhr Velderman? Of hoe heet ie?
Dacht dat bij Deerefan op FB te zien.
Met een 8 rijer rijd je de helft minder op de kopakker!
Waarom niet ?
Geplaatst, afgelopem zondag alsk het goed heb:
Een met print schreen genomen foto van dit filmpje met in de beschrijving het filmpje:
Houd je dan ook stil :lol:
Maar jij bedoelt. 4x8 en 8x4 is allebei 32?
bij een snelheid van 4 km/h =4000m per uur * 8 m(breedte)= 32.000m2 per uur of wel 3.2 hectaren per uur
bij een snelheid van 8 km/h * 4 m = 32.000m2 dus ook 3.2 hectaren per uur.
dit is theoretisch gezien maakt het voor de tijd niet uit.
dit hoefde ik voor een ezel niet uit te leggen!
Maar de 8-rijer rijdt ook de helft langzamer dan de 4-rijer! Dus dat maakt geen verschil.
Nee, das bij voorbaat al gedoemt om te mislukken :lol:
De 4 en 8 rijer worden vergeleken, die zijn maar 3 en 6 meter breed,
Maar de 8-rijer rijdt ook de helft langzamer dan de 4-rijer!
Op papier misschien, maar daar teel ik geen maïs!
Tijdens het hakselen zou dat wel waar kunnen zijn, maar bij het keren op de kopakker rijdt de 8-rijer wel net zo snel als de 4-rijer en hoeft de 8-rijer de helft minder te keren. De 8-rijer hoeft minder krap te sturen dus is waarschijnlijk sneller. Dus in totaal plaatje is de 8-rijer sneller.
even over de ezel, die stoot zijn hoofd niet 2 keer aan de zelfde steen. daar mee bedoel ik er mee dat het niet 2 keer hoeft uitgelegd te worden. dus je kunt nagaan hoe slim die persoon wel niet is.
Ja och, verstand komt met de jaren. Er is nog hoop voor me :lol:
Kiek, dat bedoel ik. Jij snapt me tenminste
wij wel hoor
Goedendag dan, mag je wel bewegwijzering plaatsen voor de te volgen route op de kuil...
Ik betwijfel of je de redenering zo snel mag doortrekken naar bewerkingen waar het vermogen op de grond moet gezet worden. Een 4-schaar zal met dezelfde trekker en een lagere rijsnelheid meer slip opleveren, wat ook ten koste gaat van het verbruik. Extra ballastgewicht verhelpt het probleem voor een stuk, maar vraagt ook een zeker vermogen door extra druk op de grond. De praktijkervaring van een 3 of 4 schaar bij 130 pk geeft deels een vertekend beeld denk ik, want zelfs in zware klei lijkt 130 pk mij te veel voor een 3 schaar.
Dat brengt de redenering idd in een ander perspectief. Een versnelling terug schakelen of gas terugnemen zorgt er wel voor dat de motor niet meer optimaal belast wordt en dus een lager rendement haalt. Bij een kleinere trekker komt het slipprobleem weer naar boven... Het zou nog een boeiende praktijkstudie zijn.
Ja er valt nog heel veel rond te vertellen. Bv. de tandemdumper combinaties met tractoren van 300pk.
Of het traditioneel volgas rijden met oudere tractoren bij ploegwerken e.d.
Alles heeft zijn voor- en nadelen.
Volgas haalde mijn vader nooit met ploegen, misschien 1500 rpm....
Daar komt bij dat bij heel veel loonwerkers de hakselaar vaak moet wachten op een wagen omdat uiteindelijk op de kuil de capaciteit bepaalt wordt als het goed is.
Denk dat veel loonwerkers met een kleinere hakselaar dezelfde bunders in dezelfde tijd hakselen, hadden dus de meerprijs van de grotere machine in de zak kunnen houden.
Dat was met de zodenbemester...