Illustratie van:

Mc-Cormick B-275 - Wil (net) niet starten

De trekker wil (net) niet aanslaan. Alles lijkt goed te gaan; er komen de nodige vlotte startgeluiden uit, maar hij neemt net niet het laatste stapje om zelf rond te blijven draaien. Ik ben een halve leek, maar dit is wat ik ter informatie kan meegeven: De gloei-indicator op het dashboard wordt rood. Er komt grijze rook uit de uitlaat. De startmotor gaat vlot rond. De tank is halfvol. Er komt diesel uit de ontluchting van de brandstofpomp en uit kop van de 4 injectoren (of hoe dat moge heten :-)). Heb niet het gevoel dat hij maar op 1 of 2 poten loopt. Alle "poten" lijken het niet te doen.

Ik heb de trekker rijdend in de schuur gezet en toen ik brandstof bijvulde (1 week terug) bleek wel dat het hard nodig was. Er schemerde nog maar een dun laagje diesel onder in de tank als ik er inkeek met een zaklamp. Het zou kunnen dat dit toch net te weinig was.

Iemand nog wijze adviezen...?

Gr

Rene

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste RDol: Ja, dit heeft veel van het klassieke geval van "tank-leeg-gereden".
Waarschijnlijk ergens lucht in het brandstofsysteem waardoor de trekker net niet start.
Zorgvuldig ontluchten is het devies.

B.T.W.: Was de tankbodem schoon? Dat wil zeggen, is met de laatse brandstof niet alle bezinksel in filters/zeefjes. getrokken?
rdol
Een toevoeging: wat me ook opviel is dat het uitlaatspruitstuk lek is: er komt net zoveel rook uit de bovenkant als uit het gat in de zijkant. Er komt tijdens het starten verder geen rook "langs pakkingen" van het motorblok. Zag wel een heel klein rookpluimpje (na het starten toen ik wat om het blok heen speurde) daar waar een metalen bedieningsstang verwijnt in de startmotor vlakbij het startrelais (selenoid..?)
Wimsumar
Beste RDol:
Quote @rdol:
rookpluimpje........................ startmotor

Dan start je te lang door en wordt de startmotor (te) heet!
rdol
@Wimsumar
Dag Wim, helaas niet op gelet. Weet je zo waar een dergelijk filter zit. Zal es naspeuren hoe ik moet ontluchten.
rdol
@Wimsumar Duidelijk, dank
Wimsumar
Beste RDol:
Quote @rdol:
ontluchten

Pdfblz 21 in onderstaande B-250 instructieboekje, met name punten B, C, D en E op elkaar volgend iets losmaken en doorpompen met handpompje (Pompe d'alimentation).

Als laatste de verstuiverleidingen (boven tegen de verstuivers, NIET bij F)) iets los en diesel doorstarten (niet te lang i.v.m. met startmotoroververhitting A.U.B.). Klaar.

[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]

P.S.: In het handpompje zit ook een filtergaasje. Dit zou dicht kunnen zitten.
zandvliet-120
@rdol als je een nieuwe tankfilter koopt raad ik je aan ook de tank, leidingen, en alles schoon te maken anders heb je kans dat hij het nog niet doet
casecvx170
@rdol eigenlijk wat net gezechtis filtirs na lopen en evt start spray er bij inspuiten dat dat misschien ook nog verder helpt
veel succes er mee !!!
rdol
Nou heb enkele uren zitten zoeken (allemaal nieuw voor mij) en merkte dat ik met het handpompje geen druk kon opbouwen en er geen diesel verschijnt bij het filter. Heb dat opvoerpompje gedemonteerd (ging uiteraard weer niet vanzelf) en ondermeer was het gaasje 90 % dichtgeslibd. Heb alles schoongemaakt en merkte dat de as waar de membraanveer omheen zit, waarschijnlijk niet goed geborgd was aan de hevel. Het mebraan gaat dan niet op en neer. Lijkt kwestie van een kwartslag draaien. De hevel gaat nu ook vertrouwenwekkend zwaarder. Ga straks alles weer vastzetten en verder met ontluchten. Dank zover.
Wimsumar
Beste RDol:
Quote @rdol:
Lijkt kwestie van een kwartslag draaien.

Goede redenatie van je! Het kan inderdaad toevallig zo zijn dat de hevel van het pompje net door de nok op het asje in de motor "omhooggehoueden" wordt waardoor je ook handmatig geen opbrengst hebt.
Oplossing is inderdaad de motor een beetje verdraaien.
rdol
Voor diegene die een engels manual prefereren:

cleancomputes.com/Cub/B-275/
Wimsumar
Beste RDol:
Quote @rdol:
engels manual

Hierin staat een ander brandstofinspuitpomp. Namelijk een zogenaamde Lijnpomp.
Als ik me niet vergis (weet 't wel zeker) zit er op jouw B-275 ook een CAV-roterende inspuitpomp. (Zoals in de Franse manual).
rdol
Sjah dat is nou weer jammer. De membraan in de opvoerpomp gaat goed op en neer als ik hem los in mijn hand heb. Als ik de pomp echter monteer reageert hij niet meer op het heveltje. Heeft dit te maken met de grote hevel die in het motorblok wordt gestoken. Wat is de functie van die grote hevel...?
Foto Opvoerpomp histoparts.com/webshop/…

Deze foto verschilt overigens iets van mijn model. Ik heb een koperkleurige grote hevel. Zie verder geen opvallende verschillen

Wat bedoel je overigens met een CAV-roterende inspuitpomp...? Heb je het hier wel over het opvoerpompje...?
rdol
@Wimsumar
Verhip las net je bericht over het iets verdraaien van de motor. Had ik gemist. Begrijp hieruit dat de motor de grote hevel bedient en daarmee brandstof oppompt. Klinkt logisch. Ga morgen de motor een drukker geven. Dank zover.
Wimsumar
Beste RDol:
Quote @rdol:
grote hevel...?

Deze "grote hevel" wordt door een ovale nok op een as in de motor op en neer bewogen en maakt daardoor met het membraam de pompbeweging.
Zoals ik in vorige reactie schreef kan toevallig nu de hevel dusdanig op de nok liggen dat juist de maksimale pompbeweging is gemaakt. De motor moet dan iets doorgedraaid worden zodat de hevel weer bewegingsvrijheid krijgt, en je ook weer handmatig de ruimte hebt om te pompen.

Met "de CAV-roterende inspuitpomp" bedoel ik de brandstofpomp die de diesel onder hogedruk naar de verstuivers pompt.
Wimsumar
Beste RDol:
Quote @rdol:
Verhip las net je bericht

Verhip lees ik nu dat je mijn bericht hebt gelezen terwijl ik het nogmaals probeer uit te leggen d.m.v een nieuwe reactie.

Succes morgen. 😉
rdol
Ben er weer aan begonnen en kom er niet uit. Ik kan de motor niet dusdanig verdraaien dat de hevel van de brandstofpomp (bijna) niet wordt ingedrukt. Omdat de hevel dus ingedrukt blijft neemt hij in het pompje het bevestigingspunt voor het membraam mee naar beneden (naar binnen in de pomp). Dit bevestigingspunt (nog net te zien op de voorlaatste foto helemaal in het hart) heeft een uitsparing voor het asje waaraan het membraan ook vast zit. Zie de inkepingen op de laatste foto. Na montage (zoals gezegd) doet het hand heveltje niets meer. Ik kan me ook herinneren dat het heveltje heel (te..?) makkelijk bewoog. Als ik hem los in mijn hand hebt, moet de hevel ook de veer van het membraan indrukken en dan gaat hij veel zwaarder. Zou er een verkeerd exemplaar in zitten...?

Het verdraaien in de nok is een heel gedoe. Ik heb het geprobeert met af en toe de startmotor draaien (steeds < 1 sec) en met het wegdrukken van de trekker (4e versnelling hoog). Ik kan echter niet tegelijk kijken naar nok en starten; dus het is steeds een gok hoe de nok komt te staan. Echter na 25 pogingen mag ik toch verwachten dat de minimum stand van de nok een keer gevonden wordt.

Iemand nog een idee...?

De foto's 1drv.ms/1BQU6E8/
guy s
Je kan miss de pomp er eens afhalen en loskoppelen . en proberen om , met de aanzuigleiding in een kannetje met diesel , met de hand proberen om ze te laten pompen . dan weet je meteen of ze werkt
Wimsumar
Beste RDol: Werkende link fotoserie:

[url]1drv.ms/1BQU6E8[/url/]

Niets bijzonders aan te zien.

Als de opengewerkte pomp gemonteerd is, is dan pompbeweging aan het binnenwerk te zien doordat de hevel door de nok op en neer bewogen wordt?

Laatste foto: Moeten, bij montage van het membraam, de uitsparinkjes (in het metalen plaatje) ook precies in overeenkomende "dingetjes" van de hevel vallen?
rdol
Beste Wim (Willem..?), Guys

De pomp doet het als ik hem gedemonteerd heb uit de motor....althans ik zie dan heel duidelijk het membraan op en neer gaan. Ik kan ook in het binnenwerk zien dat de grote en de kleine hevel het bevestigingspunt (een soort sleutelgat) op en neer laten gaan. Dat bevestigingspunt is ook het inhaakpunt van de uitsparinkjes van het membraan-asje. Na het inhaken draai ik die as een kwartslag zodat het vast blijft zitten.

Zal hem es meenemen naar een lokale agrarische werkplaats. Mocht blijken dat de pomp goed is, dan sta ik mat. Het enige wat ik kan verzinnen is dat er ooit een verkeerde in is gemonteerd, met bijv. een te lange grote hevel. Ik kan wat van die hevel afslijpen maar dan begeef ik me op glad ijs.

(PS - hoe kreeg je die link werkend. Sommige URL's doen het en sommige niet als ik ze in een bericht plak zonder verdere toevoegcodes zoals /url e.d.)
Wimsumar
Beste RDol:
Quote @rdol:
van die hevel afslijpen

Dat wordt (fracties van) mililmeterwerk en zal de werking nauwelijks beïnvloeden.
De hevel buigen betekent breken? (Te hard materiaal? )

Als een link niet werkt kan dit verbeterd worden door deze tussen de daarvoor bestemde BB-code te plaatsen. Voor een te plaatsen link plaats je dan: (Let wel: zonder spaties!)

[ u r l ]

en er achter:

[ / u r l ]
rdol
Ah.. die spaties waren het probleem.

Ben weer wat verder met de pomp. Heb de grote hevel iets verbogen en de pomp gemonteerd. De handhevel werkt en de nok ook (vermoed ik) want als ik de uitgaande leiding los draai van de opvoerpomp dan komt er diesel uit.

Heb in de volgende volgorde daarna ontlucht. De nippel op de glazen "pot" naast het filter. Nippel op het brandstoffilter. Onderste nippel op de brandstofpomp, daarna de bovenste op die pomp, daarna de hogedruk leidingen naar de injectoren in willekeurige volgorde een tweetal slagen losgedraaid en steeds tussendoor de startmotor 2/3 seconden laten draaien totdat er diesel uit sijpelde. Meer als sijpelen was het niet, geen driftig hogedruk gespetter of iets dergelijks. De motor slaat niet aan. Het lijkt er zelfs niet op. Geen enkele cilinder lijkt aanstalten te maken.

Wat gaat hier mis...?
Wimsumar
Beste RDol:
Quote @rdol:
Wat gaat hier mis...?

Er zit nog 1 addertje in het gras. (B.T.W.: je hebt toch wel dieselolie in de tank gedaan en niet "water" o.i.d.? )

In de onderstaande link de ontluchtprocedure van een M.F..
Let speciaal op locatie nr 4., de brandstoftoevoerleiding van filter naar brandstofpomp. Hier kan namelijk uit het zogenaamde inwendige pompcircuit (in de brandstofpomp) ook nog een luchtbel ontstaan die er met jouw ontluchtingsstappen tot nu toe niet uit gaat.

Klik en doorklikken op Next/volgende rechtsboven:

annatefka.nl/mf_instr_boek/100_serie/…
rdol
Dag Wim

Fijn dat je meekijkt. Ik heb op mijn pomp geen ontluchtingsnippel zitten zoals de nr 4 bij de M.F. Heb wel de leiding bovenaan even losgedraaid en daar kwam diesel uit.

Heb nu weer een ander probleem....: de startmotor wil niet aanslaan. Hoor het relais wel klikken.

Vreemd, hij is nog niet eens lauw warm. En ik startte steeds hooguit 2 a 3 seconden.

Ben er even zat van. Ga vanavond of morgen verder kijken.
deeremeneer
Je hebt toch wel een keer langer dan 3 seconden gestart?
Wimsumar
Beste RDol:
Quote @rdol:
relais wel klikken.

Dat is signaal van òf een zwakke accu, òf een slechte verbinding tussen accupool en klem en/of de kabel op de massaverbinding aan trekker (niet verwonderlijk, is zoals de startmotor onlangs ook "lekker" warm geweest en kan daardoor nu het contact hebben verloren).
rdol
Beste Wim, Deeremeneer

Er bleek een kabel niet goed vast te zitten bij het startrelais. Daarna heb ik de accu een tijdje aan de lader gehad en tenslotte een langere startpoging gedaan met flink voorgloeien.

De startmotor draait. De motor slaat uiteindelijk min of meer aan, gepaard gaand met veel grijze rook, raar onregelmatig, niet volledig ontstekend (gokje ?) en wat hoog in toeren (maar ja geef ook flink gas want anders slaat hij af). Dus niet dat hij op 2 of 3 poten loopt... dat hij cilinders overslaat) maar "anders".

Voor jullie is dat wellicht koffiedik kijken, dus misschien dat ik er morgen een filmpje van maak.

Tot later
deeremeneer
@rdol Wat wim al een keer heeft gevraagd maar waar ik zo snel geen antwoord op zie is er zit toch wel diesel in de tank ipv iets anders?
rdol
@Deeremeneer

Dan zou ik me wel ongekend vergist hebben aan de pomp toen ik mijn jerrycan vulde. Maar goed ik wil niets uitsluiten. Ben helemaal in voor alle suggesties.

Weet je zo hoe ik nu dieselolie kan herkennen. Stinkt het net zo als benzine..? Het zou toch wat vettiger moeten zijn als benzine...?
deeremeneer
@rdol Nee ruikt erg anders dan benzine. Was de jerrycan leeg en schoon? Ruikt het naar benzine dan trouwens?
rdol
Heb de jerrycan meegenomen naar de pomp en ja hoor.... er zat benzine in en niet diesel. Een knap staaltje verstandsverbijstering.

Mogelijke schade zou kunnen zitten aan de pomp (te weinig smering door de schrale benzine). Laten we hopen dat dit meevalt.

Inmiddels alles afgetapt en alle luchtnippels opengezet. Het is nu ook een gulden moment om mijn tankfilter en de waterscheiding onderin schoon te maken. Iemand enig idee hoe ik verder de tank kan reinigen....?
Wimsumar
Beste RDol:
Quote @rdol:
Mogelijke schade zou kunnen zitten aan de pomp (te weinig smering door de schrale benzine). Laten we hopen dat dit meevalt.

Op de eerste plaats: Gefeliciteerd met het ontdekken van de brandstofverwisseling. 😉
Schade hoef je niet over in te zitten. De trekker heeft er immers niet mee gelopen.
De afgetapte benzine kun je gerust in een verhouding van 5% bijmengen in de diesel en hoeft niet "weggegooid" te worden.

Wat de tankreiniging betreft, hoe vuil (roestig?) is deze inwendig?
N.B.: Spoelvloeistof heb je inmiddels. 😉
rdol
@Wimsumar Dag Wim, Zie wel roestpikkels in de tank maar geen roestplakken. Heb de bezinkbeker en bij behorende "tuut" gereinigd en de leiding naar de opvoerpomp en vandaar naar de brandstofpomp voorzichtig doorgeblazen. Verder het glazen controlepotje en het benzinefilter leeggegooid en op het oog schoongemaakt. Alles weer in elkaar gezet, fiks ontlucht.... en waarachtig ut-doet-ut. Veel geleerd veel geprutst. Toch weer blij. Dank voor alle hulp
Wimsumar
Beste RDol:
Quote @rdol:
het benzinefilter leeggegooid ..............
..............................................
............. en waarachtig ut-doet-ut.

Het dieselfilter neem ik aan. :?
( Of doet ut het nu wel op benzine? 😉 )
rdol
Ahum.... dieselfilter inderdaad. Foutje

(met welke commando's maak je een quote..?)
deeremeneer
@rdol Selecteer de tekst en klik dan op het gele ballonnetje.
Wimsumar
Beste RDol:
Quote @rdol:
(met welke commando's maak je een quote..?)

Sleep de cursor met ingedrukte linkermuisknop over het citaat dat je wilt quoten (Het citaat kleurt blauw).
Klik vervolgens op het gele textballonnetje achter de naam van de reaguurder waarvan je iets wilt quoten staat.
Er verschijnt een nieuw reactievenster met de quote, en, de gewraakte reaguurder krijgt automatisch een notificatie.

Probeer maar: Quote onderstaande:

TEST.
basia
[quote="@Wimsumar"] Sleep de cursor met ingedrukte linkermuisknop over het citaat dat je wilt quoten

Zo goed ?
deeremeneer
Quote @basia:
Zo goed ?

nee
basia
Quote @Wimsumar:
TEST.

Nog niet ?
Tom VB
JA !
Wimsumar
Beste Basia:
Quote @basia:
niet ?

Wel.
basia
@Wimsumar

Oke ; weer iets geleerd !
rdol
Quote @Wimsumar:
TEST

😄
Wimsumar
Beste RDol:
Quote @rdol:
:- )

Een smiley wil op dit forum niet langs de kantlijn staan maar liever op het 'speelveld'. Plaats eerst een spatie en dan de smileycode.

Bijvoorbeeld:

😄 werkt niet.

😄 werkt wel. 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick B-275 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
45
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
2