Dierenbescherming wil rem op veetransporten tijdens hittegolf

De Dierenbescherming wil dat staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken vee- en ander dierentransport tijdens de hittegolf verbiedt. Volgens de organisatie raken varkens bij 25 graden Celsius al in hittestress.

Ook wedstrijden met dieren en tentoonstellingen moeten...

Deel dit topic

Reacties

mike_v
Want in een vrachtwagen die open is aan de zijkant en tegen 90km/h over de baan gaat is het warmer dan in de stal ...? Of ben ik nu mis?
teunis
Opzich wel een punt... Denk eens aan uren lange files?
Boemrang
Op zich kan ik mij hier wel iets bij voor stellen....
Een dier heeft toch ook recht op een dierlijk leven....
mike_v
Quote @teunis:
files

Oké, dat weer wel. Maar er zijn genoeg transporten die helemaal niet op plaatsen komen waar kans op file is.
claasfan
@mike_v In de stal kan je nog koelen ofzo denk ik
mike_v
En in een vrachtwagen niet @claasfan? Voor zover ik weet worden daar ook wel ooit ventilators geplaatst.
johndeere6230
Vind dit een beetje vaag, het ene moment moeten dieren in de wei en in de vrijheid (en dus brandende zon) en het volgende moment moeten dier transporten worden afgeschaft met een hitte golf.... nu is het inderdaad niet zo lekker lijkt mij om op transport te zitten, maar de koeien ( om maar even een voorbeeld te nemen) zijn nu het liefst ook niet buiten.... en dat Willem ze dan weer verplichten
GROENEDEERE
Durf er een bank op in te zetten dat de meeste dieren op transport een beter leven hebben dan menig gepensioneerde in Griekenland. Die dieren bescherming brengt zo vaak of te vaak negatief nieuws in beeld
jordi 1455
Tegenwoordig is airco voor de dieren eerder regel dan uitzondering.
MaxxuM4ever
Super populistisch standpunt dit van de dierenbescherming, ze zijn al een tijdje niet meer in het nieuws geweest zeker. Vast wel een paar Kamerleden te porren om hier ad hoc op te reageren zonder zich in de materie te verdiepen, zeker net na het stuklopen van de belastinghervormingen, Griekenland en het gestuntel rond PGB en de NS. Zoals hierboven al gemeld heeft een dier het nu beter in een vrachtauto dan in een wei zonder beschutting. Niemand heeft iets aan gestreste of dode dieren dus alle partijen in de keten zijn erbij gebaat om dit te voorkomen lijkt mij.
marc102
@jordi 1455 alleen licht dat bij kippen transporten iets ingewikkelder...
JD6930
Ik kan me er ook iets bij voorstellen maar opzich hebben de dieren het zoals @Mike_V@mike_v zegt niet zo slecht op transport als dat die geitenwollensokkenlikkers denken volgens mij.

Bij file is idd een ander verhaal.

Als ze niet vervoerd mogen worden zal er ook wel weer de consequentie zijn dat ze ze af moeten maken omdat de slachter of opfokker bijb. ze niet boven een bepaald gewicht aannemen. En dr boeren kunnen ook niet verder omdat hun hokken vol zitten. Ik zou het dan wel te doen hebben met onze buurman die enkele weken geleden al 650 varkens af heeft moeten laten voeren omdat de ventilatie uitgevallen was maar het alarm eveneens dienst weigerde. Gun hem niet nog zo'n klap erboven op.
GROENEDEERE
@JD6930

De veevervoerders van heden zijn uitgerust met apparatuur waar een menig busbedrijf jaloers op is. Allemaal omdat het verplicht is. Beelden die ze tonen zijn veelal nog niet eens in Nederland gemaakt.
Maar ff over die 650 varkens ik hoop dat je een fabel vertelt als het al zover heeft moeten komen om ze af te voeren is of de boer te weinig in stal geweest om zelf te kunnen merken dat er iets niet klopt.
JD6930
Als er geen consequenties voor de boeren waren bij stop van diertransport hadden ze het van mij in mogen voeren voor zolang als die hittegolf mag duren. Dan zaten de winkels na een tijdje zonder vlees.

Misschien kreeg men dan eens iets meer begrip voor de boeren.

Tis toch belachelijk dat er al maanden maar amper regen gevallen is maar er nog steeds een verbod is op grasland beregenen tussen ..:..u en 18:00u........

Ondertussen lachen de akkerbouwers zich rot want die mogen om volstrekt onlogische reden wel beregenen...

Ik vindt een argument dat water op grasland te snel verdampt maar onzin! Op bijv. aardappelplanten verdampt dat net zo goed snel!

Tis ookook gewoon een smoesje van de overheid om zich er uit te lullen! Aardappelen en dat soort gewassen zijn veel te belangrijk voor de export waar de overheid fors op kan verdienen.

Gras moeten ze teveel voor nadenken voor ze het snappen dat dat net zo belangrijk is.... moeten ze helemaal doordenken tot ze uiteindelijk bij de Nutrilon en Hero baby uitkomen... en dan nog terug denken waar dat van wordt gemaakt.... dan nog verder terug wat voor eten een koe nodig heeft..... is veel te veel denken voor die HBO'ers natuurlijk.

Of Campina melk etc. Ook wereldwijd vraag naar. Maar bij de overheid denken ze natuurlijk dat de koeien wortelen eten.... dus vinden ze gras niet belangrijk genoeg.....
walker1
Quote @JD6930:
Als ze niet vervoerd mogen worden zal er ook wel weer de consequentie zijn dat ze ze af moeten maken omdat de slachter of opfokker bijb. ze niet boven een bepaald gewicht aannemen.

Zo'n vaart zal het nu ook wel niet lopen, een hittegolf duurt een paar dagen en dan zijn de varkens echt niet ineens 20 kg zwaarder.
GROENEDEERE
@JD6930

Grasland beregenen na 18.00 zal vast ook andere redenen hebben. Thuis nooit geleerd dat je avonds pas de tuin water mag geven? Ik heb ook gewoon gisteravond een paar kampen water gegeven met de spuit.zo heeft t mooi de nacht de tijd om in de grond te trekken ipv te verdampen. Aardappelen staan meest in ruggen waardoor droogte sneller toeslaat. Maar Door de ruggen blijft het water ook meer beschut voor de warmte dus verdampt minder snel.
JD6930
@GROENEDEERE

Ja, weet het! 😉

Vijfsterrenhotels op wielen zijn het!

Nee, geen fabel. Heb er zelf( even) bij gestaan toen ze ze met een geleende minishovel uit de stal sleepte en ons pa ze met de getrokken kraan op een hoop in de sleufsilo gooide.

Meerdere bekenden erbij aant helpen en later op de middag een Belgische boer( waar hij ook stallen huurt) met 3 of 4 Roemeense werknemers (wat een harde sjouwers waren dat, kan menig werkloze Nederlander een voorbeeld aan nemen).

'S avonds na laatste ronde of 's ochends vroeg gebeurd. Wist het's ochtends vroeg al dat het gebeurd was en is toen aant bellen gegaan naar broer/bekenden en ons pa, en Rendac natuurlijk!

Ventilatie uitgevallen maar geen alarm afgegaan. Hij dacht dat het alarm misschien door de bliksem op vrijdagavond kapot was gegaan. Was op zondag 7 juni. Minstens 25 graden volgens mij.... dus dan weet je het wel.... 😞

630 of 650 varkens dood. Nog geluk gehad dat de stal in twee delen is gebouwd. Was enkel het achterste deel gelukkig! Had ook nog de pech dat de nacht daarop zo'n 50 varkens volgensmij zouden vertrekken uit dat deel. 😞
JD6930
@GROENEDEERE

Das ook wel weer zo. Maar met alleen snachts ist niet makkelijk om al het gras te beregenen. En dan nog de mais ook kunnen beregenen. Ons pa heeft niet zoveel haspels als de akkerbouwers hier die er 3 of 4 minstens hebben draaien.
fendtje700
@johndeere6230 wie zegt dat koeien niet het liefst buiten zijn? Dat denk ik wel, al hebben ze het ook zeker niet slecht in de stallen!
GROENEDEERE
@JD6930 voor 18.00 de haspel klaar zetten. Geloof dat ze over 500 Meyer zo'n 12 uur doen. Daarom pakken wij de baggerspuit. We krijgen niet het hele land onder water maar wel 80 % eigenlijk is dit ook weer meer vliegen in een klap bagger uit de sloot water en bagger op t land. En bagger is voeding voor t gras.
JD6930
@walker1

Nee dat niet. Maar wat denk je van de mestkuikens? Daar vliegen de kilo's er wel aan. En die uit 't ei komen in de fabrieken( ja echt, in fabrieken van Pro Wood etc) worden pp de kleinste details en iedere gram gesorteerd. Niet precies dat gewicht of een afwijking is ebkeltje versnipperaar. Levend! Weet niet of ze een uitzondering maken met kuikens die ze niet optijd weg kunnen sturen, denk zelfs niet. Want ze moeten perfect zijn! Kijken zelfs al voor ze uit het ei zijn en sorteren dan al op maat en wel of geen afwijkingen, die met afwijking gaan de versnipperaar in. En dat in Nederland!.....

Dierenbescherming zal het nog wel niet weten denk. 😉
Wimbo
@JD6930 nou vraag ik mij heel stiekem af van wie hij die shovel geleend heeft. 😄
JD6930
Quote @GROENEDEERE:
@JD6930 voor 18.00 de haspel klaar zetten. Geloof dat ze over 500 Meyer zo'n 12 uur doen. Daarom pakken wij de baggerspuit. We krijgen niet het hele land onder water maar wel 80 % eigenlijk is dit ook weer meer vliegen in een klap bagger uit de sloot water en bagger op t land. En bagger is voeding voor t gras.

Das wel slim ja! Dan bereik je veel in korte tijd.

Ben benieuwd naar de reacties over de mais bij ons opa/oma. Oma is jarig dit weekend dus komt de hele familie van haar kant langs( een familie met een iets dikkere portemonnee). Die zal wel spits staan denk. Hoge zandgrond.... aflopend richting stroompje.... ons pa heeft de haspels nu opt grasland staan en nog niet door de mais gehad. Nog geen tijd voor gehad.

@Wimbo

Niet van een welbekende firma. 😉

Gewoon van een boer die zelf geen tijd had.

@fendtje700

Volgens mij zijn ze hier heel blij dat ze binnen staan. Ook al ist een oude stal. 😉
johndeere6230
@fendtje700

ik 😛 nee gekheid, dat hoor je in het algemeen wel veel hoor.... Wij hebben ventilatoren in de stal hangen dan en met zulke temperaturen als nu staan ze om 13 u/14 u voor de draad dat ze naar binnen willen, of lopen ze al binnen als het pad vrij is....
JD6930
@johndeere6230

Zal nog wel erger worden. Met komende dagen 30, 34, 37 graden t/m vrijdag.... tenminste dat is voorspelt voor Diessen, weet niet hoe het bij jullie is. Maar meestal komt het nog wel boven de voorspelde temperatuur uit. 😞
johndeere6230
@JD6930

40 graden hebben ze het zaterdag over.... :|
fendtje700
@johndeere6230 @JD6930 ja ik geloof zeker dat ze het erg goed zullen hebben maar uit ervaring denk ik tog dat koeien graag in de wei komen, het mooiste is dan natuurlijk dat ze ook naar binnen kunnen want met 40° kun je idd beter in de schaduw zijn 😄
johndeere6230
@fendtje700

Zo gauw dat de temperatuur boven de 25 graden komt zijn de koeien heel gauw thuis... was op mijn stages ook zo
fendtje700
@johndeere6230 ja... of ze zoeken een schaduw plek op in het land. Maar je hebt gelijk, alleen je kunt wel merken dat ze het fijn vindendat ze naar buiten kunnen en naar binnen
jordi 1455
@marc102 bij mij in de buurt moest de brandweer een keer uitrukken om kippen te koelen, het nieuws haalde zelfs de telegraaf.
JD6930
@jordi 1455

Dat was bij een TFer toch?

@Siebenga of @SJB533 toevallig?

Weet de reacties nog wel van de "burgertjes" toen...
Even dom als altijd natuurlijk!
jordi 1455
@JD6930 klopt dat was bij een tf'er.
JD6930
@fendtje700

Geloof ik ook heel goed! Het zijn grazers. Als het mogelijk is om ze buiten te laten ist net zo goed. Mits ze idd optijd naar binnen of in fe schaduw kunnen! 😉
Trekkerman Tom
Denkt de dierenbescherming dat de trucks en trailers voor veetransport niet zijn uitgerust met een remsysteem?
radium45
Quote @JD6930:
Op bijv. aardappelplanten verdampt dat net zo goed snel!

Onzin wat je nu verteld. Grond onder de planten is bedekt door het loof en blijft veel langer nat als zon kale grasstoppel.
claas 870 speed
Volgensmij als de vrachtwagens die geladen zijn met dieren kunnen naar Rijkswaterstaat ofzo bellen en dan worden ze zo uit de file gehaald als ze er anders lang in moeten staan
Boemrang
Dit gun je een varken nog niet....

transport-online.nl/site/61018/…
ares697
@Boemrang Dan blijkt toch dat de dierenbescherming wel een punt heeft.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
39
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0