Illustratie van:

Mc-Cormick D 432 - Compressie, is het voldoende?

Hallo,

Ik heb vant weekend de compressie van mij Cormick even gemeten (loopt niet goed, de 4e cilinder slaat moeilijk aan) maar weet niet precies wat de meting zegt...

Graag jullie advies, is dit de oorzaak van het probleem en moet ik bussen vervangen of zou die met deze compressie nog goed moeten lopen?

Heb inmiddels al verstuivers vernieuwd en kop/ kleppen laten slijpen.

Meting per cilinder:
1: 21,5 bar
2: 22,5 bar
3: 19,5 bar
4: 20 bar

Alvast dank,
Caspar

Deel dit topic

Reacties

old man jose
Mede door de druk van cil 3 en de timing van de pomp, evt het gloei systeem kan dit de oorzaak zijn van het slechte aanslaan van de 3de cilinder. Ipv gloei spiralen kan je ook gloeistiften monteren deze zijn heter mits goed aangesloten.
CormickD432
@old man jose Goedemiddag, ik heb gloeiers ook reeds vervangen door gloeistiften. Het is trouwens de 4e cilinder die moeilijk aanslaat, de 3e (minste compressie) slaat wel direct aan.
old man jose
Dat weet je zeker van die 4de, ik zou ook even de timing controleren of 1 graad vroeger stellen, maar dat wordt dan gewoon uit proberen.
Rookt de trekker wit direct na het starten en heel kort roken dus?
CormickD432
@old man jose ja, witte rook tot na een paar minuten ook de 4e cilinder aanslaat (weet zeker dat het de 4e is). maar is de compressie te laag of zou hij hier wel goed mee moeten lopen?
old man jose
Kan hier goed op lopen mag hoger maar niet absoluut nodig.
Geen extra carterdruk?
Wimsumar
Beste CormickD432& @OldmanJose:
Quote @CormickD432:
na een paar minuten ook de 4e cilinder aanslaat

Is dit bij iedere startpoging zo?

Ik vraag me hierbij af of (indien aanwezig) het persklepje boven het pompelement (voor de vierde cylinder) in de brandstofpomp goed functioneert.
mestyle
Brengt de brandstofpomp voor elke cillinder de benodigde druk wel om elke verstuiver te doen openen ( wellicht voor de 4e cillinder niet ?)
CormickD432
@Wimsumar Hallo Wim, had hier ook al aan gedacht, heb persklep van 1e en 4e cilinder even gewisseld maar dit bracht geen verschil (nog steeds de 4e die niet aansloeg). als motor warm is loopt, start ie meestal wel goed.
CormickD432
@mestyle heb verstuivers al even 'naast' de pomp gehangen maar lijkt wel goed te verstuiven (wel lastig om goed te zien of alle 4 hetzelfde doen...).
mestyle
@CormickD432

als ze alle 4 vernevelen is dat goed. als je de druk juist hebt afgesteld weet je ook dat je pomp die druk nog kan opbrengen en licht het daar niet aan. je moet ook opletten of de pomp in de juiste volgorde verneveld bij 4 cilinder is dat geloof ik 1342 als die dat ook goed doet zou je zeggen dat het toch de zuigers bent. heb mij is laten vertellen dat tussen alle metingen niet meer als 1 bar in mag zitten voor goed lopen.

kleppen ook juist afgesteld ?
jo845xl
Ik persoonlijk vind de compressie gegevens te laag. Compressie heb je nodig om warmte te creëren voor ontbranding . Verklaard ook waarom jou 4° cilinder na een tijdje of als de motor warm is wel meewerkt.
Als ik een motor hebt met die gegevens gaat ie geheid open.
Ne maat van mij heeft een 436 met hetzelfde probleem-> ook compressie te laag .
d832
Misschien koppakking een heel klein beetje lek tussen 3 en 4.
Wimsumar
Beste CormickD432:
Quote @CormickD432:
ik heb gloeiers ook reeds vervangen door gloeistiften.

Werkt deze ook op de vierde cylinder?
ErDee
Tip uit ervaring: laat het water er uit. Starten en een minuut laten lopen(zodat het water zeker weg is). Dan na een paar uur weer starten(zonder water) en kijken of ie dan anders loopt. Natuurlijk niet lang(max 3 minuten ofzo) laten lopen, loopt ie nu wel goed heb je waarschijnlijk de koppakking kapot(water in de 4e cillinder). Ik heb dit bij de D439. Kiep je er dan water in begint hij weer te roken en moeilijk te lopen, is hij dan goed warm is het weg.
CormickD432
@Wimsumar hallo Wim, ja alle gloeiers werken
erik9831
@ErDee Dit kan je ook zien door de verstuivers er uit te bouwen, als je hem dan na een tijd wachten (uurtje of 2) start, en er komt water uit het verstuivergat dan weet je dat hij hier een lek kan hebben. Is iets gemakkelijker dan het water af te laten.

Of de drukken correct zijn kan ik niet zeggen (weet de waarden niet), wel dat ze gelijk zijn. Je kan nooit op iedere cilinder net hetzelfde meten, doordat je soms wel met een klein lekje kan zitten. Dus daar zou ik mijzelf nog niet echt al teveel zorgen om maken.
mestyle
Compressie volgens de boeken is geloof ik 1:19
CormickD432
@mestyle hoeveel bar is dat?
jo845xl
@CormickD432 Wat mestyle zegt is de compressieverhouding .
Intermotoren schrijven ze 22 à 24 bar voor.
Tony60
Een verschil van ongeveer 10% in de compressie verhoudingen is normaal.
Ik weet niet hoe je erbij komt dat de 4e niet goed meewerkt?
Als dat zo zou zijn dan is er wat met de brandstofpomp of verstuiver aan de hand (dat kun je voelen aan de inspuitleidingen).
CormickD432
@Tony60 Hallo Tony, uitlaatspruitstuk van 4e cilinder blijft koud na starten (witte rook) tot na paar minuten deze alsnog aanslaat. Pomp verneveld wel op alle 4 en verstuivers reeds vernieuwd en op 150 afgesteld.

Denk dat ik timing van de pomp ga controleren en anders kop er afhalen, wellicht dat hier iets te zien valt...
Wimsumar
Beste CormickD432:
Quote @CormickD432:
Denk dat ik timing van de pomp ga controleren en anders kop er afhalen

Je hebt compressie.
Je hebt inspuiting.
Je hebt 3 goed/"snel"" werkende cylinders.
Je hebt 1 cylinder die slecht/traag opstart.
Je gaf aan dat de vernieuwde voorgloeistiften werken.

Bij laatste heb ik nog twijfels. Heb je (net als andere onderdelen) met de gloeistift van een ander cylinder op "nummer 4" geprobeerd of dat verbetering geeft?
CormickD432
@Wimsumar Ik heb ook de gloeistiften al eens gecontroleerd en verwisseld, helaas ook zonder resultaat...
Wimsumar
Beste CormickD423:
Quote @CormickD432:
zonder resultaat

Wat een hoofdpijntopic! 😞
Laatste kans: Is de bedrading goed aangeloten op de gloeistiften?
Hoe het precies moet weet ik niet maar moet de ene gloeistift niet massa maken op de volgende? En dat nummer 4 nu wel uitwendig warm wordt door verkeerde massaverbinding?

Ik heb m'n hoop gevestigd op de mogelijk niet werkende gloeistift in cylinder 4 omdat de motor na een aantal werkslagen wél op cylinder 4 mee gaat lopen. (En bij warme motor vrijwel direct, zoals je eerder aangaf).

1 na laatste kans: Zitten verstuiverleiding 3 en 4 verwisseld?

Toegift: (Maar is eigenlijk ook onmogelijk) Is de krukas getordeerd waardoor de inspuiting in cylinder 4 niet bij maximale compressie plaats vind?
basia
@Wimsumar

Beste Wim ; gloeistiften staan parralel geschakeld , dus kan niet fout gaan dunkt me .
Gloei-spiralen staan wel in serie , dus van de ene na de andere en de laatste aan massa .
Wimsumar
Beste Basia:
Quote @basia:
kan niet fout gaan

De nood is het hoogst, is de redding nu nabij?
Kijk, topicvraagsteller CormickD432 schreef eerder: "ik heb gloeiers ook reeds vervangen door gloeistiften".

Is hij nu mogelijk de voorschakelweerstand vergeten te passeren waardoor ondanks de paralelschakeling te weinig stroom op gloeistift 4 komt om goed te gloeien?
basia
@Wimsumar

Zou teoretisch kunnen ; om dit te testen gewoon de voeding van gloei-startsschakelaar even aansluiten op de 4e gloeistift.
( Zelf sluit ik in zo.n geval de voeding op de 2e of 3e stift )
CormickD432
@basia Wim en Basia, alvast dank weer voor meedenken in dit hoofdpijntopic! Denk bijna zeker te weten dat gloeiers goed zijn en werken.

Wimsumar schreef: "Zitten verstuiverleiding 3 en 4 verwisseld?" Is dit mogelijk? deze kunnen toch maar op 1 manier gemonteerd worden?
basia
Lijkt mij ook moeilijk verstuiverleidingen te wisselen ; dan moet je ze toch flink verbuigen .
En bovendien zal die dan warm ook slecht blijven lopen .
Wimsumar
Beste CormickD432:
Quote @CormickD432:
Zitten verstuiverleiding 3 en 4 verwisseld?" Is dit mogelijk? deze kunnen toch maar op 1 manier gemonteerd worden?

Natuurlijk, het is eigenlijk een belachelijk idee van me maar eenmaal verbogen en verkeerd gemonteerd valt het later niet meer op.
Uiteraard zal de motor beroerd lopen op 2 goede cylinders en 2 met verwisselde inspuiting. 1 cylinder zou daarbij ingespoten worden bij uitlaatslag waarbij slechts een deel van de brandstof in de voorkamer blijft hangen (en later mogelijk toch nog iets van werkslag geeft? ). De andere verkeerde inspuiting is aan het begin van de compressieslag (wat desondanks toch een redelijke werkslag zou kunnen geven? ).
Ik noem het omdat, vanachter toetsenbord en beeldscherm bekeken, de rest allemaal lijkt te klopppen.

P.S.: De werking van de gloeistift op cylinder 4 zit me ook niet lekker.
CormickD432
@Wimsumar ha Wim, toch gloeistiften nog even getest maar die doen het prima. toch wellicht brandstofpomp niet helemaal goed of iets met de kop (pakking). heb vant zomer kop vervangen (oude had barst door vorstschade). heb de nieuwe laten vlakken, klepzitingen en kleppen laten slijpen en met nieuwe pakking gemonteerd op moment. Daarna problemen met cilinder nr 4 al liep hij daarvoor ook niet zoals het hoort... hier toch iets misgegaan?
Wimsumar
Beste CormickD432:
Quote @CormickD432:
hier toch iets misgegaan?

Tot nu toe heb ik getracht een "storing" te bedenken waarbij het verschijnsel dat de motor na verloop van enige tijd toch goed gaat lopen van toepassing kan zijn.
Een koppakkinglek had andere compressiewaarden laten zien.
Een defect in de brandstofpomp kan ik ook niet rijmen met het later toch oppakken van de vierde cylinder.

P.S.: Had alleen de kop vorstschade?
CormickD432
@Wimsumar de oude kop begon te lekken op een gelaste barst (ik denk vorstschade). heb toen een andere kop gezocht en laten nakijken/ vlakken.
Tony60
Er zijn denk ik 3 mogelijkheden: of er is iets mis met de pomp of de kop of het onderblok. En dan denk ik aan haarscheuren die dicht gaan staan als de motor op temperatuur is, wat de kop/blok aangaat. Of de pomp heeft een probleem. Aangezien je zegt dat de motor vorstschade heeft opgelopen, zou ik toch in de richting van haarscheuren denken of een pakking die niet doet wat ie moet doen.
CormickD432
@Tony60 Hallo Tony, zou dit dan niet in compressiemeting te zien zijn? Zou het 'niet op tijd staan' van brandstofpomp ook een reele optie/ oorzaak kunnen zijn?
CormickD432
Hallo mannen, vanavond de afstelling van de pomp aant controleren. Nr 1 geeft brandstof precies op merkteken dc op krukaspoulie. is dit juist of te laat/ vroeg
CormickD432
Aanvulling op voorgaand bericht: bij einde van dieselafgifte door pompuitgang nr 1 is poulie al een paar centimeter voorbij dc punt.
Tony60
Normaal gesproken heb je begin en eind van het inspuitmoment. Het begin ligt dan voor het bdp (TDC). Je raad het denk ik al, het inspuit einde moet op of net voor het TDC liggen. Kortom: De brandstof moet ontbranden nadat de brandstof is ingespoten en dat moet altijd net voor het TDC zijn (het ontbrandings begin, het einde ligt er net na). Je zou de documentatie er even bij moeten pakken voor de juiste afstelling.
Maar dan nog zou dat moeten gelden voor alle cilinders.
Een compressiemeting is een goed idee, lijkt me. Want dan kun je in ieder geval uitsluiten of het aan het blok ligt of aan de brandstof voorziening.
Wimsumar
Beste Tony60:
Quote @Tony60:
compressiemeting is een goed idee

Deze meting was al gedaan. De waarden staan in de topicopening.
Tony60
Je hebt gelijk. Ik dacht dat CormickD432 er nog een ging doen (zie voorgaande bericht). Er zou nog overwogen kunnen worden om de cilinderkop af te persen (normaal gesproken gebeurd dat na een kop-revisie), maar als ik de compressie waarden terug zie, dan is er eigenlijk weinig bijzonders aan de hand. Wat me opvalt is dat hij zegt dat de 4e wel goed meeloopt als de motor is opgewarmd, vandaar dat ik denk aan een pakking of haarscheur. Ik weet ook niet of dat de compressie test is uitgevoerd bij koude of warme motor. Misschien handig om beide te doen. Als het dan nog niets uitmaakt, dan denk ik toch aan een probleem met de inspuiting.
CormickD432
@Tony60 Hallo Tony, heb kop bij revisie af laten persen. Compressiemeting was bij koude motor. Zal vant weekend eens kijken het aanpassen van timing van de brandsofpomp verschil maakt (heb het idee dat ie 'te laat' staat).
Heb ook het idee dat nr 4 op de brandstofpomp minder diesel geeft als de uitgangen van de eerste 3 cilinders. Is dit handmatig te regelen/ aan te passen?
basia
@CormickD432

Dan heb je dus toch een branstofpomp-probleem ; pompelementen zijn onderling te verstellen , maar is wel een specialisten werkje op een testbank .
Waarschijnlijk door extra slijtage van de 4e pompelement in de pomp heeft deze minder druk en opbrenst van diesel .
Misschien de goedkoopste oplossing dat een van de Cormick TF ers een goede pomp voor je heeft ???

(PS wat compressie druk betreft moet je motortje nog prima op lopen ; een indirect dieselmotortje loopt nog vaak goed tot min. 18 bar .
Tony60
Je kunt de pomp niet per cilinder afstellen, maar wel de verstuivers.
Is de verstuiver van de 4e afgesteld op de juiste openingsdruk? Als je geen testbank hebt, wissel deze dan eens met bijv de 3e (pas als je de pomp goed op tijd hebt staan).
Zoals ik begrepen heb, heb je deze ook vervangen. Voor verstuivers geldt hetzelfde als bougies: Je moet ze voor montage altijd afstellen.
CormickD432
@basia schreef: "Misschien de goedkoopste oplossing dat een van de Cormick TF ers een goede pomp voor je heeft ???"

Goed idee, wie o wie heeft nog een brandstofpomp voor Cormick D-serie 4 cilinder? Hoor het graag.
basia
@CormickD432
Heb net even contact gehad met een dieselspe- cialist ; die zegt het kan ook mogelijk zijn dat een lagertje in de pomp ruim is waardoor de opbrengst te laag is .
Om te controleren of echt het probleem in de pomp zit ; kun je nog eens de 1e en de 4e verstuiver wisselen (als je dat nog niet geprobeert hebt )

Het achterste lagertje van het pomp-nokkenasje zit immers het dichtst bij de 4e cil pomp-elementje .
CormickD432
@basia Dank voor het meedenken weer! Maar heb verstuivers al aantal maal verwisseld, geen verschil helaas...
CormickD432
Zijn de brandstofpompen van de D432 uitwisselbaar met de andere 4 cilider types uit de D-serie (D430, D436 en D439)? Wellicht dat dit de zoektocht wat makkelijker maakt.
Tony60
Nou, dan moet je het denk ik toch in de kop of het onderblok zoeken.
Je kunt de motor eens afpersen of een drukmeting op het koelwatercircuit uitvoeren, misschien dat dat helderheid geeft.
Ik hou het dan toch op een haarscheur of pakking dat kuren geeft.
deeremeneer
Ik heb Alles eens gelezen en twijfel aan je constatering dat alleen de vierde niet mee doet. ik zou hem eens starten zonder uitlaat spruitstuk en dan eens kijken of de witte rook niet gewoon uit alle uitlaat poorten komt. wat voor spruitstuk zit erop? zit de pijp in het midden of naar achter?
CormickD432
@deeremeneer heb ook wel zonder spruitstuk gecheckt, het is echt de 4e
basia
@CormickD432

Meestal heb je met een (haar) scheurtje in blok of kop of een lekke (kop)pakking wel problemen met druk in je koelsysteem .
Of koelvloeistof in de motorolie .
CormickD432
Ben al even op zoek geweest naar een andere brandstofpomp en kan een krijgen van een 430. past deze ook op mijn 432?
basia
@CormickD432

Moet volgens mij wel passen ; de 432 is de opvolger van de 430 en volgens de boeken zijn hier modificaties vooral aan het hefsysteem aangebracht .

Dus motorisch zijn ze gelijk ( als ik de boeken mag geloven )
CormickD432
@basia het is volgens mij wel een ander type pomp (met opvoerpompje), vandaar mijn twijfel... maar als het past ga ik het proberen
heimans
Haal gewoon die pomp eraf en breng hem naar een dieselspecialist, t lijkt me duidelijk dat de vierde te weinig opbrengst heeft. Misschien komt ie nog wel meer tegen daarbinnen...
mbvaltra
@CormickD432

Zou je ons wel op de hoogte willen houden, ben wel benieuwd wat het uiteindelijk is 😉
CormickD432
@mbvaltra uiteraard! zal komend weekend weer aan de slag...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 432 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
57
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
14