Open pijp.....

Beste tf'ers
Welke voor (als deze er zijn ☺️) en welke nadelen zijn er, moet je op iets letten? Is het schadelijk voor iets? Groetjes
Farm wouter

Deel dit topic

Reacties

Oldtimer-fan
Voordeel: mooi geluid
Nadeel: op een open tractor moet je oordopjes in, anders ben je na een lange rit doof en heb je barstende koppijn.

Schadelijk? Voor 4-takt motoren niet.
Bij 2 takt motoren zoals brommers moet je rekening houden met de druk. Je hebt daar een bepaalde tegendruk nodig die de originele uitlaatdemper levert om de motor goed te laten lopen.
walker1
Als het voordelen had, dan deden ze zo'n pijp er al wel in de fabriek opzetten.
farmwouter
@Oldtimer-fan ooh als het dat maar is, kunnen hier problemen met de motor komen ?
claasaxionman
Voor deel is mooi geluid

nadel daar zijn de meningen over verdeeld sommige zeggen het is slecht voor de turbo en moter en sommige zeggen gebeurt niks mee

ik heb uit de ares ook zins kort alle demper er uit en dat klinkt wel mooi
CaseMX
Voordeel mooi geluid inderdaad. Let wel op je gehoor zoals gezegd. Heb hem nu een half jaar maar heb voortaan ook altijd oordopjes in. Als ik 5minuten zonder rij heb ik al een 'piep' in mijn oren! Voorkom het en ben niet eigenwijs hiermee net als ik. Gr
bartjuh
Voordeel is meer vermogen. Had bij onze ouwe 1255 156 op stomp met demper en 161 met open pijp erop. Nadeel is dat omstanders het vaak niet zo prettig vinden. Vooral bij veel ritten door dorpjes
anrie uitt
Zal het niet op een trekker die je constant heel de week mee tijt. Want dan ben je het geluid behoorlijk zad.maar al is het voor een trekker die je niet heel vaak gebruikt is het wel peachtich zon lekker geluidje. Heben op men werk ook een trekker met open pijp en als ik dan een machine moet verzetten pak altijd die voor het mooie geluid:)
CHALLENGERfan
@bartjuh Een open pijp betekent niet automatisch meer vermogen. Bij sommige trekkers heeft het idd een klein beetje effect, maar dat is wel minimaal.
mf 6150
Ik weet niet of het waar is maar ik hoor vaak dat als je een trekker met turbo hebt dat je dan niet een te dikke pijp er op moet zette voor je turbo druk.
farmwouter
@claasaxionman hoe haal je de dempers er uit bij een oldtimer ?
Arrie94
@bartjuh En je gelooft dat die 5 pk verschil door de open pijp komt??? Als het echt zo was, had je de gewone pijp er al lang vanaf geblazen. Die 5 pk moet ergens blijven.
Zal wel met zuurstofgehalte in de lucht te maken hebben, of afwijking in de waterrem denk ik 😉
bartjuh
@Arrie94
Die afwijking heb je vast niet binnen 15 min. En 5 pk is geen 7 kw. 5 pk is maar 3 kw ofzo
bartjuh
@CHALLENGERfan
Wie t kleine niet eert...
CHALLENGERfan
Quote @bartjuh:
Wie t kleine niet eert...
Maar om daar nou speciaal een open pijp voor op de trekker te zetten 😉 Is sowieso op sommige trekkers mooi, maar dat wordt dan ook niet gedaan voor et vermogen
jd user
Mijn opa had vroeger ook weleens een dichte pijp.

Maar als hij hem weer doorgestoken had ,dan had ie weer een open pijp.En rookte hij weer met plezier verder.
farmwouter
@bartjuh 1pk=736wat = 5x736=3680wat = 3,680kw
Sorry datk het zo zeg maar elektriciteit is mijn vak ???? In dit hadden we ook even meegekregen ????
D439D
Ik hou van origineel of beter, niet dat zelf gepruts.
misschien leuk voor even maar de mede weggebruikers zijn dan niet blij met je.
Nick421
@mf 6150 das onzin. Want je motor genereerd een bepaald volume uitlaatgassen, welke het turbowiel aandrijft. Want er na da turbowiel zit heeft er niks meer mee te maken. (Alleen de grote van je turbohuis)

Behalve als de pijp zo klein is dat hij zn lucht helemaal niet weg kan krijgen.
Arrie94
@bartjuh Verdraaid, is andersom idd. Maar het 5pk verschil blijft nog steeds. Misschien dat de motor toen losgebrand was of goed op temperatuur was, of buiten wat kouder was. Want 5 pk winst door door andere pijp gaat er bij mij niet in. Door die originele pijp kan je toch ook gewoon heen kijken? 😉
1046
Open pijp . max pk winst=1pk
Daar zou ik et nie voor doen
tone29
@Arrie94 dat heb ik ook al eens gehad dat de pijp dr af knalde. Voortaan rijd ik met open pijp. Gaf de 856 toch ff 130pk aan de stomp
Arrie94
@tone29 Haha toe maar! Maar zo'n 4cil pijp is boven ook wat dunner dan 6cil pijp denk, en als je dan met 130 pk aan komt... Je wint er geen bult pk's mee neem ik aan? Blijf dat verschil bijzonder vinden haha
tone29
@Arrie94 pks maakt idd niet veel uit. Kan me alleen niet veroorloven dat die er nog een keer afspringt. Uitlaat maakt niks uit. Is exact hetzelfde als bij onze 6cil
Arrie94
@tone29 Juist precies
tone29
@Arrie94 kostte me wel n dutje in de motorkap ????
atlaspower
@claasaxionman je moet die demper van die tx eruithalen, dan krijg je pas een mooi geluid, en een nette rvs pijp er op zetten 😃 tx zonder demper tractorfan.nl/movie/34478/ ares met alleen rvs pijp , de demperis nog intakt onder de kap tractorfan.nl/movie/41668/
tone29
newholland6640
Quote @Oldtimer-fan:
op een open tractor moet je oordopjes in

Dat moet sowieso al wel.
farmwouter
Weet er iemand hoe je een demper er moet uithalen bij een minitractor oldtimer?
Arrie94
Valtraboerties
Heb je de demper in de pijp zitten dan of zit er gewoon een losse demper tussen?
farmwouter
Ja ik denk er in
Valtraboerties
@farmwouter

Zet je dr toch gewoon een stuk pijp op?
claasaxionman
@atlaspower alles uit de ares dat klinkt als muziek in men oren 😄
atlaspower
@claasaxionman maar als je dan een hele dag ermee aan het werken ben dan ben je hoorn dol,laat staan dat de buurt je nog leuk vind 😃 met de 1ste demper er nog in is het geluid mooi en toch niet overdreven,
claasaxionman
@atlaspower de buurt wendt zich er wel aan men ouder vinden het eerder een probleem 😃
Geert-Jan Rauw
Hallo,
Is het slecht voor de motor als je de demper er uit haal?
En hoe klinkt dat bij een 4 cilinder motor? (John Deere 6310)
mvg Geert-Jan
Wimsumar
Beste Geert-Jan Rauw:
Quote @Geert-Jan Rauw:
4 cilinder motor?

Nee, het is niet slecht voor de motor als je de demper er af haalt.
Het geluid van een open pijp op een 4-cylinder turbomotor (als in een J.D.-6310) wordt door sommigen als mooi ervaren.
Geert-Jan Rauw
Hallo, @Wimsumar
Het is dus niet slecht, maar ja wat is mooi? meer geluid meer rook?
of wat moet ik me daar bij voorstellen?

mvg Geert-Jan Rauw
Wimsumar
Beste Geert-Jan Rauw:
Quote @Geert-Jan Rauw:
wat is mooi?

Op Youtube staan talloze filmpjes van trekkers met open pijp. Wat mooi is, is persoonlijk.
Hoewel bij een open pijp de turbo nogal eens nadrukkelijk mooi in beeld,..... ehhhh,... geluid komt is bij veel trekkers toch gewoon de originele uitlaat niet te versmaden.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
41
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
14