Illustratie van:

Ford 8830 - storing versnellingsbak naar 2maanden stil staan

Goede dag allemaal,,ik heb mijn trekker 2maanden niet gebruikt en de accu eraf gehad,, nou wil die meer rijden,als ik hem in z'n vooruit zet grijpt die paar seconden aan en zakt ook heel iets in toeren,daarna valt die in storing c7,,achterruit net zo alleen dan c11 ,alle stekers al schoon gemaakt en ingespoten,,solenois schoon gemaakt,,wat nu ??

Deel dit topic

Reacties

old man jose
Heukelum daar zit iemand die heeft er echt verstand van, van stekers en solenois, achterruiten en voorruiten denk ik.
b450
Ik heb er niet veel verstand van... maar mij staat iets bij dat de pook soms problemen kon hebben met corrosie... maar zoals gezegd is dit niet echt mijn vakgebied.
bleuevil
Heb je de solenoïdes ook getest?
b v m ford
@bleuevil dat wou ik nog vragen hoe doe ik dat ?
jaapsolkema
Dan moet je ohm gaan meten
Ga je verschillende spoelen bij langs
En de waardes moeten allemaal redelijk gelijk wezen. Maar als jij het knopje achter het paneel indrukt gaat hij dan wel rijden?
basia
@nhmonteur Niet online ?

Bij de 40 serie moet je soms je computer weer calibreren als de accu los is geweest ; bij deze misschien ook ?
bleuevil
Solenoïde eruit halen en met een klein schroevendraaiertje voelen of tie magnetisch wordt als je het contact aan zet.
bleuevil
@jaapsolkema welk knopje bedoeld je?
b v m ford
Ja op het nood programma rijdt die wel,moet je wel de stekker omsteken,,Oke toon dat zal ik morgen is proberen,,hoeveel ohm moet dat ongeveer zijn?
wessel8830
Solenoids op weerstand meten door meter op ohm te zetten en op de 2 juiste pinnen van de stekker te houden (zitten bij sommige meerdere solenoids in 1 stekker aangesloten) ook kun je proberen andere relais en zekeringen van de bak te vervangen. bij mij zat het probleem in de stekker naar de TCM. heb deze volledig losgehaald en grondig schoongemaakt, overige stekkers ook trouwens. ook kun je proberen de printplaat van de versnellingspook schoon te maken, misschien dat daar teveel vuil zit. en probeer de limbmode is, kijken of hij dan wel reageert op vooruit of achteruitrijden
nhmonteur
@basia ben nu online, maar helaas heel weinig ervaring met de 30 serie. dus zou zo niet weten waar je het zou moeten zoeken.
b v m ford
@wessel8830 morge,wat bedoel je precies met de limbmode ? Met die schakelaar rijden? En is de tcm de computer? Ga vanmiddag weerstand meten en pook schoonmaken,hou jullie op de,hoogte
b v m ford
@old man jose wie bedoel je uit Heukelum? Groet
jcb416s
Helpt het niet als je de bak calibreert?
b v m ford
@jcb416s nee heb ik al geprobeerd,jammer genoeg
old man jose
@b v m ford

Uittenbogerd misschien??

uittenbogerd.nl/
wessel8830
K denk dat je meer kans hebt bij T. Kamphuis in Rossum. hij heeft een bult ervaring met deze trekkers. limbmode is met die schakelaar onder de versnellingspook en TCM is de computer. maar meet eerst alle solenoids even door en laat hier ffn weten wat voor waardes je meet.
b v m ford
Heb alles door gemeten zit er eentje bij met 2,0ohm de rest is allemaal 1,9ohm dus dat is goed toch? ,ben nou wel achter dat die de solenoïdes stroom geeft en als de storing er naar 5tot7seconden in vliegt gelijk de spanning ook van de solenois is ,,zit er voor de bak alleen relais bij het pookje of nog op meer plekken? Groet
b v m ford
@old man jose ben ik vaste klant haha al aardig wat dingen in het boek gelezen,,maar bij ons hebben de nooit zoveel gelopen ,dus ze hebben er weinig ervaring mee ,
malcon
@b v m ford solenoid van de 7 de versnelling eruit draaien compleet. De klep zit waarschijnlijk vast van de solenoid zelf waardoor je platenpakket bekrachtigd blijft.
malcon
@b v m ford doe maar even pb bericht, zal even zoeken welke solenoid je moet hebben in verband met je foufcode c7 en c11
bleuevil
@b v m ford En heb je het lek al boven Bob?
b v m ford
@bleuevil nee nog steeds niet toon,,denk toch dat ik elektrische moet zoeken want Me spanning op de solenoids verdwijnt gewoon na 5sec.als de storing er in komt is Me spanning weg,dus als iemand nog idee heeft??
malcon
@b v m ford de processor gooit de spanning na 5-6 sec van de solenoid af, omdat er een fout gezien wordt. Dat is normaal. Kun je de transmissie calibreren?
b v m ford
Goede morgen oke,,calibreren moet ik nog proberen naar alles wat ik er aan gedaan heb,,heb de solenois van de f1 en R eruit gedraaid en schoongemaakt,,haalt het nog uit als ik de rest er ook uit draai en schoonmaak? Groet
wouterdp
@b v m ford
zie nu pas het topic, probleem zit hoogstwaarschijnlijk in je schakel relais
wouterdp
@malcon
c7 is open circuit F1 c11 is open circuit rev.
het probleem zit hem er hier in dat de directionale koppelingen niet bekrachtigd worden. en die worden gestuurd via het schakelrelais. Als geen enkele koppeling meer bekrachtigd wordt krijg je alle mogelijke C foutcoden dit gebeurt als de zekering er uit ligt.
b v m ford
@wouterdp Goede dag,is dat het relais onder de versnelling pook die heb vervangen voor een nieuwe hij was ook kapot,maar storing is nog niet weg,zonder de trekker te starten,heb ook de onderste solenoid eruit gedraaid aan de rechtse kant als je voor het ventielen blok staat en die zat vol met olie dat hoort ook niet of wel zit ook een o ring op die is versleten denk ik daar door olie aan de verkeerde kant dat de magneetspoel hem niet bediend krijgt door de olie geen vrije door gang voor het stiftje of heb ik dat mis ? Storing is trouwens nog niet weg met alleen op het kontact zonder de motor te starten,groet
wouterdp
@b v m ford die olie op de spoel heeft niets met de foutcode te maken, die foutcode komt van de stroomvoorziening op de relais onder de versnellingspook. het is een paars rood zwart draadje. loopt van de drukschakelaar van de koppeling (dus die kan het ook zijn) naar de relais(stuurstroom) maar hij loopt langs de grijze connector voorkant cabine bij de rempompen. en in die connector hebben ze regelmatig last van vuil en oxidatie. Dus als je relais goed is maak dan eerst even die connector schoon. doet hij het dan nog niet meet dan de draad door van aan het koppelingspedaal tot aan de relais en meet ook de drukschakelaar door.
malcon
@b v m ford ik zou hem toch eerst eens proberen te calibreren..
b v m ford
Ik ga dat zeker proberen hou jullie weer op de hoogte,????????????
wessel8830
@b v m ford onder het dashbord zitten ook een aantal relais. de linker daarvan is van de bak, vervang deze eens.
b v m ford
Probleem gevonden!,schakel reails krijgt geen stuur stroom .tot aan de schakel pook heb ik stroom,maar eruit niet,,kan ik die printplaat Open maken?? ,heb nou door verbonden buiten de versnelling pook om dan schakel die goed maar weet niet of dit de bedoeling is ?? Is er soms iemand met een schema van dit stukje elektronica?
b v m ford
Probleem helemaal boven water er is reedcontact kapot in de printplaat,,kosten 2€ alleen nog zo ding zien te vinden haha,bedankt allemaal vriendelijke groet bob
atlaspower
@b v m ford conrad heeft die vast wel liggen
CaseCS130
Of rs online

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8830 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
36
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
9