Illustratie van:

Schuitemaker Mestwagen - slechte bodem in mest strooier vervangen door betonplex

Hoi
ik ben bezig om een mest strooier te kopen maar die ik op het oog heb heeft een slechte bodem. nu was ik van plan om de bodem bestaand uit planken te vervangen door betonplex omdat dat goed tegen nattigheid kan sterk is en glad zodat het misschien ook wel beter glijdt en lost.
mijn vraag heeft iemand dat al eens geprobeerd en waarom kan ik het beter wel of niet doen.
verdere op of aanmerkingen zijn ook welkom

groet huub

Deel dit topic

Reacties

jd user
Bij veetrailers gaat het ook op den duur verrotten.Niet aan beginnen.Tenzij je over 4 jaar weer een nieuwe bodem wilt plaatsen.En bovendien word je mestwagen bij verkoop niet veel meer waard.En er zijn twee soorten betonplex!.Ook derde keus die voor eerste word verkocht.
Wimsumar
Beste Fendt926Driver: Kijk eens bij Weurding in de showroom.
Voor de prijs van een GOEDE gebruikte ga je zelf niet aan zo'n roestbak liggen klooien met hout waar je zelf niet dood in gevonden wilt worden. 😎
hobbyboer
Ik zou er geen betonplex in doen, als de harde buitenlaag eraf slijt door de meenemers of iets beschadigd raakt, rot de rest vrij snel weg, lijkt mij.
dx11
Vanuit de zaagsnedes is hij zomaar rot. Hardhout is het mooiste, maar of de wagen jou dat nog waard is weet ik natuurlijk niet
assink
Gewone vloerdelen gebruiken, veer en groef dik instrijken met tencoblack of soortgelijke verf. Bodem schoonspuiten na gebruik en droog wegzetten, bodem zit d'r hier al jaren in. Je zou ook kunnen kiezen voor grenen, het liefst zonder velling daar kruipt het vocht juist eerder in de groeven.
Loeideutz
Los van al die andere opmerkingen hierboven moet je ook op de dikte letten. Anders heb je niet voldoende draagkracht. Is het dan nog goedkoper?
Maar ik begrijp de redenering wel.
weurding
27 mm met veer en groef, nadeel van betonplex is dat het gaat rotten en je niet de volle lengte kan krijgen zonder een naad overdwars, deze kan gaan opstaan waardoor de meenemers gaan haken, denk dat je voor 150 euro aan hout wel klaar bent maar vergis je niet in het werk, als een bodem is verrot zijn de draagbalken over het algemeen ook niet best,bij wagens uitgerust met kettinggoten kun je sowieso beter planken nemen
weurding
@Wimsumar helaas heb ik ook wel eens een inhuiler in de showroom 😃
Wimsumar
Beste Weurding:
Quote @weurding:
inhuiler

En bij de verkoop nog een keer huilen? (Van het lachen 😉 ).
Zo als:
Te Koop:
Mestwagen, iets werk. Nieuwe betonplexbodem gratis erbij geleverd (zelf monteren). 😃
Husqvarna
Zou dit nog wat zijn; mechanisatie.nl/aanbod/details.php/…
Of rotten ze net zo snel als de blokkenwagens?
weurding
@Wimsumar zie diverse wagens op marktplaats voorbijkomen waarvan je zeker weet dat ze leuk in de verf gezet zijn, op de foto heel wat ogen, maar als puntje bij paaltje komt waarschijnlijk bij de eerste vracht al met de vork leeg gespit moeten worden, (overigens de goedkoopste mestverspreider nieuw 😉 een viertander )
weurding
@Husqvarna die rotten nog sneller, is geen schuitemaker maar een poolse agromet, valt me tegen dat ze daar in joure er niet meer kijk op hebben of ze verkopen hem express als schuitemaker, helaas voor de koper die onderdelen zoekt van schuitemaker voor zijn agromet 😉
Wimsumar
Beste Weurding:
Quote @weurding:
de goedkoopste mestverspreider

'Kweenie, ten enemale de spieren op bedrijfstemperatuur en -kracht, dan breekt menig steel. 😄
Fendt926Driver
Quote @Wimsumar:
Kijk eens bij Weurding in de showroom
heb natuurlijk ook niet alles vermeld in dit topic om geen concutentie te krijgen bij een buitenkans strooier waar de bodem slecht van is.
is in elk geval mooie wagen voor weinig. wacht rustig af ik hem voor nog minder in de handen kan krijgen.
anders kan ik @weurding nog altijd bellen. hou zijn advertenties ook altijd wel in de gaten op t en m maar stond nog niet tussen wat ik eventueel zou willen gebruiken
Fendt926Driver
Quote @dx11:
Hardhout is het mooiste,
is ook wel een optie. maar een mest strooier staat bij mij 360 dagen stil droog in de schuur dus dat gaat dan een leven lang mee
Fendt926Driver
Quote @weurding:
als een bodem is verrot zijn de draagbalken over het algemeen ook niet best,
extra aandachts punt voor mij om op te letten als ik morgen ga kijken naar die wagen.
Herbert
Zelfde probleem hier, gaan een dunne ijzeren plaat erover maken, paar planken zijn rot
weurding
@Wimsumar met zoveel spierkracht zal een stalen steel geen probleem zijn 😉
Lars
Douglas hout is ook zeer geschikt voor een wagen. De buurman hier heeft er een met douglas hout en die staat alle dagen buiten en is mooi hard. Eiken planken zouden misschien ook nog kunnen en die kosten ook nog niet zo veel bij bulthuis in Oldenzaal. Wij hadden de bodem van onze platte (2*5) klaar voor ongeveer € 150
mf6290
Ik heb vroeger ook een mestkar gekocht met rotte vloer in, ik heb er een staalplaat van 4mm ingelast, heb er nooit geen problemen mee gehad, ik raad wel aan om de houten vloer eerst te verwijderen en het dikte verschil aantepassen met rechtstaand plat ijzer, bij mijn kar was de oude vloer 25mm dik en deze heb ik vervangen door staalplaat van 4mm en daaronder op de liggers waar de vloer op rust plat ijzer van 20x5mm gelast
Husqvarna
@weurding
Ja vond het ook al rare schotten maar zullen zich wel vergist hebben.
Fast Eddy
Kan je geen bodem maken van kunststof rijplaten?
Fendt926Driver
Quote @Fast Eddy:
Kan je geen bodem maken van kunststof rijplaten?
dat is wel weer een heel nieuw inzicht.als het uit een lengte kan en de rijplaten de 27mm dikte hebben zou dat zeker een optie zijn
dx11
@Fast Eddy Zijn ook al wel speciale planken voor van kunststof nu je het zegt! Gebruikte we bij van der veer stallenbouw en mulder wagenbouw ook wel!
weurding
@dx11 jan werk jij bij mulder? vandaag nog bij zijn buurman geweest met die pipowagens
dx11
@weurding Bijna een jaar gelopen (afstudeeropdracht van het mbo gedaan). Prachtige tijd gehad daar
weurding
@dx11 hebben al 16 jaar een veewagen van hun, prima lui, dito spul
dx11
@weurding klopt idd
mrpieter
Ik heb ooit eens een paar bodems van strowagens en van een mestwagen vervangen door planken die van oude aanmeerpalen uit havens gezaagd werden. Dit is een hardhout, welke zeer goed bestand is tegen vocht.
Ik weet zo niet meer welk bedrijfje die planken toen gezaagd heeft maar je kon ze op wens van dikte en breedte bestellen.
Valtra-Fordpower
@weurding Doet je verlichting het nog??
weurding
@Valtra-Fordpower haha, nee, zit niet op de meest logische en beschermde plek
Valtra-Fordpower
@weurding Heb 6 van die platte wagens in onderhoud, laatste 2 zijn net 2jaar oud, en de bekabeling is defect, verlichting functioneert niet en is op dat gebied compleet verrot.
weurding
@Valtra-Fordpower mijn hapert autotransporter heeft hetzelfde euvel, complete lichtunit moet vervangen worden, denk geen hella kwaliteit
Valtra-Fordpower
@weurding Vind het doodzonde, met meerdere merken. dure wagens, maar de verlichting doet na 2-3jaar bijna niks meer.

Heb er nu 4omgebouwd naar LED en de bedrading gesoldeerd, heb 1 nadeel... Ze komen niet meer terug. 😄

Wat mij ook verschrikkelijk irriteert zijn dan mensen helemaal weg zijn van die trailer lasdozen, maar eigenlijk is het eerste klas vullis. Verschrikkelijk duur en totaal niet waterdicht. Ik koop gewoon electra lasdozen voor een paar euro en die zijn spuitwaterdicht. 😛
assink
Xxlstunt verkoopt gerecyclede HDPE plaat van 25mm dik. In de maten 1,5 x 3meter 235 euro ex btw.
Zo zullen d'r vast wel meer van zijn.
Ook zijn er volgensmij schroten van dit materiaal. Vroeger wel vlonderplanken verkocht van kunststof/hout composiet, waren alleen ruw en nog duur ook.
weurding
@assink heb hier mestwagens staan van de jaren 70 met keihard hout vanaf de fabriek er nog in, mits je normaal met je kar omgaat kan gewoon hout een leven mee, laat je het buiten staan eventueel met mest er op dan gaat er veel meer stuk dan de bodem alleen
assink
Klopt, hebben wij net zo hoor.
Strautmann en bergmann leveren nog steeds hun silage en opraapwagens met houten bodem bij mijn weten.
Zolang de wagen maar goed schoongemaakt wordt en binnen staat gaat het heel lang mee.
Maar het hout uit de jaren 70 is vaak beter dan wat er tegenwoordig geleverd wordt. Hout voor zoiets zou ik ook eerder bij een zagerij halen dan bij een bouwmaterialen handel.
Landini 6500
Voorheen waren er ook meststrooiers die je ook kon gebruiken
als kipper
Fendt926Driver
Quote @Landini 6500:
voorheen waren er ook meststrooiers die je ook kon gebruiken
als kipper
heb al een 3 tons en een 10 tons kipper. ik zoek een mest strooier!!!
maar als jij er een zoekt die kan strooien en kippen moet je even contact opnemen met @weurding die heeft er wel een of kan er wel aan komen
Landini 6500
@Fendt926Driver ik heb 2 Miedema kippers.mest heb ik niet
hoef dus geen meststrooier
weurding
Quote @Fendt926Driver:
heb natuurlijk ook niet alles vermeld in dit topic om geen concutentie te krijgen bij een buitenkans strooier waar de bodem slecht van is.
is in elk geval mooie wagen voor weinig. wacht rustig af ik hem voor nog minder in de handen kan krijgen.

bij een buitenkans strooier moet je dus niet rustig afwachten tot hij goedkoper wordt 😉
Fendt926Driver
Quote @weurding:
bij een buitenkans strooier moet je dus niet rustig afwachten tot hij goedkoper wordt
ja klopt soms wacht je te lang. heeft me soms geld opgeleverd maar ook wel eens geld gekost.
maar er staat een nieuw buitenkansje te wachten denk ik.
jehan
@Fendt926Driver ik zou dat buiten kansje maar gauw binnen zetten ..
Fendt926Driver
Quote @jehan:
ik zou dat buiten kansje maar gauw binnen zetten
ga vanavond al kijken en als het wat lijkt direct doorpakken......
jehan
@Fendt926Driver haha we wachten af
Fendt926Driver
Quote @jehan:
haha we wachten af
ik heb ook af gewacht en de strooier gekocht. een schuitemaker enkelasser met hydro bodemketting en 3 horizontale strooi walzen. super mooi ding waar ik jaren mee verder kan. voor weinig
JD3010
Quote @Fendt926Driver:
super mooi ding
Foto'sssssssssssss
jehan
@Fendt926Driver ow mooi kom dr dan maar een keer met hier strooien we hier de shitkuil ff leeg

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schuitemaker Mestwagen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
48
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
32