Renault 56 - motor temperatuur sensor
Bij mijn renault tractor is de temperatuursensor stuk. Deze zit op de eerste cilinder van de luchtgekoelde mwm motor. Volgens de dealer is dit niet meer nieuw te verkrijgen. Volgens mij werkt dit met een NTC weerstand. Ik zou dit wel eens willen proberen zelf te maken met een weerstand maar weet de juiste waarde van de weerstand niet. Ik heb er al eens een potmeter aan gehangen en als deze rond de 100 ohm is staat de wijzer op het dashbord in het groene gebied. En als de potmeter rond de 20 a 30 ohm is gaat de wijzer naar het rode gebied. Weet er hier iemand de juiste weerstand die hier inzit of kan iemand de weerstand is meten als de motor koud is en/of als de motor warm is en liefst de temperatuur erbij vermelden als dat mogelijk is. Dan kan ik misschien hier een weerstand uit afleiden.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Renault 56 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
misschien weet @Ferdinanddijkstra wel of deze sensor nog verkrijgbaar is.
Die kan per trekker verschillen.
Je hebt al uitgetest bij welke weerstandswaarde de meter het rood in gaat, nu een bijpassende NTC zoeken (datasheets bekijken, staat grafiek in van weerstandswaarde tegen temperatuur), moet je kijken welke ntc bij de juiste (hoge) temperatuur een weerstandswaarde rond de 25 ohm heeft.
of nieuwe meter met bijbehorende sensor kopen...
Via Claas is het er niet meer maar een echte renault dealer weet nog wel een adres waar ze wel te krijgen zijn
Ik zou wel willen.
Als ze goedkoper waren dan had ik ze al lang vervangen van mijn oldtimers.
Nu rijd ik zonder en met gevoel, gaat ook goed
Zelf heb ik 5 luchtgekoelde oldtimers samen met m'n vader nog 7 water gekoelde Renaults
Werken misschien nog wel zo secuur .
Geluk bij Fendt is dat er al extra gaten in het dashbord zitten .
Waar zit de sensor en wat meet deze?
Kijk, de sensor de temperatuur van de uitgeblazen lucht van een luchtgekoelde motor laten meten geeft volgens mij een erg onbetrouwbaar beeld over de werkelijke motortemperatuur.
De sensor zit vast aan de "kabel" ( dikke draad met uitzetvloeistof ) en is een geheel met de klokje .
Bij luchtgekoele motoren is de schroefdraad van de sensor vaak M 10x1.5 geloof ik ; en deze zit in de cilinderkop geschroeft
Die plek zal aanmerkelijk heter worden dan bij een watergekoelde motor (Laatstgenoemde kookt 'al' bij ruim 100 graden).
Moet de naald van de temperatuurmeter dan 2 rondjes draaien voor goede weergave van de temperatuur?
AANVULLING: Website Delegro:
shop.delegro.nl/Klokje-Temperatuurmeter-drukmeter-…
Deze temperatuurmeters zijn er in 2 uitvoeringen ; voor lucht en watergekoelde motoren .
( Zie b.v. website /winkel Delegro - temp-meters )
grote kans dat di hetzelfde is