Koppeling slipt fiat 420dt
koppeling is in een tijd va 1 uur gaan slippen
daarvoor was alles nog prima,hoe kan dat
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Wanneer je geen vrije slag meer hebt kan de drukgroep (die de koppelingsplaat tegen het vliegwiel klemt) niet meer zijn gehele druk op de plaat zetten en gaat de boel een keer aan het slippen. Ook het ontkoppelingslager krijgt hierbij veel te verduren.
Mijn advies zou zijn om even te controleren of je nog vrije slag op het koppelingspedaal hebt.
Heb je dit niet meer, dan in het stangenstelsel tussen pedaal en hevel die het koppelingshuis in gaat een instelschroef/bout/draad opzoeken waarmee je kijkt of je weer genoeg vrije slag kunt krijgen door deze te verstellen (ik ken de fiat niet, maar zou zeker wel 4 centimeter vrije slag op het pedaal willen hebben).
Heb je vrije slag en de koppeling slipt nog steeds, dan heb je grote kans dat de koppelingsplaat versleten is. De tractor moet daarvoor sowieso doormidden en dan kom je het euvel vanzelf tegen.
Moet bij zo'n FIAT-420DT de koppeling (inwendig) ook gesmeerd worden? Zo ja, misschien te veel vet ingepompt?
Of, lekt er ineens nu ook olie uit het koppelingshuis?
AANVULLING:
In onderstaande onderhouds-/smeerschema zie ik geen vetnippel voor het doorsmeren van koppeling (drukgroep).
Wel staat er in omschreven hoe de afstelling van de "vrije slag" van het koppelingspedaal hersteld kan worden:
[url]tracteurs-someca.fr/docs/420_plan.pdf[/…]
Jou plaat was dan bijna aan zijn einde,en of geen vrije slag meer.
bedankt voor inzicht
Dank voor de terugkoppeling, dat maakt het topic af.
Ik ben met de Ford 8700 bezig met de kilverbak om gebroken puin (menggranulaat) een beetje te egaliseren. Dus tractor heeft het wat zwaarder (maar het lukt prima).
Hoe voorkom je nou het beste dat de koppelingsplaten slijten?
Doen koppelingsplaten echt alleen iets bij schakelen, dus niks bij stilstaan/optrekken waarbij niet geschakeld wordt? (Stilstaan omdat de kilverbak te vol zit)