Video: Transportbedrijven zijn trekkers beu



Transportbedrijven willen dat trekkers, die door loonbedrijven ingezet worden bij transportklussen, aan dezelfde strenge regels moeten voldoen als vrachtwagens.

Deel dit topic

Reacties

Dr Fendt
Tja dit zat er aan te komen... 😞
Siebenga
Grappig het transport bedrijf zegt precies wat ik zeg
tractorfan.nl/topic/6799/…
KHD Deutz-Fahr
@sieb
Ik vind je een beste gozer, maar rooierood heeft toch echt een punt.

Die transportondernemer in het filmpje zegt een aantal dingen die nergens op slaan. Jongens van 16 jaar op de trekker, spullen die groter en zwaarder zijn als een vrachtwagen. Niet alle loonwerkers zijn jongens van 16 jaar. Spullen zijn groter en zwaarder als vrachtwagens, die man zet zich eigen te kijk.

Ze hebben geen zij bescherming, geen camera's, geen juiste spiegels.

Zij bescherming is in het buitenland wel verplicht, lijkt me een goed idee dat ze in Nederland ook in worden gevoerd, net als een bumper, lucht remmen, en een verplichte RDW keuring, net als trekkers, als ze op de markt worden gebracht.

Daarnaast heeft een trekker amper een dode hoek, rijd het minder hard, en kan het veel beter op onverharde grond rijden, oftewel vaak is het een meer geschikt voertuig.

En dat loonwerkers geen papieren hoeven te halen om te werken op een bouwplaats is onzin, VCA certificering is meestal verplicht, net als een periodieke VCA keuring van al het materiaal. Meeste werknemers van loon bedrijven halen ook netjes een BHV diploma. En een trekker moet gewoon netjes WA verzekerd zijn.

Dat rode diesel alleen voor de landbouw hoort te gelden, dat ben ik wel met je eens. Verder zie ik niet in wat voor oneerlijke concurrentie er is.
KHD Deutz-Fahr
Aan het einde zegt hij nog, ze rijden als een vrachtwagen, en dat kan niet. Eh, dat kan heel goed, kijk maar is goed om je heen 😃.
eppo
Nou ik snap hier niks van want ze beweren altijd dat trekkers goedkoper zijn. maar volgens mij is een fendt 900 serie ook wel aardig aan de prijs en wat er achter moet is ook wel aardig duur. dus volgens mij kun je beter een vrachtwagen kopen want die gaat harder en is mischien wel goedkoper soms.
FENDTfarmer
En mocht het goedkoper zijn, dan kunnen ze zelf ook wel een trekker en dumper aanschaffen, er een snotaap van 16 op zetten en klaar!
Fendeere
Zon soort probleem had cwv miste ook, die reed met een 27 kubs tank, en een same er voor die 50 liep en dan maar mest rijden, en dat vond baks transport ook nietkunnen
joris
Vorig jaar wilde ze hier mest gaan rijden, transportondernemer zei altijd dat hij het onzin vond met trekkers, dus wij hem bellen een week van te voren, had hij geen auto's meer staan.
sloppie
@ fendeere dat probleem had miste met de 4 asser die is 35m3 en met de diamond ervoor die liep 55 en vol ging de combinatie richting de 60 ton dat was het probleem
jumpforjoy
Dat ze dan wat gaan controleren op gewicht en geen gastjes van 16 op zo een gevaarte, want dat gebeurd, ook al beweerd iedereen van niet.

in België kan je met trekkerrijbewijs tot 20 ton rijden onder de achttien en daarboven mag je 44 ton. goede oplossing.

en de snelheid van zo een trekker = max 45km/u
alles er boven is eigenlijk vrachtwagen, maar dat zijn verouderde wetten, dus niemand kijkt er nocg naar.

als je ziet hoe hard trekkers tegenwoordig rijden. laatst nog achter een fendt 820 met dumper gereden, dat ding ging 55km/u
onverantwoord voor zo een combi, wat als die es alles moet dichtgooien.
Siebenga
En dan zit je op de weg waar je 80 mag rijd er zo'n trekker met dumper 50 voor.. ik snap de ergernis heel erg goed
stoker
Ben het ook grotendeels met die man eens, moeten veel strengere regels voor trekkers komen.
jumpforjoy
Het is natuurlijk een heikel punt, want je neemt door al die regels de een zijn broodwinning af (ja, er gaan veel van die bedrijfjes met trekkers failliet gaan) maar dat is nu eenmaal zo. aan de andere kant gaan de vrachtwagenbedrijven wat meer tevreden zijn, want die hebben hun ergernis niet meer.
en uiteindelijk blijf je voor lange afstand toch afhankelijk van vrachtwagens.
of je moet alles met trekkers en boten/treinen gaan regelen, maar dan zijn we nog verder van huis.
fendt-vario
Dom gezeur, ze doen net alsof het allemaal levensgevaarlijk is :? en ze werk mislopen, maar dat werk krijgen ze toch nooit in handen
jumpforjoy
Ja ok op sommige plaatsen is trekker beter, toch vooral om in de drek te zitten. maar zoals Siebenga al zei. je zal zo een trekker maar voor je hebben.
kemper
Nja hij heeft niet helemaal gelijk.... tis niet zo dat 9 van de 10 keer de remmen niet goed zijn... en het is nou eenmaal niet verboden dusja moeten de transport bedrijven zelf maar trekker aanschaffen...

en die ene kipper in beeld was wel asociaal vol
KHD Deutz-Fahr
Niet alle loonwerkers zijn 16 jaar. Waar mijn broer werkt, werken 21 mensen, waarvan 1, 16 is.

Of overal trekkers rijden, en mogen rijden, nee meestal moeten ze binnen door. En als er een trekker voor je rijdt met 40 of 50 km/h, nou en, hou je gemak.
jumpforjoy
En de rest is 17 zekers? 😃 😃

sorry grapje 😛

en hier zijn er echt enkele volhouwers hoor, iedereen ziet het zwart of wit, maar grijs kan niet. er moet toch ook een oplossing tussenin zijn

en zo een dumper zie ik mezelf nog niet direct voorbijrijden op een gewone weg of in een dorp, veels te traag tege 40 hoor. ik kan mn gemak nie houwe, word ik chagrijnig van, behalve alsk zelf op die trekker zit. dan is het lache met die achter je blijve en herhaaldelijk pogen voorbij te steken. 😃
Siebenga
Ja dan is dat dan toch nog oneerlijker dan oneerlijk... 😄 Ik ben zeker geen man van de regels 😛 Regels zijn er om te overtreden. Maar in de Landbouw sector kan je maar wat aanmodderen (zeg niet dat ze het doen) en dat terwijl een truck / aanhanger aan apk moet voldoen.. ik doel op dit soort combi's

tractorfan.nl/picture/314806/
tractorfan.nl/picture/299635/

En dan zitten er bij die onderste foto ook nog eens vrachtwagen banden om.. wie is hier nou gek
jumpforjoy
Dit is gewoon te gek hoor Siebenga. zo kan iedereen straks met een trekker op de weg.
wat nog? distributie? koelwagens? vuilniswagens?

ps: die schuitemaker is echt voor transport, die komt het land niet op. en dat is niet om 10 km van huis mee te rije hoor.

jongen, jongen, dan loopt het echt de spuigaten uit.
KHD Deutz-Fahr
Dit al gelezen Sieb?

Zij bescherming is in het buitenland wel verplicht, lijkt me een goed idee dat ze in Nederland ook in worden gevoerd, net als een bumper, lucht remmen, en een verplichte RDW keuring, net als trekkers, als ze op de markt worden gebracht.

Daarnaast heeft een trekker amper een dode hoek, rijd het minder hard, en kan het veel beter op onverharde grond rijden, oftewel vaak is het een meer geschikt voertuig.

En dat loonwerkers geen papieren hoeven te halen om te werken op een bouwplaats is onzin, VCA certificering is meestal verplicht, net als een periodieke VCA keuring van al het materiaal. Meeste werknemers van loon bedrijven halen ook netjes een BHV diploma. En een trekker moet gewoon netjes WA verzekerd zijn.

Dat rode diesel alleen voor de landbouw hoort te gelden, dat ben ik wel met je eens. Verder zie ik niet in wat voor oneerlijke concurrentie er is.
Siebenga
Jah ik had het gelezen... maar chauffeursdiploma en rijbewijs halen kost (als je beetje met het spul om kan gaan) 3000 tot 4000 euro.. VCA vol had ik voor geloof ik 230 euro. Dat is een beetje appels en peren. Maar in de grote lijnen zijn wij het wel eens alleen wij struikelen over kleinere dingen 😄

Quote:
ja dan is dat dan toch nog oneerlijker dan oneerlijk... Ik ben zeker geen man van de regels Regels zijn er om te overtreden. Maar in de Landbouw sector kan je maar wat aanmodderen (zeg niet dat ze het doen) en dat terwijl een truck / aanhanger aan apk moet voldoen.. ik doel op dit soort combi's

tractorfan.nl/picture/314806/
tractorfan.nl/picture/299635/

En dan zitten er bij die onderste foto ook nog eens vrachtwagen banden om.. wie is hier nou gek
KHD Deutz-Fahr
Ook twee typen rijbewijzen in voeren, cat 1, voor 16, tot een bepaald gewicht en lengte, daarna bij 18 cat 2, tot 50 ton en 17 meter.

Regels van die truckers zijn overdreven, en die voor trekkers schieten te kort. Schuif dat niet op ons af maar de wetgever.
KHD Deutz-Fahr
Bij mijn broer op het bedrijf worden alle trekkers en machines, en zelfs de trilnaald, VCA gekeurd elk jaar, anders mogen ze niet meer voor sommige aannemers werken.
Siebenga
Ik vind het lastig om te zeggen wat nu het beste is.. In andere topics over APK en kenteken en rijbewijzen ben ik ook de gene die dat helemaal terecht vind. Maar wat precies het beste is weet ik niet. Deze "oneerlijke" concurrentie zal toch blijven bestaan. Het probleem is dat de chauffeursbranche zich nogal benadeeld voelt waar ik helemaal in kan komen 😄
KHD Deutz-Fahr
Ik begrijp jouw punt ook wel, sommige idioten rijden met half gaar spul op de weg.
KHD Deutz-Fahr
APK voor trekkers ben ik ook voorstander van, geeft mij ook een veiliger gevoel. Maar kenteken daar ben ik geen voorstander van. Zet de APK maar op het chassis nummer, net als met de verzekering.
KHD Deutz-Fahr
Onze trekkers thuis worden ook om de zoveel tijd naar de dealer gebracht, krijgen ze groot onderhoud, en ze worden na gelopen met een checklist. Kost wel een hoop geld, maar kan een hoop narigheid besparen.
weurding
Dit is net zo'n discussie als je huis laten verbouwen door een aannemer of door een beun, in tijden van crisis wordt daar ook meer op gelet als wanneer de economie op volle toeren draait
johnd-ts
Mijn vader is al 25 jaar shovelmachinist op bouwputten enzovoort.

hij verteld me wel eens over vrachtwagens en trekkers met dumpers die bij hem komen te laden. en elke keer zijn het de vrachtwagens die een zandbaand vernielen, of zijn het de vrachtwagens die weer naast een rijplaat gaan zitten kloten.

de transportbranche kan dan wel zeggen dat ze meer diploma's hebben en moeten hebben. maar gezond verstand daar ontbreekt het ze nog weleens aan.

daarnaast is een trekker in de meeste gevallen veel geschikter om grond te rijden bij bouwplaatsen, om de simpele reden dat een vrachtwagen te kleine wielen heeft en een te groot gewicht..
stuifzand
@ Siebenga; Nu vindt ik je argumentatie heel wat duidelijker als gisteravond, ben het op wat kleine puntje`s na met je eens.
Maar wat vindt je van dit soort combinatie`s tractorfan.nl/picture/243827/( bedrijfsnaam is toeval) op smalle binnen wegen, 60km wegen en in de stad tegen over een zelfde type vrachtwagen.
casexl956
Ik wil nu niets zeggen he ,

maar in belgie heb je ook een vrachtwagenrijbewijs nodig om met een grond dumper te mogen rijden hier zijn ze zelf van plan tachograven in de trekkers te verplichten die sneller dan 45 gaan
freekhartog
Ik zou zeggen koop trekkers en dumpers en hou je waffel sukkel
jumpforjoy
@casexl956 : vindt ik nie meer als normaal, want dat is de wet nu eenmaal: harder als 45 = vrachtwagen, zo is het nu eigenlijk al.

@ freekhartog, hou zelf je waffel als je geen beter argumenten weet.
1455ihpowerzz
Ja joh!! dan kan je helemaal niks meer verdienen met een trekker!!
guldner75
Ik zie het probleem nog niet helemaal, dat je als je 16 bent en bijna zonder rijbewijs op de trekker mag vind ik wel raar.

maar voor de rest ? een trekker kan net zo goed soms zelfs beter remmen dan een vrachtwagen (tussen de apk word er van alles gedaan) een vrachtwagen chauffeur is ook niet heilig ! voor trekkers/dumpers zouden ze van mij meer moeten controleren op afvallende lading dus kleppen er op.

en dat het zo gevaarlijk is dat die jongens van 16 jaar (moet je wel een aardig gekke baas hebben die je er mee weg stuurd of je moet goed kunnen rijden) dan zouden er (super)veel ongelukken gebeuren met trekkers dat is niet het geval. Perjaar gaan en meer dan het dubbele mensen dood aan brommer...
maartendankers
Vind de argumente van die meneer van Koole transsport wel beetje zwak. "remmen die het 9 van de 10 keer niet in orde zijn" dat is echt dikke onzin. Meeste loonwerkers die met dat grote spul rond rijden waar zij dus zon hekel aan hebben, hebben het spul goed voorelkaar. En chaufeurs van 16 zijn natuurlijk uitzondering...
Fendt916
Crisis dan gaan ze op zulke dingen lopen stangen
deutzgek
Wat een geluk dr zijn ok zat werken wat nie met een vrachtwagen kan
KHD Deutz-Fahr
@freekhartog
@jumpforjoy

Hou het leuk, rustig aan, denk om je hart 😃!
freekhartog
@jumpforjoy kom dan zelf met een goed argument joh volgeschetenpalingvelletje commentaar geven en zelf het iq van een eendenkut hebben
KHD Deutz-Fahr
@Guldner75

Op mijn broers werk, waar ik soms ook wel eens bij spring, hebben ze 3 veenhuis kippers met afdek platen, die worden gebruikt voor bagger transport, maar ook voor grond transport. Ze vullen de gaten op met werk in de bouw. Vaak is dat werk waar geen vrachtwagen bij kan komen. Of het is korte afstand transport.

En om ff in te haken op Johnd-ts zijn verhaal. Als je een chauffeurs diploma hebt, dat is allemaal leuk en wel, sommige jongens van 16, die van een boerderij af komen, hebben vaak genoeg ervaring, die rijden vanaf hun 10de met de trekker. Hoeveel 8x8's ik er al niet uit heb getrokken op. 1 keer lag er een 5 assers op zijn kop in de sloot, echt letterlijk op zijn kop, wilde zijn assen inspecteren ofzo 😃. Niet alle beroeps chauffeurs zijn hun naam waardig.
KHD Deutz-Fahr
@freekhartog
Ken je dat ff weghalen. Dat geouwehoer zegt meer over jou dan over hem.
freekhartog
Ga jij je holder nou maar promoten ezel!!!
Shrekkie
Een transporteur kan zelf ook een trekker met kieper aanschaffen en daarmee gaan rijden. Zie dus niet zo de concurentie waar men het over heeft :?
jehan
Als ze maar drukker waren hadden ze niks te zeuren
Shrekkie
Wat wel belangrijk is en daar hebben ze wel een punt een loonbedrijf of grondverzetbedrijf die grond of zand vervoert MOET wel in het bezit zijn van transportvergunning!!!
HekmanCase
Zo, 9 van de 10 keer de remmen niet inorde? als ik mn best doe en plots vol de rem intrap weet ik zeker dat ik mn achterligger de achterkant van de combinatie kan laten zien..

en die vracht die je net achter die NH zag gaat ook weer nergens over.. wat mij betreft op de dumpers ook gewoon kleppen erop en klaar.
thmtrader
Maar een loonwerker kan een trekker voor meer werk inzetten dan een transporteur!
jehan
Ja en dat zullen er nog wel niet veel hebben denk ik
kemper
Daar heb je wel een punt shrekkie... maar verder moeten ze niet zo zeuren vind ik, moeten ze zelf maar een trekker aanschaffen en iemand van 16 erop zetten zoals volgens hun overal gebeurd....
kemper
Jah maar trader... bij veel loonwerkers lopen trekkers met gemak jaar rond voor de kipper of carrier dusja...
thmtrader
Een ding is zeker dit gekloot (dat al jaren duurt) zorgt dadelijk voor kostenverhogende maatregelen die dan ook meteen de agrarische bedrijven treft!
TurnMeLoose
Transportvergunning + witte diesel ?
Fendt916
Tml hoe wil je dat gaan redden daar kunnen ze niet op gaan controleren als je 1x weer rood tankt voor in de landbouw moet je weer 10x wit tanken om de tank schoon wit te hebben dat gaat echt niet werken
maartendankers
Ideaal toch kemper. Winter bak erop voor dumper werk. In het voorjaar Mesttank erop en in de zomer en najaar Silagebak. Hoe multifunctioneel wil je het hebben? 😃
thmtrader
Kenteken, witte diesel en transportvergunning.
kemper
Kenteken kan niet uitblijven... overal word met kenteken gereden behalve hier...
HekmanCase
K snap eigenlijk ook alleen niet waarom direct het 'jochie' van 16 steeds weer naar voren wordt gehaald, net alsof die niet zal kunnen rijden of op elke trekker een jongen van 16 zit, nou kweet zeker dat dat nog geen 2 of 3 procent is. waar iemand van 16 tot 18 opzit
thmtrader
Omdat dat slecht is voor het imago van de loonwerkerij Hekman! En laten we wel wezen echt gezond verstand is dat ook niet!
110-90pwrr
Nou is prima, kenteken op de trekker, witte diesel erin... Maar dan wil ik de snelweg ook op kunnen met m'n trekker...
110-90pwrr
A@ tml, transportvergunning moeten we hier al hebben willen we met een dumper grond gaan rijden... Hebben ze al een driedaagse cursus voor moeten doen bij ons op het bedrijf..
huub
Waarom kopen die tranportbedrijven zelf geen trekkers? is niet verboden hoor..
johndeerefiat
Hun mogen toch met hun vrachtwagen over de snelweg. Wat een trekker niet mag.. En het verschil tussen witte en rode diesel is toch niet zo heel groot.. Ze hebben gewoon minder werk omdat het minder gaat, en dan is dit al snel de reden..
Fendt615LSA
Waarom kopen ze zelf geen trekker....................................................................................................................
Dat heb ik nu al 30x gelezen.
is er een keer een interesante dissusie gaan ze dr telkens het zelfde neer typen.. zucht
Shrekkie
Waarom kopen die loonwerkers geen vrachtwagens 😃
Fendt615LSA
Omdat ze trekkers gaan kopen 😃
TurnMeLoose
@Shrek doen ze ook wel
johndeerefiat
Gewoon met ze alle met paard en wagen!
Of zallen ze dan weer een discussie krijgen wie het sterkste paard heeft! En de een rijd op bix en de ander op hooi:p
Aorend
Wat een eiperd. Die oetlul die waarschijnlijk nog nooit op een trekker gezeten heeft kan direct opstappen zonder enige vorm van rijbewijs, maar ik moet op mijn zestiende laten zien dat ik met een trekker van 80 pk en een kieper achteruit kan rijden tussen twee bielzen. Terwijl ik opgegroeid ben op het spatbord van de trekker of bij opa op de knie achter het stuur. nou weet ik het ook niet meer. Net dat die kerel der wel verstand van heeft met zijn jochies van 16 jaar
walker1
Als al die transport bedrijven ook trekkers gaan kopen, dan lopen straks de loonwerkers weer te zeiken en te klagen.
walker1
Zeker de transport bedrijven die nu veel kippertransport doen. als die zelf ook trekkers met kippers kopen en zo alle werk in eigen hand houden, dan blijft er voor loonwerkers minder over
KHD Deutz-Fahr
@walker1

Een trekker kan bij een loonbedrijf eerder uit, dan bij een transport bedrijf. Een trekker word bij een loonbedrijf meestal een deel voor agrarisch werk ingezet, en een deel voor grondverzet.
Siebenga
Toch raar dat er eerst giganties op de rem wordt getrapt hier op TF.. en naar een paar blz komt er toch wel uit dat het niet helemaal eerlijk is
KHD Deutz-Fahr
Hoor je mij niet zeggen Sieb 😃.
RobDeutz104
Officieel voldoet de WA verzekering voor een trekker in het grondvertzet niet! als je ermee in het grondverzet rijdt, moet je een andere Wa verzekering hebben, heb je met een mobiele kraan ook, als je hem bijv alleen voor agrarisch werk gebruikt, heb je een andere verzekering dan als je er bijv grondverzet mee doet
guy
Die mens van koole transport heeft groot gelijk, we doen zelf thuis transport, we weten hoe streng de regels en wetgevingen zijn, vergunningen, taxen, enz...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
77
DEELNEMERS
35
WEERGAVES
2