Kenteken en snelheid

Er komt toch steeds duidelijkheid over kenteken en snelheidsbeperking voor trekkers;
De Tweede Kamer gaat in het algemeen overleg Wegverkeer en Verkeersveiligheid op 12 februari praten over kentekening en snelheidsbeperkingen voor landbouwtrekkers. Dat meldt Fedecom.

Deel dit topic

Reacties

SJB533
Nou maar weer eens afwachten, hoeveel kritiek er komt...
Boemrang
@SJB533 Positief blijven denken 😄
CVheggesnoeiers
@SJB533
waarschijnlijk veel
SJB533
@CVheggesnoeiers
Denk t ook. want dat geeft o zo veel ellende... (Denken ze dan)
koen-hanomag
@SJB533 nou ik denk dat een kenteken gebruiken de meeste niet zo erg zullen vinden, een voordeel van in het buitenland rijden
maar zolang er niet teveel kosten aan zitten is het toch geen probleem??
alleen boven de 25 km?? er zijn genoeg trekkers waarvan in het boek je staat 25 en een stuk harder rijden
NHT7250
In België is het al lang zo. Landbouwtrekkers voor landbouwvervoer rijden op rode diesel en met een Rode kentekenplaat. Trekkers voor niet landbouw ( Dumpers etc. ) rijden met een normale nummerplaat en op witte diesel ( gewone ). Alle trekkers mogen niet harder lopen dan 40 km/h.... België... Apenland...
jordi 1455
Ik vindt dat de kentekenplicht alleen voor tractoren van transportbedrijven moet gelden, die zitten het meeste op de weg. Het te gek voor woorden dat een trekker die nog geen 10 kilometer per jaar op de weg rijden een kenteken moeten hebben. De vraag is wat is het volgende wegenbelasting? Verplichte APK? Bijtelling? de kentekenplicht heeft niets met veiligheid te maken, maar de overheid wil van de trekker een melkkoe maken net als de auto.
Boemrang
@jordi 1455 Dit is in Duitsland en België al jaren en jaren zo....
SJB533
Quote @jordi 1455:
de kentekenplicht heeft niets met veiligheid te maken,
Waarom?
deutz dx 470
@SJB533 indd ja rechtstreeks mss niet maar bij bv een ongeval is het handig 😉
SJB533
@deutz dx 470
Rechtstreeks ook wel. Laat ze maar TÜV invoeren 😉
walker1
Quote @SJB533:
Quote @jordi 1455:
de kentekenplicht heeft niets met veiligheid te maken,
Waarom?

Nu kan je met een trekker eigenlijk alle verkeersovertredingen maken die je maar wilt. Ze kunnen je alleen bekeuren als ze je staande houden. Als straks trekkers een kenteken hebben en de chauffeurs een rijbewijs wat bij ernstige overtredingen ook in beslag genomen kan worden, ga je bij oranje misschien toch maar remmen ipv van plankgas door te jagen.
jordi 1455
@SJB533 omdat je geen ongelukken kan voorkomen met een kentekenplaat.
SJB533
@walker1 Inderdaad, dus voor de verkeersveiligheid is het zeker positief
SJB533
@jordi 1455
Niet? Zou de reacties boven je eens lezen
walker1
Quote @jordi 1455:
Ik vindt dat de kentekenplicht alleen voor tractoren van transportbedrijven moet gelden, die zitten het meeste op de weg. Het te gek voor woorden dat een trekker die nog geen 10 kilometer per jaar op de weg rijden een kenteken moeten hebben.

Tja, deels is het wel zo dat de gewone boer nu ook allerlei regels opgelegd krijgt die er gekomen zijn doordat de trekkers steeds meer voor grondverzet en ander transport werk werden ingezet. Maar ik denk dat de gemiddelde boer wel meer als 10 km per jaar met zijn trekker op de weg rijd, en ook de boeren trekkers zijn steeds groter, zwaarder en sneller. Als je echt alle grond bij het bedrijf hebt liggen en je helemaal niet op de openbare weg komt, dan heb je ook geen kenteken nodig, je mag nu ook gewoon met een auto zonder kenteken, apk, etc op je eigen land rond rijden.
Jasperfendt
Tot 25 iniedergeval geen kenteken iniedergeval, dat lijkt me een stuk beter. Dus wie niet veel op de weg zit moet gewoon onder de 25 blijfen
julian2003
@Jasperfendt
en dan moet je op eens een hele poos op de weg en dan zit je weer te sukkelen
Jasperfendt
@julian2003 Ja en? Beter dan alles op kenteken. Dan hoeft onze shovel en 305 teminste ook niet op kenteken. En langere afstanden kunnen we wel met de 309.
julian2003
@Jasperfendt dat is wel zo mn opa hef aleen een 305 voor 6 bunder land en heef ook nog ander werk niet met de trekker maar soms moet tie ergens helpen met de 305 en dan....
Boemrang
@Jasperfendt Lees de bijlage nog eens heel goed door.....
SJB533
@julian2003
Heb een verrassing voor je: je mag officieel niet eens harder dan 25 kmh!
julian2003
@SJB533

oeps de 305 rijd 53 kmph
SJB533
@Jasperfendt Gazonmaaiers
julian2003
@koen-hanomag
“Trekkerkenteken kan 1.500 euro kosten” | LandbouwMechanisatie
www.mechaman.nl is dit veel of weinig
Boemrang
@Jasperfendt Dat zijn dus smal spoor tractors.....
Jasperfendt
@Boemrang Ja dat kan ik er nog well van maken. Maar eerder in de tekst staat (alle) voertuigen die niet harder kunnen dan 25, dus ook (compact) shovels enzo op kenteken
EA_MF
@Jasperfendt begrijpend lezen is iets wat nog niet al te best lukt volgensmij, het staat er heel erg duidelijk in....
Jasperfendt
Volgensmij begrijpen jullie mijn reactie ook verkeerd volgensmij? Ik bedoel ermee dat IK vind dat er tot de 25 geen kenteken moet komen.
EA_MF
@Farmer_2 dat is kinderlijk eenvoudig, kom je een bepaalde periode na invoeren op de straat met een trekker zonder kenteken krijg je een dikke boete en een retourtje RDW.
EA_MF
@Jasperfendt dat staat ook gewoon duidelijk in de tekst vermeld, er word begonnen met het invoeren van het kenteken voor voertuigen waarvan de maximumsnelheid hoger is als 25 km/h
Boemrang
@Jasperfendt Tja, dat is weer een kwestie van goed lezen.....
Farmer_2
@EA_MF ja maar als je per jaar maar 15km op de weg komt word het wel heel duur voor de boer...
Jasperfendt
@EA_MF Begonen ja maar dat betekend niet dat voertuigen die geen 25 kunnen geen kenteken moeten 😞
EA_MF
@Farmer_2 dan laat je toch 1 trekker keuren en doe je daar het transportwerk mee, en voor onderhoud doe je een beroep op de haal en brengservice van je dealer, problem solved 😉
julian2003
@Farmer_2
ja en de portomonee van de boer kleiner die van de regering dikker
EA_MF
@Jasperfendt die kans schat ik vrij klein dat dat sws gebeurd, de tijd zal het leren
julian2003
@EA_MF
dan laat je toch 1 trekker keuren en doe je daar het transportwerk mee, en voor onderhoud doe je een beroep op de haal en brengservice van je dealer, problem solved 😉
is de gekeurde trekker kapot en dan zit je weer
koen-hanomag
@julian2003 nou dat is veel!! kunnen ze in mijn ogen veel beter een goedkope apk keuring doen, met controle van verlichting veiligheid, rijden en remmen, en vooral of alles vast zit
EA_MF
@julian2003 daarvoor heeft het gemiddelde mechanisatiebedrijf van deze tijd een servicebus 😉
julian2003
@koen-hanomag
zo dacht ik ook
de poromonee van de regering weer iest dikker
Jasperfendt
Quote @EA_MF:
dan laat je toch 1 trekker keuren en doe je daar het transportwerk mee, en voor onderhoud doe je een beroep op de haal en brengservice van je dealer, problem solved

Als de grens blijft zoals ze hem nu willen, laat je je andere trekkers toch begrensen op 25 km, heb je daar niks geen gedoe mee 😉
stannetje96
@Jasperfendt Lezen is klaarblijkelijk erg lastig voor jou... het staat er heel duidelijk in zolang je maar eens rustig en goed leest.
Waarschijnlijk speelt jouw emotie direct op bij het zien van de titel van het topic en is de reactie, waarin je jouw mening eens even duidelijk verteld, al half af voordat je de tekst gelezen heb
EA_MF
@Jasperfendt dat is de andere oplossing inderdaad, enige wat naar mijn mening wel algeheel ingevoer moet worden in een jaarlijkse/2 jaarlijkse APK keuring (vergelijkbaar met de keuring bij de oosterburen)
jordi 1455
@SJB533
@walker bij veel overtredingen kunnen ze je alleen bekeuren als ze je op heterdaad betrappen, lading niet (goed) afgedekt, kapotte verlichting, verkeerde positie op de weg. Verder moet je je identificeren als je staande wordt gehouden.

En over dat oranje licht, je moet remmen indien het rederijkegelwijs mogelijk is.
Jasperfendt
@stannetje96 Ja ik heb gelezen, lees eerst mij reakties maar is goed, jullie denken wat anders dan wat ik bedoel. IK vind dat ze onder de 25 GEEN kenteken hoefen hebben, dat is mij MENING dus. Veder haal ik uit tekst dat ze willen beginen bij:"nieuwe voertuigen EN voertuigen waarmee harder dan 25 km/u kan worden gereden." Dus ook nieuwe voertuigen die harder dan 25 willen. Dus dan lijkt het mij ook vrij duidelijk dat ze straks dat ook ingaan voeren voor oudere voertuigen die langzamer dan 25 gaan maar wel breder dan 130 cm zijn.
JohnDeere5720
Quote @walker1:
ga je bij oranje misschien toch maar remmen ipv van plankgas door te jagen.

Als je dat doet.. ben je niet rijbewijs waardig...
Zouden er echt veel zijn die dat doen?!
EA_MF
@JohnDeere5720 dat zijn er heel veel die dat doen 😉
Boemrang
@Jasperfendt Dat heb je heel goed gesnapt en begrepen, dus waar zit het probleem??
Dat er gewoon bijna iedereen die een tractor heeft....
Dus is alles opgelost....
EA_MF
@Jasperfendt probleem wat je krijg als je beneden de 25 km/h uitzondering van kenteken en keuring gaat maken is dat alle rotzooi die niet aan de eisen voldoet word begrensd op 25 km/h om maar geen keuring en kentekenkosten te hoeven betalen.
walker1
Quote @jordi 1455:
@walker bij veel overtredingen kunnen ze je alleen bekeuren als ze je op heterdaad betrappen, lading niet (goed) afgedekt, kapotte verlichting, verkeerde positie op de weg. Verder moet je je identificeren als je staande wordt gehouden.

Maar snelheidsovertredingen en door rood licht rijden kunnen met een flitser gewoon op kenteken bekeurd worden.
En wat denk je bv van doorrijden na een ongeval? Nu weten getuigen vaak niks meer te vertellen dan: "het was een groene trekker" en als oom agent geluk heeft kunnen ze nog een merk noemen.
Maar goed, diegene die echt kwaad willen, rijden toch wel met een vals kenteken, dus dat een kenteken op zich de verkeersveiligheid vergroot zal wel meevallen, dan zie ik echt veel meer heil in een apk keuring en een echt rijbewijs.
Jasperfendt
@EA_MF Maar die voertuigen die op 25 begrenst worden zullen ook wel niet veel op de weg zitten.
mdoornekamp
Ik meende dat er ook nog verschil zou komen in trekkers tot 40 en een klasse van 40 tot 65. De echte jakkeraars die liever een trekker rijden dan een vrachtwagen gaan dan meer betalen dmv jaarlijkse apk e.d.
mdoornekamp
@Jasperfendt gewoon transport van erf naar land met de maaier of schudder gaat prima met 25.
Jasperfendt
@mdoornekamp Ja maar dat zijn geen grote afstanden, het is ook maar mijn mening de overheid zal ut er toch wel niet mee eens wezen. Mij lijkt dat een mooie middenweg, voor langere afstanden een trekker op kenteken en de rest begrenst op 25 km. Looonwerkers en dergelijke gewoon allemaal op kenteken want die gaan geen 25 rijden.
EA_MF
@Jasperfendt dan nog, als je op de weg komt moet je t spul gewoon fatsoenlijk voor elkaar hebben, anders heb je er niks te zoeken.
Jasperfendt
Quote @EA_MF:
fatsoenlijk voor elkaar hebben,

Dat heeft 0,0 met het kenteken te maken. voertuigen die langzamer dan 25 gaan moeten de verlichting en dergelijken ook gewoon voor menaar hebben en daar kan ook gewoon op gecontroleerd worden zoals ze nu met al het landbouw verkeer doen.
Boemrang
@EA_MF En als ik al jou foto's bekijk zit er geen echt oude tractor er bij....
Allemaal mooi spul....
Waar wil je op uit, de regels komen er toch...
EA_MF
@Jasperfendt ik schat de kans zeer groot dat de invoering van het kenteken gepaard gaat met het invoeren van een periodieke keuring, en dat laatste zal er echt wel voor zorgen dat de rommel van de straat blijft
Jasperfendt
@EA_MF Ja jullie eigen shoveltje als je niets aan verlichting er op maakt :lol:

Maar waar ik op doel is dat ik vind dat het onzin is dat onze shovel bijvoorbeeld die vrijwel nooit op de weg komt ook gekeurt moet worden, daarom is mijn menig tot 25 km geen kenteken.
EA_MF
@Boemrang naar mijn mening had het al jaren eerder ingevoer moeten worden Ger, 1 van de trekker hier thuis hoeft geen kenteken op, het werk waarvoor we over straat moeten kan met de andere 2, en onderhoud kunnen we zelf wel, of we bellen de dealer en die haalt m gewoon met de vrachtwagen op. 0.0 problemen, snel invoeren die regels.
EA_MF
@Jasperfendt die verlichting kunnen we er dan kinderlijk eenvoudig op maken, dus daar zie ik ook wederom geen probleem 😃
koen-hanomag
@julian2003 ja dat is voor hun vooral van belang!
Jasperfendt
@EA_MF En jij vind ut ook nutig dat die elke jaar gekeurt word terwijl dat ding bijna nooit op de weg zit(weet niet hoe het daar zit maar meestal komen zoals meestal met die shoveltjes)
Boemrang
@Jasperfendt Het valt mij wel weer zeer sterk op dat de jeugdige onder ons het grootste commentaar hebben hier op, of moet jij alles gaan betalen....
EA_MF
@Jasperfendt die van ons komt behoorlijk veel op straat hoor. zo'n keuring hoeft niet veel meer te kosten als een APK keuring bij een auto volgensmij, en die kun je voor een paar tientjes laten keuren 😉
jordi 1455
@walker1 Als je die overtredingen met de fiets maakt kom je er ook mee weg. Het rijbewijs geeft echt wel een grote bijdrage aan de verkeersveiligheid een APK veel minder, een ongeluk door technisch falen kan een zelfs een week nadat die apk is goedgekeurd.
Het klinkt raar maar de verhoging van de maximale snelheid voor tractoren bevorderd de verkeersveiligheid omdat het snelheidsverschil kleiner en is beter voor de doorstroming.
Jasperfendt
Quote @EA_MF:
die van ons komt behoorlijk veel op straat hoor.

En dan geen verlichting er op? Onverantwoord, en dan wil je ook nog een keuring terwijl jullie je al niet aan de regels houden die er nu zijn.
walker1
Quote @EA_MF:
Jasperfendt die van ons komt behoorlijk veel op straat hoor. zo'n keuring hoeft niet veel meer te kosten als een APK keuring bij een auto volgensmij, en die kun je voor een paar tientjes laten keuren

Juist, als ze een trekker van ruim een ton kopen hoor je ze niet over geld zeuren, maar als ze paar tientjes of paar honderd euro kwijt zijn voor een apk (die evengoed ook voor je eigen veiligheid is) doen ze net alsof ze failliet gaan.
Boemrang
@jordi 1455 Het klopt inderdaad, een apk keuring is maar een moment opnamen...
Maar ik verwacht als je dan iets signaleert dat het dan ook daad werkelijk eerder gemaakt wordt....
EA_MF
Quote @Jasperfendt:
En dan geen verlichting er op? Onverantwoord, en dan wil je ook nog een keuring terwijl jullie je al niet aan de regels houden die er nu zijn.

daar geef ik je zeer zeker gelijk in, helaas heb ik het zeggenschap nog niet thuis en zal mijn vader daar over gaan. naar mijn mening hoort er gewoon verlichting op te zitten, en verder geen gezeik.

@walker1 precies, en ga er maar niet vanuit dat je in Duitsland voor die Tüv keuring met 2 tientjes per voertuig per jaar of half jaar (afhankelijk van de snelheid en het vermogen volgensmij) klaar bent.
EA_MF
Quote @jordi 1455:
een ongeluk door technisch falen kan een zelfs een week nadat die apk is goedgekeurd.

door een keuring verklein je die kans wel. veelal worden bijvoorbeelt versleten stuurkogels en ball-joints en zulk soort dingen bij APK keuringen vastgesteld bij auto's. het zal maar niet opgemerkt worden....
GD tuning Garyp
Mooi, veel te veel rommel op de weg. Koeboertjes die de rommel niet voor elkaar r hebben enzo. Wordt er op deze manier mooi uitgefilterd
walker1
Quote @jordi 1455:
@walker1 Als je die overtredingen met de fiets maakt kom je er ook mee weg. Het rijbewijs geeft echt wel een grote bijdrage aan de verkeersveiligheid een APK veel minder, een ongeluk door technisch falen kan een zelfs een week nadat die apk is goedgekeurd.
Het klinkt raar maar de verhoging van de maximale snelheid voor tractoren bevorderd de verkeersveiligheid omdat het snelheidsverschil kleiner en is beter voor de doorstroming.

Met een verhoging van de max. snelheid ben ik het ook zeker eens, zoiets verminderd irritatie bij overig verkeer en voorkomt ook gevaarlijke inhaalacties.
Wat apk betreft, dat blijft een momentopname en natuurlijk kan er een week na de keuring alsnog iets kapot gaan, maar ik ken zat boeren die nu helemaal nergens naar kijken, bij een apk zijn ze in ieder geval verplicht de boel 1x per jaar in orde te laten maken.
SJB533
Quote @jordi 1455:
, een ongeluk door technisch falen kan een zelfs een week nadat die apk is goedgekeurd.
Dan weet ik niet wat voor dorpssmid jullie hebben. Als de beremming al aardig minder wordt, zullen ze vast wel attenderen!
SJB533
Quote @EA_MF:
naar mijn mening hoort er gewoon verlichting op te zitten
Niet iedereen is het daar mee eens. Heeft bij ons ook even geduurd, eer er verlichting op de Gigant zat. Maar dat heeft de directeur ook direct goed gedaan: wij moesten de verlichting wel aan doen, om fatsoenlijk te kunnen voeren.
EA_MF
@SJB533 werklamen hebben we dr wel op haha, gewone wegverlichting is een kweztie van kabels trekken, relais dr in voor de knipperlichten en een paar schakelaars toevoegen op t dashboard 😄
SJB533
@EA_MF
Tipje: laat dat doen 😃
EA_MF
@SJB533 dat is inderdaad wel een beter plan ja 😃
walker1
Quote @SJB533:
Quote @jordi 1455:
, een ongeluk door technisch falen kan een zelfs een week nadat die apk is goedgekeurd.
Dan weet ik niet wat voor dorpssmid jullie hebben. Als de beremming al aardig minder wordt, zullen ze vast wel attenderen!

Zo werkt het bij de auto apk ook, als bepaalde onderdelen nog wel voldoen, maar het er naar uit ziet dat ze de volgende apk niet halen, geeft de keurmeester dat als opmerking aan op het keuringsrapport. Banden moeten bv minimaal 1,6 mm profiel hebben, als het tussen de 1,6 en 2,0 is, zijn ze wel wel goedgekeurd, maar staat er wel een opmerking op het keuringsrapport.
bart99
Leuk om te lezen dit 😃
SJB533
@bart99
Crunch crunch crunch
Boemrang
@bart99 vond het zelf ook wel een mooi topic om te maken....
Je krijgt geheid reacties, ook al denk je soms, wat moet ik hier mee, maar de meeste zit zeker zeer veel waarheid in....
bart99
Klopt. Veel dingen zit een kern van waarheid in. Je krijgt altijd discussie, dat kan haast niet anders 😛
Sjonge jonge wat wordt hier toch een ophef over gemaakt. Ik vindt het een goeie zaak dat onze regering zich hier over bukt. Want ik vindt het nog steeds onverantwoord als ik s ' avonds naar huis heen rij van mijn werk en ik kom een boer tegen met geen goed werkende verlichting of met helemaal geen verlichting op. Of je komt van die boeren tegen die juist twee zwaailampen voeren met niks erachter. Dat slaat helemaal nergens op.
jordi 1455
@Boemrang veel dingen kun je van te voren signaleren, dat klopt.

@SJB533
Nee ik ben realistisch, want de kans op technisch falen is nooit 0% en de apk blijft een moment opname en veel dingen komen wanneer je het juist niet verwacht.
SJB533
@JoriskleinGunnewiek
Wat te denken van die halve zolen, die niet weten hoe werklampen uit gaan?
@SJB533 ja die zijn er ook nog.
stevenb
We worden gewoon steeds beetje bij beetje verneukt in dit land, tot een zekere tijd dat iedereen weg vlucht uit dit steeds linksere Nederland, en maar graaien en graaien, den haag heeft straks nog een hele grote nieuwe kraan nodig om lekkere grote bakken geld naar zich toe te kunnen trekken, als ze de trekker 's als melkkoe gaan gebruiken ga ik er persoonlijk naartoe om ze een knal voor hun Harsus te geven met een handschoffel.
walker1
Quote @stevenb:
als ze de trekker 's als melkkoe gaan gebruiken ga ik er persoonlijk naartoe om ze een knal voor hun Harsus te geven met een handschoffel.

Mooi man, laat je het van te voren weten? dan ga ik lekker met een pot bier voor de tv zitten en lachen.
julian2003
Quote @EA_MF:
daarvoor heeft het gemiddelde mechanisatiebedrijf van deze tijd een servicebus

dat wel maar dan hebben ze natuurlijk het goede onderdeel niet en dan kun je weer een poosje wachten
radium45
Quote @SJB533:
Wat te denken van die halve zolen, die niet weten hoe werklampen uit gaan?

Hier komen ze ook vaak over de weg in het donker, alles wat maar aan verlichting branden kan aan op de weg. Is blijkbaar stoer.
Boemrang
Quote @radium45:
Hier komen ze ook vaak over de weg in het donker, alles wat maar aan verlichting branden kan aan op de weg. Is blijkbaar stoer.

En dat zijn nou van die halve zolen die denken dat alles aan mag en moet....
Denken alleen aan hun zelf....
radium45
@Boemrang Getuigd echt van onprofessioneel bezig zijn.
Boemrang
@radium45 Klopt helemaal, maar ziet wel stoer uit...
En de mede weg gebruiker moet maar de berm in vluchten...
radium45
@Boemrang En wordt alleen maar erger nu elke puber de LED lamp gaat ontdekken 😛
Boemrang
@radium45 Heb je dat ook in de gaten...
En dan nog een open pijp er op, flink wat zwarte rook er bij, wie doet je wat..... 😄
@radium45 en @Boemrang daar ben ik het volkomen mee eens.
EA_MF
@julian2003 daar heeft die servicebus niets mee te maken, als ze het onderdeel niet hebben liggen hadden ze het ook niet gehad als je er heen was gereden. en als ze het wel in het magazijn hebben liggen maar niet meegenomen zijn ze alsnog niet veel langer als een half uur weg.
claasfendt
Op zich wel een goed plan de kentekenplicht eventueel gekoppeld aan een APK oid zou een hoop rommel op de weg schelen. Hier in de buurt genoeg (boertjes) die de verlichting /remmen en rommel niet voor elkaar hebben
stefan310
@claasfendt Doel je hiermee nou op jezelf Erwin? ????
claasfendt
@stefan310 op een paar lampjes na hebben we dat redelijk voor elkaar dacht ik
stefan310
@claasfendt Daar heb je het nu net zitten Erwin! 😃

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
103
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
0