"Verlos ons van die enorme trekkers met aanhangers!"

De vendellaan, Schuttersweg en gedeeltelijk ook de Gildelaan zijn straten in woonwijk de Doelakkers(Hilvarenbeek). Behalve het gewone verkeer worden deze wegen in toenemende mate gebruikt door grote trekkers met aanhangers, maar ook door vrachtwagens en bussen. Wij spraken met Marleen van Eerd en Mark Spijkers over hun strijd tegen de overlast.

(FB pagina actie groep:m.facebook.com/profile.php/?id=1499336233697765 )

(Nieuwsbericht in lees meer link is te lezen op foto's, dit omdat het artikel helaas niet online staat omdat het om een regionaal weekblad gaat!)

Deel dit topic

Reacties

JD6930
Ter extra info!:

Voor wie wil, zoek de straten eens op en bekijk de omliggende straten van boven of met streetview om te zien wat hun wss als alternatieve route zullen aanwijzen(De straten richting Vrijthof wss).

Op de FB pagina van de actiegroep wordt meermaals over een randweg geproken. Het gaat hier om de provinciale weg N269. En dan een tot aan Esbeek toe voor landbouw verkeer verboden deel waar men 80 mag rijden. 😉
valmet 605
@JD6930 altijd lachen gieren brullen met de trekker op de provincie weg. Rijd wel fijn maar de mensen achter je...

Het probleem zit bij al het zware verkeer. Als het Puur over trekkers gaat zeg ik: IEDEREEN moet weten boeren zorgen voor ons ETEN.
Koe
De problemen zitten in het feit dat er soms te hard door de bebouwde kom wordt gereden en sommige trekkerchauffeurs weigeren om aan de kant te gaan om ff de rij te laten passeren. Dat zou een hoop onvrede wegnemen.
inspecteurfendt
Ik zou dat juist leuk vinden: tractors in de straat!
snuitje
Hier rijdt iedereen te hard als er geen trekkers rijden.
robbertk
Die zeiksnorren hebben wel recente artikelen kunnen vinden voor hun betoog, allemaal uit 2012
En trekkers mogen 3 meter zijn dat is bijzonder ofzo. Mag met een vrachtwagen ook. Wat zeg ik een personenauto mag dat ook
walker1
Hahaha, het klinkt bijna als een gebed, even het woordje heer er tussen en klaar.

Verlos ons heer, van die enorme trekkers met aanhangers.
Zij die onze wijk onveilig maken met spullen van GJdK.
Oh, verlos ons heer.

amen
erik9831
Oplossing staat vermeld in het krantenartikel onderaan.

TE KOOP: Vrijstaande woning Lowerik - Esbeek
ej-van-de-voort
@walker1

????????????????????

In principe denk ik dat de bewoners wel een punt hebben, smijns inziens horen landbouw en transport verkeer ook niet in een dorpskern thuis, hooguit op de doorgaande weg er doorheen. Punt is dat veel wegbeheerders bij het aanleggen en renoveren geen rekening houden met zwaar verkeer, waardoor de remmende maatregelen als slalommetjes het karakter van een hindernisbaan krijgen.

De reacties op Facebook getuigen weer van veel intelligentie, ipv constructief op elkaar in de gaan lekker minachtend generaliseren....waar ken ik dat toch van?
Loeideutz
@JD6930 Nog waarschijnlijker is het dat die mensen het geen reet roest waar die tractor rijdt, als het maar niet bij hun voor de deur is. En als ze hem maar niet tegen komen op weg naar werk of huis. Al moet die 3 uur om rijden. Mensen zijn alleen met hun eigen bezig, en begrijpen niet dat samenleven soms betekent dat je iets van een ander moet accepteren. Net als op TF.
walker1
@ej-van-de-voort dit soort problemen speelt op meer plaatsen. vaak is het de provincie die geen landbouwverkeer over een provinciale weg wilt, vervolgens zoekt dat landbouwverkeer andere wegen en zodoende komen ze door dorpskernen. die overheden zouden beter met elkaar moeten overleggen, maar evengoed kan de landbouwsector ook wel proberen transportwerk over langere afstanden niet met trekkers te doen.
walker1
Quote @Loeideutz:
Nog waarschijnlijker is het dat die mensen het geen reet roest waar die tractor rijdt

oftewel, het zal mij aan de derrière oxideren om het netjes te zeggen 😄
Loeideutz
@walker1 U heeft helemaal gelijk. Zo vroeg op de morgen komen de woorden nog niet zo snel uit mijn mond.
ej-van-de-voort
@walker1

Geheel mee eens, hier liggen mooie brede wegen met voldoende inhaal mogelijkheid waar geen landbouwverkeer over mag, en vervolgens mag dat lekker door een dorpje toeren waar een tegenligger al bijna de stoep op moet omdat het fietspad zo nodig 40 cm breder moest worden.
Johndeeretje
Waarom komen de trekkers weer aan de orde en wordt er niet ingegaan op de vrachtwagens en bussen? Die zijn immers net zo groot of groter...
ej-van-de-voort
@Johndeeretje

Waarschijnlijk omdat die wel over de provinciale weg mogen
walker1
@Johndeeretje vrachtwagens komen enkel in dorpskernen als ze daar moeten zijn, bussen idem, het schijnt dat er bushaltes zijn in de dorppskernen. Verder mogen die voertuigen gewoon 80 km/h rijden over de wegen waar die trekkers juist niet mogen komen.
jehan
Zoiets hebben we hier in een dorp ook gehad .na veel drammen is het toch zover gekomen dat we over de provinciealeweg mogen ..wat een genot zeg ..maar wat was het ergste als de trekkers door het dorp reden volgens de inwoners ..de snelheid waar ze mee reden .
dx11
Quote @robbertk:
En trekkers mogen 3 meter zijn dat is bijzonder ofzo. Mag met een vrachtwagen ook. Wat zeg ik een personenauto mag dat ook

Neen, die mogen 2,6 meter zijn
ZetorTwente
Zoiets heb je in Delden ook, de rondweg is verboden voor tractoren, maar een route is dwars door het oude (en dus smalle) centrum van Delden, daar pas je gewoon niet door, dus wordt je gedwongen om een drukke weg te nemen langs het station, waar het vol rijd met bussen, fietsen en dan nog alle auto's en vrachtwagens. daar zien ze je komen met je trekker, en dan kun je daar waarschijnlijk ook nog amper onder de bomen door ook. Dus is de rondweg de meest veiligste en logische keuze, alleen dat mag weer niet volgens de wet.
worteljcb
Ik vind het ook waardeloos dat trekkers altijd door dorpen moeten. Het is veiliger dat auto's inhalen op de rondweg, dan om half 4 door de dorpskern met een doorsnee trekker.

Bovendien, als je al een parellelweg hebt, mikken ze hem vol met drempels tegen sluipverkeer. Kost diesel, tijd en materieel.. Waarom niet gewoon een bordje: verboden voor auto's?? Kunnen ze op de provinciale weg toch ook zo goed tegen trekkers?
weurding
@dx11 meende toch echt dat vrachtwagens en auto's niet boven de 250 cm breed mogen zijn, althans op de autobahn, breder moet je een genehmigung hebben

hier in nl dus 255 tenzij

evo.nl/site/…
robbertk
@dx11 @weurding
2.50 is toegestane bouwmaat voor auto's/vrachtwagens,(misschien zelfs wel 3meter maar wordt niet gedaan) maar je mag wel zonder vergunning met lading 3meter zijn.
NHfan97
Geen voedsel meer voor de inwoners van doelakkers ! 😛 Ze zouden zich snel terug bedenken .
jan-broekate
Misschien moet je bij de gemeneente's zijn die maken tegenwoordig van die gevaarlijke wegen tegenwoordig . Kijk maar eens naar de hammerweg in vroomshoop . Dat was eerst een mooie brede weg met aparte fietsstrook en nu hebben ze er een vieze smalle weg van gemaakt waar de fietsers gewoon op de rijbaan moeten fietsen en het is ook nog de hoofdweg waar alle verkeer door moet . En alleen maar omdat ze wat bredere stoepen wouden
DANOONTJE POWERR
Quote @robbertk:
zonder vergunning met lading 3meter

Met de trekker misschien maar op een vrachtwagen mag de lading niet buiten de bak uitsteken zonder vergunning/ontheffing.
walker1
Tot 3 m mag volgens mij zonder ontheffing, of het met een vrachtwagen is of met een trekker. wel moet er dan zwaailicht en breedtemarkeringen gevoerd worden.
jasper01
Beetje rekening houden met de buurt/straat waar je door rijd is niet zon grote moeite,bv niet met 40 vlak langs huizen /geparkeerde auto's of fietsers rijden scheelt heel wat
JD6930
@jasper01

Ik ken de betreffende straten. Dat zijn geen straten waar je volgas met een treķker / wagen doorrijdt. Veel te veel bochten, waarvan 1 ook onoverzichtelijk. Dat ze knoer hard voorbij komen zoals in dat artikel staat kan dus niet en is gewoon overdreven. 😉

Fiersers aan de andere kant van die onoveezichtelijke bocht? Die hebben ook oren en ogen, als ze die gebruiken horen/zien ze een treķker makkelijk optijd aankomen en hebben ze tijd zat om aan de kant te gaan. 😉

Die onoverzichtelijke bocht is overigens net voor waar de foto's van dat artikel genomen zijn.
JD6930
Quote @valmet 605:
@JD6930 altijd lachen gieren brullen met de trekker op de provincie weg. Rijd wel fijn maar de mensen achter je...

Het probleem zit bij al het zware verkeer. Als het Puur over trekkers gaat zeg ik: IEDEREEN moet weten boeren zorgen voor ons ETEN.

De provinciale weg van Hilvarenbeek naar Oirschot die door Diessen loopt is ook gewoon toegestaan voor landbouw verkeer en deels ook 80 km per uur toegestaan volgens mij. Je hebt er idd van die idioten bij die met z'n allen op je bumper moeten hangen daar. Afgelopen week ook een gezien die net voorbij een vluchtheuvel in een bocht luidt claxonerend een treķker inhaalde...

Bij die weg zijn geen inhaalstroken waar trekkers - andere landbouwmachines op "moeten" gaan staan om het verkeer achter hun door te laten, willen ze bij de reconstructie ergens 2020( veel te laat als je kijkt naar het aantal ongelukken op die weg) gaan aanleggen... denk je echt dat die door landbouwverkeer gebruikt gaan worden? 😛 Die weten wel beter! Gaan echt niet op dat kleine stukje dat ze over die weg moeten aan de kant om zo'n gejaagde automobilist die de grote en dode hoeken van tractoren en andere machines( en vrachtwagens) niet kent/wil kennen.

Er zijn meer wegen die naar 'beek/Oirschot leiden... als ze zo'n haast hebben...

Die stadsbussen of hoe moet je het noemen komen nauwelijks op die wegen die ze in dat artikel noemen want dan rijden ze haltes voorbij. Alleen bij omleidingen kunnen ze die wel eens tegen komen.

Grote vrachtwagens zie ik ook niet zo zitten dat die daar veel komen. Misschien enkele die naar een daarlangs gelegen industrieterreintje moeten, gewoon omdat dat op 1 bocht na een betere weg is om te rijden als die krappe kruisingen waar die wijkbewoners ze het liefst door sturen.

Dat ze die en de bussen op 1 keer in de inleiding en misschien een klein stukje in het artikel na niet noemen zal wel komen omdat ze misschien nog net snappen dat een deel van die vrachtwagens hun eten en andere goederen naar de winkels brengen en ze zelf vast die bussen ook wel als vervoer gebruiken. 😉
valmet 605
@JD6930 als ze in 2020 renoveren is het dan een optie een landbouwpad aan te leggen? Bweg ofzo.
MASSEY-MOOI
Quote @dx11:
Quote @robbertk:
En trekkers mogen 3 meter zijn dat is bijzonder ofzo. Mag met een vrachtwagen ook. Wat zeg ik een personenauto mag dat ook


Neen, die mogen 2,6 meter zijn

Eigenlijk 2.55 ????
valtra1
Misschien ook interessant: verlos ons van die idiote autochauffeurs die in de bocht voorbijsteken terwijl ze geen zicht hebben op toekomend verkeer, vrachtwagenchauffeurs die als ze dan uiteindelijk kunnen voorbijsteken toch wel eventjes luid moeten kunnen toeteren en middelvinger laten zien, chauffeurs die vlak voor een tractor de baan oprijden. Als ik met oude tractor 25 km/h rijd is dit veel te traag volgens ander verkeer. Als ik met tractor 45 km/h over de baan cros met machine van 3 meter breed, dan wil iedereen nog snel voorbij, zelfs in dorpskern waar men maar 50 mag rijden. Als je met tractor op de weg niet constant oplet dan heb je na een ritje van een 20 km een stuk of drie voetgangers, fietsers of auto's vooraan je trekker hangen.
vanmeij
@valtra1
die zaken gebeuren dus ook in de rest van het land.

asociaal zoals mensen in personenauto's inhalen. vaak wordt er ingehaald en slaan deze personen na 100 meter verder alweer af.... te idioot voor woorden.

de gevaarlijkste situaties vinden plaats op de provinciale wegen die op plaatsen onoverzichtelijk zijn.
JD6930
Quote @valmet 605:
@JD6930 als ze in 2020 renoveren is het dan een optie een landbouwpad aan te leggen? Bweg ofzo.

Bij die waar ik het net over had(N295?) niet, sowieso geen ruimte(loopt door 3 dorpen(met ook erbuiten redelijk wat bebouwing te dicht aan de weg voor nog een baan) heen), en landbouwverkeer mag er gewoon over en andere weggebruikers kunnen daar geen hinder van hebben want je mag gewoon inhalen, ook al zorgt dat wel eens voor gevaarlijke situaties, en er zijn ook zat zijstraten aan die weg waar auto's als ze echt niet willen wachten in uit kunnen wijken(al is het maar de vraag of ze daar tijd mee winnen omdat ze wss uiteindelijk alsnog weer achter de trekker etc. belanden.

Dat er al best wat ongelukken zijn gebeurd, komt omdat vele automobilisten en motorrijders graag het gas harder in trappen dan mag of geen rekening houden met oversteekplaatsen en in/uitritten van woonhuizen/bedrijven/zijstraten.

Zo is er vorig jaar in een maandje of paar maandjes tijd 2 keer op 1 kruising een dodelijk ongeluk gebeurd(ofja, volgens mij beiden iemand overleden.)

De ene keer een motorrijder die met veel te hoge snelheid aan kwam gescheurd tegen een auto aan klapte die uit een zijstraat kwam. Andere keer een fietser die van een opendag van het aan die kruising gelegen crematorium en uitvaartcentrum( 4e afslag van kruising is inrit daarvan) afkwam die door een automobilist die hem/haar over het hoofd zag werd aangereden op een oversteekplaats.

Er zijn plannen om daar een rotonde aan te leggen, een 2e binnen een niet heel grote afstand, wat de snelheid van die gehaaste automobilistenmotorrijders moet verminderen.

Die randweg waar ze het in het srtikel over hebben is de N269. Daar ligt voor een deel wel een oude weg langs die buiten gebruik is, maar door de komst van de fietsbrug alweer heel wat jaren geleden daar is de mogelijkheid hem weer aan te sluiten op de rotonde verkeken, maar er zijn wel andere mogelijkheden om die weg weer aan te sluiten op de andere wegen waardoor landbouwverkeer er(met delen van afrit van N269) gebruik van zou kunnen maken. 😉 Of je daarmee die zogenaamde overlast van hun oplost betwijfel ik want schat dat de meeste die daardoor rijden uit een wijk aan de andere kant van beek komen waar ze als je niet heeeeel erg veel om wil rijden door moet om bij de grond te komen die daar achter ligt.

Wellicht kunnen ze een ontsluitingsweg die ze aanleggen voor een toekomstig nieuwe sporthal die in 2017 klaar moet zijn ook toegankelijk maken voor het landbouwverkeer, maar daar los je niks mee op voor de betreffende wijken, want zover rijkt die weg niet zover ik heb begrepen.
JD6930
Quote @valtra1:
Als je met tractor op de weg niet constant oplet dan heb je na een ritje van een 20 km een stuk of drie voetgangers, fietsers of auto's vooraan je trekker hangen

Dat is ook bij vrachtwagens zo. En niet alle vrachtwagenchauffeurs zijn hetzelfde, het merendeel zal geen middelvinger opsteken of andere ergenisgebaren tonen. 😉
Loeideutz
@valtra1 ik woon hier langs een fietsroute, en als de zon een beetje schijnt dan moet je inderdaad oppassen, anders heb je zo 5 fietsen onder je tractor hangen. En het ergste is altijd dat schoonmaken dan weer.
Loeideutz
@JD6930 hier in midden Limburg hebben langs de N273, Haelen, Kessel, in die buurt, van die passeerstroken gemaakt. Het landbouwverkeer is verplicht gebruik te maken van die stroken, is aangegeven door middel van borden. Nu de A73 klaar is, is het niet meer zo druk daar, maar daarvoor heeft het zeker bij gedragen aan de verkeersveiligheid.
JD6930
@Loeideutz

Geloof ik goed, maar in die tijd dat ze hier in moeten voegen in zo'n strook hebben ze al een kwart gehad van die weg. Alleen van Diessen naar Middelbeers is een lang eind waar die stroken zeker handig zouden zijn. Al gebeuren daar haast enkel ongelukken door de grote hoge bomen op veel te korte afstand van de weg in combinatie met scheurende( dronken) automobilisten. Of mensen die TE LAAT BAM op de rem gaan om een zijstraat in te draaien. 😉
Loeideutz
Hoge bomen wordt steeds meer gezien als verkeersveilig. Het dwingt mensen om de snelheid te verlagen omdat ze het allemaal niet goed kunnen zien. Bovendien komen er steeds meer groeperingen die gelijk hele vredesmarsen organiseren als er 1 boom omgehakt moet worden. Zelfs als de boom al dreigt om te vallen.
JD6930
@Loeideutz

Die betreffende bomen hebben al meerdere doden op hun geweten, vandaar dat er toch wel veel mensen zijn die ze liever door de versnipperaar/de kettingzaag erin zien gaan. 😉

Idd zijn er ook een handje vol bomenknuffelaars die dat weer niet willen, waaronder omwonenden! 😉
jordi 1455
@Loeideutz totdat het onderhoud verwaarloost wordt van die bomen, dan gaan de takken laag hangen en zit je zo vast met een trekker.
Ook kunnen dode takken voor problemen zorgen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
42
DEELNEMERS
24
WEERGAVES
9