De vendellaan, Schuttersweg en gedeeltelijk ook de Gildelaan zijn straten in woonwijk de Doelakkers(Hilvarenbeek). Behalve het gewone verkeer worden deze wegen in toenemende mate gebruikt door grote trekkers met aanhangers, maar ook door vrachtwagens en bussen. Wij spraken met Marleen van Eerd en Mark Spijkers over hun strijd tegen de overlast.
(FB pagina actie groep:m.facebook.com/profile.php/?id=1499336233697765 )
(Nieuwsbericht in lees meer link is te lezen op foto's, dit omdat het artikel helaas niet online staat omdat het om een regionaal weekblad gaat!)
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Voor wie wil, zoek de straten eens op en bekijk de omliggende straten van boven of met streetview om te zien wat hun wss als alternatieve route zullen aanwijzen(De straten richting Vrijthof wss).
Op de FB pagina van de actiegroep wordt meermaals over een randweg geproken. Het gaat hier om de provinciale weg N269. En dan een tot aan Esbeek toe voor landbouw verkeer verboden deel waar men 80 mag rijden.
Het probleem zit bij al het zware verkeer. Als het Puur over trekkers gaat zeg ik: IEDEREEN moet weten boeren zorgen voor ons ETEN.
En trekkers mogen 3 meter zijn dat is bijzonder ofzo. Mag met een vrachtwagen ook. Wat zeg ik een personenauto mag dat ook
Verlos ons heer, van die enorme trekkers met aanhangers.
Zij die onze wijk onveilig maken met spullen van GJdK.
Oh, verlos ons heer.
amen
TE KOOP: Vrijstaande woning Lowerik - Esbeek
????????????????????
In principe denk ik dat de bewoners wel een punt hebben, smijns inziens horen landbouw en transport verkeer ook niet in een dorpskern thuis, hooguit op de doorgaande weg er doorheen. Punt is dat veel wegbeheerders bij het aanleggen en renoveren geen rekening houden met zwaar verkeer, waardoor de remmende maatregelen als slalommetjes het karakter van een hindernisbaan krijgen.
De reacties op Facebook getuigen weer van veel intelligentie, ipv constructief op elkaar in de gaan lekker minachtend generaliseren....waar ken ik dat toch van?
oftewel, het zal mij aan de derrière oxideren om het netjes te zeggen
Geheel mee eens, hier liggen mooie brede wegen met voldoende inhaal mogelijkheid waar geen landbouwverkeer over mag, en vervolgens mag dat lekker door een dorpje toeren waar een tegenligger al bijna de stoep op moet omdat het fietspad zo nodig 40 cm breder moest worden.
Waarschijnlijk omdat die wel over de provinciale weg mogen
Neen, die mogen 2,6 meter zijn
Bovendien, als je al een parellelweg hebt, mikken ze hem vol met drempels tegen sluipverkeer. Kost diesel, tijd en materieel.. Waarom niet gewoon een bordje: verboden voor auto's?? Kunnen ze op de provinciale weg toch ook zo goed tegen trekkers?
hier in nl dus 255 tenzij
evo.nl/site/…
2.50 is toegestane bouwmaat voor auto's/vrachtwagens,(misschien zelfs wel 3meter maar wordt niet gedaan) maar je mag wel zonder vergunning met lading 3meter zijn.
Met de trekker misschien maar op een vrachtwagen mag de lading niet buiten de bak uitsteken zonder vergunning/ontheffing.
Ik ken de betreffende straten. Dat zijn geen straten waar je volgas met een treķker / wagen doorrijdt. Veel te veel bochten, waarvan 1 ook onoverzichtelijk. Dat ze knoer hard voorbij komen zoals in dat artikel staat kan dus niet en is gewoon overdreven.
Fiersers aan de andere kant van die onoveezichtelijke bocht? Die hebben ook oren en ogen, als ze die gebruiken horen/zien ze een treķker makkelijk optijd aankomen en hebben ze tijd zat om aan de kant te gaan.
Die onoverzichtelijke bocht is overigens net voor waar de foto's van dat artikel genomen zijn.
Het probleem zit bij al het zware verkeer. Als het Puur over trekkers gaat zeg ik: IEDEREEN moet weten boeren zorgen voor ons ETEN.
De provinciale weg van Hilvarenbeek naar Oirschot die door Diessen loopt is ook gewoon toegestaan voor landbouw verkeer en deels ook 80 km per uur toegestaan volgens mij. Je hebt er idd van die idioten bij die met z'n allen op je bumper moeten hangen daar. Afgelopen week ook een gezien die net voorbij een vluchtheuvel in een bocht luidt claxonerend een treķker inhaalde...
Bij die weg zijn geen inhaalstroken waar trekkers - andere landbouwmachines op "moeten" gaan staan om het verkeer achter hun door te laten, willen ze bij de reconstructie ergens 2020( veel te laat als je kijkt naar het aantal ongelukken op die weg) gaan aanleggen... denk je echt dat die door landbouwverkeer gebruikt gaan worden? Die weten wel beter! Gaan echt niet op dat kleine stukje dat ze over die weg moeten aan de kant om zo'n gejaagde automobilist die de grote en dode hoeken van tractoren en andere machines( en vrachtwagens) niet kent/wil kennen.
Er zijn meer wegen die naar 'beek/Oirschot leiden... als ze zo'n haast hebben...
Die stadsbussen of hoe moet je het noemen komen nauwelijks op die wegen die ze in dat artikel noemen want dan rijden ze haltes voorbij. Alleen bij omleidingen kunnen ze die wel eens tegen komen.
Grote vrachtwagens zie ik ook niet zo zitten dat die daar veel komen. Misschien enkele die naar een daarlangs gelegen industrieterreintje moeten, gewoon omdat dat op 1 bocht na een betere weg is om te rijden als die krappe kruisingen waar die wijkbewoners ze het liefst door sturen.
Dat ze die en de bussen op 1 keer in de inleiding en misschien een klein stukje in het artikel na niet noemen zal wel komen omdat ze misschien nog net snappen dat een deel van die vrachtwagens hun eten en andere goederen naar de winkels brengen en ze zelf vast die bussen ook wel als vervoer gebruiken.
En trekkers mogen 3 meter zijn dat is bijzonder ofzo. Mag met een vrachtwagen ook. Wat zeg ik een personenauto mag dat ook
Neen, die mogen 2,6 meter zijn
Eigenlijk 2.55 ????
die zaken gebeuren dus ook in de rest van het land.
asociaal zoals mensen in personenauto's inhalen. vaak wordt er ingehaald en slaan deze personen na 100 meter verder alweer af.... te idioot voor woorden.
de gevaarlijkste situaties vinden plaats op de provinciale wegen die op plaatsen onoverzichtelijk zijn.
Bij die waar ik het net over had(N295?) niet, sowieso geen ruimte(loopt door 3 dorpen(met ook erbuiten redelijk wat bebouwing te dicht aan de weg voor nog een baan) heen), en landbouwverkeer mag er gewoon over en andere weggebruikers kunnen daar geen hinder van hebben want je mag gewoon inhalen, ook al zorgt dat wel eens voor gevaarlijke situaties, en er zijn ook zat zijstraten aan die weg waar auto's als ze echt niet willen wachten in uit kunnen wijken(al is het maar de vraag of ze daar tijd mee winnen omdat ze wss uiteindelijk alsnog weer achter de trekker etc. belanden.
Dat er al best wat ongelukken zijn gebeurd, komt omdat vele automobilisten en motorrijders graag het gas harder in trappen dan mag of geen rekening houden met oversteekplaatsen en in/uitritten van woonhuizen/bedrijven/zijstraten.
Zo is er vorig jaar in een maandje of paar maandjes tijd 2 keer op 1 kruising een dodelijk ongeluk gebeurd(ofja, volgens mij beiden iemand overleden.)
De ene keer een motorrijder die met veel te hoge snelheid aan kwam gescheurd tegen een auto aan klapte die uit een zijstraat kwam. Andere keer een fietser die van een opendag van het aan die kruising gelegen crematorium en uitvaartcentrum( 4e afslag van kruising is inrit daarvan) afkwam die door een automobilist die hem/haar over het hoofd zag werd aangereden op een oversteekplaats.
Er zijn plannen om daar een rotonde aan te leggen, een 2e binnen een niet heel grote afstand, wat de snelheid van die gehaaste automobilistenmotorrijders moet verminderen.
Die randweg waar ze het in het srtikel over hebben is de N269. Daar ligt voor een deel wel een oude weg langs die buiten gebruik is, maar door de komst van de fietsbrug alweer heel wat jaren geleden daar is de mogelijkheid hem weer aan te sluiten op de rotonde verkeken, maar er zijn wel andere mogelijkheden om die weg weer aan te sluiten op de andere wegen waardoor landbouwverkeer er(met delen van afrit van N269) gebruik van zou kunnen maken. Of je daarmee die zogenaamde overlast van hun oplost betwijfel ik want schat dat de meeste die daardoor rijden uit een wijk aan de andere kant van beek komen waar ze als je niet heeeeel erg veel om wil rijden door moet om bij de grond te komen die daar achter ligt.
Wellicht kunnen ze een ontsluitingsweg die ze aanleggen voor een toekomstig nieuwe sporthal die in 2017 klaar moet zijn ook toegankelijk maken voor het landbouwverkeer, maar daar los je niks mee op voor de betreffende wijken, want zover rijkt die weg niet zover ik heb begrepen.
Dat is ook bij vrachtwagens zo. En niet alle vrachtwagenchauffeurs zijn hetzelfde, het merendeel zal geen middelvinger opsteken of andere ergenisgebaren tonen.
Geloof ik goed, maar in die tijd dat ze hier in moeten voegen in zo'n strook hebben ze al een kwart gehad van die weg. Alleen van Diessen naar Middelbeers is een lang eind waar die stroken zeker handig zouden zijn. Al gebeuren daar haast enkel ongelukken door de grote hoge bomen op veel te korte afstand van de weg in combinatie met scheurende( dronken) automobilisten. Of mensen die TE LAAT BAM op de rem gaan om een zijstraat in te draaien.
Die betreffende bomen hebben al meerdere doden op hun geweten, vandaar dat er toch wel veel mensen zijn die ze liever door de versnipperaar/de kettingzaag erin zien gaan.
Idd zijn er ook een handje vol bomenknuffelaars die dat weer niet willen, waaronder omwonenden!
Ook kunnen dode takken voor problemen zorgen.