Puur uit interesse open ik dit topic over de Rumptstad Ecoploegen en heb hierbij enkele vragen.
-waarom een Ecoploeg en geen gewone ploeg?
-wie heeft er ervaringen met deze ploeg?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
rumptstad.nl/product/Ecoploeg/
edepot.wur.nl/245273/
@boemrang die eerste link had ik al in het topic gezet die van edepot had ik nog niet gezien
@loeideutz ploeg en trekker recht houden is een kwestie van afstellen en recht rijden zoals dat met (mais)zaaien of aardappels poten wordt gedaan. gewasresten lijken mij sowieso geen probleem omdat je toch de bovenste 12 tot 20 cm omploegt
dat is niet de manier om je ploeg recht te houden, je ploeg blijft recht door de treklijn van de ploeg, en je trekker moet hiervoor scheef in de voor rijden ( wil zeggen dat de voorwielen 5-10cm breder moeten staan dan de achterwielen zodat het achtwiel van de trekker altijd vast tegen de zijkant van de voor loopt). dit doe je niet door de voorwielen schuin te zetten want de wring je op de treklijn
Ik heb beiden, Frees en Rotoreg. Maar dan wel voor gazons aan te leggen.
Ik heb 1 keer geprobeerd met de rotoreg op te frezen en het ging compleet niet. Misschien is de 33pk voor een rotoreg van 1.5m te weinig, kan ook uiteraard zijn. Maar een Rotoreg graaft zichzelf meer in naar mijn gevoel, dan een frees. De frees met 6 tanden en ook 1.5m gaat perfect met de 33pk in eender welke grond.
Wat ik vooral doe bij het aanleggen van een gazon dan wel ... is eerst frezen en dan de bovenste laag echt fijn maken met een rotoreg. Dat werkt bij mij wel perfect.
het is dezelfde als op deze foto.
mansberendsen.nl/images/Frees-IGN-3.jpg/
Natuurlijk, met de krukastrekstang kun jij je troetelkind, de wedstrijdploeg, vervolgens weer 'een beetje in lijn' krijgen maar de trekker die er in hondegang voor loopt vreet de banden van de velg en heeft een draaikolk in de tank.
[url]abemec.nl/Documents/Assortiment/…]
En/Of:
[url]arendonkmechanisatie.nl/files/PDF%20bestanden/…]
En/of (in 3 minuten!)
Er staat niet bij of de banden zo goed of fout staan.
Dat is de enige reden waarvan ik kan geloven dat de hondegangloop van de trekker voor de ploeg verbetering oplevert. Het bewerkstelligt dat de hefarm aan 'ongeploegde-land-zijde' iets naar achteren komt.
Kijk afbeelding 6 (beeldscherm sterk inzoomen) welk merkwaardig verschijnsel men probeert te verbloemen bij de treklijnverstelling:
1] De aanspanningspunten aan de ploegkop "vervormen".
2] De lengte van de hefarmen verandert op miraculeuze wijze. :?
[url]abemec.nl/Documents/Assortiment/…]
Eerst wil ik even zeggen dat het ploegwerk op je profielfoto en prachtig uitziet en je 'verkoopt ook veel verstandige praat' hier in dit topic. (in tegenstelling tot @Wimsumar die hier even wat rare gedachtenkronkels heeft)
Echter van je bewering die ik hierboven geciteerd heb durf ik wel te stellen dat die niet klopt: De treklijn hoeft helemaal niet door het midden van de achteras te lopen! Het KAN wel toevallig zo zijn dat de treklijn bij een optimale afstelling het hart van de achteras toucheert.
Ik heb een paar stellingen en vragen voor je en ben benieuwd of je dan een andere kijk op deze materie hebt.
1. De treklijn staat optimaal afgesteld als er geen zijdelingse krachten op de trekkerneus uitgeoefend worden en de trekker dus alleen recht vooruit hoeft te trekken en geen energie verspilt met zijdelings trekken. Mee eens?
2. Voor maximale grip en minimaal slip is het beter om het
differentieelslot te gebruiken?
3. Waar wil de neus van de trekker heen als een van beide
achterwielen meer of minder grip heeft als de ander?
Bijvoorbeeeld een droge voor en glibberige grond boven
op.
4. Hoe is de gewichtsverdeling over beide achterwielen?
Met een 2-schaar, 3 4 5 6 of 7-schaar?
5. En wat is de invloed van, meer of
minder gewichtsoverdracht van de ploeg en het
frontgewicht naar de achteras, op de gewichtsverdeling
over de achterwielen bij een 2 3 4 5 6 7-schaar?
6. Wat is de invloed van de veranderende gewichtsverdeling
over de achterwielen op de individuele grip van deze
wielen en dus de richting waar de trekkerneus heen wil?
de treklijn is iets heel apart, en heb hier maar ervaring mee tot 5schaar ploegen. met de ervaring die ik ermee heb loopt een goede treklijn door het midden van de achteras, of anders gezegd staat je topstang tijdens het ploegen mooi recht achter de trekker of bij varioploegen iets richting het ongeploegde. als ik de fotos van u lemken 7 schaar zie staat jou treklijn daar perfect op het midden van u achteras . de enige opmerking die ik kan maken over dat fabeltje over treklijn en midden achteras is dat het punt waarop ze altijd gaan de treklijn bepalen in mijn ogen niet altijd de juiste is. in mijn ogen, en volgens mijn ervaring, kan je aan je topstang perfect zien hoe goed je treklijn staat, als deze met losse trekarmen mooi recht achter de trekker komt wil dit zeggen dat de ploeg geen kracht uit oefent op de trekker, of dat de trekker enkel trekt aan de ploeg. als je de denkbeeldige lijnen gaat nemen zoals ze in de foto's altijd laten zien geef ik volledig gelijk want dan kom je niet in het midden van de as uit. maar ik twijfel dan ook hard, zeker bij grote ploegen, of die stelling vanwaar ze de denkbeeldige lijn trekken wel juist is.
volgens mijn kennis en ervaringen moet de topstang mooi recht komen of iets richting ongeploegde bij varios om de volle breedte te kunnen benutten. pas dan kan je stellen dat er geen druk op de trekker wordt uitgeoefend en dat de ploeg mooi volgt. en bij een rechte topstang kom je ook uit bij het midden van de achteras.
kwa grip heb ik geen problemen, trekker staat vierkant rond vol water, frontbak weegt 700kg, en ploeg max 70cm breed, dus aan grip voorlopig nog geen probleem gehad
ik wil gerust jou visie hierop wel horen want ik ben ook lang nog niet vol leert hoor, bij elke ploeger valt wel iets bij te leren heb ik al vaak ondervonden
Ik denk dat je dat niet juist ziet. De 3-puntsbok zit aardig in het midden, dus als je de trekstangen denkbeeldig doortrekt naar voren komt het trekpunt van de trekker dicht bij de hartlijn van de trekker te liggen. Waar het trekpunt van de ploeg ligt weet ik niet precies, dat is ook lastig te bepalen zoals jij ook al zegt, maar ik verwacht toch wel ergens bij de 4e schaar. Ik ploeg vrijwel altijd met een werkbreedte van 3.30 meter, dus het trekpunt van de ploeg ligt duidelijk een heel eind naast de hartlijn van de trekker en de treklijn zal dus op ongeveer 35cm uit het midden van de trekker de achteras kruizen, schat ik. Dat is bij een spoorbreedte van 2.12 waar de 6210R op staat ongeveer op 2/3.
Dus het wiel dat in de voor rijdt neemt 30 tot 40 % van de trekkracht van de achteras voor zijn rekening en het wiel dat bovenover rijdt 60 to 70 % ( schat ik in).
En dat klopt ook ongeveer met de gewichtsverdeling van de achteras aangezien een 7-schaar een heel eind scheef achter de trekker hangt.
Alsjeblieft! ik was al aan het typen toen je dat schreef.
Met jouw stelling dat de voorwielen iets breder moeten staan ben ik het volledig eens en ik vind het ook raar dat je daar zo weinig over leest in de boeken. Het enige boek waar ik dat ooit heb zien staan was een gebruiksaanwijzing van een kverneland ploeg.
toch laat een ploeg, ongeacht aantal scharen, met een goede treklijn de driepuntsbok mooi achter de trekker komen en gaat de treklijn waarop de ploeg zich gedraagt zich vrijwel recht op de trekker zetten.
ik denk dat een treklijn bepaling van een ploeg niet perse vanuit het trek punt van de ploeg kan genomen worden. ik denk dat die lijnen die ze op de foto's altijd uitteken niet altijd van toepassing zijn, en al zeker niet op varioploegen want hier verandert het trekpunt ook steeds bij het gebruik van de vario.
wat ik versta onder treklijn is de 2 verlengde nemen van de liftarmen, die moeten zich kruisen in het center van de trekker en daar komt dan de treklijn van de topstang recht door. als dit correct is loopt die treklijn ( of lijn van de topstang) altijd in het midden van de trekker uit. dit is de lijn waarop de ploeg zicht gedraagt, ongeacht de breedte en het trekpunt, de trekhouding van je liftarmen geven altijd je treklijn aan. als deze dan door het midden gaat wil dit ook zeggen dat je ploeg nihil naar links of rechts trekt en dus juist achter de trekker loopt.
Huh, wat zeg je nou? Ik dacht dat je er wel aardig verstand van had, of werd het wat te laat toen je dat schreef?
Of de ploeg juist achter de trekker loopt zegt totaal niks over de treklijn. De ploeg loopt juist achter de trekker als de werkbreedte van de eertse schaar gelijk is aan de werkbreedtes van de volgende scharen.
En ja. het is heel goed mogelijk dat die goed staat terwijl de treklijn helemaal fout staat.
Uit proeven en metingen komen ze daar op andere resultaten dan jullie 2. Het trekpunt van een rister ligt op ca. 1/3 vanaf het zoolijzer waarbij het aantal scharen van de ploeg geen effect hierop heeft. Kijk maar op een nieuwe ploeg waar het rister als eerste blank wordt.
Bij een brede ploeg, in jouw geval een 5 schaar, zal de topstang normaal naar het ongeploegde wijzen, maar dit is oa. afhankelijk van de ploegbreedte, breedte tussen de wielen. Waarom @gertdl onderscheidt maakt in een vaste en varioploeg snap ik niet. Ga maar breder en smaller ploegen, dan zie je ook dat de stand van de topstang verandert.
Als de treklijn naast het hart van de achteras loopt gaat de trekker naar links of rechts trekken. Dat is namelijk het draaipunt. Overigens blijkt uit trekkrachtproeven dat de ploeg het lichtst trek als dit punt iets naar het ongeploegde ligt, minder druk op het zoolijzer.
Waarom de trekker er schuin voor moet lopen, begrijp ik niet helemaal. Het argument om zo het achterwiel strak tegen de voor te houden, is nog al zwak. Bij 600's of bredere banden ligt de band al klem in de voor, die kan geen kant uit.
Haha, cursusje is nooit verkeert
Ik roep niet zomaar dat de stelling: " de treklijn moet door het midden van de achteras lopen" onjuist is, daarvoor heb ik urenlang naar m'n ploeg zitten kijken tijdens het ploegen, gevoeld en gekeken wat de trekker doet onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Daarnaast ook nog vele theorie boeken bestudeert en ik kan echt niet tot een andere conclusie komen.
Het klopt echt niet!
De theorie klopt alleen als je zonder differentieelslot ploegt, maar de praktijk is dat je altijd met het slot erin ploegt en beide achterwielen hebben nooit precies even veel grip.
Dus er zal altijd een zijdelingse kracht op de trekkerneus komen die door een goede ploeger zo goed als mogelijk wordt gecompenseerd door de treklijn bij te stellen.
Er zijn heel veel faktoren die belangrijk zijn en ook niet op dit forum even boven water gehaald worden. Wat is het belangrijkste voor van ploegen?
- Het land zwart is.
- Snel klaar.
- Minimale brandstofgebruik.
- Minimale slip.
- Recht ploegen (zonder GPS) .
- etc. etc.
Geloof me, al die faktoren zijn echt niet bij elkaar te vegen om 1 afstelling te krijgen
Dat is veel te makkelijk gedacht, de grip is ook sterk afhankelijk van het gewicht op de band. Bij een brede ploeg zal er onder natte omstandig heden flink gewichtsoverdracht nodig zijn om grip te vinden. Doordat de ploeg breder is als de trekker en dus niet middenachter de trekker hangt zal het meeste gewicht op het wiel komen die bovenop rijdt.
In het geval van de 7-schaar waar ik weleens een stukje mee ploeg is dat 2/3 van het gewicht, schat ik.
Hee je quote jezelf
Geloof mij nu maar alle punten die je net even opsomde ( en ik kan er nog wel een paar bijnoemen) die zijn allemaal gebaat bij een zo optimaal ingestelde treklijn.
En dat is heel simpel: de trekker moet gewoon recht vooruit willen met het stuur recht en als je heel lichtjes naar het geploegde stuurt dan moet het voorwiel ook in die richting gaan.
Dat is alles wat je hoeft te weten om te controleren of de treklijn goed staat.
Meer is het echt niet.
De, door vele als waarheid aangenomen, theorie uit de schoolboeken over de treklijn klopt echt niet!
Daar heb ik ook wel even overgedaan om daar achter te komen en om het te bewijzen moest ik met een betere theorie komen.
Die heb ik en heb ook geprobeerd die hier duidelijk te maken.
Doe er mee wat je wil.
Dat klopt, een goede vario past dat allemaal aan, zodat de treklijn optimaal blijft bij het verstellen van de werkbreedte. Ik ben geen wiskundige maar begrijp wel het doel van al die draaipunten, stangen en spindels. De bok gaat als het goed is opzij en verdraaid iets gelijktijdig met het verstellen van de snijbreedte
Dat is ook zo, hierbij zal ik je ook absoluut niet tegenspreken. Maar met een pak gewicht voorop en 4wd zal je treklijn wel erg verkeerd moeten staan om je voorwielen te corrigeren.
We hebben in het verleden veel contact gehad met een iemand die bij de Lemken-fabriek werkte als technieker. Ook hij vertelde dat de praktijk vaak erg moeilijk was om theoretisch te onderbouwen. Mijn oom heeft bij het IMAG gewerkt, hij zei precies hetzelfde. Daarom is het ook zo gevaarlijk om jouw/mijn/zijn ervaring direkt als waarheid aan te nemen. We blijven met de natuur aan het werk, en die maakt het ons soms wel erg moeilijk, maar ook afwisselend.
Misschien dat ik het dan verkeerd heb begrepen. Maar voor het afstellen maakt het niet uit of het een vaste of een varioploeg is. Doordat Lemken het OptiQuick-systeem had, was het voor hun eenvoudiger om een varioploeg te maken. Meerdere merken hebben daarom nu ook zoiets voor de varioploeg.
Dus niet. Geef je ploeg maar veel meer ondergrip door de punten 5of10 cm dieper te zetten, dan trekt die zwaarder (dus meer brandstof), maar dan kun je ook meer gewichtsoverdacht creëren, dus minder slip.
dat is nu ook de reden dat een vario niet gelijk is aan een vaste ploeg. een vario verandert van breedte, en zal door de hefbomen en scharnierpunten de zijgrip, treklijn mee veranderen. toch is dit bij de max en min snijbreedte niet exact hetzelfde, omdat de druk van de grond op het rister hierbij invloed heeft. ook bij slijtage van de punten gaat die druk meer verschil gaan uit oefenen op de zijgrip en dus ook op de treklijk. vandaar is de regel dat bij varioploegen de treklijn iets "verder" mag staan om bij verandering van snijbreedte en dus ook verandering van druk op de rsiters, toch een zijgrip blijft behouden die voldoende is om de ploeg de richting te laten geven.
Jouw uitleg over het veranderen van de treklijn van een varioploeg is me duidelijk, maar de ploegfabrikant kan dit al verwerkt hebben in de constructie. Of het bij alle merken ook gebeurd is weet ik niet, zoveel ervaring heb ik niet met verschillende merken. Ik heb al jaren een Lemken en dat gaat goed.
Dat minimale veranderingen aan de ploeg te merken is aan het ploegwerk geloof ik direkt. Ploegwedstijden waar je aan meedoe is topsport en dat wordt door heel veel mensen niet zo gezien. Maar (helaas) komt het wel steeds verder van de praktijk te staan. Vooral als ik zie met wat voor je ploeg je de wedstrijd ploegt. Maar je moet er ook alles aan doen om net die punten te pakken die nr.2 laat liggen.
Dat zou juist niet mogen gebeuren, maar na het afschaffen van de paardentractieploeg is er nog geen zelfbenoemd onvolprezen ploegfabrikant, laat staan trekkerfabrikant(!) er in geslaagd dit fenomeen te onderdrukken.
Immers, met het variobediend breder/smaller verstellen van de werkbreedte verandert de benodigde trekkracht en 'corrigeert' de hefinrichting (trekkrachtregeling) dit averechts door respectievelijk ondieper/dieper te gaan ploegen waarbij ( verergerd door het steunwiel) de ploeg over-rug/overbuik de ploegkop van stand doet wijzigen.
Wil je je laatste reactie nog eens nalezen en bij iedere keer dat je 'treklijn' zegt even afvragen of daar niet beter 'snijbreedte van de eerste schaar' had kunnen staan.
Ik heb het idee dat jij een andere definitie van treklijn hanteerd als mij
ik denk wel dat we beide een iets andere mening hebben over waar de treklijn van de ploeg zich juist bevindt.
bij mij is de enige echte treklijn van de ploeg de lijn die de ploeg volgt, en die, zo juist mogelijk in het verlengde van de trekker moet liggen omdat de ploeg dan de trekker en dus ook de vorige voor mooi volgt. ik denk dat jij, net zoals ze in de file van abemec daar doen, de krachtlijn neemt als treklijn. en dan kan ik jou uitleg volledig volgen en klopt het ook wat je zegt kwa gewichtverdeling en dergelijke. maar bij mij is de treklijn van een ploeg de lijn of richting die de ploeg trekt (en die moet gewoon recht achter de trekker lopen om niet te wringen)
geraken we het eens, of gaan we nog wat discussie voeren
Vreemd, toen ik daarover schreef vond je het rare gedachtenkronkels en nu noem je het zelf.
Ja, dat fietsstuur zou je een rare gedachtenkronkel kunnen noemen ja Ik had er al lang over na zitten denken hoe ik zonder gebruik te maken van handgebaren moest duidelijk maken in welke richting ik de draaiing bedoelde. radiaal, axiaal, linksrechts, voorachter, of weet ik veel, toen dacht ik ineens fietsstuur, leek me wel duidelijk, Toch?
Ik was het al volledig met je eens!
Tot je begon over...
bij panter 2 tot 9 schaar..
Op de Rumptstad-website staat een 5-schaar afgebeeld (achter een trekker op 'cultuurbanden').
rumptstad.nl/product/Ecoploeg/
Vooruit, je hebt gelijk. Maar deze is niet in de productie geweest, je kon kiezen tussen een 7 of 8 schaar in die jaren.
Iedere 7 of 8-schaar is op de produktielijn heel eventjes 5-schaar geweest. Voor de liefhebber van een 5-schaar kunnen net zo vlot 2 of 3 scharen (van de 7 of 8-schaar) weer gedemonteerd worden en de kokerbalk ingekort.
Je verwart de ploegdiepte met de ploegbreedte. Kijk nogmaals op de website en zie in de tabel dat er 30 cm snijbreedte per schaar staat, totaal 210 cm werkbreedte. (7-schaar).
rumptstad.nl/product/Ecoploeg/
Daarnaast staat er een trekkrachtaanbeveling van 130 p.k. voor de 7 schaar. Me dunkt dat ze niet schrikken als je graag een 5-schaar wilt omdat je niet zo'n grote trekker hebt.
Dat weet ik niet.
Jaja, ik geloof je wel.
P.S.: Het verklaart (me) tevens waarom voor de 8 schaar dezelfde werkbreedte staat als de 7-schaar (beide 2,1 mtr.).
Het zal zo zijn ware het niet dat op de website voor beide "rister 580" staat. :?
Iemand die met een ecoploeg ploegt, komt onder natte omstandigheden niet in het land!
Daarnaast wil een ecoploeger juist wél bovenover rijden om verdichting/versmering onder de bouwvoor te voorkomen.
Nogmaals, vette (natte) bovengrond weerhoud de ecoploeger te gaan ploegen.
Voor zoekerig gedrag is de werkbreedte van de eerste schaar (30 cm) speelruimte.
Let de laatste 10 seconden van het filmpje op hoeveel "zoekruimte" er is om te rijden (waarbij de eerste schaar overlap kan maken in de open voor).