Hogere grasopbrengst bovengronds uitrijden

Bij het bovengronds uitrijden van mest is de grasopbrengst hoger dan bij het gebruik van andere bemestingssystemen. Dat blijkt uit een praktijkproef bij Surhuisterveen.

Het is opzienbarend dat het veld met de ouderwetse giertank zo goed scoort. Wetenschappelijk gezien zou de grasgroei hier minder moeten zijn omdat de ammoniak vervluchtigt. Het bevestigt ons gevoel dat bovengronds uitrijden van mest beter is', aldus Nijboer.

Meer: nieuweoogst.nu/scripts/edoris/…

Deel dit topic

Reacties

+2
arjan Kok
Lijkt me goed idee om de ketsplaat weer in te voeren maar dan als duospray met water
+3
Oepke
Het technisch oplossen is weer het doel geworden en niet een middel. De betonindustrie heeft de duurzame stallen ronde gewonnen. Laat de mechanisatie industrie niet de aanwending van meststoffen ronde winnen.
Het moment van uitrijden is cruciaal, maar dit wisten we allemaal wel. Ik snap dat capaciteit hier het probleem vormt.
+2
oldhuus
Of Tobroco. Met injectie word de bodem volgepropt, bij bovengronds mag UV de mest ontsmetten en het bodemleven de mest verwerken en injecteren. Hoge ammoniak is een verteringsprobleem.
Oepke
Begrijp me niet verkeerd, ik ben hier voorstander van. Waar ik bang voor ben is dat het met die duo spray machines straks moet en de normale ketsplaat daarmee nog steeds niet wordt toegestaan. De proef in dit artikel gaat om de ketsplaat en niet die duo systemen. NFW ga zo door!
+2
bartvgijssel
Oke direct maar even een tankje weggebracht heb nog wel wat kuil nodig ????
+2
PG77
Dit is toch al jaren bekend!!!!!!!! reken maar s uit hoeveel m2 per ha geen gras groeit vanwege de sleuven van de zodebemester/sleufkouter etc etc
Oepke
En onnodig extra onkruid dat kiemt
+2
fleckie86
Een ander groot voordeel is dat je met een veel kleinere tank en lager eigen gewicht hebt en veel minder verdichting van de bodem hebt. Er zit ook minder N in de mest en vervucht veel minder dan 20 jaar geleden.
+2
diekman
Zo te horen alleen maar voordelen.
Waar wachten we dan nog op.
Zo snel mogelijk de wet aanpassen zou ik zeggen.
cornee13
Nu nog op bouwland en het is helemaal perfect
+1
weurding
Kun je met een betaalbaar tankje weer lekker zelf aan de slag, minder diesel minder kosten
+3
gezienus

betaal baar tankje ,, diesel sparen
hofmiddelburg
Quote:
@gezienus: betaal baar tankje ,, diesel sparen

Dat trapje op de achtergrond kan ook handig zijn.
-1
arjankok_
De goedkoopste tank zit in de koe met z'n staart als ketsplaat
-1
de hoef

mest is geen afval mest moet je gewoon goed benutten .en niet in de wei op een hoop schijten ,daar groeit al niks en er omheen vreten ze ook niks
Frans1
De koe die zelf haar vreten ophaalt en de mest wegbrengt produceert goedkoop,dat je met weiden meer verliezen hebt qua opbrengst geloof ik wel,maar dan meer door vertrappen dan door de mesthoopjes die ze in het land schijten
meelezer10
Quote:
@de hoef: daar groeit al niks en er omheen vreten ze ook niks

Dan heb jij zeker geen gronden van staatsbosbeheer waar je niet mag bemesten. Daar is iedere vlaai welkom. Zelfs de koeien vinden het gras eromheen lekker.
Frans1
Quote:
@arjankok_: met z'n staart als ketsplaat

Dan moet er meer structuur in het rantsoen 😄
+1
jvt
Onzinonderzoek, wie betaald die bepaald. Hier doen we alles zoveel mogelijk met de injecteur, af en toe ook ketsen ( mag hier nog). Percelen met injecteur staat gewoon meer gras, stikstofbenutting is gewoon beter.
B - W
Voor de boeren zou het gunstig zijn als ze weer kunnen ketsen, maar voor de loonwerkers en machinefabrikanten zou het een grote strop zijn...
weurding
@B - W dat is ook ondernemersrisico 😉
newholland6640
@B - W Tja, ze hebben lang genoeg van deze domme wet kunnen profiteren denk ik dan.
B - W
@newholland6640
Reken d'r maar niet op dat je ooit massaal weer kunt gaan ketsen, dat draaien ze echt niet terug hoor...
newholland6640
@B - W Veel te veel gezichtsverlies dan indd...
1066
Wat een dwaze ,daar naar meer dan 20 jaar nog over te duppen
toen we in 1992 voor het eerst verplicht moesten zode bemeste wisten de boeren niet wat ze zagen .veel meer gras opbrengst
eerder was er veel meer werk met grasland vernieuwen want zo af en toe mislukte het zomers met het ,geen regen er op en was het goedfe gras was en bleef er kweek over
nee dan het zode bemeste als het er maar goed in zit bij zomer dag mag gerust de zon schijnen ,zo gauw als er dan een keer een buitje heen komt zie je het gras gelijk komen
George
Dat verbranden viel best wel mee vroeger en het gras bleef echt wel goed. Kopakkers bleven ook beter dan met dat zodebemesten. En een stuk lichter materiaal deed ook wonderen. Met zo'n regen zomer als dit jaar kun je makkelijk en goed mest uitrijden met de ketsplaat.
oldhuus
Dat verbranden valt nog steeds mee, maar d'r zijn best goede alternatieven, sleepslangetjes, tobroco's zonder snijkasten verdeelmolens die ook licht trekken.
Frans1
Laatst in Duitsland geweest,daar reden ze ook met ketsplaat alles onder maar dat kon je toch heel lang zien aan de kleur van het gras.
George
@Frans1
Als het een keer een goede bui regent zie je er niks meer van. Vroeger met de BSA exactverdeler met wormpomp en hoge druk een mooie fijne nevel over het gras. Dat werkte perfect.
jorisdriepinter
@George klopt George. Wij hebben ook jaren zo'n tank gehad. Maar wel in de regen rijden. Als het stopte met regenen of de regen kwam niet(er komt een bui aan, snel rijden) dan was het foute boel. Zat het er twee weken later nog aan vast geplakt.
Dan is dat sleepslangen van tegenwoordig met flink water er bij toch een uitkomst.
1066
@-George -heb jij helemaal gelijk in ,hier in de buurt was er ook een die heel lang die traditie vol gehouden heeft vooral met dikke runderdrijfmest
die was tegen de winter wel opgelost
nu laat hij het ook in de grond stoppen,en heeft een veel mooier gras mat
+1
fendt-412
Kleinere tank kopen en zelf uitrijden is leuk. Maar je bent volgens mij juist enorm veel capaciteit nodig om "even" voor de regen of in de regen mest te rijden. Helemaal als je het tussen de andere werkzaamheden door wilt doen.

In Duitsland zie je toch wel dat er boeren zijn die met sleepvoeten beginnen ondanks dat ketsplaten legaal is.

Met sleepslangen water toevoegen kan heel eenvoudig, maar die kuubs moeten wel betaald worden. Met goed gemixte mest pompen ze hier anderhalf kilometer weg zonder water toe te voegen.
+3
arjan Kok
Water toevoegen bij sleepslangen scheelt gewoon 100 kg kas per snede door de verbeterde n werking
+4
korro
@arjan Kok
Ik zie deze berichten wisseling nu pas, en je zei dit
"Lijkt me goed idee om de ketsplaat weer in te voeren maar dan als duospray met water"

Maar in deze proef na de Duospray ook deel(zelf bij aanwezig bij het uitrijden van de mest van de proef) en hier de link naar melkvee
melkvee.nl/nieuws/5336/…

Ik ben voor om de Ketsplaat weer in te voeren, vanwege de simpele gedachte dat je ammoniak in dat stadium niet meer kan tegen houden. Met andere woorden je moet probleem niet genezen, maar zien te voorkomen. Daarbij komt de vraag dan nog is ammoniak wel zo hele erg slecht dan dat er gezegd wordt.

Dan heb je nog een verhaal over besmeuren van gras. Nou ik sproei liever over gras dan wordt veel beter verdeeld, dan bij gras harken de injecteur strokjes in de kuil wiersen.

Bovendien kosten injecteur maken ook energie en vervuiling en het uitrijden met injecteur kost meer brandstof, dus wat is voordeel bij de eindstreep.

Maar goed dat de ketsplaat weer terug kan, maar gok de kans klein want ministerie zal gaan zeggen dat ze misschien fout hebben gezeten en ze zitten zeker niet op de schade claims te wachten van cumla
arjan_kok
Dat die duospray er niet door zou komen is nog geen gelopen zaak, de aanhouder wint
+1
oldhuus
Ja ze willen zogenaamd iets voor het milieu doen zodat de grootste vervuilers van Nederland haven Rotterdam/A'Dam, bloembollendistributie Schiphol enz ontzien blijven. Er zijn gewoon een paar honderd kringloopboeren die een ontheffing hebben, dat is niet voor niets; leg je de stikstof direct al vast in de mest dan is er ook veel minder ammoniak uitstoot, maar de meeste (voer/kunstmest)industrie ziet dit ook als een bedreiging dus houden ze het maar bij lapmiddelen.
George
Goede analyse korro !
korro
Ik zeg ook niet dat ie er niet door zou komen, maar wilde alleen wel zeggen dat die wel met de proef mee deed.

Strekking van de proef was ook, om systeem te vinden van wat beste grasopbrengst heeft/had. Dat is gebleken wat dat in deze situatie was. Maar goed dat was bij een boer die nu ook mee doet aan bovengronds uitrijden, waar redelijk strenge eisen aan zijn verbonden.

Vandaar willen ze ook op darycampis gaan doen, want daar werd tegelijkertijd ook al de zelfde proef uitgevoerd alleen zonder de ketsplaat. Die mocht daar niet mee doen want dat zou dan een overtreding zijn geweest omdat er geen vrijstelling voor was.

Dus ik ben heel erg nieuwsgierig van wel resultaat zal hebben met mest die niet aan de gestelde eisen moet voldoen om nu al gebruik te maken van bovengrondsuitrijden.

Je zult met bovengrondsuitrijden wat meer vervluchting hebben(meten) van amoniak naar de lucht, maar ik ben van mening dat je dat altijd amoniak hebt hoe je ook zal aanwenden dat hou je niet tegen en moet je mee leren leven. Dus vandaar zie ik ook je kunt het in mijn optie veel beter zien voorkomen dan genezen.

Maar ministerie zou beleid ook kunnen aanpassen. Je zou kunnen zeggen nou je heb met je stal al weinig uitstoot van amoniak dat je dan bovengronds mag uitrijden. Dan denk ik niet aan luchtwasser of zo, want de werking daarvan heb ik ook niet zo hoog. Maar denk dan aan dichte vloeren, of de mest kelder regelmatig (1x per week) mixen. Zijn als zoveel onderzoeken gedaan ook met bovengrondsuitrijd proeven, dat er enorme piek uitstoot was aan amoniak begin febuari.

Maar goed kort verhaal klein te maken, beleid moet gewoon anders. Moeten gewoon keuze gemaakt kunnen worden en hoe en wat allemaal weet ik niet. Maar wij mogen zoveel kg stikstof op het land brengen, zonder deogratie 170kg en met nu 230. Maar je zou kunnen zeggen die 170 mag bovengronds en de rest op en andere manier. Het is maar een voorbeeld
Het is gewoon heel ingewikkeld allemaal iets is en dat in 1992 een test is gedaan van kleine 4 dagen wat tot op de dag vandaag het beleid nog bepaald en dat is gewoon slecht.

Regering doe allerlei dure onderzoeken en geringe onderzoek naar zo iets ingewikkeld is weining gedaan. Ja nu misschien en dat zou ook tijd worden. Maar ze willen iet kunnen hebben wat te handhaven valt en met die insteek kom je naar mijn inzien nooit tot de beste oplossing voor het milieu
+1
korro
@oldhuus
Je hebt gelijk, want daar hebben de heren belangen bij en dat willen ze uitstellen en lobby's van de grote bedrijven hebben ook veel invloed. Maar goed moeten ook belasting gelden binnen komen 😄

Goed gaat altijd weer om geld bij einde van de streep.

Ik denk ook dat je vastemest en urine gescheiden houdt dat heel goed resultaat krijgt. Beetje de grupstal methode alsware van uitmesten.

Goed is allemaal ingewikkeld, en ammoniak is niet simpel op te lossen door wel of geen mestinjector, luchtwasser. Er worden wel metingen gedaan, maar dat is altijd een specifiek punt je moet het geheel gaan bekijken. Dan valt na mijn inzien allemaal wel best mee, want wij willen allemaal het beste gras groei hebben
+1
oldhuus
Ja klopt, ureum en urease reageren en je krijgt ammoniak;

Quote:
WUR:Ureum is een stikstofhoudend afbraakproduct van eiwitten en wordt uitgescheiden met de urine. Ureum wordt door het enzym urease, dat in de feces en ook IN de bodem zit, afgebroken tot ammoniak en kooldioxide. Wanneer urine en feces bij elkaar komen, op de stalvloer en in de mestkelder, gaat die omzetting tamelijk snel. Afhankelijk van de urease-activiteit, de zuurgraad en de temperatuur kan alle ureum binnen enkele uren afgebroken zijn. In drijfmest (een mengsel van urine en feces) die in een mestkelder is opgeslagen, zal dus nauwelijks of geen ureum aanwezig zijn.

[url]www.mestverwerken.wur.nl/index.asp?info/vraagenantwoord/antwoord.asp?Nummer=991[/url]
huub
Er zit ook een praktische kant aan, zodenbemesten is gemakkelijk (achteraf) te controleren, het wel of niet bijmengen van water, koolstof of aanzuren niet.

Met een duospray-tank is de verleiding groot om onder natte omstandigheden die 2m3 water thuis te laten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden mest , lto , ammoniak , doc , bovengronds en uitrijden geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
41
DEELNEMERS
25
WEERGAVES
7