Illustratie van:

Ahlmann AL 7 - Veel gas geven

Hallo, ik kan een hele mooie ahlmann al7 kopen. Shovel heeft veel trekkracht, pakt goed op bij omschakelen van vooruit naar achteruit en andersom. Je moet echter wel vrij veel gas geven en dan pakt hij ook vrij fel aan. Dat kan in de buurt van muren waar je wat preciezer moet werken wel eens lastig zijn. Iemand een idee wat dit kan zijn? Verstopt filter oid, of klep die blijft hangen? Hoor het graag.

Deel dit topic

Reacties

Rdeweerd
Ouderdom?!
Hanjelle
Joh, zou je denken... Niet helemaal het antwoord waar ik op had gehoopt. Kan humor wel waarderen hoor maar hoop dat er even iemand reageert die er wel verstand van heeft
casejxu
Bij shovels kan je het toerental waarbij je weg rijd afstellen. Hoe dat bij deze gaat weet ik niet precies maaR het zou goed kunnen dat dat t kan zijn
GROENEDEERE
Het kan inderdaad ouderdom zijn.
Hanjelle
Hallo casejxu, dank voor de tip, ik zal eens kijken of ik via google daar wat op kan vinden.
Ouderdom lijkt me niet de reden van dit verschijnsel, aangezien de rijmotor wel kracht heeft is deze niet versleten. Komt me meer over dat de olietoevoerregeling wat abrupt open gaat dus tip casexju zou het wel eens kunnen zijn
johndeere6230
Zitten er niet meerdere versnellingen op? Hebben wij op de 150 wel zitten.
Hanjelle
Hoog en laag inderdaad, maar schijnt het in beiden te doen
Fendt926Driver
De hoeveelheid olie in het reservoir kan ook een latere tijd van optrekken hebben.
mijn az10 heeft er ook wel eens last van. staat hij even stationair en ik wil achteruit moet ik iets meer gas geven en na 3 seconde gaat hij sneller dan anders optrekken.
danny_ford
Misschien blijft hij ergens op de rem staan. Er zitten twee pedalen aan de linkerkant, de linker is een koppeling, de rechter van de twee ontkoppelt de aandrijving tijdelijk elektrisch en remt dan ook gelijk. wellicht blijft die hangen?
GROENEDEERE
@Hanjelle

Neem nou maar van mij aan dat ouderdom ermee te maken heeft en dat hoeft heel niet slecht te zijn. Het wegrijden koppel is aan te passen Door war gesleutel aan de hydro ventielen. Maar eigenlijk rijd een goed afgestelde Ahlmann kruipend op vlakke verharding wanneer je hem in de versnelling zet
Hanjelle
Ik ga morgenochtend kijken en rijden. Oorzaak in het oliecircuit zou ik me kunnen voorstellen dat er een filter dicht zit. De suggestie van de rem is ook zo gek niet. Is dat spul goed gangbaar te maken?
Hanjelle
Hallo groenedeere, zit er dan een stelschroef op de door jou bedoelde ventielen?
casejxu
Meerdere.
deutzdx430
Gewoon gas houden onder het rijden dan gaat het best.
deze loaders trekken er zelf een handrem op als ie stationair staat te draaien, je moet gas geven om de rem er aftelaten gaan dat duurt even. maar verder is dat geen probleem.
Hanjelle
Vanmorgen shovel bekeken. Vrij keurig ding, met maar paar punten. Zoals deutzdx430 het aangeeft lijkt het inderdaad te kloppen. Want als de rem er eenmaal af is begint de shovel ook te rollen. Ik zou me kunnen voorstellen dat het zinvol is om de remcilinder wat beter gangbaar te maken zodat deze wat makkelijker en eerder de rem vrijgeeft.
Hanjelle
Hartelijk dank voor alle goede tips!
atlaspower
@Hanjelle door ouderdom/slijtage komt er ruimte in de tandwielen en lagers etc, als je omschakel zal eerst de ruimte moeten worden overwonnen alvorens hij pakt, dan kan hij dus met een schok wegrijden omdat hij plots word belast, en lijkt het of hij laat pakt
Hanjelle
@groenedeere @deutzdx430 ik heb de shovel inmiddels bij huis. Even wat heen en weer gereden en denk dat het 'probleem' een combinatie is van een langzaam lossende handrem en die hydroventielen. Als de remmen eenmaal los zijn reageert de shovel vlot pp voor en achteruit, ook bij stationair gaat de shovel dan rijden. Bij langzaam meer gasgeven duurt het dan even voordat de shovel gaat versnellen, het lijkt of er een ventiel even door de oliedruk heen moet. Julie zitten beiden goed en mogelijk kunnen jullie me nog iets verder op weg helpen:
@deutzdx430 is de snelheid van lossen af te stellen?
@GROENEDEERE waar zou ik de veerdruk van het ventiel moeten bijstellen?
deutzdx430
@Hanjelle dat weet ik nuet. Hier hebbe we ooit zitten denken om die automatische handrem vast te zetten zo dat ie meteen aan rijdt.
Hanjelle
@deutzdx430 dat zou een idee zijn maar dan kun je ook niet meer remmen lijkt me, is zelfde mechanisme. Ik heb het idee dat het m zit in de bediening op de pomp. De kabel van het rempedaal zit daar op aangesloten. Als ik die kabel ontkoppel en de veer losmaak ontkoppelt de handrem helemaal niet meer. Ergens daar zal ook een stelschroef zijn?
Boemrang
@Hanjelle Laat een monteur komen van de Ahlmann, zij hebben verstand van zaken....
En het het juiste gereedschap en apparatuur....
Haal hier een voordeel uit....
Hanjelle
@Boemrang ik hoop het natuurlijk zelf op te kunnen lossen maar snap je tip. Die hou ik zeker in mijn achterhoofd, moet nog wel een ahlmann monteur vinden in Noord Nederland dan. Had al even gekeken maar kon er zo snel geen vinden.

Shovel wordt gebruikt op (hobby) boerderij met max 10 koeien. Daar wordt zachtgezegd geen spectaculaire winst gemaakt dus kosten moeten beetje binnen de perken blijven.
Hanjelle
Probleem opgelost. Met stelschroef op de pomp was te regelen dat de handrem beter en sneller vrijkomt. Shovel reageert nu weer prima op rem en gas. Nu nog wat andere dingetjes oplossen maar daarvoor start ik een nieuwe topic

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ahlmann AL 7 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
19