Rumptstad Ecoploeg

Puur uit interesse open ik dit topic over de Rumptstad Ecoploegen en heb hierbij enkele vragen.

-waarom een Ecoploeg en geen gewone ploeg?
-wie heeft er ervaringen met deze ploeg?

Deel dit topic

Reacties

DETAIL_MAN
Volgens mij is het voordeel van het minder diep ploegen dat je het organische stof bovenin houdt en daarmee ook het bodemleven.
marco steyr
Voordelen staan al in je link weergegeven :?
johndeere6506
@marco steyr misschien weten TF-leden er nog meer 😉
radium45
Ik ben er ooit mee bezig geweest zon ding aan te schaffen. Maar dan moest ik ook zon autopiloot hebben, Nadeel was het slechte signaal hier in de streek met al dat hout en de toch wel hoge kosten van dit systeem. Maar hij gaat er wel een keer komen.
Boemrang
Bekijk en lees deze link maar eens,
rumptstad.nl/product/Ecoploeg/
edepot.wur.nl/245273/
Loeideutz
Zonder de link te lezen: door ondiep ploegen organische stof meer bovenin houden, door ondiepere bewerking minder brandstof nodig.mvragen die ik er bij heb: hoe doe je dat met het onderploegen van (veel) gewasresten, hoe hou je de ploeg en trekker recht, door smallere voor moet je, denk ik, onland ploegen.
johndeere6506
@radium45 GPS kitje moet er per se op?
@boemrang die eerste link had ik al in het topic gezet 😉 die van edepot had ik nog niet gezien
@loeideutz ploeg en trekker recht houden is een kwestie van afstellen en recht rijden zoals dat met (mais)zaaien of aardappels poten wordt gedaan. gewasresten lijken mij sowieso geen probleem omdat je toch de bovenste 12 tot 20 cm omploegt 😉
radium45
@johndeere6506 Ja, voor mooi aansluitend ploegwerk bevelen ze dit wel aan.
johndeere6506
@radium45 okej, en zo'n arm met triltand of snijschijf die aan zaaimachines zitten is ook geen optie?
radium45
@johndeere6506 Reken er maar op dat dit tegenvalt, ik ben al eens voor een jaar of 15 terug met rumptstad het veld in geweest met een proto van deze ploeg, die had wel een markeur. Maar elke cm misrijden naast de streep zie je
radium45
@johndeere6506 Vergeet niet dat bovenover rijden tegenvalt, je hebt geen grip en geen vaste kant. De trekker gaat zoeken bij zware omstandigheden.
johndeere6506
@radium45 is toch hetzelfde als je met een rondgaande ploeg werkt met de eerste voor die je elk jaar de andere kant opwerkt?
Loeideutz
Ik heb nu, bij het ploegen met 25 cm, soms al moeite om de gewasresten onder te krijgen. Maar dat kan ook aan de ploeg liggen. Nu met ploegen houd je de Combinatie recht door het voorwiel iets scheef tegen de rand aan te drukken. Als de voor niet erg diep is, vanaf 12 cm staat er, of je rijdt bovenover dan moet je veel meer zelf met sturen opletten, waardoor afwijkingen kunnen ontstaan.
johndeere6506
@Loeideutz en wat voor gewasresten werkt u dan onder? maisstro?
mdoornekamp
Als je gaat eco ploegen moet je de rest van je trekkers en kippers e.d. wel op dikke banden zetten en lage spanning gaan rijden. zo'n eco ploeg maakt geen sporen los en egaliseert ook weinig door de geringe werkdiepte.
johndeere6506
@mdoornekamp dat lijkt mij vanzelfsprekend. en het liefst de kiepers op de kopakker, maar dit is soms helaas niet mogelijk. 😞
Loeideutz
U mag wel je tegen me zeggen. Ik werk van alles onder met ploegen, maar het meeste moeite heb ik met het onderwerken van oud grasland dat ik niet gefreesd heb maar met de cultivator heb kort gemaakt. Maar ook met het onderploegen, in het voorjaar, van het maisstro van het jaar ervoor, zie je nog wel eens wat boven op liggen.
gertdl
Quote @Loeideutz:
Nu met ploegen houd je de Combinatie recht door het voorwiel iets scheef tegen de rand aan te drukken

dat is niet de manier om je ploeg recht te houden, je ploeg blijft recht door de treklijn van de ploeg, en je trekker moet hiervoor scheef in de voor rijden ( wil zeggen dat de voorwielen 5-10cm breder moeten staan dan de achterwielen zodat het achtwiel van de trekker altijd vast tegen de zijkant van de voor loopt). dit doe je niet door de voorwielen schuin te zetten want de wring je op de treklijn
johndeere6506
@Loeideutz aan dat ongefreesde grasland is al snel wat te doen 😃 maar maisstro e.d. is misschien een Lemken Smaragd/Kristall er doorheen halen.
Loeideutz
@gertdl je hebt helemaal gelijk. Soms doe ik ook wel eens met losse handen ploegen om te kijken of de boel een beetje redelijk spoort. Maar je moet voor de aardigheid eens kijken naar collega's die aan het ploegen zijn, en dus vooral naar de stand van de voorwielen. Sommige hebben ze zo scheef staan, dat het lijkt alsof ze elk moment eruit kunnen rijden.
gertdl
@Loeideutz haha, ja zo zie je er heel vaak wel eens rijden. meestal komen die wel niet uit de voor want hun ploeg trekt zo hard tegen dat alles wel bijna op zijn plaats blijft 😄
Boemrang
Goed en mooi ploegen is echt een vak apart, hier spelen zeer factoren aan mee, de ploeg moet goed afgesteld zijn, de afstelling kan ook niet iedereen, er komt zeer veel bij kijken, overigs vond ik het altijd mooi werk....
Loeideutz
@johndeere6506 Dat ongefreesde is natuurlijk wat aan te doen, maar ik heb een gezonde weerstand tegen een frees. Als het droog is dan poft het, als het regent wordt het modder, en als het weer opdroogt is het een plank. Met de kanttekening dat we hier op zand zitten met meer of minder leem ertussen. Enne, mijn akkers, en dat ongefreesde grasland, wordt dus al jaren bewerkt met een Smaragd. Maar te veel is te veel.
johndeere6506
@Loeideutz een rotorkopeg is hierbij misschien de "Gulden Middenweg"
Loeideutz
@johndeere6506 Er werkt hier in de buurt een akkerbouwer, die inderdaad altijd freest met een rotorkopeg. Misschien de moeite om daar eens wat beter naar te kijken.
johndeere6506
@Loeideutz vroeger toen wij aardappels teelden deden wij ook altijd met de rotorkopeg puur om dezelfde redenen die u nu noemt. en volgens mijn opa werkte het net zo goed.
erik9831
@johndeere6506

Ik heb beiden, Frees en Rotoreg. Maar dan wel voor gazons aan te leggen.

Ik heb 1 keer geprobeerd met de rotoreg op te frezen en het ging compleet niet. Misschien is de 33pk voor een rotoreg van 1.5m te weinig, kan ook uiteraard zijn. Maar een Rotoreg graaft zichzelf meer in naar mijn gevoel, dan een frees. De frees met 6 tanden en ook 1.5m gaat perfect met de 33pk in eender welke grond.

Wat ik vooral doe bij het aanleggen van een gazon dan wel ... is eerst frezen en dan de bovenste laag echt fijn maken met een rotoreg. Dat werkt bij mij wel perfect.
johndeere6506
@erik9831 en wat voor frees heeft u dan? En overtop of meedraaiend, haken of messenfrees? Wij hadden voor de rotorkopeg een jd 3140 opscheschroefd naar 120 pk en moet er nog voor werken met 3 meter werkbreedte.
radium45
@gertdl In mijn ogen maken veel mensen ook de fout door de voor- en achterwielen H op H te zetten voor het ploegen, kon dit als kind al niet snappen.
Loeideutz
@radium45 Wat bedoel je met H op H?
erik9831
@johndeere6506 Het was een goedkope, dat geef ik zelf ook eerlijk toe. Maar ze is sterker als ik dacht, want ze heeft een keer een betonpaal uit de grond gehaald die we niet zagen.

het is dezelfde als op deze foto.

mansberendsen.nl/images/Frees-IGN-3.jpg/
Radium50
@Loeideutz Hart op hart, dus midden band denk ik.
Loeideutz
@Radium50 Maar dat begrijp ik dus niet in relatie tot het ploegen.
gertdl
@radium45 ja daar begint het afstellen van een ploeg mee, de spoorbreedte van de trekker juist zetten. de voorwielen moeten 5-12 cm breder staan dan de achterwielen ( gemeten binnenzijde band tot band). dit is voor de achterwielen van de trekker strak tegen de voor te kunnen laten lopen. wanneer je dan met de voorwielen tegen de voor aan rijdt gaan de achterwielen automatisch strak tegen de voor komen omdat deze binnenzijde smaller gemonteerd zijn ( de trekker rijdt dus als het ware scheef in de voor). enkel zo kan je de ploeg een rechte treklijn mee geven en dus juist ploegen en vooral veel brandstof besparen.
radium45
@gertdl Precies, Ik ben verder helemaal geen ploegkampioen maar deze werkwijze kan ik volkomen begrijpen..
Wimsumar
Beste GertDL:
Quote @gertdl:
de trekker rijdt dus als het ware scheef in de voor). enkel zo kan je de ploeg een rechte treklijn mee geven en dus juist ploegen en vooral veel brandstof besparen.

Natuurlijk, met de krukastrekstang kun jij je troetelkind, de wedstrijdploeg, vervolgens weer 'een beetje in lijn' krijgen maar de trekker die er in hondegang voor loopt vreet de banden van de velg en heeft een draaikolk in de tank. 😃

[url]abemec.nl/Documents/Assortiment/…]

En/Of:

[url]arendonkmechanisatie.nl/files/PDF%20bestanden/…]

En/of (in 3 minuten!)

gertdl
@Wimsumar dat heeft niks met die krukastrekstang te maken op DIE wedstrijdploeg, mijn ploeg heeft trouwens zo geen stang. je moet maar je filmpje goed bekijken en dan redeneren we eens verder. de voorwielen van de trekker moeten binnekant iets breder staan zodat het achterwiel van de trekker tegen de voor aan loopt, pas dan heb je een treklijn in de ploeg zitten. die kun je dan gaan instellen zodat ze recht achter de trekker aan ploegt. maar een goede treklijn op de ploeg heeft enkel zijn nut wanneer de trekker vast in de voor loopt. dit is basis begin bij het afstellen, de wielen van de trekker controleren of die goed staan ( 5-12cm breder vooraan binnkant gemeten)
gertdl
@Wimsumar bij je file van abemec spreken ze van gelijke afstand. je moet eens kijken naar de voor en achterwielen op de foto tegenover die plakbandlijnen, daar zie je al zo die 5-12 cm zitten. doordat de trekker in de voor loopt staat hij altijd schuin, om dan te zorgen dat het achterwiel strak tegen de voor blijft lopen moet je vooraan iets verschil hebben ( wat bij de meeste trekkers standaart al is). er wordt gezegt dat de treklijn van de ploeg door het midden van de achteras moet lopen en dat is helemaal waar, maar dan moet de stand van u achteras een vast gegeven worden tegenover de losse achterkomende ploeg om altijd die juiste treklijn te behouden, vandaar is dat achterwiel tegen de bouwvoor belangrijk.
Wimsumar
Beste GertDL:
Quote @gertdl:
tegenover die plakbandlijnen

Er staat niet bij of de banden zo goed of fout staan.
gertdl
@Wimsumar zoals op de foto te zien staan ze juist, vooraan beetje breder dan achteraan 😉 , tis mijn ervaring en dat van veel wedstrijdploegers dat dit een belangrijk gegeven is ( en dat op een gewone ploeg evenveel nut heeft dan op een wedstrijdploeg aangezien die eenzelfde treklijninstelling hebben).
Wimsumar
Beste GertDL:
Quote @gertdl:
treklijninstelling

Dat is de enige reden waarvan ik kan geloven dat de hondegangloop van de trekker voor de ploeg verbetering oplevert. Het bewerkstelligt dat de hefarm aan 'ongeploegde-land-zijde' iets naar achteren komt.

Kijk afbeelding 6 (beeldscherm sterk inzoomen) welk merkwaardig verschijnsel men probeert te verbloemen bij de treklijnverstelling:
1] De aanspanningspunten aan de ploegkop "vervormen".
2] De lengte van de hefarmen verandert op miraculeuze wijze. :?

[url]abemec.nl/Documents/Assortiment/…]
hobbyboer
Quote @gertdl:
er wordt gezegt dat de treklijn van de ploeg door het midden van de achteras moet lopen en dat is helemaal waar

Eerst wil ik even zeggen dat het ploegwerk op je profielfoto en prachtig uitziet en je 'verkoopt ook veel verstandige praat' hier in dit topic. (in tegenstelling tot @Wimsumar die hier even wat rare gedachtenkronkels heeft)

Echter van je bewering die ik hierboven geciteerd heb durf ik wel te stellen dat die niet klopt: De treklijn hoeft helemaal niet door het midden van de achteras te lopen! Het KAN wel toevallig zo zijn dat de treklijn bij een optimale afstelling het hart van de achteras toucheert.

Ik heb een paar stellingen en vragen voor je en ben benieuwd of je dan een andere kijk op deze materie hebt.

1. De treklijn staat optimaal afgesteld als er geen zijdelingse krachten op de trekkerneus uitgeoefend worden en de trekker dus alleen recht vooruit hoeft te trekken en geen energie verspilt met zijdelings trekken. Mee eens?

2. Voor maximale grip en minimaal slip is het beter om het
differentieelslot te gebruiken?

3. Waar wil de neus van de trekker heen als een van beide
achterwielen meer of minder grip heeft als de ander?
Bijvoorbeeeld een droge voor en glibberige grond boven
op.

4. Hoe is de gewichtsverdeling over beide achterwielen?
Met een 2-schaar, 3 4 5 6 of 7-schaar?

5. En wat is de invloed van, meer of
minder gewichtsoverdracht van de ploeg en het
frontgewicht naar de achteras, op de gewichtsverdeling
over de achterwielen bij een 2 3 4 5 6 7-schaar?

6. Wat is de invloed van de veranderende gewichtsverdeling
over de achterwielen op de individuele grip van deze
wielen en dus de richting waar de trekkerneus heen wil?
hobbyboer
@gertdl Tijdens de paar bunder die ik geploegd heb in mijn carriere met verschillende 2 3 4 5 en 7-scharen heb ik deze en vele andere vragen geprobeerd zo goed mogelijk te beantwoorden en ben tot de conclusie gekomen dat het verhaal over treklijn door hart achteras totale onzin is. En verbaas mij erover dat het toch overal geroepen en geschreven wordt. Blijkbaar heeft iemand dat verzonnen en praat iedereen elkaar na zonder zelf na te denken.
gertdl
@hobbyboer over gewichts verdeling kan ik niemand iets bijleren vrees ik, daar heb ik geen ervaring mee. de grond hier in de streek vraagt niet speciaal om een ideale gewichtsverdeling om de ploeg getrokken te krijgen.

de treklijn is iets heel apart, en heb hier maar ervaring mee tot 5schaar ploegen. met de ervaring die ik ermee heb loopt een goede treklijn door het midden van de achteras, of anders gezegd staat je topstang tijdens het ploegen mooi recht achter de trekker of bij varioploegen iets richting het ongeploegde. als ik de fotos van u lemken 7 schaar zie staat jou treklijn daar perfect op het midden van u achteras . de enige opmerking die ik kan maken over dat fabeltje over treklijn en midden achteras is dat het punt waarop ze altijd gaan de treklijn bepalen in mijn ogen niet altijd de juiste is. in mijn ogen, en volgens mijn ervaring, kan je aan je topstang perfect zien hoe goed je treklijn staat, als deze met losse trekarmen mooi recht achter de trekker komt wil dit zeggen dat de ploeg geen kracht uit oefent op de trekker, of dat de trekker enkel trekt aan de ploeg. als je de denkbeeldige lijnen gaat nemen zoals ze in de foto's altijd laten zien geef ik volledig gelijk want dan kom je niet in het midden van de as uit. maar ik twijfel dan ook hard, zeker bij grote ploegen, of die stelling vanwaar ze de denkbeeldige lijn trekken wel juist is.

volgens mijn kennis en ervaringen moet de topstang mooi recht komen of iets richting ongeploegde bij varios om de volle breedte te kunnen benutten. pas dan kan je stellen dat er geen druk op de trekker wordt uitgeoefend en dat de ploeg mooi volgt. en bij een rechte topstang kom je ook uit bij het midden van de achteras.
gertdl
@hobbyboer ik denk dat de meeste problemen voor het wegtrekken van meer of minder grip van de wielen grotendeels beperkt blijft wanneer de trekker vooraan breder gemonteerd staat, hierdoor gaat de neus van de trekker minder snel invloed hebben op de stand van de achterwielen tegenover de zijkant van de ploegvoor. toen ik vroeger met dubbel lucht ploegde ( band was groter dan de trekkerband zelf) moest ik dit wegtrekken door meer grip ook oplossen door de stand van de voorwielen iets aan te passen zodat de trekker weer in lijn bleef. door de voorwielen 2 cm breder te monteren trok de trekker niet meer weg in de ploegvoor. nu met mijn trapwiel heb ik daar veel minder last van en staat de trekker terug smaller gemonteerd vooraan.

kwa grip heb ik geen problemen, trekker staat vierkant rond vol water, frontbak weegt 700kg, en ploeg max 70cm breed, dus aan grip voorlopig nog geen probleem gehad 😄

ik wil gerust jou visie hierop wel horen want ik ben ook lang nog niet vol leert hoor, bij elke ploeger valt wel iets bij te leren heb ik al vaak ondervonden 😉
hobbyboer
Quote @gertdl:
als ik de fotos van u lemken 7 schaar zie staat jou treklijn daar perfect op het midden van u achteras

Ik denk dat je dat niet juist ziet. De 3-puntsbok zit aardig in het midden, dus als je de trekstangen denkbeeldig doortrekt naar voren komt het trekpunt van de trekker dicht bij de hartlijn van de trekker te liggen. Waar het trekpunt van de ploeg ligt weet ik niet precies, dat is ook lastig te bepalen zoals jij ook al zegt, maar ik verwacht toch wel ergens bij de 4e schaar. Ik ploeg vrijwel altijd met een werkbreedte van 3.30 meter, dus het trekpunt van de ploeg ligt duidelijk een heel eind naast de hartlijn van de trekker en de treklijn zal dus op ongeveer 35cm uit het midden van de trekker de achteras kruizen, schat ik. Dat is bij een spoorbreedte van 2.12 waar de 6210R op staat ongeveer op 2/3.
Dus het wiel dat in de voor rijdt neemt 30 tot 40 % van de trekkracht van de achteras voor zijn rekening en het wiel dat bovenover rijdt 60 to 70 % ( schat ik in).
En dat klopt ook ongeveer met de gewichtsverdeling van de achteras aangezien een 7-schaar een heel eind scheef achter de trekker hangt.
hobbyboer
Quote @gertdl:
ik wil gerust jou visie hierop wel horen

Alsjeblieft! 😄 ik was al aan het typen toen je dat schreef.
Met jouw stelling dat de voorwielen iets breder moeten staan ben ik het volledig eens en ik vind het ook raar dat je daar zo weinig over leest in de boeken. Het enige boek waar ik dat ooit heb zien staan was een gebruiksaanwijzing van een kverneland ploeg.
gertdl
@hobbyboer dat is nu juist wat ik wil zeggen, waar ligt het trekpunt van de ploeg juist. als je er van uit gaat, zoals jij nu doet, dat het trekpunt van de ploeg ergens op de 4de schaar ligt klopt het dat je treklijn van de ploeg niet in het midden uitkomt. en dat , wanneer je deze logica volgt bij grotere ploegen je idd nooit in het midden gaat uitkomen ( als je de treklijn tekening van die lemken file gaat toepassen)

toch laat een ploeg, ongeacht aantal scharen, met een goede treklijn de driepuntsbok mooi achter de trekker komen en gaat de treklijn waarop de ploeg zich gedraagt zich vrijwel recht op de trekker zetten.

ik denk dat een treklijn bepaling van een ploeg niet perse vanuit het trek punt van de ploeg kan genomen worden. ik denk dat die lijnen die ze op de foto's altijd uitteken niet altijd van toepassing zijn, en al zeker niet op varioploegen want hier verandert het trekpunt ook steeds bij het gebruik van de vario.

wat ik versta onder treklijn is de 2 verlengde nemen van de liftarmen, die moeten zich kruisen in het center van de trekker en daar komt dan de treklijn van de topstang recht door. als dit correct is loopt die treklijn ( of lijn van de topstang) altijd in het midden van de trekker uit. dit is de lijn waarop de ploeg zicht gedraagt, ongeacht de breedte en het trekpunt, de trekhouding van je liftarmen geven altijd je treklijn aan. als deze dan door het midden gaat wil dit ook zeggen dat je ploeg nihil naar links of rechts trekt en dus juist achter de trekker loopt.
hobbyboer
Quote @gertdl:
de trekhouding van je liftarmen geven altijd je treklijn aan. als deze dan door het midden gaat wil dit ook zeggen dat je ploeg nihil naar links of rechts trekt en dus juist achter de trekker loopt.

Huh, wat zeg je nou? Ik dacht dat je er wel aardig verstand van had, of werd het wat te laat toen je dat schreef? 😉

Of de ploeg juist achter de trekker loopt zegt totaal niks over de treklijn. De ploeg loopt juist achter de trekker als de werkbreedte van de eertse schaar gelijk is aan de werkbreedtes van de volgende scharen.
En ja. het is heel goed mogelijk dat die goed staat terwijl de treklijn helemaal fout staat.
JD3010
@hobbyboer Moet je even een spoedcursus aanvragen bij Lemken. 😉
Uit proeven en metingen komen ze daar op andere resultaten dan jullie 2. Het trekpunt van een rister ligt op ca. 1/3 vanaf het zoolijzer waarbij het aantal scharen van de ploeg geen effect hierop heeft. Kijk maar op een nieuwe ploeg waar het rister als eerste blank wordt.
Bij een brede ploeg, in jouw geval een 5 schaar, zal de topstang normaal naar het ongeploegde wijzen, maar dit is oa. afhankelijk van de ploegbreedte, breedte tussen de wielen. Waarom @gertdl onderscheidt maakt in een vaste en varioploeg snap ik niet. Ga maar breder en smaller ploegen, dan zie je ook dat de stand van de topstang verandert.
Als de treklijn naast het hart van de achteras loopt gaat de trekker naar links of rechts trekken. Dat is namelijk het draaipunt. Overigens blijkt uit trekkrachtproeven dat de ploeg het lichtst trek als dit punt iets naar het ongeploegde ligt, minder druk op het zoolijzer.
Waarom de trekker er schuin voor moet lopen, begrijp ik niet helemaal. Het argument om zo het achterwiel strak tegen de voor te houden, is nog al zwak. Bij 600's of bredere banden ligt de band al klem in de voor, die kan geen kant uit.
hobbyboer
Quote @JD3010:
Moet je even een spoedcursus aanvragen bij Lemken.

Haha, cursusje is nooit verkeert 😉

Ik roep niet zomaar dat de stelling: " de treklijn moet door het midden van de achteras lopen" onjuist is, daarvoor heb ik urenlang naar m'n ploeg zitten kijken tijdens het ploegen, gevoeld en gekeken wat de trekker doet onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Daarnaast ook nog vele theorie boeken bestudeert en ik kan echt niet tot een andere conclusie komen.

Het klopt echt niet!

De theorie klopt alleen als je zonder differentieelslot ploegt, maar de praktijk is dat je altijd met het slot erin ploegt en beide achterwielen hebben nooit precies even veel grip.
Dus er zal altijd een zijdelingse kracht op de trekkerneus komen die door een goede ploeger zo goed als mogelijk wordt gecompenseerd door de treklijn bij te stellen.
JD3010
@hobbyboer Die theorie zal nog wel uit de tijd komen dat er veel met 2wd geploegd werd. Met je 4wd kun je veel corigeren. Door het diff.slot zal het wiel in de voor vaak meer grip hebben en onder natte omstandigheden het meeste trekken. Dat wil niet zeggen dat het ook het beter is om dit te gebruiken. Als het niet nodig is, gebruik ik die ook niet.

Er zijn heel veel faktoren die belangrijk zijn en ook niet op dit forum even boven water gehaald worden. Wat is het belangrijkste voor van ploegen?
- Het land zwart is.
- Snel klaar.
- Minimale brandstofgebruik.
- Minimale slip.
- Recht ploegen (zonder GPS) 😉.
- etc. etc.
Geloof me, al die faktoren zijn echt niet bij elkaar te vegen om 1 afstelling te krijgen
hobbyboer
Quote @JD3010:
Door het diff.slot zal het wiel in de voor vaak meer grip hebben en onder natte omstandigheden het meeste trekken.

Dat is veel te makkelijk gedacht, de grip is ook sterk afhankelijk van het gewicht op de band. Bij een brede ploeg zal er onder natte omstandig heden flink gewichtsoverdracht nodig zijn om grip te vinden. Doordat de ploeg breder is als de trekker en dus niet middenachter de trekker hangt zal het meeste gewicht op het wiel komen die bovenop rijdt.
In het geval van de 7-schaar waar ik weleens een stukje mee ploeg is dat 2/3 van het gewicht, schat ik.
JD3010
Quote @hobbyboer:
Geloof me, al die faktoren zijn echt niet bij elkaar te vegen om 1 afstelling te krijgen
Klopt, maar daarom had ik ook een lijstje staan met de vraag wat je doel is van het ploegen.
hobbyboer
Quote @JD3010:
Geloof me, al die faktoren zijn echt niet bij elkaar te vegen om 1 afstelling te krijgen

Hee je quote jezelf 😄

Geloof mij nu maar 😉 alle punten die je net even opsomde ( en ik kan er nog wel een paar bijnoemen) die zijn allemaal gebaat bij een zo optimaal ingestelde treklijn.

En dat is heel simpel: de trekker moet gewoon recht vooruit willen met het stuur recht en als je heel lichtjes naar het geploegde stuurt dan moet het voorwiel ook in die richting gaan.

Dat is alles wat je hoeft te weten om te controleren of de treklijn goed staat.
Meer is het echt niet.

De, door vele als waarheid aangenomen, theorie uit de schoolboeken over de treklijn klopt echt niet!

Daar heb ik ook wel even overgedaan om daar achter te komen en om het te bewijzen moest ik met een betere theorie komen.

Die heb ik en heb ook geprobeerd die hier duidelijk te maken.

Doe er mee wat je wil. 😄
hobbyboer
Quote @JD3010:
Waarom @gertdl onderscheidt maakt in een vaste en varioploeg snap ik niet. Ga maar breder en smaller ploegen, dan zie je ook dat de stand van de topstang verandert.

Dat klopt, een goede vario past dat allemaal aan, zodat de treklijn optimaal blijft bij het verstellen van de werkbreedte. Ik ben geen wiskundige maar begrijp wel het doel van al die draaipunten, stangen en spindels. De bok gaat als het goed is opzij en verdraaid iets gelijktijdig met het verstellen van de snijbreedte
JD3010
Quote @hobbyboer:
de trekker moet gewoon recht vooruit willen met het stuur recht en als je heel lichtjes naar het geploegde stuurt dan moet het voorwiel ook in die richting gaan.

Dat is ook zo, hierbij zal ik je ook absoluut niet tegenspreken. Maar met een pak gewicht voorop en 4wd zal je treklijn wel erg verkeerd moeten staan om je voorwielen te corrigeren.
We hebben in het verleden veel contact gehad met een iemand die bij de Lemken-fabriek werkte als technieker. Ook hij vertelde dat de praktijk vaak erg moeilijk was om theoretisch te onderbouwen. Mijn oom heeft bij het IMAG gewerkt, hij zei precies hetzelfde. Daarom is het ook zo gevaarlijk om jouw/mijn/zijn ervaring direkt als waarheid aan te nemen. We blijven met de natuur aan het werk, en die maakt het ons soms wel erg moeilijk, maar ook afwisselend.
JD3010
Quote @hobbyboer:
Dat klopt, een goede vario past dat allemaal aan, zodat de treklijn optimaal blijft bij het verstellen van de werkbreedte.

Misschien dat ik het dan verkeerd heb begrepen. Maar voor het afstellen maakt het niet uit of het een vaste of een varioploeg is. Doordat Lemken het OptiQuick-systeem had, was het voor hun eenvoudiger om een varioploeg te maken. Meerdere merken hebben daarom nu ook zoiets voor de varioploeg.
JD3010
Quote @hobbyboer:
Geloof mij nu maar alle punten die je net even opsomde ( en ik kan er nog wel een paar bijnoemen) die zijn allemaal gebaat bij een zo optimaal ingestelde treklijn.

Dus niet. Geef je ploeg maar veel meer ondergrip door de punten 5of10 cm dieper te zetten, dan trekt die zwaarder (dus meer brandstof), maar dan kun je ook meer gewichtsoverdacht creëren, dus minder slip.
gertdl
Een treklijn is afhankelijk van de combinatie van ondergrip, zijgrip, zoolijzer. deze 3 dingen zorgen ervoor dat een ploeg op zichzelf rijdt en de richting aangeeft. door een van die gegevens te wijzigen krijg je ook verandere treklijn. bij gewone landbouwploegen wordt dit door niemand verandert maar in het wedstrijd wordt hiermee veel gewerkt en zie je direct hoeveel invloed enkele mm's hebben hierop op het gedrag van de ploeg.

dat is nu ook de reden dat een vario niet gelijk is aan een vaste ploeg. een vario verandert van breedte, en zal door de hefbomen en scharnierpunten de zijgrip, treklijn mee veranderen. toch is dit bij de max en min snijbreedte niet exact hetzelfde, omdat de druk van de grond op het rister hierbij invloed heeft. ook bij slijtage van de punten gaat die druk meer verschil gaan uit oefenen op de zijgrip en dus ook op de treklijk. vandaar is de regel dat bij varioploegen de treklijn iets "verder" mag staan om bij verandering van snijbreedte en dus ook verandering van druk op de rsiters, toch een zijgrip blijft behouden die voldoende is om de ploeg de richting te laten geven.
JD3010
@gertdl Er zullen inderdaad maar heel weinig ploegers zijn die bijv. de ondergrip van de ploeg bewust gaan veranderen. Door slijtage van de punten gebeurt dit wel, waardoor de ploeg op den duur niet meer de grond in wilt. Dan is het ineens een rotploeg geworden. 😉

Jouw uitleg over het veranderen van de treklijn van een varioploeg is me duidelijk, maar de ploegfabrikant kan dit al verwerkt hebben in de constructie. Of het bij alle merken ook gebeurd is weet ik niet, zoveel ervaring heb ik niet met verschillende merken. Ik heb al jaren een Lemken en dat gaat goed.

Dat minimale veranderingen aan de ploeg te merken is aan het ploegwerk geloof ik direkt. Ploegwedstijden waar je aan meedoe is topsport en dat wordt door heel veel mensen niet zo gezien. Maar (helaas) komt het wel steeds verder van de praktijk te staan. Vooral als ik zie met wat voor je ploeg je de wedstrijd ploegt. Maar je moet er ook alles aan doen om net die punten te pakken die nr.2 laat liggen.
Wimsumar
Beste Hobbyboer:
Quote @hobbyboer:
De bok gaat als het goed is opzij en verdraaid iets gelijktijdig met het verstellen van de snijbreedte

Dat zou juist niet mogen gebeuren, maar na het afschaffen van de paardentractieploeg is er nog geen zelfbenoemd onvolprezen ploegfabrikant, laat staan trekkerfabrikant(!) er in geslaagd dit fenomeen te onderdrukken.
Immers, met het variobediend breder/smaller verstellen van de werkbreedte verandert de benodigde trekkracht en 'corrigeert' de hefinrichting (trekkrachtregeling) dit averechts door respectievelijk ondieper/dieper te gaan ploegen waarbij ( verergerd door het steunwiel) de ploeg over-rug/overbuik de ploegkop van stand doet wijzigen.
hobbyboer
Quote @Wimsumar:
Dat zou juist niet mogen gebeuren
Ik denk dat je me verkeert begrijpt, met 'verdraaid' in de zin van mij die jij citeerd bedoel ik niet overbuik/overrug maar verdraaien van de aanspanning in de zelfde richtig als bv een fietsstuur.
hobbyboer
@gertdl Aha, na je laatste reactie begin ik te snappen waarom je niet lijkt te begrijpen wat ik bedoel 😄
Wil je je laatste reactie nog eens nalezen en bij iedere keer dat je 'treklijn' zegt even afvragen of daar niet beter 'snijbreedte van de eerste schaar' had kunnen staan.
Ik heb het idee dat jij een andere definitie van treklijn hanteerd als mij 😉
gertdl
@hobbyboer nee helemaal niet mee eens. ik ben wel zeker dat daar niet snijbreedte hoeft te staan 😉

ik denk wel dat we beide een iets andere mening hebben over waar de treklijn van de ploeg zich juist bevindt.

bij mij is de enige echte treklijn van de ploeg de lijn die de ploeg volgt, en die, zo juist mogelijk in het verlengde van de trekker moet liggen omdat de ploeg dan de trekker en dus ook de vorige voor mooi volgt. ik denk dat jij, net zoals ze in de file van abemec daar doen, de krachtlijn neemt als treklijn. en dan kan ik jou uitleg volledig volgen en klopt het ook wat je zegt kwa gewichtverdeling en dergelijke. maar bij mij is de treklijn van een ploeg de lijn of richting die de ploeg trekt (en die moet gewoon recht achter de trekker lopen om niet te wringen)

geraken we het eens, of gaan we nog wat discussie voeren 😄
Wimsumar
Beste Hobbyboer:
Quote @hobbyboer:
aanspanning in de zelfde richtig als bv een fietsstuur.

Vreemd, toen ik daarover schreef vond je het rare gedachtenkronkels en nu noem je het zelf. 😃
hobbyboer
Quote @Wimsumar:
het rare gedachtenkronkels

Ja, dat fietsstuur zou je een rare gedachtenkronkel kunnen noemen ja 😄 Ik had er al lang over na zitten denken hoe ik zonder gebruik te maken van handgebaren moest duidelijk maken in welke richting ik de draaiing bedoelde. radiaal, axiaal, linksrechts, voorachter, of weet ik veel, toen dacht ik ineens fietsstuur, leek me wel duidelijk, Toch?
hobbyboer
Quote @gertdl:
geraken we het eens, of gaan we nog wat discussie voeren

Ik was het al volledig met je eens! 😄
Tot je begon over...
gertdl
@hobbyboer haha, ja ieder zijn manier zeker, zolang de ploeg maar goed ploegt 😄
fiatfan
@radium45 en als je met een ecoploeg op cultuurwielen gaat ploegen die wel in de voor kunnen? zo dat een optie zijn zonder gps?
johndeere6506
@fiatfan ik verwacht van niet, omdat hij voor on-land ploegen is gemaakt.
radium45
@fiatfan Ten eerste weet ik niet of de ploeg zo te stellen is dat je in de voor kunt rijden en ten tweede moet je niet vergeten dat je nogal een werkbreedte hebt en of dat wil met cultuur?
fiatfan
@radium45 je kunt ook gaan voor een 5 schaar of zo, dan neem je maar 1.50 of zo mee. is voor een grote akkerbouwer misschien geen optie, maar voor op de kwekerij wel denk ik..
radium45
@fiatfan Ik dacht niet dat dit type ploeg kleiner als een 7 schaar verkrijgbaar was.
fiatfan
@radium45 panterploegen.nl/nl/ploegen/…
bij panter 2 tot 9 schaar..
Radium50
@fiatfan Wij hebben het hier over Rumptstad
Wimsumar
Beste Radium45:
Quote @radium45:
kleiner als een 7 schaar

Op de Rumptstad-website staat een 5-schaar afgebeeld (achter een trekker op 'cultuurbanden').

rumptstad.nl/product/Ecoploeg/
radium45
Quote @Wimsumar:
Op de Rumptstad-website staat een 5-schaar afgebeeld (achter een trekker op 'cultuurbanden'

Vooruit, je hebt gelijk. Maar deze is niet in de productie geweest, je kon kiezen tussen een 7 of 8 schaar in die jaren.
Wimsumar
Beste Radium45:
Quote @radium45:
7 of 8 schaar

Iedere 7 of 8-schaar is op de produktielijn heel eventjes 5-schaar geweest. 😉 Voor de liefhebber van een 5-schaar kunnen net zo vlot 2 of 3 scharen (van de 7 of 8-schaar) weer gedemonteerd worden en de kokerbalk ingekort.
radium45
@Wimsumar 1 van de voordelen van de eco was de capaciteit, welke met een 5 schaar teniet wordt gedaan, je ploegt maar 18-20 cm breed per rister.
Wimsumar
Beste Radium45:
Quote @radium45:
18-20 cm

Je verwart de ploegdiepte met de ploegbreedte. Kijk nogmaals op de website en zie in de tabel dat er 30 cm snijbreedte per schaar staat, totaal 210 cm werkbreedte. (7-schaar).

rumptstad.nl/product/Ecoploeg/

Daarnaast staat er een trekkrachtaanbeveling van 130 p.k. voor de 7 schaar. Me dunkt dat ze niet schrikken als je graag een 5-schaar wilt omdat je niet zo'n grote trekker hebt. 😉
radium45
@Wimsumar Klopt, de praktijk is dat je hem smaller zet voor een betere werking.
Wimsumar
Beste Radium45:
Quote @radium45:
smaller zet voor een betere werking.

Dat weet ik niet. 😞
radium45
@Wimsumar Neem nu eens wat van een ander aan, ik ken deze ploegen, jij niet.
Wimsumar
Beste Radium45:
Quote @radium45:
Neem nu eens wat van een ander aan

😄 Jaja, ik geloof je wel.
P.S.: Het verklaart (me) tevens waarom voor de 8 schaar dezelfde werkbreedte staat als de 7-schaar (beide 2,1 mtr.).
radium45
@Wimsumar ander ristertype met een andere snijbreedte.
Wimsumar
Beste Radium:
Quote @radium45:
ander ristertype

Het zal zo zijn ware het niet dat op de website voor beide "rister 580" staat. :?
radium45
@Wimsumar Ja zag het ook, zag ook dat ik het vraagteken vergeten was.
fiatfan
@radium45 ben het helemaal met je eens, alleen ik ben geen voorstander van bovenop rijden icm ploegen. je kunt volgens mij nooit recht blijven, ook niet met gps met een hoge snelheid zoals op het filmpje van rumptstad. als het wat natter is op de bovenste 5 cm wordt het echt lastig. als de kop niet verstelbaar is zou je wel de eerste schaar weg kunnen laten. hier wordt veel met 13.6x48 gewerkt, dan heb je al een cultuurwiel met band van 35 cm breed maar wel mooi veel grip in de droge voor.
Wimsumar
Beste Fiatfan:
Quote @fiatfan:
als het wat natter is

Iemand die met een ecoploeg ploegt, komt onder natte omstandigheden niet in het land!
Daarnaast wil een ecoploeger juist wél bovenover rijden om verdichting/versmering onder de bouwvoor te voorkomen.
radium45
@Wimsumar ik weet uit ervaring met boven over ploegen dat recht rijden zeer lastig als de tractor moet werken op de banden. hij gaat zoekerig gedrag vertonen, vooral als de bovenste centimeters ook nog eens vet zijn.
Wimsumar
Beste Radium45:
Quote @radium45:
zoekerig gedrag

Nogmaals, vette (natte) bovengrond weerhoud de ecoploeger te gaan ploegen.
Voor zoekerig gedrag is de werkbreedte van de eerste schaar (30 cm) speelruimte.

Let de laatste 10 seconden van het filmpje op hoeveel "zoekruimte" er is om te rijden (waarbij de eerste schaar overlap kan maken in de open voor).

radium45
@Wimsumar Vette grond kan ook zijn dat het glad is van het bietenblad. In een gesprek met Rumtstad kwam naar voren dat je geen grote tractor nodig hebt qua vermogen, 130 pk is afdoende, maar wel redelijk eigen gewicht en goed op de banden. En nogmaals ik kan je verzekeren dat de tractor lastig in het juiste spoor te houden is. Maar dit alles neemt niet weg dat ik wat blijf zien in deze mooie ploeg.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
94
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
92